God ekonomisk hushållning och ekonomisk ställning

God ekonomisk hushållning

Målstyrning

Bedömningen av måluppfyllelse genomförs av respektive nämnd med stöd av de indikatorer som är kopplade till målbeskrivningen.

Färgindikator för måluppfyllelse

Ej bedömt Ej bedömt
Ej uppnått Ej uppnått
låg, ej tillfredsställande resultatnivå Uppnått till mindre del
Uppnått till större del Uppnått till större del
Uppnått Uppnått

Område Mål
Ekonomi circle-green Minska ej utnyttjade lokalytor.
triangle Anpassa resurserna efter jämförbara nyckeltal, för kommungruppen.
circle-green Årets resultat i Kalix kommun skall, under en femårsperiod, uppgå till minst 1 % av skatteintäkterna och statsbidrag.
circle-green Uppföljningen av nämndernas driftföljsamhet samt avvikelse mot budgeterat resultat genomförs månatligen, dock ej per den sista januari samt den sista juli. Dessa uppföljningar redovisas till kommunstyrelsen.
circle-green Kalix kommuns mål är att under planperioden 2020–2022 amortera minst 15 mkr.
circle-green Optimera resursanvändningen för att minska kostnaderna i verksamheten.
Utveckling dash-black Minska klimatpåverkan från Kalix kommuns verksamheter.
triangle Minska inköp och användning av produkter med innehåll av ämnen med negativ påverkan på människors hälsa och ekosystem.
circle-green Den lokala företagsamheten kännetecknas av ett bra näringslivsklimat.
diamond-orange Öka mångfalden och toleransen.
circle-green Verksamheterna bidrar till minskad påverkan på miljö och klimat.
circle-green Kalix kommun skall ha ett positivt inflyttningsnetto.
triangle Kommunens invånare oavsett kön, ålder, etnicitet och funktionshinder har en jämställd, meningsfull och utvecklande fritid.
triangle Kommunens invånare, oavsett förutsättningar, erbjuds regelbundna möjligheter att aktivt delta i kultursammanhang och får ta del av ett varierat utbud av kulturupplevelser av hög kvalitet.
circle-green Kommunens invånare upplever delaktighet i våra verksamheter och i den gemensamma utvecklingen av framtiden.
circle-green Förbättra förutsättningarna för föreningars och organisationernas verksamhet.
triangle Alla barn/elever skall bemötas och få utvecklas utifrån sina förutsättningar.
triangle Ökad motivation och lust att lära.
triangle Ökad kunskapsnivå hos alla barn elever.
triangle Skapa fler och bättre boendemiljöer.
triangle Medverka till att skapa ett bra företagsklimat i kommunen Målet uppnått. Samtliga områden har förbättrats under 2019 och alla värden överstiger NKI-värdet 62–69 som är ett mått för godkänt resultat. NKI-gradering: 80 eller högre (mycket högt) 70 till 80 (högt) 62 till 69 (godkänt) 50 till 61 (lågt) 50 eller lägre (mycket lågt).
triangle Att öka möjligheten att bo kvar hemma.
triangle Att öka användningen av evidensbaserad praktik.
triangle Att öka det nära ledarskapet som är väl förankrat i verksamheten och med medarbetare som är delaktiga och har inflytande över sitt arbete.
triangle Att minska utanförskapet.

Finansiella mål

Ekonomisk kontroll över tiden. Varje generation bör bära kostnaderna för den service som den generationen konsumerar. Det innebär att resultatnivån över tiden måste säkerställa förmågan att även i framtiden producera service på nuvarande nivå. Ett överskott i verksamheten skapar ett handlingsutrymme för att utveckla den kommunala verksamheten. Målsättningen är därför att årets resultat minst skall uppgå till 1 procent av skatteintäkter och statsbidrag över en rullande femårsperiod. Minimikravet under varje enskilt år är kommunallagens balanskrav, det vill säga att årets intäkter skall överstiga kostnaderna. De formulerade styrtalen ger möjlighet att under besvärliga konjunkturtider göra avkall på överskottsmålet, men å andra sidan krävs betydligt starkare resultat under övriga år i femårsperioden för att infria den fastlagda ekonomiska målsättningen.

