God ekonomisk hushållning

Kommunkoncernen ska ha god ekonomisk hushållning i sina verksamheter. Det omfattar även verksamheter som bedrivs av andra juridiska personer, som bolag och förbund. Den kommunala koncernens verksamheter ska bedrivas med god kvalitet, kostnadseffektivt och med en rimlig själv­finansiering av investeringar. Varje generation ska bära kostnaderna för den service den konsumerar. God ekonomisk hushållning handlar om att styra ekonomi och verksamhet på kort och lång sikt.

Kommunfullmäktige fastställer årligen i samband med budgetbeslutet för kommande år kommunens mål för god ekonomisk hushållning. Bolagens och förbundets mål framgår av ägardirektiv respektive förbundsordning. Målen formuleras på finansieringsnivå, verksamhetsnivå och sorteras in under rubrikerna ekonomi, medarbetare och verksamhet. Strukturen och processen för målstyrning i Sjöbo kommun beskrivs i avsnittet Styrning och uppföljning av den kommunala verksamheten.

Sjöbo kommuns vision med fokusområden pekar ut en riktning och ger en bild av vad kommunfullmäktige vill uppnå. Visionen omsätts i övergripande mål och indikatorer. De visar hur kommunen ska kunna nå visionen och god ekonomisk hushållning i både ett finansiellt och ett verksam­hetsmässigt perspektiv. En uthållig ekonomi och En attraktiv arbetsgivare utgör grunden och skapar förutsättningar för att målen på fokusområdena ska kunna uppnås. Visionen och målstyrningen ska även bidra till Agenda 2030, globala mål för hållbar utveckling.

Vision

En plats vi skapar tillsammans.

1. En uthållig ekonomi

En hållbar ekonomisk utveckling är en av de grundläggande förutsättningarna för att välfärd ska kunna produceras med hög kvalitet. I en tid av utveckling och utmaningar behöver kommunen en aktiv och ansvarsfull ekonomisk politik samt smarta och effektiva lösningar i alla verksamheter. Varje skattekrona ska användas på ett ansvarsfullt sätt och utrymme ska skapas för nödvändiga investeringar. Bra vatten samt väl fungerande avlopp och renhållning är förutsättningar för goda livsbetingelser. Investeringsnivån för den avgiftsfinansierade verksamheten beslutas utifrån hur taxenivåerna påverkas.

Agenda 2030

Indikator image Mål Värde
1.1 Balanskravsresultat som andel av skatter och kommunalekonomisk utjämning över en femårsperiod (%) 1 2,5
1.2 Balanskravsresultat som andel av skatter och kommunalekonomisk utjämning (%) 2 2,0
1.3 Nettoinvesteringarna för den skattefinansierade verksamheten exklusive exploateringen ska inte över en femårsperiod överstiga summan av avskrivningar och årets resultat (mnkr) 265,1 176,4
1.4 Nämndernas avvikelse i förhållande till kommunbidraget ≧ 0
1.5 Den samlade verksamhetens låneskuld som andel av de materiella anläggningstillgångarna (%) 70 58,4

Källa

1.1 Sammanställs från de senaste tre årens årsredovisningar samt balanskravsresultat för det aktuella och det föregående budgetåret.

1.2 Resultaträkningen (balanskravsresultat) det aktuella budgetåret.

1.3 Sammanställs från de senaste fyra årens årsredovisningar och aktuell budget. Uppgifterna hämtas från resultaträkningen (balanskravsutredning med justering) för realisationsvinster samt från investeringsredovisningen.

1.4 Driftredovisningen i årsredovisningen.

1.5 Avser långfristiga skulder och kortfristiga delar av långfristiga skulder till kreditinstitut och hämtas från den sammanställda redovisningen i balansräkningen för det aktuella året. Avser anläggningstillgångarnas bokförda värde.

Resultat

För att finansiera en verksamhet på sikt krävs mer än ett nollresultat. I Sveriges Kommuner och Regioners skrift Hushållning i lagens namn listas flera skäl till att kommuner behöver positiva resultat för att nå god ekonomisk hushållning. Till skillnad från de flesta andra kommuner har Sjöbo försäkrat pensionsåtagandet som upparbetats före 1998, vilket gör att Sjöbo kommun inte behöver ha positiva resultat för att hantera nuvarande och kommande pensionskostnader. Därutöver har kommunen för närvarande inga externa lån.

