Vård- och omsorgsnämnd
Personer med funktionsnedsättning
Personer under 65 år erbjuds hemtjänst och andra insatser enligt socialtjänstlagen (SoL) och hälso- och sjukvårdslagen (HSL). Dessutom erbjuds tekniska hjälpmedel och bostadsanpassningsbidrag samt kommunal hälso- och sjukvård för den som inte kan ta sig till vårdcentralen. Socialpsykiatrin erbjuder vuxna med psykisk ohälsa öppen verksamhet, sysselsättning och boendestöd.
Personer som har rätt till insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) ska försäkras goda levnadsvillkor genom insatser som personlig assistans, ledsagarservice, kontaktperson, avlösarservice, korttidstillsyn, korttidsvistelse, bostad med särskild service och daglig verksamhet. Daglig verksamhet bedrivs dels individintegrerat på ordinarie arbetsplatser, dels i egna verksamheter. Det finns 51 lägenheter med inriktning på gruppboende och bostad med särskild service. Personlig assistans bedrivs inte i kommunal regi.
Korttidsboende för barn och vuxna erbjuds i kommunen och genom avtal med Ystads kommun. Korttidstillsyn för ungdomar över 12 år köps av familjenämnden och bedrivs i samverkan med den anpassade skolan.
Äldreomsorg
Personer som har svårt att klara personlig omvårdnad, hushåll eller andra vardagliga ting erbjuds stöd i den egna bostaden efter biståndsbeslut. I stödet kan ingå matdistribution, trygghetslarm, service, städning, dagverksamhet och personlig omvårdnad. Dessutom erbjuds kommunal primär vård, rehabilitering och tekniska hjälpmedel i det egna hemmet för den som inte kan ta sig till vårdcentralen. Det är också möjligt att ansöka om bidrag för bostadsanpassning.
Särskilt boende beviljas när omsorgsbehovet inte kan tillgodoses i det egna hemmet. Det finns fem särskilda boenden i kommunen, varav två för personer med demenssjukdom. Ytterligare två särskilda boenden har demensavdelningar. Därutöver finns korttidsplatser för rehabilitering, avlösning och korttidsboende. På särskilt boende och korttidsplatser har den kommunala primärvården ansvaret för hälso- och sjukvården.
Servicelägenheter finns på Kärnan och i kvarteret Viljan finns bostäder anpassade till äldres behov. Kommunen ansvarar för uthyrningen. Eftersom behovet av särskilt boende för personer med demens ökar, har nämnden beslutat att servicelägenheterna på Ängsgården successivt ska övergå till boendeplatser med denna inriktning.
Förvaltningens dagcentraler har utbud av aktiviteter som är viktiga för folkhälsan, bland annat för att motverka ensamhet. En översyn av dagcentralerna och utbudet av aktiviteter kommer att göras med utgångspunkt i kravet på förebyggande arbete som kommer att regleras i den nya socialtjänstlagen. Hemtjänsten erbjuder valfrihet när det gäller serviceinsatser. Det innebär att den enskilda kan välja utförare.
Förändringar i verksamheten
Personer med funktionsnedsättning
Utmaningar förutom volymökningar är ökad komplexitet i ärenden. Många ärenden inom LSS kräver en djupare förståelse för specifika funktionshinder och individuella behov. Det finns ett ökat krav på samordning mellan olika aktörer som socialtjänst, hälso- och sjukvård och andra samhällsresurser. Förändrade lagkrav och riktlinjer innebär en ökad kontroll och tillsyn från myndigheterna. Verksamheten behöver ha god kännedom om rättsliga frågor och säkerställa att gällande lagar följs. Det finns ett ökat behov av personal med hög kompetens och specialkunskaper, vilket ställer högre krav på rekrytering och fortbildning och att motivera och stödja personalen blir allt viktigare.
För att möta ovanstående behov inrättas tjänster som omsorgspedagoger som ska stötta enhetschefer inom LSS när det gäller metodutveckling, kundfokus och handledning.
Äldreomsorg
Antalet äldre ökar. Det innebär att det behövs fler insatser i hemtjänsten och den kommunala primärvården. Kvarboendet förväntas fortsätta öka, vilket innebär att antalet kunder med höga omvårdnadsnivåer som vårdas i hemtjänst och kommunal primärvård ökar.
