Barn- och utbildningsnämnden
Sammanfattning
Barn- och utbildningsnämnden ansvarar för pedagogisk omsorg, förskola, fritidshem, förskoleklass, grundskola och grundsärskola. Nämnden har också övergripande ansvar för gymnasieverksamhet samt aktivitetsansvar för ungdomar upp till 20 år.
Till ansvarsområdena hör även musikskola, biograf, bibliotek, bidrag till studieförbund, kulturaktiviteter och utdelning av kulturstipendier. Andra områden är förvaltning av kommunens kulturella och kulturhistoriska egendomar, konstnärliga utsmyckningar, konstsamlingar och konstverk.
VERKSAMHETSIDÉ
Alla kan, alla vill och alla ska lyckas.
- Undervisningen: All undervisning är effektiv, kvalitativ och har ett tydligt ledarskap.
- Ledning och stimulans: Vi leder och stimulerar alla barn och elever och har högre positiva förväntningar.
- Relationer: Vi utvecklar förtroendefulla och positiva relationer med och mellan barn och elever, vårdnadshavare, medarbetare och chefer.
- Tillsammans: Vi samarbetar, har tilltro, hjälper och stöttar varandra för att utveckla undervisningens och verksamhetens kvalitet. Vi tar vårt ansvar och gör det vi sagt vi ska göra.
- Resursnyttjande: Vi använder varje resurs på bästa sätt för att bidra till varje barns och elevs utveckling och resultat. Vi fokuserar på att arbeta smartare och mer effektivt och inte hårdare.
- Extra anpassningar och särskilt stöd: Vi tar ansvar för att extra anpassningar och särskilt stöd genomförs skyndsamt, är verkningsfulla, samordnade, tydliga, synliga och speglar behoven. De dokumenteras, följs upp och förändras vid behov.
- Vi verkar för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna.
- Vi verkar för ett aktivt kulturliv.
VIKTIGA HÄNDELSER UNDER ÅRET
Under våren släpptes pandemirestriktionerna och nämndens verksamheter återgick stegvis till normalläge. Trots en minskad smittspridning av covid-19 var sjukfrånvaron och annan frånvaro, som till exempel vård av barn, mycket hög och belastade verksamheterna hårt. Bristen på vikarier påverkade också negativt.
SAMMANFATTNING AV NÄMNDENS RESULTAT
Ekonomi
Kommunfullmäktiges mål | Nämndens mål | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Nämnderna har en ekonomi i balans. | Barn- och utbildningsnämnden har en ekonomi i balans. | procentuell avvikelse mot budget. |
UPPFÖLJNING AV MÅLEN
mnkr Område |
2022 Bruttokostnad |
2022 Bruttointäkt |
2022 Nettokostnad |
2022 Budgetavvikelse |
2021 Nettokostnad |
---|---|---|---|---|---|
Politisk verksamhet | – 0,7 | 0,0 | – 0,7 | 0,1 | – 0,6 |
Centrala resurser | – 21,8 | 0,6 | – 21,2 | 1,4 | – 21,1 |
Förskoleverksamhet | – 78,5 | 12,9 | – 65,6 | 3,3 | – 66,8 |
Grundskola, förskoleklass, fritids | – 146,0 | 16,6 | – 129,4 | – 0,2 | – 124,0 |
Särskola | – 7,6 | 2,9 | – 4,7 | 1,6 | – 4,7 |
Bibliotek och kultur | – 7,4 | 0,7 | – 6,7 | 0,0 | – 6,4 |
Övriga verksamheter | – 3,9 | 0,9 | – 3,0 | 0,0 | – 2,8 |
Summa interna verksamheter | – 265,9 | 34,6 | – 231,3 | 6,2 | – 226,4 |
Gymnasiesärskoleelever | – 3,7 | 0,0 | – 3,7 | 0,5 | – 4,3 |
Gymnasieelever | – 53,2 | 0,6 | – 52,6 | 1,0 | – 53,4 |
Summa externa verksamheter | – 56,9 | 0,6 | – 56,3 | 1,5 | – 57,7 |
Summa | – 322,8 | 35,2 | – 287,6 | 7,7 | – 284,1 |
Barn- och utbildningsnämnden redovisade för 2022 ett överskott på 7,7 mkr mot budget. Överskottet härrör främst från tillfälliga statsbidrag för 2022 för att mildra konsekvenserna av covid-19, och lägre personalkostnader på grund av vakanser och brist på vikarier.
