Kommunstyrelsen
Sammanfattning
Verksamhetsidé
Kommunstyrelsens uppdrag är att utifrån helhetssyn och långsiktig planering med tydlig styrning samordna Vännäs kommuns nämnder och därigenom leda kommunens utveckling framåt, samt bevaka och stärka kommunens position regionalt, nationellt och internationellt. Kommunstyrelsen ska även vara en effektiv tjänste- och serviceleverantör för kommunens nämnder, förvaltningar och medborgare.
Viktiga händelser under året
- Kompetensförsörjningen är en fortsatt utmaning och förvaltningen arbetade både kommuninternt och externt med näringslivet för att hitta strategier för detta. Inom förvaltningen hade flera verksamheter ökande svårigheter att rekrytera medarbetare. Inom några avdelningar kunde tjänster inte tillsättas vilket påverkade verksamheten och medarbetarna.
- Krisberedskap, höjd beredskap, säkerhetsskydd och informationssäkerhet fortsatte vara viktiga arbetsområden för kommunorganisationen och förvaltningen. Olika övningar har ägt rum under året och kommunstyrelsen har bland annat tagit fram ny krisledningsplan och informationssäkerhetspolicy.
- Förvaltningen har ett brett ansvarsområde och verksamheterna har gjort en rad insatser för att nå målen som kommunstyrelsen har satt för året, bland annat fortsatt arbete med etableringsriktlinje, investeringar inom vatten och avlopp och införandet av ett nytt ekonomisystem. Förvaltningen har också utarbetat olika planer och dokument, exempelvis nytt folkhälsopolitiskt program, visionsdokument för fritidsområdet, ny kommunövergripande suicidplan och en ny plan för åtgärder.
- Kommunen inledde ett partnerskap med Slobozhanske i nordöstra Ukraina med syfte att stötta decentralisering och demokratisering i Ukraina. I september tog Vännäs emot studiebesök av tre personer från kommunledningen i Slobozhanske. Parterna började planera för samverkan kring avfallshantering och entreprenörskap bland unga. I november arrangerade Rotary en välbesökt Ukrainakväll riktad till allmänheten.
Sammanfattning av nämndens resultat
Förklaring till resultatbedömning:
Ekonomi
Kommunfullmäktiges mål | Nämndutfall | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Nämnderna har en ekonomi i balans. | Kommunstyrelsen ska ha en budget i balans. | Procentuell avvikelse mot budget. |
Nämndresultat
mkr Område |
2023 Bruttokostnad | 2023 Bruttointäkt | 2023 Nettokostnad | 2023 Budgetavvikelse | 2022 Nettokostnad |
---|---|---|---|---|---|
Politisk ledning | – 7,7 | 0,3 | – 7,4 | 3,2 | – 6,7 |
Förvaltningsledning | – 11,4 | 0,7 | – 10,7 | 1,2 | – 10,6 |
Arbetsmarknad och integration | – 14,8 | 5,0 | – 9,8 | 0,4 | – 8,2 |
Planering och utveckling | – 21,9 | 3,8 | – 18,0 | 0,3 | – 15,7 |
Personal och löner | – 8,4 | 0,9 | – 7,5 | 0,2 | – 7,3 |
Ekonomi | – 6,8 | 0,4 | – 6,3 | – 1,1 | – 5,0 |
Ledningskansli | – 5,8 | 0,4 | – 5,4 | 0,4 | – 5,2 |
IT | – 10,8 | 1,3 | – 9,5 | 0,3 | – 9,4 |
Infrastruktur | – 28,9 | 8,2 | – 20,7 | – 1,9 | – 16,5 |
Kost | – 20,9 | 19,5 | – 1,3 | -0,5 | – 1,5 |
Före detta fastighetsavdelning | – 16,0 | 15,9 | 0,0 | 0,1 | – 0,4 |
Delsumma | – 153,2 | 56,5 | – 96,7 | 2,5 | – 86,5 |
Extern IT | – 10,7 | 10,9 | 0,2 | 0,0 | 0,6 |
VA | – 13,6 | 12,3 | – 1,3 | – 1,3 | 0,0 |
Renhållning | – 12,1 | 12,3 | 0,2 | 0,2 | – 0,7 |
Summa | – 189,6 | 91,9 | – 97,6 | 1,4 | – 86,6 |
