Nothänvisningar
Not 1 Redovisningsprinciper
Redovisningen har skett i enlighet med kommunallagen och lagen om kommunal bokföring och redovisning (LKBR) samt enligt rekommendationer från Rådet för kommunal redovisning (RKR). 2019 gjordes också årsredovisningen enligt LKBR.
Byte av redovisningsprincip
Enligt LKBR 4 kap 4 § p2 ska kommunen tillämpa samma principer för redovisningen konsekvent från ett räkenskapsår till ett annat. Enligt RKR R12 får byte av redovisningsprincip ske om bytet krävs för att anpassa redovisningen till lagstiftning eller rekommendation från RKR. Från och med 2020 har RKR förtydligat sin rekommendation avseende intäkter, RKR R2.
Vansbro kommun har tidigare hanterat anslutningsavgifter till stadsnätet på samma sätt som man hanterar investeringsbidrag. Anslutningsavgifterna har skuldförts och sedan intäktsförts över tillgångens nyttjandeperiod. Enligt RKR R2 ska anslutningsavgifterna intäktsföras i sin helhet när en anslutning är klar. Detta tillämpas från och med 2020.
Kommunen har tidigare fått samförläggningsavgifter från privata företag i samband med grävning för stadsnätet. Dessa samförläggningsavgifter har hanterats som investeringsbidrag. Enligt RKR R2 är det endast statliga investeringsbidrag som ska skuldföras och intäktsföras över tid. Detta har kommunen också justerat 2020.
Vid byte av redovisningsprincip ska de finansiella rapporternas jämförelsetal justeras som om den nya redovisningsprincipen hade tillämpats även tidigare år. Den ackumulerade effekten av bytet av redovisningsprincip redovisas som korrigeringspost i ingående eget kapital. De poster som har påverkats är eget kapital, anslutningsavgifter, ackumulerad upplösning av anslutningsavgifter, investeringsbidrag och ackumulerad upplösning av investeringsbidrag. Rättelsebeloppet för varje post framgår i respektive not.
Rättelse av fel
Enligt RKR R12 ska väsentliga fel under tidigare perioder, om det är möjligt, rättas i de första finansiella rapporter som godkänns för utfärdande efter upptäckten av felet. Rättelse görs genom att jämförelsetalen räknas om för den tidigare period eller de tidigare perioder där felet finns.
Biobränsleanläggningen skulle ha redovisats som anläggningstillgång från och med 2017 då fastigheten köptes av kommanditbolaget, men hade redovisats som finansiell tillgång. Det rättades till 2019. Rättelsen påverkade varken tidigare års resultat eller eget kapital.
Extraordinära poster
Extraordinära poster, enligt RKR R11, är händelser eller transaktioner som
- saknar ett tydligt samband med kommunens normala verksamhet
- är av sådan typ att den inte kan förväntas inträffa ofta eller regelbundet, och
- uppgår till ett väsentligt belopp.
Reaförlusten vid försäljningen av bioenergianläggningen 2019 bedömdes vara en extraordinär post.
Jämförelsestörande poster
Jämförelsestörande poster, enligt RKR R11, är resultat av händelser eller transaktioner som inte är extraordinära men som är viktiga att uppmärksamma vid jämförelser med andra perioder. 2020 har coronapandemin medfört både ökade kostnader och ökade intäkter i form av statsbidrag. Vansbro kommun har valt att redovisa dessa poster som jämförelsestörande då det annars blir svårare att jämföra resultat över tid.
Värderingsprinciper
Omsättningstillgångar tas upp till det lägsta av anskaffningsvärdet och det verkliga värdet på balansdagen.
Tillgångar som har tagits emot utan ersättning, eller till en ersättning som väsentligt understiger tillgångarnas verkliga värde, redovisas till det verkliga värdet vid förvärvstidpunkten.
Förpliktelser för pensionsåtaganden för anställda i kommunen är beräknade enligt RIPS och redovisas enligt den så kallade blandmodellen enligt lagen om kommunal bokföring och redovisning.
Materiella anläggningstillgångar
Med materiella anläggningstillgångar menas tillgångar som har en livslängd på minst tre år och ett anskaffningsvärde på minst ett prisbasbelopp, som 2020 var 47 300 kronor.
Anläggningstillgångarna är i balansräkningen upptagna till anskaffningsvärdet med avdrag för avskrivningar.
Ränteutgifter aktiveras inte. Kommunen tillämpar konsekvent huvudmetoden och redovisar ränteutgifter som kostnad i resultaträkningen för det räkenskapsår de hör till.
Avskrivningar beräknas på investeringar till och med redovisningsåret i förhållande till när de togs i bruk.
Avskrivningstiderna har fastställts med utgångspunkt från RKR:s skrift om avskrivningar och med egen bedömning av tillgångarnas och komponenternas beräknade nyttjandetid. I normalfallet tillämpar kommunen linjär avskrivning.
Avskrivning påbörjas när tillgången tas i bruk.
Komponentavskrivningar
Viktiga delar, komponenter, i anläggningstillgångar kan behöva ersättas regelbundet men med olika tidsintervall. Även byggnader har normalt många betydande komponenter som har väldigt olika nyttjandeperioder och därför byts ut med olika tidsintervall i takt med sin förbrukning. Om skillnaden förväntas vara stor mellan förbrukningen av en materiell anläggningstillgångs betydande komponenter ska, i enlighet med RKR R4, tillgången delas upp på dessa komponenter och varje komponent ska då skrivas av separat.
Vansbro kommun tillämpar komponentavskrivning från och med 1 januari 2018. Linjär avskrivning används med olika avskrivningstider beroende på komponent.
Leasingavtal
Kommunens alla leasingavtal har hanterats som operationella leasingavtal. En genomgång av leasingavtalen behöver göras för att se om något avtal ska klassificeras som finansiellt leasingavtal.
Fordringar
Fakturafordringar med förfallodag längre tillbaka än tre månader redovisas som osäkra fordringar.
Lånekostnader
Lånekostnader redovisas enligt huvudmetoden och belastar därmed resultatet för den period de uppkommer.
Avsättning för pensioner
Pensioner intjänade från och med år 2000 behandlas som en individuell del och betalas till största delen under påföljande år. Dessa redovisas därför som en kortfristig skuld.
