Noter till årsredovisning
Innehållsförteckning noter
Not 1 Redovisningsprinciper
Not 2 Uppskattningar och bedömningar
Not 3–9 Noter till resultaträkningen
Not 11–25 Noter till balansräkningen
Not 26 Leasing
Not 27–29 Noter till kassaflödesrapporten
Not 30 Upplysning om upprättad särredovisning
Not 31 Upplysning om kostnad för räkenskapsrevision
Not 1. Redovisningsprinciper
Årsredovisningen är upprättad i enlighet med lag (2018:597) om kommunal bokföring och redovisning (LKBR) och rekommendationer utgivna av Rådet för kommunal redovisning (RKR) med några undantag som redovisas under respektive punkt.
Kommunkoncern och sammanställda räkenskaper
Kommunkoncernen består av följande kommunala koncernföretag:
Bolag | Ägarandel % |
---|---|
Vännäs Fastigheter AB | 100 % |
Fastighetstjänster i Vännäs AB | 100 % |
Älvdala Fastigheter AB | 100 % |
Wendenes AB | 49 % |
Vännäs kommun äger det allmännyttiga fastighetsbolaget Vännäs Fastigheter AB till 100 procent. Vännäs Fastigheter AB har i sin tur två helägda dotterbolag samt ett intressebolag. Älvdala Fastigheter AB bildades 2018. Verksamheten består i att blockuthyra lägenheter till Älvdala Byggemenskap kooperativa hyresrättsförening under 15 år. Fastighetstjänster i Vännäs AB tillkom under 2019 men började bedriva sin verksamhet den 1 januari 2020. Verksamheten består i huvudsak av att bedriva städ- och fastighetstjänster riktade till kommunens egen organisation. I kommunkoncernen ingår också intressebolaget Wendenes AB som Vännäs Fastigheter AB äger till 49 procent och Kaj Johansson-gruppen till 51 procent. Avsikten med bolaget är att tillsammans bidra till att utveckla Vännäs kommuns näringsliv genom att erbjuda konkurrenskraftiga lokaler. Wendenes AB ingår inte i kommunens koncernredovisning med anledning av att bolagets omsättning är låg i förhållande till hela kommunkoncernens.
Värderings- och omräkningsprinciper
Anläggningstillgångar
Tillgångar avsedda för stadigvarande bruk eller innehav med en nyttjandeperiod om minst tre år klassificerades som anläggningstillgång om beloppet översteg gränsen för mindre värde. Gränsen för mindre värde var för räkenskapsåret 2022 satt till ett prisbasbelopp. Anläggningstillgångar, immateriella och materiella, värderades till anskaffningsvärde med avdrag för avskrivningar och eventuella nedskrivningar. Om det på balansdagen förelåg indikation att en materiell anläggningstillgång minskat i värde ska tillgångens återvinningsvärde beräknas.
Avskrivning av immateriella och materiella anläggningstillgångar görs för den beräknade nyttjandeperioden med linjär avskrivning baserad på anskaffningsvärdet. På tillgångar i form av mark och pågående arbeten görs inga avskrivningar. Avskrivningen påbörjas när tillgången tas i bruk. För tillgångar där nyttjandeperioden styrs i avtal används avtalsperioden som avskrivningstid.
Vännäs kommun tillämpar komponentavskrivningar för materiella anläggningstillgångar som har betydande komponenter. Enskilda komponenter vars värde understiger 100 000 kr samt vars nyttjandetid skiljer sig från anläggningens nyttjandetid med mindre än 5 år anses inte vara betydande komponenter och särredovisas därför inte. Kommunens fastigheter har delats in i olika komponentgrupper och därefter komponenter.
Huvudsakligen tillämpas följande avskrivningstider:
- Maskiner och inventarier skrivs av på 3–30 år.
- Fordon skrivs av på 5–20 år.
- Fastigheter har komponentvis avskrivning, 10–80 år.
- Mark avskrivs inte.
