Noter till årsredovisning

Not 1 Redovisningsprinciper

Årsredovisningen är upprättad i enlighet med lagen (2018:597) om kommunal bokföring och redovisning (LKBR) och rekommendationer utgivna av Rådet för kommunal redovisning (RKR) med några undantag som redovisas under respektive punkt.

Kommunkoncern och sammanställda räkenskaper

Kommunkoncernen består av följande kommunala koncernföretag:

Bolag Ägarandel %
Vännäs Fastigheter AB 100
Fastighetstjänster i Vännäs AB 100
Wendenes AB 49

Vännäs kommun äger det allmännyttiga fastighetsbolaget Vännäs Fastigheter AB till 100 procent. Vännäs Fastigheter AB har i sin tur ett helägt dotterbolag samt ett intressebolag. Älvdala Fastigheter AB bildades år 2018. Verksamheten består i att blockuthyra lägenheter till Älvdala Byggemenskap kooperativa hyresrättsförening under 15 år. Älvdala fusionerades in i Vännäs Fastigheter AB under 2023. Fastighetstjänster i Vännäs AB tillkom under 2019 men började bedriva sin verksamhet den 1 januari 2020. Verksamheten består i huvudsak av att bedriva städ- och fastighetstjänster riktade till kommunens egen organisation. Kommunkoncernen består också av intressebolaget Wendenes AB som Vännäs Fastigheter AB äger till 49 procent tillsammans med Kaj Johansson-gruppen som äger bolaget till 51 procent. Avsikten med bolaget är att tillsammans bidra till att utveckla Vännäs kommuns näringsliv genom att erbjuda konkurrenskraftiga lokaler. Wendenes AB ingår inte i kommunens koncernredovisning med anledning av att bolagets omsättning är låg i förhållande till hela kommunkoncernens.

Värderings- och omräkningsprinciper

Anläggningstillgångar

Tillgångar avsedda för stadigvarande bruk eller innehav med en nyttjandeperiod om minst tre år klassificerades som anläggningstillgång om beloppet översteg gränsen för mindre värde. Gränsen för mindre värde var för räkenskapsåret 2023 satt till ett prisbasbelopp. Anläggningstillgångar, immateriella och materiella, värderades till anskaffningsvärde med avdrag för avskrivningar och eventuella nedskrivningar. Om det på balansdagen förelåg indikation att en materiell anläggningstillgång minskat i värde ska tillgångens återvinningsvärde beräknas.

Avskrivning av immateriella och materiella anläggningstillgångar görs för den beräknade nyttjandeperioden med linjär avskrivning baserad på anskaffningsvärdet. På tillgångar i form av mark och pågående arbeten görs inga avskrivningar. Avskrivningen påbörjas när tillgången tas i bruk. För tillgångar där nyttjandeperioden styrs i avtal används avtalsperioden som avskrivningstid.

Vännäs kommun tillämpar komponentavskrivningar för materiella anläggningstillgångar som har betydande komponenter. Enskilda komponenter vars värde understiger 100 000 kr samt vars nyttjandetid skiljer sig från anläggningens nyttjandetid med mindre än 5 år anses inte vara betydande komponenter och särredovisas därför inte. Kommunens fastigheter har delats in i olika komponentgrupper och därefter komponenter.

Huvudsakligen tillämpas följande avskrivningstider:

  • Maskiner och inventarier skrivs av på 3–30 år.
  • Fordon skrivs av på 5–20 år.
  • Fastigheter har komponentvis avskrivning, 10–80 år.
  • Mark avskrivs inte.

Korttidsinventarier med en ekonomisk livslängd på max 3 år och inventarier av mindre värde, max ett prisbasbelopp, kostnadsförs direkt.

Omsättningstillgångar

Kundfordringar och övriga kortfristiga fordringar är upptagna till det belopp varmed de beräknas inflyta. Kundfordringar bedöms som osäkra när fordran är äldre än 12 månader.

Kommunens placeringsportföljer är avsedda att täcka framtida åtaganden och är klassificerade som omsättningstillgång, kortfristiga placeringar, eftersom de kontinuerligt är föremål för köp och försäljning. Portföljen redovisades som ett sammansatt finansiellt instrument och värderades enligt marknadsvärde.

Tomter för försäljning värderas kollektivt per exploateringsetapp där de totala utgifterna fördelas per tomt utifrån yta. I anskaffningsvärdet ingår mark, andel av projektering och direkta utgifter för åtgärder på tomtmarken. Exploateringsobjekt som är avsedda att avyttras redovisas som omsättningstillgång. Exploateringsområden som inte ska avyttras redovisas däremot som anläggningstillgång.

