Kommunstyrelsen
Sammanfattning
VERKSAMHETSIDÉ
Kommunstyrelsen ska utifrån en helhetssyn och långsiktig planering styra och samordna Vännäs kommuns nämnder och därigenom leda kommunens utveckling framåt, samt bevaka och stärka kommunens position regionalt, nationellt och internationellt. Kommunstyrelsen ska även vara en effektiv tjänste- och serviceleverantör för kommunens nämnder, förvaltningar och medborgare.
VIKTIGA HÄNDELSER UNDER ÅRET
- Rysslands invasion av Ukraina innebar ett ökat fokus på både civilt och militärt försvar. Kommunen har prioriterat planeringen för höjd beredskap och i juni beslutade kommunfullmäktige att inrätta en övergripande krigsorganisation för nämnder och förvaltningar. Flera åtgärder gjordes för att höja kommunens it- och informationssäkerhet utifrån en ökad hotbild.
- Kriget har lett till stora prisökningar på många olika varor, bland annat livsmedel där det även varit brist på vissa varor.
- Kommunen slöt en överenskommelse med länsstyrelsen som innebär att kommunen ska säkerställa lagerhållning av livsmedel för kommunens behov i sju dagar. Kommunen lever sedan tidigare upp till kravet.
- Restriktionerna på grund av pandemin togs bort under våren.
- Allmänna val till kommunfullmäktige, regionfullmäktige och riksdag genomfördes. För Vännäs kommun innebar det att S, M och V samverkar i ett majoritetsstyre under mandatperioden 2022–2026. Anna Frej, Socialdemokraterna, valdes till kommunstyrelsens ordförande, Anders Nilsson, Centerpartiet, till vice ordförande och Jan Nilsson, Moderaterna, till andre vice ordförande.
- De sista delarna av fastighetsavdelningen övergick till Fastighetstjänster i Vännäs (dotterbolag till Vännäs Fastigheter) från den 1 januari 2022.
- Förvaltningen införde ett nytt intranät och lanserade ”Kunskapsbanken”, en digital plattform med information, guider, introduktion och olika utbildningar för kommunens medarbetare.
- Kommunen tog ytterligare steg i det brottsförebyggande arbetet genom starten av ett lokalt brottsförebyggande råd, framtagande av lokal lägesbild och nya medborgarlöften tillsammans med polisen.
- Fritidsbanken Vännäs invigdes. Fritidsbanken innehåller sport- och fritidsutrustning som människor har skänkt, och som invånare kan låna gratis i upp till 14 dagar.
- Kvarteret Fabriken i Vännäsby färdigställdes.
- Ett nytt dricksvattendirektiv infördes med bland annat större rapporteringskrav om läckage, nya och justerade gränsvärden samt utökade krav på information till allmänheten.
- Näringslivsprojekten MatSam 1 och NIS 6.0 (Näringsliv i samverkan) avslutades med goda resultat enligt utvärderingarna. Tillväxtverket och Region Västerbotten beviljade medel på 18,3 mkr till ett nytt näringslivprojekt för Umeå och kranskommunerna. Projektet ska pågå i tre år.
- Kommunen genomförde medborgardialoger i flera av byarna för att stärka fritids- och friluftslivet på orten. Dialogerna genomfördes genom projektet friluftslivskartering och ledde vidare till flera projektansökningar.
- Arbetet inom biosfärområdet Vindelälven-Juhttátahkka intensifierades med nya projekt, bland annat inom hållbar platsutveckling och ett internationellt forskningsprojekt med fokus på restaurering av skogar och skogslandskap.
- Kommunen startade tre nya Lona-projekt (lokala naturvårdsprojekt) med bidrag från länsstyrelsen: en förstudie om att utveckla Rompa-området, ett projekt om ökad biologisk mångfald och pollinatörer och ett projekt där kommunen i samverkan med föreningar ska anlägga fyra nya vandringsleder på landsbygden.