Aktualiseringsgraden1 i KPA:s beräkningar av pensionsskuld och pensionskostnader är 97 procent.
Löneskulder
Vid beräkning av skulder för sociala avgifter avseende löneskulder använder kommunen ett generellt personalomkostnadspåslag (PO) på 40,15 procent.
Driftredovisningen
I driftredovisningen ingår interna kapitalkostnader för tillgångar samt personalomkostnadspålägg (PO) för sociala avgifter enligt lag och avtal. POpåslagen uppgick till totalt 40,15 procent. Driftredovisningen påverkas också av intäkter och kostnader mellan verksamheterna.
Intäktsredovisningen
Kommunen tillämpar från och med 2020 RKR:s rekommendation RKR R2 för redovisning av intäkter. Rekommendationen innebär bland annat att offentliga investeringsbidrag ska periodiseras över anläggningstillgångarnas nyttjandeperiod.
Tidigare har även anslutningsavgifter till Vansbro Stadsnät och privata investeringsbidrag hanterats på samma sätt som offentliga investeringsbidrag, men enligt RKR R2 ska de intäktsföras i sin helhet när en anslutning respektive grävning är klar. Kommunen har ändrat redovisningsprincip för att följa rekommendationen och gjort en justering mot ingående eget kapital 2020.
Skatteintäkter redovisas det år som de skattskyldigas inkomst tas upp till beskattning.
Sammanställd redovisning
I den sammanställda redovisningen ingår bolag som kommunen äger helt eller delvis. Dessa är Stiftelsen Vansbrohem (100 procent), Dala Vatten och Avfall AB (25 procent), Vansbro Teknik AB (100 procent), VDUF Västerdalarnas utbildningsförbund (40,24 procent) och Brandkåren Norra Dalarna (12,6 procent). Kommunen har inte gjort några justeringar för att anpassa Stiftelsen Vansbrohems redovisning till kommunens redovisningsprinciper, eftersom det inte skulle ha någon väsentlig påverkan på koncernens resultat. Stiftelsens årsredovisning är upprättad enligt årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd. Mer detaljerad information om Stiftelsen Vansbrohems redovisningsprinciper finns i stiftelsens egen årsredovisning.
Dala Vatten och Avfall AB, där kommunen äger 25 procent, och Vansbro Teknik AB, som helägs av kommunen, ingår i den sammanställda redovisningen. All VA och renhållningsverksamhet har skett i bolagen.
Mellan 2016 och 2019 bedrev kommunen gymnasie- och vuxenutbildning tillsammans med Malung-Sälens kommun genom Västerdalarnas utbildningsförbund, VDUF. Kommunandelen bestäms av antalet invånare. Den andel Vansbro finansierade 2020 var 40,24 procent. Från och med 1 januari 2020 bedriver de två kommunerna åter gymnasie- och vuxenutbildningen var för sig och VDUF är under avvecklande. VDUF är medtaget i den sammanställda redovisningen.
Från och med 1 januari 2019 är räddningstjänsten överflyttad till kommunalförbundet Brandkåren Norra Dalarna. Förbundet drivs av kommunerna Vansbro, Mora, Orsa, Älvdalen och Leksand. Vansbro kommuns andel 2020 var 12,6 procent.
Proportionell konsolidering har tillämpats vid konsolidering av de kommunala koncernföretagen i de sammanställda räkenskaperna.
Särredovisningar
Särredovisning har upprättats enligt lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster.
Särredovisningarna finns tillgängliga hos Dala Vatten och Avfall AB, tel 020200210, www.dalavattenavfall.se.
Kommunen | Sammanställd redovisning | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2019 | 2020 | 2019 | ||||
Not 2 |
Verksamhetens intäkter | ||||||
Försäljningsintäkter | 2 688 | 4 515 | 2 594 | 4 631 | |||
Taxor och avgifter | 22 062 | 18 060 | 66 393 | 43 990 | |||
Hyror och arrenden | 5 668 | 14 286 | 44 544 | 49 456 | |||
Driftbidrag från staten | 54 848 | 41 398 | 54 833 | 41 398 | |||
Övriga bidrag från staten | 11 585 | 12 769 | 11 575 | 12 779 | |||
Övriga bidrag | 755 | 31 410 | 8 678 | 72 771 | |||
Försäljning av verksamhet | 12 595 | 9 933 | 11 744 | 17 650 | |||
Justering på grund av byte redovisningsprincip för anslutnings- avgifter Vansbro Stadsnät | – | 77 | – | 77 | |||
Övriga intäkter | – | – | 3 379 | 23 415 | |||
Verksamhetens intäkter | 110 201 | 132 448 | 203 740 | 266 167 | |||
Koppling till driftredovisningen | |||||||
Verksamhetens intäkter enligt driftredovisningen | 123 754 | 116 230 | |||||
Inlösen/försäljning bilar m m | 703 | 338 | |||||
Försäljning optokanalisation | 0 | 0 | |||||
Momsbidrag omsorgsboende | 235 | 228 | |||||
Upplösning investeringsbidrag ej stadsnät | 387 | 380 | |||||
Upplösning investeringsbidrag stadsnät | 307 | 63 | |||||
Upplösning anslutningsavgifter | 0 | 115 | |||||
Administrationsavgift löneväxling | 26 | 23 | |||||
Rättelse moms | 79 | – 69 | |||||
Minskning osäkra fordringar | 48 | 312 | |||||
Ej fördelade schablonersättningar från Migrationsverket | 2 738 | 4 008 | |||||
Försäljning Grönalid 2:16 | 92 | – | |||||
