Kommunstyrelsen

Antal ledamöter: 15

Antal anställda: 45

Ordförande: Magnus Andersson

Förvaltningschef: Lena Fagerlund

Kommunstyrelsen har ett helhetsansvar för kommunens verksamheter, dess utveckling och ekonomiska ställning. Den leder och samordnar förvaltningen av kommunens angelägenheter och har uppsikt över övriga nämnders verksamhet. Kommunstyrelseförvaltningen arbetar på uppdrag av kommunstyrelsen.

Förvaltningens uppgift är att samordna strategisk ledning och styrning och bistå övriga verksamheter. Förvaltningen omfattar administration, personal, ekonomi och samhällsplanering samt näringslivsfrågor, kommunikation och säkerhet.

Kommunstyrelsen

ÅRETS VERKSAMHET

Inför valet till Europaparlamentet 2024 genomfördes en översyn av valdistrikten. Den ledde till ett beslut om att minska antalet valdistrikt med ett och om en jämnare fördelning av antalet invånare mellan några av distrikten.

Två träffar genomfördes i det regionala demokratinätverket, varav en i Hallsberg. Nätverket drivs av regionala politiska representanter med stöd av administrativ personal. En aktivitet som främjar medborgarinflytande är det fortgående arbetet med att tillhandahålla e-tjänster.

Två nya system införskaffades som syftar till att förenkla och säkra hanteringen av personuppgifter för valarbetare (Valman) och förtroendevalda (Troman) i kommunen. Genom de nya systemen görs också uppgifterna mer tillgängliga för allmänheten, vilket kan ses som ett led i att främja medborgardialog.

Under året startades ett nätverk för samordning av digitalisering inom kommunen. Administrativ chef var sammankallande och nätverket hade god representation från samtliga förvaltningar. Syftet med nätverket är att samordna digitaliseringsfrågor som till exempel effektiv användning av system och funktioner, att hela organisationen ska få ta del av de kompetenshöjande insatser som erbjuds via kompetensforum för digital mognad (SKR/ADDA) och att föreslå samt genomföra uppdrag för utveckling.

I början av året slöts ett avtal med CGI om ett nytt ekonomisystem och därefter har ett omfattande arbete med utveckling och implementering pågått inför uppstart 2024. Projektet avslutas våren 2024 med utbildningar för personal med ekonomiansvar och övergår sedan till löpande drift och systemförvaltning.

Utvecklingen och uppdateringen av verksamhetssystemet Procapita för avgiftshandläggning för vård och omsorg avslutades. Varje medlemskommun handläggs nu mot en egen kommunspecifik handläggnings- och servermiljö.

Arbetet med att öka sysselsättningsgraden till heltid är en viktig del av kompetensförsörjningsarbetet. Under året påbörjades arbetet med friskfaktorer som syftar till att främja en god arbetsmiljö för medarbetarna och stärka kompetensförsörjningen.

Ledarutveckling genomfördes inom ramen för Ledarforum vid fyra tillfällen och i samarbete med Sandahl Partners. Temat var inspiration och kompetensutveckling inom områden så som exempelvis psykologisk trygghet, kommunikation och gruppfaser.

I syfte att öka samverkan och skapa förutsättningar för ett positivt arbetsklimat samt en god hälsa och arbetsmiljö tog parterna i den centrala samverkansgruppen fram ett nytt samverkansavtal. Avtalet börjar att implementeras under första kvartalet 2024 och förgås av en partsgemensam utbildning.

Flera hundra nya arbetstillfällen skapades genom nyetableringar och stark tillväxt hos befintliga företag. Hallsberg är numera både ett järnvägsnav och en viktig nationell logistikknutpunkt. Den goda tillväxten skapar bra förutsättningar för utveckling och för Hallsberg att vara en attraktiv kommun att leva, bo och verka i.

Kommunen har tillsammans med Almi besökt flera mindre företag som behöver investeringskapital för att växa. Aktiviteten fortsätter och syftar till att skapa goda förutsättningar för tillväxt genom att nyttja de stödfunktioner som finns i näringslivet och samhället.

Förstudien Railcenter Hallsberg avslutades. Den visar en mycket bra potential för att bygga upp en framtida nationell arena för järnvägsutbildningar i kommunen. Underlag för ett genomförandeprojekt togs fram och beslutas våren 2024.

Arbetet med att öka förmågan inom totalförsvar och krisberedskap fortsatte. En ny risk- och sårbarhetsanalys (RSA) togs fram. Ett projekt för att i samverkan med olika förvaltningar öka takten i beredskapsplanering startade. Ett antal chefer och medarbetare deltog i totalförsvarsutbildning.

