Viktiga förhållanden för resultat och ekonomisk ställning

KOMMUNERNAS PRELIMINÄRA RESULTAT 2023

Enligt en publikation från SCB från den 1 mars 2024 hade kommunerna ett försämrat resultat och regionerna ett negativt resultat i jämförelse med föregående år.

Det försämrade resultatet berodde främst på ökade verksamhetskostnader. Årets resultat för kommunerna minskade med 7,9 miljarder kronor jämfört med 2022.

Verksamhetens resultat för kommunerna uppgick till 20,3 miljarder kronor. Det innebar en minskning med 16,6 miljarder kronor eller 45 procent jämfört med 2022. Verksamhetens nettokostnader ökade med totalt 49,2 miljarder kronor, vilket är betydligt mer än ökningen av skatteintäkter, generella statsbidrag och utjämning.

Av Sveriges 290 kommuner redovisade 81 ett negativt verksamhetsresultat för 2023. Det var betydligt fler än 2022, då endast 13 kommuner redovisade ett negativt verksamhetsresultat. Hallsbergs kommun redovisade ett positivt verksamhetsresultat på 56,3 mnkr.

KOMMENTARER TILL KOMMUNERNAS RESULTAT 2023

Detta stycke bygger på SKR:s kommentarer om det ekonomiska läget.

SKR konstaterar att BNP minskade 2023. BNP borde ha stigit men tillväxten blev mycket svag. Det är främst svag inhemsk efterfrågan som håller tillbaka konjunkturen på kort sikt.

Kommunernas resultat blev bättre än tidigare prognoser. Till följd av förbättrade skatteunderlagsprognoser och ett bra börsår blev kommunernas preliminära resultat betydligt bättre än vad som befarades under våren. Under våren var det 126 kommuner som räknade med underskott och det slutade med att 69 kommuner hade underskott.

Den positiva börsutvecklingen påverkade också kommunernas resultat positivt. De orealiserade finansiella placeringarna stärkte kraftigt de finansiella intäkterna, som ökade med nästan 13 miljarder kronor jämfört med 2022.

Investeringarna i kommunerna ökade från 83 till drygt 90 miljarder kronor, vilket bidrog till en ökning av de långfristiga skulderna. De ökade från 461 till 518 miljarder kronor.

Den långsamma befolkningsökningen kan ha påverkat resultatet i vissa kommuner som kanske inte fick de skatteintäkter som de hade räknat med.

SKATTEINTÄKTER OCH GENERELLA STATSBIDRAG

Skatteintäkterna finansierar cirka 55 procent av kommunens kostnader. Om man lägger till generella statsbidrag och utjämningsbidrag blir finansieringsgraden 78 procent. Övriga kostnader finansieras genom verksamhetsintäkter, taxor och avgifter.

ARBETSMARKNAD

Arbetsförmedlingen redovisar i sin rapport Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2023 läget och utvecklingen på den svenska arbetsmarknaden. Under hösten började arbetsmarknaden att ge vika. Antalet personer berörda av varsel och antalet arbetslösa ökade samtidigt som det blev färre lediga jobb. Arbetslösheten väntas fortsätta öka 2024 för att sedan börja minska igen 2025.

Trots att arbetslösheten väntas öka bedöms bristen på utbildad arbetskraft kvarstå eftersom många av de arbetssökande saknar de kompetenser som arbetsgivarna efterfrågar. Oavsett konjunkturläge kommer efterfrågan på utbildad arbetskraft att vara hög, inte minst inom vård och omsorg, vilket framför allt beror på fler äldre i befolkningen.

När arbetsmarknaden försvagas bedöms även antalet långtidsarbetslösa öka. Nästan 85 procent av de långtidsarbetslösa bedöms ha en svagare ställning på arbetsmarknaden och utmaningarna är särskilt stora för arbetslösa med kort utbildning. Fler behöver därför ta del av utbildningsinsatser och subventionerade anställningar för att öka sina chanser att etablera sig på arbetsmarknaden på sikt.