Kommunstyrelsen lämnade ett överskott på 1,4 mkr. Här bidrog en outnyttjad buffert på 3 mkr inom politisk ledning. Till skillnad mot 2022 års bokslut redovisade alla avdelningar högre nettokostnader än 2022. Kollektivtrafiken lämnade ett underskott på 0,9 mkr inom avdelningen för planering och utveckling. Avdelningen för infrastruktur redovisade ett underskott på 1,9 mkr. Underskottet berodde på ökade snöröjningskostnader med 1 mkr jämfört med budget och 2,5 mkr högre än kostnaderna 2022. Ekonomiavdelningen redovisade ett underskott på 1,1 mkr vilket berodde på en överföring av ekonomisystemet till molntjänst. Kostavdelningen redovisade ett underskott på 0,5 mkr. Underskottet berodde på ökade livsmedelspriser men också personalkostnader och förbrukningsmaterial. Vatten och avlopp redovisade ett underskott på 1,3 mkr. Nytt för i år var att underskottet redovisas i sin helhet i stället för att tas från avsättningen. Detta enligt en ny tolkning av lagreglerna om avsättning och VA-lagen. Underskottet berodde på tillfälligt ökade kostnader för inköp av vattenmätare, pumpar, vägstaket och vattenläckor. Även konsult- och besiktningskostnader bidrog till underskottet. Underskottet ska återställas inom tre år. Kommande taxehöjningar 2024 väntas bidra till att återställa underskottet.
Medborgare
Kommunfullmäktiges mål | Nämndutfall | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Medborgarna trivs i Vännäs. | Medborgarna lever och arbetar i en attraktiv miljö som främjar en god hälsa och välmående. | Medborgarna är nöjda med tillgången till parker och grönområden i kommunen. | ||||
Medborgarna är nöjda med renhållningen av parker och allmänna platser i kommunen. | ||||||
Medborgarna är nöjda med kommunens vatten- och avloppssystem. | ||||||
Medborgarna är nöjda med kommunens renhållning och sophämtning. | ||||||
Medborgarna är trygga, aktiva och har en meningsfull fritid. | Kommunens offentliga miljöer är trygga och säkra. | |||||
Medborgarna har kännedom om sitt eget och kommunens ansvar vid en samhällsstörning eller extraordinär händelse. | ||||||
Medborgarna är nöjda med trafiksäkerheten på kommunens vägar. | ||||||
Medborgarna har kännedom om risker och sårbarheter i kommunen. | ||||||
Medborgarna är nöjda med trafiksäkerheten på kommunens gång- och cykelvägar. | ||||||
Medborgarna anser att kommunen erbjuder bra fritidsmöjligheter. | ||||||
Medborgarna i kommunen har en aktiv fritid. | ||||||
Ungdomarna i Vännäs kommun deltar i föreningsaktiviteter. | ||||||
Det är en jämn könsfördelning bland ungdomar i Vännäs kommuns föreningsliv. | ||||||
I Vännäs kommun bedrivs korrekt och säker alkoholservering i enlighet med alkohollagen. | ||||||
Vännäs är en attraktiv kommun för alla att leva och bo i. | Vännäs kommun fortsätter att ha en positiv befolkningsutveckling. | |||||
Kommunen uppfyller medborgarnas förväntningar om Vännäs som en bra plats att leva och bo på. | ||||||
Medborgarna rekommenderar vänner och bekanta att flytta till Vännäs kommun. | ||||||
Medborgarna är delaktiga i kommunens utveckling, ges ett bra bemötande och en bra service, och tillgängligheten till Vännäs kommuns verksamheter är god. | Invånarna har reella möjligheter till inflytande och delaktighet. | Medborgarnas möjlighet till deltagande i kommunen är hög. | ||||
Besökarna på fritidsgården har hög delaktighet och kan påverka verksamheten. | ||||||
Kommunstyrelsens verksamheter ger snabb och korrekt service med ett bra bemötande. | Medborgarna får ett gott bemötande från kommunstyrelsens verksamheter. | |||||
Medborgarna har hög tillgänglighet till kommunstyrelsens verksamheter. | ||||||
Föreningslivet är nöjt med kommunstyrelsens verksamheters bemötande. | ||||||
Fritidsgårdens besökare är nöjda med bemötandet. | ||||||
Kommunstyrelsens verksamheter erbjuder bra, tillgängliga och uppdaterade webbplatser. | ||||||
Medborgarna erbjuds en effektiv och tillgänglig välfärd genom digitala tjänster och information. | Medborgarna har tillgång till och använder e-tjänster. | Medborgarna erbjuds e-tjänster. |
Kommunstyrelsen nådde delvis målet totalt sett inom perspektivet medborgare.