Inom det brottsförebyggande området togs en långsiktig lägesbild för åren 2024–2026 fram enligt lagen (2023:196) om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete. En samverkansmodell för kommunerna i Sydnärke skapades för det brottsförebyggande arbetet. Vidare samverkade kommunen med Polisen, fastighetsbolag, butiker och övriga organisationer genom löpande dialog avseende behov av eventuella brottsförebyggande åtgärder.

Arbetet med klimatanpassningar intensifierades och åtgärder uppströms kommer att prioriteras för Hallsberg och Östansjö. Åtgärderna kan handla om våtmarker med fördröjande dammar, återvätning av våtmarker, meandring av vattendrag samt eventuella broåtgärder i vattendragen genom Hallsberg.

Som ett led i arbetet med en översiktsplan antogs en planeringsstrategi, vilken blev länets första framtagna planeringsstrategi.

Digitaliseringen av äldre analoga detaljplaner fortsätter. Nya detaljplaner tas fram helt digitalt. Totalt har kommunen cirka 400 detaljplaner att hantera och av de analoga planerna är cirka 70 digitaliserade, varav 45 digitaliserades 2023.

En aktiv markpolitik tillämpas genom att bevaka fastigheter som är till salu, identifiera intressanta områden för översiktsplanen och etablera kontakter med fastighetsägare.

Totalt såldes fem småhustomter, två i Pålsboda samt en vardera i Östansjö, Sköllersta och Vretstorp. Antalet sålda tomter minskade från föregående år. Det nya ränteläget och ökade priser för nybyggnation gör att det för närvarande finns en stor försiktighet hos både privatpersoner och företag i tomtkön. Vid årsskiftet fanns cirka 80 intressenter i tomtkön.

Det finns ett stort intresse för verksamhetsmarken norr och söder om Tälleleden. All återstående mark i detaljplanen norr om Tälleleden har sålts. En markanvisning på 5,5 hektar och en på 4 hektar har tecknats söder om Tälleleden.

Järnvägsanläggningen för etapp Hallsberg–Stenkumla pågår. Trafikverket bygger överföringsledningar för vatten och avlopp mellan Hallsberg och Östansjö som blir färdiga i början av 2024. Därefter tas de gamla ledningarna ur drift.

EKONOMI

Belopp i tkr Bokslut
2022
Bokslut
2023
Budget
2023
Avvikelse
2023
Kommunstyrelse – 6 359 – 6 489 – 6 284 – 205
Kommundirektör – 8 527 – 6 288 – 7 372 1 084
Administrativa avdelningen – 3 752 – 6 331 – 6 692 361
Näringslivs-, kommunikations- och säkerhetsavdelningen – 3 845 – 1 939 – 2 058 119
Ekonomiavdelningen – 9 384 – 10 624 – 10 499 – 125
Personalavdelningen – 6 777 – 7 000 – 7 339 339
Samhällsplanering – 5 450 – 5 762 – 4 672 – 1 090
Planeringsreserv – 12 150 12 150
Totalt – 44 094 – 44 433 – 57 066 12 633

Kommentarer till resultatet

Kommunstyrelsen redovisade ett överskott på 12,6 mnkr, varav 12,2 mnkr bestod av kvarvarande medel i planeringsreserven. Kommunstyrelsens avdelningar redovisade totalt ett mindre överskott på 0,4 mnkr. Underskottet på ekonomiavdelningen berodde på att en historikdatabas för tidigare ekonomisystem köptes. Samhällsplaneringsavdelningens underskott berodde bland annat på att nedgången i bostadsbyggandet ledde till mindre intäkter än budgeterat samt på att fastighetsbildning för att säkerställa den nya överföringsledningen för VA och planerandet av klimatåtgärder kostade mer än planerat.

Under året fördelades medel ur planeringsreserven för att täcka högre livsmedelskostnader inom bildningsnämnden.

TRANSFERERINGAR

Belopp i tkr Bokslut
2022
Bokslut
2023
Budget
2023
Avvikelse
2023
Sydnärkes Utbildningsförbund – 101 311 – 110 328 – 106 059 – 4 269
SFI – 2 976 – 4 287 – 3 635 – 652
Nerikes Brandkår – 13 386 – 13 688 – 13 692 4
Lönenämnd – 3 685 – 3 384 – 3 488 104
IT-nämnd – 14 152 – 14 697 – 14 331 – 366
Gemensamt arkiv – 419 – 442 – 428 – 14
Färdtjänstresor med mera – 6 050 – 6 521 – 5 967 – 554
Kollektivtrafik – 188 – 155 – 210 55
Företagshälsovård – 1 141 – 1 232 – 1 280 48
Medlemsavgifter – 464 – 1 406 – 1 588 182
Övrigt, inklusive indexutrymme – 1 318 – 524 – 3 341 2 817
Totalt – 145 090 – 156 664 – 154 019 – 2 645

Kommentarer till resultatet

Transfereringarna redovisade ett underskott på 2,6 mnkr. Det största underskottet bestod av uppbokning av Sydnärkes Utbildningsförbunds genererade underskott för året.