Förskolan stod för nästan halva överskottet, 3,3 mkr. Lägre personalkostnader på grund av vikariebrist och vakanser bidrog med 1,5 mkr. Tillfälliga statsbidrag för att mildra konsekvenserna av covid-19 bidrog till överskottet med nästan 1 mkr. Dessutom bidrog högre barnomsorgsavgifter än budgeterat till överskottet.
Centrala resurser redovisade ett överskott på 1,4 mkr på grund av vakanser inom central elevhälsa och lägre kostnader för fortbildning.
Grundskolan redovisade ett underskott på 0,2 mkr. Tillfälliga statsbidrag kopplade till pandemin bidrog till resultatet med drygt 1,5 mkr. På grund av kostnader för extra resurser för elever i behov av särskilt stöd, landade grundskolan ändå på ett underskott.
Inom grundsärskolan bidrog lägre personalkostnader och sålda elevplatser till överskottet på 1,6 mkr.
Bibliotek och kultur samt övriga verksamheter följde i stort sett budget.
Gymnasieskolans överskott på 1,5 mkr berodde på lägre kostnader för skolbil och elevplatser. Ett tillfälligt statsbidrag för att mildra konsekvenserna av covid-19 förbättrade gymnasieskolans resultat med 250 tkr.
Kommunfullmäktiges mål | Nämndens mål | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Medborgarna trivs i Vännäs. | Medborgarna har tillgång till ett kulturutbud som lockar. | Musikskolan är en attraktiv verksamhet, och erbjuder plats till elever som önskar. | ||||
Eleverna går kvar i musikskolan till och med åk 9. | ||||||
Biblioteken är en attraktiv verksamhet och har många besökare. | ||||||
Medborgarna är nöjda med bibliotekets verksamhet. | ||||||
Biblioteket har ett brett utbud av medier. | ||||||
Medborgarna har tillgång till kulturaktiviteter. | ||||||
Biografen är en attraktiv verksamhet och har många besökare. | ||||||
Medborgarna är positiva till förskolan. | Medborgarna är positiva till våra förskolor. | |||||
Vårdnadshavarna anser att deras barns förskola är bra. | ||||||
Medborgarna är positiva till grundskolan. | Medborgarna är positiva till våra skolor. | |||||
Vårdnadshavarna anser att deras barn går på en bra skola. | ||||||
Medborgarna är delaktiga i kommunens utveckling, ges ett bra bemötande, en bra service och tillgängligheten till Vännäs kommuns verksamheter är god. | Vi har en god service och tillgänglighet. | Medborgarna upplever att vi är nåbara och att de får snabba och tydliga svar på sina frågor. | ||||
Medborgarna känner sig respekterade och får ett gott bemötande. | ||||||
Medborgarna erbjuds en effektiv och tillgänglig välfärd genom digitala tjänster och information. | Nämnden erbjuder en effektiv och tillgänglig välfärd genom digitala tjänster och information. | För nämnden relevanta blanketter och ansökningar som berör medborgarna ska finnas digitalt eller som e-tjänst. | ||||
Minst 90 % av ärenden kommer in via e-tjänst, inom utvalda viktiga områden. |
UPPFÖLJNING AV MÅLEN
För perspektivet medborgare nådde nämnden delvis resultatmålet. Medborgare och vårdnadshavare var fortsatt mycket positiva till förskola och skola.
På grund av pandemin hade kultur och bibliotek begränsade möjligheter att erbjuda biotillfällen och arrangemang. Pandemin fortsatte även att påverka antalet biblioteksbesök. Medborgarna var dock nöjda med bibliotekets verksamhet och utbud av medier. Antalet biobesökare påverkades troligen också negativt av ombyggnationen av entrén till medborgarhuset.
