Noter

Not 1 Redovisningsprinciper

Inledning

År 2019 anpassade kommunen redovisningen till den nya lagen (2018:597) om kommunal bokföring och redovisning (LKBR), som började gälla den 1 januari 2019. Rådet för kommunal redovisning (RKR) utfärdar löpande nya rekommendationer utifrån den nya lagen, vilka kommunerna tillämpar i sin redovisning. Den nya lagen påverkar framför allt värderingen av kommunens finansiella poster. Där har jämförelsetal räknats om. 4 kap. 4 § i LKBR behandlar de grundläggande redovisningsprinciper som ska tillämpas, kontinuitetsprincipen är en av principerna. Den innebär att den ingående balansen för ett räkenskapsår ska stämma överens med den utgående balansen för föregående räkenskapsår. Men om principerna för värdering, klassificering eller indelning i poster eller delposter har ändrats, ska posterna för det närmast föregående räkenskapsåret räknas om och ingående balans för 2019 justeras i förhållande till utgående balans för 2018 (5 kap. 6 § andra stycket och 6 kap. 5 § andra stycket). I denna rapport har kommunen gjort detta för att följa redovisningsprinciperna i den nya lagen. Uppdaterad normering gällande detta återfinns i RKR R12. Nedan följer tre förändringar i LKBR i jämförelse med tidigare lag, som kräver justeringar av balansposter och föregående årsresultat, eftersom byte av redovisningsprincip sker.

  • Uppskrivningar: Finansiella anläggningstillgångar i form av andelar i Kommuninvest har skrivits upp vid ett par tillfällen tidigare år (enligt dåvarande normering) och dessa har återförts med 6,3 mkr per år 2019 i enlighet med den nya lagen. Detta har justerats i ingående balans mot eget kapital.
  • Verkligt värde finansiella instrument:Enligt den tidigare lagen skulle finansiella instrument tas upp i balansräkningen till det lägsta av anskaffningsvärde och verkligt värde. I enlighet med 7 kap. 6 § LKBR ska vissa finansiella instrument, som kommunen innehar för att de ska generera avkastning eller värdestegring, från och med 2019 värderas till verkligt värde. I Kalix kommuns fall gäller detta placerade pensionsmedel som fram till och med 2018 redovisades till anskaffningsvärdet. Utgående balans 2018 var 36,1 mkr. Med den nya lagens tillämpning är ingående balans justerad med 9,0 mkr till verkligt värde (marknadsvärde) vilket uppgår till 45,1 mkr. Förändringen av det verkliga värdet 2018 innebar en värdeminskning med 1,1 mkr, detta påverkade resultatet 2018 negativt när kommunen tog fram det justerade resultatet för att ha en jämförelse med resultatet per den 31 december 2019.
  • Avsättningar och skulder som inte uppfyller kriterier: Inte aktuellt i Kalix kommun, sådana poster saknas.

Nedan beskrivs kommunens redovisningsprinciper kortfattat:

Anläggningstillgångar har upptagits till anskaffningskostnaden. Eventuella investeringsbidrag bokförs som en långfristig skuld. Investeringsbidraget aktiveras i driften, bland verksamhetens intäkter under 10–30 år. Avskrivningar sker således på tillgångarnas bidragsfinansierade del men motsvarande bidrag intäktsförs också under en längre tidsperiod.

Avskrivningarna beräknas på tillgångarnas anskaffningsvärde. Avskrivning påbörjas i stor utsträckning månaden efter att investeringen aktiverats. Större, sammanhållna investeringsprojekt börjar däremot avskrivas innevarande år då anläggningen anskaffats och tagits i bruk. Kommunen tillämpar komponentavskrivning enligt RKR:s rekommendation R4 för sina fastigheter, VA, gator och vägar. På tillgångar i form av mark och pågående arbeten görs emellertid inga avskrivningar. De kommunala bolagen tillämpar andra avskrivningsmetoder på sina anläggningstillgångar.

Anslutningsavgifter för vatten och avlopp samt fibernätet bokförs som en långfristig skuld. Sedan intäktsförs anslutningsavgiften under en 25-årsperiod.

Avsättningar (för återställande av deponi i förekommande fall) regleras i RKR R9. Kommunen har haft en avsättning för återställande av deponi. Denna avsättning redovisades i balansräkningen då kommunen hade en befintlig förpliktelse att återställa deponin och ett utflöde av resurser krävdes för att reglera förpliktelsen. Under 2019 blev sista etappen av sluttäckningen klar och avsättningen har upplösts.

Exploateringsmark har redovisats som anläggningstillgång med undantag för de tomter som finns i kommunens tomträttskatalog där avsikten är att sälja dessa. Kommunen gör delvis avsteg från rekommendationen i denna redovisning eftersom det i kommunen historiskt saknats efterfrågan på mark. Att bedöma ett marknadsvärde som avviker från bokfört anskaffningsvärde är svårt. Gällande tomtmarken finns ett försäljningspris angivet i katalogen och detta har jämförts med bokfört värde av marken delat på den aktuella ytan. Det senare värdet är lägre och det värde som har bokförts i kontoklass 147.

Finansiella anläggningstillgångar som avser pensionsmedel som avsatts av kommunen för förvaltning hos fondbolag har redovisats till det verkliga värdet på balansdagen. Jämförelsetalen för 2018 har ändrats i enlighet med ny rekommendation.

Jämförelsestörande poster särredovisas på egen rad i resultaträkningen eller i en not till de resultatposter den berör. För att en post ska betraktas som jämförelsestörande ska den inte vara en extraordinär händelse eller transaktion, men vara av ett sådant slag att den inte förväntas inträffa ofta eller regelbundet. Redovisning av jämförelsestörande poster sker för att underlätta jämförelse mellan andra perioder.

