Kommunkoncernen

kommunkoncernen

Vansbro Teknik

Vansbro Teknik AB ansvarar för kommunens VA-verksamhet och för avfallsverksamheten i Vansbro, på uppdrag av Vansbro kommun. Såväl VA-verksamheten som avfallsverksamheten drivs och administreras i sin tur av Dala Vatten och Avfall AB.

Resultat

Finansiella nyckeltal

tkr 2018 2019 2020
Nettoomsättning 33 832 33 952 35 234
Resultat efter finansiella poster 314 1 065 – 895
Balansomslutning 148 981 150 897 183 115
Justerat eget kapital 13 541 14 364 13 666
Investeringar 16 843 10 244 12 489
Långfristiga skulder 119 199 116 699 152 374
Soliditet, % 9,1 % 9,5 % 7,5 %

Tekniska nyckeltal

2018 2019 2020
Förbrukning, vatten (m³) 416 778 410 256 446 712
Anslutna fastigheter
– antal vatten (m³) st. 2 599 2 623 2 635
– avlopp (m³) st. 2 566 2 588 2 601
Andel otjänligt vatten producerat
– kemiskt, % 0,0 % 0,0 % 0 %
– mikrobiologiskt, % 0,0 % 0,0 % 1,0 %
Antal vattenläckor per 10 km ledning 1 0 0,46
Behandlad mängd vatten, reningsverk (m³) 725 841 868 300 1 012 877
Reningsgrad
– fosfor, % 94 90 92
– BOD (biologiskt nedbrytbart material), % 59 64 81

 

Årets resultat efter finansiella poster uppgick till –900 tkr mot budgeterade –500 tkr. Underskottet bokförs mot tidigare års vinster och därför blev årets resultat efter bokslutsdispositioner 0 kr.

VA-verksamhetens resultat var 0 kr mot budgeterade –200 tkr. Orsaken till avvikelsen var ökade intäkter och större kostnader för avskrivningar.

Avfallsverksamhetens resultat uppgick till –900 tkr mot budgeterade –300 tkr. Det sämre resultatet beror till största delen på större produktionskostnader. Behandlingskostnader av avfall ökade med 500 tkr på grund av obudgeterad förbränningsskatt, ökade kostnader för utsläppsrättigheter och ökade mängder avfall i samband med pandemin.

Under året har bolaget gjort investeringar på 12,5 mkr, vilket var 40 procent av årets investeringsbudget. Förklaringen är att renoveringen av reningsverket i Vansbro är försenad. Renoveringen har skjutits upp då ytterligare nya behov har framkommit och bolaget behöver göra en utredning innan det går att besluta om vägval. Bland annat måste man beakta nya behov från industrier i kommunen. Det är också viktigt att ta med i beräkningen kommande renoveringar av mindre reningsverk i kommunen.

VA-verksamheten gjorde investeringar på 12,3 mkr, främst i förnyelse av befintligt ledningsnät och pumpstationer. Avfallsverksamheten investerade under året 200 tkr.

Viktiga händelser

Brukningstaxorna inom VA-verksamheten höjdes med 3 procent inför 2020 och anläggningstaxan höjdes med 5 procent. Avfallstaxan var oförändrad.

Framtid

Inför 2021 höjdes brukningsavgifterna med 2 procent och anläggningsavgifterna med 5 procent. VA-taxan fortsätter att sjunka i relation till andra kommuner och har 2020 gått från placering 278 till 277. Därför beslutade Vansbro Teknik att höja taxan med 2 procent inför 2021. Även avfallstaxan har för Vansbro utvecklats positivt, då den har sjunkit jämfört med andra kommuner. Positiv taxeutveckling är ett av målen i Dala Vatten och Avfalls verksamhetsplan tillsammans med mål för miljö, leveranssäkerhet, kommunikation, medarbetare och ledarskap.

 

 

Dala Vatten och Avfall

Dala Vatten och Avfall AB är ett samordningsföretag som sköter driften och administrerar vatten- och avloppsverksamhet samt avfallshantering i kommunerna Gagnef, Leksand, Rättvik och Vansbro via respektive kommuns driftbolag. Bolaget startade 2007 och ägs till lika delar av de fyra kommunerna.

