Samhällsbyggnad

Samhällsbyggnad

Resultat 2020

2019 2020
Budget, netto (tkr) 14 767 15 215
Drift, netto (tkr) 14 665 8 413
Avvikelse (tkr) 102 6 802
Antal årsarbetare* 9,8 10,0
Män* 3,0 3,0
Kvinnor* 6,8 7,0
Frisktal (%) 94,84 91,48

* Statistik från 31 december respektive år.

Årets resultat

Samhällsbyggnad redovisade sammantaget ett överskott mot budget på 6,8 mkr. Överskottet är till stor del ett resultat av ändrade redovisningsprinciper då anslutningsavgifter ska redovisas som intäkt i sin helhet när anslutningen är klar. 2020 uppgick anslutningsavgifterna till 4,1 mkr. En annan bidragande orsak är 2,1 mkr lägre kostnader än budgeterat för vinterväghållning.

Bostadsanpassningen lämnade ett underskott mot budget som är kopplat till fler och dyrare anpassningar, vilket väntas öka i takt med att fler äldre och funktionshindrade bor kvar i sina hem. Samtidigt är alternativet till bostadsanpassning boende på korttidsboende eller särskilt boende, vilket också är kostsamt.

Fokus inom myndighetsutövningen har varit kärnverksamhet som lett till ökade intäkter för bygglov och miljötillsyn, vilket påverkade resultatet positivt.

Medarbetare

HME-enkäten (hållbart medarbetarengagemang) visade positiva resultat vad gäller medarbetarnas motivation. Medarbetarna uppger att arbetet känns meningsfullt och att deras närmaste chef visar förtroende för dem. Medarbetarna upplever dock inte att de är insatta i verksamhetens mål, och de har svårt att hinna med alla sina arbetsuppgifter.

Förvaltningsområdet samhällsbyggnad har gjort en omorganisation för att frigöra resurser, och även gjort nyanställningar.

Samhällsbyggnad har inlett dialoger om samverkan och samarbete med andra kommuner för att skapa utbyte av resurser och kompetens.

Verksamheten har inte genomfört alkohol- och tobakstillsyn enligt tillsynsplanen, inte heller hälsoskyddstillsynen. Det beror på att personal har omfördelats till plan- och byggenheten på grund av sjukskrivningar där.

Plan- och byggenheten lämnade ett överskott mot budget, främst beroende på ökade intäkter till följd av fler bygglovsärenden.

Viktiga händelser

Samhällsbyggnad har gjort en omorganisation för att frigöra resurser för bland annat fysisk planering och plansamordning.

Vansbro kommun har antagit en ny bredbandsstrategi med handlingsplaner för varje år 2020–2025, för att nå målen i den regionala och nationella bredbandsstrategin om 95 procent bredbandstäckning med 100 Mbit/s år 2025.

Miljökontoret fick i och med pandemin ett merarbete med att utföra tillsyn av trängsel på serveringsställen. Några planerade tillsynsbesök har utförts digitalt på grund av pandemin. Vansbro kommun har skrivit ett samverkansavtal med Mora kommun för att utföra viss alkoholtillsyn.

Bygglov och bygganmälningar ökade markant under året, vilket har lett till ökat resursbehov.

Framtiden

Vansbro kommun är inne i en expansiv fas och utveckling, och det är brist på kompetens och även brist på bostäder och planlagd mark för att bygga.

Kraven ökar på att information ska finnas digitalt tillgängligt för att kunna användas i e-tjänster och andra servicelösningar i kommunen.

2021 har kommunen anställt ytterligare en byggnadsinspektör, och skapat en tjänst som plansamordnare genom att slå samman tjänsterna plan- och byggchef och miljöchef till en tjänst: bygg- och miljöchef.

Vansbro Fiber växer och har över 600 bredbandsanslutningar, vilket ökar behovet inom underhåll och uppdateringar av utrustningen. En fiberkoordinator skulle behövas.

Miljökontoret ska presentera en tillsynsplan till nämnderna för beslut. Tillsyn av bygg- och rivningsavfall planeras 2021. 2021 ska även en handlingsplan för förorenad mark tas fram.

Digitaliserade detaljplaner blir ett krav för nya detaljplaner från 1 juli 2021. Troligen kommer det även krav längre fram på digitalisering av äldre analoga detaljplaner.