Ordförande | Stig Karlsson |
Förvaltningschef | Mårten Öhman |
Samhällsbyggnadsnämnden prövar tillstånds- och lovansökningar samt utövar tillsyn enligt plan- och bygglagen, skydd mot olyckor, miljöbalken, livsmedelslagen och delar av tobakslagen med mera.
Samhällsbyggnadsförvaltningen består av fem avdelningar som svarar för frågor inom områdena samhällsplanering, bygg, miljö, teknisk försörjning, kommunens fastigheter samt räddningstjänst.
Samhällsplaneringsfunktionen ansvarar för och handlägger alla planärenden som detalj-, översikts- och utvecklingsplaner samt ansvarar för det geografiska informationssystemet (GIS) och kartor i samarbete med avdelningen teknisk försörjning. Avdelningen arbetar också med bostadsbyggande i samarbete med förvaltningens övriga avdelningar.
Teknisk försörjning hanterar frågor som gator, infrastruktur, kart- och GIS-frågor, mark, renhållning, trafik- och trafiksäkerhetsfrågor, vatten och avlopp.
Fastighetsavdelningens verksamhet består av fastighetsförvaltning, drift och underhåll, byggprojekt, verksamhetsservice, upphandling, bostadsanpassning, energirådgivning samt kost- och lokalvård.
Bygg- och miljöavdelningen arbetar med tillsyn, rådgivning och kontroll inom miljö-, bygg-, livsmedels-, alkohol-, tobaks-, receptfria läkemedel- och hälsoskyddsområdet.
Räddningstjänsten arbetar med tillsyn, rådgivning och kontroll inom brandfarliga och explosiva varor, skydd mot olyckor, olycksförebyggande och räddningsverksamhet.
Årsbudget | 52 328 |
Kapitalkostnader | 818 |
Helårskostnader | 53 162 |
Budgetavvikelse | – 16 |
tkr | Budget | Utfall | Budgetavvikelse |
---|---|---|---|
Nämnd och stab | 4 837 | 4 384 | 453 |
Teknisk försörjning | 18 069 | 20 936 | – 2 867 |
Fastighetsavdelningen | 11 619 | 9 391 | 2 228 |
Bygg och miljö | 4 344 | 3 932 | 412 |
Räddningstjänsten | 14 277 | 14 519 | – 242 |
Summa nettokostnader | 53 146 | 53 162 | – 16 |
Samhällsbyggnadsnämnden redovisar ett underskott på 16 tkr för verksamhetsåret 2020.
Nämnd och stab exklusive Samhällsplanering redovisar ett överskott på 736 tkr. Överskottet består av nämndens reserv för oförutsedda kostnader.
Samhällsplanering redovisar ett underskott på 283 tkr och orsaken är lägre intäkter än budgeterat.
Teknisk försörjning (exklusive VA och renhållning) redovisar ett underskott på 2,45 mkr. Underskottet består av följande:
Underskottstäckning för regionaltrafiken som är en post som förvaltningen inte kan påverka gör ett underskott på 2,13 mkr. Orsaken är en högre kostnad än Länstrafikens prognos för 2019 som påverkar 2020 samt en höjd prognos för 2020 års resultat. Förvaltningen har sökt och fått en utökad ram på 1 mkr för 2021 inom området.
Vinterväghållningen gör ett underskott på 534 tkr, vilket delvis beror på indexuppräkningar under den fyraåriga avtalsperioden samt att avdelningen under våren har haft ökade kostnader för åtgärder för att förhindra översvämningar på grund av föregående vinters väderförhållanden. Inför den kommande upphandlingen 2021 ser förvaltningen att kvalitetskraven måste sänkas då ingen utökad budgetram finns.
Miljövårdsarbeten (insamling av skrotbilar) ger ett underskott på 163 tkr, förvaltningen kompenseras 2021 med ett särskilt anslag om 50 tkr. Totalt har avdelningen haft 70 ärenden rörande skrotbilar under året.
