Under år 2019 har redovisningen anpassats utifrån den nya lagen om kommunal bokföring och redovisning, LKBR (lag 2018:597), som började gälla den 1 januari 2019. Rådet för kommunal redovisning (RKR) utfärdar löpande nya rekommendationer som iakttar den nya lagstiftningen, vilka kommunerna tillämpar i sin redovisning. Den största påverkan av den nya lagstiftningen finns främst gällande värdering av kommunens finansiella poster. Där har jämförelsetal räknats om. 4 kap. 4 § i LKBR behandlar de grundläggande redovisningsprinciper som ska tillämpas, kontinuitetsprincipen är en av principerna. Denna innebär att den ingående balansen för ett räkenskapsår ska stämma överens med den utgående balansen för föregående räkenskapsår. Men om principerna för värdering, klassificering eller indelning i poster eller delposter har ändrats, ska posterna för det närmast föregående räkenskapsåret räknas om och ingående balansen för 2019 justeras i förhållande till utgående balans för 2018 (5 kap. 6 § andra stycket och 6 kap. 5 § andra stycket). I denna rapport har detta gjorts för att följa de redovisningsprinciper som den nya lagen LKBR anger. Uppdaterad normering gällande detta återfinns i RKR R12. Nedan följer tre förändringar i LKBR i jämförelse med tidigare lagstiftning, som kräver justeringar av balansposter och föregående års resultat eftersom byte av redovisningsprincip sker:
Nedan följer korta beskrivningar gällande redovisningen av:
Anläggningstillgångar har upptagits till anskaffningskostnaden. Eventuella investeringsbidrag bokförs som en långfristig skuld. Investeringsbidraget aktiveras i driften, bland verksamhetens intäkter under 10–30 år. Avskrivningar sker således på tillgångarnas bidragsfinansierade del, men motsvarande bidrag intäktsförs också under en längre tidsperiod.
Avskrivningarna beräknas på tillgångarnas anskaffningsvärde. Avskrivning påbörjas i stor utsträckning månaden efter att investeringen aktiverats. Större, sammanhållna investeringsprojekt däremot innevarande år då anläggningen anskaffats och tagits i bruk. Kommunen tillämpar komponentavskrivning enligt RKR:s rekommendation R4 för sina fastigheter, VA, gator och vägar. På tillgångar i form av mark och pågående arbeten görs emellertid inga avskrivningar. De kommunala bolagen tillämpar andra avskrivningsmetoder på sina anläggningstillgångar.
Anslutningsavgifter för vatten/avlopp samt fibernätet bokförs som en långfristig skuld. Sedan intäktsförs anslutningsavgiften under en 25-årsperiod.
Avsättningar (för återställande av deponi i förekommande fall) regleras i RKR R9. Kommunen har haft en avsättning för återställande av deponi. Denna avsättning redovisades i balansräkningen då kommunen hade en befintlig förpliktelse att återställa deponin och ett utflöde av resurser kom att krävas för att reglera förpliktelsen. Under 2019 blev sista etappen av sluttäckningen klar och avsättningen har upplösts.
Exploateringsmark har redovisats som anläggningstillgång med undantag för de tomter som finns i kommunens tomträttskatalog där avsikten är att sälja dessa. Kommunen gör delvis avsteg från rekommendationen i denna redovisning eftersom det i kommunen historiskt saknats efterfrågan på mark. Att bedöma ett marknadsvärde som avviker från bokfört anskaffningsvärde är svårt. Gällande tomtmarken finns ett försäljningspris angivet i katalogen och detta har jämförts med bokfört värde på marken delat på den aktuella ytan. Det senare värdet är lägre och det värde som har bokförts i kontoklass 147.
Finansiella anläggningstillgångar som avser pensionsmedel som avsatts av kommunen för förvaltning hos fondbolag har redovisats till det verkliga värdet på balansdagen. Jämförelsetalen för år 2018 har ändrats i enlighet med ny rekommendation.
Jämförelsestörande poster särredovisas på egen rad i resultaträkningen eller i en not till de resultatposter den berör. För att en post ska betraktas som jämförelsestörande ska inte den vara en extraordinär händelse eller transaktion men vara av ett sådant slag att den inte förväntas inträffa ofta eller regelbundet. Redovisning av jämförelsestörande poster sker för att underlätta jämförelse mellan andra perioder.
Leasingavtal som klassificerats som operationella och finansiella leasingavtal med avtalstid kortare än tre år redovisas som hyresavtal i resultaträkningen. Samtliga leasingavtal gällande fordon anskaffade under åren 2017–2020 är dock finansiella leasingavtal och redovisas som sådana enligt RKR R5.
Långfristiga skulder som fullmäktige beslutar att amortera under nästkommande år redovisas som kortfristig del av långfristig skuld.
Långfristiga skulder/Investeringsbidrag tas upp som en förutbetald intäkt och redovisas bland långfristiga skulder. De periodiseras sedan över 10–30 år. Detta har tillämpats sedan år 2010. Från och med år 2019 anpassas investeringsbidragens periodiseringar till den underliggande investeringens komponenters avskrivningstid.
Nedskrivning av värdet på en materiell anläggningstillgång stadgas genom RKR R6.
Pensionsförpliktelser redovisas enligt den blandade modellen. Det innebär att pensionsskulden intjänad efter 1998-01-01 samt all garanti- och visstidspension har bokförts som en avsättning för pensioner i balansräkningen. Förändringen av skulden har bokförts bland verksamhetens kostnader i resultaträkningen. Pensionsskulden som har intjänats till och med 1997-12-31 redovisas som ansvarsförbindelse. Utbetalningar av förmåner intjänade före år 1998 redovisas däremot bland verksamhetens kostnader i resultaträkningen. För den individuella pensionsutbetalningen har i årets bokslut använts en preliminär beräkning utförd av Skandia på grund av tidigarelagt bokslut.