Resursfördelningsmodellen i äldreomsorgen baseras på hur befolkningen förändras i olika åldersgrupper. Åldersgruppen 80–89 år ökar och kommer att öka framöver. Under 2025–2027 är prognosen 170 fler personer i denna åldersgrupp. Resursfördelningsmodellen följer befolkningsutvecklingen och under 2025 ökar resursfördelningen till vård- och omsorgsnämnden med 8,6 mnkr. Detta behövs för att möta volymökningar och ökade vårdbehov.
För att möta kommande generationers behov arbetar vård- och omsorgsförvaltningen med att kunna tillgodose stöd och insatser med hjälp av digitala lösningar och välfärdsteknik. Det handlar bland annat om sensorteknik som ger stöd åt personalen att kunna vara på rätt plats vid rätt tid punkt för att ge fysiskt stöd, digitala besök och mobila trygghetslarm med GPS-funktion.
Kompetensförsörjningsproblematiken blir allt tydligare, utbildade undersköterskor är svårrekryterade och lockas till andra branscher. Även högskoleutbildad personal som arbetsterapeuter, sjuksköterskor, fysioterapeuter, stödpedagoger, handläggare och enhetschefer är svårrekryterade. Framför allt är det svårt att rekrytera till tidsbegränsade vikariat.
Vård- och omsorgsnämnd (mnkr) | |
---|---|
Budget 2024 | 418,5 |
Kompensation för pris- och löneökningar (inkl sänkt PO-pålägg) | 1,0 |
Resursfördelningsmodell, äldreomsorg | 8,6 |
Tekniska justeringar | – 0,3 |
Summa | 427,8 |
Förändringar i ekonomisk tilldelning | |
Ökad hyra för hemtjänstens hus | 2,0 |
Satsning för minskad sjukskrivning och ökad trivsel | 3,0 |
Ökade IT-kostnader | 0,5 |
Daglig verksamhet/LSS | 1,0 |
Stärkt rätt till assistans (ger minskat statsbidrag) | – 0,4 |
Uthållig förstärkning till nämnder | 2,9 |
Ekonomisk tilldelning 2025 | 436,8 |
Ökad ekonomisk tilldelning 2025 jämfört med 2024 (mnkr) | 18,3 |
Procentuell förändring mellan 2024 och 2025 | 4,3 |
Preliminär ekonomisk tilldelning | |
Plan 2026 | 459,1 |
Plan 2027 | 483,4 |
Ökad hyra för hemtjänstens hus: Under andra halvåret 2025 kommer den samlade hemtjänstens hus att stå färdigt i centrala Sjöbo. Nämnden erhåller 2,0 mnkr i tillskott för 2025 för att finansiera hyran för hemtjänstens hus.
Satsning för minskad sjukskrivning och ökad trivsel: Nämnden tilldelas 3,0 mnkr med intentionen att åtgärder ska kunna vidtas för att bryta trenden kring höga sjukskrivningstal inom nämndens verksamheter.
Ökade IT-kostnader: Under 2025 förväntas driftkostnaderna öka mer än kompensationen för prisuppräkningar och ett extra tillskott fördelas till nämnderna på totalt 1,0 mnkr. Fördelning per nämnd sker utifrån antalet användare och innebär 0,5 mnkr för vård- och omsorgsnämnden.
Daglig verksamhet/LSS: Den dagliga verksamheten inom LSS förstärks med 1,0 mnkr.
Uthållig förstärkning till nämnder: Under 2024 fattades beslut om en förstärkning till nämnderna. Syftet med förstärkningen var att den skulle vara uthållig och därför görs den permanent inför budget 2025. Vård- och omsorgsnämndens budget förstärks med 2,9 mnkr.
Framtid
Personer med funktionsnedsättning
Det behöver inledas planering av en ny gruppbostad för att den ska hinna färdigställas till 2026. Dessförinnan behöver kommunen hitta nya, flexibla lösningar. På senare år har en särskild grupps behov identifierats. Det gäller människor med psykisk funktionsnedsättning som har stora svårigheter att klara sig i ordinärt boende, men som inte omfattas av LSS. Deras rätt till bostad är reglerad i SoL, men Sjöbo har inga bostäder avsedda för målgruppen.