Leasingavtal som klassificerats som operationella och finansiella leasingavtal med avtalstid kortare än tre år redovisas som hyresavtal i resultaträkningen. Alla leasingavtal gällande fordon anskaffade åren 2017–2020 är dock finansiella leasingavtal och redovisas som sådana enligt RKR R5.

Långfristiga skulder som fullmäktige beslutar att amortera under nästkommande år redovisas som kortfristig del av långfristig skuld.

Långfristiga skulder/Investeringsbidrag tas upp som en förutbetald intäkt och redovisas bland långfristiga skulder. De periodiseras sedan över 10–30 år. Detta har tillämpats sedan 2010. Från och med 2019 anpassas investeringsbidragens periodiseringar till den underliggande investeringens komponenters avskrivningstid.

Nedskrivning av värdet på en materiell anläggningstillgång stadgas genom RKR R6.

Pensionsförpliktelser redovisas enligt den blandade modellen. Det innebär att pensionsskulden intjänad efter den 1 januari 1998 samt all garanti- och visstidspension har bokförts som en avsättning för pensioner i balansräkningen. Förändringen av skulden har bokförts bland verksamhetens kostnader i resultaträkningen. Pensionsskulden som har intjänats till och med den 31 december 1997 redovisas som ansvarsförbindelse. Utbetalningar av förmåner intjänade före 1998 redovisas däremot bland verksamhetens kostnader i resultaträkningen. För den individuella pensionsutbetalningen har i årets bokslut använts en preliminär beräkning utförd av Skandia på grund av tidigarelagt bokslut.

Kommunkoncern och sammanställda räkenskaper

Kommunkoncernen bestod 2021 av Stiftelsen Kalixbostäder (koncern) och följande kommunala koncernföretag:

Företag Ägarandel, %
Kalix Industrihotell AB 99,9
Kalix Nya Centrum KB 95

Företag, ägarandel via Industrihotell AB
 
Kalix Nya Centrum KB 5
Brandstationen 21:1 AB 100

Sammanställda räkenskaper har upprättats enligt förvärvsmetoden med proportionell konsolidering. Ett avsteg är dock att Kalix kommuns aktieinnehav i Kalix Industrihotell AB inte riktigt är 100 procent, kommunen äger endast 99,9 procent, men övriga aktieägare har ej gått att finna. Med proportionell konsolidering menas att endast ägda andelar av dotterföretagens resultat- och balansräkningar tas in i den sammanställda redovisningen. Förvärvsmetoden innebär att förvärvat eget kapital i ett företag elimineras. I den sammanställda redovisningens egna kapital ingår härmed förutom kommunens eget kapital endast den del av dotterföretagens eget kapital som intjänats efter förvärvet. Då den sammanställda redovisningen endast ska visa koncernens relationer med omvärlden har interna mellanhavanden inom koncernen eliminerats. I den sammanställda redovisningen ingår juridiska personer där kommunen har ett betydande inflytande. Det avser bolag där kommunen innehar 20 procent eller fler röstandelar. Den uppskjutna skatten i bolagens obeskattade reserver har redovisats som avsättning och resterande del har hänförts till eget kapital. Kommunen tillämpar vidare komponentavskrivning, vilket tre av kommunkoncernföretagen inte gör då de redovisar enligt K2-regelverket. I den sammanställda redovisningen är dock deras siffror omräknade till komponentavskrivning.

Semesterlöneskuld och okompenserad övertid har bokförts som kortfristig skuld. Förändringen av skulden har bokförts bland verksamhetens kostnader under året vid tertialbokslutet per den sista augusti samt därefter vid helårsbokslutet per den sista december.

Skatteintäkter har periodiserats och redovisats det år den beskattningsbara inkomsten intjänats av den skattskyldige. Det innebär att kommunen i boksluten för 2021 har bokfört den definitiva slutavräkningen för 2020 och en preliminär slutavräkning för 2021, utifrån Sveriges Kommuner och Regioners cirkulär i december.

Särskild löneskatt på pensionskostnader har periodiserats och redovisats enligt samma principer som gäller för redovisning av pensioner enligt den kommunala redovisningslagen, den blandade modellen. Det innebär att såväl de pensionsförpliktelser som redovisats som avsättning i balansräkningen som de pensionsförpliktelser som anges som ansvarsförbindelse inkluderar den särskilda löneskatten.

Personalredovisningen förändrades 2019 jämfört med tidigare år. Personalredovisningen innehåller övergripande statistik för Kalix kommun avseende personal samt personalkostnader. Redovisningen görs på ett kommunövergripande plan för att ge en bild av Kalix kommuns organisation utifrån ett personalperspektiv. Till detta år har en del förändringar gjorts med syftet att skapa en tydligare och mer läsvänlig personalredovisning.

Jämförelsetalet ”antal anställda personer” har i stort sett tagits bort och antalet anställda redovisas istället genomgående i ”antal årsarbetare”, det vill säga de anställdas sammanlagda arbetstid omräknad till heltider. En person med 75 procents sysselsättningsgrad räknas då som 0,75 årsarbetare, två personer med vardera 50 procents sysselsättningsgrad räknas som sammanlagt 1,0 årsarbetare och så vidare. Årsarbetare som nyckeltal ger en tydligare bild av hur mycket arbete som utförs.

Eftersom syftet med personalredovisningen är att ge en övergripande bild har även vissa mer detaljerade tabeller tagits bort.

Det bör även noteras att personalstatistiken i denna redovisning kategoriserar de anställda som antingen tillsvidareanställda eller månadsavlönade. Till gruppen månadsavlönade räknas all personal som har en anställning med månadslön, vilket alltså innefattar såväl tillsvidareanställda som tidsbegränsat anställda, bortsett från vilande anställningar. I denna statistik räknas dock inte timavlönad personal in. Tillsvidareanställda innefattar alla tillsvidareanställningar i Kalix kommun och här räknas även vilande anställningar in i statistiken.

