Barn- och utbildningsnämnden
Sammanfattning
Barn- och utbildningsnämnden ansvarar för pedagogisk omsorg, förskola, fritidshem, förskoleklass, grundskola och grundsärskola. Nämnden har också övergripande ansvar för gymnasieverksamhet samt aktivitetsansvar för ungdomar upp till 20 år.
Till ansvarsområdena hör även musikskola, biograf, bibliotek, bidrag till studieförbund, kulturaktiviteter och utdelning av kulturstipendier. Andra områden är förvaltning av kommunens kulturella och kulturhistoriska egendomar, konstnärliga utsmyckningar, konstsamlingar och konstverk.
Verksamhetsidé
Alla kan, alla vill och alla ska lyckas
- Undervisningen: All undervisning är effektiv, kvalitativ och har ett tydligt ledarskap.
- Ledning och stimulans: Vi leder och stimulerar alla barn och elever, och har högre positiva förväntningar.
- Relationerna: Vi utvecklar förtroendefulla och positiva relationer med och mellan barn och elever, vårdnadshavare, medarbetare och chefer.
- Tillsammans: Vi samarbetar, har tilltro, hjälper och stöttar varandra för att utveckla undervisningens och verksamhetens kvalitet. Vi tar vårt ansvar och gör det vi sagt att vi ska göra.
- Resursnyttjande: Vi använder varje resurs på bästa sätt för att bidra till varje barns och elevs utveckling och resultat. Vi fokuserar på att arbeta smartare och mer effektivt och inte hårdare.
- Extra anpassningar och särskilt stöd: Vi tar ansvar för att extra anpassningar och särskilt stöd genomförs skyndsamt, är verkningsfulla, samordnade, tydliga, synliga och speglar behoven. De dokumenteras, följs upp och förändras vid behov.
- Vi verkar för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna.
- Vi verkar för ett aktivt kulturliv.
Viktiga händelser under året
- Riksdagen beslutade den 21 juni 2022 att ändra namn på särskolan. Grundsärskolan benämns numera ”anpassad grundskola” och gymnasiesärskolan benämns ”anpassad gymnasieskola”. Dessutom har benämningen träningsskola tagits bort. Förändringarna trädde i kraft den 2 juli 2023.
- Nämnden beslutade den 14 februari 2023 att införa arbetskläder i form av skaljacka, skalbyxa och fleecejacka till pedagoger i förskola, fritidshem och förskoleklass samt lärarassistenter i årskurs F–6 och elevassistenter i anpassad grundskola. I september kunde medarbetarna börja använda sina nya arbetskläder ute på enheterna och mottagandet har varit positivt.
- Regeringen beslutade i mars 2023 om ett statsbidrag för inköp av vissa läromedel för att stärka elevernas tillgång till läromedel i skolan. Bidraget fick endast användas för inköp av läroböcker avsedda för undervisning. Ett annat krav var att bidraget skulle leda till inköp av fler läroböcker, vilket innebar att 2023 års kostnad per elev måste överstiga snittkostnaden per elev de tre senaste åren. Tack vare bidraget kunde nämndens skolor köpa in läromedel för 585 tkr extra utöver ordinarie läromedelsbudget.
- Kommunfullmäktige beslutade i samband med budget 2023 om en riktad satsning på 200 tkr till kulturområdet. Nämnden tog därefter beslut om att fördela satsningen med 100 tkr till förstärkning av egna arrangemang och 100 tkr till ideella föreningar i form av ett kulturarrangemangsbidrag. Tack vare satsningen genomfördes ett flertal aktiviteter under året, till exempel samtalsserien Djupet.