- Leaderprogrammet Idériket Umeåregionen 2030, där Vännäs kommun ingår, beviljades stöd från Jordbruksverket. Budgeten är på över 37 mkr, pengar som föreningar, organisationer och företag kommer att kunna söka för lokala utvecklingsprojekt.
- Resandet inom kollektivtrafiken återhämtade sig under hösten, efter minskningen under pandemin. Kostnaderna för kollektivtrafiken ökade på grund av inflationen.
SAMMANFATTNING AV NÄMNDENS RESULTAT
Förklaring till resultatbedömningen:
Ekonomi
Kommunfullmäktiges mål | Nämndutfall | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Nämnderna har en ekonomi i balans. | Kommunstyrelsen ska ha en budget i balans. | Procentuell avvikelse mot budget. |
mkr Område |
2022 Bruttokostnad | 2022 Bruttointäkt | 2022 Nettokostnad | 2022 Budgetavvikelse | 2021 Nettokostnad |
---|---|---|---|---|---|
Politisk ledning | – 7,2 | 0,5 | – 6,7 | 3,2 | – 6,1 |
Förvaltningsledning | – 11,6 | 0,9 | – 10,6 | 1,1 | – 10,7 |
Arbetsmarknad och integration | – 16,8 | 8,7 | – 8,2 | 1,7 | – 8,6 |
Planering och utveckling | – 19,0 | 3,3 | – 15,7 | 0,5 | – 14,1 |
Personal och löner | – 8,1 | 0,8 | – 7,3 | 0,8 | – 6,8 |
Ekonomi | – 5,4 | 0,4 | – 5,0 | 0,4 | – 4,6 |
Ledningskansli | – 5,5 | 0,3 | – 5,2 | 0,6 | – 4,9 |
It | – 10,3 | 0,9 | – 9,4 | – 0,2 | – 10,1 |
Infrastruktur | – 24,9 | 8,4 | – 16,5 | 1,6 | – 15,5 |
Kost Före detta | – 21,7 | 20,1 | – 1,5 | – 0,7 | – 1,2 |
fastighetsavdelningen | – 16,2 | 15,8 | – 0,4 | – 0,3 | – 1,3 |
Delsumma | – 146,5 | 60,1 | – 86,4 | 8,5 | – 83,9 |
Extern it | – 10,2 | 10,7 | 0,6 | 0,4 | 0,3 |
Va | – 12,8 | 12,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Renhållning | – 11,2 | 10,5 | – 0,7 | – 0,7 | 0,8 |
Summa | – 180,7 | 94,1 | – 86,6 | 8,2 | – 82,8 |
Kommunstyrelsen lämnade ett överskott på 8,2 mkr. Inom politisk ledning bidrog en outnyttjad buffert på 1,9 mkr och lägre medlemsavgifter på 0,5 mkr. Förvaltningsledning, arbetsmarknad och integration samt it redovisade lägre nettokostnader 2022 än 2021. De lägre kostnaderna beror på vakanser.
Inom avdelningen för planering och utveckling redovisade kollektivtrafiken ett överskott på 0,7 mkr vilket berodde på en slutreglering från 2021. Samtidigt var kollektivtrafikens kostnader högre än budgeterat 2022.
Avdelningen för infrastruktur redovisade ett överskott på 1,6 mkr. Överskottet beror på tillfälligt ökade intäkter i form av virkeslikvider.
Kostavdelningen redovisade ett underskott på 0,7 mkr på grund av ökade livsmedelspriser, ökade drivmedelspriser samt kostnader för förbrukningsmaterial.
Avdelningen för renhållning redovisade ett underskott på 0,7 mkr. Underskottet förklaras av ökade bränslekostnader på alla avtal, ökade kostnader för insamling av returpapper från ÅVS och ökade kostnader på grund av höjt förbränningsindex hos Umeå Energi.
