Finansiering

Finansiering

 

Nettokostnad
tkr
Bokslut
2019
Bokslut
2020
Budget
2020
Avvikelse
2020
Realisationsvinster och -förluster 232 815 815
Pensionskostnader med mera som inte fördelats på verksamheterna – 7 780 – 5 187 – 6 000 813
Momskompensation, omsorgsboende 228 235 235
Momsjustering –70 62 62
Intäkt vite 450 0
Schablonersättning från Migrationsverket som ej fördelats till verksamheterna 4 008 2 738 2 738
Intäkt löneväxling 23 26 26
Upplösning anslutningsavgifter 116 0
Upplösning statliga investeringsbidrag 443 694 694
Kundförluster/återvunna fordringar 312 48 48
Nedsatt arbetsgivaravgift på grund av pandemin 636 636
Omställningsfonden – 205 – 205
Löneökningar 0 0 – 1 892 1 892
Avskrivningar – 15 842 – 14 000 – 14 328 328
Kapitalkostnadsintäkt 19 884 18 479 18 474 5
Skatteintäkter 286 537 281 563 290 952 – 9 389
Generella statsbidrag 5 777 16 521 5 341 11 180
Utjämningssystemet 124 057 137 081 132 670 4 411
Utjämning, LSS-kostnader – 12 755 – 8 309 – 9 764 1 455
Fastighetsavgift 13 740 13 990 13 709 281
Finansiella kostnader och intäkter – 872 – 1 376 – 2 358 982
Nedskrivning Vansbroviken KB, finansiell kostnad – 31 111 0
Köp Bäckaskog till underpris 31 111 0
Justering 2019 på grund av byte redovisningsprincip Vansbro Stadsnät 77 0
Bioenergianläggning, finansiell intäkt 1 596 0
Bioenergianläggning, reaförlust, extraordinär post – 16 064 0
Summa 404 097 443 811 426 804 17 007

Kommentarer

Realisationsvinster och realisationsförluster

Realisationsvinsten blev 815 tkr och kom från försäljning av två fastigheter och fordon.

Pensionskostnader med mera som inte är fördelade på verksamheterna

Arbetsgivaravgifter, pensionskostnader, fastighetsförsäkringar och fastighetsskatt fördelades schablonmässigt under året. Det innebär bland annat samma procentuella påslag för arbetsgivaravgifter oavsett de anställdas ålder. Fördelningen gjordes via personalomkostnadspålägget som rekommenderats av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Fördelningen av arbetsgivaravgifterna och pensionskostnaderna resulterade i en underfinansiering och därför har kommunen budgeterat för en del av pensionskostnaderna under finansiering. Efter avstämning av kostnader för arbetsgivaravgifter och pensionskostnader mot budget blev resultatet ett överskott på 813 tkr.

Momskompensation för omsorgsboende

Kommunen fick momskompensation på 235 tkr för lokalhyror inom omsorgsboende.

Momsjustering

Kommunen har gjort en rättelse av moms som resulterade i en intäkt på 62 tkr.

Intäkt vite

Kommunen fick 2019 vitesersättning med 450 tkr av Telenor för att de inte uppfyllt krav då kommunen bytte telefonileverantör.

Schablonersättning från Migrationsverket som ej fördelats till verksamheterna

Kommunen får schablonersättningar från Migrationsverket. Av dessa har 2,7 mkr inte fördelats ut till verksamheterna.

Intäkt löneväxling

Vid löneväxling för anställda tar kommunen ut en avgift från verksamheterna för att täcka sina administrativa kostnader. Avgiften gav en intäkt på totalt 26 tkr 2020.

Upplösning anslutningsavgifter

Vansbro kommun har tidigare intäktsbokfört anslutningsavgifter till stadsnätet i takt med avskrivningarna för stadsnätet. Från och med 2020 har Rådet för kommunal redovisning förtydligat sin rekommendation avseende intäkter, RKR R2, och för att följa rekommendationen har kommunen bytt redovisningsprincip för anslutningsavgifterna. Det innebär att anslutningsavgifterna intäktsförs i sin helhet när anslutningen är klar. Från och med 2020 görs därför ingen upplösning av anslutningsavgifter. Anslutningsavgifterna bokförs som intäkt från och med 2020 på Vansbro Stadsnät som redovisas under Samhällsbyggnad.

Upplösning av statliga investeringsbidrag

Investeringsbidrag ska intäktsbokföras i takt med avskrivningarna för den investering bidraget gäller. Upplösningen av investeringsbidrag 2020 uppgick till 694 tkr.

Kundförluster och/eller återvunna fordringar

Kommunens osäkra kundfordringar minskade med 48 tkr.

Nedsatt arbetsgivaravgift

Till följd av coronapandemin beslutade regeringen att sänka arbetsgivaravgiften under delar av 2020, vilket gav en minskad kostnad på 636 tkr för kommunen.

Omställningsfonden

Kommunens kostnad för Omställningsfonden var 205 tkr 2020.

Löneökningar

Löneökningarna inklusive sociala avgifter blev 1,9 mkr lägre än budgeterat.