Musikskolan erbjöd plats till alla elever som sökte. Det krävs dock fler sökande elever och högre deltagande av elever i årskurs 7–9 för att verksamheten ska nå målet.
Medborgarna ansåg att servicen var god och att de blev väl bemötta och fick svar på sina frågor när de kontaktade förvaltningen. Tillgängligheten per telefon förbättrades betydligt jämfört med tidigare år och var i nivå med andra kommuner.
Nämnden erbjöd e-tjänster inom lämpliga områden och medborgarna använde också e-tjänsterna i mycket hög utsträckning.
Samhällsutveckling
Kommunfullmäktiges mål | Nämndens mål | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Det ska finnas goda förutsättningar för att leva, bo och verka i Vännäs kommun. | Det ska finnas goda förutsättningar för att leva, bo och verka i Vännäs kommun. | Medborgarna är positiva till våra förskolor och skolor. | ||||
Medarbetarna anser att barn- och utbildningsförvaltningen är en bra arbetsgivare. | ||||||
Medarbetarna anser att de arbetar på en bra förskola/fritidshem/skola. | ||||||
Vårdnadshavarna anser att deras barn går på en bra förskola/skola. | ||||||
Eleverna anser att de går på en bra skola. | ||||||
Vännäs kommuns verksamheter är av god kvalitet. | Alla barn/elever ges förutsättningar att nyttja sin maximala potential. | Personalen har höga positiva förväntningar på barnen/eleverna. | ||||
Barnen/eleverna får den hjälp och det stöd de behöver. | ||||||
Måluppfyllelse enligt resultat/observationer i förskola och skola. | ||||||
Alla barn/elever har en känsla av sammanhang och är motiverade för lärande. | Verksamheten stimulerar barnens/elevernas lust att lära. | |||||
Barnen/eleverna har arbetsro/studiero. | ||||||
Eleverna har inflytande. | ||||||
Eleverna vet vad de ska kunna och hur läraren bedömer. | ||||||
Utvecklingssamtalen bidrar till elevernas utveckling. | ||||||
Kommunikationen mellan hem och skola gynnar eleven. | ||||||
Alla barn/elever är trygga och trivs. | Barnen/eleverna trivs i förskolan/skolan/ fritidshemmet. | |||||
Kommunikationen mellan hem och skola gynnar eleven. | ||||||
Det finns ömsesidig tillit mellan lärare och barn/elever. | ||||||
Verksamheten har nolltolerans mot mobbning och kränkningar. | ||||||
Verksamheterna är effektiva. | Snittkostnaden per barn i förskolan är i paritet med kostnaden i jämförbara kommuner. | |||||
Snittkostnaden per elev i grundskolan är i paritet med kostnaden i jämförbara kommuner. | ||||||
Hela Vännäs har ett väl utvecklat näringsliv och företagande. | Alla elever ges förutsättningar att utveckla sin företagsamhet samt ges kunskaper om företagande och näringsliv. | Barnen/eleverna utvecklar självförtroende, nyfikenhet och en samarbetsförmåga som ger företagsamma barn/elever. |
UPPFÖLJNING AV MÅLEN
Inom perspektivet samhällsutveckling uppfyllde nämnden målnivån. Medborgare, medarbetare, vårdnadshavare och elever ansåg att nämndens verksamheter, som förskola och skola, var bra. Barn och elever kände sig trygga och trivdes. Eleverna ansåg att lärmiljön var god och bedömde att de fick den hjälp och det stöd de behövde. Kunskapsresultaten har förbättrats och låg generellt på en delvis uppfylld målnivå, exempelvis resultaten för årskurs 6 och årskurs 9 som låg kvar på samma höga nivå som 2021. Skillnaden mellan flickors och pojkars resultat måste minska om förvaltningen ska nå målet om maximal potential. Andelen behöriga till gymnasieskolan var fortsatt hög och bland de 25 procent bästa kommunerna i riket.
