Familjenämnd

Individ- och familjeomsorg

Verksamheten är till stor del lagreglerad och styrs av socialtjänstlagen (SoL), lag om vård av unga (LVU) och lag om vård av missbrukare (LVM). En central uppgift är myndighetsutövning, samtidigt som tidiga och förebyggande insatser eftersträvas.

Myndighetsutövningen innebär att bistånd prövas för enskilda efter ansökan eller anmälan och genomförd utredning. Bistånd kan omfatta insatser som kontaktperson eller familj, öppenvård, familjehem, institutionsvård, stödboende för barn och ungdomar samt boendestöd. Försörjningsstöd söks av enskilda och behovsprövas. Verksamheten inkluderar även familjerätt och familjerådgivning.

Råd- och stödenheten är organiserad med elevhälsan och erbjuder stödjande och rådgivande insatser till barn, unga, föräldrar och vuxna. Insatser sker i form av tidiga och förebyggande insatser som erbjuds i grupp eller individuellt. Verkställighet av biståndsbeslut omfattar individuellt stöd till barn och unga, föräldrastödjande insatser, behandling vid beroende­problematik och våld i nära relationer.

Förskole-, fritidshems- och grundskoleverksamhet

Verksamheten omfattar utbildning som syftar till att barn och elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildning ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och grundläggande demokratiska värderingar.

Barn i åldern 1–5 år erbjuds förskoleverksamhet i form av förskola. Pedagogisk omsorg erbjuds för närvarande i familjedaghem. Det finns elva kommunala förskolor och tolv fristående förskolor i kommunen. Den öppna förskolan välkomnar alla barn i åldern 0–5 år.

Barn i åldern 6–12 år, vars föräldrar studerar eller förvärvsarbetar, erbjuds fritidshem på sin skola. Kommunen erbjuder även lov- och eftermiddagsverksamhet. I kommunen finns sju kommunala och tre fristående skolor. Flera skolor har särskilda undervisningsgrupper för elever som helt eller delvis inte bedöms klara av lärmiljön i ordinarie verksamhet trots anpassningar. Kommunen erbjuder anpassad grundskola i Sjöbo tätort och i viss mån individintegrerad verksamhet på respektive skola.

Ledningsstrukturen för utbildning 1–16 år är organiserad i fyra skolområden sedan hösten 2023. Varje skolområde leds av rektor, biträdande rektorer och skolhandläggare. Elevhälsans uppdrag är att främja elevernas hälsa och lärande samt förebygga ohälsa och hinder för lärande. Elevhälsan leds av en elevhälsochef och är organiserad under socialtjänsten.

Gymnasieskola

Utbildning för ungdomar i åldern 16–20 år utformas efter elevernas individuella behov och erbjuds i form av nationella program och anpassad gymnasieskola. Ungdomar som saknar full behörighet erbjuds introduktionsprogram, där hemkommunen har ett särskilt ansvar. Det fria skolvalet innebär att eleverna fritt kan välja gymnasieskola (utom anpassad gymnasieskola) inom samverkansområdet, som i huvudsak består av de skånska kommunerna. I Sjöbo bedrivs gymnasieverksamhet vid Malenagymnasiet, som erbjuder yrkes- och introduktionsprogram. De nationella yrkesförberedande programmen har utökats med 300 poäng för att bli högskoleförberedande.

Vuxenutbildning, arbetsmarknadsåtgärder och integration

Grundläggande vuxenutbildning, gymnasial vuxenutbildning, svenska för invandrare (sfi) och anpassad utbildning för vuxna bedrivs i egen regi. Yrkesinriktad vuxenutbildning bedrivs i såväl egen som extern regi. Den kommunala vuxenutbildningen i samverkan med arbetsmarknadsenheten är den resurs som ger medborgaren utrymme för självförsörjning, motverkar utanförskap, stävjar ohälsa, höjer bildningsnivån samt främjar sociala interaktioner. Ett huvuduppdrag är att möta behovet av strategisk kompetensförsörjning lokalt, delregionalt och regionalt.

Kommunen ansvarar för att ta emot och tillhandahålla lämpligt boende, skolgång och stöd för ensamkommande barn och unga som anvisats Sjöbo. I etableringsuppgiften ingår att svara för boende och mottagande med bland annat samhällsorientering och svenska för invandrare för dem som erhållit uppehållstillstånd.

Turism- och fritidsverksamhet

Verksamheten riktar sig till barn och unga på fritiden. Kommunen har aktivitetsbaserad fritidsverksamhet vars syfte är att skapa en meningsfull fritid för barn och unga i åldern 13–19. Målet är att erbjuda gemenskap och meningsfulla fritidsaktiviteter.

Kulturverksamhet

I Sjöbo finns kulturverksamhet i form av Elfstrands krukmakeri, Florabiografen och Sjöbo konsthall. Kulturbyggnader som kommunen äger och underhåller är Elfstrands krukmakeri, Pumphuset, Stampabron, Åsumsbron, Frenninge brydestuga, Kullamöllan och Sjöbo mölla.