Kommunkoncern och sammanställda räkenskaper
Kommunkoncernen består år 2020 av Stiftelsen Kalixbostäder – koncern och följande kommunala koncernföretag:
Företag | Ägarandel |
---|---|
Kalix Industrihotell AB | 99,9 % |
Kalix Nya Centrum KB | 95 % |
Företag, ägarandel via Industrihotell AB |
|
Kalix Nya Centrum KB | 5 % |
Brandstationen 21:1 AB | 100 % |
Sammanställda räkenskaper har upprättats enligt förvärvsmetoden med proportionell konsolidering. Ett avsteg är dock att Kalix kommuns aktieinnehav gällande Kalix Industrihotell AB inte riktigt är 100 procent, kommunen äger endast 99,9 procent, men övriga aktieägare har ej gått att finna. Med proportionell konsolidering menas att endast ägda andelar av dotterföretagens resultat- och balansräkningar tas in i den sammanställda redovisningen. Förvärvsmetoden innebär att förvärvat eget kapital i ett företag elimineras. I den sammanställda redovisningens egna kapital ingår härmed förutom kommunens eget kapital endast den del av dotterföretagens eget kapital som intjänats efter förvärvet. Då den sammanställda redovisningen endast ska visa ”koncernens” relationer med omvärlden har interna mellanhavanden inom ”koncernen” eliminerats. I den sammanställda redovisningen ingår juridiska personer där kommunen har ett betydande inflytande. Det avser bolag där kommunen innehar 20 procent eller fler röstandelar. Den uppskjutna skatten i bolagens obeskattade reserver har redovisats som avsättning och resterande del har hänförts till eget kapital. Kommunen tillämpar vidare komponentavskrivning, vilket tre av kommunkoncernföretagen inte gör då de redovisar enligt K2-regelverket, i den sammanställda redovisningen är dock deras siffror omräknade till komponentavskrivning.
Semesterlöneskuld och okompenserad övertid har bokförts som kortfristig skuld. Förändringen av skulden har bokförts bland verksamhetens kostnader under året vid tertialbokslutet per sista augusti samt därefter vid helårsbokslutet per sista december.
Skatteintäkter har periodiserats och redovisats det år den beskattningsbara inkomsten intjänats av den skattskyldige. Det innebär att kommunen i boksluten för år 2020 har bokfört den definitiva slutavräkningen för 2019 och en preliminär slutavräkning för 2020, utifrån Sveriges Kommuner och Regioners cirkulär 20:59.
Särskild löneskatt på pensionskostnader har periodiserats och redovisats enligt samma principer som gäller för redovisning av pensioner enligt den kommunala redovisningslagen, den blandade modellen. Detta innebär att såväl de pensionsförpliktelser som redovisats som avsättning i balansräkningen som de pensionsförpliktelser som anges som ansvarsförbindelse inkluderar den särskilda löneskatten.
Personalredovisningen förändrades år 2019 i jämförelse med tidigare år. Personalredovisningen innehåller övergripande statistik för Kalix kommun avseende personal samt kostnader kopplat till personal. Redovisningen görs på ett kommunövergripande plan för att ge en bild av Kalix kommuns organisation utifrån ett personalperspektiv. Till detta år har en del förändringar gjorts med syftet att skapa en tydligare och mer läsvänlig personalredovisning.
Jämförelsetalet ”antal anställda personer” har i stort sett tagits bort och antalet anställda redovisas istället genomgående i ”antal årsarbetare”, det vill säga antalet anställda omräknat till antal heltider. En person med 75 procent sysselsättningsgrad räknas då som 0,75 årsarbetare, två personer med vardera 50 procent sysselsättningsgrad räknas som sammanlagt 1,0 årsarbetare och så vidare. Årsarbetare som nyckeltal ger en tydligare bild sett till hur mycket arbete som utförs.
Eftersom syftet med personalredovisningen är att ge en övergripande bild har även vissa mer detaljerade tabeller tagits bort.
Vidare bör det noteras att personalstatistiken i denna redovisning kategoriserar de anställda som antingen tillsvidareanställda eller månadsavlönade. Till gruppen månadsavlönade räknas all personal som har en anställning där vi betalar månadslön, vilket alltså innefattar såväl tillsvidareanställda som tidsbegränsat anställda, bortsett från vilande anställningar. I denna statistik räknas dock inte timavlönad personal in. Tillsvidareanställda innefattar alla tillsvidareanställningar i Kalix kommun och här räknas även vilande anställningar in i statistiken.
Personalstatistiken avser endast beskriva vilka anställningar vi har i vår organisation. Hur dessa anställningar enskilt påverkar kostnader är en fråga som inte besvaras utifrån våra statistikverktyg, däremot görs en budget- och resultatanalys i varje enskild förvaltnings verksamhetsberättelse. I personalredovisningen ges en analys på ett övergripande plan utifrån resultatet för kommunen som helhet.
Det kan upplevas som missvisande att en person som anställts av Kalix kommun och delvis bekostas med någon form av anställningsstöd eller lönebidrag likafullt räknas in i personalstatistiken som vilken anställd som helst. Samma sak gäller för personer som exempelvis är tjänstlediga under en längre period. Deras anställning kommer att finnas med i statistiken trots att de inte utför arbete eller utgör en kostnad för Kalix kommun. Deras ersättare/vikarie kommer också att synas som en anställning, varför det i vissa fall ser ut som om en ökning skett fast verksamheten kanske i själva verket håller sig inom sin givna budgetram. Det är därför viktigt att poängtera att personalredovisningen inte tar hänsyn till budgeterad personal, utan enbart ser till vilka anställningar som finns registrerade i vårt lönesystem.
Redovisningsprinciper i driftredovisningen
Löner har belastats generellt med ett personalomkostnadspålägg på 40,15 procent som inkluderar sociala avgifter och pensionskostnader via ekonomisystemet. Lägre personalomkostnadspålägg har bland annat sommarprao med 15,93 procent och uppdragstagare med 31,42 procent.
Materiella och immateriella anläggningstillgångar belastas med verklig avskrivningskostnad samt en kalkylränta på 1,5 procent för årets genomsnittliga kapitalbindning.
Internhyror och lokalvård interndebiteras respektive verksamhet.
Gemensam central administration som kommunledningsförvaltningens stab, ekonomienhet och arbetsgivarenhet fördelas inte ut på de olika verksamheterna.
Ansökan om statsbidrag per november 2020 enligt förordning (2020:193) om statsbidrag till regioner och kommuner för att ekonomiskt stödja verksamheter inom hälso- och sjukvård respektive socialtjänst till följd av sjukdomen covid-19 har skickats in med ansökningsbelopp för den aktuella perioden med 1,6 mkr. Tidigare har kommunen fått ett statsbidrag som motsvarar 91,4 procent av kostnaderna, så därför har periodiseringen av bidraget först sänkts med motsvarande procentsats. Bedömning har även sedan skett av vad som kan anses vara säkert att kommunen skulle erhålla i statsbidrag enligt RKR R2 intäkter och då kvarstod 70 procent av 1,0 mkr att periodisera.
