Vård- och omsorgsnämnden
Sammanfattning
Verksamhetsidé
Vård- och omsorgsnämndens uppdrag är att erbjuda en trygg och säker livsmiljö med omsorg och utvecklingsmöjligheter i livets alla skeden. I Vännäs ska det vara positivt att bo, verka och leva.
Viktiga händelser under året
- Kommunfullmäktige beslutade i april att inte överföra nämndens underskott 2022, – 10,6 mkr, till nämndens budget 2023.
- Rekryteringssvårigheter inom personlig assistans ledde till fördröjning av verkställda insatser, vilket bidrog till underskott inom området LSS.
- Två gruppbostäder inom LSS avvecklades, vilket dock inte uppfyllde målet om tre avvecklade gruppbostäder.
- IFO, individ- och familjeomsorg, har genom olika åtgärder minskat andelen externa placeringar, vilket uppfyllde målet.
- Ett stödboende i egen regi har startat som alternativ till externa HVB- placeringar för unga under 18 år.
- Anställningar av 17-åringar bidrog till en tryggare bemanningssituation sommaren 2023.
- Nämnden har tagit ansvar för att säkerställa ett gott boendemottagande för flyktingar från Ukraina.
- Byte av både verksamhetssystem och ekonomisystem har under införandet påverkat nämndens effektivitet.
Sammanfattning av nämndens resultat
Förklaring till resultatbedömning:
Ekonomi
Kommunfullmäktiges mål | Nämndens mål | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Nämnderna har en ekonomi i balans. | Vård- och omsorgsnämnden har en ekonomi i balans. | Procentuell avvikelse från budget. |
Uppföljning av målen
mkr Område |
2023 Bruttokostnad |
2023 Bruttointäkt |
2023 Nettokostnad |
2023 Budgetavvikelse |
2022 Nettokostnad |
---|---|---|---|---|---|
Gemensamm a resurser | – 17,4 | 1,2 | – 16,1 | – 0,8 | – 14,1 |
Individ- och familjeomsorg | – 35,7 | 2,1 | – 33,5 | 1,5 | – 37,8 |
Hälso- och sjukvårdsverks amhet | – 23,3 | 2,2 | – 21,1 | 2,8 | – 20,7 |
Äldreomsorg | – 125,8 | 27,9 | – 98,0 | – 2,3 | – 90,3 |
LSS-omsorg | – 105,0 | 32,2 | – 72,9 | – 2,9 | – 72,8 |
Intraprenad | – 5,6 | 0,4 | – 5,3 | 0,2 | – 5,1 |
Akka | – 1,2 | 2,0 | 0,8 | 0,8 | 0,8 |
Summa | – 314,1 | 67,9 | – 246,1 | – 0,8 | – 240,0 |
Vård- och omsorgsnämndens resultat var ett underskott på 0,8 mkr, vilket innebär en avvikelse med –0,3 procent mot budget. Det var dock en förbättring jämfört med prognosen i augusti som pekade på –1,5 mkr. Underskottet bestod främst av ökade kostnader i samband med införandet av nytt verksamhetssystem.
IFO 1,5 mkr: Överskottet mot budget berodde främst på mindre behov av placeringar i externa familjehem och HVB-hem samt minskade kostnader för försörjningsstöd än budgeterat.
HSL 2,8 mkr: Överskottet mot budget bestod i huvudsak av ett tillskott i form av retroaktivt utbetalt statsbidrag för åtgärder utförda 2021 och 2022.
ÄO –2,3 mkr: Underskottet mot budget berodde på ökade kostnader i samband med införandet av nytt verksamhetssystem och planeringsverktyg, ökade kostnader för färdtjänst och riksfärdtjänst, samt ökade kostnader för köp av tjänst vid Axlagården.
LSS –2,9 mkr: Underskottet mot budget berodde på ökat behov inom personlig assistans, både i form av nya ärenden och utökad tid. Resultatet påverkades också negativt av att omställningen vid gruppbostäderna inte nådde full förväntad effekt under året samt minskade intäkter för sålda platser.