Sammanfattning av nämndens resultat
Ekonomi
Kommunfullmäktiges mål | Nämndens mål | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Nämnderna har en ekonomi i balans. | Barn- och utbildningsnämnden har en ekonomi i balans. | procentuell avvikelse mot budget. |
Uppföljning av målen
mnkr Område |
2023 Bruttokostnad |
2023 Bruttointäkt |
2023 Nettokostnad |
2023 Budgetavvikelse |
2022 Nettokostnad |
---|---|---|---|---|---|
Politisk verksamhet | – 0,9 | 0,0 | – 0,9 | – 0,1 | – 0,7 |
Centrala resurser | – 24,6 | 0,7 | – 23,9 | – 0,1 | – 21,2 |
Förskoleverksamhet | – 82,3 | 12,8 | – 69,5 | 1,2 | – 65,6 |
Grundskola, förskoleklass, fritids | – 153,9 | 16,3 | – 137,6 | 0,8 | – 129,4 |
Anpassad grundskola | – 8,6 | 2,2 | – 6,4 | 0,1 | – 4,7 |
Bibliotek och kultur | – 8,3 | 1,1 | – 7,2 | – 0,1 | – 6,7 |
Övriga verksamheter | – 3,7 | 0,7 | – 3,0 | 0,0 | – 3,0 |
Summa interna verksamheter | – 282,3 | 33,8 | – 248,5 | 1,8 | – 231,3 |
Gymnasiesärskoleelever | – 3,5 | 0,0 | – 3,5 | 0,0 | – 3,7 |
Gymnasieelever | – 54,5 | 0,3 | – 54,2 | 0,3 | – 52,6 |
Summa externa verksamheter | – 58,0 | 0,3 | – 57,7 | 0,3 | – 56,3 |
Summa | – 340,3 | 34,1 | – 306,2 | 2,1 | – 287,6 |
Barn- och utbildningsnämnden redovisade för 2023 ett överskott på 2,1 mkr mot budget. Avvikelsen motsvarar knappt 0,7 procent av nämndens nettokostnad.
Personalkostnaderna blev 1 mkr lägre än budgeterat på grund av personalbrist beroende på frånvaro och brist på vikarier. Vikariebristen påverkade främst förskolan, men även skola, fritidshem och anpassad grundskola berördes. Vakanta tjänster som inte hunnit ersättas av nyrekrytering inför hösten bidrog också till överskottet.
Intäkten för barnomsorgsavgifter i förskola och fritidshem blev 0,7 mkr högre än budgeterat.
Gymnasiekostnaderna redovisade ett överskott på knappt 0,3 mkr tack vare lägre kostnader för gymnasieplatser och skolskjuts.
Övriga verksamheter redovisade mindre avvikelser mot budget.
Medborgare
Kommunfullmäktiges mål | Nämndens mål | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Medborgarna trivs i Vännäs. | Medborgarna har tillgång till ett kulturutbud som lockar. | Musikskolan är en attraktiv verksamhet och erbjuder plats till elever som önskar. | ||||
Eleverna går kvar i musikskolan till och med åk 9. | ||||||
Biblioteken är en attraktiv verksamhet och har många besökare. | ||||||
Medborgarna är nöjda med bibliotekets verksamhet. | ||||||
Biblioteket har ett brett utbud av medier. | ||||||
Medborgarna har tillgång till kulturaktiviteter. | ||||||
Biografen är en attraktiv verksamhet och har många besökare. | ||||||
Medborgarna är positiva till förskolan. | Medborgarna är positiva till våra förskolor. | |||||
Vårdnadshavarna anser att deras barns förskola är bra. | ||||||
Medborgarna är positiva till grundskolan. | Medborgarna är positiva till våra skolor. | |||||
Vårdnadshavarna anser att deras barn går på en bra skola. | ||||||
Medborgarna är delaktiga i kommunens utveckling, ges ett bra bemötande och en bra service, och tillgängligheten till Vännäs kommuns verksamheter är god. | Vi har en god service och tillgänglighet. | Medborgarna upplever att vi är nåbara och att de får snabba och tydliga svar på sina frågor. | ||||
Medborgarna känner sig respekterade och får ett gott bemötande. | ||||||
Medborgarna erbjuds en effektiv och tillgänglig välfärd genom digitala tjänster och information. | Nämnden erbjuder en effektiv och tillgänglig välfärd genom digitala tjänster och information. | För nämnden relevanta blanketter och ansökningar som berör medborgarna ska finnas digitalt eller som e-tjänst. | ||||
Minst 90 procent av ärenden kommer in via e-tjänst – inom utvalda viktiga områden. |
Uppföljning av målen
Inom perspektivet medborgare uppfyllde nämnden delvis målet totalt sett. Medborgarna var positiva till förskola och skola. De var också generellt nöjda med förvaltningens service och tillgänglighet.