Flera av indikatorerna mäts genom medborgarundersökningen som görs vartannat år. Enligt den senaste medborgarundersökningen (2023) var det 97,4 procent av medborgarna som tyckte att Vännäs är en mycket bra eller ganska bra plats att bo och leva på, och 74,8 procent kan rekommendera andra att flytta hit. 89,1 procent ansåg att kommunen sköter sina verksamheter på ett mycket bra eller ganska bra sätt. Resultaten var högre än resultaten för riket.
Frågeområden med goda resultat var bland andra skola och omsorg, samhällsservice och trygghet. De frågeområden där Vännäs kommun fått ett sämre resultat är information och inflytande, jämlikhet och integration, samt förtroende. Trots det sämre resultatet var Vännäs kommuns resultat generellt högre än rikssnittet inom dessa områden.
Befolkningen i Vännäs kommun ökade igen, efter att ha minskat något 2022.
Den senaste servicemätningen om god telefon- och e-postkultur visade att kommunen som helhet behöver förbättra bemötande och tillgänglighet. Undersökningen är inte uppdelad på förvaltning.
När det gäller kommunens webbplats www.vannas.se var den en av endast 308 webbplatser av totalt 1 784 testade webbplatser som nådde plats 1, det vill säga klarade testerna i Funkas inkluderingsbarometer, som testar tillgängligheten på offentliga webbplatser.
Under året färdigställdes ombyggnationen av medborgarhusets entré och reception. Ombyggnationen gjordes dels för att förbättra arbetsmiljön, dels för att skapa bättre mötesplatser för besökare till verksamheterna i huset samt till evenemang i biosalongen och festsalen. Ur ett beredskapsperspektiv har också förvaltningen tagit fram tillträdesrutiner, det vill säga hur och vilka som ska ha tillgång till husets olika lokaler.
Förvaltningen har varit delaktig i flera processer för att marknadsföra kommunen. När det gäller centrum har kommunen tillsammans med företagare och Vännäs Fastigheter AB arbetat med konkreta åtgärder för att skapa ett attraktivare och trevligare centrum där medborgare och företag trivs. Arbetet är nära sammankopplat med centrumplanen, som också löpt på under året med bland annat torget som nu är färdigt. Ett särskilt arbete har lagts på platsmarknadsföring, med enkäter och workshoppar under året, vilket har väckt stort intresse från medborgare, medarbetare och näringsliv.
Förvaltningen har anordnat medborgardialoger i form av workshoppar i flera byar för att identifiera viktiga områden för utveckling av friluftslivet. Under året har förvaltningen också startat Lona-projekt för leder och Rompa-området.
En satsning på friluftsliv i Umeåregionen, ”Hållbar ledutveckling i Umeåregionen” som finansieras av Jordbruksverket, startade och ska bidra till en uppfräschning av Vännforsleden och Långforsens strövområde 2023–2024.
