Drift- och servicenämnden

Antal ledamöter: 11

Antal anställda: 152

Ordförande: Gösta Hedlund

Förvaltningschef: Magnus Ribbing

Drift- och servicenämndens verksamhet omfattar verksamheterna

  • vatten- och avloppsförsörjning
  • vägar och trafiksäkerhet
  • parker, natur- och grönområden
  • förvaltning av kommunens fastigheter
  • bygglov
  • bostadsanpassning
  • måltids- och lokalvårdsverksamhet
  • tillsyn inom miljö och livsmedel samt tobaks- och alkoholtillstånd.

LÄSANVISNINGAR

ÅRETS VERKSAMHET

Drift- och serviceförvaltningen märkte tydligt av de generella kostnadsökningarna på livsmedel, bränsle och energi. De medförde också kostnadsökningar i form av avrop från ramavtal som förvaltningen behöver för att kunna genomföra sin verksamhet. Mot bakgrund av detta presenterade förvaltningen under årets första kvartal möjliga effektiviserings- och besparingsförslag som framför allt gällde den skattefinansierade verksamheten gata och park. Effektiviserings- och besparingsförslagen genomfördes och bidrog positivt till det ekonomiska utfallet. Förvaltningen var sparsam i samtliga verksamheter och hade bland annat vakanta tjänster som annars skulle ha tillsatts.

Under sommaren drabbades kommunen av översvämningar i de centrala delarna av Hallsberg och i Östansjö. Det ledde till att förvaltningens personal sattes i jour och beredskap under flera dygn. Även externa aktörer kallades in för att bistå.

Årets sista månad blev snörik och mycket resurser och ekonomiska medel gick till vinterväghållningen, vars kostnad nästan fördubblades mot budget.

FASTIGHET

Till de mest väsentliga händelserna för fastighetsavdelningen hör den omfattande översvämning som drabbade Östansjö skola till följd av den stora mängden nederbörd i juli och augusti. Arbetet med att återställa skolan samt närliggande tillbyggnader krävde mycket resurser och pågår fortfarande.

Arbetet med att skapa nya underhållsplaner för det kommunala fastighetsbeståndet pågick under större delen av året.

Hallsbergs kommun har från och med september ett nytt elavtal. Kostnaderna för el ökade i och med det. Nya ventilationssystem installerades på förskolan Gläntan och Sköllersta skola.

Nya sportgolv lades i idrottshallarna vid Fredriksbergsskolan i Vretstorp och Östansjö skola. Hösten 2022 påträffades hussvamp i Tingsgården i Sköllersta och saneringsåtgärder vidtogs för att rädda byggnaden. Saneringen pågick även våren 2023. Marksanering av bly slutfördes vid förskolan Kompassen i Hallsberg. Ärenden avseende bostadsanpassningar var något färre under våren än föregående år men ökade något under hösten.

GATA OCH PARK

Gata och park påverkades också av den stora mängden nederbörd som kom i augusti och översvämningen den orsakade. Tekniska avdelningen arbetade intensivt med att minska effekterna av nederbörden och därefter med att återställa det som skadats. Arbetet fortsatte resten av året och pågår även kommande år.

Ett nytt avtal för beläggnings- och anläggningsarbeten upphandlades. Kommunens parkeringsövervakning samordnades och upphandlades. Under hösten sanerades den före detta fotbollsplanen i Pålsboda och en pumptrackbana monterades på platsen. Ortsvandringar genomfördes enligt plan. Resultatet av dessa presenterades för nämnden i december och det beslutades om tider för ortsvandringar 2024.

Vinterväghållningen var omfattande både i början av året med mycket halkbekämpning och i slutet av året med mycket snöröjning.

MÅLTID

Livsmedelspriserna steg med cirka 10,5 procent.

Arbetet fortsatte med att optimera maträtter för att minska både klimatavtrycket och kostnaderna. Vid den offentliga måltidens dag bjöds drift- och servicenämnden till Alléköket för provsmakning av optimerad mat, vilket var uppskattat.

En reviderad kostpolicy för 2024–2027 beslutades av kommunfullmäktige.

Måltidsavdelningen möjliggjorde försäljning av ”klimatlådor” till kommunens personal i matsalen på Alléskolan, Stocksäterskolan och Sköllersta skola, och därmed ökade intäkterna samtidigt som matsvinnet minskade.

Personalen på måltidsavdelningen gick en utbildning i specialkost och anpassad kost, livsmedelshygien och matsvinnshantering. Delar av bildningsförvaltningens kökspersonal deltog också.

