Balanskravsresultat

Balanskravsutredning (tkr) 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Årets resultat enligt resultaträkningen 8 960 6 877 – 3 617 – 13 507 – 35 507 26 135
Reducering av alla realisationsvinster – 280 –  – 57 –  –  – 146
Årets resultat efter balanskravsjusteringar 8 680 6 877 – 3 674 – 13 507 – 35 507 25 989
Reservering av medel till resultatutjämningsreserv – 4 904 – 2 882 –  –  –  – 
Användning av medel från resultatutjämningsreserv –  –  –  7 786 –  – 
Balanskravsresultat 3 776 3 995 – 3 674 – 5 721 – 35 507 25 989
Resultat Vansbro Stadsnät 2020           3 538
Balanskravsresultat exklusive Vansbro Stadsnät           22 451
Synnerliga skäl att ej återställa –  –  –  –  16 064 – 
Att återställa –  –  – 3 674 – 5 721 – 19 443 – 
Ackumulerade negativa resultat (tkr) 2017 2018 2019 2020
Ingående balans ackumulerade ej återställda negativa resultat 0 – 3 674 – 9 395 – 28 838
Varav från 2017 –  – 3 674 – 3 674 – 3 674
Varav från 2018 –  –  – 5 721 – 5 721
Varav från 2019 –  –  –  – 19 443
Årets balanskravsresultat enligt balanskravsutredningen, exklusive Vansbro Stadsnät – 3 674 – 5 721 – 35 507 22 451
Synnerliga skäl att inte återställa     16 064 1 456
Synnerliga skäl att återställa över längre tid     19 443  
Synnerliga skäl att inte återställa, Vansbro Stadsnät resultat till och med 2019       4 931
Utgående balans ackumulerade negativa resultat att återställa inom tre år – 3 674 – 9 395 – 9 395 0
Utgående balans synnerliga skäl som ska återställas över längre tid     – 19 443  
Utgående balans ackumulerade ej återställda negativa resultat – 3 674 – 9 395 – 28 838  
Varav från 2017, återställs senast 2020 – 3 674 – 3 674 – 3 674  
Varav från 2018, återställs senast 2021   – 5 721 – 5 721  
Varav från 2019, återställs senast 2025, synnerliga skäl hävdas för att inte återställa inom tre år     – 19 443  

Balanskravsutredningen visar att kommunen vid årets början hade ett ackumulerat underskott på 28,8 mkr att återställa. Årets balanskravsresultat var 26,0 mkr. Av årets resultat kommer 3,5 mkr från Vansbro Stadsnät. Balanskravsresultatet exklusive Vansbro Stadsnät var 22,5 mkr.

På grund av ändrad redovisningsprincip för att anpassa redovisningen till gällande rekommendationer kring anslutningsavgifter, kommer resultatet för Vansbro Stadsnät att variera över tid. Anslutningsavgifterna har tidigare intäktsförts över de tjugo år som anläggningen skrivs av, men måste nu intäktsföras i sin helhet det år som anslutningen görs. Eftersom intäkterna tidigare fördelades över tid följde de kostnaderna. Med den nya redovisningsprincipen kommer intäkterna att variera mycket, medan kostnaderna däremot sträcker sig över hela nyttjandeperioden. År med många anslutningar ger ett plusresultat medan år med färre anslutningar kan ge minusresultat. För att det inte ska påverka kommunens budget, då stadsnätet inte ska skattefinansieras, följer kommunen upp resultatet för Vansbro Stadsnät över tid. För underskott i kommunen som beror på stadsnätet kan det därför finnas synnerliga skäl för att inte återställa resultatet. På motsvarande sätt kommer plusresultat som kommer från Vansbro Stadsnät inte att användas för att återställa underskott. Om tidigare anslutningsavgifter hade intäktsförts enligt den nya principen och Vansbro Stadsnät räknats bort från resultatet för åren till och med 2019 hade kommunens samlade underskott varit 4,9 mkr mindre. Därför åberopar kommunen synnerliga skäl att inte återställa 4,9 mkr som kommer från Vansbro Stadsnät.

Reglerna kring balanskravet utgår från grundtanken att kommuner ska ha en god ekonomisk hushållning i sin egen verksamhet och i verksamhet som bedrivs av andra juridiska personer. Tanken med balanskravet och reglerna kring återställning av negativa resultat bygger på att varje generation ska bära sina egna kostnader och samtidigt bedriva verksamhet på en nivå som ger förutsättningar för en balanserad ekonomi.

2020 återfanns det största underskottet inom socialt stöd och omsorg och främst inom individ- och familjeomsorgen, IFO. För att minska dessa kostnader måste kommunen arbeta långsiktigt. Om återställningskravet återstår kan kommunen behöva dra ner på verksamheter som skulle behöva vara kvar för att långsiktigt minska kostnaderna inom IFO. Att dra ner på verksamheter kan kortsiktigt minska kostnaderna för kommunen, men långsiktigt skulle det inte minska kostnaderna då behoven inom IFO skulle kvarstå. Därför åberopar kommunen även synnerliga skäl att inte återställa 1,4 mkr.

Kommunallagen säger att om balanskravsresultatet är negativt ska det återställas de närmast följande tre åren och att fullmäktige ska besluta om en åtgärdsplan för hur kommunen ska göra återställningen. Fullmäktige har dock, enligt paragraf 13, rätt att åberopa synnerliga skäl för att inte återställa resultatet.

Med årets plusresultat och åberopande av synnerliga skäl för totalt 6,4 mkr anser kommunen att balanskravsresultatet är återställt.