Resultat

tkr 2018 2019 2020
Nettoomsättning 58 371 63 720 70 824
Resultat efter finansiella poster 7 1 134
Balansomslutning 41 134 40 117 39 924
Justerat eget kapital 551 500 597
Soliditet, % 1,3 1,2 1,5
Total sjukfrånvaro (inklusive långtidsfrånvaro), % 5,41 5,19 8

 

Bolaget har en fortsatt stabil ekonomi. De löpande kostnaderna blev 3,6 mkr mindre än budgeterat, främst tack vare lägre arbetsgivaravgifter som regeringen beslutade om på grund av pandemin, men också på grund av inställda aktiviteter. Pensionskostnaderna var 3 mkr högre än budgeterat på grund av misstag som gjordes 2009 i samband med övergång till nytt avtal. Bolagets resultat uppgick till +134 tkr efter finansiella poster.

Investeringstakten var fortsatt hög och totalt investerade bolaget 84 mkr i de fyra kommunernas teknikbolag, varav 26 mkr var löpande reinvesteringar i nät och pumpstationer.

Viktiga händelser

Precis som i resten av samhället har Dala Vatten och Avfalls verksamhet under 2020 präglats av coronapandemin. Verksamheten har dock hållits igång utan allvarliga driftstörningar. Den stora skillnaden för kunderna har varit att kontoret varit stängt för utomstående besökare större delen av året och att bolaget hanterat fler kundärenden digitalt. Personalomsättningen var fortsatt låg, men bolaget fick ny vd och personalchef.

Avfallsverksamheten var hårt belastad större delen av året med fler besök och större volymer att hantera för återvinningscentralerna. Exempelvis var mängden tryckimpregnerat trä som hanterades 30 procent högre än 2019, eventuellt en följd av att pandemin lett till att många satt igång med renoveringsprojekt i sina bostäder.

Under 2020 sålde bolaget Rättvik Energi och Dala Vatten och Avfalls verksamhet har därmed renodlats till VA- och avfallsverksamhet.

Framtid

I december kom slutligt besked om att producentansvaret för returpapper överges och det blir istället kommunernas ansvar från och med 2022. För Dala Vatten och Avfall innebär det att bolaget måste få på plats ett system för gamla dagstidningar, returpapper och trycksaker under 2021. Kostnaden för detta kan komma att kräva taxehöjningar.

I december 2020 fastställde bolaget verksamhetsplanen för 2021 med tydliga mål för ekonomi, miljö, leveranssäkerhet, kommunikation, medarbetare och ledarskap. De flesta av målen går att koppla till FN:s globala hållbarhetsmål. I syfte att långsiktigt stärka verksamheten och möjligheterna att leva upp till målen i ägardirektivet har Dala Vatten och Avfall identifierat tre prioriterade strategiska områden:

  • Ett DVA (Dala Vatten och Avfall tillsammans med teknikbolagen)
  • Ordning och reda
  • Digitalisering

Stiftelsen Vansbrohem

Vansbrohem är en bostadsstiftelse som äger, bygger och förvaltar bostäder i Vansbro. Fastigheterna omfattar totalt 703 lägenheter och 67 lokaler samt garage och bilplatser. Den totala ytan är 47 914 kvadratmeter och Vansbrohem har 15 tillsvidareanställda.

Resultat

tkr 2018 2019 2020
Nettoomsättning 46 801 48 971 47 591
Resultat efter finansiella poster 1 054 312 62
Vakansgrad, % 1,44 2,1 2,8
Soliditet, % 10,5 10,8 10,7
Likviditet, % 167 200 168
Driftkostnad/m2, kr 660 696 685
Bokfört värde/m2, kr 2 460 2 475 2 384
Resultat/m2, kr 21,87 6,52 1,3
Antal årsarbetare 14,5 14,2 15,2
– varav kvinnor 3,72 3,72 4,38
– varav män 10,78 10,48 10,82
Sjuktal, % 1,46 0,69 1,11

 

Årets resultat var ett överskott mot budget på 62 tkr, vilket innebär att Vansbrohem nu haft positiva resultat de senaste elva åren. Hyresintäkterna ökade med knappt 1,2 mkr, medan övriga intäkter istället minskade med 2,3 mkr, främst minskade intäkterna från förvaltningsuppdrag (–0,9 mkr) och försäkringsersättningar (–1,3 mkr).

