ÅRSREDOVISNINGEN PÅ FEM MINUTER

TRE ÅR I RAD MED STARKA RESULTAT

Kommunens resultat blev positivt med 45,7 mnkr, vilket var 40,2 mnkr högre än det budgeterade resultatet på 5,5 mnkr. Resultatet var 4,0 procent av skatteintäkter och generella statsbidrag, vilket var över det finansiella målet på 1,6 procent.

De senaste fem åren har resultatet varierat mellan 42,0 och 73,5 mnkr, vilket innebär att resultatet har varit i genomsnitt 54 mnkr och uppgått till mellan 4,0 och 7,2 procent av skatteintäkter och statsbidrag.

Både skatteintäkter och generella statsbidrag blev högre än budgeterat, vilket främst berodde på slutavräkningen för 2022 och den preliminära slutavräkningen för 2023. Kommunen gjorde även en realisationsvinst på 23,9 mnkr.

Kommunens räntenivå, på grund av lån med fast ränta, gynnade också resultatet eftersom de finansiella kostnaderna fortfarande var relativt låga.

NÄMNDERNAS SAMLADE RESULTAT

Budgetföljsamhet mäter hur väl den ekonomiska styrningen fungerar mot givna förutsättningar i budgeten. En viktig förutsättning för en ekonomi i balans är god budgetföljsamhet i verksamheterna.

Av kommunens nämnder redovisade social- och arbetsmarknadsnämnden och bildningsnämnden de största underskotten. Även drift- och servicenämnden visade ett mindre underskott.

Underskottet på social- och arbetsmarknadsnämnden, 25,6 mnkr, kan delvis förklaras av höga personalkostnader inom äldreomsorgen och att fler externa platser för verksamheten för personer med funktionsnedsätting behövdes.

Bildningsnämndens underskott, 16,1 mnkr, berodde till största delen på att grundskolorna redovisade negativa avvikelser som främst berodde på höga personalkostnader.

Avvikelsen på – 2,1 mnkr på drift- och servicenämnden berodde framför allt på att kostnaderna för vinterväghållningen blev högre eftersom året var snörikt.

I ett längre perspektiv behöver nämnderna hitta en kostnadsnivå som möter framtida intäkter för att uppnå god ekonomisk hushållning.

För mer information om varje nämnds budgetavvikelse, se avsnittet ”Verksamheter”.

ÖKA TAKTEN – ARBETE MED BEREDSKAP

Med anledning av den försämrade säkerhetspolitiska situationen i världen uppmanas myndigheter, regioner och kommuner att sätta fart på beredskapsplaneringen. Allmänheten uppmanas att se över sin hemberedskap.

Under 2023 ökade kommunen takten. Ett antal chefer och medarbetare från samtliga förvaltningar engagerades i ett samverkansprojekt som heter just Öka takten. Syftet med projektet är att inventera och analysera behov av åtgärder för att stärka kommunens förmåga att upprätthålla samhällsviktiga funktioner vid höjd beredskap samt att värna civilbefolkningen.

Projektet fokuserade på åtgärder för att sätta upp trygghetspunkter och för att kunna säkerställa att samhällsviktiga funktioner som skola, barnomsorg, äldreboenden med mera ska kunna fungera vid olika typer av störningar i samhället och ytterst i händelse av krig.

OMVÄRLDSBEVAKNING

Räntor och inflation sjunker 2024, både i Sverige och globalt. Ränteläget är på en högre nivå än tidigare. Räntorna går ner, men kommer inte att falla till de senaste årens nivåer. Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, bedömer att räntan kommer att ligga på cirka 2–3 procent i slutet av 2024. Några sänkningar under året är därför förmodligen att vänta.

Den höga inflationen påverkar kommunens kostnader. Inflationen beräknas sjunka, men det innebär inte att den köpkraft som har gått förlorad återställs. Under 2023 såg kommunen stora kostnadsökningar på till exempel livsmedel och där väntas ett högre “normalläge” på priserna även framöver. Det innebär att kommunen behöver följa utvecklingen noga, vara extra uppmärksam vid upphandlingar och anpassa verksamheterna. Det gäller även kommunkoncernen.

FÖRÄNDRAD DEMOGRAFI

Kommunens kostnader påverkas av förändringar i befolkningen samt behov, förväntningar och krav. Kommunen analyserar varje år flera förutsättningar inför planering och beslut om verksamhetsmål och budget. En viktig del är befolkningsprognosen. I prognosen som låg till grund för budgeten 2023 och flerårsplanen 2024–2025 räknade kommunen med en viss befolkningsökning, bland annat genom inflyttning till kommunen de närmaste åren. Befolkningsprognosen justeras våren 2024 inför kommande planeringsperiod 2025–2027. Bostadsbyggandet är en bidragande faktor för befolkningsutvecklingen, men den generella utvecklingen i form av minskad invandring och färre födslar innebär stora osäkerheter i kommande prognoser.