Medborgare
Kommunfullmäktiges mål | Nämndutfall | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Medborgarna trivs i Vännäs. | Medborgarna lever och arbetar i en attraktiv miljö som främjar en god hälsa och välmående. | Medborgarna är nöjda med tillgången till parker och grönområden i kommunen. | ||||
Medborgarna är nöjda med renhållningen av parker och allmänna platser i kommunen. | ||||||
Medborgarna är nöjda med kommunens vatten- och avloppssystem. | ||||||
Medborgarna är nöjda med kommunens renhållning och sophämtning. | ||||||
Medborgarna är trygga, aktiva och har en meningsfull fritid. | Kommunens offentliga miljöer är trygga och säkra. | |||||
Medborgarna har kännedom om sitt eget och kommunens ansvar vid en samhällsstörning eller extraordinär händelse. | ||||||
Medborgarna är nöjda med trafiksäkerheten på kommunens vägar. | ||||||
Medborgarna har kännedom om risker och sårbarheter i kommunen. | ||||||
Medborgarna är nöjda med trafiksäkerheten på kommunens gång- och cykelvägar. | ||||||
Medborgarna anser att kommunen erbjuder bra fritidsmöjligheter. | ||||||
Medborgarna i kommunen har en aktiv fritid. | ||||||
Ungdomarna i Vännäs kommun deltar i föreningsaktiviteter. | ||||||
Det är en jämn könsfördelning bland ungdomar i Vännäs kommuns föreningsliv. | ||||||
I Vännäs kommun bedrivs korrekt och säker alkoholservering i enlighet med alkohollagen. | ||||||
Vännäs är en attraktiv kommun för alla att leva och bo i. | Vännäs kommun fortsätter att ha en positiv befolkningsutveckling. | |||||
Kommunen uppfyller medborgarnas förväntningar om Vännäs som en bra plats att leva och bo på. | ||||||
Medborgarna rekommenderar vänner och bekanta att flytta till Vännäs kommun. | ||||||
Medborgarna är delaktiga i kommunens utveckling, ges ett bra bemötande och en bra service, och tillgängligheten till Vännäs kommuns verksamheter är god. | Invånarna har reella möjligheter till inflytande och delaktighet. | Medborgarnas möjlighet till deltagande i kommunen är hög. | ||||
Besökarna på fritidsgården har hög delaktighet och kan påverka verksamheten. | ||||||
Kommunstyrelsens verksamheter ger snabb och korrekt service med ett bra bemötande. | Medborgarna får ett gott bemötande från kommunstyrelsens verksamheter. | |||||
Medborgarna har hög tillgänglighet till kommunstyrelsens verksamheter. | ||||||
Föreningslivet är nöjt med kommunstyrelsens verksamheters bemötande. | ||||||
Fritidsgårdens besökare är nöjda med bemötandet. | ||||||
Kommunstyrelsens verksamheter erbjuder bra, tillgängliga och uppdaterade webbplatser. | ||||||
Medborgarna erbjuds en effektiv och tillgänglig välfärd genom digitala tjänster och information. | Medborgarna har tillgång till och använder e-tjänster. | Medborgarna erbjuds e-tjänster. I nuläget mäts inte tillgängligheten. |
Kommunstyrelsen nådde delvis målet inom perspektivet medborgare.
Flera av indikatorerna för det övergripande målet mäts genom medborgarenkäten som kommunen genomför vartannat år. Enligt den senaste medborgarenkäten (2021) trivdes medborgarna väl i Vännäs kommun och 70 procent svarade ja på frågan om de kunde rekommendera andra att flytta till kommunen. Genomsnittet för landets kommuner var drygt 60 procent. Kommunen hade däremot ett svagt resultat på frågor om påverkansmöjligheter, men resultatet var i nivå med rikssnittet.
Den senaste servicemätningen om god telefon- och e-post-kultur visade att kommunen som helhet behöver förbättra bemötande och tillgänglighet. Jämfört med 2021 har resultatet förbättrats, men det finns fortfarande förbättringsbehov. Resultatet i servicemätningen är inte uppdelat på förvaltningsnivå.
Under året påbörjades ombyggnationen av medborgarhusets entré och reception. Ombyggnationen sker för att förbättra arbetsmiljön, men även för att skapa bättre mötesplatser för besökare till verksamheterna i huset och till evenemang i biosalongen och festsalen.
