Ordförande | Tommy Nilsson |
Kommundirektör | Maria Henriksson |
Kommunledningsförvaltningen samlar kommunövergripande administrativa processer i arbetsgivar-, säkerhets- och ekonomienheten samt staben som innehåller IT, upphandling, kansli och information. De tre förstnämnda har varsin enhetschef medan stabschefen leder IT, upphandling och information. Kommundirektören är chef över kansliet.
Näringslivsenheten återfinns också inom kommunledningsförvaltningens organisation. Näringslivschefen leder verksamhetens arbete med att skapa förutsättningar för det lokala näringslivet genom att hjälpa företag att starta och etablera sig samt växa i Kalix samtidigt som enheten stimulerar entreprenörskap. Enheten ansvarar för företagskontakter, näringslivsaktiviteter, företagsbesök och information till näringslivet samt att aktivt marknadsföra kommunen för ökad inflyttning.
Ordförande: Tommy Nilsson
1:e Vice ordförande: Jan Nilsson
2:e Vice ordförande: Katarina Burman
Ledamot: Sven Nordlund
Ledamot: Anna-Lena Larsson
Ledamot: Reinhold Andefors
Ledamot: Maud Lundbäck
Ledamot: Jimmy Väyrynen
Ledamot: Catarina Nordin
Ledamot: Anders Nordqvist
Ledamot: Henrik Eriksson
Ledamot: Rickard Mohss
Ledamot: Susanne Darengren
Årsbudget | 86 480 |
Kapitalkostnader | 598 |
Helårskostnader | 74 386 |
Budgetavvikelse | 12 692 |
Kalix broklämma, foto Oliver Åström
Verksamhetsområde | Årsbudget | Resultat | Årsavvikelse |
---|---|---|---|
Kommunfullmäktige | 2 196 | 1 948 | 248 |
Krisledningsnämnden | 12 000 | 4 617 | 7 383 |
Revision | 1 260 | 1 133 | 128 |
Överförmyndare | 1 634 | 1 719 | – 86 |
Valnämnden | 74 | 39 | 35 |
Kommunstyrelsen | 14 786 | 11 394 | 3 392 |
Arbetsgivarenheten | 12 641 | 12 379 | 262 |
Ekonomienheten | 7 060 | 7 369 | – 309 |
Kommundirektör inklusive säkerhetsenheten | 15 218 | 15 207 | 9 |
Näringslivsenheten | 4 430 | 3 634 | 796 |
Stab (information, IT, upphandling, fordonssamordnare och bilpool) | 15 780 | 14 947 | 833 |
Summa nettokostnader | 87 078 | 74 386 | 12 692 |
Kommunstyrelsens resultat uppgår till 74 386 tkr, vilket innebär en budgetavvikelse med 12 692 tkr. De största budgetavvikelserna återfinns gällande krisledningsnämndens budget med 7 383 tkr, centrala lönepotten med 2 506 tkr samt kommunstyrelsens verksamhetsbudget och KS till förfogande 885 tkr, näringslivsenheten 796 tkr och staben med totalt 833 tkr. Övriga verksamheters budgetavvikelser adderar sammanlagt till cirka +300 tkr.
Den 15 juni 2020 tog kommunfullmäktige ett beslut om en tilläggsbudget på 12 000 tkr. Krisledningsnämnden har under våren tagit beslut om evakueringsboenden, gymnasieluncher, presentkort till anställda och en ungdomsfond. Samtliga beslut har syftat till att minska de negativa konsekvenser som den pågående covidpandemin orsakar i samhället. Under hösten har kommunfullmäktige respektive kommunstyrelsen beslutat om att anslå ytterligare medel ur budgeten till föreningslivet för att mildra konsekvenserna av covid-19 samt en julgåva till kommunens anställda och extra medel till familjer som lever på försörjningsstöd eller på existensminimum. Socialstyrelsen har beviljat bidrag (SFS 2020:193) enligt beslut den 27 november motsvarande 91,4 procent av redovisade merkostnader där evakueringsboenden som krisledningsnämnden beslutade om under våren finns inkluderade. Utfallet är därmed att kostnaderna hänförliga till tilläggsbudgeten uppgår till 6 605 tkr och intäkter i form av det statliga bidraget har utbetalats med 1 989 tkr.