Kostnaden för att återställa skador var på samma höga nivå som föregående år.

Positivt är dock att driftkostnaderna har minskat något, framför allt uppvärmnings- och elkostnader, vilket till viss del beror på att året var förhållandevis varmt jämfört med 2019.

Årets underhållskostnader uppgick till 7,9 mkr, vilket var 400 tkr lägre än föregående år. Huvuddelen avser lägenhetsunderhåll och 993 tkr avser hyresrabatter för avstått lägenhetsunderhåll.

Viktiga händelser

Under året har Vansbrohem byggt om lokaler i fastigheten Hörnan 3:1 i Dala-Järna, vilket har gett tre nya hyresgäster. En större anpassning av nya lokaler till kommunens hemtjänst i Dala-Järna påbörjades och blev klar i början av 2021.

Vansbrohem har under året investerat i ett nytt uthyrningssystem som utformats så att den bostadssökande måste vara mer aktiv och visa intresse för lediga lägenheter. Det har resulterat i en snabbare uthyrningsprocess. I samband med det har Vansbrohem även lanserat en ny hemsida som tillsammans med uthyrningssystemet blivit uppskattad av både bostadssökande och Vansbrohems personal.

Framtid

Vansbrohem ser positivt på framtiden då efterfrågan på bostäder är stor och stiftelsen planerar för att bygga åtta seniorbostäder i Dala-Järna. Det pågår även arbete med att ställa i ordning lägenheter i det som tidigare var HVB-boende i Vansbro men som kommunen sagt upp. Det har resulterat i fem nya lägenheter under året.

Diskussioner pågår med kommunen om behovet och möjligheterna att bygga ännu fler bostäder.

Inför 2021 har Migrationsverket aviserat att de ska säga upp hyresavtalen för de 27 lägenheterna myndigheten hyr av Vansbrohem, vilket sannolikt innebär hyresförluster då en stor del av lägenheterna finns i Nås där efterfrågan just nu är mycket låg.

 

 

Västerdalarnas utbildningsförbund

Västerdalarnas utbildningsförbund är ett gemensamt kommunalförbund bildat av kommunerna Malung-Sälen och Vansbro för gymnasie- och vuxenutbildningen. Kommunerna beslutade i slutet av 2018 och början av 2019 att avveckla kommunalförbundet. Från och med 1 januari 2020 ansvarar respektive kommun för gymnasieutbildning och vuxenutbildning inom den kommunala förvaltningen.

Resultat

Verksamhetens nettokostnad 2020 uppgick till 506 tkr. Föregående år var nettokostnaden 113,9 mkr, budgetavvikelsen var då 17,8 mkr, vilket reglerades genom underskottstäckning enligt förbundsordningen. För 2020 har nettokostnaden budgeterats till 987 tkr. I och med ett bättre resultat än budgeterat fördelas ett lägre medlemsbidrag än budgeterat för året. Vansbro kommuns andel av medlemsbidraget uppgick till 210 479 kr (40,24 procent). Årets resultat uppgick till 0 kr, då förbundets nettokostnader finansieras via medlemsbidrag.

Förändringen mellan åren beror på verksamhetsövergången första januari 2020 och den pågående avvecklingen av förbundet. Ingen verksamhet har bedrivits under året, en medarbetare har haft anställning till och med juli, därefter finns inga anställda.

Viktiga händelser

Den 1 januari 2020 genomfördes verksamhetsövergången av gymnasieutbildningen vid Malung-Sälens gymnasieskola och lärcentrum Malung till Malung-Sälens kommun respektive gymnasieutbildning vid Vansbro utbildningscentrum och lärcentrum Vansbro till Vansbro kommun.

