iconFörvaltningsberättelse

Händelser av väsentlig betydelse

Sj23Sj¦(bo_centrum

Sjöbohem

Behoven av samhällsfastigheter och bostäder ökar. Sjöbo kommun tog fram en plan för hur man ska klara skolans lokalbehov utan att behöva ta fler kvadratmeter i anspråk. Det kommer att innebära flera mindre projekt 2020.

Sjöbohem genomförde flera renoverings- och energieffektiviseringsprojekt för att sänka fastigheternas miljöpåverkan och för att stärka den framtida ekonomin. Utvändigt påbörjades arbetet med att skapa grönare miljöer med gräs och träd.

Omförhandlingen av hyresavtal med Sjöbo kommun blev klar. Förhandlingarna resulterade i tydligare ansvarsroller och gränsdragningslista. Organisationen förändrades genom att verksamhetsvaktmästeriet flyttades till Sjöbohem. Från årsskiftet 2019/2020 tar Sjöbohem över den utvändiga skötseln kring samhällsfastigheterna. Därmed har bolaget det totala ansvaret för att förvalta fastigheterna som kommunen hyr.

Sjöbo Elnät

Bolaget fortsatte att ersätta luftledningar med jordkabel för leveranssäkerhetens skull. På arbetsmiljöområdet gjordes insatser som att personsäkra kabelskåp och nätstationer.

I fördelningsstationerna fortsatte arbetet med att införa ny övervakningsteknik, både i distributionsnätet och i byggnader och områden som är viktiga för nätverksamheten.

Leveranssäkerheten var bättre än Energimarknadsinspektionens måltal (avbrottstid per kund, icke planerad) för Sjöbo Elnät. Bolaget kom upp i 49 minuter, jämfört med måltalet 50 minuter.

Kommunövergripande verksamhet

Tillväxtavdelningen bildades. Den ska främja externa tillväxtprocesser och jobba för att kommunen ska växa genom ökad inflyttning, fler bostäder, fler jobb, varumärkesbyggande och ökad attraktionskraft. Avdelningen ska därför hantera frågor som näringsliv, kommunikation, destinationsutveckling, exploatering, samt Innovationscenter för landsbygden.

En ny risk- och sårbarhetsanalys och en säkerhetsskyddsanalys togs fram. Styrdokument relaterade till säkerhetsarbetet håller på att ses över och uppdateras. Arbetet fortskrider i enlighet med överenskommelsen som Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) tecknat med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), där kommunerna under 2020 bland annat ska ha etablerat en process för säkerhetsskyddsanalys.

Ledningsgruppen tog fram en kommunövergripande handlingsplan för digitalisering. Den har börjat genomföras. Bland annat köptes ett system för digitala underskrifter in.

Några större projekt med fokus på tillväxt och utveckling bedrevs: Hållbart hästföretagande och Innovationscenter för landsbygden. Projekten rönte stort intresse och fick gott genomslag lokalt och regionalt. Projektet med förstudien för framtidens kollektivtrafik avslutades med gott resultat.

Vid årets slut uppvisade kommunövergripande verksamhet ett överskott om 2,0 mnkr. Ekonomiavdelningen redovisade 1,1 mnkr i överskott till följd av en vakant tjänst för projektet E-handel, låga konsultkostnader och minskade kostnader för bland annat drift av ekonomisystemet.

Kommunledningen uppvisade ett överskott om 0,6 mnkr, medan kansliavdelningen hade ett överskott om 0,3 mnkr. Överskotten berodde bland annat på låga kostnader för folkhälsoverksamhet, information, posthantering och på en informatörstjänst som var vakant i fyra månader.

Lägre investeringsnivå 2018 än budget medförde ett överskott för kapitalkostnader på 0,5 mnkr.

Politisk verksamhet

Det var stort fokus på utbildning, eftersom en ny mandatperiod inleddes med många omvalda och nyvalda politiker som tillträdde. Budget- och målarbetet för 2020 var omfattande.

En ny pensionsprognos medförde ett engångsöverskott för politikerpensioner om 1,1 mnkr. Till det kom att det blev ett överskott om 0,3 mnkr, eftersom kommunfullmäktige hade låga sammanträdeskostnader under året.

Även valnämnden och överförmyndarnämnden uppvisade överskott (0,2 mnkr vardera), medan revisionen, samhällsbyggnadsnämnden och tekniska nämnden uppvisade underskott (0,1 mnkr vardera).

Verksamhet för personer med funktionsnedsättning

Bygget av gruppbostäder ökade antalet lägenheter med 12. Det innebar dels att tidigare kunder i gruppbostad fick högre kvalitet, dels kunde kommunen erbjuda kunder som vistats på köpt plats utanför kommunen modernt boende i hemorten. För närvarande finns inga lediga lägenheter, samtidigt som några avslag överklagats.

