Noter

Not 1 – Redovisningsprinciper

Den kommunala redovisningen regleras av kommunallagens kapitel 11, Ekonomisk förvaltning, och av den nya kommunala bokförings- och redovisningslagen. Därutöver lämnar Rådet för kommunal redovisning (RKR) rekommendationer för kommunsektorns redovisning. Hallsbergs kommun följer den kommunala bokförings- och redovisningslagen, och tillämpar med få undantag rekommendationerna från RKR.

Anläggningstillgångar

Anläggningstillgångarnas värde i balansräkningen 2023 motsvarade anskaffningsvärdet efter avdrag för eventuella investeringsbidrag och planenliga avskrivningar.

Kommunen värderar tillgångar och skulder i balansräkningen utifrån kravet på en rättvisande resultaträkning. Med rättvisande menas bland annat att värderingen är konsekvent över tid och att enskilda år är jämförbara. I redovisningssammanhang betraktas därför verksamheten som om den ska fortsätta i all oändlighet (fortlevnadsprincipen). Det är samtidigt komplicerat att värdera kommunala tillgångar. De är ofta av så kallad allmännyttig karaktär och saknar marknadsvärden. Tillsammans med balansräkningens resultatutredande roll innebär det att kommunen behöver ha en restriktiv hållning vid värdering av balansräkningens poster (försiktighetsprincipen).

Anläggningstillgångar som maskiner och inventarier aktiveras i möjligaste mån månaden efter inköp. Att aktivera en tillgång betyder att redovisa den som en tillgång och påbörja avskrivningen. Vid större projekt, som till exempel byggnationer, aktiveras tillgången vid årsskiftet som pågående. Efter att byggnationen är klar tillämpar kommunen komponentavskrivning. När det gäller anskaffning av maskiner, inventarier och liknande av mindre värde har kommunen oftast tillämpat beloppsgränsen ett halvt prisbasbelopp. Anskaffningar till högre belopp och med en varaktighet på mer än tre år redovisas som investering.

Avskrivningar

Avskrivningar av materiella anläggningstillgångar gör kommunen huvudsakligen linjärt för den bedömda nyttjandetiden, baserat på anskaffningsvärdet.

Komponentavskrivning

Kommunen följer RKR:s rekommendationer och inför komponentavskrivning successivt. Alla förskolor, skolor och de flesta fastigheter är komponentavskrivna. Det gäller även vatten, avlopp, gator och vägar. Kommunen införde generell komponentavskrivning 2017 för nya investeringar.

Leasing

Leasingavtal redovisas som operationell eller finansiell leasing. Leasingavgiften fördelas linjärt över leasingperioden. Kommunen redovisar leasing och hyra av fast och lös egendom i enlighet med RKR 5.

Särskild löneskatt

Kommunen tillämpar RKR:s rekommendation för redovisning av särskild löneskatt. Det innebär att löneskatten periodiseras på samma vis som pensioner. Löneskatt på intjänade pensioner och utbetalda pensioner belastar årets resultat.

Skatteintäkter

För periodisering av skatteintäkter använder kommunen Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) decemberprognos.

Löner

Personalens löner redovisas enligt kontantprincipen. Timanställdas lön, övertidsersättning och OB-tillägg som avser december men utbetalas i januari periodiseras för att kostnaden ska belasta rätt period. Förändring av semesterlöneskulden inklusive personalomkostnadspålägg kostnads- och skuldbokförs i december.

Särredovisning av vatten- och avloppsverksamhet

VA-lagen säger att VA-verksamhetens intäkter, kostnader, resultat och ställning ska särredovisas. Redovisningen finns därför i en separat bilaga.

Resultat avgiftsfinansierad verksamhet

Över- och underskott för verksamheter med särskilda avgiftskollektiv ska redovisas som skuld respektive fordran till avgiftskollektivet. Överskotten för VA-verksamheten bokförs därför som en kortfristig skuld till avgiftskollektivet.