Korttidsinventarier med en ekonomisk livslängd på max 3 år och inventarier av mindre värde, max ett prisbasbelopp, kostnadsförs direkt.
Omsättningstillgångar
Kundfordringar och övriga kortfristiga fordringar är upptagna till det belopp varmed de beräknas inflyta. Kundfordringar bedöms som osäkra när fordran är äldre än 12 månader.
Kommunens placeringsportföljer är avsedda att täcka framtida åtaganden och är klassificerade som omsättningstillgång, kortfristiga placeringar, eftersom de kontinuerligt är föremål för köp och försäljning. Portföljen redovisades som ett sammansatt finansiellt instrument och värderades enligt marknadsvärde.
Tomter för försäljning värderas kollektivt per exploateringsetapp där de totala utgifterna fördelas per tomt utifrån yta. I anskaffningsvärdet ingår mark, andel av projektering och direkta utgifter för åtgärder på tomtmarken. Exploateringsobjekt som är avsedda att avyttras redovisas som omsättningstillgång. Exploateringsområden som inte ska avyttras redovisas däremot som anläggningstillgång.
Leasing
Vännäs kommun har fortsatt genomgången av finansiell leasing där Stamhemmanet 2 nu ingår. Resterande leasingavtal klassades under räkenskapsåret som operationell leasing.
Skulder och avsättningar
Erhållna anslutningsavgifter för va redovisas som förutbetald intäkt och periodiseras på 20 år. Resultatet från va-verksamheten läggs som en skuld till avgiftskollektivet enligt RKR:s idéskrift Redovisning av affärsverksamhet.
Avsättning för pensioner värderas enligt RIPS i enlighet med RKR R10. Pensionsskulden är den beräknade framtida skuld som kommunen har till arbetstagare och pensionstagare. Pensioner redovisas enligt redovisningslagens blandmodell som innebär att pensioner intjänade till och med den 31 december 1997 behandlas som ansvarsförbindelse. Pensionsförmåner som årligen intjänats från och med 1998 redovisas som en avsättning i balansräkningen. Pensionsåtagande för anställda i de övriga bolag som ingår i kommunkoncernen redovisas enligt Bokföringsnämndens allmänna råd.
Redovisningsprinciper i driftredovisningen
Löner belastas med ett personalomkostnadspålägg på 39,15 procent som inkluderar sociala avgifter och pensionskostnader.
Materiella och immateriella anläggningstillgångar belastas med verklig avskrivningskostnad samt en kalkylränta på 1,25 procent.
Kostnader för it interndebiteras utifrån självkostnad och verkligt nyttjande. Gemensam central administration som ekonomi, personal och upphandling fördelas inte ut på de olika verksamheterna förutom verksamheter som är affärsmässiga.
Not 2. Uppskattningar och bedömningar
Jämförelsestörande poster
Jämförelsestörande poster är resultat av händelser eller transaktioner som inte är extraordinära men som är viktiga att uppmärksamma vid jämförelser med andra perioder. År 2022 genomförde kommunen en försäkringsinlösen av individuella pensionsrätter (IPR) för pensioner som avser ansvarsförbindelsen. Beloppet som löstes in var 19,9 mkr (24,8 inklusive löneskatt). Under 2022 erhöll kommunen 2,9 mkr i ersättning för byggandet av gata gällande kvarteret Fabriken. Gatan ägs och kommer att driftas av kommunen, men betalades av ett byggföretag.