År 2023 och 2024 budgeterade kommunen med underskott, framförallt kopplat till den exceptionellt höga inflationen, som påverkade pensionskostnaderna väsentligt. Under dessa år planerades för att delar av det budgeterade underskottet skulle balanseras med kommunens tidigare avsättningar till resultatutjämningsreserven. För 2023 blev det verkliga utfallet bättre än det budgeterade resultatet och det budgeterade underskottet blev till ett överskott på 18,5 mnkr. Prognosen för 2024 tyder på ett betydligt bättre utfall än det budgeterade resultatet.

Utifrån dessa förutsättningar bedöms Sjöbo kommun för närvarande behöva ett resultat på 1−2 procent av skatteintäkter och generella statsbidrag för att långsiktigt uppnå god ekonomisk hushållning. Det positiva resultatet kan användas för att möta svängningar i skatteintäkter och generella statsbidrag, prisförändringar samt finansiering av prioriterade investeringar. Enligt den föreslagna budgeten för 2025 uppgår balanskravsresultatet i förhållande till skatteintäkter och generella statsbidrag till 2 procent. Motsvarande nyckeltal den senaste femårsperioden bedöms uppgå till 2,5 procent.

Investeringar

En tumregel för god ekonomisk hushållning är att investeringar i skattefinansierad verksamhet inte ska överstiga summan av resultatet plus avskrivningar. Investeringar är till sin natur långsiktiga och även investeringsverksamheten bör ses över en längre period för att hantera fluktuationer. Nivån på årets resultat och avskrivningar utgör grundläggande förutsättningar för finansiering av investeringar, vilket också motiverar det finansiella målet att de skattefinansierade nettoinvesteringarna över en femårsperiod inte ska överstiga summan av avskrivningar och årets resultat.

I den aktuella femårsperioden finns två år med stora överskott (2021 och 2022), två år med lägre resultat (2023 samt prognos 2024) samt det budgeterade resultatet för 2025. Sammantaget innebär det att nivån på investeringarna för närvarande är inom ramen för de förutsättningar som det finansiella målet anger.

För att kommunen ska kunna expandera, kan investeringar i exploateringsverksamheten lånefinansieras, om de inte kan hanteras av kassalikviditeten. Det ställer krav på att vinster vid försäljning av exploaterad mark inte används för att täcka andra kostnader, utan bidrar till att stärka likviditeten. Motsvarande förutsättningar gäller för den avgiftsfinansierade verksamheten, där ökade framtida investeringsbehov kan komma att behöva hanteras via extern lånefinansiering.

2. En attraktiv arbetsgivare

Sjöbo kommun ska vara en attraktiv arbetsgivare för att i framtiden kunna behålla och rekrytera personal. Viljeinriktningen för att fortsätta utvecklas, finns i kommunens personalpolitiska program.

Agenda 2030

Indikator image image Mål Ingångsvärde
2.1 Anställda upplever Sjöbo kommun som en bra arbetsgivare, andel (%) Öka 81
2.2 Sjukfrånvaro, andel (%) Minska 6,1

Källa

2.1 Medarbetarenkäten. Görs vartannat år, senast 2024.

2.2 Personalavdelningen ansvarar för att uppgiften för sjukfrånvaro finns att hämta i Hypergene.

3. Barn och unga känner sig hemma i Sjöbo

Fokusområde

Unga i Sjöbo har stort inflytande och deras upplevelser påverkar kommunens utveckling. Skolorna i Sjöbo är trygga med utvecklande lärmiljöer, som ger stabilt höga resultat. Goda samarbeten finns med arbetsliv och högskola. Efter skoldagen väntar fritid som utmanar och utvecklar och en uppsjö av aktiviteter som de unga själva kan påverka utvecklingen av.

