Kommunkansli och intern service

Kommunkansli och intern service

Resultat 2020

2019 2020
Budget, netto (tkr) 81 358 86 099
Drift, netto (tkr) 82 312 83 381
Avvikelse (tkr) – 954 2 718
Antal årsarbetare* 86 83,48
Män* 23 25
Kvinnor* 63 58,48
Frisktal (%) 92,74 90,53

* Statistik från 31 december respektive år.

Årets resultat

Totalt redovisade kommunkansli och intern service ett överskott på 2,7 mkr, främst beroende på statliga ersättningar kopplade till pandemin.Personalkostnaderna var lägre än budgeterat, främst beroende på vakanser och långtidssjukfrånvaro.

Kommunen har sedan 2018 fått extra medel från Tillväxtverket för utveckling av företagsklimat i 39 gles- och landsbygdskommuner. Pengarna har till stor del gått till näringslivsfunktionen men även till satsningar inom bland annat fysisk planering. På grund av pandemin kunde inte alla insatser genomföras och en del medel har därför förts över till 2021.

Kostnader för el och fjärrvärme minskade, liksom för yttre skötsel både sommar och vinter.

Övriga kostnader och intäkter påverkades av att schablonersättningar från Migrationsverket bokförs inom ekonomifunktionen men utjämnas till 0 vid årets slut, därför blir det stora differenser mot budget.

Medarbetare

Kommunens näringslivsarbete har återförts in i förvaltningen från att ha bedrivits i en ekonomisk förening (Näringslivssamverkan i Vansbro kommun). Näringslivschefen är nu anställd av kommunen.

Personalfunktionen, sekretariatet och it-funktionen har inte haft tillräcklig bemanning på grund av vakanser, föräldraledigheter och sjukfrånvaro.

Det har varit stor påfrestning på framför allt lokalvårds- och kostpersonalen, och stora problem med att få in vikarier. Sjukfrånvaron ökade, mycket beroende på pandemin.

Sekretariatet har utgjort stab i den krisledning som bildats på grund av pandemin. Stabsarbetet har tagit mycket tid.

Kommunkansli och intern service försämrade sitt index i HME-mätningen 2020 och har startat ett arbete för att förbättra resultatet.

Viktiga händelser

Kommunen beslutade om en ny näringslivsstrategi för att bli en ännu bättre kommun att starta och driva företag i.

Kommunen har deltagit i ett Dalagemensamt projekt för att införa en e-tjänsteplattform. Projektet innebär att varje kommun har en egen e-tjänsteplattform men upphandling och införande drivs gemensamt i E-tjänstesamverkan i Dalarna (eDala). Den första e-tjänsten är ansökan om skolskjuts.

Större underhållsåtgärder under året var renoveringen av bassängen i simhallen, utbyte av belysningen i 15 klassrum på Smedbergsskolan, målning av plåttak på Smedbergsskolan och ombyggnad av ventilation på förskolan Triangeln.

Andra större uppdrag inom intern service har varit upphandlingen av ny elleverantör, förstudier för särskilt boende på Bäckaskog och Bergheden samt underlag för byggnation av ny ambulansstation för Region Dalarna, som ska hyra stationen av kommunen.

Framtiden

En övergripande översyn av förvaltningsorganisationen pågår och ska vara klar våren 2021. När den övergripande översynen är klar ska en översyn göras av kommunkansli och intern service.

Digitalisering och utveckling av e-tjänster fortsätter, både internt och gentemot medborgarna. 2021 inför kommunen det nya ärendehanteringssystemet, som bland annat gör hela den politiska ärendeberedningen helt digital. De förtroendevalda tar del av den digitala informationen genom en portal som även har inloggning med e-legitimation och digital signering av protokoll.

För att öka servicen till medborgarna ska den nya e-tjänsteplattformen erbjuda många av kommunens tjänster dygnet runt, alla dagar på året.

Bemanningsfunktionen ska utvecklas och centraliseras 2021, så att vikarier anställs centralt för att kunna arbeta i alla verksamheter.

Vansbros näringsliv har utvecklats bra, med 244 nya jobb mellan 2008 och 2019. 2020 års siffror kommer först 2021 men de två största arbetsgivarna anställde drygt 150 nya medarbetare 2020. Ett snabbt växande näringsliv ställer krav på kompetensförsörjning, bostäder, byggbar industrimark och infrastruktur.

Kommunen har beslutat om byggnationen på Bäckaskog hus 05 och 06. Kommande år kommer entreprenader därför att pågå på Bäckaskog och de boende behöver evakueras till andra lägenheter under arbetet.

Utredningen om skolans lokaler ska återupptas och förhoppningsvis ge en bild av skolans lokalbehov inom de olika orterna framöver.