Noter till resultaträkningen
Not 3 Verksamhetens intäkter, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Försäljningsintäkter | 28,4 | 14,6 | 13,4 | 14,1 |
Taxor och avgifter | 46,0 | 45,7 | 50,5 | 49,0 |
Hyror och arrenden | 51,5 | 47,8 | 27,2 | 10,0 |
Bidrag och kostnadsersättningar från staten | 80,8 | 82,4 | 80,5 | 82,1 |
EU-bidrag | 0,9 | 0,7 | 0,9 | 0,7 |
Övriga bidrag | 0,7 | 1,0 | 0,7 | 1,0 |
Försäljning av verksamhet och konsulttjänster | 96,3 | 100,2 | 96,7 | 100,9 |
Försäljning av exploateringsverksamhet | 2,5 | 0,1 | 2,5 | 0,9 |
Realisationsvinster på anläggningstillgångar | 2,7 | 2,9 | 0,3 | 1,3 |
Övriga verksamhetsintäkter | 5,4 | 1,6 | 5,8 | 1,6 |
Summa verksamhetens intäkter | 315,2 | 297,1 | 278,5 | 261,6 |
Not 4 Verksamhetens kostnader, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Personalkostnader exklusive pensionskostnader | 566,2 | 541,0 | 541,6 | 533,0 |
Pensionskostnader | 55,5 | 49,9 | 54,5 | 39,3 |
Inköp av material och varor | 41,1 | 5,1 | 35,3 | 34,0 |
Köp av huvudverksamhet | 97,2 | 94,0 | 97,2 | 93,5 |
Lokal- och markhyror samt övriga fastighetskostnader | 23,0 | 10,3 | 82,2 | 54,9 |
Inköp av tjänster | 71,6 | 32,0 | 45,6 | 40,8 |
Lämnade bidrag | 14,0 | 14,6 | 14,0 | 14,6 |
Realisationsförluster och utrangeringar | 0,4 | 0,6 | 0,4 | 0,5 |
Anskaffningskostnad sålda exploateringsfastigheter | 2,1 | 2,1 | 0,8 | |
Bolagsskatt | 4,5 | 2,4 | ||
Övriga verksamhetskostnader | 37,6 | 77,6 | 25,9 | 25,2 |
Summa verksamhetens kostnader | 913,2 | 827,5 | 898,7 | 836,5 |
Not 5 Avskrivningar, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Avskrivning immateriella tillgångar | 0,0 | 0,3 | 0,0 | |
Avskrivning byggnader och anläggningar | 29,9 | 28,6 | 27,1 | 24,9 |
Avskrivning maskiner, fordon och inventarier | 7,6 | 6,9 | 7,1 | 6,6 |
Nedskrivning immateriella tillgångar | 4,0 | 4,0 | ||
Nedskrivning byggnader och anläggningar | 3,2 | 3,1 | ||
Summa avskrivningar | 37,4 | 43,0 | 34,3 | 38,6 |
För uppgift om avskrivningstider, se avsnittet Redovisningsprinciper. |
Not 6 Skatteintäkter, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Preliminär kommunalskatt | 455,8 | 433,1 | 455,8 | 433,1 |
Preliminär slutavräkning innevarande år | 10,6 | 10,3 | 10,6 | 10,3 |
Slutavräkningsdifferens föregående år | 2,9 | 1,5 | 2,9 | 1,5 |
Summa skatteintäkter | 469,2 | 444,9 | 469,2 | 444,9 |
Not 7 Generella statsbidrag och utjämning, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Inkomstutjämningsbidrag | 129,1 | 118,6 | 129,1 | 118,6 |
Strukturbidrag | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
Regleringsbidrag | 25,0 | 26,7 | 25,0 | 26,7 |
Kostnadsutjämningsbidrag | 14,0 | 11,1 | 14,0 | 11,1 |
Bidrag för LSS-utjämning | 35,1 | 33,1 | 35,1 | 33,1 |
Kommunal fastighetsavgift | 22,4 | 21,8 | 22,4 | 21,8 |
Övriga generella bidrag från staten | 5,9 | 4,9 | 5,9 | 4,9 |
Varav Skolmiljarden | 1,3 | 1,2 | 1,3 | 1,2 |
Varav God vård och omsorg | 0,6 | 3,7 | 0,6 | 3,7 |
Varav statsbidrag för val | 0,3 | 0,3 | ||
Varav tillfälligt stöd Ukraina | 0,2 | 0,2 | ||
Varav regeringsbeslut ökat stöd | 3,6 | 3,6 | ||
