God ekonomisk hushållning och ekonomisk ställning

God ekonomisk hushållning

Vision 2030

  • Kalix, den lugna, trygga Sverigedrömmen för alla.
  • En attraktiv, jämställd och hållbar kommun.

Beskrivning av visionen

Kalix är platsen där drömmar blir verklighet. Här är allt möjligt, och alla får utvecklas utifrån sina förutsättningar. Kalix är lugnt, tryggt och välkomnande, här är det enkelt att leva med närhet till natur, kultur och friluftsliv. Besökare möts av öppna, toleranta och nytänkande människor. Här prioriteras det jämställda livet. Utveckling ska bedrivas på ett hållbart sätt med influenser från hela världen.

Perspektiv med strategiska områden

Inför varje ny mandatperiod fastställer kommunfullmäktige de olika perspektiven och de strategiska områdena.

Kommunövergripande målområden

Kommunfullmäktige i Kalix har beslutat om dessa övergripande målområden som ska gälla från och med 2020:


  • Befolkning och demografi

Kalix är platsen för alla, där attraktivitet, jämställdhet och hållbarhet ska bidra till en växande befolkning. Detta ska ske genom att skapa en attraktiv kommun för kvinnor, barn och unga, för att klara framtidens välfärd samt kompetensförsörjningen i näringslivet.


  • Hållbar plats

Framtidens största utmaning är klimatförändringarna och nyttjandet av jordens resurser. Platsen Kalix ska bli en framtidskommun där alla beslut och investeringar analyseras utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Cirkulärt ekonomiskt tänkande ska prioriteras i kommunens investeringar och arbete med näringslivsutveckling. Agenda 2030 ska implementeras för att utveckla en hållbar framtid.


  • Innovativa miljöer

Framtidens utveckling kommer att ske i områden där entreprenöriellt arbete och innovativt tänkande prioriteras. Platsen Kalix ska ha miljöer och utbildningar som ger förutsättningar till utvecklande arbete och innovativt tänkande. Fokus i detta arbete är att särskilt skapa möjligheter för kvinnor att utveckla intressanta näringar och innovativa miljöer.

Mätbara mål

Kommunfullmäktige skulle ha beslutat om mätbara mål utifrån de övergripande målområdena i juni 2020, men beslutet sköts upp till kommunfullmäktige den 23 november 2020 på grund av krisläget det året då mycket handlade om krishantering av pandemin. Under 2021 har nämnderna arbetat med att ta fram indikatorer och aktiviteter kopplade till de övergripande målen. Dessa har beslutats i nämnderna och följdes därefter upp i respektive nämnds delårsrapport per den 31 augusti 2021 för första gången. I denna årsredovisning följs de upp för andra gången.


vision-2030

Målstyrning


Måluppfyllelsen bedöms av respektive nämnd med stöd av de indikatorer som är kopplade till målbeskrivningen.

Färgindikator för måluppfyllelse

Ej bedömt Ej bedömt
Ej uppnått Ej uppnått
låg, ej tillfredsställande resultatnivå Uppnått till mindre del
Uppnått till större del Uppnått till större del
Uppnått Uppnått

Övergripande målområde Övergripande mätbara målområden
Befolkning och demografi square-red Ett positivt inflyttningsnetto på 75 personer.
diamond-orange Kalix invånare ska ha bostad och arbete. Med självständighet kommer självkänsla.
diamond-orange Befolkningsstrukturen i gruppen 17–24 år, unga kvinnor och män, ska närma sig rikets nivå.
Hållbar plats diamond-orange Social utveckling, ekologisk hållbarhet och klimatpåverkan utformad för nästa generation.
diamond-orange Kalix ska vara jämlikt och inkluderande med goda förutsättningar för folkhälsa och livskvalitet.
diamond-orange Öka tryggheten för flickor och kvinnor och verka för en kommun fri från våld.
Innovativa miljöer ddiamond-orange Stimulera till innovativa och hållbara lösningar.
diamond-orange Öka andelen medborgare som har eftergymnasial utbildning.
diamond-orange Näringsliv och arbetsmarknad med bredd och attraktivitet.