SFI-kostnader för elever som inte har etableringsersättning debiteras denna verksamhet. För närvarande minskar andelen elever i etablering, vilket innebär att transfereringskostnaderna ökar. Kostnader för elever med etableringsersättning hanteras inom social- och arbetsmarknadsförvaltningen.

Färdtjänstkostnaderna ökar både vad gäller antalet resor och kostnaden per resa. Främst ökad kostnad per resa bidrar till underskottet.

Ett utrymme för indexökningar var budgeterat för att möta kostnadsökningarna under året.

VERKSAMHETSMÅTT OCH NYCKELTAL

Volymmått 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Försäljning av småhustomter 32 23 35 24 16 5
Antal antagna detaljplaner 3 0 0 3 5 3
Antal producerade nybyggnadskartor 31 38 44 40 18 18
Antal hussättningar 36 0 18 10 32 12
Antal levererade grundkartor 2 3 3 4 4 0
Antal digitaliserade detaljplaner 0 0 0 0 35 45
Antal leverantörsfakturor 33 681 37 437 35 290 34 064 39 533 37 353
Antal kundfakturor 57 986 58 196 56 489 56 512 60 059 59 967
Varav TAN 39 484 39 760 39 202 39 499 41 185 42 555
Antal inkomna motioner 4 5 1 1 5 5
Antal inkomna förslag från kommuninvånare 25 14 26 22 16 38

FÖRVÄNTAD UTVECKLING

SAMHÄLLSPLANERING

En detaljplan för verksamhetsområden i norra Hallsberg, Rala IV, tas fram. En utmaning är att hantera tillgången på nya verksamhetsområden i kommunen. I framtiden krävs ett ökat samarbete mellan kommuner. Projektet Det gröna logistikstråket har startats. I projektet ska framtida förutsättningar för ett starkt stråk mellan Hallsbergs rangerbangård och Örebro flygplats identifieras. Initialt samverkar Örebro, Kumla och Hallsberg samt Business region Örebro.

Planeringsstrategin utgör ett underlag för arbetet med en ny översiktsplan. Det är ett omfattande arbete som påbörjades genom att man utarbetar utredningar och program enligt de behov som strategin visar. Initialt påbörjades arbetet med riktlinjer för bostadsförsörjning.

Rådande inflation och kostnadsnivåer har bidragit till minskat bostadsbyggande i Sverige. Detta bedöms fortsätta att prägla marknaden den närmaste tiden. Dialoger med byggentreprenörer och markanvisningar planeras för att öka rörligheten på bostadsmarknaden.

DIGITALISERING

I flera år har det konstaterats att efterfrågan på välfärd ökar och kommunen behöver prioritera den utvecklingen i alla verksamheter för att möta behoven med begränsande ekonomiska och personella resurser. Digitalisering är ett redskap som kan bidra till att man lyckas med välfärdsutvecklingen. Kommunens utvecklingsprojekt ska utgå från behoven hos kommuninvånare och öka möjligheten att bedriva en effektiv och kvalitativ verksamhet. Här ska kommunen, så långt det är möjligt, ta vara på erfarenheter och utveckla lösningar gemensamt med andra aktörer. Här har möjligheterna ökat i och med en nationell kraftsamling genom SKR kallad Kommungemensamt handslag för välfärdsutveckling. En handlingsplan har upprättats där alla kommuner har prioriterat ett antal konkreta initiativ för gemensam utveckling. De viktigaste områden som har pekats ut är identitet och behörighet, införandet av säker digitalkommunikation i socialtjänsten och delning och skalning av införandet av välfärdsteknik. Här kommer Hallsbergs kommun att driva utvecklingen utifrån behov och möjlighet till samverkan. Utmaningen att säkra kompetensförsörjning för framtiden är en stark drivkraft för digitalisering. Den utveckling som nu pågår innebär att vissa arbeten rationaliseras bort, samtidigt som det uppstår behov av nya kompetenser. Att investera i och införa ny teknik ställer höga krav på organisation och medarbetare, som måste rustas för den utvecklingen.

EKONOMI

Den ekonomiska utvecklingen för kommunsektorn präglas av inflationens effekt på verksamhetens kostnader och pensionskostnader. Hallsbergs kommun hade 2023 ett trendbrott med ökade underskott i de stora nämnderna. Det innebär att kommunen måste fortsätta att arbeta med att utveckla ekonomistyrningen med särskilt fokus på uppföljning och prognos för en ekonomi i balans. Utöver ökade behov i den ordinarie verksamheten vad gäller välfärdsuppdragen innebär bland annat området för kompetensförsörjning och hanteringen av klimatanpassningar generellt ökade kostnader. Kommande investeringar innebär dessutom ökade ränte- och driftkostnader.