Leasing

Vännäs kommun har avslutat genomgången av finansiell leasing där Stamhemmanet 2 ingår sedan 2022. Resterande leasingavtal klassades under räkenskapsåret som operationell leasing.

Skulder och avsättningar

Erhållna anslutningsavgifter för va redovisas som förutbetald intäkt och periodiseras på 20 år. Resultatet från va-verksamheten läggs som en skuld till avgiftskollektivet enligt RKR:s idéskrift Redovisning av affärsverksamhet.

Avsättning för pensioner värderas enligt RIPS i enlighet med RKR R10. Pensionsskulden är den beräknade framtida skuld som kommunen har till arbetstagare och pensionstagare. Pensioner redovisas enligt redovisningslagens blandmodell som innebär att pensioner intjänade till och med den 31 december 1997 behandlas som ansvarsförbindelse. Pensionsförmåner som årligen intjänats från och med 1998 redovisas som en avsättning i balansräkningen. Pensionsåtagande för anställda i de övriga bolag som ingår i kommunkoncernen redovisas enligt Bokföringsnämndens allmänna råd.

Redovisningsprinciper i driftredovisningen

Löner har belastats med ett personalomkostnadspålägg på 39,80 procent som inkluderar sociala avgifter och pensionskostnader.

Materiella och immateriella anläggningstillgångar belastas med verklig avskrivningskostnad samt en kalkylränta på 1,25 procent.

Kostnader för it interndebiteras utifrån självkostnad och verkligt nyttjande. Gemensam central administration som ekonomi, personal och upphandling fördelas inte ut på de olika verksamheterna förutom verksamheter som är affärsmässiga.

Not 2 Uppskattningar och bedömningar

Jämförelsestörande poster

Jämförelsestörande poster är resultat av händelser eller transaktioner som inte är extraordinära men som är viktiga att uppmärksamma vid jämförelser med andra perioder. Under 2023 skedde inte några händelser eller transaktioner som kan anses tillräckligt viktiga för att tas upp som jämförelsestörande poster.