Personalstatistiken syftar endast till att beskriva vilka anställningar kommunen har i sin organisation. Hur dessa anställningar enskilt påverkar kostnader är en fråga som inte besvaras utifrån statistikverktygen, däremot görs en budget- och resultatanalys i varje enskild förvaltnings verksamhetsberättelse. I personalredovisningen ges en övergripande analys utifrån resultatet för kommunen som helhet.

Det kan upplevas som missvisande att en person som anställts av Kalix kommun och delvis bekostas med någon form av anställningsstöd eller lönebidrag räknas in i personalstatistiken som vilken anställd som helst. Samma sak gäller för personer som exempelvis är tjänstlediga under en längre period. Deras anställning finns med i statistiken trots att de inte utför arbete, eller utgör en kostnad för Kalix kommun. Deras ersättare eller vikarier syns som en anställning, varför det i vissa fall ser ut som om en ökning skett fast verksamheten kanske håller sig inom sin givna budget. Det är därför viktigt att poängtera att personalredovisningen inte tar hänsyn till budgeterad personal, utan enbart ser till vilka anställningar som finns registrerade i lönesystemet.

Redovisningsprinciper i driftredovisningen

Löner har belastats generellt med ett personalomkostnadspålägg på 40,15 procent, som inkluderar sociala avgifter och pensionskostnader via ekonomisystemet. Lägre personalomkostnadspålägg har bland annat sommarprao med 15,93 procent och uppdragstagare med 31,42 procent.

Materiella och immateriella anläggningstillgångar belastas med verklig avskrivningskostnad samt en kalkylränta på 1,5 procent för årets genomsnittliga kapitalbindning.

Internhyror och lokalvård interndebiteras respektive verksamhet.

Samhällsbyggnadsförvaltningens förråd, kommunförrådet, debiterar ett pålägg på interna försäljningen av förrådsvaror till driftredovisningen för att delvis täcka den administrativa hanteringen.

Gemensam central administration som kommunledningsförvaltningens stab, ekonomienhet och arbetsgivarenhet fördelas inte ut på de olika verksamheterna.

Not 2 Uppskattningar och bedömningar

Eftersom VA-redovisningen ingår i kommunens hela redovisning har i vissa fall bedömningar och uppskattningar gjorts av gemensamma kostnader och balansposter.

Noter till resultaträkningen Kommunkoncern Kommun
Belopp i mkr 2021 2020 2021 2020
 
Not 3 Verksamhetens intäkter
       
Försäljningsintäkter 33,3 33,6 33,4 33,6
Taxor och avgifter 88,0 86,6 84,2 86,6
Hyror och arrenden 100,1 24,9 26,9 24,9
Bidrag och kostnadsersättning från staten 119,2 114,9 119,2 114,9
EU-bidrag 0,1 0,4 0,1 0,4
Övriga bidrag 4,6 3,2 4,6 3,2
Försäljning av verksamhet och konsulttjänster 24,6 23,7 25,5 23,7
Intäkter från exploateringsverksamhet 0,1 1,0 0,1 1,0
Realisationsvinster på anläggningstillgångar 0,6 0,6 0,6 0,6
Övriga verksamhetsintäkter 5,5      
avgår koncerninterna intäkter   – 51,6    
tillkommer koncernbolagens intäkter   133,9    
Summa intäkter 376,1 371,2 294,6 288,9
varav jämförelsestörande intäkter 0 0 0 0
Ytterliga upplysningar om periodisering av förutbetalda intäkter finns i not 22.
 
 
Not 4 Verksamhetens kostnader
       
Personalkostnader exklusive pensionskostnader – 848,0 – 808,7 – 834,0 – 808,7
Pensionskostnader – 65,4 – 60,3 – 64,3 – 60,3
Lämnade bidrag – 45,5 – 46,2 – 45,5 – 46,2
Köp av huvudverksamhet – 93,9 – 92,8 – 93,9 – 92,8
Lokal- och markhyror samt övriga fastighetskostnader – 97,0 – 97,7 – 96,8 – 97,7
Inköp av material och varor – 62,2 – 58,1 – 62,0 – 58,1
Inköp av tjänster – 92,3 – 90,2 – 92,3 – 90,2
Realisationsförluster och utrangeringar – 0,1 – 1,1 – 0,4 – 1,1
Anskaffningskostnad sålda exploateringsfastigheter   – 1,1    
Övriga verksamhetskostnader – 19,8 0 0 0
avgår koncerninterna kostnader, avser 2020   51,9    
tillkommer koncernföretagens kostnader, avser 2020   – 84,6    
Bolagsskatt – 3,7      
Summa kostnader – 1 327,9 – 1 288,9 – 1 288,4 – 1 256,2
 
varav personalkostnader
– 913,5 – 882,3 – 898,3 – 869,0
varav jämförelsestörande kostnader 0 0 0 0
 
 
Not 5 Av- och nedskrivningar
       
Avskrivningar immateriella tillgångar – 0,4 – 0,5 – 0,4 – 0,4
Avskrivning byggnader och anläggningar – 75,6 – 78,9 – 48,6 – 51,1
Avskrivning maskiner och inventarier – 16,2 – 15,8 – 14,7 – 14,3
Avskrivning finansiell leasing övriga fordon och bilar – 4,5 – 4,1 – 4,5 – 4,1
Nedskrivning/återföring byggnader och anläggningar   – 0,9 0 – 0,9
Summa av- och nedskrivningar – 96,7 – 100,2 – 68,2 – 70,8
 