Under året genomfördes många arrangemang inom kultur, bibliotek och biografverksamhet. Antalet biobesökare var dock fortsatt lågt och har inte återhämtat sig sedan pandemiåren. Medborgarna var nöjda med bibliotekets verksamhet och det stora utbudet av medier.
Musikskolan var en attraktiv verksamhet och nästan 30 procent av eleverna i årskurs 4–9 ansökte om att få börja i musikskolan. Hösten 2023 erbjöds 95 procent av de som ansökt möjlighet att spela. Det var fortfarande färre deltagande elever i årskurs 7–9 jämfört med årskurs 4–6, vilket påverkade resultatet negativt.
Medborgarna ansåg att servicen var god och att de vid kontakt med förvaltningen blev väl bemötta och fick svar på sina frågor. Tillgängligheten per telefon försämrades något jämfört med tidigare år, men var fortfarande i nivå med andra kommuner.
Nämnden erbjöd relevanta e-tjänster och mätningen visade att medborgarna också använde dem i mycket hög utsträckning.
Samhällsutveckling
Kommunfullmäktiges mål | Nämndens mål | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Det ska finnas goda förutsättningar för att leva, bo och verka i Vännäs kommun. | Det ska finnas goda förutsättningar för att leva, bo och verka i Vännäs kommun. | Medborgarna är positiva till våra förskolor och skolor. | ||||
Medarbetarna anser att barn- och utbildningsförvaltningen är en bra arbetsgivare. | ||||||
Medarbetarna anser att de arbetar på en bra förskola/fritidshem/skola. | ||||||
Vårdnadshavarna anser att deras barn går på en bra förskola/skola. | ||||||
Eleverna anser att de går på en bra skola. | ||||||
Vännäs kommuns verksamheter är av god kvalitet. | Alla barn/elever ges förutsättningar att nyttja sin maximala potential. | Personalen har höga positiva förväntningar på barnen/eleverna. | ||||
Barnen/eleverna får den hjälp och det stöd de behöver. | ||||||
Måluppfyllelse enligt resultat/observationer i förskola och skola. | ||||||
Alla barn/elever har en känsla av sammanhang och är motiverade för lärande. | Verksamheten stimulerar barnens/elevernas lust att lära. | |||||
Barnen/eleverna har arbetsro/studiero. | ||||||
Eleverna har inflytande. | ||||||
Eleverna vet vad de ska kunna och hur läraren bedömer. | ||||||
Utvecklingssamtalen bidrar till elevernas utveckling. | ||||||
Kommunikationen mellan hem och skola gynnar eleven. | ||||||
Alla barn/elever är trygga och trivs. | Barnen/eleverna trivs i förskolan/skolan/fritidshemmet. | |||||
Barnen/eleverna känner sig trygga i förskolan/skolan/fritidshemmet. | ||||||
Det finns ömsesidig tillit mellan lärare och barn/elever. | ||||||
Verksamheten har nolltolerans mot mobbning och kränkningar. | ||||||
Verksamheterna är effektiva. | Snittkostnaden per barn i förskolan är i paritet med kostnaden i jämförbara kommuner. | |||||
Snittkostnaden per elev i grundskolan är i paritet med kostnaden i jämförbara kommuner. | ||||||
Hela Vännäs har ett väl utvecklat näringsliv och företagande. | Alla elever ges förutsättningar att utveckla sin företagsamhet samt ges kunskaper om företagande och näringsliv. | Barnen/eleverna utvecklar självförtroende, nyfikenhet och en samarbetsförmåga som ger företagsamma barn/elever. |
Uppföljning av målen
För perspektivet samhällsutveckling nådde nämnden målet totalt sett. Medborgare, medarbetare, vårdnadshavare och elever var positiva till kommunens förskolor och skolor. Barn och elever var trygga och trivdes. Eleverna ansåg att lärmiljön var god och de bedömde att de fick den hjälp och det stöd de behövde. Kunskapsresultaten har över tid stabiliserats och låg även 2023 generellt på en bra nivå.
