Vård- och omsorgsnämnden
Sammanfattning
VERKSAMHETSIDÉ
Vård- och omsorgsnämnden ska erbjuda en trygg och säker livsmiljö med omsorg och utvecklingsmöjligheter i livets alla skeden. I Vännäs ska det vara positivt att bo, verka och leva.
VIKTIGA HÄNDELSER UNDER ÅRET
Kommunfullmäktiges beslutade i november 2022 att inte överföra nämndens underskott på 4,3 mkr från 2021 till nämndens budget 2022.
Förvaltningen har analyserat kostnaden per brukare inom områdena HSL (hälso- och sjukvårdslagen) och IFO (individ- och familjeomsorg).
Det särskilda boendet Älven, med tio lägenheter, öppnade i april. I samband med öppnandet avvecklade förvaltningen det särskilda boendet Hjorten med tio lägenheter. Även en avdelning med åtta lägenheter på Borgmästargården avvecklades. Antalet boendeplatser minskade från 84 till 76.
Nämnden beslutade om socialupphandling för insatserna städning och tvätt inom ordinärt boende.
Det osäkra läget i omvärlden, med Rysslands invasion av Ukraina, fortsatt pandemi och ökad inflation har påverkat nämndens planeringsförutsättningar.
De rekryteringssvårigheter nämnden har, främst under sommaren, har ökat både kostnader och arbetsbelastning vilket har försämrat nämndens förutsättningar.
Det beslutade omställningsarbetet inom området LSS har inte genomförts fullt ut 2022 men förvaltningen har gjort vissa delar och planerar för avveckling av 2–3 gruppbostäder 2023.
Individ- och familjeomsorgen har genomfört alla beslutade åtgärder och bedöms kunna hålla budget 2023. Åtgärderna för att anpassa resursanvändningen till beslutad budget nådde dock inte målet 2022, även om resultatet var positivare än prognosen.
Pågående pandemi har fortsatt påverka nämndens förutsättningar för måluppfyllelse, både vad gäller olika utvecklings- och kvalitetshöjande aktiviteter och personalförsörjning. Hög sjuk- och vabfrånvaro påverkar planering och ekonomi negativt. Nämndens verksamheter har fortsatt följa restriktioner och använder munskydd i omsorgsnära situationer trots lättnader i övriga samhället.
SAMMANFATTNING AV NÄMNDENS RESULTAT
Förklaring till resultatbedömning:
Ekonomi
Kommunfullmäktiges mål | Nämndens mål | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Nämnderna har en ekonomi i balans. | Vård- och omsorgsnämnden har en ekonomi i balans. | Procentuell avvikelse från budget. |
UPPFÖLJNING AV MÅLEN
mkr Vård- och omsorgsnämnd |
2022 Bruttokostnad |
2022 Bruttointäkt |
2022 Nettokostnad |
2022 Budgetavvikelse |
2021 Nettokostnad |
---|---|---|---|---|---|
Gemensamma resurser | – 14,6 | 0,5 | – 14,1 | 1,3 | – 13,3 |
Individ- och familjeomsorg | – 41,5 | 3,7 | – 37,8 | – 6,7 | – 32,2 |
Hälso- och sjukvårdsverksamhet | – 23,6 | 2,9 | – 20,7 | 0,9 | – 20,4 |
Äldreomsorg | – 115,3 | 25 | – 90,3 | – 1,2 | – 91,3 |
LSS-omsorg | – 104,4 | 31,6 | – 72,8 | – 5,9 | – 66,7 |
Intraprenad | – 5,5 | 0,4 | – 5,1 | 0,2 | – 5,2 |
Akka | – 1,9 | 2,7 | 0,8 | 0,8 | 0,5 |
Summa | – 306,8 | 66,8 | – 240 | – 10,6 | – 228,6 |
Vård- och omsorgsnämndens resultat för 2022 var ett underskott på 10,6 mkr mot budget, vilket var en avvikelse med 3,77 procent. Det var även en försämring med 1,9 mkr mot prognosen i augusti. Årets resultat var sämre än 2021 och visar på en hög nettokostnadsutveckling. Större delen av underskottet berodde på ökade kostnader för IFO och LSS.