 
Not 6 Skatteintäkter
       
Preliminär kommunalskatt 785,9 796,7 785,9 796,7
Preliminär slutavräkning innevarande år 2,6 – 11,4 2,6 – 11,4
Slutavräkningsdifferens föregående år 18,0 – 3,9 18,0 – 3,9
Summa skatteintäkter 806,5 781,4 806,5 781,4
 
 
Not 7 Generella statsbidrag och utjämning
       
Inkomstutjämningsbidrag 154,8 147,8 154,8 147,8
Strukturbidrag 47,7 48,0 47,7 48,0
Regleringsbidrag/-avgift 46,9 16,3 46,9 16,3
Kostnadsutjämningsbidrag 10,3 9,1 10,3 9,1
Kostnadsutjämningsavgift        
Bidrag för LSS-utjämning 13,0 16,1 13,0 16,1
Kommunal fastighetsavgift 37,3 33,6 37,3 33,6
Generella bidrag staten: 1,6 34,0 1,6 34,0
varav välfärdsmiljoner   4,1   4,1
varav nya välfärdsmiljoner (beslutade 2020)   8,1   8,1
varav extra tillskott coronapandemin   21,8   21,8
varav Boverket 1,6   1,6  
Summa generella statsbidrag och utjämning 311,6 304,9 311,6 304,9
 
 
Not 8 Finansiella intäkter
       
Utdelningar på aktier        
Utdelningar på aktier och andelar 12,8 4,4 9,5 3,1
varav utdelning Kommuninvest 0,1 0,6 0,1 0,6
varav realisationsvinster pensionsmedelsförvaltning 9,3 2,5 9,3 2,5
varav realisationsvinster övriga finansiella anläggningstillgångar 3,2 1,3 0,0  
Orealiserad vinst finansiella anläggningstillgångar pensionsmedelsförvaltning* 4,1 – 0,4 4,1 – 0,4
Ränteintäkter 0,7 0,5 0,6 0,5
Borgensavgift, kommunal borgen     1,1 1,1
Orealiserad valutakursvinst 0 0 0 0
Övriga finansiella intäkter 0,2 0,2 0,2 0,3
Summa finansiella intäkter 17,8 4,7 15,5 4,6
* Specifikation orealiserad vinst pensionsmedelsförvaltning      
 Belopp i mkr     Kommun 2021  
 Öhman Sverigefond     1,7  
Öhman Småbolagsfond     0,4  
Öhman Global Hållbar A     1,9  
Öhman Småbolag Hållbar     0,1  
Summa orealiserad vinst pensionsmedelsförvaltning     4,1  
 
 
Not 9 Finansiella kostnader
       
Räntekostnader, långfristiga lån – 6,0 – 7,1 – 1,5 – 1,7
varav räntekostnader, swap* – 0,2 – 0,4 – 0,2 – 0,4
Räntekostnader pensioner – 0,9 – 1,3 – 0,9 – 1,3
Räntekostnader finansiell leasing – 0,3 – 0,5 – 0,3 – 0,5
Realisationsförluster   0,0 0,0 0,0
Orealiserade förluster finansiell anläggningstillgång pensionsmedelsförvaltning** – 6,4 0,0 – 6,4 0,0
Värdereglering finansiella anläggningstillgångar     – 0,6  
Övriga räntekostnader, bankavgifter – 0,3 – 0,4 – 0,3 – 0,4
Realiserad valutakursförlust        
Orealiserad kursförlust       0,0
Nedskrivning finansiella anläggningstillgångar        
Summa finansiella kostnader – 13,9 – 9,3 – 10,0 – 3,9
* Swap är en räntesäkring av lån. Kalix kommuns sista kvarvarande ränteswap förföll i december 2021.
** Specifikation orealiserade förluster pensionsmedelsförvaltning
 
Öhman Pacific Index
    0,2  
Öhman Japan Index     0,4  
Öhman Europa Index     0,9  
Öhman Obligationsfond     0,3  
Öhman USA Index     4,6  
Summa orealiserade förluster pensionsmedelsförvaltning     6,4  
 
Genomsnittlig upplåningsränta efter räntesäkring, %     0,5 0,6
Genomsnittlig upplåningsränta före räntesäkring, %     0,4 0,5
Räntesäkringen har påverkat kostnaden (belopp i mkr) med     0,2 0,4
 
 
Not 10 Extraordinära poster
       
Summa extraordinära poster 0 0 0 0
Inga extraordinära poster finns bokförda.
Noter till balansräkningen Kommunkoncern Kommun
Belopp i mkr 2021 2020 2021 2020
 
Not 11 Förvärvade immateriella anläggningstillgångar
       
Ingående anskaffningsvärde 2,8 2,9 1,9 2,0
Investeringar 0,2 – 0,1 0,2 – 0,1
Försäljningar        
Utrangeringar        
Överföring annat konto – 0,4      
Utgående anskaffningsvärde 2,6 2,8 2,1 1,9
 
Ingående ackumulerade avskrivningar
– 1,3 – 0,7 – 0,5 – 0,1
Försäljningar        
Utrangeringar        
Överföringar annat konto 0,4      
Årets avskrivningar – 0,5 – 0,6 – 0,5 – 0,4
Utgående ackumulerade avskrivningar – 1,4 – 1,3 – 1,0 – 0,5
Utgående redovisat värde 1,2 1,5 1,1 1,4
 
Kommunens avskrivningstider, antal år
       
Förvärvade immateriella anläggningstillgångar     5 5
 
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod, antal år
       
Förvärvade immateriella anläggningstillgångar     5 5
 
 
Not 12 Mark, byggnader och tekniska anläggningar
       
Markreserv        
Ingående anskaffningsvärde 25,4 26,5 25,4 26,5
Investeringar 1,8   1,8  
Försäljningar – 1,4   – 1,4  
Utrangeringar        
Överföring annat konto   – 1,1   – 1,1
Utgående anskaffningsvärde 25,8 25,4 25,8 25,4
 