När det gäller skillnader i resultat mellan könen var Vännäs bland de 25 procent bästa kommunerna avseende pojkars resultat. Verksamheten behöver ändå fortsätta arbeta för att minska skillnaderna mellan pojkars och flickors resultat. Andelen behöriga till gymnasieskolan var fortsatt hög och i nivå med de 25 procent bästa kommunerna i riket.
Indikatorn för verksamheternas effektivitet baseras på en jämförelse av snittkostnaden per inskrivet barn i förskolan och elev i skolan i relation till kranskommunerna, länet, mindre kommuner och pendlingskommuner. I förskolan var snittkostnaden i nivå med jämförelsekommunerna och målet uppfylldes. Inom skolan var snittkostnaden drygt 10 procent lägre än i jämförelsekommunerna och målet uppfylldes inte.
Nettokostnadsavvikelsen för förskolan och grundskolan blev 2,7 procent respektive knappt 2 procent 2022 (dessa resultat har en eftersläpning, därför finns inga siffror för 2023 ännu). Det innebär att nettokostnaden för förskola och grundskola liksom 2021 var drygt 2 procent högre än referenskostnaden, men lägre än kommunens kostnadsmål på 7 procent.
Medarbetare
Kommunfullmäktiges mål | Nämndens mål | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Medarbetarna trivs. | Medarbetarna trivs. | Medarbetarenkät: medarbetarskap. | ||||
Vännäs kommun har bra ledare med ett gott ledarskap. | Vännäs kommun har bra ledare med ett gott ledarskap. | Medarbetar-/chefsenkät: ledarskap. | ||||
Vännäs kommun har jämställda arbetsvillkor. | Vännäs kommun har jämställda arbetsvillkor. | Kvinnors lön i procent av mäns lön. | ||||
Vännäs kommun har arbetsplatser fria från kränkningar och trakasserier av chef och arbetskamrater. | Vännäs kommun har arbetsplatser fria från kränkningar och trakasserier av chef och arbetskamrater. | Medarbetarenkät: frågor om kränkande särbehandling och sexuella trakasserier. | ||||
70 procent av kommunens tillsvidareanställda kvinnor ska ha en heltidsanställning. | 70 procent av kommunens tillsvidareanställda kvinnor ska ha en heltidsanställning. | Andel tillsvidareanställda kvinnor med heltidsanställning. | ||||
Sjukfrånvaron är högst 6 procent. | Sjukfrånvaron är högst 6 procent. | Antal sjukfrånvarotimmar i förhållande till antal arbetade timmar. |
Uppföljning av målen
För perspektivet medarbetare nådde nämnden delvis målet i sin helhet. Den senaste medarbetarenkäten (hösten 2022) visade att medarbetarna trivdes, att ledarskapet var bra och att arbetsplatserna var fria från kränkningar och sexuella trakasserier.
Målet för andelen tillsvidareanställda kvinnor med heltidsanställning uppfylldes då 86 procent av nämndens kvinnor arbetade heltid.
Löneskillnaden mellan kvinnor och män ökade till drygt 4 procent till kvinnornas fördel. Det innebär att kvinnorna de senaste två åren haft en högre medellön än männen och att skillnaden dessutom ökat. Målet är uppfyllt då kvinnornas medellön är högre.
Sjukfrånvaron var 7,1 procent och minskade med 0,5 procentenheter jämfört med 2022. Ökad smittspridning av influensa i spåren av pandemin bidrog till att sjukfrånvaron ändå var fortsatt hög. Bristen på vikarier i förskola och skola påverkade arbetsbelastningen negativt vilket också bidrog till sjukfrånvaron.
Under året har nämnden gjort olika insatser för att förebygga och minska den korta och långa sjukfrånvaron, till exempel utvecklat processen för rehabiliteringsutredningar och förbättrat rutinerna för uppföljning vid sjukfrånvaro.
Framtid och förväntad utveckling
Måluppfyllelsen för barn och elever börjar stabiliseras på en högre nivå. För att bibehålla och fortsätta förbättra resultaten genomför nämnden nu åtgärder inom psykisk ohälsa, närvarofrämjande insatser, likvärdiga resultat för flickor och pojkar och insatser för barn i behov av särskilt stöd. Dessutom fortgår arbetet med att förbättra medarbetarnas förutsättningar och arbetsmiljö. Som ett led i att förbättra måluppfyllelse och möta utmaningar inom arbetsmiljö och kompetensförsörjning har elevhälsan förstärkts med pedagogiska handledare i skolan. Deras huvudsakliga uppdrag blir ledarstöd, personalutvecklingsinsatser, specialpedagogiska insatser och arbete med särskilt utmanande undervisningssituationer.
