Social- och arbetsmarknadsnämnden

Antal ledamöter: 11

Antal anställda: 629

Ordförande: Siw Lunander

Förvaltningschef: Jaana Jansson

Social- och arbetsmarknadsnämndens ansvar omfattar verksamheterna

  • hjälp och stöd till familjer och deras barn och ungdomar
  • stöd till ensamkommande barn
  • hjälp och stöd till personer med missbruk eller beroende
  • äldreomsorg, hälso- och sjukvård
  • insatser till personer med funktionsnedsättning
  • integration och arbetsmarknadsfrågor
  • förebyggande arbete inom nämndens ansvarsområde
  • deltagande i samhällsplaneringen för att stärka och hjälpa alla personer som behöver stöd, vård eller rehabilitering
  • särskild uppmärksamhet för att ge stöd till barn.

Bildningsforvaltningen

ÅRETS VERKSAMHET

Den 1 oktober 2023 beslutades ett EU-direktiv som innebär att varje arbetstagare ska ha minst elva timmars sammanhängande dygnsvila varje 24-timmarsperiod. Förändringen är en av de största schemaförändringarna på många år och påverkar medarbetarna i många verksamheter inom förvaltningen.

ÄLDREOMSORG

Äldreomsorgen slogs ihop till en verksamhet i mitten av 2021. Sedan dess har flera stora förändringar gjorts i syfte att skapa en stabil grund inför de utmaningar som verksamheten står inför. Ledarskapet förtydligades genom tydliga uppdrag, färre medarbetare och strukturförändringar som syftade till att samlokalisera arbetsgrupper, vilket skapar bättre förutsättningar för samarbete.

I april invigdes vård- och omsorgsboendet Blomsterängen. Politiker och allmänhet bjöds in för visning och intresset var stort. I maj flyttade boende in. De anhöriga som har hört av sig upplevde att flytten fungerade bra och brukarna trivs bra i det nya boendet.

INDIVID- OCH FAMILJEOMSORG

Under hösten kom flera orosanmälningar om ungdomar in som handlade om kopplingar till kriminella nätverk och allvarlig brottslighet. Det ledde till komplexa utredningar som krävde erfarna socialsekreterare.

Insatserna angående ekonomiskt bistånd minskade, samtidigt som utbetalningarna ökade. Det kan ha berott på det ekonomiska läget och att riksnormen höjdes. Ett arbete för att införa en e-tjänst för ansökan om försörjningsstöd påbörjades.

Biståndshandläggarna påbörjade en utbildning för att bli ”stjärnmärkta”. Arbetet genomförs i äldreomsorgen i kommunen. Stjärnmärkt är en utbildningsmodell som har tagits fram av Svenskt Demenscentrum och som vänder sig till dem som arbetar i dagverksamhet, hemtjänst, särskilt boende och biståndsenheter.

Individ- och familjeomsorgen samarbetade med kommunens kontaktcenter i fråga om julklappsutdelning till barn och ungdomar i familjer som befinner sig i ekonomisk utsatthet.

Projektet Bostad först startades. En undersökning av initiativet visar på en hög grad av metodtrohet och en hög grad av nöjdhet hos deltagarna.

Individ- och familjeomsorgen arbetade intensivt med hemmaplanslösningar och kunde därmed avsluta flera familjehemsplaceringar.

Vuxenenheten beviljades medel från omställningsfonden till utbildning för att ge medarbetare den kompetens som yrket kräver. Det medför en betydande kunskapshöjning i arbetsgruppen.

VERKSAMHET FÖR PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING

Under hösten utbildades några medarbetare i daglig verksamhet till kursledare i Hälsan spelar roll. Kursens syfte är att öka kunskapen om hälsofrämjande levnadsvanor hos personer med funktionsnedsättning.

En del verksamheter i området daglig verksamhet har ett pågående projekt där säkra digitala möten testas. Förhoppningen är att testet ska visa att digitala möten med brukare kan vara ett alternativ till fysiskt boendestöd och kan skapa förutsättningar för ökad självständighet. Om det upplevs som positivt för brukarna kan det leda till färre resvägar och att risken för att bilarna inte ska räcka till minskar.

I gruppboendena låg fokus bland annat på den sociala arbetsmiljön, personalorganisation, elva timmars dygnsvila samt veckovila, nya rutiner och teamträffar som bidrar till utveckling och patientsäkerhet.

Personlig assistans har nio brukare i kommunal verksamhet. En utmaning för hela verksamheten är att se över hur resurstid kan användas på bästa sätt, även över gränserna. För att följa arbetstidslagar och tillgodose personcentrerad vård för brukare kommer enhetschef att se över resursgruppens funktion.

ARBETSMARKNAD OCH INTEGRATION

Under året implementerades arbetsmoment som infördes 2022. Enheten erbjuder nu deltagarna grundläggande digital introduktion, CV-stuga och arbetsmarknadskunskap som pågår terminsvis. Enheten fortsatte även att införa en metod för att kartlägga och mäta stegförflyttning mot arbete eller studier.