Målet att verksamheterna ska vara effektiva mäts genom en jämförelse av snittkostnaden per inskrivet barn i förskolan och snittkostnaden per elev i skolan, i relation till kranskommunerna, länet, mindre kommuner och pendlingskommuner. I förskolan var Vännäs snittkostnad på samma nivå som jämförelsekommunerna och uppfyllde målet. Inom skolan var snittkostnaden drygt 8 procent lägre än jämförelsekommunerna och målet uppfylldes inte.
Nettokostnaden för förskola och grundskola var 2 procent högre för Vännäs än referenskostnaden. Det innebär att både förskola och grundskola låg under kommunens kostnadsmål som är 7 procent högre än referenskostnaden.
Medarbetare
Kommunfullmäktiges mål | Nämndens mål | Resultatindikator | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Medarbetarna trivs. | Medarbetarna trivs. | Medarbetarenkät: medarbetarskap. | ||||
Vännäs kommun har bra ledare med ett gott ledarskap. | Vännäs kommun har bra ledare med ett gott ledarskap. | Medarbetar-/chefsenkät: ledarskap. | ||||
Vännäs kommun har jämställda arbetsvillkor. | Vännäs kommun har jämställda arbetsvillkor. | Kvinnors lön i procent av mäns lön. | ||||
Vännäs kommun har arbetsplatser fria från kränkningar och trakasserier av chef och arbetskamrater. | Vännäs kommun har arbetsplatser fria från kränkningar och trakasserier av chef och arbetskamrater. | Medarbetarenkät: frågor om kränkande särbehandling och sexuella trakasserier. | ||||
70 % av kommunens tillsvidareanställda kvinnor ska ha en heltidsanställning. | 70 % av kommunens tillsvidareanställda kvinnor ska ha en heltidsanställning. | Andel tillsvidareanställda kvinnor med heltidsanställning. | ||||
Sjukfrånvaron är högst 6 %. | Sjukfrånvaron är högst 6 %. | Antal sjukfrånvarotimmar i förhållande till antal arbetade timmar. |
UPPFÖLJNING AV MÅLEN
För perspektivet medarbetare nådde nämnden delvis målnivån. Höstens medarbetarenkät visade att medarbetarna trivdes, att ledarskapet var bra och att arbetsplatserna var fria från kränkningar och sexuella trakasserier. Resultaten har över tid varit höga och de senaste årens pandemi med stora utmaningar i verksamheterna verkar inte ha påverkat medarbetarnas bedömning inom dessa områden.
Drygt 84 procent av nämndens tillsvidareanställda kvinnor hade en heltidsanställning. Löneskillnaden mellan kvinnor och män var marginell, men 2022 var kvinnornas snittlön för första gången högre än männens.
Sjukfrånvaron var 7,6 procent och försämrades något jämfört med 2021. Följder av pandemin i kombination med ökad smittspridning av influensa är ett par orsaker till ökad sjukfrånvaro. Nämnden bedömer det också som troligt att arbetsbelastningen i förskola och skola beroende på brist på vikarier har påverkat och kommer att påverka sjukfrånvaron framöver. Förvaltningen har gjort insatser för att minska sjukfrånvaron, men på grund av pandemin har det varit svårt att utvärdera effekterna.
Framtid och förväntad utveckling
Nämnden står inför många utmaningar de kommande åren. Kompetensförsörjningen av medarbetare till förskola och skola är kanske den som har störst betydelse för barns och elevers måluppfyllelse. Med verksamheter som växer blir utmaningen dessutom ännu större när verksamheten inte bara ska behålla medarbetare utan också utöka med fler medarbetare.
Förbättrad kvalitet och ökad måluppfyllelse för barn och elever är en kärnfråga för nämnd och förvaltning. Trenden är positiv, men det finns fortsatta utmaningar, exempelvis när det gäller att nå stabila höga resultat över tid och minska skillnaden i måluppfyllelse mellan flickor och pojkar.
En annan stor utmaning är ekonomin. Om inflation, priser och räntor fortsätter öka i samma takt som det senaste året kan ökade driftkostnader leda till nedskärningar, vilket gör det svårt att bibehålla eller öka kvaliteten i verksamheterna.
