Styrning och uppföljning av den kommunala verksamheten

Vision 2030

  • Kalix, den lugna, trygga Sverigedrömmen för alla
  • En attraktiv, jämställd och hållbar kommun

Beskrivning av visionen

Kalix är platsen där drömmar blir verklighet. Här är allt möjligt, och alla får utvecklas utifrån sina förutsättningar. Kalix är lugnt, tryggt och välkomnande, här är det enkelt att leva med närhet till natur, kultur och friluftsliv. Besökare möts av öppna, toleranta och nytänkande människor. Här prioriteras det jämställda livet. Utveckling ska bedrivas på ett hållbart sätt med influenser från hela världen.

Budgetprocessen

Kommunallagens (KL) 11 kap. anger de ramar inom vilka kommunen kan utforma sin budgetprocess. Kommunen ska varje år upprätta en budget för nästa kalenderår enligt 11 kap. 5 §. Vidare anger 6 § att i budgeten ska skattesatsen och anslagen anges. Av budgeten ska det framgå hur verksamheten ska finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut. De finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning ska anges. Förslag till budget ska upprättas av styrelsen före oktober månads utgång. Förslag till budget för revisorernas verksamhet ska upprättas av fullmäktiges presidium senast vid samma tidpunkt. Styrelsen bestämmer när övriga nämnder senast ska lämna in sina särskilda budgetförslag till styrelsen. Budgeten fastställs av fullmäktige före november månads utgång. De år då val av fullmäktige har hållits i hela landet ska budgeten fastställas av nyvalda fullmäktige (KL 11 kap. § 8–10).

Kalix kommun har en budgetprocess som resulterar i att kommunfullmäktige årligen beslutar om nästkommande års budget vid fullmäktigesammanträdet i juni. Det finns dock utrymme i lagen att budgeten vid behov (om betydande förändringar av förutsättningar sker) kan revideras och beslutas på nytt fram till november månads utgång (med undantag innan decembers slut) och vid valår sker dessutom så alltid eftersom kommunallagen stipulerar att budgeten ska beslutas av det nyvalda fullmäktige. Fördelen med en tidig budgetprocess är att nämnderna och dess verksamhet får en rimlig tid till att anpassa sig och vidta eventuella åtgärder utifrån eventuella ändringar i budgetramarna.

Bilden nedan beskriver Kalix kommuns budgetprocess fram till och med budget 2021 och därmed processen för hur budget 2020 beslutades. Från och med budgetprocess 2022 finns en del ändringar av processen även om budgetbeslut i juni kvarstår.

budgetprocess 2021

Kommunens mål och vision revideras och beslutas vid varje ny mandatperiod av kommunfullmäktige. Dessa bryts ner på nämndnivå och ända ner i verksamheternas och enheternas verksamhetsplaner.

Budget- och måluppföljning och prognosrapportering

Kommunfullmäktige ska behandla minst en delårsrapport som upprättats enligt 13 kap. 1 § lagen om kommunal bokföring och redovisning. Rapporten kan enligt lagen tidigast framställas per juni månad och senast per augusti. Kalix kommun har valt att göra en delårsrapport per augusti. Avvägning gällande tidpunkt består i att en tidigare rapport kan överlämnas tidigare på året till kommunfullmäktige med större handlingsutrymme gällande eventuella åtgärder till följd av resultat och helårsprognos. Emellertid inkluderar en senare framställd rapport en ytterligare mer rättvisande bild av verksamhetens utveckling, då exempelvis socialnämndens semestervikariekostnader kan utvärderas per augusti.

Enligt kommunallagens 11 kap. 17–21 § samlar kommunstyrelsen in nämndernas resultat och framställer därefter en årsredovisning som ska lämnas till kommunfullmäktige senast den 15 april året därpå.

Revisorerna granskar delårsrapport såväl som årsredovisning och uttalar sig skriftligen till kommunfullmäktige om resultaten i rapporten är förenliga med de mål fullmäktige beslutat.

Utöver ovan beskrivna finansiella rapportering som lagen kräver sammanställer Kalix kommun en så kallad helårsprognos enligt beslut i kommunfullmäktige (KF 2015-02-09 § 38) per april. Helårsprognosen innehåller styrelsens och samtliga nämnders helårsprognos samt måluppföljning per april. Rapporten tillställs kommunfullmäktige under juni månad. Därutöver gör styrelse och nämnder en månadsrapport under övriga månader (förutom januari och juli) där deras helårsprognos med tillhörande kommentarer lämnas till nästföljande kommunstyrelsesammanträde. Förutom att måluppföljningen skiljer helårsprognosen per april och övriga månadsrapporter åt så innehåller helårsprognosen prognoser gällande utfall på helåret för de centrala budgetposterna, skatteintäkter och generella statsbidrag, pensioner, avskrivningar och finansnettot. Månadsrapporterna innehåller nämndernas prognos gällande deras verksamheters nettokostnader. Dessa ger ändock en mycket bra möjlighet för kommunstyrelsen gällande att i ett tidigt skede kunna identifiera avvikelser eller befarade avvikelser gällande påverkbara kostnader och intäkter och därmed uppmana nämnderna att vidta åtgärder i rätt skede. Delårsrapporten innehåller samma heltäckande prognoser för kommunens samtliga budgetposter såsom helårsprognosen per april.