Årets resultat i Kalix kommun skall, under en femårsperiod, uppgå till minst 1 procent av skatteintäkter och statsbidrag.

Årets resultat uppgår till 4,5 procent av skatteintäkter och statsbidrag. Genomsnittet för femårsperioden (2016–2020) blir 3,8 procent. Målet i Kalix kommun för god ekonomisk hushållning är uppnått både för det enskilda året och för femårsperioden.

Ekonomisk kontroll under verksamhetsåret. En grundläggande förutsättning för en gynnsam utveckling av ekonomin är att verksamhets- och ekonomistyrning är tydlig så att nämnder, styrelser och förvaltningar håller sina tilldelade budgetar. Ett viktigt instrument för information om verksamhetsutvecklingen är månadsrapporteringen till kommunstyrelsen. Detta ger goda förutsättningar för kommunstyrelsen att utöva sin uppsiktsplikt.

Uppföljningen av nämndernas driftföljsamhet samt avvikelse mot budgeterat resultat redovisas vid varje kommunstyrelsesammanträde.

Kommunstyrelsen får genom månadsrapportering ta del av alla nämnders helårsprognoser. Det genomförs även en mer heltäckande helårsprognos per sista april innehållande prognos för de centrala budgetposterna för pensioner, finansnetto, avskrivningar samt skatter och statsbidrag samt en delårsrapport enligt RKR R17 per sista augusti som behandlas av kommunstyrelsen. Målet är därmed uppnått.

Ytterligare en förutsättning för en gynnsam utveckling av ekonomin är att ha kostnaderna under kontroll vilket åligger nämnderna. Det gäller även den övergripande redovisningen där bland annat räntekostnader ligger budgeterat. Genom att minska låneskulden, amortera, är dessa möjliga att påverka. Ju lägre låneskuld, desto lägre räntekostnader får kommunen samt att det av budget inte behöver avsättas lika stora belopp för att klara räntekostnaderna. Detta skapar bättre förutsättningar framåt i tiden.

Kalix kommuns mål är att amortera 15 mkr under planperioden 2020–2022.

En amortering med 5 mkr har skett i mars 2020.

Sammantaget bedöms målet med god ekonomisk hushållning ur ett sammanvägt finansiellt perspektiv vara uppnått för år 2020.

Verksamhetsanknutna mål

Lika viktiga som de finansiella resultatanknutna målen för god ekonomisk hushållning är ett effektivt och ändamålsenligt användande av kommunens resurser i verksamheten och att resurserna är rätt anpassade utifrån demografin. De verksamhetsmässiga resultatmålen är än svårare att värdera mot god ekonomisk hushållning än de finansiella resultatmålen. Nyckelorden är kvalitet, effektivitet och kundnytta som alla är besvärliga att mäta på ett objektivt och rättvist sätt. Nedanstående verksamhetsanknutna mål för god ekonomisk hushållning är antagna av kommunfullmäktige 2015-11-30 § 235. Kommunfullmäktige har fattat beslut om nya mål den 23 november 2020, men eftersom dessa inte styrt verksamheterna under merparten av år 2020 samt att de ännu inte är nedbrutna i mätbara indikatorer så följs målen från år 2015 upp i denna rapport.

Att öka inflyttningsnettot.

Målet är uppfyllt då 2 fler personer flyttade in till Kalix jämfört med antalet som flyttade från Kalix. Mätdatum 2020-12-31.

Att minska ej utnyttjade lokalytor.

Samhällsbyggnadsförvaltningen utför mätningen och har funnit att de ej utnyttjade lokalytorna har minskat. Målet är uppnått.

Att anpassa resurserna efter jämförbara nyckeltal, för kommungruppen.

Det finns sju indikatorer som mäts:

Indikator för månadsavlönad personal inom kultur-, turism- och fritidsarbete: Målet är uppnått per 2020-12-31.