LOKALVÅRD

Lokalvårdsavdelningen startade under våren upp projektet Samarbete, trygghet och hälsa i arbetsgruppen. Under projektets gång gavs lokalvårdarna möjlighet att ta en timmes promenad per vecka på arbetstid.

För att utveckla den kemikaliefria lokalvården införskaffades fler ECA-vattensystem.

BYGGLOV

Bygglovsenheten märkte av lågkonjunkturen genom att antalet lovansökningar minskade. Av årets ansökningar gällde endast sju nybyggnad av en- och tvåbostadshus, jämfört med 18 år 2022. Några större ärenden som hanterades var Ahlsell, nybyggnad av lager och kontor, och Ralaområdet Train Alliance.

Det kom in förfrågningar till kommunen om att anlägga solcellsparker. Solcellsparker är i regel inte bygglovspliktiga, men eventuella transformatorstationer eller liknande kan behöva lov.

Antalet tillsynsärenden ökade jämfört med tidigare år och beslut kring några högre sanktionsavgifter togs.

Genomsnittlig handläggningstid för bygglov var fyra veckor (att jämföra med max tio veckor enligt lag) och genomsnittlig handläggningstid för anmälningsärenden var åtta dagar (max fyra veckor enligt lag). Genomsnittlig handläggningstid för en- och tvåbostadshus var fyra veckor (max tio veckor enligt lag).

Enheten jobbade med att göra processkartläggningar utifrån det nya verksamhetssystemet. Utvecklingen av verksamhetssystemet Nova förenklar, förtydligar och automatiserar handläggningen i systemet. Arbetet fortsätter 2024. Kumla tog över faktureringen för bygglov i Hallsberg. E-tjänsterna kan nu användas av alla, även av företagarna.

MILJÖ

Tillsyn över verksamheter som betalar årsavgift genomfördes som planerat. Tillsynen skedde framför allt i förskolor, men även på bassängbad och hos tatuerare.

Några av tillsynsplanens planerade aktiviteter behövde prioriteras ner på grund av resursbrist. Av tillsynsplanens planerade aktiviteter genomfördes eller påbörjades cirka 71 procent. Nedprioriterade aktiviteter är bland annat tillsyn på solarier, handlingsplan för förorenade områden och vidareutveckling av introduktionsprogrammet för nyanställda.

Förvaltningen genomförde 108 planerade livsmedelskontroller i Hallsberg, något färre än planerat.

För Hallsbergs del är enhetens medelhandläggningstid från komplett anmälan till anmälningsbeslut (inklusive eventuellt föreläggande om försiktighetsåtgärder) avseende värmepumpar 3,7 dagar inklusive eventuell helg.

Enheten utvecklade handläggningsrutiner utifrån det nya systemet ECOS. Att systematiskt revidera och vidareutveckla enhetens handläggningsrutiner och lathundar utifrån ECOS är en viktig del av enhetens interna kvalitetsarbete och pågår framöver kontinuerligt och utifrån behov som uppstår.

ALKOHOL-, TOBAKS- OCH LIVSMEDELSTILLSYN

Nya taxor för tillsyn beslutades av alla medlemskommuners fullmäktige. Avgifter tas ut av försäljningsställena för tillsyn över detaljhandeln avseende tobak, folköl och receptfria läkemedel. Avgifter tas även ut för den restaurangtillsyn som bedrivs.

Riktlinjerna för serveringstillstånd sågs över. Beslutsprocessen i alla medlemskommunerna fortgår 2024.

VATTEN OCH AVLOPP

Beslut togs kring en ny VA-taxa som började gälla från och med den 1 april.

Projektet Kävesta VA-verksamhetsområde löpte på med projektering, dimensionering av pumpstationer och ledningar, markförhandling, kontakt med Trafikverket, geoteknisk undersökning, miljöprovtagningar, ansökningar och registreringar av avtalsservitut.

Periodiska besiktningar utfördes vid samtliga fem avloppsreningsverk och miljörapporter lämnades till tillsynsmyndigheterna.

Vid årsskiftet beslutade Livsmedelsverket om nya föreskrifter för dricksvatten. Bland annat togs de tidigare bedömningarna ”tjänligt med anmärkning” och ”otjänligt” bort och ersattes med gränsvärden. Vid vattenverket i Hjortkvarn var det en utmaning att klara gränsvärdet framför allt för järn. Bland annat anläggningen för luftning av vattnet sågs över. Åtgärderna har hittills visat sig ha haft bra effekt.

Arbetet med Vätternvatten fortsatte. Bolaget Vätternvatten AB fattade beslut om reservvattenlösning och arbetade med att förvärva en fastighet i Håkamo i Hallsbergs kommun för det nya vattenverket.