Ingående ackumulerade avskrivningar
– 3,1 – 3,0 – 3,1 – 3,0
Försäljningar        
Utrangeringar        
Överföring annat konto        
Årets avskrivningar – 0,2 – 0,1 – 0,2 – 0,1
Utgående ackumulerade avskrivningar – 3,3 – 3,1 – 3,3 – 3,1
Utgående redovisat värde markreserv 22,5 23,3 22,5 23,3
 
Verksamhetsfastigheter
       
Ingående anskaffningsvärde 851,1 819,5 851,1 819,5
Investeringar 29,6 31,6 29,6 31,6
Försäljningar        
Utrangeringar        
Överföring annat konto – 0,1   – 0,1  
Utgående anskaffningsvärde 880,6 851,1 880,6 851,1
 
Ingående ackumulerade avskrivningar
– 540,5 – 521,3 – 540,5 – 521,3
Försäljningar        
Utrangeringar        
Överföring annat konto        
Årets avskrivningar – 18,1 – 19,2 – 18,1 – 19,2
Utgående ackumulerade avskrivningar – 558,6 – 540,5 – 558,6 – 540,5
Utgående redovisat värde verksamhetsfastigheter 322,0 310,6 322,0 310,6
 
Fastigheter för affärsverksamhet
       
Ingående anskaffningsvärde 676,4 657,4 676,4 657,4
Investeringar 39,7 19,0 39,7 19,0
Försäljningar        
Utrangeringar 0,4   0,4  
Överföring annat konto        
Utgående anskaffningsvärde 716,5 676,4 716,5 676,4
 
Ingående ackumulerade avskrivningar
– 336,6 – 318,8 – 336,6 – 318,8
Försäljningar        
Utrangeringar        
Överföring annat konto        
Årets avskrivningar – 20,4 – 17,8 – 20,4 – 17,8
Utgående ackumulerade avskrivningar – 357,0 – 336,6 – 357,0 – 336,6
Utgående redovisat värde fastigheter för affärsverksamhet 359,5 339,8 359,5 339,8
 
Publika fastigheter (vägar, parker)
       
Ingående anskaffningsvärde 316,3 310,5 316,3 310,5
Investeringar 12,2 5,8 12,2 5,8
Försäljningar        
Utrangeringar        
Överföring annat konto        
Utgående anskaffningsvärde 328,5 316,3 328,5 316,3
 
Ackumulerade avskrivningar
– 134,6 – 124,7 – 134,6 – 124,7
Försäljningar        
Utrangeringar        
Överföring annat konto        
Årets avskrivningar – 9,4 – 9,9 – 9,4 – 9,9
Utgående ackumulerade avskrivningar – 144,0 – 134,6 – 144,0 – 134,6
Utgående redovisat värde publika fastigheter 184,5 181,7 184,5 181,7
Här ingår även gator och vägar som redovisades separat i not år 2020.
 
Övriga fastigheter
       
Ingående anskaffningsvärde 1 212,6 1 195,3 42,6 40,8
Investeringar 30,3 15,8 23,0 1,8
Försäljningar – 12,0      
Utrangeringar – 1,3      
Överföring annat konto, övrig förändring 28,3 1,5 30,9  
Utgående anskaffningsvärde 1 257,9 1 212,6 96,5 42,6
 
Ackumulerade avskrivningar
– 452,9 – 424,9 – 15,8 – 15,6
Försäljningar 5,0      
Utrangeringar 0,9      
Överföring annat konto 49,3      
Årets avskrivningar – 27,5 – 28,0 – 0,6 – 0,2
 
Utgående ackumulerade avskrivningar
– 425,2 – 452,9 – 16,4 – 15,8
 
Ingående ackumulerade nedskrivningar
       
Övrig förändring nedskrivningar – 42,3      
Utgående ackumulerade nedskrivningar – 42,3      
 
Utgående redovisat värde övriga fastigheter
790,4 759,7 80,1 26,8
Här ingår fastigheter för annan verksamhet samt övriga fastigheter som redovisades separat i not år 2020.
 
Pågående nybyggnation fastighet
       
Ingående anskaffningsvärde 13,0   13,0  
Överfört till annat konto   – 13,0   – 13,0
Utgående redovisat värde nybyggnation fastighet       0,0
 
Totalt:
2021 2020 2021 2020
Ingående anskaffningsvärde 3 081,8 3 022,2 1 911,8 1 867,7
Investeringar 113,6 72,2 106,3 58,2
Övrig förändring anskaffningsvärde 13,9 – 12,6 29,8 – 14,1
Utgående anskaffningsvärde 3 209,3 3 081,8 2 047,9 1 911,8
 
Ackumulerade avskrivningar
– 1 467,7 – 1 392,7 – 1 030,6 – 983,4
Årets avskrivningar – 75,6 – 75,0 – 48,7 – 47,2
Övrig förändring avskrivningar – 55,2 0,0 0,0 0,0
Utgående ackumulerade avskrivningar – 1 488,1 – 1 467,7 – 1 079,3 – 1 030,6
 
Ackumulerade nedskrivningar
       
Övrig förändring nedskrivningar – 42,3      
Utgående ackumulerade nedskrivningar – 42,3      
Utgående redovisat värde 1 678,9 1 614,1 968,6 881,2
         
Komponent        
       
Kommunens avskrivningstider på fastigheter     Förbrukningstid
antal år
Kommun
 
Stomme     80  
Fasad     40  
Tak     40  
Fönster     40  
Inre ytskikt (väggar, tak)     12  
Inre ytskikt (golv)     24  
Installationer     30  
Utrustning     10  
         
Kommunens avskrivningstider på gator     Förbrukningstid
antal år
Kommun
 
Beläggning     40  
Bärlager     100  
Förstärkningslager     100  
Dagvatten     40  
         
Kommunens avskrivningstider på avloppsledningar     Förbrukningstid
antal år
Kommun
 
Betongledning     70  
PVC/PP-ledning     70  
PEM-ledning     100  
Betongbrunn     70  
Plastbrunn     100  
         
Kommunens avskrivningstider på vattenledningar     Förbrukningstid
antal år
Kommun
 
Gjutjärnsledning     50  
PVC-ledning     50  
PEM-ledning     100  
Galv ledning     50  
Betongledning     100  
Ventiler     35  
Eternitledning     100  
Vid nyinvesteringar sker en mer detaljerad indelning av komponenter.
 