För månadsavlönad personal i teknikerarbete är målet uppnått.

De indikatorer som mäter nettokostnadsavvikelserna för förskola, grundskola, gymnasieskola: Utbildningsnämnden rapporterar att nettokostnadsavvikelserna fortfarande är höga för grund- och gymnasieskolan, men för förskolan ligger resultatet under målvärdet och förvaltningen rapporterar att en förklaring till utfallet kan vara införandet av Tempus som möjliggör en effektivare organisation då rektorer och vikarieanskaffare direkt får en överblick över antalet barn.

Nettokostnadsavvikelsen för individ- och familjeomsorgen är hög, men för äldreomsorgen rapporterar socialnämnden att målet är uppnått.

Sammantaget är bedömningen att målet att anpassa resurserna efter jämförbara nyckeltal för kommungruppen är uppnått till större del.

Minska inköp och användning av produkter med innehåll av ämnen med negativ påverkan på människors hälsa och ekosystem.

För att bedöma måluppfyllelsen av detta mål finns tre indikatorer framtagna. Den första mäter andelen miljöcertifierade verksamheter. Då det inte finns kriterier för miljöcertifiering inom alla områden har det inte varit möjligt att göra en bedömning av denna indikator och den är därmed ej bedömd.

Andra indikatorn mäter andelen miljöklassade personbilar.

För tillfället har kommunen 146 fordon, som är fördelade enligt nedan.

Euro 6: 69 st 47 %

Euro 5: 15 st 10 %

Hybrid: 27 st 19 %

Ej miljöcertifierade: 34 st 24 %

Målet är uppnått till mindre del, målvärdet är 100 procent miljöklassade personbilar.

Tredje indikatorn mäter inköp av ekologiska livsmedel

I det kostpolitiska programmet är Kalix kommuns mål att stegvis öka den procentuella andelen inköpta ekologiska livsmedel enligt följande:

25 % år 2017 (förskola 30 %)

35 % år 2018

45 % år 2019

Resultat:

2017: 17,8 %

2018: 33,1 %

2019: 38,1 % (av de totala inköpen livsmedel är 27,2 % från norr)

2020: 37 %

Olika maträtter på matsedlarna under olika månader resulterar i olika volym ekologiska livsmedel. Covidrestriktioner har gett två effekter gällande denna indikator:

  1. Två stora enheter har varit stängda stora delar av året, Furuheds- och Naturbruksskolan.
  2. Inga salladsbufféer, vilket resulterar i lägre volymer ekologiska grönsaker.

Sammantaget är bedömningen att såväl den sista indikatorn såsom målet i sin helhet är uppnått till mindre del.

Minska klimatpåverkan från Kalix kommuns verksamheter.

För att bedöma måluppfyllelsen finns tre indikatorer:

Minska antal inköpta flygresor.

På grund av pandemin har tjänsteresandet minskat drastiskt, varför det inte går att göra en rättvis jämförelse. Måluppfyllelsen är ej bedömd, men en följd av att pandemin gett en explosionsartad utveckling på fronten digitala möten och utbildningar kan man förvänta sig en permanent nedgång av inköpta flygresor även efter att pandemin är förbi på grund av tids- och kostnadseffektiviteten vid digitala möten.

Andra indikatorn är antal externt körda tjänstemil.

På grund av pandemin har tjänsteresandet minskat drastiskt, varför det inte heller går att göra en rättvis jämförelse här. Måluppfyllelsen är ej bedömd, men en följd av att pandemin gett en explosionsartad utveckling på fronten digitala möten och utbildningar kan man förvänta sig en permanent nedgång av externt körda tjänstemil på samma sätt som ett minskat antal flygresor även efter att pandemin är förbi på grund av tids- och kostnadseffektiviteten vid digitala möten.

Sista indikatorn är antal resor med kollektivtrafik per invånare.

58 062 resor har genomförts under 2020, vilket motsvarar 3,65 resor/invånare. En minskning jämfört med föregående år och den beror till stor del på covid-19

2015: 76 653 resor

2016: 72 233 resor

2017: 76 786 resor

2018: 75 323 resor

2019: 76 515 resor

2020: 58 062 resor

Målet per helår är 78 185 resor och indikatorn bedöms därmed inte vara uppnådd.