Framtid

Västerdalarnas utbildningsförbund bedriver ingen skolverksamhet sedan 1 januari 2020 och under året har arbete pågått för att avveckla förbundet. Under 2021 ska förbundet redovisa inkomstdeklaration avseende löneskatt 2020 som sedan ska regleras i början av 2022. Förbundets organisationsnummer ska avregistreras våren 2021, då ska även avslutande räkenskaper vara upprättade (resultat- och balansräkning 2021). Uppbokningar i bokslut 2020 för revisionsarvode, ränta till skattekonto beräknas i huvudsak täcka regleringar som görs 2021.

Brandkåren Norra Dalarna

Brandkåren Norra Dalarna är ett kommunalförbund som sedan 1 januari 2019 ansvarar för räddningstjänsten i kommunerna Leksand, Mora, Orsa, Vansbro och Älvdalen. Tillsammans har dessa kommuner 56 991 invånare och förbundet har 299 anställda. Vansbro kommuns andel av förbundet är 12,6 procent.

Resultat

tkr Utfall
2020
Budget
2020
Avvikelse Utfall
2019
Verksamhetens intäkter 4 513 5087 – 574 3 818
Verksamhetens kostnader – 71 146 – 70 219 – 927 – 62 896
Avskrivningar – 4 127 – 4 036 – 91 – 4 330
Verksamhetens nettokostnader – 70 760 – 69 168 – 1 592 – 63 408
Anslag från medlemskommuner 70 894 69 497 1 397 63 540
Finansiella intäkter 14 0 14 0
Finansiella kostnader – 98 – 129 31 – 28
Årets resultat 50 200 – 150 104

Pandemin har inneburit många utmaningar för Brandkåren Norra Dalarna. Tillsynsarbetet stoppades till stora delar och övningarna har inriktats på digitala lösningar. Förbundet har utbildat 35 RIB-brandmän (räddningstjänstpersonal i beredskap) under året, antalet under ett normalt år brukar vara omkring 20, baserat på en personalomsättning på 10 procent. Utbildningskostnaden beräknas uppgå till 150 tkr/person från anställning till fullt utbildad brandman.

De höga utbildningskostnaderna har resulterat i ett underskott mot budget för förbundet som saknat budget för dessa utbildningar. Medlemskommunerna har täckt detta med en underskottstäckning på 2,6 mkr. Utan denna underskottstäckning hade årets resultat varit 2,6 mkr sämre. Intäkterna påverkades också negativt av pandemin. Förbundet har under året tagit lån på 30 mkr för att betala övertagandet av brandbilar, andra transportmedel och inventarier som förbundet gjorde från respektive kommun 2019.

Viktiga händelser

Under året inkom 1 084 larm, varav 271 var automatiska brandlarm utan tillbud, 235 var brandtillbud och 129 var trafikolyckor. Antalet inkomna larm minskade med 164 sedan 2019. Minskningen kan bero på flera saker, bland annat årliga fluktuationer och bra förebyggande arbete. En trolig orsak är dock att minskningen beror på förändrade levnadsvanor i samband med pandemin.

Under maj driftsatte brandkåren den nya systemledningen Räddningsregion Bergslagen som är ett samarbete mellan 42 kommuner i fem län. Det innebär att ledningsförmågan stärkts och att organisationen gått från att hantera övergripande ledning på fältet i en bil, till att ha en gemensam ledningscentral som hanterar flera tusen larm per år.

Framtid

Förbundet arbetar med att ta fram en långsiktig fordons- och investeringsplan, då flera fordon behöver bytas för att brandkåren ska ha en ändamålsenlig och modern vagnpark. Personalomsättningen är hög för RIB-brandmän, för riket som helhet är den 10 procent. Den omsättningen skulle innebära att förbundet behöver utbilda cirka 20 brandmän per år. Det är en utmaning, särskilt då det är fortsatt svårt att rekrytera RIB-brandmän på mindre orter.