Besluten om sysselsättning och boendestöd ökade. En förstärkning av bemanningen i boendestöd planeras för kväll och helg. Uppföljning av beslut blir allt viktigare; både för att följa intentionerna i Individens behov i centrum och för att garantera god ekonomisk hushållning.

Underskottet i verksamhet för personer med funktionsnedsättning uppgick till 0,7 mnkr. Jämfört med 2018 minskade budgetunderskottet med cirka 4 mnkr. Nämnden fick dock ett tilläggsanslag med 1,5 mnkr från kommunstyrelsens anslag för oförutsedda behov.

Kostnaderna för personlig assistans sjönk, eftersom antalet personer med insatsen minskade, både personer med LSS-beslut och de med Försäkringskassans beslut. Totalt fanns ett överskott mot budget på 1,4 mnkr. Underskott fanns för externa boenden i LSS och i socialpsykiatrin med totalt 0,6 mnkr. Tre personer som tidigare bott på externa boenden flyttade till kommunens egna LSS-boenden, vilket innebar en kostnadsminskning med cirka 1,5 mnkr. Samtidigt medförde nya ansökningar om externt boende i samband med studier en kostnadsökning med 0,9 mnkr.

LSS-boende i egen regi hade ett mindre underskott avseende personalkostnader på cirka 0,9 mnkr.

Kostnaderna för hemtjänst för personer under 65 år minskade med cirka 0,9 mnkr, men fortfarande fanns ett underskott på cirka 1,2 mnkr på grund av större volymer. Kostnadsminskningen berodde på att vård- och omsorgsnämnden från och med 2019 ändrade reglerna för anhöriganställningar i LOV-beslut (lagen om valfrihet). Nu krävs det att arbetsutskottet beviljar sådana anställningar, vilket endast görs i undantagsfall.

Underskottet i socialpsykiatrin uppgick till cirka 0,4 mnkr och berodde på ökad volym inom boendestöd.

Prestationstal Utfall
2017
Utfall
2018
Budget
2019
Utfall
2019
Antal personer med personlig assistans 28 28 29 23
Antal personer med personlig assistans f d LASS (numera socialförsäkringsbalken, över 20 timmar per vecka) 19 19 19 16
Antal personer med personlig assistans LSS 9 9 10 7
Totalt antal personer med insatser enligt LSS 137 146 143 157
Antal platser i bostad med särskild service enligt LSS 48 48 51 51
Antal personer i externa boenden LSS och psykiatri 11 11 12 9
Antal personer i daglig verksamhet enligt LSS 71 72 77 76
Antal personer med insatser enligt socialtjänstlagen i ordinärt boende 90 120 95 128
Antal timmar hemtjänst 64 år och yngre dag eller kväll per år 2 200 7 480 4 500 6 008

Samtliga antalsuppgifter avser 1 oktober.

Äldreomsorg

Efter att i flera år haft många lediga lägenheter på särskilt boende beslutade kommunfullmäktige att Blentarpsgården ska läggas i malpåse. Anledningen till att det fanns lediga lägenheter undersöktes. Det visade sig att 91 personer fick sin ansökan beviljad och endast 3 personer fick avslag.

Hälso- och sjukvårdsavtalet och begreppet nära vård har inneburit att allt fler personer får sin vård och behandling i den egna bostaden. Det ställer krav på kommunal hemsjukvård och omsorgspersonal på många sätt, inte minst för att behandlingarna är mer komplexa. Kompetensutveckling behövs.

Överskottet i äldreomsorgen, som beräknades till 1,9 mnkr under hösten, ökade till totalt 5,8 mnkr vid årets slut. I princip alla verksamheter hade lägre kostnader än beräknat i november och december.

Det sammanlagda resultatet för hemtjänst för personer 65 år och äldre låg i nivå med budget. Däremot fanns det avvikelser centralt på –1,3 mnkr för hemtjänsten (volymökningar etcetera) medan utförardelen visade överskott med 1,3 mnkr.

Hemtjänsttimmarna fortsatte stadigt att öka (+9 procent jämfört med 2018). Även antalet personer med hemtjänst ökade (+6 procent).

Särskilt boende hade ett underskott på 1,7 mnkr (exklusive överskott för tvätt av arbetskläder). Det var en förbättring jämfört med 2018 (–3,5 mnkr). Trots att beläggningen fortfarande var låg (82,4 procent) var driftkostnaderna 0,6 mnkr över budget. Ökad vårdtyngd i kombination med kortare vårdtid medförde att bemanningsbehovet översteg det budgeterade nyckeltalet för bemanning dag och kväll på 0,58 årsarbetare per plats i vanligt särskilt boende och 0,71 årsarbetare i demensboende. Även om verksamheten försökte koncentrera beläggningen, var det inte möjligt att skapa ett schema på 0,58 per belagd plats. Den låga beläggningen medförde samtidigt lägre hyresintäkter med 1,6 mnkr.