Biblioteken erbjuder informationsförmedling och mediaförsörjning, samtidigt som de utgör viktiga mötesplatser. Bibliotek finns i Sjöbo, Blentarp, Lövestad och Vollsjö. Alla folkbibliotek är mer öppna. Det ger låntagarna tillgång till bibliotek med självservice utanför bemannade öppettider.

Kulturskolan erbjuder kommunens barn och unga 6–19 år en meningsfylld fritid. Det finns utbildning i musik, instrument som sång, blås, slagverk, stränginstrument och musikproduktion. Kulturskolan erbjuder även kurser i dockteater, bild och drama.

Förändringar

Antalet orosanmälningar gällande barn och unga är fortfarande på en hög nivå. För 2023 var antalet anmälningar 1 397 (2022, 1 099 och 2021, 896). Antalet orosanmälningar har fördubblats på åtta år. Den nya socialtjänstlagen förväntas träda i kraft i juli 2025. Socialtjänsten ska bli mer kunskapsbaserad och vila på forskning och beprövad erfarenhet. Syftet är att socialtjänsten ska bli mer förebyggande, jämställd och lättillgänglig, sänka trösklarna och nå invånare tidigare, innan problemen växt sig stora.

Förskole-, fritidshems- samt grundskoleverksamheten står inför anpassningar då antalet barn minskar. Även omsorgsfrekvensen beräknas minska, vilket innebär lägre andel som efterfrågar plats i förskola och fritidshem. Resursfördelningen till familjenämnden beräknas minska med 15,1 mnkr 2025 baserat på befolkning och omsorgsfrekvens. Antalet barn i åldern 1–5 beräknas minska med 55 barn 2025. Antalet barn i skolåldern (6–12 år) beräknas minska med 41. Åldersgruppen 13–15 ökar med 17 barn. Behovet av förskola för åldersgruppen 1–5 minskar från 95,4 till 94,2 procent. Behovet av fritidshemsplats för åldersgruppen 6–12 minskar från 58,5 till 53,0 procent. I åldern 16–18 beräknas antalet ungdomar öka med 22.

Familjenämnd (mnkr)
Budget 2024 698,6
Kompensation för pris- och löneökningar (inkl sänkt PO-pålägg) 1,8
Resursfördelningsmodell -15,1
Tekniska justeringar 0,1
Summa 685,4
Förändringar i ekonomisk tilldelning
Förstärkning socialförvaltningen 2,0
Socialarbetare på fältet 1,5
Förskola, fritidshem och grundskola 13,0
Ökade IT-kostnader 0,4
Införa frukost på högstadiet 1,5
Satsning kulturen 1,0
Suicidalpreventiv satsning 0,5
Generella statsbidrag 0,5
Förändring lokaler (Storkskolan) – 2,1
Uthållig förstärkning till nämnder 7,0
Ekonomisk tilldelning 2025 710,7
Ökad ekonomisk tilldelning 2025 jämfört med 2024 (mnkr) 12,1
 procentuell förändring mellan 2024 och 2025 1,8
Preliminär ekonomisk tilldelning
Plan 2026 740,3
Plan 2027 762,5

Förstärkning socialförvaltningen: Individ- och familjeomsorgen tilldelas 2,0 mnkr i utökat kommunbidrag för att minska handläggningstiderna.

Socialarbetare på fältet: För att öka tryggheten för allmänheten i kommunen samt ge bättre stöd till behövande, tilldelas 1,5 mnkr till familjenämndens individ- och familjeomsorg.

Förskola, fritidshem och grundskola: För att kunna bibehålla eller öka lärartäthet i en tid av sjunkande volymer tilldelas familjenämnden 13,0 mnkr. Syftet är därutöver att förbättra förutsättningarna för en verksamhet av hög kvalitet.

Ökade IT-kostnader: Under 2025 förväntas driftkostnaderna öka mer än kompensationen för prisuppräkningar och ett extra tillskott fördelas till nämnderna på totalt 1,0 mnkr. Fördelning per nämnd sker utifrån antalet användare och innebär 0,4 mnkr för familjenämnden.

Införa frukost på högstadiet: Med syfte att öka såväl måluppfyllelse som att öka den sociala samvaron inom högstadieverksamheten, tilldelas familjenämnden 1,5 mnkr.

Satsning kulturen: Kulturverksamheten inom Sjöbo kommun förstärks med 1,0 mnkr. Fler invånare ska kunna delta i kulturaktiviteter. Delar av tillskottet ska kunna användas till lovaktiviteter.

Suicidalpreventiv satsning: För att förstärka arbetet med en förbättrad folkhälsa samt att minska risken hos individer att begå självmord tilldelas familjenämnden 0,5 mnkr.

