Finansiering

Nettokostnad tkr |
Bokslut 2019 |
Bokslut 2020 |
Budget 2020 |
Avvikelse 2020 |
---|---|---|---|---|
Realisationsvinster och -förluster | 232 | 815 | – | 815 |
Pensionskostnader med mera som inte fördelats på verksamheterna | – 7 780 | – 5 187 | – 6 000 | 813 |
Momskompensation, omsorgsboende | 228 | 235 | – | 235 |
Momsjustering | –70 | 62 | – | 62 |
Intäkt vite | 450 | – | – | 0 |
Schablonersättning från Migrationsverket som ej fördelats till verksamheterna | 4 008 | 2 738 | – | 2 738 |
Intäkt löneväxling | 23 | 26 | – | 26 |
Upplösning anslutningsavgifter | 116 | – | – | 0 |
Upplösning statliga investeringsbidrag | 443 | 694 | – | 694 |
Kundförluster/återvunna fordringar | 312 | 48 | – | 48 |
Nedsatt arbetsgivaravgift på grund av pandemin | – | 636 | – | 636 |
Omställningsfonden | – | – 205 | – | – 205 |
Löneökningar | 0 | 0 | – 1 892 | 1 892 |
Avskrivningar | – 15 842 | – 14 000 | – 14 328 | 328 |
Kapitalkostnadsintäkt | 19 884 | 18 479 | 18 474 | 5 |
Skatteintäkter | 286 537 | 281 563 | 290 952 | – 9 389 |
Generella statsbidrag | 5 777 | 16 521 | 5 341 | 11 180 |
Utjämningssystemet | 124 057 | 137 081 | 132 670 | 4 411 |
Utjämning, LSS-kostnader | – 12 755 | – 8 309 | – 9 764 | 1 455 |
Fastighetsavgift | 13 740 | 13 990 | 13 709 | 281 |
Finansiella kostnader och intäkter | – 872 | – 1 376 | – 2 358 | 982 |
Nedskrivning Vansbroviken KB, finansiell kostnad | – 31 111 | – | – | 0 |
Köp Bäckaskog till underpris | 31 111 | – | – | 0 |
Justering 2019 på grund av byte redovisningsprincip Vansbro Stadsnät | 77 | – | – | 0 |
Bioenergianläggning, finansiell intäkt | 1 596 | – | – | 0 |
Bioenergianläggning, reaförlust, extraordinär post | – 16 064 | – | – | 0 |
Summa | 404 097 | 443 811 | 426 804 | 17 007 |
Kommentarer
Realisationsvinster och realisationsförluster
Realisationsvinsten blev 815 tkr och kom från försäljning av två fastigheter och fordon.
Pensionskostnader med mera som inte är fördelade på verksamheterna
Arbetsgivaravgifter, pensionskostnader, fastighetsförsäkringar och fastighetsskatt fördelades schablonmässigt under året. Det innebär bland annat samma procentuella påslag för arbetsgivaravgifter oavsett de anställdas ålder. Fördelningen gjordes via personalomkostnadspålägget som rekommenderats av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Fördelningen av arbetsgivaravgifterna och pensionskostnaderna resulterade i en underfinansiering och därför har kommunen budgeterat för en del av pensionskostnaderna under finansiering. Efter avstämning av kostnader för arbetsgivaravgifter och pensionskostnader mot budget blev resultatet ett överskott på 813 tkr.
Momskompensation för omsorgsboende
Kommunen fick momskompensation på 235 tkr för lokalhyror inom omsorgsboende.
Momsjustering
Kommunen har gjort en rättelse av moms som resulterade i en intäkt på 62 tkr.
Intäkt vite
Kommunen fick 2019 vitesersättning med 450 tkr av Telenor för att de inte uppfyllt krav då kommunen bytte telefonileverantör.
Schablonersättning från Migrationsverket som ej fördelats till verksamheterna
Kommunen får schablonersättningar från Migrationsverket. Av dessa har 2,7 mkr inte fördelats ut till verksamheterna.
Intäkt löneväxling
Vid löneväxling för anställda tar kommunen ut en avgift från verksamheterna för att täcka sina administrativa kostnader. Avgiften gav en intäkt på totalt 26 tkr 2020.
Upplösning anslutningsavgifter
Vansbro kommun har tidigare intäktsbokfört anslutningsavgifter till stadsnätet i takt med avskrivningarna för stadsnätet. Från och med 2020 har Rådet för kommunal redovisning förtydligat sin rekommendation avseende intäkter, RKR R2, och för att följa rekommendationen har kommunen bytt redovisningsprincip för anslutningsavgifterna. Det innebär att anslutningsavgifterna intäktsförs i sin helhet när anslutningen är klar. Från och med 2020 görs därför ingen upplösning av anslutningsavgifter. Anslutningsavgifterna bokförs som intäkt från och med 2020 på Vansbro Stadsnät som redovisas under Samhällsbyggnad.
Upplösning av statliga investeringsbidrag
Investeringsbidrag ska intäktsbokföras i takt med avskrivningarna för den investering bidraget gäller. Upplösningen av investeringsbidrag 2020 uppgick till 694 tkr.
Kundförluster och/eller återvunna fordringar
Kommunens osäkra kundfordringar minskade med 48 tkr.
Nedsatt arbetsgivaravgift
Till följd av coronapandemin beslutade regeringen att sänka arbetsgivaravgiften under delar av 2020, vilket gav en minskad kostnad på 636 tkr för kommunen.
Omställningsfonden
Kommunens kostnad för Omställningsfonden var 205 tkr 2020.
Löneökningar
Löneökningarna inklusive sociala avgifter blev 1,9 mkr lägre än budgeterat.