IFO redovisade ett underskott på 6,7 mkr, främst på grund av ett ökat behov av skyddsplaceringar för barn och unga under våren. Avdelningen kunde stoppa den negativa kostnadsutvecklingen och resultatet blev 0,7 mkr bättre än det prognostiserade.
LSS lämnade ett underskott på 5,9 mkr, där den främsta orsaken var kostsamma behov inom gruppbostad. Verksamheten har inte kunnat genomföra omställningen inom LSS-området enligt tidplanen. Kostnader för placeringar ökade under andra delen av året.
HSL lämnade ett överskott på 0,9 mkr där hela överskottet utgörs av statsbidrag.
ÄO, äldreomsorgen, redovisade ett underskott på 1,2 mkr. Trots ökade personalkostnader inom hemtjänst och särskilt boende återstod ett överskott på 0,3 mkr för äldreomsorgen 2022. Överskottet berodde bland annat på lägre hyreskostnader än beräknat för lokaler inom särskilt boende. Att slutresultatet ändå blev ett underskott på 1,2 mkr totalt sett beror på höga räntekostnader för leasing.
Statsbidrag
Förvaltningen har använt riktade statsbidrag på totalt 9,0 mkr, fördelade på:
3,7 mkr till äldreomsorg
0,8 mkr till äldreomsorg
1,1 mkr till god och nära vård, via Region Västerbotten
1,1 mkr (av beviljade 1,6 mkr) till äldreomsorgslyftet
0,4 mkr till habiliteringsersättning, LSS-omsorgen
1,0 mkr till individ- och familjeomsorgen
0,9 mkr i återhämtningsbonus, inom hållbart arbetsliv.
Medborgare
Kommunfullmäktiges mål | Nämndens mål | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Medborgarna trivs i Vännäs. | Verksamheten kännetecknas av att vård- och omsorgsnämndens insatser stärker och tar tillvara den enskildes egna resurser för att leva ett så självständigt liv som möjligt med bra livskvalitet. | Andel avslutade ärenden med försörjningsstöd som inte återkommer inom ett år. | ||||
Andel personer som går vidare i annan försörjning genom Jobbsteget. Mäts varje tertial. | ||||||
Andel av genomförandeplaner där det står hur brukaren varit delaktig i framtagandet av planen. | ||||||
Andel personer med stöd av hemtjänst som känner sig trygga att bo hemma. | ||||||
Det förebyggande arbetet utvecklas. | Socialtjänsten arbetar på ”fältet” bland ungdomar fyra högriskhelger under året. | |||||
Andel brukare i ordinärt boende som erbjudits rehabilitering genom Exorlive. | ||||||
Verkställighet av utevistelse/promenad för hemtjänsttagare, andel utförda. | ||||||
Riskanalysbedömning genom Senior Alert inom särskilt boende äldre. | ||||||
Medborgarna är delaktiga i kommunens utveckling, ges ett bra bemötande, en bra service och tillgängligheten till Vännäs kommuns verksamheter är god. | Alla kontakter kännetecknas av respekt för individen. | Socialsekreterare träffar placerade barn minst 4 gånger per år. | ||||
Samtliga kontaktpersoner till brukare inom hemtjänst, LSS-boenden och särskilda boenden ska minst en gång i månaden ha genomfört ett dokumenterat dialogmöte med berörd person. | ||||||
Möjligheten för den enskilde att påverka beslut i sin vardag tillgodoses. | Andel personer 65 år och äldre i äldreomsorgen som är nöjda med hur personalen tar hänsyn till deras åsikter och önskemål. | |||||
Andel boende i LSS-omsorgen som har inflytande över maten. | ||||||
Medborgarna i Vännäs känner trygghet i att de får den hjälp de behöver inom rimlig tid. | Väntetid mellan beslut och inflyttningsdatum i särskilt boende. | |||||
Utredningstid i antal dagar från ansökan till beslut om LSS-insats. | ||||||
Utredningstid i antal dagar från påbörjad utredning till avslutad utredning inom området barn/unga. | ||||||
Medborgarna erbjuds en effektiv och tillgänglig välfärd genom digitala tjänster och information. | Medborgarna upplever att de får svar på sina frågor. | Finns ingen indikator 2021. | ||||
Digitala tjänster ska, när det är möjligt och relevant, vara förvaltningens förstahandsval. | Andel ansökningar via e-tjänst i jämförelse för färdtjänst, riksfärdtjänst samt försörjningsstöd och hemtjänst genom förenklad biståndsbedömning. |
UPPFÖLJNING AV MÅLEN
Målet inom området medborgare uppfylldes endast delvis även om enskilda indikatorer visade goda resultat.
