Kommunstyrelsen

Ordförande Tommy Nilsson
Kommundirektör Maria Henriksson

Allmänt om verksamheten

Kommunledningsförvaltningen samlar kommunövergripande administrativa processer i arbetsgivar-, säkerhets- och ekonomienheten samt staben som innehåller it, upphandling, kansli och information. De tre förstnämnda har varsin enhetschef medan stabschefen leder it, upphandling och information. Kommundirektören är chef över kansliet.

Näringslivsenheten återfinns också inom kommunledningsförvaltningens organisation. Näringslivschefen leder arbetet med att skapa förutsättningar för det lokala näringslivet genom att hjälpa företag att starta, etablera sig och växa i Kalix, och stimulera entreprenörskap. Enheten ansvarar för företagskontakter, näringslivsaktiviteter, företagsbesök och information till näringslivet och för att marknadsföra kommunen för att öka inflyttningen.

Kx33Kalixbroklamma

Kalix kommunstyrelse

Årets resultat

Belopp i tkr  
Årsbudget 79 420
Kapitalkostnader 704
Helårskostnader 77 569
Budgetavvikelse 2 555

Driftredovisning

Verksamhetsområde Årsbudget Resultat Årsavvikelse
Kommunfullmäktige 2 073 2 162 – 90
Revision 1 260 1 167 93
Överförmyndare 1 741 1 751 – 10
Valnämnden 76 34 42
Kommunstyrelsen inklusive KS till förfogande 16 507 14 965 1 542
Ekonomienheten 7 422 6 882 540
Arbetsgivarenheten 12 689 12 886 – 197
Kommundirektör inklusive säkerhetsenheten 15 943 14 937 1 006
Näringslivsenheten 4 635 3 987 648
Stab (information, IT, upphandling, fordonssamordnare och bilpool) 17 778 18 797 – 1 018
Summa nettokostnader 80 124 77 568 2 556

Kommunstyrelsens resultat uppgick till närmare 77,6 mkr vilket var ett överskott på totalt närmare 2,6 mkr mot budget. De största budgetavvikelserna uppstod inom it-enheten med –1,1 mkr (totalt –1,0 mkr för hela verksamhetsområdet stab), kommundirektören och näringslivsenheten med +1,0 mkr respektive +648 tkr, pendlingsbidrag under ekonomienheten med 334 tkr (totalt 540 tkr för hela enheten) samt den centrala lönepotten under kommunstyrelsen med 1,4 mkr av kommunstyrelsens totala överskott på 1,5 mkr. Övriga verksamheters budgetavvikelser blev totalt –162 tkr.

Kommunstyrelsen beslutade den 22 november om en gåva till de anställda och till familjer som lever på försörjningsstöd. Kostnaden uppgick till totalt 2,3 mkr. Medlen togs från återstoden av tilläggsbudgeten som fullmäktige beslutade om i april, där drygt 800 tkr återstod, samt från kommundirektörens budget där en större positiv budgetavvikelse prognostiserades redan tidigt under året.

En mindre negativ budgetavvikelse på 90 tkr redovisades för kommunfullmäktige.

Den sista delen av lönerevisionen 2021 blev klar i augusti. 1,4 mkr återstod av den centrala lönepotten för innevarande år och blev en positiv budgetavvikelse 2021. Detta budgetutrymme kan användas nästkommande år för särskilda satsningar i lönerevisionen. Enligt kommunfullmäktiges budgetbeslut i november 2021 för år 2022, finns en central budgetpost på 2,7 mkr för särskilda lönesatsningar.

KS till förfogande överskred budgeten med drygt 300 tkr 2021 på grund av tagna beslut. Eftersom många beslut sträcker sig över flera år beslutade kommunfullmäktige i november 2021 att tillföra medel med 690 tkr. Inom kommunstyrelsen finns även intäkter från Socialstyrelsen utifrån krisledningsnämndens beslut våren 2020 om evakueringsboenden, där Socialstyrelsen beviljade bidrag för upp till 91,6 procent av kostnaderna under 2020. I början av 2021 korrigerade de sitt beslut till 100 procent och betalade ut mellanskillnaden. Det ger också överskott inom kommundirektörens verksamhet där kostnader för tillfälligt iordningställda lokaler bokförts på 2020. Här finns också en effekt på ansökningsomgången för december 2020, där Socialstyrelsen beviljade bidrag för 87,69 procent av återsökta kostnadsposter, men där beslut kom så långt in på 2021 att det var för sent att korrigera intäkterna i bokslutet 2020. Vidare tog lokalbanken 805 tkr i anspråk av medlen som budgeterats, i samma storleksordning som förra budgeten på 1,1 mkr. Kommundirektörens budgetansvar innefattar också satsningen på en hållbarhetsstrateg som anställdes i slutet av året vilket innebär ett överskott för merparten av denna budgetpost.