Förvaltningen har varit delaktig i flera processer för att marknadsföra och lyfta kommunen. Bland annat kan nämnas arbetet i centrum där kommunen tillsammans med företagare och Vännäs Fastigheter AB gjort konkreta åtgärder för att skapa ett attraktivare och trevligare centrum där medborgare och företag trivs. Det handlar om allt från att måla om hus till klottersanering och utsmyckning. Arbetet är nära sammankopplat med centrumplanen.
Fritidsgården har anordnat aktiviteter för motorburen ungdom i förebyggande syfte, exempelvis informationskvällar tillsammans med trafikpolisen, och cruising med a- traktorer.
Ett föreningsråd för kommunens idrottsföreningar har startat med uppdraget att utveckla idrottsverksamheterna i kommunen.
Fördelningen mellan pojkars och flickors deltagande i föreningars aktiviteter är ojämn. Förändringen förklaras bland annat av att ryttarföreningen som domineras av flickor har minskat sin verksamhet.
Förvaltningen har genomfört medborgardialoger i form av workshoppar i flera byar för att identifiera lämpliga områden för att utveckla friluftslivet.
Arbetet att utveckla digitala tjänster fortsätter och i dagsläget har kommunen drygt 100 e-tjänster.
Samhällsutveckling
Kommunfullmäktiges mål | Nämndutfall | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Det ska finnas goda förutsättningar för att leva, bo och verka i Vännäs kommun. | Kommunstyrelsens verksamheter arbetar för att det ska finnas goda förutsättningar att leva, bo och verka i kommunen. | Resandet med kollektivtrafik ökar. | ||||
God tillgång till höghastighetsbredband. | ||||||
Kommunstyrelsens verksamheter arbetar med att minska sårbarheter och förebygga samhällsstörningar i kommunen. | ||||||
Verksamheterna är i funktionella och trivsamma lokaler. | ||||||
Vännäs kommuns verksamheter är av god kvalitet. | Kommunstyrelsens verksamheter är effektiva och av god kvalitet. | Medborgarförslag inom kommunstyrelsens område utreds inom fastställd tid. | ||||
Motioner inom kommunstyrelsens område utreds inom fastställd tid. | ||||||
De interna kunderna är nöjda med it, personal och ekonomiservice. | ||||||
Avtalstrohet inom kommunstyrelsens verksamheter. | ||||||
Flyktingmottagande med god kvalitet (mottagande enligt avtal). | ||||||
Nöjda besökare på fritidsgården. | ||||||
Dricksvatten av god kvalitet. | ||||||
Utgående vatten från reningsverket är av god kvalitet. | ||||||
Starrbergets avfalls- och deponianläggning är av bra kvalitet och har god kontrollverksamhet. | ||||||
Kommunens krisledningsorganisation har förmåga att hantera samhällsstörningar genom omedelbart agerande, uthållighet och samordning. | ||||||
Kommunstyrelsens verksamheter verkar för god energihushållning och hållbar utveckling. | Vattenverket har god energihushållning. | |||||
Reningsverket har god energihushållning. | ||||||
Starrbergets ÅVC har god energihushållning. | ||||||
Andelen mat som kastas i skolrestaurangerna minskar. | ||||||
Inköp av livsmedel från lokala leverantörer ska öka. | ||||||
Vännäs kommun har ett väl utvecklat näringsliv och företagande. | Vännäs kommun ger de bästa förutsättningar för nyföretagande och tillväxt för befintliga företag. | Vännäs har ett gott näringslivsklimat, topp 50 2023. | ||||
Vännäs kommun ger god service till näringslivet. | ||||||
De kommunala tjänstepersonernas och de förtroendevaldas attityder till näringslivet är goda. |
Kommunstyrelsen uppfyllde totalt sett målet inom perspektivet samhällsutveckling.
Under våren kunde restriktioner och anpassningar på grund av pandemin covid-19 successivt tas bort. Verksamheterna kunde återgå till sin vanliga form och fortsätta med utvecklingsarbeten som pausats av pandemin. Resandet med kollektivtrafiken ökade stegvis under året.