Måltidsverksamheten hade ett överskott på 0,5 mnkr. Verksamheten arbetade intensivt för att möta de ökade livsmedelspriserna genom effektivisering, översyn av matsedlar med mera. Lägre intäkter på grund av låg beläggning i särskilt boende kompenserades av högre intäkter för matservering, tack vare ännu fler middagsgäster än beräknat. Jämfört med 2018 var verksamhetens nettokostnader 0,9 mnkr lägre.

Budget för bostadsanpassningsbidrag för äldre visade överskott om 1,0 mnkr, eftersom inga ärenden med större belopp förekom.

I budgeten sattes 1,5 mnkr av ramökningen på ett centralt konto till vård- och omsorgsnämndens förfogande. De utnyttjades inte under året.

Den största delen av överskottet i äldreomsorgen avsåg delar som inte finns kvar som överskott i 2020 års budget; att arbetskläder tvättas genom arbetsgivarens försorg införs i början av 2020. Medel fanns avsatta för hela 2019, men upphandlingen försenades, eftersom den fick göras om. I det första skedet upphandlades bara tvätt. Eftersom inget anbud godkändes, gjordes en ny upphandling som omfattade hyra och tvätt av arbetskläder. Överskottet 2019 uppgick till sammanlagt 2,1 mnkr.

Även för kapitalkostnader fanns ett större överskott (1,8 mnkr) som härrör sig från lägre investeringskostnader än budgeterat 2018 och låg investeringsnivå även 2019.

Överskottet från en chefsresurs som inte tillsattes (en utökning i budget 2019) och från vakanthållna tjänster som aktivitetssamordnare uppgick till 1,0 mnkr. Åtgärderna vidtogs i avvaktan på översynen av organisationen och för att prognosen pekade mot ett underskott.

Prestationstal Utfall
2017
Utfall
2018
Budget
2019
Utfall
2019
Antal invånare 65–79 år 3 333 3 350 3 402 3 381
Antal invånare 80–89 år 876 871 918 905
Antal invånare 90 år– 187 186 186 186
Antal platser i särskilt boende totalt 168 168 168 168
Antal platser i särskilt boende demens 53 61 61 61
Antal platser i särskilt boende för växelvård och avlösning 1 4 2 4
Antal platser i särskilt boende för korttidsvård och avlösning 8 6 6 6
Antal personer 65 år– med insatser enligt socialtjänstlagen i ordinärt boende 1 oktober 501 496 525 530
Antal personer 65 år– med hemtjänst enligt socialtjänstlagen i ordinärt boende 1 oktober 207 206 215 218
Antal personer 65 år– med trygghetslarm enligt socialtjänstlagen i ordinärt boende 1 oktober 462 462 490 489
Antal personer 65 år– med matdistribution enligt socialtjänstlagen i ordinärt boende 1 oktober 85 72 90 81
Antal timmar hemtjänst äldre dag och kväll per år 73 900 78 750 79 500 85 979
Andel av befolkning över 65 år med insats 1 oktober, procent 14,8 11,2 15,0 14,6

Individ- och familjeomsorg

Mariamottagningen, en öppenvårdsmottagning för barn och unga med missbruk, riskbruk och psykisk ohälsa, öppnade i augusti. Mottagningen drivs i samverkan mellan Sydöstra Skånes kommuner och regionen, finansierad av FINSAM de första åren.

En överenskommelse om att regelbundet ta emot socionomstudenter i socialtjänsten ingicks mellan vård- och omsorgsförvaltningen och Socialhögskolan i Lund. Utöver att det långsiktigt bidrar till personalförsörjning, medför överenskommelsen att verksamhetsområdet får tillgång till föreläsningar och workshoppar i aktuella teman.

Verksamheten hade ett totalt underskott om 1,9 mnkr, vilket var betydligt lägre än förra årets underskott på 5,5 mnkr.

För att stävja den negativa kostnadsutvecklingen för placeringar tillsattes en projekttjänst under hösten. På sikt ska antalet vårddygn på institution och köpen av externa tjänster minska.

Kostnaderna för placeringar av barn och unga låg fortfarande högt med ett underskott på 1,8 mkr. Såväl antalet individer som vårddygn och kostnaderna per vårddygn ökade.

Kostnaderna för arvode och omkostnad för familjehemsvård var högre än budgeterat med underskott om 0,6 mnkr. Merparten av underskottet berodde på de senaste årens uppväxtplaceringar. Både antalet familjehemsplacerade barn och unga och arvodesersättningen till familjehem ökade.

Försörjningsstöd redovisade ett underskott med 0,8 mnkr. Antalet hushåll som erhöll försörjningsstöd varje månad ökade något, medan snittkostnaden per hushåll ökade markant (knappt 7 procent). I cirka en tredjedel av hushållen som hade försörjningsstöd var det psykisk ohälsa som gjorde att man inte var arbetsför. Den kärva bostadsmarknaden fortsatte att påverka enheten.