Gällande en tredje ansökningsomgång för återsökning av merkostnader under perioden december 2020 har ingen periodisering skett eftersom inget beslut om detta fattats vid årsbokslutets upprättande.
Noter till resultaträkningen | Kommunkoncern | Kommun | ||
---|---|---|---|---|
mkr | 2020 | 2019 | 2020 | 2019 |
Not 3 Verksamhetens intäkter |
||||
Försäljningsintäkter | 33,6 | 38,6 | 33,6 | 38,6 |
Taxor och avgifter | 86,6 | 85,2 | 86,6 | 85,2 |
Hyror och arrenden | 24,9 | 25,0 | 24,9 | 25,0 |
Bidrag och kostnadsersättning från staten | 114,9 | 110,8 | 114,9 | 110,8 |
EU-bidrag | 0,4 | 0,1 | 0,4 | 0,1 |
Övriga bidrag | 3,2 | 2,3 | 3,2 | 2,3 |
Försäljning av verksamhet och konsulttjänster | 23,7 | 29,6 | 23,7 | 29,6 |
Intäkter från exploateringsverksamhet | 1,0 | 0,1 | 1,0 | 0,1 |
Realisationsvinster på anläggningstillgångar | 0,6 | 1,0 | 0,6 | 1,0 |
Övriga verksamhetsintäkter | ||||
Summa kommunens intäkter | 288,9 | 292,7 | 288,9 | 292,7 |
avgår koncerninterna intäkter | – 51,6 | – 51,1 | ||
tillkommer koncernbolagens intäkter | 133,9 | 131,9 | ||
Summa koncernens intäkter | 371,2 | 373,5 | ||
varav jämförelsestörande intäkter | 0 | 0 | ||
Not 4 Verksamhetens kostnader | ||||
Personalkostnader exklusive pensionskostnader | – 808,7 | – 794,4 | – 808,7 | – 794,4 |
Pensionskostnader | – 60,3 | – 59,8 | – 60,3 | – 59,8 |
Lämnade bidrag | – 46,2 | – 39,5 | – 46,2 | – 39,5 |
Köp av huvudverksamhet | – 92,8 | – 98,7 | – 92,8 | – 98,7 |
Lokal- och markhyror | – 45,0 | – 42,3 | – 45,0 | – 42,3 |
Material, tjänster och övriga verksamhetskostnader | – 195,2 | – 208,4 | – 195,2 | – 208,4 |
Realisationsförluster och utrangeringar | – 1,1 | – 1,1 | – 1,1 | – 1,1 |
Anskaffningskostnad sålda exploateringsfastigheter | – 1,1 | 0 | – 1,1 | 0 |
Övriga verksamhetskostnader | – 5,8 | – 6,1 | – 5,8 | – 6,1 |
Summa kommunens kostnader | – 1 256,2 | – 1 250,3 | – 1 256,2 | – 1 250,3 |
avgår koncerninterna kostnader | 51,9 | 51,1 | ||
tillkommer koncernföretagens kostnader | – 84,6 | – 86,7 | ||
Summa koncernens kostnader | – 1 288,9 | – 1 285,9 | ||
varav personalkostnader | – 882,3 | – 866,9 | ||
varav bolagsskatt | – 3,9 | – 3,3 | ||
varav jämförelsestörande kostnader | 0 | 0 | ||
Not 5 Av- och nedskrivningar | ||||
Avskrivningar immateriella tillgångar | – 0,5 | – 0,1 | – 0,4 | – 0,1 |
Avskrivning byggnader och anläggningar | – 78,9 | – 80,1 | – 51,1 | – 50,8 |
Avskrivning maskiner och inventarier | – 15,8 | – 14,6 | – 14,3 | – 13,1 |
Avskrivning finansiell leasing övriga fordon och bilar | – 4,1 | – 3,5 | – 4,1 | – 3,5 |
Nedskrivning byggnader och anläggningar | – 0,9 | 0 | – 0,9 | 0 |
Summa av- och nedskrivningar | – 100,2 | – 98,3 | – 70,8 | – 67,5 |
Not 6 Skatteintäkter | ||||
Preliminär kommunalskatt | 796,7 | 802,7 | 796,7 | 802,7 |
Preliminär slutavräkning innevarande år | – 11,4 | – 6,9 | – 11,4 | – 6,9 |
Slutavräkningsdifferens föregående år | – 3,9 | 0,4 | – 3,9 | 0,4 |
Summa skatteintäkter | 781,4 | 796,2 | 781,4 | 796,2 |
Not 7 Generella statsbidrag och utjämning | ||||
Inkomstutjämningsbidrag | 147,8 | 143,5 | 147,8 | 143,5 |
Strukturbidrag | 48,0 | 48,5 | 48,0 | 48,5 |
Regleringsbidrag/-avgift | 16,3 | 11,3 | 16,3 | 11,3 |
Kostnadsutjämningsbidrag | 9,1 | 0 | 9,1 | 0 |
Kostnadsutjämningsavgift | – 6,8 | – 6,8 | ||
Bidrag för LSS-utjämning | 16,1 | 16,1 | 16,9 | |
Kommunal fastighetsavgift | 33,6 | 33,1 | 33,6 | 33,1 |
Generella bidrag staten: | 34,0 | 5,8 | 34,0 | 5,8 |
varav välfärdsmiljoner | 4,1 | 5,8 | 4,1 | 5,8 |
varav nya välfärdsmiljoner (beslutade 2020) | 8,1 | 8,1 | ||
varav extra tillskott coronapandemin | 21,8 | 21,8 | ||
varav Boverket | 0 | 0 | 0 | 0 |
Summa generella statsbidrag och utjämning | 304,9 | 235,4 | 304,9 | 252,3 |
Not 8 Finansiella intäkter | ||||
Utdelningar på aktier | ||||
Ränteintäkter | 0,5 | 0,9 | 0,5 | 0,4 |
Borgensavgift, kommunal borgen | 1,1 | 1,2 | ||
Reavinster pensionsmedel | 2,5 | 1,2 | 2,5 | 1,2 |
Reavinst övriga finansiella anläggningstillgångar | 1,3 | 2,1 | 0 | 0,9 |
varav likvidation av Kalix kommunföretag | 0,7 | |||
Orealiserad vinst finansiella anläggningstillgångar pensionsmedelsförvaltning | – 0,4 | 7,5 | – 0,4 | 7,5 |
Utdelning Kommuninvest | 0,6 | 1,7 | 0,6 | 1,7 |
Övriga finansiella intäkter | 0,2 | 0,1 | 0,3 | 0,1 |
Orealiserad valutakursvinst | 0 | |||
Summa finansiella intäkter | 4,7 | 13,5 | 4,6 | 13,0 |