Förvaltningen har fortsatt sitt fokus på fritid och friluftsliv genom att ta fram ett nytt visionsdokument för fritidsområdet i dialog med medborgare och föreningsliv. Vidare invigdes utegymmet på Älvdala och ytterligare ett utegym är planerat.
Utvecklingen av digitala tjänster fortsätter och i dagsläget har kommunen drygt 100 e-tjänster. Förvaltningen påbörjade också ett kommunövergripande projekt med att införa e-arkiv och genomförde bland annat nulägesanalys, enkät och systeminventering.
Det ansträngda säkerhetsläget innebär att kommunens arbete med kris- och krigsberedskap och säkerhetsskydd fortsätter. Flera övergripande dokument har tagits fram och beslutats under året. Kommunen deltog även i totalförsvarsövningen Vilde Västerbotten i form av både sambandsövning och lokal workshop. Under hösten utbildades såväl förtroendevalda som medarbetare i stabsmetodik och kommunen har även utbildat stabschefer.
Informationssäkerhetspolicyn reviderades och antogs av fullmäktige, och fler styrdokument togs fram för att stärka den organisatoriska och administrativa säkerheten.
Under våren beslutade fullmäktige att förstärka kommunstyrelsens uppdrag inom hållbarhet. Det är ännu inte utrett och beslutat hur styrelsen ska arbeta med frågan.
Samhällsutveckling
Kommunfullmäktiges mål | Nämndutfall | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Det ska finnas goda förutsättningar för att leva, bo och verka i Vännäs kommun. | Kommunstyrelsens verksamheter arbetar för att det ska finnas goda förutsättningar att leva, bo och verka i kommunen. | Resandet med kollektivtrafik ökar. | ||||
God tillgång till höghastighetsbredband. | ||||||
Kommunstyrelsens verksamheter arbetar med att minska sårbarheter och förebygga samhällsstörningar i kommunen. | ||||||
Verksamheterna är i funktionella och trivsamma lokaler. | ||||||
Vännäs kommuns verksamheter är av god kvalitet. | Kommunstyrelsens verksamheter är effektiva och av god kvalitet. | Medborgarförslag inom kommunstyrelsens område utreds inom fastställd tid. | ||||
Motioner inom kommunstyrelsens område utreds inom fastställd tid. | ||||||
De interna kunderna är nöjda med it, personal och ekonomiservice. | ||||||
Avtalstrohet inom kommunstyrelsens verksamheter. | ||||||
Flyktingmottagande med god kvalitet (mottagande enligt avtal). | ||||||
Nöjda besökare på fritidsgården. | ||||||
Dricksvatten av god kvalitet. | ||||||
Utgående vatten från reningsverket är av god kvalitet. | ||||||
Starrbergets avfalls- och deponianläggning är av bra kvalitet och har god kontrollverksamhet. | ||||||
Kommunens krisledningsorganisation har förmåga att hantera samhällsstörningar genom omedelbart agerande, uthållighet och samordning. | ||||||
Kommunstyrelsens verksamheter verkar för god energihushållning och hållbar utveckling. | Vattenverket har god energihushållning. | |||||
Reningsverket har god energihushållning. | ||||||
Starrbergets ÅVC har god energihushållning. | ||||||
Andelen mat som kastas i skolrestaurangerna minskar. | ||||||
Inköp av livsmedel från lokala leverantörer ska öka. | ||||||
Vännäs kommun har ett väl utvecklat näringsliv och företagande. | Vännäs kommun ger de bästa förutsättningar för nyföretagande och tillväxt för befintliga företag. | Vännäs har ett gott näringslivsklimat. | ||||
Vännäs kommun ger god service till näringslivet. | ||||||
De kommunala tjänstepersonernas och de förtroendevaldas attityder till näringslivet är goda. |
Kommunstyrelsen uppfyllde målet totalt sett inom perspektivet samhällsutveckling.