År 2020 har varit ett utmanande år gällande prognoser, på central nivå har skatteunderlagsprognosen och nya beslut av staten om bidrag till kommunsektorn och andra åtgärder i spåren av pandemin ändrat förutsättningarna vid ett flertal tillfällen. Finansmarknaden hade en kraftig nedgång under våren och en relativt snabb efterföljande återhämtning. Nämnderna har påverkats i hög grad av pandemin med ökad sjukfrånvaro, statliga ersättningar och bidrag. Ökade kostnader exempelvis för skyddsmaterial inom socialnämndens verksamheter, minskade kostnader på andra områden såsom resor, mindre behov av vikarier inom förskolan på grund av färre barn i verksamheten och minskad daglig sysselsättning inom funktionshinderomsorgen samt minskade eller uteblivna intäkter inom fritids- och kulturnämndens verksamheter. Krisledningsnämndens tilläggsbudget på 12 mkr har redovisats inkluderad i kommunstyrelsens rapportering. Denna budgets nyttjande har varit helt avhängigt politiska beslut och därmed har inte överskott lyfts förrän mot slutet av året när det inte längre fanns tid kvar att besluta om och verkställa nya åtgärder.

Bilden nedan beskriver årshjulet med ekonomiska uppföljningar, och efterföljande tabell visar prognostiserad budgetavvikelse vid olika rapporteringstidpunkter under året.

uppföljning

Prognossäkerhet i årets rapporter

mkr Feb Mar Apr Maj Jun Aug Sep Okt Nov Dec
Kommunstyrelsen 0 0 0 – 12,0 0,5 0,5 0,5 5,0 6,9 12,7
Utbildningsnämnden 0 – 0,1 – 0,2 1,0 1,5 1,2 1,3 1,9 3,8 7,6
Samhällsbyggnadsnämnden 0 – 2,1 – 2,8 – 2,8 – 2,8 – 1,9 – 1,9 – 0,5 – 0,7 0
Fritids- och kulturnämnden – 0,3 – 0,9 – 1,4 – 2,1 – 2,2 – 1,6 – 1,6 – 1,4 – 2,0 – 2,0
Socialnämnden – 7,0 – 11,0 – 12,0 – 12,0 – 12,0 – 8,4 – 8,4 – 7,0 – 6,4 0,3
Summa nämnder – 7,3 – 14,0 – 16,4 – 28,0 – 15,0 – 10,2 – 10,1 – 2,0 1,6 18,6
Pensioner     0     5,1       5,3
Avskrivningar     0     – 0,6       – 1,7
Skatter och statsbidrag     16,6     30,5       27,9
Finansnetto     0     4,7       7,4
Summa budgetavvikelse     0,2     29,5       57,7

Intern kontroll

Enligt KL 6 kap. 1 § ska kommunstyrelsen leda och samordna förvaltningen av kommunens angelägenheter och ha uppsikt över övriga nämnders verksamhet. Kommunstyrelsen har därigenom det övergripande ansvaret för den interna kontrollen och att den organiseras och struktureras. Kommunstyrelsen bär ansvaret att se över och besluta vilka kommunövergripande kontrollområden som ska gälla. Baserat på en övergripande risk- och väsentlighetsanalys ska kommunstyrelsen för kommande år ange vilken internkontroll som ska gälla för kommunen sammantaget. Se bild i föregående textstycke. Kommunstyrelsen ska med utgångspunkt från nämndernas uppföljningsrapporter göra en utvärdering av den interna kontrollen för kommunen i sin helhet. Finns behov av förbättringar ska nödvändiga åtgärder vidtas. Rapportering till kommunfullmäktige sker i samband med årsredovisningen.