Prestationstal Utfall
2017
Utfall
2018
Budget
2019
Utfall
2019
Antal hushåll i genomsnitt per månad som erhöll försörjningsstöd 112,8 119,7 122,8
Genomsnittlig bidragstid med försörjningsstöd per hushåll och månad 5,04 5,05 5,40
Vård av barn och ungdomar, antal vårddygn i familjehem 5 694 8 452 9 584
Vård av barn och ungdomar, antal vårddygn på institution 1 309 2 196 3 106
Vård av vuxna, antal vårddygn i familjehem 10 15 7
Vård av vuxna, antal vårddygn på institution 714 833 943
Vård av vuxna, antal dygn på övrigt boende 474 1 588 942

Förskole- och skolbarnsomsorg samt grundskoleverksamhet

Under våren fattades beslut om ett kommungemensamt högstadium. Under hösten gjordes riskbedömningar och en översyn av vilka möjligheter det finns för att åstadkomma det i befintliga lokaler. Enheterna gjorde risk- och konsekvensanalyser för att garantera att en omorganisation gynnar utvecklingen. Det ledde till en genomförandeplan som införs våren 2020.

Omorganisationen ska stärka de ekonomiska möjligheterna för skolorna genom storskalighetsfördelar och öka måluppfyllelsen genom bland annat en större andel behöriga lärare. Ersättning för tidigare års underskott medgavs till de egna skolenheterna med anledning av beslutet om en ny skolorganisation. Bedömningen är att inga skolenheter kan hantera tidigare underskott med de nya förutsättningarna. Dessutom tillsköt kommunfullmäktige 0,8 mnkr som kompensation till fristående verksamhet när kommunens skolenheters tidigare underskott togs bort.

Vid halvårsskiftet trädde flera förändringar i förskolans och skolans styrdokument i kraft. Förskolan fick en ny läroplan, Lpfö 18, och samtliga förskoleenheter arbetar för att införa förändringarna. Grundskolan och grundsärskolan fick en ny timplan, som främst innebär mer undervisningstid i matematik, idrott och engelska för elever i högstadiet och mindre undervisningstid i lågstadiet. En följd av det är förändrade skoltider. Behörighetskrav för undervisning i fritidshemmet infördes. Titeln förskolechef ersattes och nu benämns alla skolledare rektorer; rektor i förskolan respektive rektor i skolan.

Förvaltningen påbörjade utvecklingsarbetet PBS, positivt beteendestöd, för att införa ett systematiskt, långsiktigt och genomgripande arbete baserat på inlärningsteori. Syftet är att skapa ett inlärningsklimat som främjar trygghet, studiero, inkludering och ger högre måluppfyllelse, samtidigt som problemskapande beteenden förebyggs eller hanteras så tidigt som möjligt.

Det sammanlagda resultatet var ett underskott om 2,0 mnkr. En stor del berodde på att 3,0 mnkr bokades upp för tilläggsbelopp. Flera överklaganden om tilläggsbelopp till fristående verksamheter var uppe för beslut både i förvaltningsrätten och i kammarrätten. Processen pågår och kammarrätten inväntar ett avgörande från Högsta förvaltningsdomstolen i ett liknande ärende. Tilläggsbeloppen bokfördes som avsättning i avvaktan på domarna. Förutom uppbokningen var tilläggsbeloppet 1 mnkr högre än budget.

Volymerna i grundskola och fritidshem följde befolkningsprognosen relativt väl. Det fanns dock en kraftig ökning för fritidsverksamhet i årskurs 4–6 och särskolan. Ökningen sågs redan i slutet av 2018, men det var för sent att justera internbudgeten i det läget. De ökade kostnaderna hanterades med hjälp av volymreserven och justeras inför internbudgeten 2020.

Prestationstal Utfall
2017
Utfall
2018
Budget
2019
Utfall
2019
Antal barn i åldern 1–5 år 1 090 1 103 1 092 1 086
Antal barn i förskoleverksamhet totalt 1 002 1 022 1 004 1 017
Antal barn i förskoleverksamhet, kommunal förskola 668 668 660 667
Antal barn i förskoleverksamhet, enskild förskola 312 333 327 335
Antal barn i förskoleverksamhet – i familjedaghem 22 20 15 15
Andel barn som efterfrågar plats i förskola, procent 91,9 92,6 91,9 93,5
Antal barn i åldern 6–12 år 1 464 1 511 1 544 1 552
Antal barn i skolbarnsomsorg totalt 869 932 916 958
Antal barn i kommunal skolbarnsomsorg 679 719 734 748
Antal barn i enskild skolbarnsomsorg 190 213 182 210
Andel barn som efterfrågar skolbarnsomsorg, procent 59,4 61,7 59,3 61,7
Antal barn i åldern 6–15 år 2 101 2 117 2 134 2 135
Antal barn i förskoleklass och grundskola 2 025 2 083 2 126 2 110
Antal barn i tränings- och grundsärskola 28 24 8 25

Gymnasieverksamhet

Årets resultat i gymnasieverksamheten uppgick till 6 mnkr, varav 1 mnkr avsåg central gymnasieverksamhet, 0,6 mnkr skolskjuts och resterande Malenagymnasiet.