Inom säkerhetsenheten finansieras delar av krisberedskap och civilt försvar av externa medel tillsammans med den kommunala budgetramen. Trygghets- och preventionssamordnarens budget för en kommun fri från våld användes endast delvis och utgör större delen av enhetens överskott på 161 tkr. Nästkommande år intensifieras arbetet och det finns budget för detta.

Ekonomienheten handlägger pendlingsbidragen och har därför budget för detta som för 2021 lämnade ett överskott med 334 tkr. Förklaringen är färre resor och mer distansundervisning till följd av pandemin och restriktionerna. Därutöver uppstod mindre överskott i enhetens övriga verksamheter som uppgick till totalt 540 tkr.

Arbetsgivarenheten redovisade ett underskott på 197 tkr. En orsak var ett ökat behov av företagshälsovårdens psykologtjänst, där det funnits behov av samtalsstöd för både medarbetare och chefer. Facklig verksamhet hade också något högre kostnader än budgeterat på grund av ökat utbildningsbehov då en ny arbetstagarorganisation har startats samtidigt som pensionsavgångar ger nya fackliga företrädare som behöver utbildas.

Näringslivsenheten redovisade ett överskott på 648 tkr beroende på pandemisituationen med uteblivna evenemang, utbildningar och leveranser. En ökad förfrågan på hemleverans vilket lett till ett underskott på 177 tkr inom glesbygdsservice, också beroende på pandemin. Totalen vägdes ändå upp av positiva budgetavvikelser, bland annat evenemangsbudgeten för sommarfesten, som dock blev inställd.

Staben innehåller upphandlingsenheten, bilpoolen, informationsenheten och it-enheten. Användningen av bilpoolen har fortsatt minska kraftigt, kopplat till reserestriktionerna under pandemin, men fyra av de åtta bilarna har först lånats ut och sedan under året överförts till socialförvaltningens verksamheter. Informationsenheten redovisade ett överskott. Stadsnätets intäkter har använts till planerade underhållsåtgärder där it har fortsatt med kartläggning och planering under året. Övriga it-kostnader i form av licenser ökade. It-attacken i december slog ut kommunens alla verksamhetssystem. It-enheten fick därmed arbeta intensivt för att lösa situationen och förbättra säkerheten i förebyggande syfte. Externa resurser togs in och den totala kostnaden för 2021 blev närmare 1,4 mkr, vilket orsakade budgetunderskottet på drygt 1,0 mkr för hela staben.


1 Lokalbanken är en budget som täcker kostnader för lokaler som inte används för tillfället men som kommunen vill behålla.

Väsentliga händelser

Den 16 december 2021 drabbades kommunen av it-attacken som ledde till att större delen av kommunens verksamhetssystem blev krypterade och därmed låsta för användning. Arbetet med att planera och prioritera åtgärder aktiverades direkt via krisledningsstaben och respektive förvaltnings ledningsgrupp. För att minimera effekterna inledde it-enheten redan samma dag ett samarbete med specialistkonsulter och började genomsöka alla kommunens servrar. Efter tre veckor kunde de mest prioriterade systemen användas igen medan vissa system tog längre tid beroende på den ombyggnad som gjordes för att skapa ett betydligt säkrare datanät. Alla persondatorer insamlades och uppdaterades med säkrare operativsystem.

Verksamheterna har i högsta grad påverkats av den fortsatta pandemin 2021. Större delen av året har restriktioner och rekommendationer för att minska smittspridningen varit ungefär desamma som 2020. Verksamheternas arbete har därför till stor del skett på distans och med möten via digitala mötesformer. Inköp av teknisk utrustning som datorer, mobiltelefoner och kameror har fortsatt för att möta behoven för dessa arbetssätt. Från slutet av september hävdes restriktionerna om distansarbete. Folkhälsomyndigheten återinförde dock restriktioner igen från och med julhelgerna, vilket förvaltningen inte kunde följa på grund av den pågående it-attacken och frånvaron av såväl datorer som verksamhetssystem.

Kommunen inrättade ett näringslivsråd under året, som haft möten från och med september.