Statsbidrag
Nämnden har använt riktade statsbidrag för totalt 10,3 mkr, fördelade på dessa områden under 2023:
- 3,9 mkr, riktat mot äldreomsorg
- 1,2 mkr, riktat mot äldreomsorg
- 1,2 mkr, god och nära vård, via Region Västerbotten
- 1,1 mkr (av beviljade 1,7 mkr) till äldreomsorgslyftet
- 0,3 mkr, habiliteringsersättning LSS-omsorgen
- 0,7 mkr, riktat mot individ- och familjeomsorgen
- 1,3 mkr, återhämtningsbonus, hållbart arbetsliv
- 0,4 mkr till att stärka det civila försvaret
- 0,2 mkr till att motverka ensamhet.
Medborgare
Kommunfullmäktiges mål | Nämndens mål | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Medborgarna trivs i Vännäs. | Verksamheten kännetecknas av att vård- och omsorgsnämndens insatser stärker och tar tillvara den enskildes egna resurser för att leva ett så självständigt liv som möjligt med bra livskvalitet. | Andel avslutade ärenden med försörjningsstöd som inte återkommer inom ett år. | ||||
Andel aktuella genomförandeplaner. | ||||||
Nämnden ser i allt sitt arbete till möjligheten att den enskilde kan bo kvar i sin närmiljö. | Andel personer med stöd av hemtjänst som känner sig trygga att bo hemma. | |||||
Andel som tackar ja till förebyggande hembesök vid en första ansökan om hemtjänst. | ||||||
Det förebyggande arbetet utvecklas. | Andel av vård- och omsorgspersonalen som genomfört utbildning i vardagsrehabilitering. | |||||
Riskanalysbedömning genom Senior Alert inom särskilt boende. | ||||||
Medborgarna är delaktiga i kommunens utveckling, ges ett bra bemötande och en bra service, och tillgängligheten till Vännäs kommuns verksamheter är god. | Alla kontakter kännetecknas av respekt för individen. | Samtlig kontaktpersonal inom hemtjänst, LSS, gruppbostad och servicebostad samt särskilt boende för äldre ska minst 1 gång i månaden genomföra och dokumentera ett individuellt samtal med den/de brukare de ansvarar för. | ||||
Möjligheten för den enskilde att påverka beslut i sin vardag tillgodoses. | Andel personer 65 år och äldre i äldreomsorgen som är nöjda med hur personalen tar hänsyn till deras åsikter och önskemål. | |||||
Medborgare i Vännäs känner trygghet i att de får den hjälp de behöver inom rimlig tid. | Utredningstid i antal dagar från ansökan till beslut om LSS-insats. | |||||
Utredningstid i antal dagar från påbörjad utredning till avslutad utredning inom området barn och unga. | ||||||
Medborgarna erbjuds en effektiv och tillgänglig välfärd genom digitala tjänster och information. | Medborgarna upplever att de får svar på sina frågor. | Finns ingen indikator 2023. | ||||
Medborgarna uppmuntras att nyttja digitala tjänster, när det är möjligt och relevant. | Andel ansökningar via e-tjänst i jämförelse för färdtjänst, riksfärdtjänst och försörjningsstöd. |
Uppföljning av målen
Inom perspektivet medborgare uppfyllde nämnden det totala målet endast delvis även om enskilda indikatorer visade goda resultat.
Under 2023 genomförde Socialstyrelsen enhetsundersökningen och brukarundersökningen ”Vad tycker äldre om?”. Här finns indikatorerna som rör trygghet och nöjdhet. Sammantaget visade undersökningen att Vännäs håller god kvalitet inom området äldreomsorg och är inom de allra flesta områden bland de 25 procent resultatbästa kommunerna, vilket även gäller medborgarundersökningen.
Andelen avslutade ärenden inom försörjningsstöd som inte återkommer inom ett år var 55 procent av alla avslutade ärenden, en förbättring i jämförelse med tidigare år men fortfarande en låg måluppfyllelse. Under 2024 kommer nämnden att göra en analys mot jämförelsekommuner då det finns tecken på att resultaten påverkas av olikheter i kommuners sätt att administrera handläggningen i sina verksamhetssystem.