Den centrala gymnasieverksamheten följde i stort sett befolkningsprognosen när det gällde antalet ungdomar i åldern 16–18 år. Överskottet berodde främst på 2 mnkr lägre kostnader för köp av gymnasieplatser. Antalet elever i gymnasieskolan var 21 färre än budget, medan kostnaderna för gymnasiesärskolan var 0,9 mnkr högre än budget med 5 elever fler.

Antalet sökande till de nationella programmen fordon och transport samt bygg och anläggning på Malenagymnasiet ökade något, liksom till de individuella programmen för elever som var långt från att bli behöriga för de nationella programmen. Närkommunernas beredning av platser för mottagning av icke behöriga elever minskade. Sjöbo kommun är skyldig att ha mottagningsberedskap för och ska erbjuda utbildning för elever med låga betygsresultat eller inga betyg alls. Verksamheten ser en markant ökning av denna grupp, vilket kan medföra ökade kostnader och omprioritering i detaljbudgeten.

Överskottet för Malenagymnasiet berodde på flera saker. Bland annat var det 19 fler elever än budgeterat. Den största ökningen skedde under hösten och gav ett överskott om 2,9 mnkr. Till det kom att skolan rekryterade på grund av det ökade elevantalet, men det gav inte full ekonomisk effekt under hösten, eftersom tjänster inte hade hunnit tillsättas i början av terminen. Därtill kom kraven i förvaltningens ekonomiska åtgärdsplan, som medförde att två tjänster vakanshölls. Det ledde till hög arbetsbelastning.

En reavinst med 0,8 mnkr uppstod efter försäljning av maskiner när det gjordes nyinvesteringar.

Prestationstal Utfall
2017
Utfall
2018
Budget
2019
Utfall
2019
Antal ungdomar i åldern 16–18 år 594 622 651 642
Antal elever i gymnasieskola 603 630 681 660

Vuxenutbildning, arbetsmarknadsåtgärder och integrationsverksamhet

Samverkan med kommuner, regioner, nationellt och med myndigheter ökar. Samverkansavtal upprättades mellan SöSk (Sydöstra Skåne) och Skurup. Den breda samverkan påverkade utbildningsutbudet, administrationen och ekonomin. Statsbidrag söktes och redovisades gemensamt för yrkesvux, lärlingsvux och yrkesförarutbildningen. Det visade sig dock att samverkanskommunerna inte hade möjlighet att samfinansiera i tillräckligt hög omfattning för att hela statsbidraget skulle kunna utnyttjas.

Årets resultat för vuxenutbildningen uppgick till 1,4 mnkr. Den främsta orsaken var ökad försäljning av utbildningsplatser till kommuner utanför samverkansområdet. Specifikt bussförarutbildningen visade högre intäkter än budgeterat. Förvaltningens återhållsamhet medförde bland annat att även personalkostnaderna för en rektorstjänst som vakanshölls blev lägre.

Arbetsförmedlingens förändrade uppdrag påverkade verksamheten i hög grad. Nya direktiv från regeringen genom tvingande lagkrav – till exempel när det gällde utbildningsplikten – ökade kommunens skyldigheter, samtidigt som andra aktörer, privata etableringsföretag och folkbildningen bjöds in. En ny grupp vuxenstuderande utan utbildning eller med svag utbildningsbakgrund kräver större insatser och längre utbildningstid.

Samverkansöverenskommelsen för arbetsrehabilitering mellan Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Region Skåne och individ- och familjeomsorgen hade vid årets slut resulterat i 50 procent utskrivna i jobb eller utbildning. Arbetsmarknadsenheten gjorde ett mindre underskott med 0,1 mnkr.

Integrationsverksamhetens resultat var ett underskott med 1,2 mnkr. Den upparbetade bufferten var inte tillräcklig när verksamheten fick avslag på begäran om kompensation för kostnader för placeringar enligt lagen om vård av unga (LVU) på 1,2 mnkr. Intäkterna från Migrationsverket för arbetet med ensamkommande ungdomar blev dessutom 0,5 mkr lägre än beräknat. Därutöver fanns individer som placerades enligt socialtjänstlagen (SoL), där ersättningen från Migrationsverket inte fullt ut täckte kostnaden. Arbete pågick hela året med att ställa om verksamheten efter det minskade antalet ungdomar som kommunen har uppföljningsansvar för. Målgruppen är ungdomar och unga vuxna som inte har vårdnadshavare i Sverige.

Prestationstal Utfall
2017
Utfall
2018
Budget
2019
Utfall
2019
Antal helårsstuderande 163 216 220 261
Antal under året nyanlända flyktingar 65 26 66 22
Antal ensamkommande barn 52 43 33 25
Antal boendeplatser ensamkommande barn 32 25 27 13

Turism- och fritidsverksamhet

Sjöbo kommun övertog driften av Ora camping, som gick med 0,8 mnkr i underskott. Det bidrog till att hela turism- och fritidsverksamheten gick med 0,7 mnkr i underskott.