Nio kommunövergripande områden har arbetats fram, dessa områden anses viktiga för alla nämnder/styrelse att själva internkontrollera:

  1. Informationssäkerhet. Hindra information från att läcka ut, förvanskas och förstöras. Rätt information ska finnas tillgänglig för rätt befattning och i rätt tid. Risken finns att kommunen inte kan använda information, tvingas betala skadestånd och tappar i förtroende om inte detta område säkerställs.
  2. Säkerställande att ramavtal eller upphandlingskontrakt finns och att de avtalade priserna i detta följs. Finns ett gällande avtal till grund för inköpet? Stämmer de avtalade priserna mot fakturorna? Det är av stor vikt att kunna säkerställa att verksamheterna följer upphandlade avtal och betalar enligt dessa, kommunens inköpsvolymer är stora. Eftersom det är många inblandade i dessa processer, det vill säga allt från avtalsskrivande till betalning av faktura, kan det medföra svårigheter att göra avtalen kända och därmed svårt att verkligen säkerställa att rätt avtalade pris betalas till leverantören. År 2020 fokuserar kontrollen på om de avtalade priserna stämmer mot fakturan.
  3. Direktupphandlingar i förvaltningarna. Om olika leverantörers anbud och erbjudanden inte jämförs fördyras verksamheten och förtroendet för kommunen minskar hos framför allt lokala leverantörer. Risken finns att existerande och lämpliga avtal inte används eller att möjligheten till konkurrensutsättning inte nyttjas och att möjliga leverantörer inte kontaktas vid direktupphandling.
  4. Säkerställa att budgetdirektiv och -beslut i kommunstyrelsen/nämnder och kommunfullmäktige verkställs och efterlevs. Antagna budgetramar ska efterlevas.
  5. Riktade statsbidrag. Inventera och dokumentera verksamheter som berörs av detta, kontroll av rutiner för ansökan av de bidrag som verksamheten är berättigad till. Uppföljning av erhållna och förbrukade statsbidrag.
  6. Kontroll avseende oegentligheter, mutor och jäv. Verksamheten i Kalix kommun är i huvudsak finansierad med skattemedel, vilket medför att det ställs stora krav på att det finns kunskap inom detta område. Exempelvis finns en restriktivitet med representationskostnader, jäv ska iakttas i beslutssammanhang, rutiner finnas för att förebygga oegentligheter och riskbedömning ske ute i verksamheterna. År 2019 inriktades kontrollen på representation, att erforderliga underlag bifogats bokföringsposterna och att bokföringen i övrigt skett på ett korrekt sätt. År 2020 inriktas kontrollen på jäv genom uppföljning av hur väl riktlinjen mot korruption, mutor och jäv för anställda och förtroendevalda i Kalix kommun och de kommunala bolagen är implementerad.
  7. Säkerställa att författningssamlingen genom policy, riktlinjer samt regeldokument är korrekt och aktuell. I dagsläget finns det en hel del dokument som ska efterlevas. För att kunna efterleva dessa dokument måste de hela tiden granskas så att de är korrekta och uppdaterade.
  8. Korrekt lön och arvoden ska utbetalas till arbetstagarna och de förtroendevalda. Brister i kunskap, rutiner och system leder till att felaktiga löner ibland betalas ut. Felaktiga löner är negativt ur arbetsgivarperspektivet då medarbetare får minskat förtroende för kommunen som arbetsgivare. Dessutom uppstår merkostnader för extrautbetalningar, felaktiga löneskulder och merarbete för både chefer och medarbetare inom arbetsgivar- och ekonomienheten.
  9. Säkerställa att semesteruttag följs genom att minst 20 semesterdagar plockas ut.

Ägardirektiv, policy och riktlinjer

Kommunfullmäktige har fastställt en rad policyer och riktlinjer inom det ekonomiska området såsom:

  • Borgenspolicy
  • Finanspolicy
  • Firmatecknare
  • Riktlinjer mot korruption, mutor och jäv för anställda och förtroendevalda i Kalix kommun och de kommunala bolagen
  • Riktlinjer för debitering och kravhantering
  • Riktlinjer för direktupphandlingar
  • Riktlinjer för kontanta medel
  • Riktlinjer för inköp och upphandling
  • Riktlinjer för investeringar

Dessa arbetar styrelse, nämnder, förvaltningarna och verksamheterna efter i sina dagliga rutiner. Samtliga återfinns på Kalix kommuns hemsida www.kalix.se

De kommunala bolagen Kalix Industrihotell AB och Kalix Nya Centrum styrs via ägardirektiv och bolagsordningar som bland annat innehåller uppdrag och verksamhetsmål. Senaste revideringen gjordes år 2017 vid bolagsombildningen. Kommunstyrelsen har uppsiktsplikt över bolagen och bjuder in till dialogmöte en gång per år till kommunstyrelsens sammanträde. Stiftelsen Kalixbostäders stadgar reviderades under 2019 att stå under begränsad tillsyn enligt stiftelselagens 9 kap. § 10. Enligt en fastställd tidplan för ekonomisk rapportering lämnar bolagen och Stiftelsen Kalixbostäder in budget och prognosrapporter samt delårs- och årsbokslut.