Försäljning Herrgården | 53 | – | |||||
Köp Bäckaskog | – | 31 111 | |||||
Vite | – | 450 | |||||
Justering på grund av byte redovisningsprincip för anslutnings- avgifter Vansbro Stadsnät | 77 | ||||||
Interna poster | – 18 221 | – 20 818 | |||||
Verksamhetens intäkter kommunen | 110 201 | 132 448 | |||||
Not 3 |
Verksamhetens kostnader | ||||||
Personalkostnader | – 290 946 | – 275 302 | – 319 757 | – 333 649 | |||
Övriga kostnader | – 218 591 | – 247 639 | – 271 278 | – 310 041 | |||
Skattekostnader | – | – | – 33 | – 21 | |||
Uppskjuten skatt | – | – | 197 | – 233 | |||
Verksamhetens kostnader | – 509 537 | – 522 941 | – 590 871 | – 643 944 | |||
Koppling till driftredovisningen | |||||||
Verksamhetens kostnader enligt driftredovisningen | – 541 430 | – 555 757 | |||||
Personalförsäkringar och pensionskostnader | |||||||
som ej fördelats ut på verksamheterna | – 5 272 | – 7 842 | |||||
Reservation kundfordringar | – | ||||||
Kalkylerad kapitalkostnad | 18 479 | 19 884 | |||||
Justering fastighetsskatt | – 3 | – 5 | |||||
Försäljningskostnader bilar m m | – 50 | – 30 | |||||
Omställningsfonden | – 205 | ||||||
Nedsatt arbetsgivaravgift covid-19 | 636 | ||||||
Justering STIM 2016-2019 | 87 | ||||||
Förlust försäljning Snöå Bruk | – 10 | ||||||
Interna poster | 18 221 | 20 819 | |||||
Verksamhetens kostnader kommunen | – 509 537 | – 522 941 | |||||
Not 4 |
Kostnad för räkenskapsrevision | ||||||
Kostnad för de sakkunnigas granskning av räkenskaperna | 105 | 80 | |||||
Kostnad för de förtroendevaldas granskning av räkenskaperna | 20 | 20 | |||||
Total kostnad för räkenskapsrevision | 125 | 100 | |||||
Kostnaderna för räkenskapsrevision avser kostnader för granskning av bokföring, delårsrapport samt årsredovisning för räkenskapsår 2020. |
|||||||
Not 5 |
Jämförelsestörande poster | ||||||
Intäkter | |||||||
Ersättning för merkostnader till följd av coronapandemin | 7 319 | – | 7 319 | – | |||
Ersättning för sjuklönekostnader under coronapandemin | 4 705 | – | 4 705 | – | |||
Summa intäkter | 12 024 | 0 | 12 024 | 0 | |||
Kostnader | |||||||
Merkostnader till följd av coronapandemin | – 6 926 | – | – 6 926 | – | |||
Summa kostnader | – 6 926 | – | – 6 926 | – | |||
Summa jämförelsestörande poster | 5 098 | 0 | 5 098 | 0 | |||
Alla kostnader till följd av coronapandemin har inte särredovisats och summan för merkostnader till följd av coronapandemin är därför troligen något högre än vad som redovisas i jämförelsestörande poster. |
|||||||
Not 6 |
Avskrivningar | ||||||
Beräknas på anläggningstillgångarnas anskaffningsvärde. | |||||||
I underlaget ingår årets investeringar i förhållande till när de togs i bruk. | |||||||
Immateriella anläggningstillgångar | – 69 | – 80 | – 69 | – 80 | |||
Mark, byggnader och tekniska anläggningar | – 11 009 | – 14 394 | – 20 183 | – 22 387 | |||
Nedskrivning mark, byggnader och tekniska anläggningar | – | – | – | – | |||
Maskiner och inventarier | – 2 922 | – 1 368 | – 4 654 | – 3 109 | |||
Summa | – 14 000 | – 15 842 | – 24 906 | – 25 576 | |||
Not 7 |
Skatteintäkter | ||||||
Skatteintäkter | |||||||
Egna skatteintäkter preliminärt för bokslutsåret | 288 073 | 289 296 | 288 073 | 289 296 | |||
Prognos slutavräkning för bokslutsåret | – 4 856 | – 2 919 | – 4 856 | – 2 919 | |||
Rättning av prognos på slutavräkningen för året före bokslutsåret | – 1 654 | 160 | – 1 654 | 160 | |||
Summa | 281 563 | 286 537 | 281 563 | 286 537 | |||
Not 8 |
Generella statsbidrag och utjämning | ||||||
Inkomstutjämning | 102 369 | 98 332 | 102 369 | 98 332 | |||
Kostnadsutjämning | 27 759 | 20 958 | 27 759 | 20 958 | |||
Regleringsavgift/bidrag | 6 953 | 4 767 | 6 953 | 4 767 | |||
Utjämning LSS-kostnader | – 8 309 | – 12 755 | – 8 309 | – 12 755 | |||
Fastighetsavgift | 13 990 | 13 739 | 13 990 | 13 739 | |||
Välfärdsmiljarderna | 3 585 | 5 433 | 3 585 | 5 433 | |||
Bidrag för ensamkommande unga över 18 år | – | 344 | – | 344 | |||
Extratjänster | – | – | – | – | |||
Utbildningsbidrag | – | – | – | 5 | |||
Krisstöd Socialstyrelsen | 180 | – | 180 | – | |||
Bidrag stärka välfärden till följd av coronapandemin | 12 757 | – | 12 757 | – | |||
Övriga bidrag | – | – | – | 1 | |||
Summa | 159 284 | 130 818 | 159 284 | 130 824 | |||
Not 9 |
Finansiella intäkter | ||||||
Räntor likvida medel | – | 3 | – | 3 | |||
Ränteintäkter kundfordringar | 41 | 18 | 254 | 159 | |||
Utdelning Kommuninvest | 351 | 810 | 351 | 810 | |||
Utdelning Kommunassurans Syd | – | 10 | – | 10 | |||
Ränteintäkt förlagslån Kommuninvest | 18 | 21 | 18 | 21 | |||
Ränteintäkt/borgensavgift koncernbolag | 573 | 531 | 13 | 11 | |||
Ränteintäkt Rindi | – | 1 596 | – | 1 596 | |||
Likvidation FSF | 300 | – | 300 | – | |||
Likvidation Visit Södra Dalarna | – | 3 | – | 3 | |||