Kompetensförsörjningen är en viktig fråga. Det är få, om ens någon, sökande till tillsvidaretjänster inom flera yrkesgrupper och få sökande med adekvat utbildning. Konkurrensen är stor, personalbrist hos samverkanspartner påverkar verksamheten och kunder negativt och ger ytterligare arbetsbelastning i kommunal vård och omsorg.
Äldreomsorg
Staten har ökat kraven på undersköterskeutbildning för personal som ska ha uppdrag som fast omsorgskontakt. Det är oklart hur det kommer att påverka arbetsbelastningen för undersköterskor. Personalresurserna ska räcka till allt fler äldre. Nya och förändrade målgrupper medför att kommunen behöver hitta nya arbetssätt och kreativa lösningar.
Lokalförsörjningsplanen visar att ett nytt särskilt boende behöver planeras. Prognosen baseras enbart på den demografiska utvecklingen och har inte tagit hänsyn till eventuella lagändringar.
Fram till och med 2033 beräknas gruppen över 65 år ha ökat med cirka 490 personer. Knappt hälften av befolkningsökningen är hänförbar till dem som är 85 år och äldre. Gruppen förväntas öka med cirka 240 personer, för att 2033 uppgå till knappt 800. Sjöboborna är något äldre än rikets genomsnitt. Andelen äldre invånare (+80 år) är 6,1 procent i Sjöbo, att jämföra med rikets 5,6 procent. Andelen invånare över 90 år är densamma som i riket. Andelen invånare som erhåller hem tjänst, korttidsvård och särskilt boende är lägre än i riket.
Den nya socialtjänstlagen som antas 2025 kommer att ställa krav på kommunerna att ställa om till nya förebyggande, tillgängliga, tillitsskapande, jämställda och kunskapsbaserade arbetssätt. Arbetet med omställningen är påbörjad.
Prestationstal
Personer med funktionsnedsättning |
Utfall 2023 |
Budget 2024 |
Budget 2025 |
---|---|---|---|
Antal personer med personlig assistans | 23 | 25 | 24 |
Antal personer med personlig assistans, över 20 timmar per vecka | 16 | 17 | 16 |
Antal personer med personlig assistans enligt LSS | 7 | 7 | 6 |
Antal platser i kommunal bostad med särskild service LSS | 51 | 51 | 51 |
Antal personer i externa boenden LSS och psykiatri, genomsnitt | 6 | 7 | 5 |
Antal personer i daglig verksamhet enligt LSS | 84 | 85 | 90 |
Antal timmar hemtjänst till personer under 65 år, per månad | 624 | 550 | 800 |
Antal personer under 65 år med insats enligt socialtjänstlagen i ordinärt boende | 123 | 125 | 127 |
Äldreomsorg |
Utfall 2023 |
Budget 2024 |
Budget 2025 |
---|---|---|---|
Antal invånare över 65 år | 4 632 | 4 638 | 4 688 |
Antal invånare 65–79 år | 3 428 | 3 411 | 3 350 |
Antal invånare 80–89 år | 1 037 | 1 054 | 1 167 |
Antal invånare 90 år– | 167 | 173 | 171 |
Antal platser i särskilt boende, totalt | 151 | 154 | 157 |
Antal platser i särskilt boende, demens | 69 | 71 | 74 |
Beläggningsgrad särskilt boende, procent | 97 | 95 | 95 |
Antal dygn korttidsvård per månad | 207 | 275 | 250 |
Antal patienter från sjukhus som vårdplanerats efter sjukhusvistelse per månad | 46 | 50 | 50 |
Antal personer över 65 år med insatser enligt social- tjänstlagen i ordinärt boende | 624 | 625 | 630 |
- varav antal personer över 65 år med hemtjänst | 257 | 275 | 285 |
Antal timmar hemtjänst äldre dag eller kväll per månad | 8 841 | 9 450 | 9 100 |
Andel av befolkning över 65 år med insats, procent | 16,3 | 16,3 | 16,3 |
Matservering vid dagcentraler, antal lunchgäster | 179 | 155 | 165 |