Kommunfullmäktiges inriktningsbeslut om att ansvaret för kommunens egna gymnasieelever ska övergå till Liljaskolan är en annan faktor som kommer att påverka nämnden ekonomiskt.
I höstas fick landet en ny regering med en ny inriktning och det kan medföra förändringar inom nämndens verksamhetsområden.
Uppföljning av särskilda uppdrag och direktiv
Barn- och utbildningsnämnden fick i 2022 års budget följande direktiv och uppdrag av kommunfullmäktige.
Särskilda direktiv 2022 Barn- och utbildningsnämnden |
Resultat: Genomfört/Delvis genomfört/Ej genomfört |
Kommentar |
---|---|---|
1. Kommunen ska ha ambition att ständigt förbättra kvaliteten. Det ska vara möjligt att mäta och arbeta för förbättring. | Genomfört | I jämförelse med andra kommuner har nämndens kostnader minskat och resultaten för 2022 förbättrats. |
2. Arbetet med heltider ska prioriteras i enlighet med kommunens plan. | Genomfört | Nämnden klarar kommunfullmäktiges mål på 70 %. Utfall 2022: 84,5 % (kvinnor). Arbetet med att erbjuda heltider fortsätter. |
3. Besparingar får inte medföra nedläggning av musikskola, familjecenter eller bibliotek. | Genomfört | Nämnden har inte beslutat om neddragningar inom dessa verksamheter för 2022. |
4. Vid inköp och/eller leasing av personbilar ska nämnden välja elbilar i första hand och laddhybrider samt fordon som är godkända att tankas med HVO100 eller motsvande i andra hand. Inköp/leasing av bil som ej uppfyller de två första kategorierna kräver godkännande från förvaltningschef och särskilda skäl ska dokumenteras. | Genomfört | Nämnden har inte köpt in eller leasat några bilar under 2022. I nuläget äger eller leasar nämnden inga fordon. |
Särskilda uppdrag 2022 Barn- och utbildningsnämnden |
Resultat: Genomfört/Delvis genomfört/Ej genomfört |
Kommentar |
---|---|---|
5. Ge barn och elever kunskaper och förutsättningar för ett sunt nätbeteende, vilket inbegriper porrkritik och att motverka sexuella trakasserier och spelberoende. I detta ingår att låta eleverna arbeta med frågor kring nätetikett och mediavanor. | Delvis genomfört | En plan har tagits fram för hur detta arbete ska ske och när pandemin inte påverkar verksamheten i samma utsträckning som senaste året kommer implementeringen att återupptas. I nuläget sker löpande dialoger i undervisningen om hur eleverna förhåller sig till internet och dess möjligheter och risker. It-pedagog och kurator har särskilda lektioner i ämnet och Hammarskolan har haft ett projekt kring nätetikett. |
6. Ur ett jämställdhetsperspektiv särskilt fokusera på pojkars och flickors resultat i förskola och skola och utifrån detta sätta in relevanta åtgärder. | Genomfört | I samband med översyn av förvaltningens kvalitetsarbete och nämndens verksamhetsplan 2022 har resultatmålen kompletterats med resultatindikatorer för skillnader i flickors och pojkars resultat. Rektor för respektive enhet har ett särskilt uppdrag att analysera dessa resultat och sätta in relevanta åtgärder. |
7. Fortsätta med resfria möten och utveckla kompetensen för att genomföra digitala möten. | Genomfört | Medarbetarna har hög kompetens och god vana att genomföra digitala möten. Det finns även tekniska och lokalmässiga förutsättningar för att de ska kunna genomföras. |
8. Fortsätta undvika flygresor och välja tåg i största möjligaste mån. Bilresorna inom förvaltningen ska genomföras med kommunens egna miljövänliga fordon. | Genomfört | Förvaltningen följer kommunens resepolicy. Det är tydligt att den ökade digitaliseringen, med till exempel digitala möten och digitala utbildningar har bidragit till minskat resande. |