Återföring nedskrivning lån Äppelbo AIK | – | – | – | – | |||
Summa | 1 283 | 2 992 | 936 | 2 613 | |||
Not 10 |
Finansiella kostnader | ||||||
Räntekostnad på lån | – 1 593 | – 1 538 | – 3 165 | – 2 974 | |||
Ränta på pensionsavsättning | – 676 | – 704 | – 676 | – 711 | |||
Bankkostnader m m | – 25 | – 25 | – 30 | – 52 | |||
Nedskrivning Vansbroviken KB (motsvaras av intäkt) | – | – 31 111 | – | – 31 111 | |||
Vämo Elnät AB rättelse | – | – | – | – | |||
Likvidation FSF | – 365 | – | – 365 | – | |||
Nedskrivning finansiella anläggningstillgångar Stiftelsen Vansbrohem | – | – | – | – | |||
Summa | – 2 659 | – 33 378 | – 4 236 | – 34 848 | |||
Not 11 |
Extraordinära poster | ||||||
Realisationsförlust försäljning bioenergianläggningen | – | – 16 064 | – | – 16 064 | |||
Summa | 0 | – 16 064 | 0 | – 16 064 | |||
Not 12 |
Immateriella tillgångar | ||||||
Ingående värde | 80 | 160 | 80 | 160 | |||
Årets investeringar | 30 | 0 | 30 | 0 | |||
Avskrivningar | – 69 | – 80 | – 69 | – 80 | |||
Summa | 41 | 80 | 41 | 80 | |||
Avskrivningstid är 5 år, linjär avskrivning | |||||||
Ingående balans ackumulerade anskaffningsvärden |
1 042 | 1 042 | 1 042 | 1 042 | |||
Årets investeringar | 30 | 0 | 30 | 0 | |||
Utgående balans ackumulerade anskaffningsvärden | 1 072 | 1 042 | 1 072 | 1 042 | |||
Ingående balans ackumulerade avskrivningar |
– 962 | – 882 | – 962 | – 882 | |||
Årets avskrivningar | – 69 | – 80 | – 69 | – 80 | |||
Utgående balans ackumulerade avskrivningar | – 1 031 | – 962 | – 1 031 | – 962 | |||
Summa | 41 | 80 | 41 | 80 | |||
Genomsnittlig nyttjandeperiod, år | 4,87 | 4,87 | 4,87 | 4,87 | |||
Not 13 |
Mark, byggnader och tekniska anläggningar | ||||||
Ingående värde mark, byggnader, tekniska anläggningar | 269 360 | 333 344 | 525 879 | 585 654 | |||
Justering ib bioenergianläggningen | – | – | – | – | |||
Årets investeringar | 4 337 | 28 474 | 24 160 | 40 727 | |||
Köp till underpris/gåva | – | 31 111 | – | 31 111 | |||
Försäljningar/utrangeringar | – 439 | – 109 175 | – 766 | – 109 226 | |||
Avskrivningar | – 11 009 | – 14 394 | – 20 183 | – 22 387 | |||
Nedskrivningar | – | – | – | – | |||
Summa | 262 249 | 269 360 | 529 090 | 525 879 | |||
Från och med 2018 tillämpas komponentavskrivning med olika avskrivningstider beroende på komponent, se avsnittet Redovisningsprinciper. | |||||||
Ingående balans ackumulerade anskaffningsvärden, mark, byggnader, tekniska anläggningar |
512 061 | 583 165 | 893 485 | 952 392 | |||
Årets investeringar | 4 337 | 28 474 | 24 160 | 40 728 | |||
Köp till underpris/gåva | – | 31 111 | – | 31 111 | |||
Försäljningar och utrangeringar | – 1 250 | – 130 689 | – 1 741 | – 130 746 | |||
Utgående balans ackumulerade anskaffningsvärden | 515 148 | 512 061 | 915 904 | 893 485 | |||
Ingående balans ackumulerade avskrivningar, mark, byggnader, tekniska anläggningar |
– 242 701 | – 249 821 | – 367 606 | – 366 738 | |||
Årets avskrivningar | – 11 009 | – 14 394 | – 20 183 | – 22 387 | |||
Årets nedskrivningar | – | – | – | – | |||
Försäljningar och utrangeringar | 811 | 21 514 | 975 | 21 519 | |||
Utgående balans ackumulerade av- och nedskrivningar | – 252 899 | – 242 701 | – 386 814 | – 367 606 | |||
Summa | 262 249 | 269 360 | 529 090 | 525 879 | |||
Genomsnittlig nyttjandeperiod, år | 40,86 | 45,34 | 41,15 | 43,03 | |||
Det bokförda värdet fördelar sig på: | |||||||
Verksamhetsfastigheter | 188 368 | 196 324 | |||||
Publika fastigheter | 23 046 | 23 991 | |||||
Fastigheter för annan verksamhet | 17 748 | 18 166 | |||||
Pågående ny-, till- och ombyggnad | 33 087 | 30 879 | |||||
Summa | 262 249 | 269 360 | |||||
Not 14 |
Maskiner och inventarier | ||||||
Ingående värde maskiner och inventarier | 43 966 | 40 958 | 52 192 | 46 247 | |||
Årets investeringar | 12 353 | 5 366 | 13 207 | 9 923 | |||
Försäljningar | – | – 991 | – 52 | – 869 | |||
Omklassificeringar | – | – | – | – | |||
Avskrivningar | – 2 922 | – 1 367 | – 4 654 | – 3 109 | |||
Summa | 53 397 | 43 966 | 60 693 | 52 192 | |||
Avskrivningstid är 3-10 år, linjär avskrivning | |||||||
Ingående balans ackumulerade anskaffningsvärden |
51 375 | 52 374 | 73 729 | 70 436 | |||
Årets investeringar | 12 353 | 5 366 | 13 207 | 9 923 | |||
Försäljningar och utrangeringar | – | – 6 365 | – 391 | – 6 630 | |||
Utgående balans ackumulerade anskaffningsvärden | 63 728 | 51 375 | 86 545 | 73 729 | |||
Ingående balans ackumulerade avskrivningar |
– 7 409 | – 11 416 | – 21 537 | – 24 189 | |||
Årets avskrivningar | – 2 922 | – 1 367 | – 4 654 | – 3 109 | |||
Försäljningar och utrangeringar | – | 5 374 | 339 | 5 761 | |||
Utgående balans ackumulerade avskrivningar | – 10 331 | – 7 409 | – 25 852 | – 21 537 | |||
Summa | 53 397 | 43 966 | 60 693 | 52 192 | |||
Genomsnittlig nyttjandeperiod, år | 13,93 | 7,91 | 10,65 | 7,81 | |||