Förvaltningen driver två Lona-projekt som också påverkats av pandemin. I juni öppnades hängbron till Gothnellska halvön. Gångstråk och sittplatser har ordnats och fler delar planeras både på Gothnellska halvön och det övriga fritidsområdet.
Näringslivsprojektet NIS 6.0 hade ett bra resultat. Via delprojektet ”Program för tillväxt” fick fem lokala företagare ett skräddarsytt program utifrån behov och förutsättningar. Projektet NIS 6.0 avslutades under hösten.
Intresset för att etablera sig i kommunen ökade och flera befintliga företag växte. Kommunen köpte in mark och planerar för att utöka industriområdet i Vännäsby. Förvaltningen arbetar på flera sätt med frågor kring mark, lokaler, fastigheter och fortsatt tillväxt. Under hösten arrangerades en särskild byggmässa tillsammans med olika aktörer och intresset var stort.
Projektet MatSam, kommunens projekt för lokal mat, avslutades i september. Projektet har syftat till att stärka och utveckla matproducenter och råvaruförädlare så de ska kunna möta den ökade efterfrågan på lokal mat. Projektet har bland annat lett till nya produkter i några livsmedelsbutiker.
Jordbruksverket beviljade stöd till Leaderprogrammet Idériket Umeåregionen 2030 och kommunstyrelsen har beslutat att medfinansiera programmet 2023–2027.
Under året färdigställdes de sista etapperna av projektet ”Bredband till fler” vilket innebär att det nu bara är ett fåtal hushåll som inte kan erbjudas bredbandsuppkoppling. Vannas.net kommer under 2023–2024 bland annat att uppgradera kundanslutningar för att erbjuda hastigheter upp till 1 Gbit/s.
Under 2023 ska vattenverket att göra energieffektiviserade åtgärder.
Medarbetare
Kommunfullmäktiges mål | Nämndutfall | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Medarbetarna trivs. | Medarbetarna trivs. | Medarbetarindex. | ||||
Vännäs kommun har bra ledare med ett gott ledarskap. | Vännäs kommun har bra ledare med ett gott ledarskap. | Ledarskapsindex. | ||||
Vännäs kommun har jämställda arbetsvillkor. | Vännäs kommun har jämställda arbetsvillkor. | Löneskillnad mellan könen (tillsvidareanställda). | ||||
Procentandel anställda kvinnor respektive män. | ||||||
Medarbetarnas bedömning av möjlighet till medskapande. | ||||||
Vännäs kommun har arbetsplatser fria från kränkningar och trakasserier av chef och arbetskamrater. | Vännäs kommun har arbetsplatser fria från kränkningar och trakasserier av chef och arbetskamrater. | Medarbetarenkätens resultat, medelvärde i procent på fråga 44 och 52 (jämna år). | ||||
70 % av kommunens tillsvidareanställda kvinnor ska ha en heltidsanställning. | 70 % av kommunens tillsvidareanställda kvinnor ska ha en heltidsanställning. | Personalstatistik för män och kvinnor. | ||||
Sjukfrånvaron är högst 6 %. | Sjukfrånvaron är högst 6 %. | Sjukfrånvarostatistik för män och kvinnor. |
Kommunstyrelsen uppfyllde målet inom perspektivet medarbetare.
Medarbetarenkäten hösten 2022 visade att medarbetarna inom förvaltningen trivs. Resultatet var högt inom alla områden som enkäten mäter.
Andelen kvinnor med heltidsanställningar uppgick till 85,7 procent.
Sjukfrånvaron var 4,0 procent, vilket är en liten ökning jämfört med 2021. Pandemin bedöms inte ha haft någon större påverkan på sjukfrånvaron, då många medarbetare kunde arbeta hemifrån vid lindriga sjukdomssymtom. Sjukfrånvaron var 4,7 procent för kvinnor och 2,9 procent för män, vilket jämfört med 2021 var en minskning för kvinnor och en ökning för män.
