Balanskravsresultat

Belopp i mkr 2021 2020 2019
Årets resultat enligt resultaträkningen 61,6 48,9 28,3
–  Samtliga realisationsvinster – 10,1 – 3,3 – 3,2
+ Realisationsvinster enligt undantagsmöjlighet     0
+ Realisationsförluster enligt undantagsmöjlighet   0,7 0
+/- Orealiserade vinster och förluster i värdepapper 2,2 0,4 – 5,0
-/+ Återföring av orealiserade vinster och förluster i värdepapper – 0,4   – 1,1
Årets resultat efter balanskravsjusteringar 53,3 46,7 19,0
- Reservering av medel till utjämningsreserv – 1,3 – 1,5 – 1,0
+ Användning av medel från resultatutjämningsreserv     0
Årets balanskravsresultat 52,0 45,2 18,0

Enligt 11 kap. 12–13 § i kommunallagen ska kommunen återställa ett negativt balanskravsresultat under de närmast följande tre åren efter att underskottet uppstått, om det inte finns synnerliga skäl att inte göra det. År 2020 var Kalix kommuns balanskravsresultat positivt med 52,0 mkr. Tillsammans med 2021 års positiva resultat innebär det att balanskravsresultatet varit positivt de senaste tre åren, så det finns inget negativt resultat att återställa för Kalix kommun.

Huvudprincipen när årets balanskravsresultat räknas fram är att realisationsvinster som uppkommit vid försäljning av anläggningstillgång inte ska räknas med. Det finns dock tillfällen (enligt RKR:s, Rådet för kommunal redovisnings, rekommendation R15) när realisationsvinster och -förluster ska återföras enligt undantagsmöjlighet. Realisationsförlusten vid försäljningen av busstationen i Töre år 2020 bedöms som möjlig att återföra enligt undantagsmöjlighet. Kostnaderna kommer att fortsätta minska stadigt för kommunen tack vare försäljningen.

År 2019 anpassade kommunen sin redovisning utifrån lagen om kommunal bokföring och redovisning, LKBR, (lag 2018:597). Den nya lagens största påverkan på redovisningen för Kalix kommuns del är att vissa finansiella instrument, som kommunen innehar för att de ska generera avkastning eller värdestegring, från och med år 2019 värderas till verkligt värde enligt 7 kap. 6 § LKBR. I Kalix kommuns fall gäller detta placerade pensionsmedel som till och med år 2018 redovisades till anskaffningsvärdet (lägsta av anskaffningsvärde och verkligt värde). De poster som då påverkade balanskravsutredningen var årets realiserade realisationsvinster i värdepapper tillsammans med realisationsvinster hänförliga till försäljning av materiella anläggningstillgångar. Från och med 2019 finns en resultatpåverkan och därmed också justering i balanskravsutredningen utifrån förändringen av de placerade pensionsmedlens verkliga värde. För 2019 redovisades en orealiserad vinst på 7,4 mkr och en orealiserad förlust på 2,4 mkr i värdepapper. I tabellen ovan redovisas även en orealiserad förlust på 1,1 mkr för 2018, för att det ska gå att göra en mer rättvis jämförelse mellan åren. De poster som utgör orealiserade vinster och förluster i värdepapper ska inte ingå i det justerade resultatet och exkluderas därmed från årets resultat i balanskravsutredningen. För 2019 finns även resultatpåverkande poster i form av realiserade vinster i värdepapper, 2,1 mkr, samt vinster från försäljning av materiella anläggningstillgångar som maskiner och mark, 1,1 mkr, som exkluderats i ovanstående balanskravsutredning. År 2020 exkluderades orealiserade förluster med 0,4 mkr och realiserade vinster från finansiella tillgångar med 2,7 mkr och materiella anläggningstillgångar med 0,6 mkr. Under 2021 har realisationsvinster från finansiella anläggningstillgångar redovisats med 9,3 mkr och för materiella anläggningstillgångar med 0,8 mkr. Orealiserade vinster uppgick till 4,1 mkr och orealiserade förluster till 6,3 mkr.

Under år 2019 har redovisningen anpassats utifrån lagen om kommunal bokföring och redovisning, LKBR (lag 2018-597). Den nya lagens största påverkan på redovisningen för Kalix kommuns del är att vissa finansiella instrument, som innehas för att generera avkastning eller värdestegring, från och med år 2019 värderas till verkligt värde i enlighet med 7 kap 6 § LKBR. I Kalix kommuns fall gäller detta placerade pensionsmedel som fram till och med år 2018 redovisades till anskaffningsvärdet (lägsta av anskaffningsvärde och verkligt värde). De poster som påverkade balanskravsutredningen var årets realiserade reavinster i värdepapper tillsammans med reavinster hänförliga till försäljning av materiella anläggningstillgångar. Från och med år 2019 finns en resultatpåverkan och därmed justering i balanskravsutredningen utifrån förändringen av de placerade pensionsmedlens verkliga värde. År 2019 finns en orealiserad vinst med 7,4 mkr och en orealiserad förlust med 2,4 mkr i värdepapper redovisad. I tabellen ovan är även en orealiserad förlust med 1,1 mkr för år 2018 (förutom ett omräknat resultat utifrån bytet av redovisningsprincip mellan åren) redovisad för en bättre jämförelse mellan åren. De poster som utgör orealiserade vinster och förluster i värdepapper ska inte ingå i det justerade resultatet och exkluderas därmed från årets resultat i balanskravsutredningen. År 2019 finns även resultatpåverkande poster i form av realiserade vinster i värdepapper med 2,1 mkr samt vinster vid försäljning av materiella anläggningstillgångar såsom maskiner och mark med 1,1 mkr som exkluderas i balanskravsutredningen ovan. År 2020 inkluderas orealiserade förluster med 0,4 mkr och realiserade vinster gällande finansiella tillgångar med 2,7 mkr och materiella anläggningstillgångar med 0,6 mkr.

År 2013 beslutade kommunfullmäktige att införa en resultatutjämningsreserv (RUR) i Kalix kommun. Mer information om den finns under rubriken Resultatutjämningsreserv. År 2021 avsatte kommunen 1,3 mkr till reserven.