Not 9 Finansiella kostnader | ||||
Räntekostnader, långfristiga lån | – 7,1 | – 8,9 | – 1,7 | – 2,7 |
varav räntekostnader, swap | – 0,4 | – 1,2 | – 0,4 | – 1,2 |
Räntekostnader pensioner | – 1,3 | – 1,9 | – 1,3 | – 1,9 |
Räntekostnader finansiell leasing | – 0,5 | – 0,5 | – 0,5 | – 0,5 |
Realisationsförluster | 0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Orealiserade förluster finansiell anläggningstillgång pensionsmedelsförvaltning | 0 | – 2,4 | 0,0 | – 2,4 |
Övriga räntekostnader, bankavgifter | – 0,4 | – 0,4 | – 0,4 | – 0,4 |
Realiserad valutakursförlust | ||||
Orealiserad kursförlust | 0,0 | |||
Nedskrivning finansiella anläggningstillgångar | – 0,2 | |||
Summa finansiella kostnader | – 9,3 | – 14,1 | – 3,9 | – 8,1 |
Genomsnittlig upplåningsränta efter räntesäkring | 0,6 % | 0,9 % | ||
Genomsnittlig upplåningsränta före räntesäkring | 0,5 % | 0,5 % | ||
Räntesäkringen har påverkat kostnaden med | 0,4 | 1,2 | ||
Not 10 Extraordinära poster | ||||
Summa extraordinära poster | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inga extraordinära poster finns bokförda. |
Noter till balansräkningen | Kommunkoncern | Kommun | ||
---|---|---|---|---|
mkr | 2020 | 2019 | 2020 | 2019 |
Not 11 Förvärvade immateriella anläggningstillgångar |
||||
Ingående anskaffningsvärde | 2,9 | 1,2 | 2,0 | 0,3 |
Ackumulerade avskrivningar | – 0,7 | – 0,7 | – 0,1 | 0 |
Ingående bokfört värde | 2,1 | 0,5 | 1,9 | 0,3 |
Investeringar, försäljningar | – 0,1 | 1,7 | – 0,1 | 1,7 |
Årets avskrivningar | – 0,6 | – 0,1 | – 0,4 | – 0,1 |
Utgående anskaffningsvärde | 2,8 | 2,9 | 1,9 | 2,0 |
Utgående ackumulerade avskrivningar | – 1,3 | – 0,8 | – 0,5 | – 0,1 |
Utgående bokfört värde | 1,5 | 2,1 | 1,4 | 1,9 |
Kommunens avskrivningstider | Förbrukn ingstid (år) |
|||
Förvärvade immateriella anläggningstillgångar | 5 | |||
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod | Antal år |
|||
Förvärvade immateriella anläggningstillgångar | 5 | |||
Not 12 Mark, byggnader och tekniska anläggningar | ||||
Markreserv | ||||
Ingående anskaffningsvärde | 26,5 | 26,7 | 26,5 | 26,7 |
Ackumulerade avskrivningar | – 3,0 | – 3,0 | – 3,0 | – 3,0 |
Ingående bokfört värde | 23,5 | 23,7 | 23,5 | 23,7 |
Investeringar, försäljningar | ||||
Överfört till annan tillgång | – 1,1 | – 0,2 | – 1,1 | – 0,2 |
Årets avskrivningar | – 0,1 | 0,0 | – 0,1 | 0,0 |
Utgående anskaffningsvärde | 25,4 | 26,5 | 25,4 | 26,5 |
Utgående ackumulerade avskrivningar | – 3,1 | – 3,0 | – 3,1 | – 3,0 |
Utgående bokfört värde | 22,3 | 23,5 | 22,3 | 23,5 |
Verksamhetsfastigheter | ||||
Ingående anskaffningsvärde | 819,5 | 804,8 | 819,5 | 804,8 |
Ackumulerade avskrivningar | – 521,3 | – 500,7 | – 521,3 | – 500,7 |
Ingående bokfört värde | 298,2 | 304,1 | 298,2 | 304,1 |
Investeringar, försäljningar | 31,6 | 14,7 | 31,6 | 14,7 |
Överfört till annan tillgång | 0 | 0 | 0 | 0 |
Årets avskrivningar | – 19,2 | – 20,6 | – 19,2 | – 20,6 |
Utgående anskaffningsvärde | 851,1 | 819,5 | 851,1 | 819,5 |
Utgående ackumulerade avskrivningar | – 540,5 | – 521,3 | – 540,5 | – 521,3 |
Utgående bokfört värde | 310,6 | 298,2 | 310,6 | 298,2 |
Fastigheter för affärsverksamhet | ||||
Ingående anskaffningsvärde | 657,4 | 632,3 | 657,4 | 632,3 |
Ackumulerade avskrivningar | – 318,8 | – 298,1 | – 318,8 | – 298,1 |
Ingående bokfört värde | 323,1 | 334,2 | 338,6 | 334,2 |
Investeringar, försäljningar | 19,0 | 25,1 | 19,0 | 25,1 |
Överfört från annan tillgång | 0 | 0 | 0 | 0 |
Årets avskrivningar | – 17,8 | – 20,7 | – 17,8 | – 20,7 |
Utgående anskaffningsvärde | 676,4 | 657,4 | 676,4 | 657,4 |
Utgående ackumulerade avskrivningar | – 336,6 | – 318,8 | – 336,6 | – 318,8 |
Utgående bokfört värde | 339,8 | 338,6 | 339,8 | 338,6 |
Publika fastigheter (vägar, parker) | ||||
Ingående anskaffningsvärde | 145,6 | 145,3 | 145,6 | 145,3 |
Ackumulerade avskrivningar | – 85,9 | – 80,1 | – 85,9 | – 80,1 |
Ingående bokfört värde | 59,7 | 65,2 | 59,7 | 65,2 |
Investeringar, försäljningar | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
Överfört från annan tillgång | ||||
Årets avskrivningar | – 5,8 | – 5,9 | – 5,8 | – 5,8 |
Utgående anskaffningsvärde | 145,9 | 145,6 | 145,9 | 145,6 |
Utgående ackumulerade avskrivningar | – 91,7 | – 85,9 | – 91,7 | – 85,9 |
Utgående bokfört värde | 54,2 | 59,7 | 54,2 | 59,7 |
Fastigheter för annan verksamhet | ||||