Not 3 Verksamhetens intäkter, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Försäljningsintäkter 18,9 28,4 13,9 13,4
Taxor och avgifter 48,1 46,0 52,7 50,5
Hyror och arrenden 51,0 51,5 26,6 27,2
Bidrag och kostnadsersättningar från staten 73,8 80,8 73,8 80,5
EU-bidrag 0,7 0,9 0,7 0,9
Övriga bidrag 1,2 0,7 0,8 0,7
Försäljning av verksamhet och konsulttjänster 101,3 96,3 102,0 96,7
Försäljning av exploateringsverksamhet 1,3 2,5 1,3 2,5
Realisationsvinster på anläggningstillgångar 0,9 2,7 0,2 0,3
Övriga verksamhetsintäkter 2,4 5,4 2,5 5,8
Summa verksamhetens intäkter 299,7 315,2 274,4 278,5
Not 4 Verksamhetens kostnader, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Personalkostnader exklusive pensionskostnader 593,5 566,2 567,8 541,6
Pensionskostnader 52,3 55,5 50,2 54,5
Inköp av material och varor 41,3 41,1 36,3 35,3
Köp av huvudverksamhet 94,1 97,2 94,1 97,2
Lokal och markhyror samt övriga fastighetskostnader 23,4 23,0 85,5 82,2
Inköp av tjänster 72,4 71,6 50,2 45,6
Lämnade bidrag 15,0 14,0 15,0 14,0
Realisationsförluster och utrangeringar 0,1 0,4 0,1 0,4
Anskaffningskostnad sålda exploateringsfastigheter 0,3 2,1 0,3 2,1
Bolagsskatt 2,4 4,5
Övriga verksamhetskostnader 36,4 37,6 27,5 25,9
Summa verksamhetens kostnader 931,3 913,2 926,8 898,7
Not 5 Avskrivningar, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Avskrivning immateriella tillgångar 0,0 0,0 0,0 0,0
Avskrivning byggnader och anläggningar 31,5 29,9 29,0 27,1
Avskrivning maskiner, fordon och inventarier 9,2 7,6 8,8 7,1
Nedskrivning immateriella tillgångar
Nedskrivning byggnader och anläggningar
Summa avskrivningar 40,7 37,4 37,8 34,3
För uppgift om avskrivningstider, se avsnittet "Redovisningsprinciper".
Not 6 Skatteintäkter, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Preliminär kommunalskatt 487,5 455,8 487,5 455,8
Preliminär slutavräkning innevarande år 7,1 10,6 7,1 10,6
Slutavräkningsdifferens föregående år 2,3 2,9 2,3 2,9
Summa skatteintäkter 497,0 469,2 497,0 469,2
Not 7 Generella statsbidrag och utjämning, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Inkomstutjämningsbidrag 125,0 129,1 125,0 129,1
Strukturbidrag 4,5 4,5 4,5 4,5
Regleringsbidrag 21,0 25,0 21,0 25,0
Kostnadsutjämningsbidrag 13,8 14,0 13,8 14,0
Bidrag för LSS-utjämning 39,9 35,1 39,9 35,1
Kommunal fastighetsavgift 24,0 22,4 24,0 22,4
Övriga generella bidrag från staten 5,5 5,9 5,5 5,9
 Varav Skolmiljarden 1,3 1,3
 Varav God vård och omsorg 0,6 0,6 0,6 0,6
 Varav tillfälligt stöd Ukraina 0,4 0,2 0,4 0,2
 Varav regeringsbeslut ökat stöd 3,3 3,6 3,3 3,6
Summa generella statsbidrag och utjämning 233,7 235,9 233,7 235,9
Not 8 Finansiella intäkter, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Utdelningar på aktier och andelar 0,9 0,9 0,9 0,9
Realisationsvinst finansiella anläggningstillgångar 0,7 0,7
Realiserad vinst på försäljning av finansiella instrument 0,8 1,3 0,8 1,3
Ränteintäkter 3,9 1,1 3,6 0,7
Borgensavgift 0,0 1,4
Orealiserad värdeökning av finansiella instrument 6,0 6,0
Övriga finansiella intäkter 0,1 0,1 0,1 0,1
Summa finansiella intäkter 12,3 3,4 13,4 3,0
Not 9 Finansiella kostnader, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Räntekostnader på lån 9,5 5,0 5,3 4,2
Finansiell kostnad, förändring av pensionsavsättning 5,3 2,1 5,3 2,1
Förlust vid försäljning av finansiella instrument 0,3 1,0 0,3 1,0
Orealiserad värdeminskning på finansiella instrument 0,2 11,6 0,2 11,6
Övriga finansiella kostnader 0,1 0,3 0,1 0,3
Summa finansiella kostnader 15,3 20,0 11,1 19,2
Not 10 Jämförelsestörande poster, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Kostnader
Försäkringslösning pensioner 24,8 24,8