Det bokförda värdet fördelar sig på: | |||||||
Maskiner | 47 | 92 | |||||
Inventarier | 42 400 | 38 496 | |||||
Bilar och andra transportmedel | 0 | 0 | |||||
Pågående arbeten maskiner och inventarier | 10 901 | 5 299 | |||||
Åtgärder på annans fastighet | 49 | 79 | |||||
Summa | 53 397 | 43 966 | |||||
Kommunen har under året haft leasingkostnader för bilar uppgående till 1 475 tkr, 2019 till 1 543 tkr. Framtida förfallobelopp avseende bilar uppgår till 2 102 tkr. Kommunen har under året haft leasingkostnader för it-arbetsplatser uppgående till 2 066 tkr, 2019 till 2 195 tkr. Framtida förfallobelopp avseende leasade it-arbetsplatser uppgår till 3 293 tkr. | |||||||
Not 15 |
Finansiella anläggningstillgångar | ||||||
Aktier och andelar | 4 693 | 6 694 | 4 693 | 6 694 | |||
Aktier och andelar koncernbolag | 3 275 | 3 275 | – | – | |||
Långfristiga fordringar | – | 1 188 | 661 | 1 836 | |||
Summa | 7 968 | 11 157 | 5 354 | 8 530 | |||
Not 16 |
Förråd | ||||||
Sängpaket | – | 8 | – | 8 | |||
Råvaror och förnödenheter Vansbro Teknik AB | 497 | 573 | |||||
Råvaror och förnödenheter Stiftelsen Vansbrohem | 187 | 113 | |||||
Summa | 0 | 8 | 684 | 694 | |||
Not 17 |
Fordringar | ||||||
Kundfordringar | 4 991 | 6 663 | 8 605 | 11 055 | |||
Diverse kortfristiga fordringar | 33 432 | 18 373 | 36 404 | 30 723 | |||
Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter | 2 697 | 12 257 | 6 299 | 11 074 | |||
Summa | 41 120 | 37 293 | 51 308 | 52 852 | |||
Not 18 |
Kortfristiga placeringar | ||||||
Brandkåren Norra Dalarna, kort räntefond | – | – | 316 | – | |||
Summa | 0 | 0 | 316 | 0 | |||
Not 19 |
Kassa bank | ||||||
Kassa | 28 | 25 | 28 | 25 | |||
Bank | 150 585 | 117 456 | 204 082 | 145 701 | |||
Summa | 150 613 | 117 481 | 204 110 | 145 726 | |||
Not 20 |
Eget kapital | ||||||
Ingående eget kapital enligt fastställd balansräkning | 176 253 | 211 760 | 202 366 | 236 734 | |||
Byte redovisningsprincip anslutningsavgifter, Vansbro Stadsnät | 4 241 | 4 101 | 4 241 | 4 101 | |||
Byte redovisningsprincip privata investeringsbidrag, Vansbro Stadsnät | 1 187 | 1 250 | 1 187 | 1 250 | |||
Justerat ingående eget kapital | 181 681 | 217 111 | 207 794 | 242 085 | |||
Årets resultat | 26 135 | – 35 507 | 25 510 | – 34 368 | |||
Justering resultat 2019 på grund av byte redovisningsprincip för anslutnings-avgifter och privata investeringsbidrag Vansbro Stadsnät | – | 77 | – | 77 | |||
Utgående balans | 207 816 | 181 681 | 233 304 | 207 794 | |||
Del av eget kapital som kommer från Vansbro Stadsnät | |||||||
Ingående eget kapital Vansbro Stadsnät | 497 | 2 097 | |||||
Årets resultat för Vansbro Stadsnät | 3 538 | – 1 600 | |||||
Utgående balans eget kapital från Vansbro Stadsnät | 4 035 | 497 | |||||
Avstämning balanskrav | |||||||
Årets resultat | 26 135 | – 35 507 | 25 510 | – 34 368 | |||
Reducering av samtliga realisationsvinster | – 146 | – | – 146 | – 8 | |||
Årets resultat efter balanskravsjusteringar | 25 989 | – 35 507 | 25 364 | – 34 376 | |||
Justering på grund av byte redovisningsprincip för anslutningsavgifter och privata investeringsbidrag Vansbro Stadsnät | – | 77 | – | 77 | |||
Justerat resultat | 25 989 | – 35 430 | 25 364 | – 34 299 | |||
Reservering av medel till resultatutjämningsreserv | – | – | – | – | |||
Disponering av medel från resultatutjämningsreserv | – | – | – | – | |||
Årets balanskravsresultat | 25 989 | – 35 430 | 25 364 | – 34 299 | |||
Not 21 |
Avsättningar för pensioner och liknande förpliktelser | ||||||
Avsättning för pensionsåtaganden exklusive ÖK-SAP | |||||||
Ingående avsättning | 27 686 | 24 449 | 28 353 | 24 709 | |||
Ränteuppräkning | 234 | 210 | 234 | 218 | |||
Basbeloppsuppräkning | 383 | 432 | 383 | 432 | |||
Nya utbetalningar | – 953 | – 995 | – 953 | – 995 | |||
Ändring av diskonteringsränta | – | – | – | – | |||
Intjänad PA-KL | 137 | 395 | 137 | 395 | |||
Slutbetalning FÅP | – | – | – | – | |||
Intjänad förmånsbestämd ålderspension | 1 916 | 2 200 | 1 574 | 2 521 | |||
Intjänad särskild avtalspension | – | – | – | – | |||
Nya efterlevandepensioner | 468 | – | 468 | – | |||
Övrig post | – 31 | 363 | – 31 | 361 | |||
Förändring löneskatt | 523 | 632 | 440 | 712 | |||
Summa | 30 363 | 27 686 | 30 605 | 28 353 | |||
Avsättning för pensionsåtaganden ÖK-SAP | |||||||
Ingående avsättning | – | – | – | – | |||
Ränteuppräkning | – | – | – | – | |||
Basbeloppsuppräkning | – | – | – | – | |||
Utbetalning ÖK-SAP | – | – | – | – | |||
Sänkning av diskonteringsränta | – | – | – | – | |||
Arbetstagare som pensionerats | – | – | – | – | |||
Ändrad samordning | – | – | – | – | |||
Övrig post | – | – | – | – | |||
Förändring löneskatt | – | – | – | – | |||
Summa | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Avsättning för pensionsåtaganden SAPr | |||||||