Övergripande mål

Alla barn och elever i Sjöbo är trygga och ges förutsättningar och utbildning för livet.
En utbildning av god kvalitet som ger alla kunskaper och förmågor bidrar till välstånd, hälsa och jämlikhet. Utbildningen ska ge barn och elever förutsättningar att minst nå kraven för godkända kunskapsmål och gymnasieexamen. I en trygg lärmiljö utvecklas kompetenser och goda relationer utifrån vars och ens förutsättningar. Tillsammans med universitet och högskolor och i samverkan med näringslivet skapas förutsättningar för en kvalitativ utbildning, vilket bidrar till såväl elevernas som näringslivets behov.

En god fysisk och psykisk hälsa är väsentlig för alla aspekter i livet och en grundläggande förutsättning för människans möjlighet att nå sin fulla potential. Idrott, fritid och kultur utgör starkt bidragande faktorer för folkhälsa och livskvalitet. För att nå så många som möjligt ska en bredd av aktiviteter erbjudas efter skoldagens slut. Arbetslivets och samhällets krav på ökad och förändrad kompetens möts av goda möjligheter till omskolning.

Agenda 2030

Indikator image image Mål Ingångsvärde
3.1 Elever i åk 9 som är behöriga till yrkesprogram, hemkommun, andel (%) Öka 84,7
3.2 Elever i åk 9. Jag känner mig trygg i skolan, positiva svar, andel (%) Öka 77,7
3.3 Gymnasieelever med examen inom 4 år, hemkommun, andel (%) Öka 68,6
3.4 Kursdeltagare i komvux på gymnasial nivå som har avslutat med godkända betyg, lägeskommun, andel av dem som avslutat kurs (%) Öka 60
3.5 Deltagartillfällen i idrottsföreningar, antal per invånare 7–20 år Öka 21
3.6 Deltagartillfällen föreningar, antal per invånare 65 år– Öka 6,2

Källa

3.1 Kolada (N15428), uppdateras en gång per år (september).

3.2 Kolada (N15533), uppdateras en gång per år (januari året efter).

3.3 Kolada (N17461), uppdateras en gång per år (december).

3.4 Kolada (N18948), uppdateras en gång per år (juni året efter).

3.5 Kolada (U09800), uppdateras en gång per år (september året efter).

3.6 Uppgiften hämtas i FRI (verksamhetssystem för föreningsbidrag) av tekniska förvaltningen.

4. Naturen i Sjöbo förgyller livet

Fokusområde

I Sjöbo är naturen nära och kommunen är en plats för boende, rekreation och företagande. Kommun och invånare är skickliga på att skapa goda livsmiljöer och att utveckla, ta tillvara och tillgängliggöra den varierande naturen. Det gröna entreprenörskapet ger goda förutsättningar för hållbar utveckling och besöksnäringen växer och frodas.

Övergripande mål

Naturen och ett hållbart Sjöbo ger förutsättningar för bra livskvalitet och en jämlik och inkluderande kommun.
Det ska finnas möjligheter att efter varje individs behov leva ett gott liv, där alla känner sig trygga och nöjda. Servicen utvecklas så att den svarar mot Sjöbobornas behov och önskemål. Vi ställer upp för varandra och olikheter är en tillgång.

Alla ska ha möjlighet att påverka sitt liv och styra över sin vardag. Stöd inom socialtjänsten och vid funktionshinder utformas utifrån individens behov och förutsättningar. Det är viktigt att tillvarata individens egna resurser. Tidiga och förebyggande insatser prioriteras för att alla ska få bra livskvalitet.

Invånare och besökare ges möjlighet till meningsfull fritid och rekreation där det kulturella utbudet, naturen och det offentliga rummet bidrar till en nära, trygg och inspirerande miljö. Kommunen ska erbjuda fritid, kultur och idrott som är tillgänglig, jämlik och jämställd.