Summa generella statsbidrag och utjämning | 235,9 | 220,7 | 235,9 | 220,7 |
Not 8 Finansiella intäkter, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Utdelningar på aktier och andelar | 0,9 | 0,2 | 0,9 | 0,2 |
Realiserad vinst på försäljning av finansiella instrument | 1,3 | 15,1 | 1,3 | 15,1 |
Ränteintäkter | 1,1 | 1,0 | 0,7 | 0,2 |
Övriga finansiella intäkter | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Summa finansiella intäkter | 3,4 | 12,2 | 3,0 | 15,5 |
Not 9 Finansiella kostnader, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Räntekostnader på lån | 5,0 | 4,7 | 4,2 | 3,8 |
Finansiell kostnad, förändring av pensionsavsättning | 2,1 | – 0,8 | 2,1 | – 0,8 |
Förlust vid försäljning av finansiella instrument | 1,0 | 1,0 | ||
Orealiserad värdeminskning på finansiella instrument | 11,6 | 11,6 | 4,2 | |
Övriga finansiella kostnader | 0,3 | 0,9 | 0,3 | 0,3 |
Summa finansiella kostnader | 20,0 | 4,8 | 19,2 | 7,4 |
Not 10 Jämförelsestörande poster, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Kostnader | ||||
Försäkringslösning pensioner | 24,8 | 24,8 | ||
Nedskrivning av projektkostnader för särskilt boende | 4,0 | 4,0 | ||
Nedskrivning exploateringsmark Överingenjören | 3,1 | 3,1 | ||
Utrangering exploatering som felaktigt fanns kvar i anläggningsregistret | 0,5 | 0,5 | ||
Intäkter |
||||
Ersättning för gata kvarteret Fabriken | 2,9 | 2,9 | ||
Gamla avslutade projekt | 4,2 | 4,2 | ||
Summa jämförelsestörande poster | 27,6 | 7,5 | 27,6 | 7,5 |
Noter till balansräkningen
Not 11 Immateriella anläggningstillgångar, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Förvärvade immateriella anläggningstillgångar | ||||
Ingående anskaffningsvärde | 17,2 | 17,2 | 0,0 | 15,9 |
Inköp | 0,1 | 0,1 | ||
Överföringar | ||||
Utgående anskaffningsvärde | 17,3 | 17,2 | 0,1 | 15,9 |
Ingående ackumulerade avskrivningar | – 1,0 | – 0,8 | 0,0 | |
Årets avskrivningar | – 0,3 | – 0,3 | 0,0 | |
Utgående ackumulerade avskrivningar | – 1,3 | – 1,0 | 0,0 | |
Ingående ackumulerade nedskrivningar | – 15,9 | – 11,9 | – 11,9 | |
Årets nedskrivningar | – 4,0 | – 4,0 | ||
Utgående ackumulerade nedskrivningar | – 15,9 | – 15,9 | 0,0 | – 15,9 |
Utgående redovisat värde | 0,1 | 0,3 | 0,1 | 0,0 |
Genomsnittliga avskrivningstider, år | 5 | 5 | 5 | |
Nedskrivning skedde under 2021 av projekteringskostnader för ett särskilt boende som inte kommer att byggas. |
Not 12 Mark, byggnader och tekniska anläggningar, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Ingående anskaffningsvärde | 1 384,7 | 1 303,8 | 949,4 | 927,9 |
Inköp | 92,9 | 95,9 | 122,2 | 33,2 |
Försäljningar | – 5,6 | – 14,8 | – 0,6 | – 11,7 |
Utrangeringar | – 0,1 | – 0,3 | ||
Överföringar | ||||
Utgående anskaffningsvärde | 1 471,8 | 1 384,7 | 1 071,0 | 949,4 |
Ingående ackumulerade avskrivningar | – 452,9 | – 436,2 | – 410,5 | – 397,1 |
Försäljningar | 1,5 | 11,6 | 0,3 | 11,6 |
Utrangeringar | 0,0 | |||
Årets avskrivningar | – 28,9 | – 28,3 | – 27,1 | – 24,9 |
Utgående ackumulerade avskrivningar | – 480,2 | – 452,9 | – 437,3 | – 410,5 |