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod
     
Kommun 2021
 
Kommun 2020
Mark, byggnader och tekniska anläggningar     38 36
 
 
Not 13 Maskiner och inventarier
       
Maskiner, inventarier och transportmedel        
Ingående anskaffningsvärde 395,9 380,2 364,5 350,5
Investeringar* 19,8 15,7 18,2 14,0
Försäljning – 0,8   – 0,8  
Utrangering – 3,6   – 3,6  
Överföring annat konto        
Utgående anskaffningsvärde 411,3 395,9 378,3 364,5
 
Ingående ackumulerade avskrivningar
– 284,7 – 268,4 – 267,5 – 252,7
Försäljning 0,8   0,8  
Utrangering 2,3   2,3  
Överföring annat konto        
Årets avskrivningar – 20,7 – 16,3 – 19,2 – 14,8
Utgående ackumulerade avskrivningar – 302,3 – 284,7 – 283,6 – 267,5
Utgående redovisat värde 109,0 111,2 94,7 97,0
Därav finansiell leasing 16,4   16,4  
varav maskiner 4,2   4,2  
varav inventarier        
varav transportmedel 12,2   12,2  
* Investeringar 2020 redovisas netto för kommunen och koncernen, inkluderar även försäljningar, utrangeringar, överföring till annat konto.
 
Kommunens avskrivningstider, antal år
    Kommun  
Maskiner     5–10  
Inventarier     5–10  
Transportmedel     3–15  
         
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod     Kommun 2021 Kommun 2020
Maskiner, inventarier och transportmedel     18 15
 
 
Not 14 Övriga materiella anläggningstillgångar
       
Ingående anskaffningsvärde 42,6 11,7 31,2  
Överfört från annan tillgång/omklassificering   9,5   9,5
Investeringar 70,5 38,0 23,3 32,6
Överfört till annan tillgång/omklassificering – 52,1 – 16,6 – 47,6 – 10,9
Utgående anskaffningsvärde 61,0 42,6 6,9 74,7
 
 
Not 15 Finansiella anläggningstillgångar
       
Aktier och andelar        
Kalix Industrihotell AB     22,8 22,8
Kalix Nya Centrum KB 0,9   1,1 1,1
Värdereglerat belopp andelar Kalix Nya Centrum KB     – 2,1 – 1,5
Brandstationen Kalix 21:1 AB 15,1      
Kommuninvest ekonomisk förening 8,3 8,3 8,3 8,3
Övriga aktier, andelar samt bostadsrätter 0,4 0,5 0,4 0,4
Summa aktier och andelar 24,7 8,8 30,5 31,1
 
Långfristig placeringar
       
Fondmedelsförvaltning, pensionsmedel 61,0 93,2 61,0 53,8
Värdepapper 47,1 0,1 0,1 0,1
Summa långfristiga placeringar 108,1 93,3 61,1 53,9
 
Långfristig utlåning
       
Förlagslån Kommuninvest   0,0   0,0
Övriga långfristiga fordringar 6,7 6,8 0,9 1,0
Värdereglering övriga långfristiga fordringar   0   0
Summa långfristig utlåning 6,7 6,8 0,9 1,0
 
Grundfondskapital
5,0   5,0 5,0
Summa finansiella anläggningstillgångar 144,5 108,9 97,5 91,0
 
 
Not 16 Förråd och exploateringsfastigheter
       
Förråd 3,9 3,8 3,8 3,7
Tomter för försäljning 0,2 0,2 0,2 0,2
Försäljning tomter   – 1,1   – 1,1
Överföring annat konto   1,1   1,1
Summa förråd och exploateringsfastigheter 4,1 4,0 4,0 3,9
 
 
Not 17 Fordringar
       
Kundfordringar 7,4 9,5 5,8 8,2
Upplupen skatteintäkt 20,5 3,0 19,3 3,0
Fordran kommunal fastighetsavgift 22,5 18,6 22,5 18,6
Betald preliminärskatt enligt F-skattsedel 14,7 16,2 14,7 14,7
Ingående moms och momsersättning 13,9 17,3 13,6 17,3
Statsbidragsfordringar och kostnadsersättningar 0 1,1 0 1,1
Övriga kortfristiga fordringar 3,8 19,7 1,2 1,3
Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter 32,8 43,5 31,3 40,9
Summa fordringar 115,6 128,9 108,4 105,1
 
 
Not 18 Kassa och bank
       
Kassa 0,2 0,1 0,2 0,1
Bank och plusgiro 300,7 255,6 210,4 215,2
Summa kassa och bank 300,9 255,7 210,6 215,3
 
 
Not 19 Eget kapital
       
Ingående eget kapital enligt fastställd balansräkning – 801,4 – 741,8 – 697,8 – 649,0
Justering eget kapital – 31,2      
Årets resultat – 73,5 – 60,0 – 61,6 – 48,9
varav årets beräknade avsättning till resultatutjämningsreserv – 1,3 – 1,5 – 1,3 – 1,5
Summa eget kapital – 906,1 – 801,4 – 759,5 – 697,8
varav kommunens resultatutjämningsreserv – 44,7 – 43,4 – 44,7 – 43,4
 