Under 2022 genomförde Socialstyrelsen enhetsundersökningen och brukarundersökningen ”Vad tycker äldre om?”. Här finns indikatorerna som rör trygghet och nöjdhet och påverkar resultatet. Sammantaget visade undersökningen att Vännäs har god kvalitet inom äldreomsorg och LSS. Inom de flesta frågeområden var Vännäs bland de 25 procent bästa kommunerna.
Nämnden har höga krav och ambitioner, ett exempel är andelen avslutade ärenden inom försörjningsstöd som inte återkommer inom ett år. 49 procent av alla avslutade ärenden återkom inte inom ett år vilket är ett bra resultat jämfört med riket. Nämnden vill dock vara bättre än så och bedömer resultatet som orange nivå, det vill säga inte tillfredsställande.
Samma höga målnivå gäller utredningstider. Där har nämnden hållit lagstadgade och skyndsamma tidsgränser och missade med små marginaler uppfylld målnivå.
Det har inte gått att få fram andelen som erbjudits rehabiliteringsträning genom Exorlive 2022. Omkring 40 patienter tränar med Exorlive tillsammans med personal och 30 personer i ordinärt boende rehabiliterades med arbetsverktyget våren 2022. Träning med Exorlive finns även tillgänglig på kommunens hemsida för alla medborgare som klarar av att aktivera sig själva.
Andelen ansökningar via e-tjänst ökade inom försörjningsstöd och färdtjänst. För riksfärdtjänst och hemtjänst var andelen e-ansökningar däremot kvar på en låg nivå.
Antalet medarbetare som regelbundet loggar in i verksamhetssystemet och dokumenterar ökar snabbt, men fortfarande finns det medarbetare som inte alltid följer de dokumentationskrav som finns. I samband med byte av verksamhetssystem kommer förvaltningen att göra riktade insatser. Andelen genomförda samtal med brukare inom hemtjänst, LSS-boende och särskilt boende bedöms vara 100 procent men när alla inte har dokumenterats blir resultatet delvis uppfylld målnivå (gul).
Väntetiden mellan beslut och inflyttningsdatum på särskilt boende beror helt på omsättningen på befintliga platser. Nämnden bedömer att det är balans i förhållandet mellan behov och tillgång till platser.
Nämnden analyserar resultaten för att ta fram åtgärder inom varje verksamhetsområde.