Bidrag från Migrationsverket

Kommunen har gjort avsteg från rättvisande redovisning för bidrag som inte har resultatförts i bokslutet (RKR R 2 Intäkter). Outnyttjade bidrag från Migrationsverket för flyktingverksamhet och ensamkommande barn (EKB) redovisas som kortfristig skuld i bokslutet för 2023, liksom tidigare år.

Inför 2023 fanns ett ingående värde på 12,9 mnkr och under året användes 7,3 mnkr. Det kvarstår 5,6 mnkr.

De ekonomiska konsekvenserna är mycket svåra att bedöma. För att undvika förhastade beslut om hur kommunen ska hantera bidragen har ekonomiavdelningen tillsammans med social- och arbetsmarknadsförvaltningen tagit fram en plan för beräknad användning av de samlade bidragen. De framtida beräknade kostnaderna kräver en ansvarsfull hantering av samlade bidragsöverskott, vilket motiverar kommunens redovisning i bokslutet 2023. Den framtagna planen innebär att kvarstående 5,6 mnkr används under 2024.

Övriga avsättningar

Avsättning är en skuld som är oviss vad gäller förfallotidpunkt och/eller belopp. Avsättningar för lakvattenrening vid Vissberga deponi har tagits upp till det belopp som kommunen bedömer krävs för att reglera förpliktelsen på balansdagen. I bokslutet 2023 gjordes ingen ny avsättning, men 472 tkr togs i anspråk. Avsättningarna för lakvattenrening uppgick totalt till 9 mnkr.

Under 2023 har kommunen inte gjort några större driftförändringar. Anläggningen tycks fungera bra när vattnets temperatur stiger under sommaren. Det är bara under en kort del av året, men kommunen har inte funnit någon bra och hållbar lösning för resten av året när temperaturerna är lägre. Ett stort problem är den uppkomna mängden lakvatten som årligen inte kan behandlas lokalt utan pumpas till det kommunala spillavloppsnätet för att behandlas i Hallsbergs avloppsreningsverk. Arbetet med att finna en pålitlig och stabil lokal drift för anläggningen fortsätter eftersom detta avlopp inte ska belasta det kommunala avloppsreningsverket i framtiden.

Kommunen har inte gjort någon årlig nuvärdesberäkning för övriga avsättningar och följer därigenom inte RKR:s rekommendation 10.2 Avsättningar och ansvarsförbindelser och ianspråktaganden.

Sammanställda räkenskaper

Enligt den kommunala redovisningslagen ska årsredovisningen innehålla sammanställda räkenskaper som ger en helhetsbild av kommunens ekonomi och åtaganden. En del av kommunens verksamhet bedrivs i andra former än via kommunala nämnder, till exempel i bolag, förbund och stiftelser.

De sammanställda räkenskaperna för kommunkoncernen upprättas enligt förvärvsmetoden med proportionell konsolidering. Metoden innebär att kommunens bokförda värden på aktier, andelar och grundfondskapital i dotterbolagen elimineras mot dotterbolagens egna kapital vid förvärvstillfället. Proportionell konsolidering innebär att endast den ägda andelen av dotterbolagens räkenskapsposter tas med i sammanställningen.

Inom koncernen förekommer omfattande transaktioner mellan bolagen. Alla transaktioner av väsentlig betydelse mellan bolagen elimineras i den sammanställda redovisningen. Inga förvärvade övervärden eller undervärden fanns i koncernen.

I de sammanställda räkenskaperna ingår bolag, stiftelser och kommunalförbund där kommunen har ett väsentligt inflytande genom minst 20 procent av rösterna. Nerikes Brandkår ingår trots att kommunens andel endast är 7,5 procent. Verksamheten bedrivs som ett kommunalförbund och kommunen anses ha ett väsentligt inflytande.

Hallsbergs Bostadsstiftelse, Hallbo, redovisade ett högre grundfondskapital än kommunen. Eftersom kommunen tillämpar försiktighetsprincipen har värdet på grundfondskapitalet skrivits ner i tidigare bokslut.

