iconFörvaltningsberättelse

Väsentliga personalförhållanden

Sj04Forn¦-sparken

Sjöbo kommun som arbetsgivare

Sjöbo ska vara en attraktiv arbetsgivare och med hjälp av kommunens personalpolitiska program Sjöbo kommun – En arbetsplats att längta till drivs en tydlig personal- och lönepolitik.

De kommunala verksamheterna har haft hög personalomsättning de senaste åren. Orsaken är att det råder generell brist på arbetskraft i en rad yrkeskategorier som är väsentliga för Skånes kommuners verksamheter. Det är viktigt för kommunkoncernen att fortsätta att arbeta strategiskt med att vara en attraktiv arbetsgivare och på så vis kunna såväl rekrytera som behålla kompetent personal.

Tillsvidareanställd personal

Sjöbo kommun hade den 31 december 1 159 tillsvidareanställda medarbetare. Jämfört med 2018 innebar det en ökning med 11. Huvuddelen av ökningen berodde på att många visstidsanställningar i vård och omsorg övergick i tillsvidareanställningar.

Tabell: Antal tillsvidareanställda män och kvinnor

Nämnd 2017 2018 2019
Kvinnor Män Totalt Kvinnor Män Totalt Kvinnor Män Totalt
Kommunstyrelsen 37 16 53 39 17 56 31 13 44*
Vård- och omsorgsnämnden 488 47 535 492 49 541 507 52 559
Familjenämnden 384 97 481 386 94 480 384 91 475
Teknisk nämnd 13 33 46 13 36 49 20 38 58
Samhällsbyggnadsnämnden 15 8 23 15 7 22 16 7 23
Kommunen totalt 937 201 1 138 952 204 1 148 958 201 1 159
AB Sjöbohem 46 18 64
Sjöbo Elnät AB 3 13 16
Totalt koncernen 1 007 232 1 239

*Vid årsskiftet 2018/2019 genomfördes en organisationsförändring, där tjänster övergick från kommunstyrelsen till teknisk nämnd (11 personer) och familjenämnden (4 personer).

Hel- och deltidsarbete

Sjöbo kommun eftersträvar att alla medarbetare har önskad sysselsättningsgrad och att andelen medarbetare som ofrivilligt arbetar deltid minskar. Vid årsskiftet 2019/2020 fanns fyra registrerade önskemål om utökad sysselsättning, samtliga vid familjeförvaltningen. Troligen är kunskapen om att man kan framföra önskemål om ökad sysselsättningsgrad inte allmänt känd bland kommunens anställda.

Tabell: Antal tillsvidareanställda arbetstagare fördelade per verksamhet, kön och sysselsättningsgrad den 31/12 respektive år

Kvinnor Män Totalt Andel heltid, procent
Heltid Deltid Heltid Deltid
Kommunledningsförvaltningen 2019 23 9 13 0 45 80,00
2018 32 7 16 1 57 85,96
2017 31 7 15 1 54 85,19
2016 29 9 14 2 54 79,63
Familjeförvaltningen 2019 322 63 82 9 505 85,74
2018 324 61 87 7 500 86,40
2017 289 64 77 11 456 83,55
2016 300 84 90 13 509 80,94
Tekniskaförvaltningen 2019 18 2 37 1 58 94,83
2018 9 0 34 2 45 95,56
2017 9 0 32 1 42 97,62
2016 12 1 32 1 46 95,65
Stadsbyggnadsförvaltningen 2019 13 3 6 1 23 82,61
2018 12 3 6 1 22 81,82
2017 10 5 6 2 23 69,57
2016 9 4 6 1 20 75,00
Vård- och omsorgsförvaltningen 2019 184 325 35 17 573 40,31
2018 170 323 34 15 556 39,21
2017 160 322 30 17 556 39,03
2016 139 318 24 14 533 37,71
Kommunen totalt 2019 560 402 173 28 1 206 64,34
2018 547 394 177 26 1 180 64,41
2017 499 398 160 32 1 131 61,98
2016 489 416 166 31 1 102 59,44
AB Sjöbohem 2019 32 14 18 0 64 78,13
Sjöbo Elnät AB 2019 2 1 13 0 16 97,75
Totalt koncernen 2019 594 426 204 28 1 286 65,39

Lediga tjänster

Totalt 358 tjänster utannonserades, vilket var en ökning från 2018. Av dem annonserades 7 internt. Det var främst vård- och omsorgsförvaltningen som stod för ökningen. Den berodde på allt fler äldre och på ett nytt avtal med Region Skåne om hemgång. Dessutom anställdes servicepersonal på tidsbegränsade anställningar under sommaren i särskilt boende. Annonsering av semestervikariat skedde i två omgångar, vilket påverkade det totala antalet tjänster som var utannonserade. En del timvikariat annonserades också, vilket kan ge en missvisande höjning. Tekniska förvaltningen hade en ökning som delvis berodde på att campingen övertogs i egen regi, men också på att förvaltningen från och med 2018 ansvarar för simhallen och friluftsbaden. Det är märkbart att det råder en generell brist på arbetskraft i flera yrkeskategorier; det påverkar urvalet vid rekryteringarna.