Målet att minska klimatpåverkan från Kalix kommuns verksamheter kan inte bedömas direkt, men en sammanfattande kommentar är att pandemin fått positiva effekter gällande området resor med bil och flyg i form av att vi lärt oss att nyttja den digitala tekniken rekordsnabbt till möten, utbildning, omvärldsbevakning och nätverkande på distans.

Sammantaget bedöms de verksamhetsanknutna målen för god ekonomisk hushållning vara uppnådda till mindre del.

Resultat och ekonomisk ställning

Kommentarer kommunkoncern

Den sammanställda redovisningen innefattar förutom kommunen Stiftelsen Kalixbostäder* där Kalix kommun är huvudman, Kalix Industrihotell AB (KIAB) som kommunen äger till 99,9 procent och Kalix Nya Centrum KB (kommunen är komplementär och KIAB kommanditdelägare) samt Brandstationen Kalix 21:1 som är ett dotterbolag till KIAB.

Stiftelsen Kalixbostäder är ett allmännyttigt bostadsföretag som har till föremål för sin verksamhet att inom Kalix kommun förvärva, äga och förvalta fastigheter, tomträtter samt bygga bostäder, affärslokaler och kollektiva anordningar. Ändamålet med stiftelsens verksamhet är att med iakttagande av kommunal självkostnads- och likställighetsprincip främja bostadsförsörjningen i Kalix kommun. Årets resultat 2020 uppgår till 13,9 mkr (12,1 mkr år 2019). Stiftelsen har under året investerat i nya ventilationsaggregat i fastigheter i Töre, Morjärv och Kalix för att förbättra inomhusmiljön och minska energiförbrukningen, startat renovering av 16 lägenheter och tillskapat carport samt renoverat en innergård vid två andra fastigheter. Under 2021 startar nybyggnation av drygt 20 lägenheter i kvarteret Mården. Under 2021 inleds även arbetet med renovering av ytterligare 26 lägenheter i Kalixbos äldre bestånd.

Kalix Nya Centrum (KNC) äger, förvaltar och hyr ut fastigheter och centrumanläggningar för näringsverksamhet, handel och yttre miljö inom Kalix kommun. Bolagets ändamål är att på affärsmässiga grunder främja handel och näringsverksamhet i regionen och därigenom skapa förutsättningar för ett attraktivt handelscentrum i Kalix kommun genom att tillhandahålla lokaler och fastigheter för företag. I fastigheten Slaktaren 1 förvaltar bolaget Galleria Kalix med det attraktiva handelsläget i kommunen. Gallerian är en naturlig mötesplats för Kalixborna och besökare i Kalix. Uthyrningsgraden i Gallerian är 87 procent. År 2020 har präglats av coronapandemin och hyresgästerna har getts 50 procent hyresrabatt för månaderna april–juni. Snöröjningskostnaderna har varit låga, liksom elkostnaderna, och årets resultat blev 0,1 mkr. Detta är 0,3 mkr bättre än föregående år. Skuldsättningsgraden är hög och finansiella poster påverkar bolagets resultat kraftigt negativt. Läget på räntemarknaden är dock stabilt och även om räntan rör sig uppåt något de närmsta åren så förväntas ingen dramatik. Kostnader bedöms svåra att påverka, så därför arbetar bolaget framåt med affärsutveckling i syfte att skapa större intäkter.