 
Not 20 Avsättningar för pensioner och liknande förpliktelser
       
Ingående avsättning till pensioner inklusive löneskatt – 56,1 – 65,3 – 56,1 – 57,5
Nyintjänad pension, varav – 0,8 3,3 – 0,8 – 0,8
förmånsbestämd ålderspension 0,6 0,6 – 0,3 – 0,5
särskild ålderspension – 0,2 – 0,2 – 0,5 – 0,3
efterlevandepension 0 0 0 0
övrigt 0 0 0 0
Ränte- och basbeloppsuppräkning – 0,7 – 1,5 – 0,7 – 1,3
Ändring av försäkringstekniska grunder – 1,3 0 – 1,3 0,2
Pension till efterlevande 0 0 0 0
Övrig post 0,4 0,5 0,4 0,8
Förändring löneskatt 0,0 0,3 0,0 0,3
Årets utbetalningar 2,3 2,0 2,3 2,2
Utgående avsättning 56,2 – 65,3 56,2 – 56,1
 
* Avser livsvariga förmåner i samband med särskild avtalspension, visstidspension med mera.
** Visstidsförordnanden som ger rätt till särskild avtalspension redovisas som avsättning när det är troligt att de kommer att leda till utbetalningar.
Avtal som inte lösts ut redovisas som ansvarsförbindelse.
 
Förpliktelsen minskad genom försäkring, KPA och Skandia, tkr
     
Kommun
2021
 
Kommun
2020
KPA     42 832 42 278
Skandia     30 751 23 737
 
Överskottsfondens värde, KPA & Skandia, tkr
     
Kommun
2021
 
Kommun
2020
KPA     5 801 4 772
Skandia     6 003 1 798
Utredningsgrad, %     99 99
 
Antal visstidsförordnanden som ger rätt till särskild avtalspension
     
Kommun
2021
 
Kommun
2020
Antal anställda med rätt till visstidspension     4 4
 
 
Not 21 Andra avsättningar
       
Andra avsättningar        
Avsatt för återställande av deponi   0,0   0,0
Uppskjuten skatteskuld – 3,8 – 10,1    
Summa andra avsättningar – 3,8 – 10,1 0,0 0,0
 
 
Not 22 Långfristiga skulder
       
Långfristiga skulder        
Långfristig upplåning i banker och kreditinstitut – 1 075,5 – 1 051,5 – 306,5 – 306,5
Långfristig leasingskuld bilar och övriga fordon – 11,8 – 15,2 – 11,8 – 15,2
Summa långfristiga skulder – 1 087,3 – 1 066,7 – 318,3 – 321,7
 
Förutbetalda intäkter
       
Förutbetalda intäkter anläggningsavgifter – 5,9 – 4,8 – 5,9 – 4,8
Förutbetalda intäkter offentliga investeringsbidrag – 57,8 – 50,2 – 57,8 – 50,2
Summa förutbetalda intäkter – 63,7 – 55,0 – 63,7 – 55,0
Summa långfristiga skulder – 1 151,0 – 1 121,7 – 382,0 – 376,7
 
Förutbetalda intäkter, återstående antal år (vägt snitt)
     
Kommun 2021
 
Anläggnings- och anslutningsavgifter     21,4  
Offentliga investeringsbidrag     17,9  
 
Förutbetalda intäkter för anläggningsavgifter periodiseras på 25 år, vilket är lika med den vägda genomsnittliga nyttjandeperioden för VA-anläggningen.
De offentliga investeringsbidragen periodiseras på mellan 10 och 30 år, vilket är lika med nyttjandeperioden för den tillgång som bidraget avser.
 
 
Not 23 Specifikation av långfristig upplåning bank och kreditinstitut
       
Uppgifter om lång- och kortfristig upplåning        
Genomsnittlig ränta, % 0,54 0,64 0,47 0,59
Genomsnittlig ränta, exklusive derivat, % 0,52 0,60 0,40 0,46
Genomsnittlig kapitalbindningstid, år 2,54 2,35 2,09 1,58
         
Kapitalförfall andel av lån, %        
Rörliga lån och lån som villkorsändras inom 1 år 23,2 30,1 18,3 24,8
1–3 år 41,8 35,8 58,2 39,6
3–5 år 28,1 26,6 23,5 28,0
5–10 år 10,9 7,5   7,6
Över 10 år        
         
Räntebindningstid på låneskuld        
Genomsnittlig räntebindningstid inklusive derivat, år 2,43 2,22 2,09 2,64
Genomsnittlig räntebindningstid exklusive derivat, år 2,43 2,20 2,09 2,58
         
Marknadsvärde säkringsinstrument, mkr        
Säkrad låneskuld 0 25 0 25
Marknadsvärde derivat 0 0,2 0 0,2
 
Kommunkoncernens och Kalix kommuns uppgifter baseras på standardrapport från Kommuninvest.
För kommunkoncernen 2020 är uppgifterna baserade på en skuldportfölj med 1 050,8 mkr och 2021 är skuldportföljen 1 067,8 mkr.
 