Uthållig förstärkning till nämnder: Under 2024 fattades beslut om en förstärkning till nämnderna. Syftet med förstärkningen var att den skulle vara uthållig och därför görs den permanent inför budget 2025. Familjenämndens budget förstärks med 7,0 mnkr.

Framtid

För att möta utmaningarna med ökade volymer, skärpta lagar och kravet på samverkan med andra myndigheter kommer nya arbetsformer att krävas. Ett familjecentrerat arbetssätt utvecklas där social­tjänst, elevhälsa samt förskola och skola optimerar sitt resurs­utnyttjande. Hand­läggnings­processer fortsätter att automatiseras och beslutsvägar kortas.

Lagändringar som trätt i kraft stärker barnrättsperspektivet och kravet på socialtjänsten om systematisk uppföljning av såväl placerade barn som insatser i egen regi. Den nya socialtjänstlagen väntas träda i kraft 2025. Inriktningen är att kommunerna ska jobba mer förebyggande, kunskapsbaserat, jämställt och tillgängligt med brukaren i fokus. Regeringen stärker familjehemsvården, bland annat genom att tillsätta en nationell samordnare för att förbättra arbetet med att öka tillgängligheten och kvaliteten.

Med kapacitetsutredningen och en uppdaterad befolkningsprognos som grund kan en analys och planering genomföras för att man ska få en tydligare bild av lokalutnyttjandet. Befolkningsprognosen visar minskade barn- och elevvolymer, vilket innebär en överkapacitet avseende lokaler. Fram till och med 2033 förväntas antalet barn i skolåldern 6–15 minska med 166, vilket motsvarar 5 procent.

Sjöbo kommun är sedan 2023 en del av arbetet med språkutvecklande förskola inom Ifous och Göteborgs universitet. Arbetet genomsyras av aktionsforskning som handleds av forskare från universitetet. Arbetet fortgår till december 2025. Syftet är att ge förskolans pedagoger språkutvecklande kompetens, för att de ska kunna ge barnen de bästa förutsättningarna. Samtliga kommunens förskolor ska arbeta med aktionsforskning.

SBS (Samverkan för bästa skola) är ett arbete där huvudmannen och verksamheterna får stöd i kvalitets- och analysarbetet från Skolverket och Linnéuniversitetet för att ta fram en strategisk åtgärdsplan för likvärdig och kvalitativ utbildning. Samtliga verksamheter i grundskolan och gymnasieskolan deltar. Arbetet fortsätter läsåret 2024/2025.

Antalet ungdomar i åldern 16–18 år ökar med 48 under perioden 2025–2033. Prognosen är att åldersgruppen kommer att vara 656 personer år 2025 och 704 i slutet av 2033.

Nya lagregler medför att arbetsmarknadens behov får större betydelse vid planering och dimensionering av utbildningar i gymnasieskolan och kommunal vuxenutbildning. Reformen med ämnesbetyg i vuxenutbildningen kommer att vara positiv för deltagaren, men innebära ökat arbete i en övergångsfas. För att möta Sjöbos ökade utmaningar med framtidssäkrad välfärd krävs kraftfulla insatser för kompetensförsörjning och samtidigt sänkta kostnader för offentlig försörjning.

Prestationstal

Kultur Utfall
2023
Budget
2024
Budget
2025
Antal elever i kulturskola 308 360 360
Antal deltagartillfällen i kulturskolan, 6–19 år 7 982 - 10 800
Bibliotek, antal besökare 77 285 80 000 78 000
Bibliotek, antal utlån på samtliga bibliotek 80 722 75 000 80 000
Bibliotek, antal utlån per invånare 4,1 4,0 4,1
Antal besökare på Elfstrands krukmakeri 723 700 700
Antal besökare på publika biografprogram 6 373 5 000 6 000
Antal besökare i konsthallen 5 542 11 000 6 000
Vuxenutbildning, arbetsmarknadsåtgärder och integration Utfall
2023
Budget
2024
Budget
2025
Antal helårsstuderande komvux 224 215 220
Antal mottagna nyanlända enligt bosättningslagen 11 25 6
Förskola, fritidshem, grund- och gymnasieskola Utfall
2023
Budget
2024
Budget
2025
Antal barn 1–5 år 1 053 1 063 1 008
Antal barn i förskoleverksamhet 993 1 014 950
Andel barn som efterfrågar förskoleplats (%) 94,2 95,4 94,2

Antal barn 6–12 år

1 587

1 597

1 556
Antal barn i fritidshem 841 934 825
Andel barn som efterfrågar fritidshemsplats (%) 53 58,5 53,0

Antal barn 6–15 år

2 239

2 262

2 239
Antal barn i förskoleklass och grundskola 2 223 2 262 2 239
-varav antal barn i anpassad grundskola 26 25 26

Antal ungdomar i åldern 16–18 år

601

636

658
Antal elever i gymnasieskolan 597 650 653
-varav i anpassad gymnasieskola 16 20 18