I januari 2024 var 6,2 procent inskrivna som arbetslösa i Hallsberg, att jämföra med 6,3 procent i januari 2023. Motsvarande andel i Örebro län var 6,9 procent 2024 och 6,8 procent 2023. För riket som helhet var motsvarande andel 6,8 procent 2024 och 6,5 procent 2023.

Av alla inskrivna arbetssökande i Hallsberg deltog 41 procent i insatser och program för arbetssökande. Något fler män än kvinnor deltog.

BEFOLKNING

Befolkningen i kommunen minskade med 58 personer, från 16 290 invånare i slutet av 2022 till 16 232 invånare i slutet av 2023. Det är första gången sedan 2019 som antalet invånare minskade.

Födelsenettot var negativt med 34 personer, det vill säga det var 34 färre födslar än avlidna i kommunen. Flyttnettot var negativt med 27 personer. Totalt 1 016 personer flyttade till kommunen, medan 1 043 flyttade ifrån.

Befolkningen ökade enbart i två av Örebro läns tolv kommuner: Örebro och Kumla. I övriga kommuner minskade befolkningen.

Rikets folkmängd fortsätter att öka, men inte i förväntad takt. År 2022 hade Sverige ett invånarantal på 10 521 556 och 2023 var det 10 551 707, en ökning med 30 151. Det föddes 100 051 barn i Sverige 2023. Jämfört med 2022, då 104 734 barn föddes, var det en minskning med 4 683 födslar.

KOMMUNENS BEFOLKNING

2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Folkmängd den 31 december 15 267 15 315 15 509 15 649 15 932 15 954 15 932 15 990 16 196 16 290 16 232
Födda 153 148 162 157 160 167 184 170 194 157 138
Döda 176 179 164 180 180 184 173 193 158 166 172
Netto – 23 – 31 – 2 – 23 – 20 – 17 11 – 23 36 – 9 – 34
Samtliga inflyttningar 868 943 1 173 1 162 1 421 1 198 1 070 1 158 1 234 1 221 1 016
Samtliga utflyttningar 862 868 978 998 1 122 1 162 1 108 1 078 1 075 1 125 1 043
Netto 6 75 195 164 299 36 – 38 80 159 96 – 27
Justeringspost* 1 4 1 – 1 4 3 5 1 11 7 3
Förändring mellan åren – 16 48 194 140 283 22 – 22 58 206 94 – 58

Källa: SCB.
* Justeringsposten är den del av folkökningen som inte kan förklaras av födelseöverskott och invandringsöverskott under perioden.
Där ingår födslar, dödsfall, invandringar och utvandringar som rapporterats under perioden, men som inträffat före periodens början.
Befolkningsförändringar mellan två perioder som sker till följd av indelningsändringar ingår i justeringsposten.

NÄRINGSLIV

I kommunen finns omkring 1 500 företag, varav många är små eller medelstora. Här finns även större företag inom industri och logistik.

Flera hundra nya arbetstillfällen skapades under året genom nyetableringar och stark tillväxt för befintliga företag. Hallsberg är numera både ett järnvägsnav och en viktig nationell logistikknutpunkt. Den goda tillväxten skapar bra förutsättningar för fortsatt utveckling och för att vara en attraktiv kommun att leva, bo och verka i.

Hallsbergs kommun är Sveriges demografiska mittpunkt. Inom tre timmar når man härifrån sju miljoner av Sveriges invånare, och inom tolv timmar de nordiska huvudstäderna. Här möts riksvägar, Europavägar och järnväg, vilket gör att Hallsberg har ett av Sveriges bästa logistisklägen. Inom tjugo minuter kan man växla mellan väg, järnväg och flyg. Kommunen ligger även nära Sveriges fjärde största fraktflygplats.

BOSTADSMARKNAD

Bostadsbyggandet i Sverige fortsätter att minska kraftigt, enligt färska preliminära siffror från SCB. Under 2023 påbörjades byggandet av cirka 29 300 lägenheter. Det är en minskning med 49 procent jämfört med 2022, då cirka 57 000 lägenheter började att byggas. Möjligtvis kan en liten ljusning anas i det totala nybyggandet under fjärde kvartalet då fler byggnationer påbörjades. Troligen kan det bero på att byggbranschen har få objekt att räkna på och därför lämnar lägre anbud på nybyggnationerna.

