STYRNING OCH UPPFÖLJNING AV DEN KOMMUNALA VERKSAMHETEN

Styrsystemet är en process som syftar till att påverka organisationens beslut och åtgärder i riktning mot önskat resultat och önskad effektivitet. Styrningen i kommunkoncernen utgår från kommunens vision, strategiska områden samt lagar, föreskrifter och nationella mål för kommunal verksamhet.

Kommunen styrs genom politiska beslut i kommunfullmäktige, nämnder och styrelser. Kommunfullmäktige är kommunens högsta beslutande organ.

Under mandatperioden 2023–2026 är det ett majoritetssamarbete bestående av Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna som styr Hallsbergs kommun tillsammans.

VISION – DET ÖPPNA HALLSBERG

I Hallsbergs kommun är alla välkomna, oavsett vem man är, var man kommer från och vart man är på väg. Den trivsamma blandningen av landsbygd, natur och samhälle erbjuder livskvalitet och upplevelser för alla. Det lokala näringslivet visar framåtanda och drivkraft och utvecklar både region och individer. Goda kommunikationer med omvärlden skapar möten och formar Hallsberg till en kommun som alltid är vaken. De kommunala verksamheterna verkar nära individen, erbjuder professionellt bemötande och är lyhörda för idéer och synpunkter. Hallsberg ser positivt på framtiden och tar långsiktigt ansvar för nuvarande och kommande utmaningar. Kommunens värdeord vägleder tjänstemän och politiker i hur de ska förhålla sig när verksamheter genomförs och beslut fattas i arbetet med att förverkliga målen.

VÄRDEORD

Värdeorden symboliserar grundtanken i kommunens verksamheter.

GLÄDJE

Hallsbergs kommun, såväl organisationen som det geografiska området, kännetecknas av varierade mötesplatser där människor känner glädje och stolthet. Glädjeämnen i vardagen finns bland annat i kommunens varierande och fina natur och i det rika föreningslivet. Vi bemöter varandra med respekt, inspirerar och ger varandra kraft och energi.

DRIV

Här får man saker gjorda. Man är snabb till beslut och entreprenörskap är ett honnörsord. Vi fångar upp goda idéer och omsätter dem i verkligheten. De kommunala verksamheterna kommunicerar tydligt och öppet, och beundras för förmågan att ta hand om synpunkter och utveckla kvaliteten.

ÖPPENHET

I dialog med invånare och näringsliv utvecklar kommunen hela Hallsberg. Vi tar intryck av goda idéer och stora förändringar är alltid väl förankrade och påverkade av dem som berörs. Vi är stolta över vårt integrationsarbete och öppna för mångfald. Hallsberg är alltid öppet och vi erbjuder service dygnet runt.

MÅL OCH BUDGET ÄR KOMMUNENS VIKTIGASTE STYRDOKUMENT

Kommunkoncernen använder olika styrdokument som förtydligar den politiska styrningen och säkerställer en effektiv organisation. Det centrala styrdokumentet i kommunens verksamhet är Mål och budget som anger de förtroendevaldas mål för kommunens verksamheter och de ekonomiska förutsättningarna för att bedriva verksamhet. Kommunen har en budget som sträcker sig över en planeringsperiod på tre år vad gäller driftredovisningen och fyra år vad gäller planeringen för kommande investeringsbehov.

Investeringsplanen är uppdelad i reinvesteringar, strategiska investeringar och exploatering. Det ger nämnderna bättre planeringsförutsättningar och större bestämmanderätt över investeringarna. Projekt som rör reinvesteringar beslutar varje nämnd om själv. Det innebär att nämnderna har rätt att omfördela investeringar mellan projekt och besluta om nya investeringar. Fördelningen av de strategiska investeringarna beslutas löpande av kommunstyrelsen.

STYRNING OCH UPPFÖLJNING AV VERKSAMHET OCH EKONOMI

Kommunfullmäktige tar fram och beslutar om kommungemensamma mål utifrån fyra strategiska områden: hållbar kommun, livslångt lärande, allas inflytande och god service. De strategiska områdena är kommunens väg för att nå visionen. Till de strategiska områdena och övergripande målen antar sedan nämnderna egna mål som ska bidra till att uppfylla fullmäktiges mål och vision.

Att kommunens verksamhet bedrivs i enlighet med målen kontrolleras genom att framtagna mätetal och beslutade aktiviteter kontinuerligt följs upp och analyseras. En samlad uppföljning av samtliga mål sker i samband med delårs- och årsbokslut.

Genom månadsuppföljningar har kommunstyrelsen löpande uppsikt över den ekonomiska utvecklingen i verksamheterna och kommunorganisationen. Förutom månadsvisa rapporter till kommunstyrelsen redovisas en tertialrapport, en delårsrapport och en årsbokslutsrapport till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Dessa innehåller uppföljning för väsentliga händelser i verksamheterna samt drift- och investeringsredovisning.

KOMMUNSTYRELSENS UPPSIKTSPLIKT OCH INTERNA KONTROLL

Kommunfullmäktige har fastställt riktlinjer för intern kontroll av ekonomi och verksamhet.

Den interna kontrollen är en viktig del av kommunens styrsystem och kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för att se till att det finns en god intern kontroll. I det ligger ett ansvar för att en intern kontrollorganisation upprättas i kommunen och att denna utvecklas utifrån kommunens behov av kontroll. Därvid ska förvaltningsövergripande anvisningar och regler upprättas.

Kommunstyrelsen har enligt kommunallagen 6:1 ansvar för att leda och samordna förvaltningen av kommunens angelägenheter samt för att ha uppsikt över övriga nämnders verksamhet.

Nämnderna har det yttersta ansvaret för den interna kontrollen inom respektive verksamhetsområde. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i kommunallagen 6:6. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god intern kontroll. I ansvaret ligger att utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnden. Inom varje nämnds verksamhetsområde ansvarar förvaltningschefen för att minst en gång årligen skriftligt rapportera till nämnden och ge en samlad bedömning av hur den interna kontrollen fungerar.

ÄGARDIREKTIV

Kommunens bolag styrs via bolagsordning, bolagspolicy, gemensamma ägardirektiv och bolagsspecifika ägardirektiv som beslutas av kommunfullmäktige. Verksamheten i bolagen syftar till att skapa nytta för kommunen och kommuninvånarna.

God ekonomisk hushållning i de kommunala bolagen säkerställs separat via ägardirektiv.