Intäkter
Ersättning för gata, kvarteret Fabriken 2,9 2,9
Summa jämförelsestörande poster 0,0 27,6 0,0 27,6
Not 11 Immateriella anläggningstillgångar, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Förvärvade immateriella anläggningstillgångar
Ingående anskaffningsvärde 16,0 15,9 16,0 15,9
Inköp 0,0 0,1 0,0 0,1
Överföringar
Utgående anskaffningsvärde 16,0 16,0 16,0 16,0
Ingående ackumulerade avskrivningar – 15,9 – 15,9 – 15,9 – 15,9
Årets avskrivningar 0,0 0,0 0,0 0,0
Utgående ackumulerade avskrivningar – 15,9 – 15,9 – 15,9 – 15,9
Ingående ackumulerade nedskrivningar
Årets nedskrivningar
Utgående ackumulerade nedskrivningar 0,0 0,0 0,0 0,0
Utgående redovisat värde 0,1 0,1 0,1 0,1
Genomsnittliga avskrivningstider, år 5 5 5 5
Nedskrivning skedde under 2022 av projekteringskostnader för det särskilda boendet som inte kommer att byggas.
Not 12 Mark, byggnader och tekniska anläggningar, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Ingående anskaffningsvärde 1 471,8 1 384,7 1 071,0 949,4
Inköp 103,2 92,9 30,0 122,2
Försäljningar – 0,3 – 5,6 – 0,6
Utrangeringar – 2,3 – 0,1 – 2,3
Utgående anskaffningsvärde 1 572,3 1 471,8 1 098,8 1 071,0
Ingående ackumulerade avskrivningar – 478,0 – 452,9 – 437,3 – 410,5
Försäljningar 0,0 1,5 0,3
Utrangeringar 2,3 0,0 2,3
Årets avskrivningar – 30,8 – 28,9 – 28,3 – 27,1
Utgående ackumulerade avskrivningar – 506,4 – 480,2 – 463,3 – 437,3
Utgående redovisat värde 1 065,9 991,6 635,4 633,7
Därav finansiell leasing 167,7 176,6
Genomsnittliga avskrivningstider, år 39 45 37 36
Not 13 Maskiner och inventarier, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Ingående anskaffningsvärde 148,0 123,2 115,3 101,4
Inköp 12,5 26,7 11,3 15,6
Försäljningar – 0,1 – 1,5 – 0,1 – 1,4
Utrangeringar – 0,4 – 0,3 – 0,3 – 0,3
Utgående anskaffningsvärde 160,1 148,0 126,2 115,3
Ingående ackumulerade avskrivningar – 72,4 – 65,6 – 68,4 – 62,9
Försäljningar 0,0 1,4 0,0 1,4
Utrangeringar 0,2 0,2 0,2 0,2
Årets avskrivningar – 9,2 – 8,4 – 8,8 – 7,1
Utgående ackumulerade avskrivningar – 81,4 – 72,4 – 76,9 – 68,4
Utgående redovisat värde 78,8 75,7 49,3 46,9
Därav finansiell leasing
Genomsnittliga avskrivningstider, år 16 19 14 19
Not 14 Finansiella anläggningstillgångar, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Aktier och andelar
Vännäs Fastigheter AB 83,3 83,3
Kommuninvest ekonomisk förening 7,6 6,8 7,6 6,8
Övriga aktier och andelar 0,3 0,3 0,3 0,3
Summa aktier och andelar 7,9 7,0 91,2 90,3
Långfristig utlåning
Norra Skog 1,1 1,1 1,1 1,1
Övriga långfristiga fordringar 13,3 13,8
Summa långfristig utlåning 14,4 14,8 1,1 1,1
Summa finansiella anläggningstillgångar 22,3 21,9 92,3 91,4
Not 15 Förråd, lager och exploateringsfastigheter, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Tomter till försäljning 20,5 21,8 20,5 21,8
Summa förråd, lager och exploateringsfastigheter 20,5 21,8 20,5 21,8
Not 16 Fordringar, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Kundfordringar 25,0 12,8 21,0 18,2
Statsbidragsfordringar och kostnadsersättningar 30,2 33,0 29,1 31,5
Kommunalskattefordringar 20,0 23,7 20,0 23,7
Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter 50,6 42,0 46,5 50,7
Övriga kortfristiga fordringar 11,6 17,6 11,6 16,0
Summa fordringar 137,5 129,1 128,2 140,1
Not 17 Kortfristiga placeringar, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Aktier och andelar 84,5 77,7 84,5 77,7
Anskaffningsvärde 81,3 80,3 81,3 80,3
Orealiserad värdestegring 3,2 – 2,6 3,2 – 2,6
Summa kortfristiga placeringar 84,5 77,7 84,5 77,7
Not 18 Kassa, bank, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Kassa, handkassa 0,0 0,0 0,0 0,0
Bank 147,2 98,2 147,2 98,3
Redovisat värde vid årets slut 147,2 98,2 147,2 98,3
Vännäs kommun har avtal om finansiella tjänster med Swebank AB i Vännäs. Avtalet innebär förutom sedvanliga banktjänster även hantering av likvida medel samt en checkkredit om 13 mkr.
Not 19 Eget kapital, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Ingående eget kapital 420,7 369,6 392,1 357,7
Justering ingående balans uppskjutna skatter mot eget kapital på grund av K3 fusion Älvdala
Fusion Torpet i Vännäs AB – 1,9
Resultatutjämningsreserv 34,2 34,2 34,2 34,2
Årets resultat 55,3 53,0 42,7 34,4
Redovisat värde vid årets slut 476,0 420,8 434,8 392,1
Not 20 Avsättningar för pensioner och liknande förpliktelser, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Ingående avsättning 87,8 83,2 87,8 83,2
Nya förpliktelser under året
 Nyintjänad pension 11,4 5,1 11,4 5,1
 Varav förmånsbestämd ålderspension 10,4 4,0 10,4 4,0
 Varav efterlevandepension 0,3 0,5 0,3 0,5
 Varav övrigt 0,7 0,5 0,7 0,5
 Ränte- och basbeloppsuppräkning 6,9 1,7 6,9 1,7
 Ändring av försäkringstekniska grunder
 Övrig post – 0,4 0,0 – 0,4 0,0
Årets utbetalningar – 3,3 – 3,0 – 3,3 – 3,0
Förändring av löneskatt 3,6 0,9 3,6 0,9
Summa avsatt till pensioner 106,0 87,8 106,0 87,8