De kommunala bolagen rekryterade totalt 10 tillsvidaretjänster.

Tabell: Antal utannonserade tjänster

Förvaltning 2017 2018 2019
Antal
tjänster
Varav
tillsvidare
Antal
tjänster
Varav
tillsvidare
Antal
tjänster
Varav
tillsvidare
Kommunstyrelsen 23 10 21 8 5 4
Vård- och omsorgsnämnden 166 55 173 22 222 65
Familjenämnden 157 109 118 96 93 63
Samhällsbyggnadsnämnden 2 0 3 3 1 0
Teknisk nämnd 13 6 12 2 37 10
Kommunen totalt 361 180 327 131 358 142
AB Sjöbohem 7 7
Sjöbo Elnät AB 3 3
Totalt koncernen 361 180 327 131 368 152

Antalet tillsvidaretjänster som utannonserades i de kommunala verksamheterna var 142, vilket var en ökning. Av dem var 63 heltidstjänster. Det är viktigt att påpeka att de flesta tjänster utannonseras på önskad sysselsättningsgrad, vilket gör att de inte syns i sammanställningen av heltidstjänster. Av de utannonserade tjänsterna hade 7 lägre sysselsättningsgrad än 75 procent, vilket var en något lägre andel än föregående år.

Vidare utannonserades 216 tidsbegränsade anställningar med en sysselsättningsgrad varierande mellan 75 och 100 procent och 1 tjänst på lägre sysselsättningsgrad, vilket var en minskning. Resterande tjänster var så kallade timvikariat.

Många av de tidsbegränsade anställningarna var sommarvikariat, främst i vård och omsorg, och säsongsanställning inom park- och grönyteskötsel. Till det kom personal till friluftsbaden under sommaren. Dessa tjänster finns numera under den tekniska förvaltningen. Därför ökade antalet utannonserade tjänster på den förvaltningen jämfört med tidigare.

I bolagen omfattade den totala personalomsättningen 9 personer, varav 6 slutade på grund av pension.

Användandet av sociala medier såsom Facebook, Instagram och Linkedin har ökat och visat sig vara framgångsrikt vid rekryteringar. Fler verksamheter lyftes fram i kommunens sociala kanaler i samband med att lediga tjänster utannonserades. Syftet var att visa olika kommunala aktiviteter, vad medarbetarna gör i de olika verksamheterna samt att ge en insyn i den kommunala vardagen och skapa intresse för att jobba i Sjöbo kommun.

Hälsofrämjande arbetsplats

Som ett led i att bli en attraktiv arbetsgivare arbetar kommunen på olika sätt och nivåer med att utveckla hälsofrämjande arbetsplatser. År 2019 genomfördes flera utbildningar för chefer och skyddsombud.

En ny arbetsmiljöutbildning utvecklades på HR-avdelningen från Sunt arbetslivs webbutbildning och omfattade 3 heldagar. Utbildningen fick högt betyg av både chefer och skyddsombud och gav en god grund för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser i verksamheterna. Utbildningen ska repeteras vart femte år.

Under hösten genomfördes även en obligatorisk utbildning i organisatorisk och social arbetsmiljö. Alla chefer och skyddsombud kallades att gå utbildningen tillsammans under en heldag. Även denna utbildning blev uppskattad av såväl chefer som skyddsombud.

HR-avdelningen besökte flera arbetsgrupper för att tillsammans med ansvarig chef förbättra arbetsklimatet samt främja kommunikation och social arbetsmiljö.

Friskvårdssatsningar i de kommunala verksamheterna och bolagen är uppskattade och utgör en viktig aspekt i ambitionen att vara en attraktiv arbetsplats. Sjöbo kommun har en hög friskvårdssubvention jämfört med många andra offentliga arbetsgivare. De anställda kan ansöka om ersättning motsvarande 80 procent av kvittoutlägg, maximalt 2 500 kr.

Andelen som nyttjade friskvårdsubventionen sjönk dock marginellt till 616 från 634 personer 2018.

Medeluttaget per person ökade till 2 032 kr mot 1 970 kr 2018.