Förvaltningen arbetar på olika sätt med frågor om mark, lokaler/fastigheter och fortsatt tillväxt. Det är oklart vilka effekter det osäkra ekonomiska läget har på tillväxten, men förvaltningen bedömer att det fortfarande finns ett intresse både för bostadsbyggande och etableringar i kommunen. Förvaltningen har börjat utarbeta en mer systematisk process för att ta tillvara etableringsförfrågningar, liksom ett omfattande arbete med ett lokalt strategiskt näringslivspolitiskt program.
Vännäs kommun är projektägare för ”Attrahera Flera” som är kranskommunernas näringslivsprojekt. Fokus i projektet ligger på att bli ett attraktivare samhälle som lockar kompetens och företag.
Vännäs kommun steg med en plats i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet 2023, från plats 102 till plats 101. Företagarnas sammanfattande omdöme om företagsklimatet var 3,8 av 6,0, vilket ändå var betydligt högre än det nationella snittet på 3,46. Vännäs är nu på plats 5 i länet.
Jordbruksverket beviljade stöd till Leader-programmet 1 ”Idériket Umeåregionen 2030” och kommunstyrelsen har beslutat att medfinansiera programmet under 2023–2027. Den första ansökningsomgången var i våras och inför den arrangerade kommunen ett seminarium för att stötta och inspirera föreningsliv, näringsliv med flera att ansöka.
Trafikverket genomförde flera åtgärder inom infrastrukturen och kollektivtrafiken, bland annat asfaltering av Umevägen genom Vännäsby och finansiering av två cykelvägar. Trafikverket byggde också två nya timglashållplatser i Vännäsby, en vid Åsgatan och den andra vid Vännäsby skola för att förbättra trafiksäkerheten för bussresenärer. Bygget av bron över Vindelälven och E12 är försenat.
Förvaltningen gjorde en ny upphandling av snöröjning och halkbekämpning och ett nytt avtal trädde i kraft i oktober.
En revidering av kommunens kulturmiljöprogram startade under hösten, liksom arbete med kommunens planeringsstrategi.
Kommunen har fortsatt vara aktiv i en rad organisationer och föreningar, däribland E12, Biosfärområdet Vindelälven-Juhttátahkka och Kvarkenrådet EGTS. Även arbetet i Umeåregionen har fortsatt med antagandet av en ny verksamhetsplan. Kommunen medverkade i flera olika projekt inom Umeåregionen kring samhällsbyggnad, landsbygd, vindkraft och utökat småhusbyggande.
Den låga arbetslösheten har påverkat både målgruppen och inflödet till arbetsmarknadsenhetens verksamheter. Verksamheterna har anpassats för att bättre möta målgruppernas behov, bland annat har Fixarna avvecklats. På Returcentrum har butik och arbetsstationer fått en tydligare struktur.
Mottagandet av flyktingar enligt EU:s massflyktsdirektiv har fortsatt och de som har kommit har kommunen kunnat placera i lägenheter i stället för i gemensamt boende på Storken.
Förvaltningen har inte kunnat hålla utredningstiderna för motioner och medborgarförslag fullt ut, bland annat på grund av personalbrist.
Medarbetare
Kommunfullmäktiges mål | Nämndutfall | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Medarbetarna trivs. | Medarbetarna trivs. | Medarbetarindex. | ||||
Vännäs kommun har bra ledare med ett gott ledarskap. | Vännäs kommun har bra ledare med ett gott ledarskap. | Ledarskapsindex. | ||||
Vännäs kommun har jämställda arbetsvillkor. | Vännäs kommun har jämställda arbetsvillkor. | Löneskillnad mellan könen (tillsvidareanställda). | ||||
Procentandel anställda kvinnor respektive män. | ||||||
Medarbetarnas bedömning av möjlighet till medskapande. | ||||||
Vännäs kommun har arbetsplatser fria från kränkningar och trakasserier av chef och arbetskamrater. | Vännäs kommun har arbetsplatser fria från kränkningar och trakasserier av chef och arbetskamrater. | Medarbetarenkätens resultat, medelvärde i procent på fråga 44 och 52 (jämna år). | ||||
70 procent av kommunens tillsvidareanställda kvinnor ska ha en heltidsanställning. | 70 procent av kommunens tillsvidareanställda kvinnor ska ha en heltidsanställning. | Personalstatistik för män och kvinnor. | ||||
Sjukfrånvaron är högst 6 procent. | Sjukfrånvaron är högst 6 procent. | Sjukfrånvarostatistik för män och kvinnor. |
Kommunstyrelsen uppfyllde målet totalt sett inom perspektivet medarbetare.