Utgående redovisat värde | 991,6 | 931,8 | 633,7 | 539,0 |
Därav finansiell leasing | 176,6 | 98,0 | ||
Genomsnittliga avskrivningstider, år | 45 | 43 | 36 | 38 |
Not 13 Maskiner och inventarier, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Ingående anskaffningsvärde | 123,2 | 98,5 | 101,4 | 93,4 |
Inköp | 26,7 | 24,7 | 15,6 | 8,0 |
Försäljningar | – 1,5 | – 1,4 | ||
Utrangeringar | – 0,3 | – 0,3 | ||
Utgående anskaffningsvärde | 148,0 | 123,2 | 115,3 | 101,4 |
Ingående ackumulerade avskrivningar | – 65,6 | – 58,4 | – 62,9 | – 56,3 |
Försäljningar | 1,4 | 1,4 | ||
Utrangeringar | 0,2 | 0,2 | ||
Årets avskrivningar | – 8,4 | – 7,2 | – 7,1 | – 6,6 |
Utgående ackumulerade avskrivningar | – 72,4 | – 65,6 | – 68,4 | – 62,9 |
Utgående redovisat värde | 75,7 | 57,6 | 46,9 | 38,5 |
Därav finansiell leasing | ||||
Genomsnittliga avskrivningstider, år | 19 | 11 | 19 | 15 |
Not 14 Finansiella anläggningstillgångar, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Aktier och andelar | ||||
Vännäs Fastigheter AB | 83,3 | 83,3 | ||
Kommuninvest ekonomisk förening | 6,8 | 6,7 | 6,8 | 6,7 |
Övriga aktier och andelar | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
Summa aktier och andelar | 7,0 | 7,0 | 90,3 | 90,3 |
Långfristig utlåning | ||||
Norra Skog | 1,1 | 1,0 | 1,1 | 1,0 |
Övriga långfristiga fordringar | 13,8 | 11,4 | ||
Summa långfristig utlåning | 14,8 | 12,4 | 1,1 | 1,0 |
Summa finansiella anläggningstillgångar | 21,9 | 19,4 | 91,4 | 91,3 |
Not 15 Förråd, lager och exploateringsfastigheter, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Tomter till försäljning | 21,8 | 22,2 | 21,8 | 22,2 |
Summa förråd, lager och exploateringsfastigheter | 21,8 | 22,2 | 21,8 | 22,2 |
Not 16 Fordringar, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Kundfordringar | 12,8 | 12,6 | 18,2 | 13,7 |
Statsbidragsfordringar och kostnadsersättningar | 33,0 | 35,4 | 31,5 | 28,0 |
Kommunalskattefordringar | 23,7 | 18,5 | 23,7 | 10,3 |
Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter | 42,0 | 29,1 | 50,7 | 29,0 |
Övriga kortfristiga fordringar | 17,6 | 3,5 | 16,0 | 12,0 |
Summa fordringar | 129,1 | 99,1 | 140,1 | 92,9 |
Not 17 Kortfristiga placeringar, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Aktier och andelar | 77,7 | 88,9 | 77,7 | 88,9 |
Anskaffningsvärde | 80,3 | 79,8 | 80,3 | 79,8 |
Orealiserad värdestegring | – 2,6 | 9,1 | – 2,6 | 9,1 |
Summa kortfristiga placeringar | 77,7 | 88,9 | 77,7 | 88,9 |
Not 18 Kassa, bank, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Kassa, handkassa | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Bank | 98,2 | 110,1 | 98,3 | 110,0 |
Redovisat värde vid årets slut | 98,2 | 110,1 | 98,3 | 110,1 |
Vännäs kommun har avtal om finansiella tjänster med Swedbank AB i Vännäs. Avtalet innebär förutom sedvanliga banktjänster även hantering av likvida medel samt en checkkredit om 10 mnkr. |
Not 19 Eget kapital, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Ingående eget kapital | 369,6 | 303,1 | 357,7 | 297,5 |
Varav justering av eget kapital på grund av omräkning finansiell leasing | 2,2 | |||