EKONOMI

Belopp i tkr Bokslut
2022
Bokslut
2023
Budget
2023
Avvikelse
2023
Nämnd- och styrelseverksamhet – 256 – 372 – 371 – 1
Förvaltningschef – 2 283 – 2 495 – 2 608 113
Fordonsverkstad – 42 91 – 216 307
Fordonsförvaltare 324 161 0 161
Teknisk chef – 3 440 – 3 242 – 3 440 198
Gatuingenjör – 11 438 – 6 155 – 6 185 30
Trafikhandläggare – 683 – 458 – 652 194
Gata och park – 18 672 – 18 021 – 15 926 – 2 095
Fastighet – 6 059 1 0 1
Bostadsanpassning – 3 812 – 2 610 – 2 247 – 363
Lokalvård 183 – 93 0 – 93
Måltid 49 226 0 226
Miljö – 2 705 – 2 629 – 1 494 – 1 135
Bygglov – 384 – 619 – 975 356
Alkohol-, tobaks- och läkemedelstillsyn 0 0 0 0
Totalt – 49 218 – 36 215 – 34 114 – 2 101

KOMMENTARER TILL RESULTATET

Drift- och servicenämnden redovisade ett underskott på 2 101 tkr.

Det största underskottet fanns inom gata och park där vinterväghållningen stack ut mest på grund av en snörik december. Bostadsanpassningen redovisade ett underskott som till största del berodde på att bostadsanpassningsbidragen var högre än budgeterat.

Miljöverksamheten redovisade underskott eftersom intäkterna inte var i nivå med budget. Det berodde bland annat på lågkonjunkturen, att avloppsinventeringen inte kunde genomföras som planerat och att allt arbete inte fakturerades fullt ut. Verksamheten arbetar med att förändra detta.

AVGIFTSKOLLEKTIVET

Belopp i tkr Bokslut
2022
Bokslut
2023
Budget
2023
Avvikelse
2023
Inventering VA-rörnät – 161 – 236 – 280 44
VA-rörnät, leverans vatten, spillvatten, dagvatten – 9 056 – 7 946 – 8 940 994
VA-avgifter hushåll och industri 35 673 36 770 38 104 – 1 334
Vattenförsörjning, anskaffning, produktion och distribution – 8 913 – 7 745 – 7 205 – 540
Avloppsreningsverk, pumpstationer, slamhantering, reservvattenmätare – 13 656 – 16 033 – 16 970 937
Teknisk chef VA – 3 630 – 4 545 – 4 458 – 87
Teknisk chef VA drift och ränta exploateringar Tisaren – 257 – 265 – 251 – 14
Totalt 0 0 0 0

KOMMENTARER TILL RESULTATET

Avgiftskollektivet redovisade ett överskott på 0,4 mnkr som överfördes till fondens skuld till abonnenterna för att få ett resultat i balans. I fonden finns nu 4,7 mnkr.

FÖRVÄNTAD UTVECKLING

Nämnden fortsätter att sträva efter att genomföra och uppfylla de mål som är satta för verksamheten inom given ekonomisk ram.

Livsmedelspriserna befaras fortsätta stiga, dock i lägre takt än tidigare. Ett nytt normalläge med högre livsmedelspriser än tidigare är att vänta. De senaste åren har även kostnaderna för städ- och förbrukningsmateriel ökat. Även kostnaderna på fastighetsavdelningen har ökat mer än intäkterna och där står externa hyresavtal för en stor del av ökningen. Kommande år behöver de interna ersättningsnivåerna ses över för att nämnden ska kunna uppfylla de mål som är satta för verksamheten inom given ekonomisk ram.

Köken på Kullängen och Sköllergården ska byggas om, vilket innebär att de förbättras ur arbetsmiljösynpunkt och anpassas till nya behov. I samband med att Kullängens kök byggs om blir det ett så kallat ”kriskök” med möjlighet att producera upp till 1 750 portioner.

Lokalavdelningen fortsätter att utveckla och förnya den kemikaliefria städningen. Målet är att använda så lite kemikalier som möjligt i såväl den dagliga som den periodiska städningen för att bidra till förbättrad hälsa och miljö.

Tekniska avdelningen fortsätter med de planerade åtgärderna för Samzeliibron. Förväntningen är att åtgärderna upphandlas 2024. Även en ny upphandling av entreprenörer för vinterväghållningen planeras ske 2024.

Arbetet med att skapa nya högkvalitativa underhållsplaner för det kommunala fastighetsbeståndet fortsätter. Avdelningen arbetar för att minska energiförbrukningen i fastigheterna bland annat genom att successivt byta ut gammal och energikrävande lysrörsarmatur mot LED-armaturer.