Sammantaget ger dessa poster som avdelningen inte kan påverka ett underskott om 2,82 mkr. Genom återhållsamhet inom övriga delar av den skattefinansierade verksamheten har underskottet begränsats till totalt 2,45 mkr.
Vatten och avlopp (VA, taxefinansierad) visar ett underskott på 989 tkr, vilket innebär att VA-taxan har en kostnadstäckningsgrad på 97,4 procent. Underskottet beror främst på elkostnader för avloppspumpstationer (–426 tkr) samt reparationer och underhåll av avloppsreningsverk (–539 tkr). På grund av fara för leveransproblem kopplat till covid-19 har ett större lager kemikalier även köpts in till vattenverk.
Renhållning (taxefinansierad) visar ett överskott på 571 tkr, vilket i huvudsak beror på att massor till sluttäckningen av deponin inte köpts in i samma omfattning under året.
Fastighetsavdelningen redovisar ett överskott på 2,23 mkr. De verksamheter som redovisar överskott, totalt sett, är kost- och lokalvårdsenheten med 1,31 mkr och bostadsanpassningen med 1,58 mkr. Den kompensation som getts till kost- och lokalvårdsenheten för en budget i balans inför 2020 verkar, vid ett normalår, täcka de kostnader verksamheten har. Det överskott som redovisas i år härrör till covid-19, svårigheter med upphandling av höghöjdsstädning samt vakanser i det nyinrättade resursteamet. Fastighetsdriften redovisar ett underskott på 660 tkr. Den största enskilda posten till underskottet är ökade kostnader för fastighetsförsäkringen med en avvikelse på 1,29 mkr i och med ny upphandling. Övriga avvikelser är förlust vid avyttring av Töre busstation, kostnader/intäkter för parkeringar, takskottning med en avvikelse på 330 tkr, kostnader för jour och övertid, bilar samt grönyteskötsel. De områden som, till en del, balanserat upp underskotten är minskade byggnadsentreprenader, lägre kostnader för el och fjärrvärme som till stor del beror på ett varmare år samt återhållsamhet inom planerat underhåll.
Bygg- och miljöavdelningen redovisar ett överskott på 412 tkr vid årets slut. Överskottet beror på att vakanser funnits på avdelningen under året.
Räddningstjänsten redovisar ett underskott på 241,6 tkr. Underskottet beror till stor del på tre faktorer: utbildning av tre nya deltidsbrandmän i Töre, ökade kostnader för drift och underhåll av fordon och maskiner samt fastighetskostnader, där hyreskostnaden höjdes i samband med byte av fastighetsägare och avdelningen inte har kompenserats för denna höjning.
Samhällsplanering: Fyra detaljplaner har antagits och nio nya har startats (planbesked). En fördjupad översikts-/utvecklingsplan för Töre och en besöksnäringsplan för hela kommunen har färdigställts och kommer att antas av KF under våren 2021. Ett samarbete med teknisk försörjning pågår gällande GIS-system, framtagande av plan för GC-trafik och i diverse planärenden samt med Trafikverket i det regionala projektet SARETS.
Teknisk försörjning: Projektet Resecentrum har pågått under året och är klart för trafikstart av persontrafik på Haparandabanan 1 april 2021. En ny gång- och cykelplan har arbetats fram och antagits av kommunfullmäktige. Investeringar har fortsatt skett på VA och vägar enligt tilldelad budget. Parker och lekparker har fortsatt investerats i, bland annat Nystadsparken.
Fastighetsavdelningen: Nybyggnationen av 30 lägenheter vid kv. Tor 8 pågår och färdigställs till sommaren 2021. Upprustning av Furuvallens omklädningsrum har utförts och renovering av verkstadslokalen vid Kalix Golf pågår. Övriga åtgärder är fönsterbyten vid Djuptjärns skola, ventilations- och belysningsåtgärder vid ett antal enheter, värmepumpinstallationer. Vid Furuhedsskolans hus F pågår takbyte, del av byggnad, och avdelningen arbetar tillsammans med skolan för att ta fram ett reviderat förslag till upprustning och nyttjande av lokalen. Internhyressystemet har reviderats och skickats ut på remiss. Avdelningen har tillsammans med socialförvaltningen sammanställt lokaldelen i utredningen om framtidens behov av särskilda boenden samt arbetar med lokalbehov för hemtjänst.