De sammanställda räkenskaperna bygger på reviderade uppgifter från de enheter som ingår.

Kommunen har inte utvärderat om koncernföretagens redovisningsprinciper avviker från kommunens principer, och därmed gjordes heller inga justeringar för eventuella avvikelser. Det är endast för Hallbo som det skulle kunna vara aktuellt. Sydnärkes Utbildningsförbund, Nerikes Brandkår och Sydnärkes kommunalförbund drivs som kommunalförbund. Hallsbergs Bostads AB, HBAB, drivs på uppdrag av Hallsbergs kommun och följer den kommunala redovisningslagen.

Belopp i mnkr KOMMUNEN KOMMUNKONCERNEN
2023 2022 2023 2022
RESULTATRÄKNING
Not 2: Verksamhetens intäkter
Försäljningsintäkter 33 30 61 78
Taxor och avgifter 73 70 94 90
Hyror och arrenden 26 23 46 42
Bidrag och kostnadsersättningar från staten 117 116 183 186
Försäljning av verksamheter och entreprenader 50 46 103 95
Intäkter från exploateringsverksamhet och tomträtter 28 2 28 2
Försäljning anläggningstillgångar 1
Övrigt 15 9
Jämförelsestörande intäkter 68
Summa 327 287 531 570

Not 3: Verksamhetens kostnader
Personalkostnader exklusive pensionskostnader – 739 – 709 – 870 – 823
Pensionskostnader – 87 – 64 – 103 – 74
Lämnade bidrag och transfereringar – 10 – 29 – 24 – 30
Inköp av anläggnings- och underhållsmaterial – 25 – 9 – 42 – 24
Bränsle, energi och vatten – 33 – 25 – 40 – 52
Köp av verksamhet – 245 – 234 – 289 – 288
Lokal- och markhyror samt övriga fastighetskostnader – 48 – 36 – 54 – 42
Förbrukning inventarier och material – 29 – 54 – 30 – 62
Realisationsförluster och utrangeringar
Finansiell leasing – 10 – 10
Övriga verksamhetskostnader – 131 – 122 – 73 – 70
Summa – 1 347 – 1 292 – 1 525 – 1 475
Sammanlagd kostnad räkenskapsrevision

Not 4: Av- och nedskrivningar
Planenliga avskrivningar på materiella anläggningstillgångar – 38 – 35 – 62 – 59
Planenliga avskrivningar finansiell leasing – 15 – 9 – 8 – 9
Nedskrivning – 1 – 5
Övriga nedskrivningar – 1
Summa – 53 – 45 – 70 – 74

Not 5: Skatteintäkter
Preliminära skatteintäkter 781 734 781 734
Preliminär slutavräkning innevarande år 13 19 13 19
Slutavräkningsdifferens föregående år 4 5 4 5
Summa 798 758 798 758

Not 6: Generella statsbidrag och utjämning
Inkomstutjämning 239 222 239 222
Kostnadsutjämning 22 16 22 16
Regleringsbidrag/-avgift 38 44 38 44
LSS-utjämningsavgift/-bidrag – 8 – 1 – 8 – 1
Kommunal fastighetsavgift 41 39 41 39
Övriga generella bidrag från staten 2 2
Summa 332 322 332 322

Not 7: Finansiella intäkter
Ränteintäkter 0 17 2
Ränteintäkter på banktillgodohavande 3
Ränteintäkter och inkassoavgifter kundfordringar 0 2
Borgensavgifter 2 2 2
Realisationsvinst finansiella anläggningstillgångar
Övriga finansiella intäkter 1
Summa 6 3 19 4

Not 8: Finansiella kostnader
Räntekostnader långfristiga lån – 3 – 2 – 18 – 9
Ränta på finansiell leasing – 8 – 2 – 8 – 2
Räntedel på leasingskuld inventarier – 0
Ränta på pensionsavsättning – 7 – 2 – 7 – 2
Räntekostnader för leverantörsfakturor
Övriga finansiella kostnader 2 – 1 – 1
Summa – 16 – 6 – 34 – 14