Agenda 2030

Indikator image image image image image image Mål Ingångsvärde
4.1 Brukarbedömning särskilt boende äldreomsorg – helhetssyn, andel (%) Öka 70
4.2 Brukarbedömning boende LSS, totalt. Brukaren trivs alltid hemma, andel (%) Öka 67
4.3 Hushållsavfall som samlats in för materialåtervinning, inklusive biologisk behandling, andel (%) Öka 51
4.4 Kommunens arbete för att främja det lokala kulturlivet är bra, andel (%) Öka 43,8
4.5 Bra öppettider vid kommunens idrotts- och motionsanläggningar, andel (%) Öka 79,0
4.6 Fysiska besök vid kommunala bibliotek, antal per invånare Öka 4
4.7 Abonnemang med vatten från skyddad vattentäkt, andel (%) Öka 76
4.8 Kommunens och kommunala bolags arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material samt att avfall förebyggs (%) 100 0
4.9 Antal genomförda resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall Öka 0
4.10 Andel återbrukade möbler och inredning inom kommunen och kommunala bolag Öka 0
4.11 Energianvändning för fastigheter, kWh/kvm 115 135
4.12 Energianvändning gatubelysning, kWh Minska 284

Källa

4.1 Kolada (U23471), uppdateras en gång per år (juni).

4.2 Kolada (U28570), uppdateras en gång per år (november/december).

4.3 Kolada (U07414), uppdateras en gång per år och avser ett år tidigare (september).

4.4 SCB:s medborgarundersökning, Kolada (N00594), uppdateras en gång per år (december).

4.5 SCB:s medborgarundersökning, Kolada (N00595), uppdateras en gång per år (december).

4.6 Kolada (N09807), uppdateras en gång per år och avser året innan (maj).

4.7 Tekniska förvaltningen.

4.8 Upphandlingsenheten. Antalet upphandlingar med krav på återbruk och återvinning per totalt antal upphandlingar.

4.9 Enheterna rapporterar antalet genomförda aktiviteter.

4.10 Ekonomiavdelningen. Hur mycket inköpskostnaderna har minskat.

4.11 I energianvändningen för fastigheter ingår uppvärmning, tappvatten och fastighetsel.

4.12 Antalet kWh/antal belysningspunkter.

5. Hela Sjöbo lever

Fokusområde

Alla delar av Sjöbo känns nära och har bra tillgång till service och kultur. Vi vågar pröva nya lösningar för att möta utmaningar. I Sjöbo bor du bekvämt och reser miljösmart. Som företagare kan du arbeta globalt och ändå ha naturen runt hörnet.

Övergripande mål

Sjöbo erbjuder attraktivt boende där alla upplever trygghet, frihet, samhörighet och tillgänglighet.
Genom hållbar och konkurrenskraftig tillväxt, där man inte är rädd för att pröva nya lösningar, planerar och bygger kommunen för framtiden tillsammans med invånare och företag samt tillvara tar tätorternas utbud och närheten till naturen. Genomtänkt planering bidrar till ökad trygghet och tillgång till naturliga mötesplatser. När kommunen planerar och bygger är det hållbarhet som gäller såväl socialt, miljömässigt som ekonomiskt. Ekosystem och miljö utgör grund för hållbar utveckling och god livsmiljö. En god och grön livsmiljö förutsätter god hushållning med mark och vatten.

Klimatsmart resande erbjuds i hela kommunen och gör det möjligt att nå bostäder, arbete och aktiviteter. Sjöbo är en uppkopplad kommun med god infrastruktur, vi bor lokalt och verkar globalt. Samtidigt skapar digitaliseringen möjligheter till nya lösningar, så att kommunal service och utbud når fler delar av kommunen. Genom bra samhällsservice främjas näringslivsarbetet i kommunen.

Agenda 2030

Indikator image image image image image Mål Värde
5.1 Handläggningstid bygglov, veckor (mediantid) ≤ 4 2,3
5.2 Bra bemötande vid kontakt med tjänstepersoner i kommunen, andel (%) Öka 83,2
5.3 Känsla av otrygghet Minska 1,8
5.4 Självmord 15 år –, antal per 100 000 invånare Minska 21,8

Källa

5.1 Bygglovsenheten, uppgifterna hämtas från Castor. Handläggningstiden beräknas från att ärendet är komplett till att beslut fattas.

5.2 Kolada (N00640), uppdateras en gång per år (december).

5.3 Polisens trygghetsmätning, uppdateras årligen.

5.4 Hämtas på https://www.folkhalsomyndigheten.se/faktablad/psykisk-halsa/, redovisas som fem års medelvärde.