När det gäller utredningstider inom LSS nådde nämnden målnivån helt. Inom området barn och unga nåddes delvis delmålsnivån men måluppfyllelsen är redovisad som låg på grund av ett tekniskt fel i samband med systembytet.
Andelen som tackar ja till ett förebyggande hembesök nådde delmålsnivån, vilket är ett resultat av en medveten satsning på förebyggande insatser.
Andelen ansökningar via e-tjänst ökade inom området försörjningsstöd och färdtjänst, och nådde delvis delmålsnivån.
Nämnden analyserar resultaten för att ta fram åtgärder inom varje verksamhetsområde.
Samhällsutveckling
Kommunfullmäktiges mål | Nämndens mål | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Vännäs kommuns verksamheter är av god kvalitet. | Den enskilde upplever ett gott bemötande. | Andel personer 65 år och äldre i äldreomsorgen som är nöjda med hur personalen bemöter dem. | ||||
Andel personer inom LSS-omsorgen som är nöjda med hur personalen bemöter dem. | ||||||
Den enskilde känner trygghet. | Andel personer med stöd av hemtjänst som känner sig trygga att bo kvar hemma. | |||||
Andel personer som känner sig trygga med att bo i särskilt boende. | ||||||
Andel personer med beslut om gruppbostad som alltid trivs hemma. | ||||||
Andel personer med beslut om gruppbostad eller servicebostad som känner sig trygga med alla i personalen. | ||||||
Den enskilde möter kompetent personal. | Nattfasta, 11 timmar eller mindre (särskilt boende). | |||||
Säker läkemedelshantering. | ||||||
God och säker palliativ vård. | ||||||
Andel personal som har vård- och omsorgsutbildning på gymnasienivå. | ||||||
Andel tillsvidareanställda medarbetare inom LSS-omsorgen som har utbildning i lågaffektivt bemötande. | ||||||
Andel tillsvidareanställda medarbetare som har utbildning i demens ABC. | ||||||
Andel medarbetare inom ÄO och LSS som har aktuell lyftlicensutbildning, ej äldre än två år. | ||||||
Andel anställda inom IFO som har genomfört grundutbildning om våld i nära relationer. | ||||||
Det ska finnas goda förutsättningar att leva, bo och verka i Vännäs kommun. | Den enskilde får sina individuella behov tillgodosedda. | Andel placerade barn där begäran om hälsoundersökning skett inom tre månader. | ||||
Andel personer på särskilt boende som är nöjd med den mat som levereras. | ||||||
Andel personer boende på särskilt boende som anser att möjligheterna att komma utomhus är bra. | ||||||
För den enskilde nyttjas resurserna på ett effektivt och hållbart sätt. | Antal olika personer från hemtjänstpersonalen som hjälper den äldre under 14 dagar. | |||||
Andel av placerade barn som har en tydlig vårdplan som anger hur behovet av skolgång ska tillgodoses. | ||||||
Nämnden bidrar till att skapa förutsättningar för medborgare med särskilda behov att få tillgång till funktionella bostäder. | Bostadssamordning kommunala bostadskontrakt med överenskommelse mellan VF AB och Vännäs kommun finns. Inga mätindikatorer finns. | |||||
Vännäs kommun har ett väl utvecklat näringsliv och företagande. | Nämndens verksamheter bidrar till ett utvecklat näringsliv. | Inga mätindikatorer finns 2023. |
Uppföljning av målen
Inom perspektivet samhällsutveckling var resultatnivån låg även om de flesta enskilda indikatorer visade delvis eller full måluppfyllelse.
Måluppfyllelsen påverkas av den låga andelen personal med vård- och omsorgsutbildning och den mycket låga resultatnivån vad gäller både nattfasta och möjligheter att komma utomhus för personer som bor på särskilt boende.
Full måluppfyllelse förutsätter att minst 90 procent av personalen har vårdutbildning. Resultatet visade att omkring 70 procent har vårdutbildning.