Medarbetarenkäten som gjordes hösten 2022 visade att medarbetarna inom förvaltningen trivs. Resultatet var högt inom alla områden som enkäten mäter.
Andelen kvinnor med heltidsanställningar var 87,7 procent, en ökning med 2,0 procentenheter. Kvinnors procentuella lön i förhållande till mäns lön låg på 103,3 procent, och kvinnors lön är därmed högre än mäns lön i snitt.
Sjukfrånvaron var 5,1 procent, en ökning med 1,1 procentenheter jämfört med 2022. Sjukfrånvaron var 5,0 procent bland kvinnor och 5,3 procent bland män. Ökningen skedde därmed framför allt bland män, med 2,4 procentenheter.
Det har varit fortsatt svårt att rekrytera inom flera verksamheter med följden att en del tjänster varit vakanta. Ett antal projektanställningar med fokus på särskilda arbetsområden har tillkommit.
Framtid och förväntad utveckling
Sammantaget bedömer förvaltningen att framtiden är positiv och kommunstyrelsen kan fortsätta fullgöra sitt uppdrag enligt givna ramar. Nedan beskrivs några av de viktigare händelserna, större såväl som mindre, som sker i närtid eller på längre sikt.
- I juni 2024 är det val till Europaparlamentet. Kommunens valorganisation arbetar med valet under våren.
- Styrelsen behöver stärka den övergripande styrningen av bolaget.
- Kommunstyrelsen ska, precis som övriga nämnder och bolag, besluta om krigsorganisation för förvaltningen. Staten väntas besluta om krav på beredskapslager av nödvändiga produkter som livsmedel, drivmedel, läkemedel, sjukvårdsutrustning med mera. Kommunen ska anta en plan för detta 2024.
- Med anledning av säkerhetsläget och situationen i omvärlden behöver kommunen vidta fler åtgärder för att höja sin säkerhet och beredskap. Bland annat behövs ett fortsatt arbete med kontinuitethantering samt it- och informationssäkerhet. Kommunen ser bland annat över möjligheten att införa en SOC-lösning (security operations center) i samarbete med övriga kommuner i Västerbotten.
- Förvaltningen ska ta fram en ny digitaliseringsstrategi som knyter an till nationella och regionala strategier. Förvaltningen prioriterar arbetet med att stärka kommunens digitala mognad och fortsatta digitala omställning.
- Arbetet med e-arkiv fortsätter och 2024 är planen att se över en samverkansmodell och gå ut med förfrågan om samverkan.
- NIS2-direktivet (EU:s informationssäkerhetsdirektiv för samhällsviktig verksamhet) blir svensk lag och träder i kraft den 18 oktober 2024. Från att enbart ha omfattat bredband kommer lagen att omfatta stora delar av kommunens verksamhet.
- Vannas.net påbörjade 2023 ett projekt som ska göra kommunens stadsnät snabbare, säkrare och mer automatiserat. Vannas.net kommer att kunna erbjuda högre hastigheter till tjänsteleverantörer och kunder. Projektet är planerat att gå i mål 2024.
- Kommunstyrelsens nya uppdrag om hållbarhet behöver bli tydligare med beslut om hur arbetet ska ske och hur det ska införas i organisationen.
- Folkhälsorådet ska ta fram en aktivitetsplan som ska bidra till förbättring inom det prioriterade målområdet ”levnadsvanor”, som är ett av åtta målområden i det nya folkhälsopolitiska programmet.