Nämndens verksamheter behöver funktionella lokaler för att fungera ur verksamhets- och arbetsmiljösynpunkt. Den pågående översynen av skolornas framtida lokalbehov tyder på att lokalerna behöver utökas för att möta verksamhetens nuvarande behov och kommande elevökningar. Nämnden har sedan tidigare tagit fram ett underlag för förskolans lokalbehov.
Om det ekonomiska läget i Sverige med hög inflation och höga räntor blir långvarigt kommer nämndens ekonomiska utrymme att minska när drift- och investeringskostnader ökar. Det kan leda till besparingar och att nämnden måste omvärdera beslutade satsningar.
Uppföljning av särskilda uppdrag och direktiv
Barn- och utbildningsnämnden fick i 2023 års budget dessa särskilda uppdrag och direktiv av kommunfullmäktige:
Särskilda direktiv 2023 Barn- och utbildningsnämnden |
Resultat: Genomfört/delvis genomfört/ej genomfört |
Kommentar |
---|---|---|
1. Kommunen ska ha ambition att ständigt förbättra kvaliteten. Det ska vara möjligt att mäta och arbeta för förbättring av kvalitet. | Genomfört. | I jämförelse med andra kommuner har nämndens kostnader minskat och resultaten för 2022 och 2023 har förbättrats eller bibehållits. |
2. Arbetet med heltider ska prioriteras i enlighet med kommunens plan. | Genomfört. | Nämnden klarade kommunfullmäktiges mål på 70 procent med ett resultat på 86 procent bland kvinnor. Arbetet med att erbjuda heltider fortsätter. |
3. Besparingar får inte medföra nedläggning av musikskola, familjecenter eller bibliotek. | Genomfört. | Nämnden har inte beslutat om neddragningar inom dessa verksamheter 2023. |
4. Vid inköp och/eller leasing av personbilar ska nämnden välja elbilar i första hand och laddhybrider samt fordon som är godkända att tankas med HVO100 eller motsvande i andra hand. Inköp/leasing av bil som ej uppfyller de två första kategorierna kräver godkännande från förvaltningschef och särskilda skäl ska dokumenteras. | Genomfört. | Nämnden har inte köpt in eller leasat några bilar under 2023. I nuläget äger eller leasar nämnden inga fordon. |
Särskilda uppdrag 2023 Barn- och utbildningsnämnden |
Resultat: Genomfört/delvis genomfört/ej genomfört | Kommentar |
---|---|---|
5. Ge barn och elever kunskaper och förutsättningar för ett sunt nätbeteende, vilket inbegriper porrkritik och att motverka sexuella trakasserier och spelberoende. I detta ingår att låta eleverna arbeta med frågor kring nätetikett och medievanor. | Delvis genomfört. |
Nätvaneundersökningar genomförs löpande i olika årskurser. Varje lärare har också ett uppdrag att arbeta med dessa frågor i sin undervisning. Beslut har fattats att under 2024 revidera planen för Netikett så den blir effektivare och mer personoberoende. |
6. Ur ett jämställdhetsperspektiv särskilt fokusera på skillnaderna mellan pojkars och flickors resultat i förskola och skola och utifrån detta sätta in relevanta åtgärder. | Genomfört. | Från och med 2022 har nämnden kompletterat sin verksamhetsplan med en särskild resultatindikator för skillnader mellan flickors och pojkars resultat. Rektor för respektive enhet har dessutom ett särskilt uppdrag att analysera dessa resultat och sätta in relevanta åtgärder. |
7. Barn- och utbildningsnämnden ska ta fram en långsiktig lokalförsörjningsplan för skolan. Lokalförsörjningsplanen ska täcka perioden 2023–2030 och all verksamhet inom skolan vilket inbegriper grundskola, fritidshem, förskoleklass, grundsärskola och musikskola. | Delvis genomfört. | Arbetet har inletts och dialog pågår i berörda verksamheter. |