Resultatet när det gäller möjligheter att komma utomhus påverkas av den fysiska utomhusmiljön och byggnaders utformning.
Resultatindikatorerna för nattfasta och säker medicinhantering var prioriterade utvecklingsområden 2023. Säker medicinhantering nådde delmålsnivån medan arbetet med att minska tiden för nattfastan behöver fortsätta 2024.
Nämnden nådde full måluppfyllsele inom alla kompetenshöjande satsningar som prioriterats under 2023.
Nämnden analyserar alla resultat för att ta fram åtgärder inom varje verksamhetsområde.
Medarbetare
Kommunfullmäktiges mål | Nämndens mål | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Medarbetarna trivs. | Medarbetarna trivs. | Medarbetarindex. | ||||
Vännäs kommun har bra ledare med ett gott ledarskap. | Vännäs kommun har bra ledare med ett gott ledarskap. | Ledarskapsindex. | ||||
Vännäs kommun har jämställda arbetsvillkor. | Vännäs kommun har jämställda arbetsvillkor. | Löneskillnader mellan män och kvinnor (tillsvidareanställda). | ||||
Vännäs kommun har arbetsplatser fria från kränkningar och trakasserier av chef och arbetskamrater. | Vännäs kommun har arbetsplatser fria från kränkningar och trakasserier av chef och arbetskamrater. | Medarbetarindex. | ||||
70 procent av kommunens tillsvidareanställda kvinnor ska ha en heltidsanställning. | 70 procent av kommunens tillsvidareanställda kvinnor ska ha en heltidsanställning. | Personalstatistik, män/kvinnor. | ||||
Sjukfrånvaron är högst 6 procent. | Sjukfrånvaron är högst 6 procent. | Sjukfrånvarostatistik, män/kvinnor. |
Uppföljning av målen
Antalet anställda 2023, 443 personer, var tre färre än 2022. Antalet årsarbetare var 356, en årsarbetare färre än 2022.
Medellönen var 29 790 kr per månad och kvinnor tjänade i snitt mer än män.
51,7 procent av medarbetarna arbetade heltid, en ökning med 3,9 procentenheter från 2022. Bland kvinnor var andelen 49 procent (46 procent 2022), ett resultat av arbetet med att öka andelen heltider.
Nämnden har en mycket låg och ej tillfredställande måluppfyllelse inom sjukfrånvaro, 9,4 procent. Sjukfrånvaron har inte minskat märkbart sedan 2022 (10,1 procent). Frånvaro på grund av sjuka barn (vab) i kombination med sjukdom och brist på vikarier har påverkat nämndens förutsättningar negativt. Förvaltningen har genomfört aktiviteter för att minska och förebygga frånvaro under 2023 och detta arbete fortsätter 2024.
Resultaten i medarbetarenkäten 2022 visar att medarbetarna trivs men att förutsättningar för gott ledarskap, exempelvis vad gäller antalet medarbetare per chef och tillgång till stödfunktioner i kombination med uppdragets komplexitet, gör det svårt att nå full måluppfyllelse inom perspektivet medarbetare.
Nämnden nådde sammantaget inte full måluppfyllelse utifrån medarbetarenkäten 2022 vad gäller en arbetsplats fri från kränkningar och trakasserier. På enhetsnivå görs åtgärder där medarbetare har angett att de utsatts för trakasserier och kränkningar.
Nästa medarbetarundersökning görs 2024.
Framtid och förväntad utveckling
Att kunna möta medborgarnas behov med rätt bemanning och kompetens är fortsatt nämndens främsta utmaning. Nämnden behöver, förutom att rekrytera nya medarbetare, utveckla nya arbetssätt och utveckla kompetensen hos befintliga medarbetare.
Nämnden behöver minska behovet av fler medarbetare och samtidigt säkerställa att insatser kan verkställas tryggt och kostnadseffektivt. Initiativ som möjliggör digitala lösningar och förändring av arbetssätt och arbetsflöden uppmuntras.