Samhällsutveckling
Kommunfullmäktiges mål | Nämndens mål | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Det ska finnas goda förutsättningar för att leva, bo och verka i Vännäs kommun. | Den enskilde får sina individuella behov tillgodosedda. | Andel brukare som har aktuell genomförandeplan, upprättad under 2022. | ||||
För den enskilde nyttjas resurserna på ett effektivt och hållbart sätt. | Antalet olika personer från hemtjänstpersonalen som hjälper den äldre under 14 dagar. | |||||
Nämnden bidrar för att skapa förutsättningar för medborgare med särskilda behov att få tillgång till funktionella bostäder. | Bostadssamordning finns, inga mätindikatorer. | |||||
Vännäs kommuns verksamheter är av god kvalitet. | Den enskilde upplever ett gott bemötande. | Andel personer 65 år och äldre i äldreomsorgen som är nöjda med hur personalen bemöter dem. | ||||
Den enskilde känner trygghet. | Andel personer med stöd av hemtjänst som känner sig trygga att bo kvar hemma. | |||||
Andel personer som känner sig trygga med att bo i särskilt boende. | ||||||
Nattfasta, 11 timmar eller mindre (särskilt boende). | ||||||
Säker läkemedelshantering. | ||||||
God och säker palliativ vård. | ||||||
Den enskilde möter kompetent personal. | Andel personal som har vård- och omsorgsutbildning på gymnasienivå. | |||||
Andel tillsvidareanställda medarbetare inom LSS-omsorgen som har utbildning i lågaffektivt bemötande. | ||||||
Andel tillsvidareanställda medarbetare som har utbildning i demens ABC. | ||||||
Vännäs kommun har ett väl utvecklat näringsliv och företagande. | Nämndens verksamheter bidrar till ett utvecklat näringsliv. | Andel personer som går vidare i annan försörjning genom Jobbsteget. |
UPPFÖLJNING AV MÅLEN
Målet inom området samhällsutveckling uppfylldes delvis även om enskilda indikatorer visade goda resultat.
Resultatnivån påverkades främst av den låga måluppfyllelsen för andelen personal med vård- och omsorgsutbildning. Full måluppfyllelse förutsätter att minst 90 procent av personalen har vårdutbildning, men i Vännäs hade knappt 70 procent vårdutbildning.
Under 2022 genomförde Socialstyrelsen enhetsundersökningen och brukarundersökningen ”Vad tycker äldre om?”. Här finns indikatorerna som rör trygghet och nöjdhet och påverkar resultatet. Sammantaget visade undersökningen att Vännäs har god kvalitet inom äldreomsorgen. Inom de allra flesta frågeområden var Vännäs bland de 25 procent bästa kommunerna.
Nämnden har höga krav och ambitioner. Ett exempel är kontinuiteten inom hemtjänsten, alltså att brukaren ska få hjälp av samma personer i så hög utsträckning som möjligt. Jämfört med rikssnittet nådde Vännäs en godkänd (grön) måluppfyllelse. Nämnden sätter dock målet högre och bedömer resultatet som delvis uppfyllt (gult). Under 2022 var det i snitt 14 olika personer som mötte brukaren under 14 dagar.
Nämnden nådde målet för god palliativ vård med välfungerande rutiner med brytpunkt för vård i livets slut. Läkemedel finns i förråden och verksamheten använder strukturerade smärtskattningar för att optimera smärtlindringen.
Resultatindikatorerna för nattfasta och säker medicinhantering var prioriterade utvecklingsområden 2022 och har också utvecklats positivt även om förvaltningen inte nådde målet fullt ut. Arbetet fortsätter 2023.
För att öka möjligheten att nå nollvisionen för läkemedelsavvikelser införde förvaltningen under senhösten en mobil digital lösning (Appva/MCSS) för signering av ordinerade insatser. Den infördes i full skala, det vill säga inom både LSS och äldreomsorgen. Vid den första avstämningen för perioden 18 december till 18 januari, fanns 38 567 insatser planerade och av dessa var 98 procent signerade och 92 procent i tid vilket är ett mycket gott resultat.
Nämnden analyserar resultaten för att ta fram åtgärder inom varje verksamhetsområde.