Justering ingående balans uppskjutna skatter mot eget kapital på grund av K3 | – 7,8 | |||
Fusion Torpet i Vännäs AB | – 1,9 | |||
Resultatutjämningsreserv | 34,2 | 34,2 | 34,2 | 34,2 |
Årets resultat | 53,0 | 74,4 | 34,4 | 60,2 |
Redovisat värde vid årets slut | 420,8 | 369,6 | 392,1 | 357,7 |
Not 20 Avsättning för pensioner och liknande förpliktelser, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Ingående avsättning | 83,2 | 76,2 | 83,2 | 76,2 |
Nya förpliktelser under året | ||||
Nyintjänad pension | 5,1 | 4,0 | 5,1 | 4,0 |
Varav förmånsbestämd ålderspension | 4,0 | 2,6 | 4,0 | 2,6 |
Varav efterlevandepension | 0,5 | 1,0 | 0,5 | 1,0 |
Varav övrigt | 0,5 | 0,4 | 0,5 | 0,4 |
Ränte- och basbeloppsuppräkning | 1,7 | 1,0 | 1,7 | 1,0 |
Ändring av försäkringstekniska grunder | 3,3 | 3,3 | ||
Övrig post | 0,0 | 0,5 | 0,0 | 0,5 |
Årets utbetalningar | – 3,0 | – 3,2 | – 3,0 | – 3,2 |
Förändring av löneskatt | 0,9 | 1,4 | 0,9 | 1,4 |
Summa avsatt till pensioner | 87,8 | 83,2 | 87,8 | 83,2 |
Aktualiseringsgrad, % |
98 | 98 | 98 | 98 |
Antal förtroendevalda med rätt till visstidspension enligt PBF |
1 | 1 | 1 | 1 |
Antal förtroendevalda med rätt till omställningsstöd enligt OPF-KL |
25 | 25 | 25 | 25 |
Vännäs kommun har KPA som pensionsadministratör. |
Not 21 Övriga avsättningar, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Avsatt för återställande av deponi* | ||||
Redovisat värde vid årets början | 20,4 | 17,4 | 6,4 | 13,9 |
Nya avsättningar | ||||
Ianspråktagna avsättningar | – 0,2 | – 7,5 | – 0,2 | – 7,5 |
Övriga avsättningar | ||||
Uppskjuten bolagsskatt | 8,6 | 10,5 | ||
Utgående avsättning | 28,8 | 20,4 | 6,1 | 6,4 |
*Avsättningen avser deponi för renhållning och avfall. År 2021 beslutades att deponianläggningen skulle avslutas. Under 2022 påbörjades arbetet med sluttäckningen av deponianläggningen. |
Not 22 Långfristiga skulder, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Långfristig upplåning i banker och kreditinstitut | 582,4 | 672,0 | 249,1 | 259,5 |
Finansiell leasing | 168,1 | 93,8 | ||
Förutbetalda intäkter anläggningsavgifter | 7,0 | 6,6 | 7,0 | 6,6 |
Förutbetalda intäkter offentliga investeringsbidrag | 10,1 | 10,1 | 10,1 | 10,1 |
Skuld till avgiftskollektiv (va) | 8,8 | 9,2 | 8,8 | 9,2 |
Summa långfristiga skulder | 608,4 | 697,8 | 443,1 | 379,1 |
Uppgifter om lång och kortfristig upplåning |
2022 | 2021 | 2022 | 2021 |
Genomsnittlig ränta, % | 0,58 | 0,44 | 1,08 | 0,69 |
Genomsnittlig räntebindningstid, dagar | 2 587 | 2 711 | 1 492 | 1 785 |
Lån som förfaller inom | ||||
1 år, % | 20 | 19 | 16 | 30 |
2–5 år, % | 79 | 80 | 84 | 70 |
senare än om 5 år, % | 1 | 1 | 0 | 0 |
Förutbetalda intäkter för anläggningsavgifter periodiseras på 20 år, vilket är ungefär lika med den vägda genomsnittliga nyttjandeperioden för va-anläggningen. | ||||
Investeringsbidragen periodiseras på lika antal år som nyttjandeperioden för den tillgång som bidraget avser. |
Not 23 Kortfristiga skulder, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Leverantörsskulder | 45,3 | 40,6 | 26,4 | 33,6 |