År 2023 minskade invånarantalet i Hallsberg med 58 personer. Två tredjedelar av landets kommuner minskade sin befolkning och rikets utfall blev 30 000 färre invånare än vad tidigare prognoser visade.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING

Kompetensförsörjningen är en av de viktigaste och svåraste utmaningarna i de kommunala verksamheterna. Det viktiga arbetet med att säkra kompetensförsörjningen pågår ständigt och målet är att vara en attraktiv arbetsgivare för dem som redan är anställda samt att locka den kompetens som behövs för att ge medborgarna rätt service. Arbetet med att öka sysselsättningsgraden till heltid är en viktig del i kompetensförsörjningsarbetet.

En särskild utmaning inom den kommunala sektorn är den förväntade åldersstrukturen, som innebär att andelen 80-åringar och äldre ökar mer än andelen personer i yrkesverksam ålder. Det gör att allt färre yrkesverksamma ska försörja allt fler.

INVESTERINGAR

Kommunens nettoinvesteringar uppgick till 128,6 mnkr av budgeterade 347,8 mnkr. Det innebär att kommunen genomförde 37 procent av budgeterade investeringar (24,5 procent 2022).

De fyra största investeringarna under året var

  • slutförandet av förskolan Åkerön i Hallsberg där inflyttning sker våren 2024
  • exploatering Tisaren, VA-nät Tisarstrand
  • exploatering norra Tälleleden
  • inköp av inventarier till det nya äldreboendet Blomsterängen som öppnade under våren.

I det senast beslutade mål- och budgetdokumentet tog kommunen fram ett investeringsutrymme för 2024–2027. Utrymmet för 2024 är totalt 194,3 mnkr, varav 50 mnkr avser avgiftskollektivet. Investeringsplanen ska varje år justeras utifrån ändrade förutsättningar och beslutas i samband med mål och budget, för att på så sätt rulla i en fyraårsplan som ständigt utvärderas och förbättras. Kommunens strategiska lokalförsörjningsplan är ett viktigt underlag för kommunens investeringsplanering eftersom behoven ofta ligger i kommunens verksamhetslokaler.

SAMMANFATTANDE BEDÖMNING AV GOD EKONOMISK HUSHÅLLNING

Kommuner och regioner ska ha en god ekonomisk hushållning i all sin verksamhet. God ekonomisk hushållning bygger på både ett finansiellt perspektiv och ett verksamhetsperspektiv. En grundläggande utgångspunkt är att varje generation ska bära kostnaderna för den service som den konsumerar.

Kommunens utveckling utgår från visionen. Utifrån visionen har kommunen lyft fram fyra strategiska områden för utveckling. Inriktningen för de strategiska områdena formuleras i kommunövergripande mål på lång sikt. Målen är ett riktmärke för utvecklingen av kommunen som helhet och beskriver vad verksamheterna ska bidra med i utvecklingen.

Av kommunfullmäktiges 21 mål uppfylldes 43 (48) procent 2023. 48 (28) procent uppfylldes delvis och 9 (24) procent uppfylldes inte.

Det strategiska området Hållbar kommun utvecklades inte i rätt riktning.

Det strategiska området Livslångt lärande utvecklades i önskad riktning. Alla mål förutom ett inom det strategiska området förbättrades eller låg redan på grön nivå.

Det strategiska området Allas inflytande utvecklades inte helt i önskad riktning. Målet som handlar om att insatserna inom social- och arbetsmarknadsförvaltningens verksamheter ska anpassas utifrån den enskildes behov, där den enskilde ges möjlighet till delaktighet, uppnåddes inte utan försämrades jämfört med förra året. Övriga delar inom det strategiska området förbättrades eller var i nivå med förra året.

Det strategiska området God service bedöms som delvis uppfyllt. Kommunen har en välfungerande verksamhet när det gäller tillgänglighet, bemötande och utveckling av digitala tjänster som bidrar till förenklad kontakt med kommunens verksamheter.

Mot bakgrund av att måluppfyllelsen av de strategiska övergripande målen är relativt god och att indikatorn för ekonomiskt resultat visar ett resultat över målvärdet är den samlade bedömningen att verksamheten till stor del har god ekonomisk hushållning.

För mer information om måluppfyllelsen, se avsnittet ”Förvaltningsberättelse – God ekonomisk hushållning och ekonomisk ställning”.