Medarbetare
Kommunfullmäktiges mål | Nämndens mål | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Medarbetarna trivs. | Medarbetarna trivs. | Medarbetarindex. | ||||
Vännäs kommun har bra ledare med ett gott ledarskap. | Vännäs kommun har bra ledare med ett gott ledarskap. | Ledarskapsindex. | ||||
Vännäs kommun har jämställda arbetsvillkor. | Vännäs kommun har jämställda arbetsvillkor. | Löneskillnader mellan män och kvinnor (tillsvidareanställda). | ||||
Vännäs kommun har arbetsplatser fria från kränkningar och trakasserier av chef och arbetskamrater. | Vännäs kommun har arbetsplatser fria från kränkningar och trakasserier av chef och arbetskamrater. | Medarbetarindex. | ||||
70 % av kommunens tillsvidareanställda kvinnor ska ha en heltidsanställning. | 70 % av kommunens tillsvidareanställda kvinnor ska ha en heltidsanställning. | Personalstatistik, män/kvinnor. | ||||
Sjukfrånvaron är högst 6 %. | Sjukfrånvaron är högst 6 %. | Sjukfrånvarostatistik, män/kvinnor. |
UPPFÖLJNING AV MÅLEN
Vård- och omsorgsförvaltningen hade 446 personer anställda 2022, 53 fler än 2021. Antalet årsarbetare var 357, 11 fler än 2021. Med målet att minska andelen timtidsanställningar har fler medarbetare numera månadsanställning i stället för timtidsanställning vilket har ökat antalet anställda.
Medellönen var 28 616 kr per månad och kvinnor tjänar i snitt mer än män.
Omkring 47,8 procent av medarbetarna arbetar heltid, bland kvinnor är andelen 46 procent. Det var en ökning sedan 2021 (42 procent) och ett resultat av arbetet med att öka andelen heltider.
Nämnden har en mycket låg måluppfyllelse när det gäller sjukfrånvaron som var 10,1 procent. Ingen märkbar minskning har skett sedan 2021 (10,3 procent). Mycket av frånvaron utgörs av vab (vård av barn) som tillsammans med övrig sjukfrånvaro och brist på vikarier har påverkat verksamheternas förutsättningar negativt.
Arbete för att minska frånvaro och frånvarons konsekvenser fortsätter 2023. Trots hög sjukfrånvaro visar medarbetarenkäten 2022 inte ett lägre snitt än kommunen som helhet vad gäller medarbetarnas egen upplevelse av god hälsa. Sammantaget visar medarbetarenkäten att medarbetarna klarar av att hantera kraven i arbetet men att de inte får tillräcklig återhämtning mellan arbetspassen.
Det är svårt för nämnden att åstadkomma förutsättningar för gott ledarskap, vad gäller antalet medarbetare och tillgång till stödfunktioner, i kombination med uppdragets komplexitet. Det påverkar även möjligheterna att nå målen inom området medarbetare.
Nämnden nådde totalt sett inte full måluppfyllelse när det gäller att arbetsplatsen ska vara fri från kränkningar och trakasserier. Arbete pågår på de enheter där medarbetare har angett att de utsatts för trakasserier och kränkningar.
Framtid och förväntad utveckling
Att kunna bemanna med rätt kompetens är både i dag och på lång sikt nämndens främsta utmaning. Nämnden kan inte möta kompetensutmaningen genom att enbart rekrytera fler utan behöver även utveckla nya arbetssätt och öka kompetensen hos befintliga medarbetare. Detta arbete behöver vara i fokus 2023. Rekryteringsutmaningen gäller alla nämndens verksamheter men är störst när det gäller semestervikarier till äldre- och LSS-omsorgen.
Den nationella kompetenssatsningen inom socialtjänsten, Yrkesresan, fortsätter 2023. Yrkesresan startade inom IFO och förbereds för att riktas till personal inom funktionshinder, LSS och SoL med planerad start 2024. Nämnden behöver resursplanera för att göra det möjligt för alla medarbetare och chefer inom LSS att delta i Yrkesresan.
Omvärldsfaktorer som hög inflation, prisökningar och säkerhetsläget väntas påverka nämndens förutsättningar att nå målen. Utifrån detta behöver nämnden fokusera på att minska behovet av fler medarbetare och att genomföra insatser kostnadseffektivt.
Nämnden behöver arbeta förebyggande och fortsätta använda resurser till aktiviteter som motverkar ofrivillig ensamhet och stärker individernas förmåga till självständighet.
Allt fler personer får hälso- och sjukvård i hemmet (hemsjukvård) och den medicinska och tekniska utvecklingen gör att alltmer avancerade vårdinsatser kan ges i brukarens hem eller i särskilt boende. Det medför samtidigt höga kostnader för hälso- och sjukvårdspersonal, förbrukningsmaterial och hjälpmedel.