Kortfristiga skulder till kreditinstitut och kunder | 94,1 | 8,1 | 4,9 | |
Moms och punktskatter | 2,4 | 1,8 | 0,8 | 1,1 |
Personalens skatter, avgifter och löneavdrag | 19,8 | 19,5 | 19,0 | 18,9 |
Retroaktiva löner och OB-ersättning | 2,4 | 2,5 | 2,4 | 2,5 |
Semester och övertidsskuld | 27,4 | 36,6 | 26,1 | 26,6 |
Kommunalskatteskulder | 4,9 | 4,9 | ||
Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter | 78,5 | 50,8 | 59,0 | 48,0 |
Kortfristiga skulder till koncernbolag | 38,6 | 15,2 | ||
Övriga kortfristiga skulder | 0,4 | 1,7 | 0,4 | 0,8 |
Summa kortfristiga skulder | 270,2 | 158,4 | 180,9 | 156,5 |
Not 24 Pensionsförpliktelser som inte har tagits upp bland skulderna eller avsättningarna, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Ingående ansvarsförbindelse | 217,1 | 220,1 | 217,1 | 220,1 |
Försäkring IPR | – 13,6 | – 13,6 | ||
Ränte- och basbeloppsuppräkning | 5,1 | 3,1 | 5,1 | 3,1 |
Ändringar av försäkringstekniska grunder | 5,5 | 5,5 | ||
Övrig post | – 0,8 | – 1,0 | – 0,8 | – 1,0 |
Årets utbetalningar | – 9,4 | – 10,0 | – 9,4 | – 10,0 |
Summa pensionsförpliktelser | 198,4 | 217,7 | 198,4 | 217,7 |
Löneskatt | – 4,5 | – 0,6 | – 4,5 | – 0,6 |
Utgående ansvarsförbindelser | 193,9 | 217,1 | 193,9 | 217,1 |
Not 25 Panter och därmed jämförliga säkerheter, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Borgensåtaganden kommunala bolag | ||||
Vännäs Fastigheter AB1) | 418,7 | 403,7 | ||
Övriga borgensförbindelser | ||||
Kommuninvest ekonomisk förening2) | 666,8 | 666,8 | 666,8 | 666,8 |
Förlustansvar för egnahem3) | 0,1 | 0,1 | ||
Festplatsen i Vännäsby ekonomisk förening4) | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Friluftsfrämjandet5) | 1,4 | 1,7 | 1,4 | 1,7 |
Ställd säkerhet Wendenes AB | 2,5 | 2,0 | ||
Summa borgensåtaganden | 670,8 | 670,8 | 1 087,0 | 1 072,5 |
1) Vännäs kommun ingick 2015 i solidarisk borgen vid bolagiseringen av Vännäs Fastigheter AB. 2) Vännäs kommun ingick i januari 2007 en solidarisk borgen såsom för egen skuld för Kommuninvest i Sverige AB:s samtliga nuvarande och framtida förpliktelser. Samtliga 294 kommuner och regioner som per den 31 december 2022 var medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingått likalydande borgensförbindelser. Mellan samtliga medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingåtts ett regressavtal som reglerar fördelningen av ansvaret mellan medlemmarna vid ett eventuellt ianspråktagande av ovan nämnd borgensförbindelse. Enligt regressavtalet ska ansvaret fördelas dels i förhållande till storleken på de medel som respektive medlem lånat av Kommuninvest i Sverige AB, dels i förhållande till storleken på medlemmarnas respektive insatskapital i Kommuninvest ekonomisk förening. Vid en uppskattning av den finansiella effekten av Vännäs kommuns ansvar enligt ovan nämnd borgensförbindelse, kan noteras att per den 31 december 2022 uppgick Kommuninvest i Sverige AB:s totala förpliktelser till 540 357 097 316 kronor och totala tillgångar till 537 006 752 858 kronor. Vännäs kommuns andel av de totala förpliktelserna uppgick till 705 945 342 kronor och andelen av de totala tillgångarna uppgick till 707 807 649 kronor. 3) Förlustansvar egna hem avser statligt reglerade bostadslån respektive statlig kreditgaranti för bostadslån, där kommunen borgar för 40 procent av låneskulden för 2 lån. Per den 31 december 2022 var skulden 0 kr. 4) Kommunen borgar för Festplatsen i Vännäsby ekonomisk förenings lån. 5) Kommunen borgar för Friluftsfrämjandets lån. |