Tabellen ovan är en samlad bedömning av kommunstyrelsens och alla nämnders uppföljningar i deras årsbokslut. Mer information om vilka mätbara mål och indikatorer som följts upp finns i respektive nämnds redovisning.

Finansiella mål

Ekonomisk kontroll över tid

Varje generation bör bära kostnaderna för den service som den generationen konsumerar. Det innebär att resultatnivån över tid måste säkerställa kommunens förmåga att även i framtiden producera service på minst samma nivå som idag. Ett överskott i verksamheten skapar ett handlingsutrymme för att utveckla den kommunala verksamheten. Målet är därför att resultatet ska uppgå till minst 1 procent av skatteintäkter och statsbidrag över en rullande femårsperiod. Minimikravet varje enskilt år är kommunallagens balanskrav, det vill säga att årets intäkter ska överstiga kostnaderna. De formulerade styrtalen ger möjlighet att under besvärliga konjunkturtider göra avkall på överskottsmålet, men å andra sidan krävs betydligt starkare resultat under övriga år i femårsperioden för att infria den fastlagda ekonomiska målsättningen.

Årets resultat i Kalix kommun ska, under en femårsperiod, uppgå till minst 1 procent av skatteintäkter och statsbidrag.

Årets resultat uppgick till 5,5 procent av skatteintäkter och statsbidrag. Genomsnittet för femårsperioden 2017–2021 är 4,2 procent. Målet i Kalix kommun för god ekonomisk hushållning är uppnått både för det enskilda året och för femårsperioden.

Ekonomisk kontroll under verksamhetsåret

En förutsättning för en gynnsam utveckling av ekonomin är en tydlig verksamhets- och ekonomistyrning så att nämnder, styrelser och förvaltningar håller sina tilldelade budgetar. Ett viktigt instrument för information om verksamhetsutvecklingen är månadsrapporteringen till kommunstyrelsen, för att skapa goda förutsättningar för kommunstyrelsen att utöva sin uppsiktsplikt.

Uppföljningen av nämndernas driftföljsamhet samt avvikelse mot budgeterat resultat redovisas vid varje kommunstyrelsesammanträde.

Kommunstyrelsen får genom månadsrapportering ta del av alla nämnders helårsprognoser. Kommunstyrelsen gör även en mer heltäckande helårsprognos per den sista april och augusti med prognos för de centrala budgetposterna för pensioner, finansnetto, avskrivningar samt skatter och statsbidrag, och både styrelsen och nämnderna gör en delårsrapport per den sista augusti som behandlas av kommunstyrelsen. Målet är därmed uppnått.

Ytterligare en förutsättning för en hållbar ekonomi är att ha kostnaderna under kontroll, vilket åligger nämnderna. Det gäller även den övergripande redovisningen där bland annat räntekostnader är budgeterade. Genom att minska låneskulden, amortera, går det att påverka räntekostnaderna. Ju lägre låneskuld, desto lägre räntekostnader får kommunen, vilket också innebär att kommunen inte behöver avsätta lika stora belopp för att klara räntekostnaderna. Det skapar bättre ekonomiska förutsättningar i framtiden.

Kalix kommuns mål är att amortera 15 mkr under planperioden 2021–2023.

Kommunen gjorde ingen amortering 2021, men prognosen är att målet uppnås under 2022.

Sammantaget bedömer kommunen att målet om god ekonomisk hushållning ur ett sammanvägt finansiellt perspektiv är uppnått för 2021.

Verksamhetsanknutna mål

Lika viktiga som de finansiella resultatmålen för god ekonomisk hushållning, är en effektiv och ändamålsenlig användning av kommunens resurser i verksamheten och att resurserna är anpassade utifrån befolkningens sammansättning. De verksamhetsmässiga resultatmålen är svårare att värdera mot god ekonomisk hushållning än de finansiella resultatmålen. Nyckelorden är kvalitet, effektivitet och kundnytta som alla är besvärliga att mäta på ett objektivt och rättvist sätt.

En samlad måluppföljning finns även i verksamhetsberättelsen.

Den sammantagna bedömningen av kommunens verksamhetsanknutna mål kopplade till god ekonomisk hushållning är att de uppnåddes till en mindre del inom alla övergripande målområden: befolkning och demografi, hållbar plats och innovativa miljöer.