Kalix Industrihotell AB (KIAB) uppför, köper, säljer, äger och förvaltar fastigheter samt bedriver hamn- och farledsverksamhet. Ändamålet för bolaget är att på affärsmässiga grunder främja näringsverksamheten i Kalix kommun genom att tillhandahålla ändamålsenliga lokaler och fastigheter för små företag samt att på affärsmässiga grunder driva och utveckla hamnverksamhet i Kalix hamn. Under året har KIAB gjort kvalitetshöjande investeringar på sina fastigheter med cirka 3 mkr samt underhåll med cirka 4,6 mkr. År 2020 har bolaget ökat sin uthyrningsgrad från 70 till 76 procent. Coronapandemin har inte påverkat bolaget i någon större utsträckning. Hyresgästerna i fastigheterna bedriver i låg utsträckning verksamhet i branscher som påverkats negativt, exempelvis handel. En avsevärd ökning av anlöpen till hamnen har genererat högre intäkter för bolaget. Årets resultat är för andra året i rad positivt och uppgår år 2020 till 0,8 mkr (0,1 mkr år 2019). På likartat sätt som KNC finns en hög lånebörda i bolaget, men det låga ränteläget är en fördel. Trots samhällsläget har KIAB en stor mängd förfrågningar vad gäller lokaler och ett stort antal anlöp till Kalix hamn, vilket ger en positiv syn på framtiden.

Bolaget Brandstationen Kalix 21:1 AB förvaltar fastigheten Kalix 21:1, Kalix brandstation. Uthyrningsgraden är 100 procent och Kalix kommun är hyresgäst. Projekt "Friska Brandmän" inleds under år 2021 som innebär en större ombyggnation av lokalerna för att förbättra arbetsmiljön för brandmännen. Budget är tillförd till räddningstjänsten av kommunfullmäktige för den beräknade ökningen av hyreskostnaden. Årets resultat år 2020 är i paritet med föregående år, 0,1 mkr.

Sammanfattningsvis är det mycket positivt att samtliga kommunala bolag/stiftelsen har plusresultat och beskriver en positiv bild av framtiden. I den sammanställda redovisningen räknas K2-bolagens avskrivningskostnader och materiella anläggningstillgångar om såsom att bolagen skulle tillämpa komponentavskrivning. Kommunen tillämpar denna avskrivningsmetod och därmed sker en anpassning till detta av de bolag (KIAB och KNC) som redovisar enligt K2-regelverket och därmed inte tillämpar komponentavskrivning. De resultat som presenteras i nedan tabell är de resultat som den sammanställda redovisningens resultat- och balansräkning samt kassaflödesanalys bygger på. De resultat som omnämns i löpande text ovan är bolagens externa resultat som även återfinns i respektive bolags årsredovisning samt varje bolags enskilda kapitel som ligger i den sista delen av denna rapport. Bolagen har drabbats olika av den pågående pandemin: KNC ser negativa effekter som bolaget får arbeta med att parera, medan de övriga inte erfarit någon betydelsefull påverkan.

*Stiftelsen Kalixbostäder förvaltar också dotterbolaget Strandägarna i Kalix AB. Strandägarna i Kalix AB äger en fastighet i kvarteret Skäret i Kalix kommun.

Kommunkoncern, mkr

Kommunkoncern, mkr 2020 2019 2018
Kalix kommun 48,9 28,3 6,9
Stiftelsen Kalixbostäder 13,9 12,1 14,7
Kalix Industrihotell AB 1,3 1,0 – 0,1
Kalix Nya Centrum KB – 4,2 – 4,5 – 5,0
Brandstationen Kalix 21:1 AB 0,1 0,1 0,1
Kalix kommunföretag AB –  –  0
Kalix kommunföretag – koncern –  –  – 6,1
Delsumma koncern 60,0 37,0 16,6
Koncernjusteringar 0 0,3 – 7,5
Resultat koncern före skatt 60,0 37,3 9,1

Koncernnyckeltal, mkr

  2020 2019 2018 2017 2016
Resultat 60,0 37,3 9,1 86,2 44,0
Finansnetto – 4,5 – 0,7 – 9,4 – 12,5 – 17
Balansomslutning 2 266,9 2 170,9 2 167,2 2 099,0 2 035,6
Eget kapital 801,4 741,8 700,2 702,1 612,6
Soliditet 56,2 % 34,2 % 32,3 % 33,4 % 30,1 %
Långfristiga skulder 1 121,7 1 096,0 1 121,3 1 070,1 1 111,5