Ingående avsättning | – | – | – | ||||
Intjänad SAPr | – | – | 113 | ||||
Förändring löneskatt | – | – | 28 | ||||
Summa | 0 | 0 | 141 | ||||
Avsättning för pensionsåtaganden för förtroendevalda enligt OPF-KL | |||||||
Ingående avsättning | 543 | 408 | 543 | 408 | |||
Ränteuppräkning | – | – | – | – | |||
Basbeloppsuppräkning | – | – | – | – | |||
Utbetalningar | – | – | – | – | |||
Ändrad diskonteringsränta | – | – | – | – | |||
Nyintjänad OPF-KL | 146 | 109 | 146 | 109 | |||
Förändring löneskatt | 35 | 26 | 35 | 26 | |||
Summa | 724 | 543 | 724 | 543 | |||
Avsättning för visstidspension för förtroendevalda | |||||||
2020:1 person, 2019:1 person | |||||||
Ingående avsättning | 1 701 | 1 644 | 1 701 | 1 644 | |||
Ränteuppräkning | 28 | 26 | 28 | 26 | |||
Basbeloppsuppräkning | 31 | 36 | 31 | 36 | |||
Utbetalningar | – | – | – | – | |||
Ändrad diskonteringsränta | – | – | – | – | |||
Överfört till ordinarie beräkning | – | – | – | – | |||
Nyintjänande | – 49 | – 16 | – 49 | – 16 | |||
Förändring löneskatt | 3 | 11 | 3 | 11 | |||
Summa | 1 714 | 1 701 | 1 714 | 1 701 | |||
Summa avsättningar för pensioner och liknande förpliktelser | 32 801 | 29 930 | 33 184 | 30 597 | |||
Uppdelning per förmån | |||||||
Avsättning för pensionsåtaganden exklusive ÖK-SAP | |||||||
Pensionsbehållning | 1 413 | 1 485 | |||||
Förmånsbestämd ÅP | 20 698 | 18 873 | |||||
Särskild avtalspension | 0 | 0 | |||||
Pension till efterlevande | 707 | 369 | |||||
PA-KL pensioner | 1 617 | 1 554 | |||||
Löneskatt | 5 928 | 5 405 | |||||
Summa | 30 363 | 27 686 | |||||
Avsättning för pensionsåtaganden ÖK-SAP | |||||||
Särskilda avtalspensioner | – | – | – | – | |||
Visstidspensioner | – | – | – | – | |||
Löneskatt | – | – | – | – | |||
Summa | 0 | 0 | 0 | ||||
Avsättning för pensionsåtaganden för förtroendevalda enligt OPF-KL | |||||||
Pensionsbehållning | 583 | 437 | 583 | 437 | |||
Löneskatt | 141 | 106 | 141 | 106 | |||
Summa | 724 | 543 | 724 | 543 | |||
Avsättning för visstidspension för förtroendevalda | |||||||
Ålderspension | 1 168 | 1 160 | 1 168 | 1 160 | |||
Efterlevandepension | 211 | 209 | 211 | 209 | |||
Löneskatt | 335 | 332 | 335 | 332 | |||
Summa | 1 714 | 1 701 | 1 714 | 1 701 | |||
Not 22 |
Andra avsättningar | ||||||
Avsättning för obeskattad reserv | – | – | 2 987 | 3 184 | |||
Summa | 0 | 0 | 2 987 | 3 184 | |||
Not 23 |
Långfristiga skulder | ||||||
Lån i banker och kreditinstitut | 115 000 | 145 000 | 388 620 | 387 997 | |||
Anslutningsavgifter, ej upplösta | – | 4 241 | – | 4 241 | |||
Justering anslutningsavgifter ib på grund av byte redovisningsprincip | – | – 4 241 | – | – 4 241 | |||
Investeringsbidrag ej upplösta | 37 322 | 35 366 | 37 322 | 35 366 | |||
Justering ib investeringsbidrag på grund av byte redovisningsprincip | – | – 1 187 | – | – 1 187 | |||
Summa | 152 322 | 179 179 | 425 942 | 422 176 | |||
Räntebindningstid och ränta på låneskuld | |||||||
Genomsnittlig räntebindningstid, antal år | 2,63 | 4,72 | 2,38 | 2,86 | |||
Genomsnittlig ränta | 1,06 % | 0,93 % | 0,74 % | 0,75 % | |||
Banklånens förfallostruktur | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 och senare | |
Kommunen | 30 000 | 15 000 | 55 000 | 15 000 | – | 30 000 | |
Kommunkoncernen | 86 850 | 104 833 | 109 540 | 67 912 | – | 74 500 | |
Förutbetalda intäkter som regleras över flera år | |||||||
Förutbetalda anslutningsavgifter stadsnät, ingående värde |
– | 4 102 | – | 4 102 | |||
Justering anslutningsavgifter ib på grund av byte redovisningsprincip | – | – 4 102 | – | – 4 102 | |||
Nya anslutningsavgifter under året | – | 255 | – | 255 | |||
Justering på grund av byte redovisningsprincip | – | – 255 | – | – 255 | |||
Resultatförda anslutningsavgifter | – | – 116 | – | – 116 | |||
Justering på grund av byte redovisningsprincip | – | 116 | – | 116 | |||
Summa förutbetalda anslutningsavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Återstående antal år (vägt snitt) | – | – | – | – | |||
Redovisningsprincipen för anslutningsavgifter till stadsnätet byts från och med 2020. Anslutningsavgiften intäktsförs till sin helhet när anslutningen är klar. Ingående balanser och jämförelsetal rättas. |
|||||||
Förutbetalda investeringsbidrag, ingående värde |
34 179 | 20 389 | 34 179 | 20 389 | |||
Justering ib investeringsbidrag från privat aktör på grund av byte redovisningsprincip | – | – 1 250 | – | – 1 250 | |||
Nya investeringsbidrag under året | 3 837 | 15 421 | 3 837 | 15 421 | |||
Resultatförda investeringsbidrag | – 694 | – 443 | – 694 | – 443 | |||
Justering resultatfört på grund av byte redovisningsprincip | – | 62 | – | 62 | |||
Summa förutbetalda investeringsbidrag | 37 322 | 34 179 | 37 322 | 34 179 | |||
Återstående antal år (vägt snitt) | 35,92 | 34,87 | 35,92 | 34,87 | |||
