Förväntad utveckling

Den 24 februari 2022 invaderade Ryssland Ukraina vilket för närvarande skakar om de europeiska länderna. De ekonomiska effekterna av kriget märks genom ett försämrat finansnetto när börsen faller. Kommunens finansiella placeringar har per den 2 mars 2022 gått ner med cirka 5 procent (3,2 mkr). Kostnaderna för främst olja, gas och livsmedel stiger och väntas fortsätta stiga. Export till och import från Ryssland påverkas men är ändå begränsad till 1 procent av den totala utrikeshandeln. Vad gäller livsmedel är naturligtvis energi och drivmedel en stor kostnadsdrivande faktor för producenterna men också minskad leverans av handelsgödsel från öst och höjda spannmålspriser då Ukraina exporterar mycket spannmål och solrosolja. Ett långvarigt krig riskerar att leda till en lågkonjunktur.

Risken för cyberattacker ökar, och konsekvenserna har Kalix kommun färskt i minnet. Krig leder givetvis även till sociala konsekvenser. Medborgarnas framtidstro och mående påverkas av allt ovan: ekonomiska svårigheter om räntorna stiger och börsen faller, ökande el-, drivmedels-, och livsmedelspriser. Ökad oro uppstår och samhället behöver särskilt stödja utsatta grupper med fokus på jämställdhet, socioekonomi, funktionsnedsättningar med mera. Utgångsläget precis efter pandemin som redan varit en påfrestning är en försvårande omständighet.

Sverige ser redan och förväntar sig också ett ökat antal migranter, vilket kräver samverkan mellan kommunerna, Migrationsverket och civilsamhället.

Kommunsektorns finansiella utgångsläge för att klara utmaningarna ovan är relativt gott utifrån de två senaste årens stora överskott. Men samtidigt finns det ett fortsatt behov av investeringar i nybyggnationer av äldreboenden, skolor och andra välfärdsfastigheter. Befolkningssammansättningen är också en fortsatt utmaning, i synnerhet i Norrbotten och Kalix som har en åldrande befolkning. Lokalt i Kalix är kommande utmaningar den fortsatta bostadsbristen, både för de mer utsatta i samhället och för att möjliggöra inflyttning av arbetskraft för de kommande arbetstillfällena i närområdet och länet.

Fullmäktige i Kalix har beslutat att bygga ett nytt särskilt boende. Nyckeltalen pekar på att kommunen redan har fler platser i särskilt boende än liknande kommuner. Dock finns det effektiviseringsvinster i nybyggda, anpassade lokaler jämfört med en del äldre lokaler som är i dåligt skick. Ombyggnation av en del av gymnasieskolan är beslutad för att åstadkomma mer moderna och ändamålsenliga lokaler.

Arbetet efter it-attacken mot Kalix kommun i december 2021 är inriktat på att höja säkerheten, formulera riktlinjer och utveckla styrningen av kommunens it-infrastruktur. Det innebär ökade kostnader med flera miljoner årligen.

Det globala klimathotet liksom behovet att nå en tillräcklig elförsörjning innebär utmaningar för hela samhället. Kalix kommun har genom en ny riktlinje för sina fordon beslutat att övergå till andra drivmedel än diesel och bensin för att uppnå noll CO2-utsläpp från fordonsflottan år 2030. För att uppnå det krävs även planering av och investeringar i laddinfrastruktur.

År 2021 påbörjade kommunen bygget av ett ridhus och hösten 2022 ska det tas i bruk. Driftkostnaderna ökar därmed, men ger ökad kvalitet och tillgång till en fritidsaktivitet som framför allt flickor ägnar sig åt.

Kalix kommun Årsredovisning 2021

Pandemin har sedan våren 2020 tagit fokus från en rad utvecklingsområden som digitalisering och särskilt införandet av e-arkiv i kommunens förvaltningar. Det är därför ett tydligt fokus framåt. Ukrainakrisen kommer troligen också att leda till intensifiering av arbetet med krisberedskap.

Från och med 2023 börjar det nya pensionsavtalet AKAP-KR gälla för kommunanställda, vilket innebär att 6 procent av lönesumman utgör den avgiftsbestämda pensionen istället för som tidigare 4,5 procent för kommunanställda.

Långsiktiga utmaningar är demografin med fler äldre och färre i arbetsför ålder, vilket innebär ökade välfärdsbehov och brist på arbetskraft. Kompetensförsörjningen innebär stora utmaningar inom särskilt social- och utbildningsförvaltningens verksamheter.

De prognostiserade skatteintäkterna har utvecklats positivt i takt med den oväntat snabba återhämtningen av ekonomin efter konjunkturkraschen på grund av pandemin i början på 2020.

Utifrån den senaste skatteunderlagsprognosen från den 17 februari 2022 uppgår de utdelade budgetramarna av kommunfullmäktige för 2022 till ett utgiftstak på 98,0 procent. Prognosen som utgjorde underlag till fullmäktiges budgetbeslut i november inför 2022 visade drygt 17 mkr lägre intäkter och därför innehåller budgetbeslutet ett utgiftstak på 99,5 procent och ett budgeterat resultat på 6,1 mkr. Förändringar av detta utgångsläge kan förväntas utifrån utvecklingen av Rysslands pågående angrepp i Ukraina och hur omvärlden och Sverige hanterar och agerar på det.


Resultatbudget

Belopp i mkr 2022 2023 2024
Verksamhetens intäkter 408,4 408,4 408,4
Verksamhetens kostnader – 1 398,5 – 1 438,9 – 1 450,3
Pensionskostnader och PO-pålägg – 29,1 – 25,6 – 25,2
Avskrivningar – 65,4 – 69,1 – 64,7
Verksamhetens nettokostnader – 1 084,6 – 1 125,2 – 1 131,8
       
Budgetförändringar      
Särskilda anslag återläggning 5,0 3,7 0,2
Särskilda anslag 2022–2024 – 3,7 – 0,2 – 0,2
Löneökningar – 21,7 – 19,4 – 19,8
Övriga ramförändringar – 28,1    
Verksamhetsanpassningar 8,0 4,5 3,5
Verksamhetens intäkter 408,4 408,4 408,4
Verksamhetens kostnader efter budgetförändringar exklusive avskrivningar – 1 468,1 – 1 475,9 – 1 491,8
Verksamhetens nettokostnad inklusive avskrivningar – 1 125,1 – 1 136,6 – 1 148,1
       
Skatter och statsbidrag 1 095,2 1 112,4 1 133,7
Slutavräkningar, prognos per 2021-09-30 3,0    
Kommunal fastighetsavgift 37,2 37,2 37,2
Summa skatter och statsbidrag 1 135,4 1 149,6 1 170,9
       
Finansnetto – 4,2 – 4,4 – 4,5
Årets resultat före extraordinära kostnader 6,1 8,6 18,3
       
Nettokostnadsandel, % 99,5 92,2 98,4

Investeringsbudget

Belopp i tkr Budget
2022
Investeringsplan
2023
Investeringsplan
2024
Investeringsram 87,10 42,35 42,50
Samhällsbyggnadsnämnden      
Utbildningsnämnden 5,20 5,00 6,00
Socialnämnden 4,60 8,00 13,00
Fritids- och kulturnämnden 1,90 8,10 3,10
Kommunstyrelsen 4,35 7,05 4,90
Summa kommunen exklusive VA 103,15 70,50 69,50
VA, extern finansiering 25,00 20,00 25,00
Renhållning, extern finansiering      
Stadsnätet, extern finansiering 1,20 1,20 1,20
Summa kommunen inklusive VA och renhållning, extern finansiering 129,35 91,70 95,70