Ingående anskaffningsvärde | 1 194,4 | 1 179,9 | 39,9 | 30,8 |
Ackumulerade avskrivningar | – 424,5 | – 394,1 | – 15,2 | – 15,2 |
Ingående bokfört värde | 769,9 | 785,8 | 24,7 | 15,6 |
Investeringar, försäljningar | 14,1 | 14,5 | 0,1 | 9,1 |
Årets avskrivningar | – 27,9 | – 30,4 | – 0,1 | 0 |
Omklassificering | 1,5 | |||
Utgående anskaffningsvärde | 1 210,0 | 1 194,4 | 40,0 | 39,9 |
Utgående ackumulerade avskrivningar | – 452,4 | – 424,5 | – 15,3 | – 15,2 |
Utgående bokfört värde | 757,6 | 770,6 | 24,7 | 24,7 |
Övriga fastigheter | ||||
Ingående anskaffningsvärde | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,9 |
Ackumulerade avskrivningar | – 0,4 | – 0,4 | – 0,4 | – 0,4 |
Ingående bokfört värde | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Investeringar, försäljningar | 1,7 | 0,0 | 1,7 | 0 |
Årets avskrivningar | – 0,1 | 0,0 | – 0,1 | 0,0 |
Utgående anskaffningsvärde | 2,6 | 0,9 | 2,6 | 0,9 |
Utgående ackumulerade avskrivningar | – 0,5 | – 0,4 | – 0,5 | – 0,4 |
Utgående bokfört värde | 2,1 | 0,5 | 2,1 | 0,5 |
Gator och vägar | ||||
Ingående anskaffningsvärde | 164,9 | 156,0 | 164,9 | 156,0 |
Ackumulerade avskrivningar | – 38,8 | – 35,3 | – 38,8 | – 35,3 |
Ingående bokfört värde | 126,1 | 120,7 | 126,1 | 120,7 |
Investeringar, försäljningar | 5,5 | 8,9 | 5,5 | 8,9 |
Överfört till annan tillgång | 0 | 0 | 0 | 0 |
Årets avskrivningar | – 4,1 | – 3,5 | – 4,1 | – 3,5 |
Utgående anskaffningsvärde | 170,4 | 164,9 | 170,4 | 164,9 |
Utgående ackumulerade avskrivningar | – 42,9 | – 38,8 | – 42,9 | – 38,8 |
Utgående bokfört värde | 127,5 | 126,1 | 127,5 | 126,1 |
Pågående nybyggnation fastighet | ||||
Ingående anskaffningsvärde | 13,0 | 3,3 | 13,0 | 3,3 |
Ackumulerade avskrivningar | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ingående bokfört värde | 13,0 | 3,3 | 13,0 | 3,3 |
Överfört från annan tillgång | 0 | 4,6 | 0 | 4,6 |
Överfört till annan tillgång | – 13,0 | 0 | – 13,0 | 0 |
Investeringar, försäljningar | 0,0 | 5,1 | 0 | 5,1 |
Årets avskrivningar | 0 | 0 | 0 | 0 |
Utgående anskaffningsvärde | 0 | 13,0 | 0 | 13,0 |
Utgående ackumulerade avskrivningar | 0 | 0 | 0 | 0 |
Utgående bokfört värde | 0,0 | 13,0 | 0,0 | 13,0 |
Totalt: | ||||
Ingående anskaffningsvärde | 3 022,2 | 2 949,2 | 1 867,7 | 1 800,1 |
Ackumulerade avskrivningar | – 1 392,7 | – 1 311,7 | – 983,4 | – 932,8 |
Summa ingående bokfört värde | 1 614,0 | 1 637,5 | 884,3 | 867,3 |
Nyanskaffning/försäljning, netto | 72,2 | 68,6 | 58,2 | 63,2 |
Överfört från/till annan tillgång | – 12,6 | 4,4 | – 14,1 | 4,4 |
Avskrivningar | – 75,0 | – 81,1 | – 47,2 | – 50,6 |
Utgående anskaffningsvärde | 3 081,8 | 3 022,2 | 1 911,8 | 1 867,7 |
Utgående ackumulerade avskrivningar | – 1 467,7 | – 1 392,8 | – 1 030,6 | – 983,4 |
Utgående bokfört värde | 1 614,1 | 1 629,4 | 881,2 | 884,3 |
Komponent | ||||
Kommunen 2020 |
||||
Kommunens avskrivningstider på fastigheter: | Förbrukn ingstid (år) |
|||
Stomme | 80 | |||
Fasad | 40 | |||
Tak | 40 | |||
Fönster | 40 | |||
Inre ytskikt (väggar, tak) | 12 | |||
Inre ytskikt (golv) | 24 | |||
Installationer | 30 | |||
Utrustning | 10 | |||
Kommunens avskrivningstider på gator: | Förbrukn ingstid (år) |
|||
Beläggning | 40 | |||
Bärlager | 100 | |||
Förstärkningslager | 100 | |||
Dagvatten | 40 | |||
Kommunens avskrivningstider på avloppsledningar: | Förbrukn ingstid (år) |
|||
Betongledning | 70 | |||
PVC/PP-ledning | 70 | |||
PEM-ledning | 100 | |||
Betongbrunn | 70 | |||
Plastbrunn | 100 | |||
Kommunens avskrivningstider på vattenledningar: | Förbrukn ingstid (år) |
|||
Gjutjärnsledning | 50 | |||
PVC-ledning | 50 | |||
PEM-ledning | 100 | |||
Galv ledning | 50 | |||
Betongledning | 100 | |||
Ventiler | 35 | |||
Eternitledning | 100 | |||
Vid nyinvesteringar sker en mer detaljerad indelning av komponenter. | ||||
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod: | Antal år | |||
Mark, byggnader och tekniska anläggningar | 36 | |||
Not 13 Maskiner och inventarier | ||||
Maskiner | ||||
Ingående anskaffningsvärde | 24,8 | 22,5 | 24,8 | 22,5 |
Ackumulerade avskrivningar | – 12,4 | – 11,0 | – 12,4 | – 11,0 |
Ingående bokfört värde | 12,4 | 11,5 | 12,4 | 11,5 |
Nyanskaffningar, försäljningar | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,3 |
Årets avskrivningar | – 1,2 | – 1,4 | – 1,2 | – 1,4 |
Utgående bokfört värde | 13,5 | 12,4 | 13,5 | 12,4 |