Informationsenheten har förbättrat och utvecklat intranätet som driftsattes i januari 2022. Kommunens webbplats www.kalix.se fick ny design under hösten och näringslivsenheten deltog i samarbetet med fokus på näringslivssidan.

En destinationsutvecklare har anställts på näringslivsenheten och arbetet med marknadsföring av platsen Kalix och kommunens näringsliv fortsätter. Samarbetet med samhällsbyggnadsnämnden om planprocesser för industriområden och övrig näringsverksamhet har pågått. Under året har även förstärkningen av företagssupporten förlängts med anledning av covid-19.

Digitaliseringen inom arbetsgivarenheten fortsatte och målet att utöka intranätet med flera nya e-tjänster och funktioner i självservice är snart nått. Ekonomienheten har med hjälp av medel från Omställningsfonden höjt kompetensen bland personalen som fått en grundlig genomgång av möjligheterna till effektivare och mer digitala arbetssätt i det befintliga ekonomisystemet. I september beslutade fullmäktige att fortsätta erbjuda möjlighet till distansarbete även efter att pandemirestriktionerna upphört. Det gäller alla verksamheter i kommunen där distansarbete är möjligt.

Kommunen har beslutat om nya riktlinjer för fordon och riktlinjerna har redan börjat införas. Bland annat syftar riktlinjerna till att styra mot noll CO2-utsläpp från Kalix kommuns fordonsflotta 2030.

Investeringsredovisning

Färdigställda investeringsprojekt Utgifter sedan projektens start, flerårsprojekt Årets investeringar
Belopp i tkr Beslutad
totalutgift
Utfall t.o.m.
år 2021
Totalutgift Budget
2021
Utfall
2021
Avvikelse
Kontorsinventarier 500 153 347
IT-reinvestering 950 619 331
Kommundirektörens investeringsram 1 215 0 1 215
Uppgradering verksamhetssystem 285 0 285
Stadsnät 1 000 772 228
KS övriga immateriella anläggningstillgångar 300 307 – 7
 
Summa färdigställda projekt
4 250 1 851 2 399
Pågående investeringsprojekt Utgifter sedan projektens start, flerårsprojekt Årets investeringar
Belopp i tkr Beslutad
totalutgift
Utfall t.o.m.
år 2021
Totalutgift Budget
2021
Utfall
2021
Avvikelse
Data- och telekommunikation 2 694 130 2 694 2 500 0 2 500
 
Summa pågående projekt
2 694 130 2 694 2 500 0 2 500
SUMMA INVESTERINGSPROJEKT 2 694 130 2 694 6 750 1 851 4 899

År 2021 använde kommunstyrelsen bara drygt 1,8 mkr av beviljade investeringsmedel. Kommunledningsförvaltningens verksamheter utgör servicefunktioner till kommunens övriga förvaltningar och verksamheter och därför gör förvaltningen de investeringar som krävs för att ge detta stöd allt eftersom behovet uppstår, utöver it-enhetens eget planlagda arbete.

Kommundirektörens investeringsbudget är till för att möta oförutsedda händelser och behov, och under 2021 fanns ingen händelse som gjorde att dessa medel behövde användas.

Investeringarna i stadsnätet uppgick 2021 till 772 tkr. En del av utgifterna består av redundans (reservförbindelse) via radiolänk till kritiska kommunala verksamheter samt en möjlighet att via samma länk skicka datakommunikation till privata företag som inte kan få fiber.

Budgeten för data- och telekommunikation är till för att, tillsammans med IP Only (leverantören av kommunikationsinfrastruktur), stödja utbyggnaden på landsbygden, där såväl kommunala verksamheter som privata hushåll och företag behöver bättre uppkoppling. IP Only har fortsatt stora förseningar som även påverkat möjligheten till kommunala anslutningar på landsbygden. Dessa investeringsmedel behöver återigen flyttas till nästa år.


Målredovisning

Måluppfyllelsen bedöms av respektive nämnd med stöd av de indikatorer som är kopplade till målbeskrivningen.