Summa förutbetalda intäkter | 37 322 | 34 179 | 37 322 | 34 179 | |||
Investeringsbidrag periodiseras och intäktsförs linjärt under den period över vilken de tillgångar som finansierats med hjälp av investeringsbidraget skrivs av. | |||||||
Not 24 |
Kortfristiga skulder | ||||||
Kortfristig del banklån | 30 000 | – | 34 572 | – | |||
Leverantörsskulder | 9 217 | 8 118 | 14 893 | 19 615 | |||
Personalens skatter, avgifter och löneavdrag | 5 466 | 4 121 | 5 466 | 4 121 | |||
Övriga kortfristiga skulder | 16 343 | 13 021 | 17 140 | 13 490 | |||
Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter | 61 423 | 63 295 | 84 108 | 84 976 | |||
Summa | 122 449 | 88 555 | 156 179 | 122 202 | |||
Not 25 |
Pensionsförpliktelser som inte har upptagits bland | ||||||
skulderna eller avsättningarna | |||||||
Pensionsförpliktelser intjänade före 1998 | |||||||
Ingående ansvarsförbindelse | 139 679 | 149 865 | 139 679 | 149 865 | |||
Ränteuppräkning | 778 | 816 | 778 | 816 | |||
Basbeloppsuppräkning | 2 610 | 2 955 | 2 610 | 2 955 | |||
Gamla utbetalningar | – 6 903 | – 7 863 | – 6 903 | – 7 863 | |||
Sänkning av diskonteringsräntan | – | – | – | – | |||
Aktualisering | – | – | – | – | |||
Bromsen | – | – | – | – | |||
Övrig post | 869 | – 4 105 | 869 | – 4 105 | |||
Förändring löneskatt | – 643 | – 1 989 | – 643 | – 1 989 | |||
Summa | 136 390 | 139 679 | 136 390 | 139 679 | |||
Visstidspension till förtroendevalda |
|||||||
Ingående ansvarsförbindelse | 60 | 174 | 60 | 174 | |||
Ränteuppräkning | – | 1 | – | 1 | |||
Basbeloppsuppräkning | 1 | 3 | 1 | 3 | |||
Utbetalningar | – | – | – | – | |||
Ändrad diskonteringsränta | – | – | – | – | |||
Nyintjänande | – 49 | – 96 | – 49 | – 96 | |||
Överfört till ordinarie beräkning | – | – | – | – | |||
Förändring löneskatt | – 12 | – 22 | – 12 | – 22 | |||
Summa | 0 | 60 | 0 | 60 | |||
Summa | 136 390 | 139 739 | 136 390 | 139 739 | |||
Uppdelning per förmån |
|||||||
Intjänad pensionsrätt | 89 841 | 92 025 | 89 841 | 92 025 | |||
Livränta | 3 042 | 3 209 | 3 042 | 3 209 | |||
Utgående pension till efterlevande | 625 | 346 | 625 | 346 | |||
PA-KL och äldre utfästelser | 16 254 | 16 830 | 16 254 | 16 830 | |||
Löneskatt | 26 628 | 27 269 | 26 628 | 27 269 | |||
Summa | 136 390 | 139 679 | 136 390 | 139 679 | |||
Visstidspension till förtroendevalda |
|||||||
Ett pågående intjänande | |||||||
Ett ansvar för samordnad pension | – | 48 | – | 48 | |||
Löneskatt | – | 12 | – | 12 | |||
Summa | 0 | 60 | 0 | 60 | |||
Not 26 |
Övriga ansvarsförbindelser | ||||||
Borgen och andra förpliktelser gentemot kommunens företag | |||||||
Stiftelsen Vansbrohem | 114 200 | 114 200 | |||||
Vansbro Teknik AB | 152 374 | 116 699 | |||||
Dala Vatten och Avfall AB | 6 781 | 6 931 | |||||
Brandkåren Norra Dalarna | 3 780 | – | |||||
Inlandståget AB | 475 | – | |||||
Summa | 277 610 | 237 830 | |||||
Kommunalt förlustansvar för egnahem |
– | 4 | – | 4 | |||
Övriga förpliktelser | – | – | 118 | 108 | |||
Summa | 277 610 | 237 834 | 118 | 112 | |||
Vansbro kommun har i november 2007 ingått en solidarisk borgen såsom för egen skuld för Kommuninvest i Sverige AB:s samtliga nuvarande och framtida förpliktelser. Samtliga 292 kommuner och regioner som per 2020-12-31 var medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingått likalydande borgensförbindelser Mellan samtliga medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingåtts ett regressavtal som reglerar fördelningen av ansvaret mellan medlemmarna vid ett eventuellt ianspråktagande av ovan nämnd borgensförbindelse. Enligt regressavtalet ska ansvaret fördelas dels i förhållande till storleken på de medel som respektive medlem lånat av Kommuninvest i Sverige AB, dels i förhållande till storleken på medlemmarnas respektive insatskapital i Kommuninvest ekonomisk förening. Vid en uppskattning av den finansiella effekten av Vansbro kommuns ansvar enligt ovan nämnd borgensförbindelse, kan noteras att per 2020-12-31 uppgick Kommuninvest i Sverige AB:s totala förpliktelser till 501 229 801 864 kronor och totala tillgångar till 525 483 415 941 kronor. Vansbro kommuns andel av de totala förpliktelserna uppgick till 471 874 203 kronor och andelen av de totala tillgångarna uppgick till 492 732 924 kronor. | |||||||
Not 27 |
Årets resultat | ||||||
Årets resultat | 26 135 | – 35 430 | 25 510 | – 34 291 | |||
- varav inbetalningar avseende räntor och utdelningar | 410 | 862 | 623 | 1003 | |||
- varav utbetalningar avseende räntor | – 2 269 | – 2 242 | – 3 685 | – 3 685 | |||
Not 28 |
Justering för av- och nedskrivningar | ||||||
Av- och nedskrivningar enligt not 6 | 14 000 | 15 842 | 24 906 | 25 576 | |||
Summa | 14 000 | 15 842 | 24 906 | 25 576 | |||
Not 29 |