Årets lönerevision har varit mycket försenad på grund av pandemin. Stora avtalsområdens löneökningar utbetalades först i november och december. Ett totalt överskott på 2 506 tkr gällande ej utdelade budgetmedel till nämnderna från de centrala lönepotterna återstår vid årsskiftet.
Kommunstyrelsen har ett överskott för verksamhetskostnader såsom resor, utbildning, medfinansiering i olika projekt, medlemskap med mera på totalt 467 tkr, kvinnojouren ligger under samma budgetansvar och uppvisar ett överskott på 247 tkr. KS till förfogande inklusive arvoden till utvecklingsutskottet har kvar 171 tkr av tilldelade budgetmedel vid årets slut.
Näringslivsenhetens verksamheter har ett överskott på 796 tkr utifrån situationen med uteblivna evenemang, utbildningar med mera under år 2020, utöver detta scenario ingår ett överskott på 150 tkr av evenemangsbudgeten för den uteblivna Sommarfesten. Underskott återfinns inom hemsändningen med 100 tkr. Det ökade nyttjandet av denna glesbygdsservice förmodas också härröra till den pågående pandemin.
Staben har ett positivt överskott på 833 tkr. Prognoserna under året har inneburit att IT kommer att upparbeta ett överskott som balanserar de negativa budgetavvikelserna gällande upphandlingsenheten och bilpoolen. Nyttjandet av bilpoolen har minskat kraftigt under år 2020, kopplat till reserestriktioner under pandemin. Vid slutet på året summeras IT-enheten till ett större överskott om 1 541 tkr, vilket innebär en totalt större positiv budgetavvikelse.
Ekonomienheten har ett underskott vid årets slut på 309 tkr, eftersom kommunens försäkringar blev avsevärt mycket dyrare från och med år 2020 utifrån upphandlingen som genomfördes hösten 2019. Det totala underskottet för ekonomienheten minskades främst eftersom kostnaden för pendlingsbidrag blivit lägre än budget, förklaringen till detta bör vara pandemisituationen med restriktioner och distansundervisning under delar av året.
Kommundirektörens budgetansvar innehåller några större budgetavvikelser i form av en aviserad upphandlingsskadeavgift som tas upp i bokslutet utifrån försiktighetsprincipen och en ökning av lokalbankens kostnader. Sjöbovillans kostnader i form av hyra och el har bokförts här men också beviljats stöd, i enlighet med samma förordning och beslut som ovan beskrivet för evakueringsboendena, utifrån lokalens beredskap som tillfällig lokal för korttidsvistelse, en beredskap ifall behov av isolering av brukare inom socialnämndens verksamheter uppstår på grund av covid-19.
Under kommunstyrelsen finns den nybildade säkerhetsenheten som fått ta en ledande roll i kommunens krishantering vid två tillfällen under år 2020.
I början på februari stängdes Kalixbron av säkerhetsskäl. Entreprenören som arbetar med bygget av den nya bron över Kalix älv bedömde att det fanns risker med att nyttja den tills att åtgärder kunde genomföras för att återställa säkerheten. Detta innebar störningar för en rad samhällsfunktioner såsom exempelvis hemtjänsten, räddningstjänst med mera, men påverkade också medborgarnas vardag i form av en ansträngd trafiksituation genom byn Gammelgården. Långa restider till och från centralorten blev en mycket negativ följd. Kommunens krisledningsstab aktiverades under en dryg vecka under ledning av säkerhetschefen för att samordna hanteringen av den uppkomna situationen. Informationsenheten arbetade intensivt med att informera medborgarna kontinuerligt om läget via alla tillgängliga informationskanaler.