Under året nyrekryterades flera chefer i förvaltningen, bland annat beroende på pensionsavgångar. Förvaltningen upplevde en ökad svårighet att rekrytera inom många olika områden, med följden att en del tjänster varit vakanta under året.
Framtid och förväntad utveckling
När tjänster förblir vakanta en längre tid på grund av svårigheter att rekrytera, riskerar det att få konsekvenser både för förvaltningens förutsättningar att utföra sitt uppdrag och för medarbetarnas arbetsmiljö.
Kommunstyrelsen ska, liksom övriga nämnder och bolag, besluta om en krigsorganisation för förvaltningen. Staten förväntas besluta om krav på att kommuner ska ha beredskapslager av nödvändiga produkter som livsmedel, drivmedel, läkemedel, sjukvårdsutrustning med mera.
Med anledning av säkerhetsläget och situationen i omvärlden behöver kommunen vidta fler åtgärder för att höja kommunens säkerhet och beredskap. Bland annat krävs ett fortsatt fokus på it- och informationssäkerhet.
Förvaltningen har startat ett förarbete för att införa e-arkiv, en process som kommer att ta flera år.
Kostpolicyn ska revideras under första halvåret 2023.
Ett projekt för att utveckla platsvarumärke kommer att löpa under 2023.
Inför 2023 har länsstyrelsen sänkt Vännäs kommuntal för nyanlända från 15 till 3 personer. Det påverkar förutsättningarna för att behålla medarbetare och kompetens vid flyktingmottagningen. På sikt kommer det även att påverka sfi och språkstödet inom grundskolan.
Ett avloppsdirektiv träder i kraft 2023 med bland annat skärpta krav på behandling av avloppsvatten från tätort, vilket kommer att kräva omfattande ombyggnationer på Vännäsby reningsverk.
Regeringen har beslutat att överlåta insamlingsansvaret för förpackningar till kommunerna från och med 2024. Från och med 2027 ska kommunerna även ha fastighetsnära insamling av förpackningar.
Uppföljning av särskilda uppdrag och direktiv
Kommunstyrelsen fick i 2022 års budget följande direktiv och uppdrag av kommunfullmäktige.
Särskilda direktiv 2022 Kommunstyrelsen |
Resultat: Genomfört/Delvis genomfört/Ej genomfört |
Kommentar |
---|---|---|
1. Kommunen ska ha ambition att ständigt förbättra kvaliteten. Det ska vara möjligt att arbeta för förbättring av kvalitet. | Delvis genomfört | |
2. Vid inköp och/eller leasing av personbilar ska nämnden välja elbilar i första hand och laddhybrider samt fordon som är godkända att tankas med HVO100 eller motsvarande i andra hand. Inköp/leasing av bil som ej uppfyller de två första kategorierna kräver godkännande från förvaltningschef och särskilda skäl ska dokumenteras. | Genomfört | Inga personbilar har köpts eller leasats under perioden. |
3. Gör en genomlysning/analys av kostnader jämfört med jämförbara kommuner avseende verksamheter som ej har prislappar i prislappsmodellen. | Genomfört | Återrapporterades till kommunstyrelsens arbetsutskott i februari 2022. |
Särskilda uppdrag 2022 Kommunstyrelsen |
Resultat: Genomfört/Delvis genomfört/Ej genomfört |
Kommentar |
---|---|---|
4. Ta initiativ till samverkan kring fossilfri energianvändning vid kommunens industriområden tillsammans med företrädare för näringslivet. | Delvis genomfört | Kommunen har spridit information om relevanta utlysningar exempelvis Klimatklivet. |
5. Fortsätta med resfria möten och utveckla kompetensen för att genomföra digitala möten. | Genomfört | Pandemin har påskyndat omställning och kompetenshöjning för digitala möten. |
6. Fortsätta undvika flygresor och välja tåg i största möjliga mån. Bilresorna inom förvaltningen ska genomföras med kommunens egna miljövänliga fordon. | Delvis genomfört | Resorna med flyg har minskat kraftigt. En bestående effekt av pandemin är att många möten/utbildningar som tidigare var fysiska i stället sker digitalt. |