 
Not 24 Kortfristiga skulder
       
Kortfristiga skulder till banker och kreditinstitut – 3,7 – 4,4 – 3,6 – 4,3
Kortfristiga skulder kommunala bolag     – 46,3 – 43,7
Leverantörsskulder – 65,8 – 55,7 – 31,7 – 47,7
Mervärdesskatt 0,0 – 0,1 0,0 – 0,1
Preliminär skatt 0,0 – 0,7    
Personalens skatter, avgifter och avdrag (kommunens) – 76,6 – 78,7 – 76,6 – 78,7
Semesterlöne- och övertidsskuld (kommunens) – 60,7 – 59,8 – 60,7 – 59,8
Förutbetalda statsbidrag – 5,2 – 1,2 – 5,2 – 1,2
Förutbetalda skatteintäkter – 8,8 – 22,2 – 8,8 – 22,2
Övriga skulder – 8,5 – 7,5 – 4,5 – 5,4
Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter – 68,8 – 47,2 – 56,7 – 32,4
Summa kortfristiga skulder – 298,1 – 277,5 – 294,1 – 295,5
 
 
Not 25 Panter och därmed jämförliga säkerheter
       
Borgensåtagande kommunkoncern företagsstiftelse        
Kalix Industrihotell AB     155,2 158,2
Brandstationen Kalix 21:1 AB     7,0  
Stiftelsen Kalixbostäder     464,0 456,0
Kalix Nya Centrum KB     142,1 142,1
Övriga borgensförbindelser        
Bostadsrättsföreningar 44,9 46,0 44,9 46,0
Egnahem 0,3 0,3 0,3 0,3
Övriga föreningar och organisationer 0,2 0,1 0,0 0,0
Övrig borgen: Fastighets AB NIVI 7,1 7,3 7,1 7,3
Inteckningar i fastigheter 44,1 44,9    
Stiftelsen Kalixbostäder hyresgäststyrt underhåll 3,5 3,5    
Summa panter och borgensåtaganden 100,1 102,1 820,6 809,9
 
 
Not 26 Pensionsförpliktelser som inte tagits upp bland skulderna eller avsättningarna
       
Ingående ansvarsförbindelse 422,9 443,2 422,9 443,2
Ränte- och basbeloppsuppräkning 5,8 10,4 5,8 10,4
Ändringar av försäkringstekniska grunder 7,1 – 1,9 7,1 – 1,9
Nyintjänad pension 0,3 0,0 0,3 0,0
Pension till efterlevande        
Övrig post – 0,4 – 0,8 – 0,4 – 0,8
Årets utbetalningar – 24,1 – 24,0 – 24,1 – 24,0
Förändring särskild löneskatt – 2,8 – 4,0 – 2,8 – 4,0
Summa ansvarsförbindelser för pensionsförpliktelser 408,8 422,9 408,8 422,9
 
 
Not 27 Leasing
       
Finansiella leasingavtal        
Bilar        
Totala minimileaseavgifter, ej nuvärdesberäknade 3,2   3,2  
Nuvärde minimileaseavgifter 3,1 7,2 3,1 7,2
därav förfall inom 1 år 2,4 4,0 2,4 4,0
därav förfall inom 1–5 år 0,7 3,2 0,7 3,2
därav förfall senare än 5 år        
Variabla avgifter som ingår i periodens resultat 0,6 1,1 0,6 1,1
         
Övriga fordon        
Totala minimileaseavgifter, ej nuvärdesberäknade 2,1   2,1  
Nuvärde minimileaseavgifter 2,1 2,2 2,1 2,2
därav förfall inom 1 år 0,9 0,8 0,9 0,8
därav förfall inom 1–5 år 1,1 1,4 1,1 1,4
därav förfall senare än 5 år 0,1   0,1  
Variabla avgifter som ingår i periodens resultat 0,2   0,2  
         
Ej uppsägningsbara operationella leasingavtal överstigande 1 år        
Minimileaseavgifter, ej nuvärdesberäknade 148,4 133,0 21,6 4,6
Med förfall inom 1 år 29,2 29,1 3,8 2,0
Med förfall inom 1–5 år 110,4 104,0 8,9 2,6
Med förfall inom 5–10 år 8,9   8,9  
Noter till kassaflödesanalysen Kommunkoncern Kommun
Belopp i mkr 2021 2020 2021 2020
 
Not 28 Justering för ej likviditetspåverkande poster
       
Avskrivningar 96,7 95,2 68,2 65,7
Nedskrivningar   1,6   65,7
Utrangeringar 1,8 5,2 1,3 4,2
Gjorda avsättningar 3,8 0,1 0,1 – 1,4
Återförda avsättningar – 3,2 – 3,2 – 3,2 – 3,2
Intäktsförda ej likvida gåvor        
Orealiserade kursförändringar        
Upplösning av bidrag till infrastruktur        
Övriga ej likviditetspåverkande poster 7,9 13,2 9,7 7,7
Summa justering för ej likviditetspåverkande poster 107,0 112,1 76,1 74,0
 
 
Not 29 Övriga likviditetspåverkande poster som tillhör den löpande verksamheten
       
Utbetalningar av avsättningar för pensioner        
Utbetalning av övriga avsättningar        
Summa utbetalda avsättningar 0 0 0 0
 
 
Not 30 Poster som redovisas i annan sektion
       
Realisationsresultat vid försäljning av anläggningstillgångar – 7,1 – 0,8 – 7,1 – 0,8
Summa poster som redovisas i annan sektion – 7,1 – 0,8 – 7,1 – 0,8
Noter övriga
 
Not 31 Upplysning om upprättande av särredovisning
 
Redovisning avser Lagstiftning
VA-redovisning Lag om allmänna vattentjänster
 
Årsrapport VA publiceras på Kalix kommuns webbplats under vatten och avlopp (Start/Boende/Vatten och avlopp).
  Kommunkoncern Kommun
(belopp i tkr) 2021 2020 2021 2020
 
Not 32 Upplysning om kostnader för räkenskapsrevision
       
Kostnad för räkenskapsrevision        
Sakkunnigt biträde 287 305 140 207
Förtroendevalda revisorer 24 100 24 32
Total kostnad för räkenskapsrevision 311 405 164 239
Kostnad för övrig revision        
Sakkunnigt biträde 957 775 883 768
Förtroendevalda revisorer 153 117 153 117
Total kostnad för övrig revision 1 110 892 1 036 885
Total kostnad för revision 1 421 1 297 1 200 1 124