I mars eskalerade samhällskrisen orsakad av viruset covid-19. Kommunens krisledningsstab sammankallades återigen där dagliga möten snabbt infördes under perioden mitten av mars till mitten av juni, med därpå följande veckovisa möten hela sommaren. Hösten har inneburit en varierande täthet mellan mötena med varannan vecka under de höstmånader när smittspridningen var låg för att under senhösten bli veckovisa möten när smittspridningen ökade i den andra vågen. Mötesstrukturen innebar en effektiv samordning av samtliga förvaltningars arbete med att förebygga smittspridning inom kommunens verksamheter och i samhället. Informationsenheten har i denna kris haft en oerhört viktig roll gällande såväl intern information inom organisationen som extern samhällsinformation.
I slutet på mars aktiverades även krisledningsnämnden. Krisledningsnämnden och kommunstyrelsen, efter dess avvecklande, har tagit en rad beslut för att lindra de negativa konsekvenserna orsakade av pandemin för näringslivet, ungdomar, föreningslivet och familjer med försörjningsstöd och som lever på existensminimum. Uppmuntran till personalen har också varit en av åtgärderna i form av ett presentkort under våren och ett som julgåva att nyttja i det lokala näringslivet.
I covidpandemins spår har näringslivsenheten arbetat med att kartlägga företagens behov av stödjande insatser och med anledning av det inrättat en förstärkt företagssupport. Företagen har kunnat vända sig till företagssupporten för att få kostnadsfri coachning av kvalificerade rådgivare.
Inom kommunledningsförvaltningen, såväl som inom resten av kommunen, har personal som har möjlighet utifrån respektive verksamhet arbetat hemifrån på distans. Detta har varit ett led i att minska risken för smittspridning inom organisationen.
En följd av pandemin är att kommunledningsförvaltningen på mycket kort tid ställt om till att klara arbetsprocesserna till att utföras på distans och via digitala mötesformer. Denna omställning är ett snabbt språng in i den digitala framtiden och möjliggör särskilt omvärldsbevakning och kompetensutveckling på ett helt nytt, tidseffektivt, kostnadseffektivt och miljövänligt sätt.
Utgifter sedan projektens start | Varav investeringar 2020 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Färdigställda projekt | Beslutad totalutgift |
Ackumulerat utfall |
Avvikelse | Budget | Utfall | Avvikelse |
Kontorsinventarier | 500 000 | 469 031 | 30 969 | 500 000 | 469 031 | 30 969 |
IT-reinvestering | 1 791 061 | 1 503 611 | 287 450 | 1 791 061 | 1 503 611 | 287 450 |
Ledningsplats förvaltningsbyggnaden | 1 471 032 | 829 769 | 641 263 | 1 042 889 | 449 394 | 593 495 |
Summa färdigställda projekt |
3 762 093 | 2 802 411 | 959 682 | 3 333 950 | 2 422 036 | 911 914 |
Pågående projekt | Beslutad totalutgift |
Ackumulerat utfall |
Avvikelse | Budget | Utfall | Avvikelse |
Data- och telekommunikation | 2 694 400 | 129 615 | 2 564 785 | 2 694 400 | 24 015 | 2 670 385 |
Summa pågående projekt |
2 694 400 | 129 615 | 2 564 785 | 2 694 400 | 24 015 | 2 670 385 |
SUMMA INVESTERINGSPROJEKT | 6 456 493 | 2 932 026 | 3 524 467 | 6 028 350 | 2 446 051 | 3 582 299 |
Ledningsplatser: Under åren 2018–2020 har kommunen drivit ett projekt (1031) rörande säkerhetshöjande åtgärder för kommunen, där vi investerat i bland annat tillträdesskydd, avbrottsfri kraft, ledningsplatser, reservledningsplatser och säkerhetsrum. Projektet har finansierats till viss del med statliga bidrag via MSB där regelbundna ersättningsbesiktningar har skett. MSB har utfört tillsyn om kommunen har utfört arbeten enligt gällande programkrav. Statligt bidrag har betalats ut under 2019 samt 2020. I november 2020 avslutades projektet och den slutgiltiga rapporten för kostnader lämnades till MSB. MSB betalade ut det sista statliga bidraget kopplat till projektet under slutet av 2020.