Tabell: Utbetalt friskvårdsbidrag i de kommunala verksamheterna

År Antal Summa Snitt kr per person
2019 616 1 251 tkr 2 032
2018 634 1 249 tkr 1 979
2017 604 1 126 tkr 1 865

Ett 30-tal aktiviteter genomfördes i friskvårdens regi. Det rörde sig om föreläsningar, motionsaktiviteter, turridning, vandringar, fotokurs och kreativa aktiviteter som ljusstöpning med mera.

Sjukfrånvaro

Sjukskrivningstalen i verksamheterna ökade. Det nationella snittvärdet presenteras inte förrän i april 2020, men prognosen pekar mot att Sjöbo kommun fortfarande har lägre sjukfrånvaro än riket i snitt.

Tabell: Sjukfrånvaro per nämnd i procent av arbetstid

Nämnd År Total sjukfrånvaro Långtids­frånvaro* Kvinnor Män Anställda
=29 år 30–49 år 50=
Kommunstyrelsen 2019 1,23 1,50 1,38 0,86 0,59 1,09 1,49
2018 2,66 19,67 3,38 0,99 1,74 3,40 2,10
2017 3,62 26,99 3,55 3,78 10,64 3,63 1,69
Familjenämnden 2019 5,83 43,53 6,68 2,69 5,01 5,21 7,03
2018 5,40 32,96 5,95 3,50 5,20 5,13 5,85
2017 5,02 27,26 5,34 3,93 4,67 3,78 6,89
Vård- och omsorgsnämnden 2019 7,78 39,82 8,47 2,42 6,47 6,55 9,14
2018 7,81 41,37 8,40 3,56 5,01 7,45 8,97
2017 7,87 40,72 8,65 1,76 5,08 8,56 8,11
Stadsbyggnadsnämnden 2019 3,0 0,00 3,92 1,04 1,49 2,12 4,49
2018 2,39 0,00 3,56 0,47 1,91 1,20 4,72
2017 1,10 0,00 0,00 2,35 0,00 1,70 0,00
Teknisk nämnd 2019 2,71 20,51 1,86 3,21 1,30 1,63 4,31
2018 2,45 11,07 2,45 2,45 1,41 2,02 3,08
2017 3,22 30,75 1,64 3,78 3,02 1,80 4,55
Kommunen totalt 2019 6,31 40,32 7,22 2,57 5,36 5,28 7,72
2018 6,10 36,65 6,90 3,09 4,91 5,69 7,00
2017 6,03 34,71 6,73 3,34 4,92 5,52 7,05
Sveriges kommuner 2019
2018 6,80 43,90 7,50 4,40 6,10 6,50 7,50
2017 7,00 46,80 7,70 4,40 5,90 6,60 7,70
AB Sjöbohem 2019 3,65 15,93 4,03 2,83 0,99 2,74 4,86
Sjöbo Elnät AB 2019 3,60 45,54 17,15 1,28 2,57 6,68 1,61

Vård och omsorg fortsatte att sänka frånvaron för tredje året i rad. Cheferna har lagt fokus på att upptäcka ohälsan i ett tidigt skede och sätta in riktade åtgärder där det behövs. Företagshälsovården (Previa) anlitades under hösten för handledning i flera arbetsgrupper för att stärka gruppklimatet och därmed hälsan. Även HR-avdelningen genomförde grupputveckling i arbetsgrupper för att främja arbetsmiljön och samarbetet.

I familjeförvaltningen höjdes sjuktalet med drygt 0,4 procentenheter och det var främst de äldre medarbetarna (>50) som ökade sin frånvaro. De långa sjukskrivningarna – över 60 dagar – ökade markant till 43,53 procent av den totala sjukfrånvaron mot 32,96 procent 2018. Den största frånvaron härleddes till de befattningar som har lägst kompetenskrav såsom lärarassistent, resursperson och elevassistent. De var samtidigt anställda för att stötta den mest utmanande gruppen av elever som behöver en resursperson. Sjöbo kommun behöver framgent skapa bättre förutsättningar och rikta hälsofrämjande insatser till dessa grupper.

Efter utredning av frågan beslutade koncernledningen, efter samverkan med de fackliga organisationerna, att införa som rutin från och med den 1 januari att alla som haft 6 sjukfall under 12 månader ska remitteras till företagshälsovården för hälsokartläggning och ställningstagande till förstadagsintyg. Kommunen fortsätter i övrigt att arbeta aktivt för att förebygga sjukskrivningar och genom att på ett tidigt stadium genomföra rehabutredningar för att på så sätt identifiera orsakerna till ohälsan.

Varje kvartal redovisar företagshälsovården statistik på utförda uppdrag med kategorifördelningen rehabiliterande, förebyggande och främjande uppdrag.