Roller och ansvarsfördelning inom kommunkoncernen

I Kalix har kommunfullmäktige 41 mandat och utgör kommunens högsta beslutande organ. Kommunallagens 5 kap. behandlar fullmäktiges roll: fullmäktige beslutar i ärenden av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt för kommunen eller regionen, främst

  1. mål och riktlinjer för verksamheten
  2. budget, skatt och andra viktiga ekonomiska frågor
  3. nämndernas organisation och verksamhetsformer
  4. val av ledamöter och ersättare i nämnder och beredningar
  5. val av revisorer
  6. grunderna för ekonomiska förmåner till förtroendevalda
  7. årsredovisning och ansvarsfrihet
  8. folkomröstning i kommunen eller regionen och
  9. extra val till fullmäktige.

Kommunstyrelsens och övriga nämnders roll behandlas i efterföljande kapitel i kommunallagen och beskriver att styrelsen ska leda och samordna förvaltningen av kommunens angelägenheter och ha uppsikt över övriga nämnders verksamhet. Jävsnämnden, valnämnden och överförmyndarnämnden är obligatoriska nämnder i kommunen. I Kalix kommun finns två utskott under kommunstyrelsen: arbets- och personalutskottet och utvecklingsutskottet samt arbetsutskott under tre av nämnderna: utbildningsnämnden, fritids- och kulturnämnden och socialnämnden. Nämnderna beslutar i frågor som rör förvaltningen och i frågor som de enligt lag eller annan författning ska ha hand om. Nämnderna beslutar också i frågor som fullmäktige har delegerat till dem och de bereder fullmäktiges ärenden och ansvarar för att fullmäktiges beslut verkställs. Nämnderna ska var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. De ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt. Varje nämnd vidaredelegerar sedan rätten att fatta beslut till exempelvis förvaltningschefen eller annan tjänsteperson, omfattningen anges i varje nämnds delegationsordning.

Kommundirektören utses av kommunstyrelsen och kommunallagens 7 kap. beskriver att direktören ska ha den ledande ställningen bland de anställda och vara chef för den förvaltning som finns under kommunstyrelsen. I Kalix kommun innebär det att kommundirektören är förvaltningschef över kommunledningsförvaltningen och samtidigt chef för övriga förvaltningschefer. Styrelsen ska i en instruktion fastställa hur direktören ska leda förvaltningen under styrelsen. Instruktionen ska också fastställa direktörens övriga uppgifter.

De kommunala bolagens styrelser innehåller ledamöter utsedda av kommunfullmäktige.

Mandatfördelning i kommunfullmäktige

Parti Mandat
Socialdemokraterna 17
Miljöpartiet de gröna 2
Vänsterpartiet 3
Moderata samlingspartiet 9
Centerpartiet 3
Liberalerna 2
Kalixpartiet 1
Framtid i Kalix 1
Sverigedemokraterna 3
Totalt 41

Överförmyndare antal handlagda ärenden/år

Antal handlagda ärenden/år 2020 2019 2018
Godmanskap 253 235 239
Förvaltarskap 47 39 42
Förmyndarskap, kontroll 14 18 8
Förmyndarskap, ej kontroll 109 101 72
Ensamkommande barn 1 6 117
Särskild förordnad vårdnadshavare 13 11 10
Medförmyndare 1 1 1
Avskrivna ärenden 15 10 12
Utökade/Jämkning av pågående GM/FV 2 3 6
Övriga ärenden 20 25 21
Total ärendemängd 475 449 528
Antal gode män/förvaltare 112 109 99

Överförmyndare

Överförmyndaren är en kommunal tillsynsmyndighet vars huvudsakliga uppgift är att utöva tillsyn över förmyndarskap, godmanskap och förvaltarskap samt efter ansökan ge tillstånd till olika rättshandlingar. Genom sin tillsyn ska överförmyndaren motverka rättsförluster för de svagaste i samhället: underåriga samt de som på grund av sjukdom eller annan anledning har en god man eller förvaltare förordnad för sig. För detta krävs goda kunskaper om den förvaltningsrättsliga lagstiftning som styr verksamheten i allmänhet och även den speciallagstiftning, i huvudsak föräldrabalken, som styr verksamheten i mera specifika åtaganden. Det rör sig om en relativt komplicerad lagstiftning. Länsstyrelsen utövar tillsynen över överförmyndarens verksamhet.

Det måste finnas en överförmyndare eller överförmyndarnämnd i varje kommun. Kommunfullmäktige i Kalix har valt att inte inrätta överförmyndarnämnd, istället har fullmäktige valt att ha en överförmyndare (S) och ersättare (S). De uppgifter som ligger under överförmyndaren kan inte läggas under en annan nämnd. En överförmyndare, ledamot av överförmyndarnämnd och ersättare är förtroendevald av kommunfullmäktige.

Kx29Gräddmanhällan-3 - original (190708)