Inventarier | ||||
Ingående anskaffningsvärde | 306,8 | 296,6 | 277,1 | 268,3 |
Ackumulerade avskrivningar | – 233,3 | – 221,0 | – 217,6 | – 206,6 |
Ingående bokfört värde | 73,5 | 75,6 | 59,5 | 61,7 |
Nyanskaffningar, försäljningar | 12,1 | 10,2 | 10,4 | 8,8 |
Årets avskrivningar | – 12,3 | – 12,3 | – 10,8 | – 11,0 |
Utgående bokfört värde | 73,3 | 73,5 | 59,1 | 59,5 |
Transportmedel | ||||
Ingående anskaffningsvärde | 48,6 | 45,6 | 48,6 | 45,6 |
Ackumulerade avskrivningar | – 22,7 | – 24,2 | – 22,7 | – 24,2 |
Ingående bokfört värde | 25,9 | 21,4 | 25,9 | 21,4 |
Nyanskaffningar, försäljningar | 1,3 | 3,0 | 1,3 | 3,0 |
Årets avskrivningar | – 2,8 | 1,5 | – 2,8 | 1,5 |
Utgående bokfört värde | 24,4 | 25,9 | 24,4 | 25,9 |
Totalt: | ||||
Ingående anskaffningsvärde | 380,2 | 364,7 | 350,5 | 345,2 |
Ackumulerade avskrivningar | – 268,4 | – 256,2 | – 252,7 | – 241,8 |
Ingående bokfört värde | 111,8 | 108,5 | 97,8 | 94,6 |
Nyanskaffning/försäljning, netto | 15,7 | 15,5 | 14,0 | 14,1 |
Avskrivningar | – 16,3 | – 12,2 | – 14,8 | – 10,9 |
Utgående bokfört värde | 111,2 | 111,8 | 97,0 | 97,8 |
Kommunen 2020 | ||||
Kommunens avskrivningstider | Förbrukn ingstid (år) |
|||
Maskiner | 5–10 | |||
Inventarier | 5–10 | |||
Transportmedel | 3–15 | |||
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod | Antal år | |||
Maskiner och inventarier | 15 | |||
Not 14 Övriga materiella anläggningstillgångar | ||||
Ingående anskaffningsvärde | 11,7 | 13,9 | 4,6 | |
Överfört från annan tillgång/omklassificering | 9,5 | 9,5 | ||
Årets investeringar, försäljningar | 38,0 | 6,2 | 32,6 | – 4,6 |
Överfört till annan tillgång/omklassificering | – 16,6 | – 8,4 | – 10,9 | 0 |
Utgående anskaffningsvärde | 42,6 | 11,7 | 31,2 | 0,0 |
Not 15 Finansiella anläggningstillgångar | ||||
Aktier och andelar | ||||
Kalix Industrihotell AB | 22,8 | 22,8 | ||
Kalix Nya Centrum KB | 1,1 | 1,1 | ||
Värdereglerat belopp andelar Kalix Nya Centrum KB | – 1,5 | – 1,6 | ||
Kommuninvest ekonomisk förening | 8,3 | 5,3 | 8,3 | 5,3 |
Övriga aktier, andelar samt bostadsrätter | 0,5 | 0,7 | 0,5 | 0,7 |
Summa aktier och andelar | 8,8 | 6,0 | 31,1 | 28,3 |
Fondmedelsförvaltning, pensionsmedel | 93,2 | 92,4 | 53,8 | 51,5 |
Värdepapper | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Grundfondskapital | 0,0 | 0,0 | 5,0 | 5,0 |
Långfristig utlåning | ||||
Förlagslån Kommuninvest | 0,0 | 3,0 | 0,0 | 3,0 |
Övriga långfristiga fordringar | 6,8 | 7,5 | 1,0 | 2,1 |
Värdereglering övriga långfristiga fordringar | 0 | – 0,9 | 0 | – 0,9 |
Summa långfristig utlåning | 6,8 | 9,6 | 1,0 | 4,2 |
Summa finansiella anläggningstillgångar | 108,9 | 108,1 | 91,0 | 89,1 |
Not 16 Förråd | ||||
Förråd | 3,8 | 3,7 | 3,5 | |
Tomter för försäljning | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |
Varav överföring från slag 11810 mark | 1,1 | 0,0 | 1,1 | 0,0 |
Varav årets försäljning av mark | – 1,1 | – 1,1 | 0,0 | |
Summa förråd | 4,0 | 3,8 | 3,9 | 3,7 |
Not 17 Fordringar | ||||
Kundfordringar | 9,5 | 10,8 | 8,2 | 9,8 |
Upplupen skatteintäkt | 3,0 | 1,0 | 3,0 | 1,0 |
Fordran kommunal fastighetsavgift | 18,6 | 17,8 | 18,6 | 17,8 |
Betald preliminärskatt enligt F-skattsedel | 16,2 | 15,3 | 14,7 | 14,0 |
Mervärdesskatt | 17,3 | 18,6 | 17,3 | 18,6 |
Statsbidragsfordringar | 1,1 | 0 | 1,1 | 0 |
Övriga kortfristiga fordringar | 19,7 | 3,6 | 1,3 | 1,8 |
Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter | 43,5 | 42,8 | 40,9 | 40,9 |
Summa fordringar | 128,9 | 109,9 | 105,1 | 103,8 |
Not 18 Kassa och bank | ||||
Kassa | 0,1 | 0,2 | 0,1 | 0,2 |
Bank och plusgiro | 255,6 | 193,1 | 215,2 | 147,0 |
Summa kassa och bank | 255,7 | 193,3 | 215,3 | 147,2 |
Not 19 Eget kapital | ||||
Ingående eget kapital enligt fastställd balansräkning | – 741,8 | – 700,3 | – 649,0 | – 620,7 |
Årets resultat | – 60,0 | – 37,3 | – 48,9 | – 28,3 |
varav årets avsättning till RUR | – 1,5 | – 1,1 | – 1,5 | – 1,1 |
Resultatutjämningsreserv | – 43,4 | – 41,9 | – 43,4 | – 41,9 |
Övrigt eget kapital | – 699,5 | – 659,4 | – 607,1 | – 570,7 |
Justering eget kapital | 0 | – 4,2 | 0 | – 9,1 |
Summa eget kapital | – 801,4 | – 741,8 | 697,9 | 648,9 |
Not 20 Avsättningar för pensioner och liknande förpliktelser | ||||
Ingående avsättning till pensioner inklusive löneskatt | – 65,3 | – 69,9 | – 57,5 | – 59,2 |
Nyintjänad pension, varav | 3,3 | 3,3 | – 0,8 | 0,4 |