År 2019 minskade köpen av insatser från företagshälsovården i verksamheterna från 1 479 till 667 timmar. Minskningen berodde delvis på tydligare krav med fokus på främjande och förebyggande insatser, medan ärenden som kräver behandling hänvisas till den offentliga sjukvården. Insatserna i bolagen uppgick till 134 timmar. Totalt köptes 801 timmars insatser av företagshälsovården av den kommunala koncernen.

Största andelen av tjänsterna, 74 procent, var inriktade på att förebygga ohälsa, medan 25 procent var rehabiliterande insatser. Enbart 1 procent var att betrakta som hälsofrämjande insatser. I verksamheterna var det främst förebyggande insatser av psykolog eller beteendevetare som nyttjades, 290 timmar. I bolagen var det huvudsakligen förebyggande insatser av arbetsmiljö- eller företagssköterska som nyttjades, 72 timmar.

Försäkringskassan var inne i ännu en omorganisation, vilket begränsade möjligheterna att genomföra avstämningsmöten. Det medförde i sin tur försenade insatser och uppföljningar samt i några fall oskäliga indrag av sjukpenning.

I november träffades representanter för Sjöbo kommun, Försäkringskassan och sjukskrivande instanser i Sjöbo (Capio och Region Skåne) för ett gemensamt arbete under parollen Kraftsamling Sjöbo. Målet är att sänka sjukfrånvaron för såväl medborgare som anställda i Sjöbo kommun. En tätare samverkan mellan vårdcentralerna och Sjöbo kommun planeras inför 2020.

Arbetsmiljö

Totalt anmäldes 207 arbetsskador, 10 färdolycksfall och 8 arbetssjukdomar. Det var en ökning från 2018, då det gjordes totalt 143 arbetsskadeanmälningar. De vanligaste skadeorsakerna var hot och våld, skadad av annan person och fall i samma nivå.

Det anmäldes 489 tillbud, vilket var en ökning från 407. Det anmäldes 45 riskobservationer, att jämföra med 20 år 2018. Den klart största skaderisken som anmäldes var hot och våld. Andra vanliga orsaker var psykisk överbelastning, skadad av person och psykosocial påverkan.

Både tillbud och olycksfall fortsätter stadigt öka sedan det digitala rapporteringssystemet infördes 2017. En trolig anledning är att det digitala systemet underlättar rapporteringen. En annan kan vara att medarbetare i större utsträckning uppmanas att rapportera tillbud och olycksfall, eftersom det är en viktig del i det systematiska arbetsmiljöarbetet för att upptäcka arbetsmiljörisker på arbetsplatsen.

Att det förekommer hot och våld i verksamheterna har varit ett ökande arbetsmiljöproblem under flera år. Därför tillsatte kommunens centrala samverkansgrupp en partsgemensam arbetsgrupp för att titta närmare på hur förvaltningarna kan stödjas i det förebyggande arbetet för att minska att situationerna uppkommer. Gruppens arbete fortsätter 2020 och utbildningsinsatser för chefer, skyddsombud och medarbetare planeras.

Jämställda löner

Löneskillnaden mellan kvinnor och män ökade i verksamheterna. Löneskillnaden i medellön innebar att kvinnorna tjänade i snitt 2 146 kronor mindre än männen (förvaltnings- och avdelningschefer var inte medräknade). Att löneskillnaden ökat de senaste åren kan delvis härledas till den ökade personalomsättningen och att männens löner gynnats av det.

Tabell: Kvinnors lön i procent av männens

Grupp 2017 2018 2019
B 91 90 90
C 101 100 98
D 94 93 93
E 101 104 100
F 99 98 97
G 98 96 95
H 97 98 99
I 89 90 90
J 89 91 91
K 127
L 106 102 102
M 106 98 113
N
O
Totalt 95 95 94

Löner i förhållande till andra kommuner i södra Skåne

Kommunen konkurrerar främst med andra kommuner i södra Skåne om arbetskraften. Jämförelser görs därför på löneutvecklingen i Sjöbo kommun i förhållande till den i övriga kommuner i södra Skåne, för att man ska se om kommunens löner är konkurrenskraftiga.

Strategiska satsningar i kommunens verksamheter för konkurrenskraftiga löner har gjorts under flera år och har inneburit att Sjöbo kommuns löner för huvuddelen av yrkesgrupperna är i nivå med genomsnittet i södra Skånes kommuner. Samtidigt innebär den rådande konkurrenssituationen att löneglidningen är stor, eftersom alla kommuner gör lönesatsningar, så att de kan behålla eller attrahera bristkompetens. Kommunens lönekartläggning visade att medianlönen för 26 av 59 yrkeskategorier var lägre i Sjöbo än i övriga kommuner i södra Skåne, motsvarande tal 2018 var 29.