Sjöbo simanläggning ökade besöksantalet med cirka 7 procent. Under sommarmånaderna var kommunens tre friluftsbad öppna och besöksantalet var högre än budgeterat, men lägre än rekordsommaren 2018. Under hösten inleddes arbetet med att flytta entrén på Orebadet till den norra sidan, med ny parkering och tillgänglighetsparkering samt med att göra i ordning en entrébyggnad.

Fler lovaktiviteter gjorde fritidsgårdsverksamheten känd bland ungdomar som i vanliga fall inte brukar hitta till fritidsgårdarna. Försämrade busstider medförde dock färre besökare, främst i Sjöbo där bussförbindelserna till och från Lövestad och Vollsjö förändrats. Fritidsgården i Lövestad stängdes.

Sjöbo sommarmarknad hade något färre marknadsförsäljare än tidigare år. Trenden är densamma i hela landet. Därför engagerades bland annat en gycklartrio som underhöll besökarna. Det var ett uppskattat inslag och början på att hitta fler nya inslag som ökar marknadens attraktivitet.

Från årsskiftet 2018/2019 bedriver tekniska förvaltningen campingverksamheten på Orans camping. Verksamheten gick med underskott på 0,8 mnkr, vilket var 0,2 mnkr bättre än prognosen från 31 augusti. Intäkterna nådde inte upp till budget (underskottet blev 0,5 mnkr) och kostnader av engångskaraktär tillkom då anläggningen rustades upp för 0,4 mnkr.

Verksamhetens evenemang hade en negativ avvikelse mot budget på 0,2 mnkr.

Prestationstal Utfall
2017
Utfall
2018
Budget
2019
Utfall
2019
Föreningsverksamhet
Antal registrerade föreningar i kommunregistret 175 171
Lokalt aktivitetsstöd flickor, antal deltagartillfällen per år i föreningsaktiviteter 55 000 48 611
Lokalt aktivitetsstöd pojkar, antal deltagartillfällen per år i föreningsaktiviteter 55 000 54 308
Fritidsgårdar
Antal besökare på fritidsgårdarna 7 290 8 025 12 000 7 794
Sporthallar timmar, antal:
– antal bokningsbara 10 370 12 500 10 500 13 230
– antal bokade 5 882 6 125 7 500 6 222
– beläggningsgrad, procent 57 49 71 47
Bad
– antal badande simanläggningen 61 897 100 000 66 360
– antal sålda entrékort på friluftsbaden 7 977 15 619 8 500 13 440
Simskola
Antal antagna till sommarsimskola inklusive märkestagning 334 300 400 252
Marknader
Sjöbo marknad, antal platser 1 303 1 278 1 303 1 047
Sjöbo marknad, beläggningsgrad procent 92 98 95 93
Mikaeli marknad, antal platser 904 240 304 204
Mikaeli marknad, beläggningsgrad procent 96 79 95 91

a) Avser barn och unga samt 65+.
b) Avser antagna inklusive märkestagning.

Kulturverksamhet

En av de mer populära utställningarna i konsthallen med verk av Hans Björn inleddes med ett boksläpp som lockade besökare från hela Skåne. Huvudbiblioteket var stängt i perioder och arbetet med förberedelserna för meröppet bibliotek var intensivt. Besökarna har nu tillgång till huvudbiblioteket mellan 8 och 22, sju dagar i veckan. Bibliotekets lånestatistik gick upp och ökade, tvärtemot den nationella trenden. En anledning var att biblioteket ändrade de bemannade öppettiderna under hösten.

Samverkan med skolan för att bygga upp en skolbiblioteksfunktion inleddes. Det ska leda till att öka den läsfrämjande verksamheten och elevernas digitala kunskaper.

Årets resultat blev ett underskott om 0,6 mnkr. Florabiografen och biblioteket stod för merparten av underskottet, cirka 0,3 mnkr vardera. Intäkterna för Florabiografen fortsatte att vara låga. Biblioteket byggdes om till meröppet under hösten. Delar av ombyggnaden belastade driften.

Prestationstal Utfall
2017
Utfall
2018
Budget
2019
Utfall
2019
Kulturskolan
Antal elever i kulturskolan 340 316 430 328
Andel inskrivna elever i aktuell åldersgrupp, procent 11,7 12,4 16,1 11,8
Antal ämnen och kurser 43 41 30 40
Bibliotek
Antal besökare 55 966 80 344 62 000 79 431
Antal utlån på samtliga bibliotek 77 269 71 062 100 000 85 239
Antal utlån per invånare 4,1 4,0 5,3 4,4
Övrigt
Antal besökande på Elfstrands krukmakeri 499 587 400 574
Antal besök ordinarie filmprogram 5 598 5 195 6 000 7 799
Antal besökare i konsthallen 13 697 11 500 15 000 10 831

Teknisk verksamhet – avgiftsfinansierad

Va-utbyggnaderna för Svansjö och en del av Karup slutfördes och fastighetsägarna kopplade in sig på det allmänna nätet. Totalt rör det sig om cirka 400 nya abonnenter.