Jämfört med tidigare år mötte enheten fler individer med hälsoutmaningar. Hälsoutmaningarna försvårade i många fall stegförflyttning mot arbete eller studier.

Enheten samverkade med bland annat Arbetsförmedlingen, Kriminalvården, SFI, äldreomsorgen, Svenska kyrkan, folkrörelser, civilsamhället och individ- och familjeomsorgen.

EKONOMI

Belopp i tkr Bokslut
2022
Bokslut
2023
Budget
2023
Avvikelse
2023
Förvaltningsgemensamt – 4 564 – 5 343 – 6 137 794
Äldreomsorg – 217 677 – 258 633 – 241 716 – 16 917
Verksamhet för personer med funktionsnedsättning – 85 506 – 99 908 – 90 637 – 9 271
Individ- och familjeomsorg – 51 901 – 57 167 – 55 494 – 1 673
Arbetsmarknad och integration – 3 294 – 3 932 – 5 388 1 456
Totalt – 362 942 – 424 983 – 399 373 – 25 610

KOMMENTARER TILL RESULTATET

Social- och arbetsmarknadsnämnden redovisade ett underskott på 25 610 tkr.

Äldreomsorgens underskott berodde till stor del på höga personalkostnader, främst i hemtjänsten. För att jobba ner övertid och få ihop scheman utifrån vårdbehov och det nya EU-direktivet överanställde området personal. Förväntningen var att det skulle leda till lägre vikariekostnader i december men så blev inte utfallet, vilket delvis berodde på mycket sjukfrånvaro.

Verksamheten för personer med funktionsnedsättning redovisade ett underskott som berodde på att fler externa platser än budgeterat behövde köpas in. Även gruppbostäderna genererade ett underskott.

Individ- och familjeomsorgens underskott bestod främst av höga kostnader för institutionsvård för barn och unga. Kostnaderna för institutionsvården minskade avsevärt under senare delen av året eftersom området jobbade hårt med hemmaplanslösningar. Därmed ökade kostnaderna för familjehemsvården.

Arbetsmarknadsenheten redovisade ett överskott som berodde på lägre personalkostnader än budgeterat.

VERKSAMHETSMÅTT OCH NYCKELTAL

2018 2019 2020 2021 2022 2023
Antal brukare i hemtjänst (exklusive larm, mattjänst) 230 235 270 286 302 319
Beläggningsgrad totalt, i genomsnitt, % 75 77 80 80 81 80
Beläggningsgrad brukartid, i genomsnitt, % 78 56 60 61 62 58
Försörjningsstöd, belopp, tkr 4 442 6 997 10 219 9 323 5 489 7 798
Antal hushåll med försörjningsstöd under året 296 255 264 291 162 121
Genomsnittlig bidragstid med försörjningsstöd, månader 7,9 5,3 5,8 5,8 3,8 5,3
Andel heltidsarbetande i förvaltningen, % 59 63 73 75 77 81

FÖRVÄNTAD UTVECKLING

Det är fortfarande oklart vilka statsbidrag som blir generella och vilka som förändras eller tas bort. Det är också oklart om kommunen får de statsbidrag som söks. En del beslut om statsbidrag tas en bit in på året, vilket gör det svårt att planera långsiktigt. Kommande år kan innebära en budgetutmaning för flera av verksamheterna eftersom antalet årsarbetare är högre än budgeterat.

Förvaltningen står inför stora utmaningar när det gäller kommande lagar, såsom en ny socialtjänstlag. Det behövs en genomgripande förändring som kräver ett gediget förarbete för att ge önskad effekt. Förvaltningen behöver arbeta mer förebyggande för att tidigt kunna minska risken för omfattande social problematik. För att kunna göra det behöver förvaltningen frigöra resurser. Socialtjänsten behöver arbeta mer förebyggande och flexibelt än i dag, för att tidigare nå dem som behöver stöd. Nya lagar är en förutsättning, men kommunerna behöver också ställa om arbetssätt och organisation.

Bemanningsfrågan är en ständig utmaning för hela förvaltningen, både att rekrytera personer med rätt kompetens och behålla anställd personal samt att vidareutbilda medarbetarna i de olika verksamheterna. En prioritering är att anställa sjuksköterskor för kontinuiteten och patientsäkerheten i verksamheterna. Den största utmaningen är inte att rekrytera sjuksköterskor utan att behålla de som anställs.

Hemtjänsten står inför stora utmaningar. Att kunna möta personer med högre krav och fler multisjuka patienter kräver både kompetens och en tydlig organisation. Därför flyttades alla hemtjänstgrupper i centrala Hallsberg till ett gemensamt hus. Det gör det lättare att nå varandra för att gemensamt kunna möta framtida utmaningar.

Förvaltningen behöver också fokusera på att minska sjukfrånvaron.