Bygg- och miljöavdelningen. Tillsynsarbetet har skett utifrån den fastställda tillsynsplanen och cirka 90 procent av de planerade tillsynerna har genomförts. Vakanser och ökad arbetsbelastning samt smittskyddskontroller på grund av covid-19 är orsaken till att 100 procent inte kunde uppnås. Kartläggningen av enskilda avlopp inom antaget vattenskyddsområde enligt Vattenmyndighetens åtgärdsprogram har genomförts. Avdelningen har även gjort tillsynsprojekt som avfallshantering hamnar, rökfria miljöer samt kontrollköp tobak. Samverkan med olika externa aktörer, bland annat projektinriktad kontroll av livsmedel, där inspektörer från länets kommuner, länsstyrelsen och Livsmedelsverket samarbetar. Två stycken nybyggnationer av enbostadshus är beviljade under 2020.
Räddningstjänst: Antalet larm har uppgått till 269, vilket är normalt för kommunen, 2019 var antalet 301.
Covid-19 har påverkat en stor del av avdelningens förebyggande arbete. Från april har ingen extern verksamhet som exempelvis brandutbildningar, övriga utbildningar eller informationsinsatser till medborgare genomförts. Även genomförande av tillsyner upphörde från början av april fram till oktober. Trots detta uppehåll har, med prioriteringar i verksamheten samt att ingen övrig extern verksamhet genomförts, målet enligt tillsynsplanen uppnåtts.
Övningsverksamheten för brandpersonalen har också haft uppehåll vid olika perioder under året. Personalläget för bemanningen i Töre har försämrats och beredskapen har, under perioder, inte kunnat upprätthållas enligt kommunens handlingsprogram. Med anledning av detta har en rekrytering och utbildning av tre nya medarbetare genomförts.
Utgifter sedan projektens start | Varav investeringar 2020 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Färdigställda projekt | Beslutad totalutgift |
Ackumulerat utfall |
Avvikelse | Budget | Utfall | Avvikelse |
TEKNISK FÖRSÖRJNING | ||||||
FASTIGHET | ||||||
Utemiljö soc. fastigheter* | 500 | 425 | 75 | 454 | 379 | 75 |
Utemiljö skolor/förskolor* | 500 | 495 | 5 | 174 | 169 | 5 |
Utbyggnad Centrumskolan* | 6 000 | 6 032 | – 32 | 823 | 855 | – 32 |
Upprustning fritidsanläggningar* | 5 000 | 4 420 | 580 | 5 000 | 4 420 | 580 |
Akuta investeringsåtgärder | – | 549 | – 549 | – | 549 | – 549 |
Köksutrustning | – | 402 | – 402 | – | 402 | – 402 |
Kansli-/klubbrum Kalix IP | 1 850 | 1 850 | 0 | 1 350 | 1 350 | 0 |
RÄDDNINGSTJÄNST | ||||||
Befälsbil 6060* | 900 | 981 | – 81 | 828 | 909 | – 81 |
Komponentbyten räddningsstation | – | 112 | – 112 | – | 112 | – 112 |
Terrängfordon | 300 | 263 | 37 | 300 | 263 | 37 |
Övningsfält | 200 | 19 | 181 | 200 | 19 | 181 |
Akut restvärderäddning | 100 | 47 | 53 | 100 | 47 | 53 |
Räddning och personlig utrustning | 250 | 471 | – 221 | 250 | 471 | – 221 |
Skogsbrandutrusning | 250 | 103 | 147 | 250 | 103 | 147 |
Summa färdigställda projekt | 15 850 | 16 169 | – 319 | 9 729 | 10 048 | – 319 |
ÖVERGRIPANDE SBF | ||||||
Pågående projekt | Beslutad totalutgift |
Ackumulerat utfall |
Avvikelse | Budget | Utfall | Avvikelse |