Färgindikator för måluppfyllelse

Ej bedömt Ej bedömt
Ej uppnått Ej uppnått
låg, ej tillfredsställande resultatnivå Uppnått till viss del
Uppnått till större del Uppnått till stor del
Uppnått Uppnått

Färgförklaring för indikator

Ej bedömt Indikator ej mätt
Ej uppnått Ej uppnått
låg, ej tillfredsställande resultatnivå Delvis uppnått
Uppnått Uppnått

Befolkning och demografi

Övergripande mätbara målområden Indikator Kommentar
square-red Ett positivt inflyttningsnetto på 75 personer. dash-black Ett årligt positivt inflyttningsnetto på 75 personer. Mätningen för helåret 2021 Kalix gav +34 personer, en liten ökning sedan halvåret.
dash-black Kalix invånare ska ha bostad och arbete. Med självständighet kommer självkänsla.
dash-black Befolkningsstrukturen i gruppen 17–24 år, unga kvinnor och män, ska närma sig rikets nivå. square-red Befolkningsstrukturen i gruppen 17–24 år, unga kvinnor och män, ska närma sig rikets nivå. Andelen kvinnor i befolkningen 17–24 år i riket var 47,4 procent.
I Kalix är andelen kvinnor i samma ålderskategori 45,2 procent. Mätningen gjordes i juli 2021.

Hållbar plats

Övergripande mätbara målområden Indikator Kommentar
triangle Social utveckling, ekologisk hållbarhet och klimatpåverkan utformad för nästa generation.
triangle Kalix ska vara jämlikt och inkluderande med goda förutsättningar för folkhälsa och livskvalitet. circle-green Invånare med bra självskattat hälsotillstånd. Mätning i Kolada, kommun- och regiondatabasen, 2021: Riket 73 procent, Kalix kommun 65 procent, ingen förändring i kommunen sedan föregående år.
circle-green Rätt till heltid. Arbetet fortsätter. Ett område där detta ses över är inom kost och lokalvård. En utmaning finns inom personlig assistans då beviljandet av medel styrs av andra aktörer.
circle-green Lönekvot kvinnor/män. Den eventuella satsningen på gruppen undersköterskor kan påverka utfallet positivt och sker i löneöversynen 2022.
triangle Öka tryggheten för flickor och kvinnor och verka för en kommun fri från våld. dash-black Anmälda våldsbrott per 100 000 invånare. Kolada-mätning i riket och Kalix, ingen mätning gjordes 2021.
dash-black Kvinnliga invånare 16–84 år som avstår från att gå ut ensamma. Kolada-mätning 2021: Riket 28 procent, Kalix kommun 15 procent, en positiv förändring där 1 procentenhet färre kvinnliga medborgare i kommunen avstår från att gå ut ensamma.

Innovativa miljöer

Övergripande mätbara målområden Indikator Kommentar
square-red Stimulera till innovativa och hållbara lösningar. square-red Tillgång till fiberbredband på landsbygden ska vara lika eller högre än genomsnittet för länet senast 2023. PTS-mätning (Post- och telestyrelsen) 2021: Norrbotten 39 procent, Kalix kommun 12 procent.
circle-green Tillgång till fiberbredband för tätort och småort ska vara lika eller högre än genomsnittet för länet senast 2023. PTS-mätning 2021: Norrbotten 95 procent, Kalix kommun 92 procent.
square-red Andel miljöfordon inom kommunstyrelsen ska vara minst 50 procent 2023.
triangle Öka andelen medborgare som har eftergymnasial utbildning. square-red Invånare 25–64 år med eftergymnasial utbildning, målet ska vara uppnått senast 2026. Indikatorn hör till målområde 4 för Agenda 2030. Målet definieras som att ”säkerställa en inkluderande och likvärdig utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla”. Målet rör främst utbildningsnämndens verksamheter. Näringslivsenhetens aktiviteter kan bidra till att lyfta möjligheterna till jobb och fortsatt utbildning.
diamond-orange Information till företagen, indikator som mäts av Svenskt Näringsliv. Näringslivsenhetens aktiviteter är en del av kommunens alla dialog- och informationsaktiviteter till företagen.
triangle Näringsliv och arbetsmarknad med bredd och attraktivitet. circle-green Kommunstyrelsens upphandlingsverksamhet ska av de lokala företagen upplevas som lika bra eller bättre jämfört med företag i Norrbotten. Mätning i maj 2021 av Svenskt Näringsliv: Resultat företag i Kalix, 2,72, företag i Norrbotten, 2,56.
diamond-orange Branschbalans. Resultatet för branschbalansen har utvecklats positivt jämfört med förra mätningen 2013 som visade tillverkande 55 procent, företagsstöd 24 procent och ortstjänster 22 procent. Mätning 2021 visar en fördelning på tillverkande 43 procent, företagsstöd 31 procent och ortstjänster 26 procent. Branschbalansen ska mätas vart tredje år.