Andelen klagomål från fastighetsägare och så kallade regressärenden från försäkringsbolag ökade. Ärendena berodde till stor del på eftersatt ledningsunderhåll. Förvaltningen tog fram en rutin för att hantera regressärenden.

För att verksamheten bättre ska kunna hantera avloppsstopp och vattenläckor gjordes investeringar i läcksökningsutrustning och en rörnätskamera.

Arbetet med att utreda kapaciteten i Sjöbo tätorts spillvattennät påbörjades.

Den 1 juni påbörjades de nya renhållningsentreprenaderna för insamling av avfall och slam. I maj levererades de sista renhållningsbilarna och nu kör alla bilar på fossilfritt bränsle. Det är sju tunga fordon och två tjänstebilar.

Kommunens renhållningsordning med avfallsplan, bilagor och föreskrifter ska uppdateras. Regionala avfalls- och kretsloppsplaner håller på att tas fram i samarbete med Sysav och dess 14 ägarkommuner. Renhållningsordningen går ut på remissrunda våren 2020.

Avfallsverksamheten fick ett underskott på 2,2 mnkr, vilket reglerades mot förutbetalda intäkter (tidigare års överskott). Anledningen till underskottet var att omlastningscentralsprojektet är försenat, vilket förorsakar extra transportkostnader. Kvar från renhållningsverksamhetens tidigare överskott finns 2,1 mnkr.

Va-enhetens resultat var ett underskott på 0,6 mnkr, vilket redovisades som en kortfristig fordran på va-kollektivet och ska regleras de närmaste tre åren. Den uppgick vid årets slut till 2,2 mnkr. Kommunfullmäktige beslutade att höja va-taxan med 6,2 procent för brukningsavgiften, vilket var en del av åtgärderna för regleringen. Underskottet i vatten- och avloppsverksamheten berodde på vattentransport till Äsperöd, 0,5 mnkr, och på att det löpande underhållet på vatten- och avloppsreningsverken ökade.

Prestationstal Utfall
2017
Utfall
2018
Budget
2019
Utfall
2019
Vatten och avlopp
Antal va-abonnemang 5 305 5 351 5 635 5 778
– varav med enbart vatten 417 416 417 375
– varav med vatten och avlopp 4 888 4 935 5 218 5 403
Avfall
Antal 4-facksabonnemang 6 537 6 664 6 600 6 790
Antal 2-facksabonnemang 862 714 750 618

Teknisk verksamhet – skattefinansierad

De flesta belysningsanläggningarna förnyades respektive revs, eftersom underhållet var eftersatt. En dialog med Trafikverket inleddes med målet att identifiera sambyggda anläggningar och upprätta en plan för att skilja dem åt.

Skattefinansierad verksamhet visade ett överskott med 2,2 mnkr. I resultatet ingår tomtförsäljningar med 1,2 mnkr och en realisationsvinst för såld mark med 0,8 mnkr.

Förvaltningen hade kostnader för detaljplaner för Bäckadal och Handelsområde Sjöbo Väst. En ansvarsutredning om föroreningar i kvarteret Bränneriet gjordes och en fastighetsvärdering utfördes. Kostnaderna för åtgärderna blev 0,3 mnkr.

På brandövningsplatsen Ommadals industriområde utfördes en markanalys till en kostnad av 0,3 mnkr. I samma industriområde äger kommunen marken där ett konkursärende pågår. Det kan eventuellt leda till kostnader i framtiden.

Den milda vintern gjorde att kostnaderna för vinterväghållningen blev 1,0 mnkr lägre än budget. Till det kom att teknisk administration hade ett överskott på grund av en vakant tjänst och för att kapitalkostnaderna var lägre än budgeterat, 1,0 mnkr.

Prestationstal Utfall
2017
Utfall
2018
Budget
2019
Utfall
2019
Antal kvm asfalt 838 783 839 393 840 200 840 805
Antal kvm grönytor inklusive naturmark inom plan 1 300 000 1 300 000 1 300 000 1 300 000
Energiförbrukning i kWh för gatubelysning 1 260 562 1 219 441 1 300 000 1 240 979

Miljö- och hälsoskyddsverksamhet

Det nya verksamhetssystemet med digital ärendehantering präglade verksamheten under året. Systemet är en viktig del i arbetet med digitalisering för att öka servicenivån och tillgängligheten gentemot kunderna och för att effektivisera verksamheten.

Det nya systemet ställde höga krav på personalen i början. Det medförde en viss eftersläpning av tillsynsarbete och debitering. Det var en del av förklaringen till att antalet inspektionsbesök var något lägre än budget, vilket medförde lägre miljötillsynsintäkter.