Rekryteringssvårigheter finns i alla nämndens verksamheter men blir mest påtagliga vid rekrytering av semestervikarier till äldre- och LSS-omsorgen.
Yrkesresan, en nationell utbildningssatsning, riktad till personal inom funktionshinder och LSS samt SoL startar 2024
Under 2024 inviger nämnden sin nya utbildningslokal, Lärkällan, som rustas för att på ett effektivt sätt och med hög kvalitet möta både teoretiska och praktiska utbildningsbehov.
Nämnden behöver arbeta förebyggande och fortsätta rikta sina resurser till aktiviteter som motverkar ofrivillig ensamhet och stärker enskildas självständighet. Under 2024 fortsätter nämnden sin utveckling av hälsosamtal och förebyggande information till 81-åringar.
Nämnden behöver säkerställa en hållbar förändring för budget i balans inom IFO- verksamheterna genom fortsatt intern utveckling och effektivisering.
Sverige är i ett nytt läge säkerhetsmässigt och kommunerna har en viktig roll i totalförsvaret. Nämnden arbetar med att stärka sin civila beredskapsförmåga i händelse av krig och/eller kris. Under 2024 fortsätter arbetet med ökad intensitet och hög prioritering.
Allt fler personer får hälso- och sjukvård i hemmet (hemsjukvård) och den medicinska och tekniska utvecklingen gör att enskilda kan få mer avancerade vårdinsatser i både särskilt boende och ordinärt boende. Det medför samtidigt höga kostnader för hälso- och sjukvårdspersonal, förbrukningsmaterial och hjälpmedel.
Omställningsarbetet till nära vård1 fortsätter. Förändringsstegen i nära vård tillsammans med den nya socialtjänstlagen och samsjuklighetsutredningens intentioner påverkar kommunens möjligheter att nå målen. Vissa delar underlättar arbetet medan andra delar är mer utmanande och försvårar måluppfyllelse och effektiv förvaltning.
Nämnden behöver fortsätta lyfta fram betydelsen av varje enskild medarbetares bidrag och ledarskapets förutsättningar för att öka möjligheterna att möta nuvarande och framtida utmaningar.
2023 har Sunt arbetslivs utbildning om friskfaktorer i arbetsmiljön genomförts och 2024 ska nämnden fortsätta med aktiviteter för att främja en långsiktigt hållbar arbetsmiljö med minskad sjukfrånvaro.
Nämnden stödjer förvaltningens fortsatta utveckling till en mer tillitsbaserad organisation och anammar de nyckelord som Tillitsdelegationen anger:
- Mod och nyfikenhet att pröva nya arbetssätt.
- Acceptans för att hantera misstag och dra lärdomar.
- Uthållighet och tålamod för förändringsprocesser.
- Vision som engagerar och involverar.
Uppföljning av särskilda uppdrag och direktiv
Vård- och omsorgsnämnden fick i 2023 års budget dessa särskilda uppdrag och direktiv av kommunfullmäktige.
Särskilda direktiv 2023 Vård och omsorgsnämnden |
Resultat: Genomfört/delvis genomfört/ejgenomfört |
Kommentar |
---|---|---|
1. Kommunen ska ha ambition att ständigt förbättra kvaliteten. Det ska vara möjligt att mäta och arbeta för förbättring. | Genomfört. | Nämnden har under 2023 genomfört genomlysningar/analyser med aktiviteter i förbättringssyfte. |
2. Vid inköp och/eller leasing av personbilar ska nämnden välja elbilar i första hand och laddhybrider samt fordon som är godkända att tankas med HVO100 eller motsvande i andra hand. Inköp/leasing av bil som ej uppfyller de två första kategorierna kräver godkännande från förvaltningschef och särskilda skäl ska dokumenteras. | Genomfört. | Brist på laddstationer och skärmtak försvårar arbetet med att öka antalet elbilar. Leveranssvårigheter har påverkat möjligheten att följa direktivet. |
3. Arbetet med heltider ska prioriteras i enlighet med kommunens plan. | Genomfört. | |
4. Besparingar får inte medföra nedläggning av familjecenter. | Genomfört. |