Kommunfullmäktige och övriga nämnder

Kommunfullmäktige

Resultat
(tkr)
2019 2020
Budget, netto 642 500
Drift, netto 426 341
Avvikelse 217 159

Årets resultat

Kommunfullmäktige redovisade ett överskott på 159 tkr. Den främsta orsaken till överskottet är att vissa sammanträden genomförts digitalt under pandemin.

Viktiga händelser

Kommunfullmäktige hade sex sammanträden och demokratiberedningen hade tre sammanträden.

Fullmäktige beslutade om ett antal åtgärder och styrande dokument, bland annat dessa:

  • Näringslivsstrategi för Vansbro kommun 2020–2024
  • Handlingsprogram för skydd mot olyckor till och med 2022
  • Investering i nybyggnation av ambulansstation för Region Dalarnas räkning
  • Serviceplan för Vansbro kommun 2020–2022
  • Bredbandsstrategi för 2020–2025
  • Plan för framtidens äldreomsorg
  • Strategisk plan för 2021–2023
  • Nytt samverkansavtal för överförmyndare i samverkan i övre Dalarna
  • Investering för projektering, om- och nybyggnation samt renovering av särskilda boendeplatser vid Bäckaskog
  • Länsövergripande skolskjutsreglemente

Kommunstyrelsen

Resultat
(tkr)
2019 2020
Budget, netto 2 961 2 884
Drift, netto 2 888 2 468
Avvikelse 73 416

Årets resultat

Kommunstyrelsen redovisade ett överskott på 416 tkr, främst beroende på kortare sammanträden, mindre kostnader för förlorad arbetsförtjänst och mindre reseersättningar då sammanträden genomförts digitalt under pandemin.

Viktiga händelser

För 2020 hade kommunstyrelsen tolv planerade beslutssammanträden för kommunstyrelsen, tio informationsdagar, en bokslutsdag och en planeringsdag inför 2021–2023. Ett extra sammanträde hölls då kommunstyrelsen behandlade reglemente för kommunstyrelsen och arbetsordning för kommunfullmäktige i Vansbro kommun för att kunna möjliggöra för ledamöter att delta i sammanträden på distans.

Kommunstyrelsen behandlade totalt 257 ärenden 2020. De största frågorna som behandlades 2020 var dessa:

  • Näringslivsstrategin 2020–2024
  • Handlingsprogrammet för skydd mot olyckor 2019–2022
  • Utredning av verksamheten vid kommunens simhall och gym
  • Utredning om nedläggning av kommunstyrelsens utskott och inrättande av en individnämnd
  • Utredning om nedläggning av kommunfullmäktiges demokratiberedning
  • Förvärv av fastighet
  • Investering i nybyggnad av ambulansstation
  • Årsredovisning 2019
  • Åtgärdsplan för en ekonomi i balans
  • Investering i särskilt boende och plan för framtidens äldreomsorg

För kommunstyrelsens utskott planerades 43 sammanträden under året, 41 sammanträden genomfördes. Nedan redovisas fördelningen på olika utskott och antal ärenden.

  • Utskottet utbildning och arbete, 7 sammanträden, 48 ärenden
  • Utskottet omsorg, 11 sammanträden, 119 ärenden
  • Utskottet leva och bo, 11 sammanträden, 69 ärenden
  • Arbetsutskottet, 12 sammanträden, 266 ärenden

Krisledningsnämnd

Resultat
(tkr)
2019 2020
Budget, netto   0
Drift, netto   11
Avvikelse   11

Viktiga händelser

Krisledningsnämnden kan i fredstid träda i funktion vid en extraordinär händelse enligt lagen om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap. Lagen syftar till att minska sårbarheten i kommuner och regioner och att de ska ha en god förmåga att hantera krissituationer. Utöver vad som föreskrivs i kommunallagen eller annan författning gäller bestämmelserna i reglemente för krisledningsnämnden.

Krisledningsnämnden är kommunens högsta ledning i samband med extraordinära händelser, då ordinarie resurser inte räcker för att samhällets basfunktioner ska fungera på lägsta acceptabla nivå. För att en händelse ska vara extraordinär ska den uppfylla alla dessa kriterier:

  • Avviker från det normala
  • Innebär en allvarlig störning eller överhängande risk för en allvarlig störning i viktiga samhällsfunktioner
  • Kräver skyndsamma insatser av kommunen

Krisledningsnämnden får överta beslutanderätt i den omfattning som är nödvändig med hänsyn till händelsens omfattning och art.

Med anledning av coronapandemin aktiverades Vansbros krisledningsnämnd den 17 mars. Krisledningsnämnden har haft sju sammanträden. Den 5 juni beslutade nämnden att avsluta sin krisledningsfunktion.

För krisledningsnämnden finns ingen budget. Krisledningsnämnden gjorde ett överskott på 11 tkr som består av ersättningar för pandemirelaterade kostnader.

Jävsnämnd

Resultat
(tkr)
2019 2020
Budget, netto 83 86
Drift, netto 73 73
Avvikelse 10 13

Årets resultat

Resultatet för jävsnämnden var på samma nivå som för 2019, en nettokostnad på 73 tkr. Det var ett överskott med 13 tkr mot budget.

Viktiga händelser

Jävsnämnden planerade för åtta sammanträden 2020 och genomförde fyra sammanträden, jämfört med fem 2019. Totalt behandlade nämnden 14 ärenden under året, varav tre lovärenden och två ärenden om sanktionsavgifter. Dessutom gjorde nämnden en uppföljning efter länsstyrelsens revision av Vansbro kommuns livsmedelskontroll.

Överförmyndare 2020

Kommunerna Vansbro, Leksand, Mora, Orsa, Rättvik och Älvdalen samarbetar i organisationen Överförmyndare i samverkan i Övre Dalarna, där varje kommun har valda överförmyndare. Överförmyndarkontorets handläggare har sedan till uppgift att utöva tillsyn och kontroll över förmynderskap, godmanskap och förvaltarskap.

Resultat
(tkr)
2019 2020
Budget, netto 1 007 1 500
Drift, netto 1 047 1 007
Avvikelse – 40 493

Årets resultat

Kostnaderna för överförmyndarverksamheten uppgick till drygt 1,0 mkr 2020, en minskning med 40 tkr sedan 2019 och ett överskott på 493 tkr mot budget.

Den gemensamma överförmyndarverksamheten, Överförmyndare i samverkan Övre Dalarna, har gjort en återbetalning till kommunerna eftersom verksamhetens kostnader varit lägre än den gemensamma summa som samverkanskommunerna betalat. Återbetalningen uppgick till totalt 474 tkr, varav Vansbros andel var 55 tkr. En återbetalning skedde även för 2019 och uppgick då till 670 tkr (Vansbros andel 95 tkr).

Överförmyndarverksamheten fick även schablonersättningar på 70 tkr från Migrationsverket, vilket var betydligt mindre än 2019, den främsta anledningen är färre nyanlända i kommunen.

Viktiga händelser

För 2020 budgeterade verksamheten för byte av ärendehanteringssystem inom Överförmyndare i samverkan Norra Dalarna. Systembytet genomfördes inte under året men ska genomföras 2021. Det innebär att de samverkande kommunerna behöver finansiera bytet 2021 istället.

Framtiden

Inför 2021 har alla kommuner som ingår i samverkan tecknat nytt avtal med Överförmyndare i samverkan Norra Dalarna.

Under 2020 förde de ingående kommunerna diskussioner om finansiering och bemanning av samverkansorganisationen. När verksamhetssystemet är utbytt kommer dessa diskussioner att fortsätta.