- Förvaltningen ska vidta åtgärder för att utveckla fritidsområdet. Under 2024 ska området få tydliga entréskyltar, hänvisningsskyltar etcetera. Välkomnande och trygghetsskapande åtgärder ska också genomföras samt en utredning av scenen.
- Driften av Vännäs bad och camping ska upphandlas på nytt.
- Flera åtgärder i centrum ska skapa ett attraktivare centrum, däribland en konstinstallation i gångtunneln som ska skapas av barn och unga i Vännäs. Arbetet fortsätter även med nya parken och torget i centrum.
- En planeringsstrategi väntas bli antagen av kommunfullmäktige i juni 2024. Planeringsstrategin blir grunden för kommande översyn av kommunens översiktsplan samt förarbete med översiktsplanen, som påbörjas i höst–vinter.
- Kommunens beslut att bygga en större matchanläggning för Vegaskolan leder till en ändring i plankön och ökad belastning på planenheten då flertalet större detaljplaner för både bostäder, industri, handel och nu skolverksamhet ska tas fram 2024–25 utöver övrigt planarbete. Förvaltningen ska också delta i utformningen av funktionerna i hallen. Ny detaljplan för hela Vegaskolans markområde påbörjas i februari vilket påverkar lokalgatorna Vegagatan, Köpmangatan och Kommendörsgatan samt det säkra skolstråket som planerades när kommunen antog detaljplanen för centrum.
- En översyn av kommunens riktlinjer för bostadsförsörjning pågår och går till politisk behandling under hösten.
- Kommunen behöver besluta vilket fastighetsnära insamlingssystem (FNI) som kommunen ska inrätta och hur det ska införas från 2024–2026. Från 2027 ska det vara utbyggt. Inriktning beslutas gemensamt inom Umeåregionen för att därefter slutligen beslutas i respektive kommun.
- På Starrbergets återvinningscentral pågår förbättringsåtgärder för att möta kommande krav på utsortering av avfall och förbättra personalens säkerhet och arbetsmiljö.
- Infrastrukturen för vatten och avlopp i Vännäs står inför stora investeringsbehov i både ny- och reinvesteringar. Både investeringsbehov och kostnadsökningar för drift och underhåll kommer att kräva taxehöjningar.
- De pågående utredningarna av den långsiktiga vattenförsörjningen behöver fortsätta. Arbetet sker delvis i samarbete med Vakins utredning om vattentäkt i Vännäs kommun.
Uppföljning av särskilda uppdrag och direktiv
Kommunstyrelsen fick i 2023 års budget dessa särskilda uppdrag och direktiv av kommunfullmäktige:
Särskilda direktiv 2023 Kommunstyrelsen |
Resultat: Genomfört/delvis genomfört/ej genomfört |
Kommentar |
---|---|---|
1. Kommunen ska ha ambitionen att ständigt förbättra kvaliteten. Det ska vara möjligt att arbeta för förbättring av kvaliteten. | Delvis genomfört. | Följs regelbundet genom bland annat dialog med brukare och intern dialog. |
2. Vid inköp och/eller leasing av personbilar ska nämnden välja elbilar i första hand och laddhybrider samt fordon som är godkända att tankas med HVO100 eller motsvarande i andra hand. Inköp/leasing av bil som ej uppfyller de två första kategorierna kräver godkännande från förvaltningschef och särskilda skäl ska dokumenteras. | Genomfört. | Kommunstyrelsen har inte köpt eller leasat några personbilar under perioden. |
Särskilda uppdrag 2023 Kommunstyrelsen |
Resultat: Genomfört/delvis genomfört/ej genomfört |
Kommentar |
---|---|---|
4. Ta initiativ till samverkan kring fossilfri energianvändning vid kommunens industriområden tillsammans med företrädare för näringslivet. | Delvis genomfört. | Kommunen har spridit information om relevanta utlysningar och deltagit i projekt om vätgas. |