förmånsbestämd ålderspension | 0,6 | 0,6 | – 0,5 | 0,6 |
särskild ålderspension | – 0,2 | – 0,2 | – 0,3 | – 0,2 |
efterlevandepension | 0 | 0 | 0 | 0 |
övrigt | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ränte- och basbeloppsuppräkning | – 1,5 | – 1,5 | – 1,3 | – 1,5 |
Ändring av försäkringstekniska grunder | 0 | 0 | 0,2 | 0 |
Pension till efterlevande | 0 | 0 | 0 | 0 |
Övrig post | 0,5 | 0,5 | 0,8 | 0,5 |
Förändring löneskatt | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
Årets utbetalningar | 2,0 | 2,0 | 2,2 | 2,0 |
Utgående avsättning | – 65,3 | – 65,3 | 56,1 | – 57,5 |
Avtal som inte lösts ut redovisas som ansvarsförbindelse. | ||||
Förpliktelsen minskad genom försäkring, KPA och Skandia, tkr | Kommun 2020 |
Kommun 2019 | ||
KPA | 42 278 | 43 251 | ||
Skandia | 31 796 | 25 218 | ||
Överskottsfondens värde per 2020-12-31 KPA och Skandia, tkr | Kommun 2020 |
Kommun 2019 | ||
KPA | 4 778 | 4 723 | ||
Skandia | 1 798 | 1 387 | ||
Utredningsgrad | 99 % | 99 % | ||
Antal visstidsförordnanden som ger rätt till särskild avtalspension | Kommun 2020 |
Kommun 2019 | ||
Antal anställda med rätt till visstidspension | 4 | 3 | ||
Antal förtroendevalda med rätt till visstidspension enligt PBF | 3 | 2 | ||
Not 21 Andra avsättningar | ||||
Avsatt för återställande av deponi | 0,0 | 0,0 | ||
Återställande av deponi * | 0,0 | 0,0 | ||
Varav: redovisat värde vid årets början | – 6,6 | – 6,6 | ||
Nya avsättningar | – 1,1 | – 1,1 | ||
Ianspråktagna avsättningar | 7,7 | 7,7 | ||
Outnyttjade belopp som återförts | ||||
Förändring av nuvärdet | ||||
Utgående avsättning | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Avsättning obeskattade reserver | ||||
Övriga andra avsättningar | 10,1 | 7,8 | 0,0 | 0,0 |
Outnyttjat belopp som återförts | ||||
Utgående avsättningar | 10,1 | 7,8 | 0,0 | 0,0 |
Summa andra avsättningar | 10,1 | 7,8 | 0,0 | 0,0 |
*Etapp 2 för återställande av deponin på Näsbyn 28:6 avslutades år 2019. | ||||
Not 22 Långfristiga skulder | ||||
Långfristig upplåning i banker och kreditinstitut | – 1 051,5 | – 1 096,0 | – 306,5 | – 270,5 |
Finansiell leasing bilar | – 12,1 | – 14,2 | – 12,1 | – 14,2 |
Finansiell leasing övriga fordon | – 3,1 | – 2,9 | – 3,1 | – 2,9 |
Förutbetalda intäkter anläggningsavgifter | – 4,8 | – 4,7 | – 4,8 | – 4,7 |
Förutbetalda intäkter offentliga investeringsbidrag | – 50,2 | – 51,2 | – 50,2 | – 51,2 |
Summa långfristiga skulder | – 1 127,7 | – 1 096,0 | 376,7 | 343,5 |
Förutbetalda intäkter för anläggningsavgifter periodiseras på 25 år vilket är lika med den vägda genomsnittliga nyttjandeperioden för VA-anläggningen. De offentliga investeringsbidragen periodiseras på mellan 10–30 år vilket är lika med nyttjandeperioden för den tillgång som bidraget avser. | ||||
Not 23 Specifikation av långfristig upplåning bank och kreditinstitut | ||||
Uppgifter om lång- och kortfristig upplåning | ||||
Genomsnittlig ränta % | 0,64 | 0,79 | 0,59 | 0,94 |
Genomsnittlig ränta % exklusive derivat | 0,60 | 0,68 | 0,46 | 0,54 |
Genomsnittlig kapitalbindningstid | 2,35 | 2,11 | 2,58 | 1,53 |
Kapitalförfall andel av lån | ||||
Rörliga lån och lån som villkorsändras inom 1 år %* | 30,1 | 36 | 24,8 | 53,4 |
1–3 år % | 35,8 | 29,7 | 39,6 | 33,1 |
3–5 år % | 26,6 | 27,0 | 28,0 | 13,5 |
5–10 år % | 7,5 | 7,3 | 7,6 | |
Över 10 år % | ||||
Räntebindningstid på låneskuld | ||||
Genomsnittlig räntebindningstid inklusive derivat | 2,22 | 1,93 | 2,64 | 1,76 |
Genomsnittlig räntebindningstid exklusive derivat | 2,20 | 1,87 | 2,58 | 1,53 |
Marknadsvärde säkringsinstrument | ||||
Säkrad låneskuld | 25 | 50 | 25 | 50 |
Marknadsvärde derivat | 0,2 | 0,5 | 0,2 | 0,5 |
Kommunkoncernens och Kalix kommuns uppgifter baseras på standardrapport från Kommuninvest. För kommunkoncernen år 2019 är uppgifterna baserade på en skuldportfölj med 1 031,8 mkr och år 2020 är skuldportföljen 1 050,8 mkr. | ||||
Not 24 Kortfristiga skulder | ||||
Kortfristiga skulder till banker och kreditinstitut | – 4,4 | – 14,3 | – 4,3 | – 9,2 |
Kortfristiga skulder kommunala bolag | – 43,7 | – 39,8 | ||
Leverantörsskulder | – 55,7 | – 61,3 | – 47,7 | – 54,1 |
Mervärdesskatt | – 0,1 | – 0,1 | ||
Preliminär skatt | – 0,7 | – 0,7 | ||
Personalens skatter, avgifter och avdrag (kommunens) | – 78,7 | – 73,5 | – 78,7 | – 73,5 |
Semester och övertidsskuld (kommunens) | – 59,8 | – 55,1 | – 59,8 | – 55,1 |