Riktade investeringar | ||||||
ÖVERGRIPANDE SBF | ||||||
Tilläggsanslag för förvärv av mark/byggrätter, uppförande av bostäder samt köp och utveckling av tomter för bostadshus* | 65 000 | 33 963 | 31 037 | 63 000 | 31 963 | 31 037 |
Infrastruktur nytt bostadsområde* | 3 000 | – | 3 000 | 3 000 | – | 3 000 |
Inköp av mark för industriområden* | 20 000 | 7 924 | 12 076 | 12 141 | 65 | 12 076 |
TEKNISK FÖRSÖRJNING | ||||||
Resecentrum* | 14 000 | 9 865 | 4 135 | 12 236 | 8 101 | 4 135 |
Vägar* | 5 000 | 1 555 | 3 445 | 5 000 | 1 555 | 3 445 |
Parker/Grönområden/Lekplatser* | 1 126 | 1 004 | 122 | 1 126 | 1 004 | 122 |
GC-vägar* | 7 170 | 176 | 6 994 | 7 170 | 176 | 6 994 |
Säkra skolvägar GC-vägar* | 500 | – | 500 | 500 | – | 500 |
Strandängarna utveckling* | 2 000 | 1 388 | 612 | 1 109 | 497 | 612 |
Brandposter* | 7 500 | 4 696 | 2 804 | 3 102 | 298 | 2 804 |
FASTIGHET | ||||||
F-huset* | 20 000 | 5 893 | 14 107 | 18 843 | 4 736 | 14 107 |
Inköp/investering av bostäder* | 4 000 | 2 798 | 1 202 | 2 030 | 828 | 1 202 |
Summa riktade investeringar | 149 296 | 69 278 | 80 018 | 129 257 | 49 239 | 80 018 |
Ram investeringar | ||||||
TEKNISK FÖRSÖRJNING | ||||||
Ram teknisk försörjning skattefinansierad | 4 020 | 3 432 | 588 | 4 020 | 3 432 | 588 |
Ram VA taxefinansierad | 15 000 | 13 429 | 1 571 | 15 000 | 13 429 | 1 571 |
FASTIGHET | 6 505 | 7 076 | – 571 | 6 505 | 7 067 | – 571 |
Summa ram investeringar | 25 525 | 23 929 | 1 596 | 25 525 | 23 929 | 1 596 |
Summa pågående projekt | ||||||
SUMMA INVESTERINGSPROJEKT | 190 671 | 109 376 | 81 815 | 164 511 | 83 216 | 81 295 |
*riktade satsningar enligt beslut i kommunfullmäktige |
Budgetposter i tabellen ovan inkluderar överförda medel.
Samhällsbyggnadsförvaltningen bygger bostäder och har tilldelats 65 mkr. Närmast pågår byggandet av 30 lägenheter vid kv. Tor 8.
Teknisk försörjning: Har under året arbetat med cirka 40 olika investeringsobjekt. Några av de större är:
Fastighetsavdelningen: Arbetsmiljöförbättrande åtgärder är genomförda vid Centrumskolans kök. Furuvallens omklädningsrum har renoverats och vid Kalix golfanläggning har bland annat taket lagts om. För att bland annat täcka kostnader för akuta investeringsåtgärder, inköp av köksutrustning samt finansiering av köp av klubbrum/kansli Kalix IP kan inte hela överskottet för det pågående arbetet vid F-huset flyttas över till 2021. Korrigering görs 2021 genom återläggning från del av ram. Behov av köp av bostäder för socialförvaltningens räkning kvarstår och en begäran om flytt av investeringsmedel behöver ske till 2021.
Räddningstjänsten: Som framgår av investeringsredovisningen varierar utfallet mellan projekten inom den tilldelade ramen. Under året har nödvändiga omprioriteringar genomförts mellan projekten. Det som påverkat den ursprungliga investeringsplanen inom ramen är komponentbyten på räddningsstationen i Kalix (fönsterbyten) där budget saknades, samt inbrottet på stationen i Töre då räddningsutrustning, bland annat en hydraulpump, stals.