Avskrivningar och kapitalkostnadsintäkt

Med avskrivningar menas en planmässig minskning av anläggningstillgångarnas värde som beräknas på anläggningarnas anskaffningsvärde. Avskrivningen av immateriella tillgångar var 69 tkr, avskrivningen av byggnader och anläggningar 11,0 mkr och avskrivningen av maskiner och inventarier 2,9 mkr. Avskrivningarna blev 328 tkr lägre än budgeterat.

Verksamheterna belastas med kapitalkostnad som ska täcka avskrivningar inklusive ränta. Det blir samtidigt en kapitalkostnadsintäkt inom finansiering.

Skatteintäkter

Skatteintäkterna bestäms av dels kommunens skattesats, dels invånarnas totala beskattningsbara inkomst. När kommunen beslutar om budget används den aktuella skatteunderlagsprognosen från SKR för skatteintäkter och utjämningsbidrag. När konjunkturen förändras i landet förändras också dessa intäkter och därför avviker de från budget.

I årets skatteintäkter ingår dessa delar

tkr
Preliminära skatteintäkter för bokslutsåret 288 073
Prognos över slutavräkning för bokslutsåret – 4 856
Prognos slutavräkning för året före bokslutsåret – 1 654
Summa 281 563

Generella statsbidrag

Kommunen fick 3,6 mkr från de så kallade välfärdsmiljarderna (extra tillskott för kommuner som tagit emot en stor andel flyktingar). Under 2020 fick kommunen 12,9 mkr i extra generella bidrag till följd av regeringens beslut för att motverka konsekvenser av coronapandemin.

Utjämningssystemet

Syftet med utjämningssystemet är att ge alla kommuner likvärdiga ekonomiska förutsättningar. Systemet består av fem delar: inkomstutjämning, kostnadsutjämning, strukturbidrag, införandebidrag och regleringsbidrag eller regleringsavgift.

Inkomstutjämning

I huvudsak finansierar staten utjämningen. Alla kommuner garanteras en beskattningsbar inkomst per invånare som motsvarar 115 procent av genomsnittet i landet. Utjämningen sker genom att den beskattningsbara inkomsten i kommunen jämförs med den garanterade beskattningsbara inkomsten. Kommuner som har en lägre skattekraft än den garanterade får ett utjämningsbidrag, medan kommuner som har en högre skattekraft än garantin får vara med och bidra till utjämningen till de andra kommunerna.

Kostnadsutjämning

Kostnadsutjämningen syftar till att jämna ut strukturella skillnader i behov och kostnader, exempelvis skillnader i andel barn eller äldre. Systemet utjämnar däremot inte kostnader som beror på skillnader i service eller avgiftsnivåer, inte heller skillnader i effektivitet.

Strukturbidrag

Strukturbidraget syftar till att stärka kommuner och regioner som har en liten befolkning och/eller problem med arbetsmarknaden.

Regleringsbidrag och regleringsavgift

Regeringen anger i budgetpropositionen nivån på statsbidragen till kommunerna för nästa år. Om det uppstår en skillnad mellan den angivna nivån och den totala summa som behövs för att garantera alla kommuner 115 procent av medelskattekraften, plus kostnader för struktur- och införandebidrag och minus avgiftsintäkterna för de kommuner som ligger över den garanterade nivån, reglerar staten detta genom ett lika stort bidrag eller en avgift i kronor per invånare.

tkr
Inkomstutjämning 102 369
Kostnadsutjämning 27 759
Regleringsbidrag 6 953
Summa 137 081

Utjämning av LSS-kostnader

Kostnader för stöd och service till vissa funktionsnedsatta personer enligt LSS utjämnas genom avgifter eller bidrag. Vansbro kommun fick 2020 betala en avgift på 8,3 mkr.

Fastighetsavgift

Den kommunala fastighetsavgiften, som kommunen får från staten, uppgick till 14,0 mkr.

Finansiella kostnader och intäkter

Finansnettot var 1,0 mkr bättre än budgeterat, främst på grund av utdelning från Kommuninvest och lägre räntekostnader för lån än budgeterat. De finansiella kostnaderna bestod till största delen av kostnadsräntor på lån (1,6 mkr) och ränta på pensionsavsättning (0,7 mkr). De finansiella intäkterna bestod till största delen av borgensavgifter (0,6 mkr) och utdelning från Kommuninvest (0,4 mkr).

Justering 2019 på grund av byte av redovisningsprincip för Vansbro Stadsnät

Vid byte av redovisningsprincip justerar man tidigare år i årets ingående balanser. Man ska också räkna om jämförelseår som om man alltid använt den nya principen. Med den nya principen skulle resultatet 2019 varit 77 tkr bättre, därför finns en justering för 2019.

Vansbroviken KB och Bäckaskog

Fastigheten Bäckaskog ägdes tidigare av Vansbroviken KB som i sin tur ägdes av Vansbro kommun. 2019 överlät Vansbroviken KB fastigheten till Vansbro kommun för 1 kr. Då köpeskillingen understiger det verkliga värdet ska värdet bokföras som en intäkt/gåva. Samtidigt skrivs andelarna i Vansbroviken KB ner till 0 och bolaget avvecklas. Nedskrivningen bokfördes som finansiell kostnad. Resultatet 2019 påverkades inte av att kommunen köpt fastigheten och avvecklat kommanditbolaget.

Bioenergianläggning

Kommunen sålde bioenergianläggningen 2019 med en reaförlust på 16,4 mkr, denna redovisades som extraordinär post 2019.