Justering för gjorda avsättningar | ||||||
Avsättning för pension | 2 871 | 3 429 | 2 587 | 3 836 | |||
Summa | 2 871 | 3 429 | 2 587 | 3 836 | |||
Not 30 |
Justering för gjorda avsättningar | ||||||
Avsättning uppskjuten skatt | – | – | – 197 | 233 | |||
Not 31 |
Justering för övriga ej likviditetspåverkande poster | ||||||
Realisationsvinst försäljning Herrgården | – 53 | – | – 53 | – | |||
Realisationsvinst försäljning Vansbro Grönalid 2:16 | – 93 | – | – 93 | – | |||
Förlust vid likvidation FSF | 365 | – | 365 | – | |||
Realisationsförlust försäljning Snöå Bruk | – | 10 | – | 10 | |||
Realistationsförust försäljning bioenergianläggningen | – | 16 064 | – | 16 064 | |||
Avregistrering Vansbroviken KB | – | 31 111 | – | 31 111 | |||
Köp Bäckaskog till undervärde/gåva | – | – 31 111 | – | – 31 111 | |||
Upplösning anslutningsavgifter | – | – 116 | – | – 116 | |||
Justering upplösning anslutningsavgifter på grund av byte redovisningsprincip | – | 116 | – | 116 | |||
Upplösning investeringsbidrag | – 694 | – 443 | – 694 | – 443 | |||
Justering upplösning investeringsbidrag på grund av byte redovisningsprincip | – | 62 | – | 62 | |||
Realisationsvinst försäljningar Dala Vatten och Avfall AB | – | – 8 | |||||
Ny skuld Brandkåren Norra Dalarna för köpta inventarier/fordon | – | 4 392 | |||||
Realisationsvinst Stiftelsen Vansbrohem | – 297 | – | |||||
Utrangeringar Vansbro Teknik AB | 176 | 53 | |||||
Summa | – 475 | 15 693 | – 596 | 20 130 | |||
Not 32 |
Förändring kortfristiga skulder | ||||||
Förändring enligt BR | 33 893 | – 7 331 | 33 978 | – 4 039 | |||
Justering för kortfristiga banklån | – 30 000 | – | – 34 572 | – | |||
Summa | 3 893 | – 7 331 | – 594 | – 4 039 | |||
Not 33 |
Förvärv av materiella anläggningstillgångar | ||||||
Mark, byggnader och tekniska anläggningar | – 4 337 | – 28 473 | – 24 160 | – 40 726 | |||
Maskiner och inventarier | – 12 353 | – 5 366 | – 13 208 | – 9 924 | |||
Summa | – 16 690 | – 33 839 | – 37 368 | – 50 650 | |||
Not 34 |
Försäljning av materiella anläggningstillgångar | ||||||
Herrgården | 437 | – | 437 | – | |||
Vansbro Grönalid 2:16 | 148 | – | 148 | – | |||
Snöå Bruk | – | 1 800 | – | 1 800 | |||
Vansbro Grönalid 1:23 | – | 51 | – | 51 | |||
Bioenergianläggningen | – | 91 250 | – | 91 250 | |||
Fordon och inventarier till Brandkåren Norra Dalarna | – | 991 | – | 869 | |||
Dala Vatten och Avfall AB, fordon | – | 8 | |||||
Stiftelsen Vansbrohem | 448 | – | |||||
VDUF | 52 | – | |||||
Summa | 585 | 94 092 | 1 085 | 93 978 | |||
Not 35 |
Försäljning av finansiella anläggningstillgångar | ||||||
Äppelbovind, återbetalning av insats | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Likvidation FSF | 1 635 | – | 1 635 | ||||
Summa | 1 636 | 1 | 1 636 | 1 | |||
Not 36 |
Förskott/lån till utomstående | ||||||
Utbetalat förskott EU-bidrag | – | – 186 | – | – 186 | |||
Lösen utbetalat förskott EU-bidrag | 186 | – | 186 | – | |||
Summa | 186 | – 186 | 186 | – 186 | |||
Not 37 |
Förändring långfristiga fordringar | ||||||
Kommuninvest, återbetalning förlagslån | 1 188 | – | 1 188 | – | |||
Stiftelsen Vansbrohem | – 13 | – 19 | |||||
Summa | 1 188 | 0 | 1 175 | – 19 | |||
Not 38 |
Erhållna anslutningsavgifter | ||||||
Anslutningsavgifter fiber | – | 255 | – | 255 | |||
Byte redovisningsprincip anslutningsavgifter, Vansbro Stadsnät | – | – 255 | – | – 255 | |||
Summa | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Not 39 |
Erhållna investeringsbidrag | ||||||
Nytt bidrag, bredbandsutbyggnaden | 407 | 8 229 | 407 | 8 229 | |||
Nytt bidrag, invallningen | 3 050 | 7 000 | 3 050 | 7 000 | |||
Nytt bidrag, biblioteket | 380 | – | 380 | – | |||
Nytt bidrag, solcellsstöd Spiken | – | 191 | – | 191 | |||
Summa | 3 837 | 15 420 | 3 837 | 15 420 | |||
Not 40 |
Nyupptagna lån | ||||||
Vansbro kommun | – | 25 000 | – | 25 000 | |||
Stiftelsen Vansbrohem | 23 000 | 20 000 | |||||
Dala Vatten och Avfall AB | 913 | – | |||||
Vansbro Teknik AB | 91 325 | 53 199 | |||||
Brandkåren Norra Dalarna | 3 846 | – | |||||
Summa | 0 | 25 000 | 119 084 | 98 199 | |||
Not 41 |
Amortering av skuld | ||||||
Vansbro kommun | – | – 25 000 | – | – 25 000 | |||
Stiftelsen Vansbrohem | – 23 000 | – 20 000 | |||||
Dala Vatten och Avfall AB | – 1 063 | – 150 | |||||
Vansbro Teknik AB | – 55 650 | – 55 699 | |||||
Brandkåren Norra Dalarna | – 4 176 | – | |||||
Summa | 0 | – 25 000 | – 83 889 | – 100 849 | |||
Jämförelsetalen i kassaflödesanalysen för 2019 har räknats om till följd av rättade ingående balanser på grund av byte redovisningsprincip för anslutningsavgifter och privata investeringsbidrag i Vansbro Stadsnät. I kassaflödesananlysen för 2019 ingår reaförlusten vid försäljning av bioenergianläggningen på 16 064 tkr. Detta är en extraordinär post och påverkar kassaflödet. |