Avskrivningar och kapitalkostnadsintäkt
Med avskrivningar menas en planmässig minskning av anläggningstillgångarnas värde som beräknas på anläggningarnas anskaffningsvärde. Avskrivningen av immateriella tillgångar var 69 tkr, avskrivningen av byggnader och anläggningar 11,0 mkr och avskrivningen av maskiner och inventarier 2,9 mkr. Avskrivningarna blev 328 tkr lägre än budgeterat.
Verksamheterna belastas med kapitalkostnad som ska täcka avskrivningar inklusive ränta. Det blir samtidigt en kapitalkostnadsintäkt inom finansiering.
Skatteintäkter
Skatteintäkterna bestäms av dels kommunens skattesats, dels invånarnas totala beskattningsbara inkomst. När kommunen beslutar om budget används den aktuella skatteunderlagsprognosen från SKR för skatteintäkter och utjämningsbidrag. När konjunkturen förändras i landet förändras också dessa intäkter och därför avviker de från budget.
I årets skatteintäkter ingår dessa delar
tkr | |
---|---|
Preliminära skatteintäkter för bokslutsåret | 288 073 |
Prognos över slutavräkning för bokslutsåret | – 4 856 |
Prognos slutavräkning för året före bokslutsåret | – 1 654 |
Summa | 281 563 |
Generella statsbidrag
Kommunen fick 3,6 mkr från de så kallade välfärdsmiljarderna (extra tillskott för kommuner som tagit emot en stor andel flyktingar). Under 2020 fick kommunen 12,9 mkr i extra generella bidrag till följd av regeringens beslut för att motverka konsekvenser av coronapandemin.
Utjämningssystemet
Syftet med utjämningssystemet är att ge alla kommuner likvärdiga ekonomiska förutsättningar. Systemet består av fem delar: inkomstutjämning, kostnadsutjämning, strukturbidrag, införandebidrag och regleringsbidrag eller regleringsavgift.
Inkomstutjämning
I huvudsak finansierar staten utjämningen. Alla kommuner garanteras en beskattningsbar inkomst per invånare som motsvarar 115 procent av genomsnittet i landet. Utjämningen sker genom att den beskattningsbara inkomsten i kommunen jämförs med den garanterade beskattningsbara inkomsten. Kommuner som har en lägre skattekraft än den garanterade får ett utjämningsbidrag, medan kommuner som har en högre skattekraft än garantin får vara med och bidra till utjämningen till de andra kommunerna.
Kostnadsutjämning
Kostnadsutjämningen syftar till att jämna ut strukturella skillnader i behov och kostnader, exempelvis skillnader i andel barn eller äldre. Systemet utjämnar däremot inte kostnader som beror på skillnader i service eller avgiftsnivåer, inte heller skillnader i effektivitet.
Strukturbidrag
Strukturbidraget syftar till att stärka kommuner och regioner som har en liten befolkning och/eller problem med arbetsmarknaden.
Regleringsbidrag och regleringsavgift
Regeringen anger i budgetpropositionen nivån på statsbidragen till kommunerna för nästa år. Om det uppstår en skillnad mellan den angivna nivån och den totala summa som behövs för att garantera alla kommuner 115 procent av medelskattekraften, plus kostnader för struktur- och införandebidrag och minus avgiftsintäkterna för de kommuner som ligger över den garanterade nivån, reglerar staten detta genom ett lika stort bidrag eller en avgift i kronor per invånare.
tkr | |
---|---|
Inkomstutjämning | 102 369 |
Kostnadsutjämning | 27 759 |
Regleringsbidrag | 6 953 |
Summa | 137 081 |
Utjämning av LSS-kostnader
Kostnader för stöd och service till vissa funktionsnedsatta personer enligt LSS utjämnas genom avgifter eller bidrag. Vansbro kommun fick 2020 betala en avgift på 8,3 mkr.
Fastighetsavgift
Den kommunala fastighetsavgiften, som kommunen får från staten, uppgick till 14,0 mkr.
Finansiella kostnader och intäkter
Finansnettot var 1,0 mkr bättre än budgeterat, främst på grund av utdelning från Kommuninvest och lägre räntekostnader för lån än budgeterat. De finansiella kostnaderna bestod till största delen av kostnadsräntor på lån (1,6 mkr) och ränta på pensionsavsättning (0,7 mkr). De finansiella intäkterna bestod till största delen av borgensavgifter (0,6 mkr) och utdelning från Kommuninvest (0,4 mkr).
Justering 2019 på grund av byte av redovisningsprincip för Vansbro Stadsnät
Vid byte av redovisningsprincip justerar man tidigare år i årets ingående balanser. Man ska också räkna om jämförelseår som om man alltid använt den nya principen. Med den nya principen skulle resultatet 2019 varit 77 tkr bättre, därför finns en justering för 2019.
Vansbroviken KB och Bäckaskog
Fastigheten Bäckaskog ägdes tidigare av Vansbroviken KB som i sin tur ägdes av Vansbro kommun. 2019 överlät Vansbroviken KB fastigheten till Vansbro kommun för 1 kr. Då köpeskillingen understiger det verkliga värdet ska värdet bokföras som en intäkt/gåva. Samtidigt skrivs andelarna i Vansbroviken KB ner till 0 och bolaget avvecklas. Nedskrivningen bokfördes som finansiell kostnad. Resultatet 2019 påverkades inte av att kommunen köpt fastigheten och avvecklat kommanditbolaget.
Bioenergianläggning
Kommunen sålde bioenergianläggningen 2019 med en reaförlust på 16,4 mkr, denna redovisades som extraordinär post 2019.