Den 23 november 2020 beslutade kommunfullmäktige om Kalix kommuns budget för år 2021 som innebar ett utgiftstak på 99,5 procent utifrån skatteunderlagsprognosen som Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) presenterade i cirkulär 20:39 den 1 oktober 2020. Den 18 februari 2021 publicerade SKR cirkulär 21:12 och jämfört med tidigare prognoser räknar SKR nu med starkare utveckling av skatteunderlaget 2020–2022, främst eftersom arbetade timmar utvecklades starkare i slutet av 2020 än SKR tidigare väntade sig och att de också tror på en starkare utveckling under andra halvåret i år. Men dock en svagare utveckling år 2023 (eftersom SKR:s bedömning av antalet arbetade timmar när arbetsmarknaden nått balans inte har ändrats nämnvärt).
Utifrån den senaste skatteunderlagsprognosen så uppgår de utdelade budgetramarna av kommunfullmäktige för år 2021 till ett utgiftstak på 98,0 procent, men något nytt beslut om budgeten har inte fattats utifrån ovan beskriven utveckling av skatteunderlagsprognosen. Ett förslag till beslut om en tilläggsbudget på 1,5 mkr behandlas av kommunfullmäktige i april och om beslutet fattas så innebär det att utgiftstaket uppgår till 98,2 procent av februariprognosen, men 99,7 procent av de prognostiserade skatteintäkterna och statsbidragen som utgjorde underlag till budgetbeslutet för år 2021 i november 2020. Tilläggsbudgeten syftar bland annat till att mildra negativa konsekvenser av coronapandemin för barn och ungdomar.
Under kapitel 2.3 och 2.3.1 finns mer beskrivet om samhällsekonomins utveckling respektive de utmaningar Kalix kommun står inför framöver i form av demografin med fler äldre invånare och färre barn, ungdomar och de i arbetsför ålder samt ökande behov inom individ- och familjeomsorgens område. Detta återspeglas i budgeten i form av att 4,4 mkr tillförts socialnämnden samtidigt som inga effektiviseringskrav ålagts denna nämnd. Samtliga övriga nämnder har krav på effektiviseringar, men det finns också utökningar i form av anslag för de ökade försäkringskostnaderna, överflytt av fastigheter från fritids- och kulturnämnden till fastighetsavdelningen och internhyressystemet, renovering av brandstationen samt satsningar på persontrafiken via Haparandabanan, utveckling i Töre, digitalisering, förstudie muddring Malören, hemsidan www.kalix.se och en hållbarhetsstrateg.
(tkr) | 2021 | 2020 | 2023 |
---|---|---|---|
Verksamhetens intäkter | 295,7 | 295,7 | 295,7 |
Verksamhetens kostnader | – 1 256,2 | – 1 280,9 | – 1 287,1 |
Pensionskostnader och PO-pålägg | – 27,3 | – 27,5 | – 24,8 |
Avskrivningar | – 64,5 | – 66,3 | – 67,5 |
Verksamhetens nettokostnader | – 1 052,3 | – 1 079,0 | – 1 083,7 |
Budgetförändringar | |||
Särskilda anslag 2020–2021 | 0,2 | 3,0 | 0,2 |
Särskilda anslag 2020–2022 | – 3,0 | – 0,2 | – 0,1 |
Löneökningar | – 20,0 | – 20,7 | – 21,4 |
Övriga ramförändringar | – 13,5 | 0 | 0 |
Verksamhetsanpassningar | 8,7 | 14,5 | 14,5 |
Verksamhetens intäkter | 295,7 | 295,7 | 295,7 |
Verksamhetens kostnader efter budgetförändringar exklusive avskrivningar | – 1 311,1 | – 1 311,8 | – 1 318,7 |
Verksamhetens nettokostnad inklusive avskrivningar | – 1 079,9 | – 1 082,4 | – 1 090,5 |
Skatter och statsbidrag | 1 051,4 | 1 061,0 | 1 072,1 |
Kommunal fastighetsavgift | 38,5 | 38,5 | 38,5 |
Summa skatter och statsbidrag | 1 089,9 | 1 099,5 | 1 110,6 |
Finansnetto | – 5,0 | – 5,0 | – 5,0 |
Årets resultat före extraordinära kostnader | 5,0 | 12,1 | 15,1 |
Nettokostnadsandel | 99,5 % | 98,9 % | 98,6 % |
2021 | Investeringsplan 2022 |
Investeringsplan 2023 |
|
---|---|---|---|
Investeringsram SBN | 70,45 | 64,7 | 28,5 |
VA-försörjning, extern finansiering | 31,0 | 33,0 | 15,0 |
Investeringsram UTB | 4,35 | 3,15 | 3,0 |
Investeringsram SOC | 3,75 | 3,6 | 3,5 |
Investeringsram FoK | 4,65 | 3,0 | 3,0 |
Investeringsram KS | 4,25 | 6,55 | 4,75 |
Summa kommunen exklusive VA | 87,45 | 81,00 | 42,75 |
Summa VA, extern finansiering | 31,0 | 33,0 | 15,0 |
Summa kommunen inklusive VA | 118,45 | 114,00 | 57,75 |