Kommunsamarbetet Biosfärområde Vombsjösänkan fortsatte och förstudien blev klar för politisk behandling.

Miljö- och hälsoskyddsverksamheten uppvisade ett överskott om 0,3 mnkr. Intäkterna totalt var högre än budgeterat på grund av icke budgeterade projektbidrag. Intäkterna för miljötillsynen var lägre än budget, eftersom antalet ärenden och inspektionsbesök var färre.

Prestationstal Utfall
2017
Utfall
2018
Budget
2019
Utfall
2019
Antalet inspektionsbesök 718 747 730 658
Antalet ansöknings- och anmälningsärenden 230 200 220 141
Antalet klagomålsärenden 119 98 120 112

Plan- och byggverksamhet

Arbetet med en ny översiktsplan för Sjöbo kommun intensifierades. Arbetet med att ta fram detaljplaner för Bränneriet, Sjöbo GK och campingen på Sjöbo Ora fortsatte. I anslutning till campingens detaljplan gjordes en friluftsutredning för hela Oran. Några slutsatser som utredningen tagit fasta på är att det aktiva friluftslivet med dess olika aktiviteter är oerhört viktigt för folkhälsan och tar stor plats i ett rekreationsområde.

Nya detaljplaner för Bäckadal och Sjöbo Väst blev färdiga, varav den senare överklagades. Ett positivt planbesked lämnades för detaljplanen för en ny skola på Sjöbo Väst.

Även plan- och byggverksamheten präglades av det nya verksamhetssystemet med digital ärendehantering. Systemet är en viktig del i arbetet med digitaliseringen med fokus på att öka servicenivån och tillgängligheten gentemot kunderna och på att effektivisera verksamheten. Systemet ställde höga krav på personalen inledningsvis, vilket medförde en viss eftersläpning av tillsynsarbete och debitering.

På bygglovsenheten var det stort fokus på att introducera nyanställda, eftersom enhetschefen och två handläggare började mellan februari och april. För att stötta verksamheten var en extra obudgeterad resurs anställd. Intäkterna var i nivå med budget, men lägre än tidigare år.

Vid årets slut redovisade verksamheten ett negativt resultat om 1,1 mnkr. Störst underskott fanns i byggverksamheten.

Även enheten som arbetar med geodata uppvisade ett större underskott. Det berodde på att arbetet med digitaliseringen av detaljplaner under årets sex första månader inte var budgeterat. En laserskanning genomfördes tillsammans med Tomelilla kommun. Utöver det belastades resultatet med kostnader för kulturmiljöexpertis i samband med detaljplanearbetet och för ett felaktigt beviljat bygglov och felutstakning.

Antalet ärenden – både anmälningar och bygglov – var fler än budgeterat, färre än 2018, men klart fler än 2017. Antalet klagomålsärenden (tillsynsärenden) blev något högre än budgeterat. Mycket arbete lades på att få ned antalet oavslutade ärenden, vilket gav stor effekt.

Prestationstal Utfall
2017
Utfall
2018
Budget
2019
Utfall
2019
Antal ansökningar om bygglov 179 204 200 240
Antal bygganmälningar 247 374 250 291
Antal klagomålsärenden 52 68 40 47
Antal ärenden som inte är avslutade eller arkiverade 1 642 2 400 2 000 1 677

Räddningstjänst

Räddningstjänstens resultat var i paritet med budget. Kostnaderna för medlemsavgifter i förbundet fördelas efter antalet invånare i de fyra samverkanskommunerna.

Räddningstjänstförbundet rapporterar att ett ständigt arbete pågår med att utveckla och förbättra medarbetarnas arbetsmiljö. Ombyggnaden av den 40-åriga brandstationen i Ystad blev klar. Målet för friska brandmän nåddes, genom att förbundet nu kan ge medarbetarna ett betydligt bättre omhändertagande av kontaminerad utrustning. De kvinnliga medarbetarna har numera ett större utrymme för omklädning, dusch och bastu.

Finansiering

Underskottet på 9,0 mnkr berodde på högre kostnader för pensioner och löneskatt än budget. Personalomkostnadsrutinen (PO-rutinen) belastade verksamheten med beräknade kostnader för arbetsgivaravgifter, pensioner, löneskatt och arbetsmarknadsförsäkringar. PO-påslaget på personalkostnaderna fastställs i budgeten och kommer som en intäkt i finansieringen. År 2019 klarade inte PO-rutinsintäkter att täcka framför allt pensionskostnaderna. Bland annat bokade kommunen upp en skuld till Skatteverket på 2,6 mnkr för löneskatt, där kommunen använde överskott från KPA:s överskottsfond för att finansiera pensioner. Uppbokningen gjordes av försiktighet. Till det kom att pensionerna blev 6,3 mnkr (inklusive löneskatt) dyrare än verksamhetens personalomkostnadsintäkter för pensioner. Inför nästa år är PO-påslaget höjt för att kunna hantera ökade pensionskostnader.