Förutbetalda statsbidrag | – 1,2 | – 1,2 | 0,0 | |
Förutbetalda skatteintäkter | – 22,2 | – 7,5 | – 22,2 | – 7,5 |
Övriga skulder | – 7,5 | – 12,0 | – 5,4 | – 5,1 |
Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter | – 47,2 | – 43,3 | – 32,4 | – 33,4 |
Summa kortfristiga skulder | – 277,5 | – 267,7 | – 295,5 | – 277,7 |
Not 25 Panter och därmed jämförliga säkerheter | ||||
Borgensåtagande kommunala bolag | ||||
Kalix Industrihotell AB | 158,2 | 158,2 | ||
Stiftelsen Kalixbostäder | 444,0 | 456,0 | ||
Kalix Nya Centrum KB | 142,1 | 142,1 | ||
Övriga borgensförbindelser | ||||
Bostadsrättsföreningar | 46,0 | 46,9 | 46,0 | 46,9 |
Egnahem | 0,3 | 0,4 | 0,3 | 0,4 |
Övriga föreningar och organisationer | 0,1 | 0,0 | 0,0 | |
Övrig borgen: Fastighets AB NIVI | 7,3 | 7,5 | 7,3 | 7,5 |
Inteckningar i fastigheter | 44,9 | 44,9 | ||
Stiftelsen Kalixbostäder hyresgäststyrt underhåll | 3,5 | 3,4 | ||
Summa panter och borgensåtaganden | 102,1 | 103,1 | 797,9 | 811,1 |
Not 26 Pensionsförpliktelser som inte tagits upp bland skulderna eller avsättningarna | ||||
Ingående ansvarsförbindelse | 443,2 | 454,5 | 443,2 | 454,5 |
Ränte- och basbeloppsuppräkning | 10,4 | 11,3 | 10,4 | 11,3 |
Ändringar av försäkringstekniska grunder | – 1,9 | – 1,9 | ||
Nyintjänad pension | 0,0 | 0,5 | 0,0 | 0,5 |
Pension till efterlevande | ||||
Övrig post | – 0,8 | 3,1 | – 0,8 | 3,1 |
Årets utbetalningar | – 24,0 | – 24,0 | – 24,0 | – 24,0 |
Förändring särskild löneskatt | – 4,0 | – 2,2 | – 4,0 | – 2,2 |
Summa ansvarsförbindelser för pensionsförpliktelser | 422,9 | 443,2 | 422,9 | 443,2 |
Not 27 Leasing | ||||
Finansiella leasingavtal | ||||
Bilar | ||||
Totala minimileasavgifter | ||||
Nuvärde minimileasavgifter | 7,2 | 7,2 | ||
Därav förfall inom 1 år | 4,0 | 4,0 | ||
Därav förfall inom 1–5 år | 3,2 | 3,2 | ||
Därav förfall senare än 5 år | ||||
Variabla avgifter som ingår i periodens resultat | 1,1 | 1,1 | ||
Övriga fordon | ||||
Totala minimileasavgifter | ||||
Nuvärde minimileasavgifter | 2,2 | 2,2 | ||
Därav förfall inom 1 år | 0,8 | 0,8 | ||
Därav förfall inom 1–5 år | 1,4 | 1,4 | ||
Därav förfall senare än 5 år | ||||
Variabla avgifter som ingår i periodens resultat | ||||
Ej uppsägningsbara operationella leasingavtal överstigande 1 år | ||||
Minimileasavgifter | 133,0 | 4,6 | ||
Med förfall inom 1 år | 29,1 | 2,0 | ||
Med förfall inom 1–5 år | 104,0 | 2,6 | ||
Med förfall senare än 5 år |
Noter till kassaflödesanalysen | Kommunkoncern | Kommun | ||
---|---|---|---|---|
mkr | 2020 | 2019 | 2020 | 2019 |
Not 28 Justering för ej likviditetspåverkande poster |
||||
Avskrivningar | 95,2 | 98,3 | 65,7 | 67,5 |
Nedskrivningar | 1,6 | 0,9 | 0,9 | |
Utrangeringar | 5,2 | 6,3 | 4,2 | 6,3 |
Gjorda avsättningar | 0,1 | – 0,7 | – 1,4 | – 0,7 |
Återförda avsättningar | – 3,2 | – 4,8 | – 3,2 | – 4,8 |
Intäktsförda ej likvida gåvor | ||||
Orealiserade kursförändringar | 0 | |||
Upplösning av bidrag till infrastruktur | ||||
Övriga ej likviditetspåverkande poster | 13,2 | – 10,7 | 7,7 | – 7,6 |
Summa justering för ej likviditetspåverkande poster | 112,1 | 88,4 | 74,0 | 60,7 |
Not 29 Övriga likviditetspåverkande poster som tillhör den löpande verksamheten | ||||
Utbetalningar av avsättningar för pensioner | 0 | 0 | ||
Utbetalning av övriga avsättningar | – 3,8 | 0 | ||
Summa utbetalda avsättningar | 0 | – 3,8 | 0 | 0 |
Not 30 Poster som redovisas i annan sektion | ||||
Realisationsresultat vid försäljning av anläggningstillgångar | – 0,8 | 0 | – 0,8 | – 0,1 |
Summa poster som redovisas i annan sektion | – 0,8 | 0 | – 0,8 | – 0,1 |
Noter övriga | |
---|---|
Not 31 Upplysning om upprättande av särredovisning |
|
Redovisning avser | Lagstiftning |
VA-redovisning | Lag om allmänna vattentjänster |
Kommunkoncern | Kommun | |||
---|---|---|---|---|
(belopp i tkr) | 2020 | 2019 | 2020 | 2019 |
Not 32 Upplysning om kostnader för räkenskapsrevision |
||||
Kostnad för räkenskapsrevision | ||||
Sakkunnigt biträde | 305 | 295 | 207 | 142 |
Förtroendevalda revisorer | 100 | 217 | 32 | 193 |
Total kostnad för räkenskapsrevision | 405 | 512 | 239 | 335 |
Kostnad för övrig revision | ||||
Sakkunnigt biträde | 775 | 55 | 768 | 55 |
Förtroendevalda revisorer | 117 | 74 | 117 | 74 |
Total kostnad för övrig revision | 892 | 129 | 885 | 129 |
Total kostnad för revision | 1 297 | 641 | 1 124 | 464 |