Omställningen i samband med regeringens satsning på nära vård 1 fortsätter. Förändringsstegen tillsammans med den nya socialtjänstlagen och samsjuklighetsutredningens intentioner påverkar kommunens förutsättningar att nå målen. Vissa delar kan ha en positiv påverkan medan andra försvårar måluppfyllelse och effektiv förvaltning.
Nämnden behöver fortsätta omställningsarbetet för att nå budget i balans inom IFO-verksamheterna. IFO genomförde 2022 ett internt utveckling- och effektiviseringsarbete. Detta för att åstadkomma fler hemmaplanslösningar som alternativ till dyra och ineffektiva externa placeringsalternativ, för både barn, unga och vuxna.
Fler familjehem i egen regi har skapat alternativ till både HVB och konsultstödda familjehemsplaceringar. Försörjningsstödets kostnadsutveckling behöver också bevakas med anledning av höjd riksnorm.
Bedömningen är att IFO har rustat verksamheten för en budget i balans 2023.
Nämnden behöver fullfölja omställningsarbetet inom LSS. Bedömningen är att nämnden 2023 når målet att avveckla två av tre gruppbostäder och har påbörjat avvecklingen av den tredje.
Nämnden fortsätter bytet av verksamhetssystem 2023. Införandet påverkar initialt effektiviteten i den aktuella verksamheten samtidigt som systemet när det är helt infört ska bidra till en effektivare förvaltning. Systembytet möjliggör också fler interaktioner mellan förvaltning och medborgare.
Principen ”digitalt först” ska fortsätta vara vägledande för nämndens effektiviseringsarbete.
Nämnden behöver synliggöra betydelsen av varje enskild medarbetares bidrag och ledarskapets förutsättningar för att möta nuvarande och framtida utmaningar.
Nämnden stödjer förvaltningens fortsatta utveckling av en mer tillitsbaserad organisation och anammar de nyckelord som Tillitsdelegationen anger:
Mod och nyfikenhet att pröva nya arbetssätt.
Acceptans för att hantera misstag och dra lärdomar.
Uthållighet och tålamod för förändringsprocesser.
Vision som engagerar och involverar.
Uppföljning av särskilda uppdrag och direktiv
Vård- och omsorgsnämnden fick i 2022 års budget följande direktiv och uppdrag av kommunfullmäktige.
Särskilda direktiv 2022 Vård och omsorgsnämnden |
Resultat: Genomfört/Delvis genomfört/Ej genomfört |
Kommentar |
---|---|---|
1. Kommunen ska ha ambition att ständigt förbättra kvaliteten. Det ska vara möjligt att mäta och arbeta för förbättring. | Genomfört | Nämnden har under 2022 genomfört genomlysningar/analyser med aktiviteter i förbättringssyfte. |
2. Vid inköp och/eller leasing av personbilar ska nämnden välja elbilar i första hand och laddhybrider samt fordon som är godkända att tankas med HVO100 eller motsvande i andra hand. Inköp/leasing av bil som ej uppfyller de två första kategorierna kräver godkännande från förvaltningschef och särskilda skäl ska dokumenteras. | Genomfört | Brist på laddstationer och skärmtak försvårar intentionen att öka antalet elbilar. |
3. Arbetet med heltider ska prioriteras i enlighet med kommunens plan. | Genomfört | |
4. Besparingar får inte medföra nedläggning av familjecenter. | Genomfört |
Särskilda uppdrag 2022 Vård- och omsorgsnämnden |
Resultat: Genomfört/Delvis genomfört/Ej genomfört |
Kommentar |
---|---|---|
5. Fortsätta med resfria möten och utveckla kompetensen för att genomföra digitala möten. | Genomfört | |
6. Fortsätta undvika flygresor och välja tåg i största möjligaste mån. Bilresorna inom förvaltningen ska genomföras med kommunens egna miljövänliga fordon. | Genomfört | Minskning av externa placeringar inom IFO minskar även behovet av flygresor. |