För Hallsbergs del har nybyggnation på markanvisningar (kvarteret Berg och Äppelträdgården) samt försäljningar för marklägenheter (Kyrkstigen i Sköllersta) inte kunnat påbörjas. Det beror bland annat på att byggherrarna har haft svårt att få lån, osäkerhet kring rådande bostadsräntor, för få intresseanmälningar, byggkostnader samt det rådande säkerhetsläget. Den kommunala bostadsstiftelsen Hallbo och Hallsbergs Bostads AB planerade eller påbörjade inte någon nybyggnation under året.

Under året såldes 5 småhustomter och både privatpersoner och företag är fortsatt försiktiga vad gäller nybyggnation av villor. Även rörligheten för begagnade villor är låg med få försäljningar och stagnerade försäljningspriser. Det kan till viss del bero på att det inte finns attraktiva lediga lägenheter att flytta till.

PENSIONER

Pensionsåtagandet redovisas utifrån kommunallagens intentioner enligt den så kallade blandmodellen. Det innebär att en mindre del redovisas som avsättning i balansräkningen och en större del redovisas som ansvarsförbindelse.

Kommunen har ett omfattande pensionsåtagande på 392 mnkr (375 mnkr 2022). De pensioner som medarbetare har intjänat fram till 1998 uppgick till 287 mnkr (288 mnkr 2022) och redovisas enligt rekommendationerna som en ansvarsförbindelse. Det innebär att 73 procent av pensionsförpliktelsen ligger utanför balansräkningen.

Kommunen anlitar KPA som pensionsadministratör och KPA har beräknat pensionsskulden. Aktualiseringsgraden den 31 december 2023 var 96 procent. Det var oförändrat jämfört med 2021 och 2022, och bedöms vara en relativt hög nivå.

För personer som är aktualiserade, det vill säga där alla pensionsgrundande tider är utredda, är pensionsåtagandet beräknat enligt dessa. För dem som inte är aktualiserade gör KPA en uppskattning av pensionsgrundande tid. I takt med att även dessa aktualiseras justeras ansvarsförbindelsen.

Inga visstidspensioner redovisades i bokslutet 2023.

Löneskatt för de beräknade pensionsförmånerna redovisades också under avsättningar med 20,6 mnkr (17 mnkr 2022).

Pensionsförmåner redovisade som ansvarsförbindelser uppgick till 230 mnkr (232 mnkr 2022) exklusive löneskatt. Löneskatten var 56 mnkr (56 mnkr 2022).

Från januari 2023 finns ett nytt pensionsavtal som heter AKAP-KR. Det ersätter AKAP-KL, KAP-KL och PA-KFS och omfattar i princip samtliga anställda i kommuner, regioner och kommunala bolag. Det finns undantag för vissa grupper som fortsätter att tillhöra KAP-KL. Arbetstagarna tjänar in tjänstepension från den dagen de börjar arbeta tills att de går i pension.

Kommunfullmäktige beslutade 2001 om riktlinjer för pensionsförvaltning. Det finns inga medel särskilt placerade för kommunens pensionsutbetalningar (ansvarsförbindelser). Kommunen återlånar dessa till verksamheten.

Belopp i mnkr KOMMUNEN KOMMUNKONCERNEN
2023 2022 2023 2022
Avsättningar för pensioner, inklusive löneskatt 106 87 114 94
Ansvarsförbindelser
Pensionsförpliktelser som inte har upptagits bland avsättningar 287 288 324 324
Summa pensionsförpliktelse 392 375 438 418
Andel pensionsförpliktelser utanför BR, % 73 77 74 78

SKATTESATS

Den totala skattesatsen i Hallsberg 2023 var 33,10 procent medan den var 32,37 procent i riket. Skattesatsen i Region Örebro var 11,55 procent.

Den kommunala skattesatsen i Hallsberg är 21,55 procent. Snittet för kommuner i riket var 20,70 procent. Kommunen har den tredje lägsta skattesatsen i länet.

Källor: Statistikmyndigheten (SCB), Arbetsförmedlingen, Skatteverket, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).