Aktualiseringsgrad, %
98 98 98 98

 Antal förtroendevalda med rätt till visstidspension enligt PBF
1 1 1 1
 Antal förtroendevalda med rätt till omställningsstöd enligt OPF-KL 25 25 25 25
Vännäs kommun har KPA som pensionsadministratör.
Not 21 Andra avsättningar, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Avsatt för återställande av deponi*
 Redovisat värde vid årets början 28,8 20,4 6,1 6,4
 Nya avsättningar
 Ianspråktagna avsättningar – 0,5 – 0,2 – 0,5 – 0,2
Övriga avsättningar
 Uppskjuten bolagsskatt 2,3 8,6
Utgående avsättning 30,6 28,8 5,7 6,1
*Avsättningen avser deponi för renhållning och avfall. År 2021 beslutades att deponianläggningen skulle avslutas. Under 2022 påbörjades arbetet med sluttäckningen av deponianläggningen.
Not 22 Långfristiga skulder, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Långfristig upplåning i banker och kreditinstitut 702,5 582,4 229,8 249,1
Finansiell leasing 159,8 168,1
Förutbetalda intäkter, anläggningsavgifter 7,8 7,0 7,8 7,0
Förutbetalda intäkter, offentliga investeringsbidrag 11,1 10,1 11,1 10,1
Skuld till avgiftskollektiv (va) 8,8 8,8 8,8 8,8
Summa långfristiga skulder 730,3 608,4 417,4 443,1

Uppgifter om lång och kortfristig upplåning
2023 2022 2023 2022
Genomsnittlig ränta, % 1,37 0,58 1,26 1,08
Genomsnittlig räntebindningstid, dagar 715 2587 434 1492
Lån som förfaller
inom 1 år, % 33 20 49 16
inom 2–5 år, % 60 79 51 84
senare än om 5 år, % 7 1 0 0
Förutbetalda intäkter för anläggningsavgifter periodiseras på 20 år, vilket är ungefär lika med den vägda genomsnittliga nyttjandeperioden för va-anläggningen.
Investeringsbidragen periodiseras på lika antal år som nyttjandeperioden för den tillgång som bidraget avser.
Not 23 Kortfristiga skulder, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Leverantörsskulder 78,3 45,3 57,1 26,4
Kortfristiga skulder till kreditinstitut och kunder 0,0 94,1 8,2 8,1
Moms och punktskatter 2,9 2,4 0,9 0,8
Personalens skatter, avgifter och löneavdrag 21,3 19,8 20,3 19,0
Retroaktiva löner och OB-ersättning 2,2 2,4 2,2 2,4
Semester och övertidsskuld 28,8 27,4 27,5 26,1
Kommunalskatteskulder
Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter 82,7 78,5 51,9 59,0
Kortfristiga skulder till koncernbolag 25,1 38,6
Övriga kortfristiga skulder – 2,4 0,4 0,6 0,4
Summa kortfristiga skulder 213,8 270,2 193,7 180,9
Not 24 Pensionsförpliktelser som inte har tagits upp bland skulderna eller avsättningarna, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Ingående ansvarsförbindelse 193,9 217,1 193,9 217,1
Försäkring IPR – 13,6 -13,6
Ränte- och basbeloppsuppräkning 12,8 5,1 12,8 5,1
Ändringar av försäkringstekniska grunder
Övrig post – 0,5 – 0,8 -0,5 -0,8
Årets utbetalningar – 8,5 – 9,4 -8,5 -9,4
Summa pensionsförpliktelser 197,8 198,4 197,8 198,4
Löneskatt 0,9 – 4,5 0,9 – 4,5
Utgående ansvarsförbindelser 198,7 193,9 198,7 193,9
Not 25 Panter och därmed jämförliga säkerheter, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Borgensåtaganden kommunala bolag
Vännäs Fastigheter AB1 463,9 418,7
Övriga borgensförbindelser
Kommuninvest ekonomisk förening2 666,8 666,8 666,8 666,8
Förlustansvar för egnahem3
Festplatsen i Vännäsby ekonomisk förening4 0,2 0,2
Friluftsfrämjandet5 1,4 1,4 1,4 1,4
Ställd säkerhet Wendenes AB 2,5 2,5
Summa borgensåtaganden 670,6 670,8 1 132,1 1087,0
1) Vännäs kommun ingick 2015 i solidarisk borgen vid bolagiseringen av Vännäs Fastigheter AB.