Leasing
Not 26 Leasing, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Finansiella leasingavtal | ||||
Fastigheter | ||||
Totala minimileaseavgifter | 200,7 | 114,6 | ||
Nuvärde minimileaseavgifter | 179,6 | 100,3 | ||
Därav förfall inom 1 år | 10,2 | 6,3 | ||
Därav förfall inom 1–5 år | 39,5 | 24,4 | ||
Därav förfall senare än om 5 år | 130,0 | 69,6 | ||
Variabla avgifter som ingår i periodens resultat | 3,4 | 2,5 | ||
Vännäs kommun avslutade under året genomgången av leasingavtalen gällande lokaler. Det ledde till att kommunen förde om ytterligare ett stort avtal gällande en lokalhyra mellan kommunen och Vännäs Fastigheter AB från operationell leasing till finansiell. Det är nu tre avtal som redovisas som finansiell leasing. Övriga leasingavtal redovisades som operationell leasing. |
Noter till kassaflödesrapporten
Not 27 Justering för ej likviditetspåverkande poster, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Avskrivningar | 37,4 | 35,8 | 34,3 | 31,5 |
Nedskrivningar | 7,2 | 7,1 | ||
Utrangeringar | 0,1 | 0,1 | ||
Avsättning pensioner | 4,6 | 7,0 | 4,6 | 7,0 |
Avsättning va-kollektivet | 0,8 | – 0,3 | 0,8 | |
Justering mot eget kapital | – 0,3 | – 2,2 | ||
Uppskjuten skatt | 8,6 | 1,9 | ||
Summa ej rörelsekapitalpåverkande | 50,5 | 50,8 | 38,7 | 44,2 |
Not 28 Övriga likviditetspåverkande poster som tillhör den löpande verksamheten, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Utbetalning av avsättningar till deponin | 0,2 | – 7,5 | – 0,2 | – 7,5 |
Summa utbetalda avsättningar | 0,2 | – 7,5 | – 0,2 | – 7,5 |
Not 29 Poster som redovisas i annan sektion, mkr | Kommunkoncernen | Kommunen | ||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |
Realisationsresultat vid försäljning av anläggningstillgångar | – 1,5 | – 2,5 | 0,0 | – 0,9 |
Summa poster som redovisas i annan sektion | – 1,5 | – 2,5 | 0,0 | – 0,9 |
Upplysning om upprättad särredovisning
Not 30 Upplysning om upprättad särredovisning | |||
---|---|---|---|
Under räkenskapsåret har särredovisning gällande va-redovisning delvis upprättats enligt lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster. Särredovisningen finns tillgänglig hos kommunstyrelseförvaltningen och avdelningen infrastruktur på Vännäs kommun. |
Upplysning om kostnad för räkenskapsrevision
Not 31 Upplysning om kostnad för räkenskapsrevision, tkr | |||
---|---|---|---|
Total kostnad för räkenskapsrevision | 133 | ||
Varav kostnad för de sakkunnigas granskning av räkenskaperna | 108 | ||
Kostnaderna för räkenskapsrevision avser kostnader för granskning av bokföring, delårsrapport samt årsredovisning för räkenskapsår 2022. |