2) Vännäs kommun har i januari 2007 ingått en solidarisk borgen såsom för egen skuld för Kommuninvest i Sverige AB:s samtliga nuvarande och framtida förpliktelser. Samtliga 294 kommuner och regioner som per den 31 december 2023 var medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingått likalydande borgensförbindelser.

Mellan samtliga medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingåtts ett regressavtal som reglerar fördelningen av ansvaret mellan medlemmarna vid ett eventuellt ianspråktagande av ovan nämnd borgensförbindelse. Enligt regressavtalet ska ansvaret fördelas dels i förhållande till storleken på de medel som respektive medlem lånat av Kommuninvest i Sverige AB, dels i förhållande till storleken på medlemmarnas respektive insatskapital i Kommuninvest ekonomisk förening.

Vid en uppskattning av den finansiella effekten av Vännäs kommuns ansvar enligt ovan nämnd borgensförbindelse, kan noteras att per den 31 december 2023 uppgick Kommuninvest i Sverige AB:s totala förpliktelser till 551 907 380 712 kronor och totala tillgångar till 562 022 704 021 kronor. Vännäs kommuns andel av de totala förpliktelserna uppgick till 725 693 776 kronor och andelen av de totala tillgångarna uppgick till 740 008 453 kronor.

3) Förlustansvar för egnahem avser statligt reglerade bostadslån respektive statlig kreditgaranti för bostadslån, där kommunen borgar för 40 procent av låneskulden för 2 lån. Per den 31 december 2023 var skulden 0 kr.

4) Kommunen borgar för Festplatsen i Vännäsby ekonomisk förenings lån. Borgen upplöstes under 2023.

5) Kommunen borgar för Friluftsfrämjandets lån.
Not 26 Leasing, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Finansiella leasingavtal
Fastigheter
 Totala minimileaseavgifter 200,7 200,7
 Nuvärde minimileaseavgifter 171,5 179,6
 Därav förfall inom 1 år 10,2 10,2
 Därav förfall inom 1–5 år 49,6 39,5
 Därav förfall senare än om 5 år 111,7 130,0
Variabla avgifter som ingår i periodens resultat 3,4 3,4
Vännäs kommun avslutade under 2022 genomgången av leasingavtalen gällande lokaler. Det är nu tre avtal som redovisas som finansiell leasing. Övriga leasingavtal redovisas som operationell leasing.
Not 27 Justering för ej likviditetspåverkande poster, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Avskrivningar 40,7 37,4 37,8 34,3
Nedskrivningar
Utrangeringar 0,1 0,1 0,1 0,1
Avsättning pensioner 18,2 4,6 18,2 4,6
Avsättning va-kollektivet – 0,3
Justering mot eget kapital – 0,3
Uppskjuten skatt 2,3 8,6
Summa ej rörelsekapitalpåverkande 61,3 50,5 56,1 38,7
Not 28 Övriga likviditetspåverkande poster som tillhör den löpande verksamheten, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Utbetalning av avsättningar till deponin – 0,5 – 0,2 – 0,5 – 0,2
Summa utbetalda avsättningar – 0,5 – 0,2 – 0,5 – 0,2
Not 29 Poster som redovisas i annan sektion, mkr Kommunkoncernen Kommunen
2023 2022 2023 2022
Realisationsresultat vid försäljning av anläggningstillgångar – 1,8 – 1,5 – 1,0 0,0
Summa poster som redovisas i annan sektion – 1,8 – 1,5 – 1,0 0,0
Not 30 Upplysning om upprättad särredovisning
Under räkenskapsåret har särredovisning gällande va- redovisning delvis upprättats enligt lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster.
Särredovisningen finns tillgänglig hos kommunstyrelseförvaltningen och avdelningen infrastruktur på Vännäs kommun.
Not 31 Upplysning om kostnad för räkenskapsrevision, tkr
Total kostnad för räkenskapsrevision 232
Varav kostnad för de sakkunnigas granskning av räkenskaperna 207
Kostnaderna för räkenskapsrevision avser kostnader för granskning av bokföring, delårsrapport samt årsredovisning för räkenskapsår 2023.