BALANSRÄKNING

Not 9: Materiella anläggningstillgångar
Mark, byggnader och tekniska anläggningar
Ingående bokfört värde 977 730 1 479 1 832
Nyanskaffningar 112 43 127 78
Finansiell leasing 231 275 231
Försäljning med mera – 3 – 2 – 3 – 377
Nedskrivning – 1 – 1
Årets avskrivningar – 30 – 30 – 51 – 53
Årets avskrivning finansiell leasing – 15 – 41 – 9 – 2
Realisationsvinst
Pågående arbeten 33
Omklassificeringar 2 – 1
Summa 1 271 977 1 806 1 479
Genomsnittlig nyttjandeperiod, år 25 22

Bokfört värde per fastighetskategori
Markreserv (0 år) 44 47 49 51
Verksamhetsfastigheter (20–67 år) 360 374 816 821
Fastigheter för affärsverksamhet (20–50 år) 171 165 370 397
Publika fastigheter (33 år) 109 101 109 101
Fastigheter för annan verksamhet (20 år) 7 4 4 4
Pågående byggnadsarbeten (0 år) 132 51 168 52
Summa 824 742 1 516 1 426

Maskiner, fordon och inventarier
Ingående bokfört värde 41 32 56 45
Nyanskaffningar 17 17 21 22
Finansiell leasing 1
Försäljningar
Nedskrivningar – 1
Årets avskrivningar – 7 – 6 – 10 – 9
Omklassificeringar – 2 – 2
Summa 51 41 66 56
Genomsnittlig nyttjandeperiod, år 7 9

Summa materiella anläggningstillgångar
Linjär avskrivning tillämpas de materiella anläggningstillgångarna.
Ingen avskrivning av pågående investeringar. Inom parentes anges de huvudsakliga avskrivningstiderna för respektive kategori.

Not 10: Finansiella anläggningstillgångar
Andelar i HBAB 10 10
Andelar i Kommuninvest ekonomisk förening och Vätternvatten 8 3 8 3
Bostadsrätter
Grundfondskapital Hallbo 24 24
Eliminering koncern
Övriga finansiella anläggningstillgångar
Summa 41 37 8 3

Not 11: Förråd, lager och exploateringsfastigheter
Förråd och lager
Exploateringsfastigheter 6 7 6 7
Summa 6 7 6 7

Not 12: Fordringar
Kundfordringar 29 30 39 40
Statsbidragsfordringar
Skattefordringar 1 1 4 2
Moms 9 10 12 13
Kommunalskattefordringar 36 42 38 42
Kommunal fastighetsavgift 38 35 3 35
Övriga kortfristiga placeringar 47 3
Förutbetalda kostnader/upplupna intäkter 31 27 48 79
Övriga kortfristiga fordringar 5 6 70
Summa 148 151 176 172

Not 13: Kassa och bank
Bank 53 100 374 570
Summa 53 100 374 570

Not 14: Eget kapital
Ingående balans eget kapital 463 416 659 542
varav justering eget kapital – 6
Resultatutjämningsreserv 60 52 60 52
Årets resultat 46 47 43 112
Summa 508 463 697 654

Not 15: Avsättningar för pensioner
Specifikation – avsatt till pensioner
Särskild avtals-/visstidspension 4 5
Förmånsbestämd ålderspension 73 58 75 60
PA-KL och äldre avtal 11 10 11 10
Pension till efterlevande 1 1 1 1
Summa pensioner 85 70 91 76
Löneskatt 21 17 23 18
Summa avsatt till pensioner 106 87 114 94

Antal visstidsförordnanden
Politiker 22
Avsatt till pensioner
Ingående avsättning exklusive löneskatt 71 69 76 66
Nyintjänad förmånsbestämd ålderspension 11 1 11 8
Ränte- och basbeloppsuppräkningar 7 2 7 2
Pension till efterlevande 1 1
Övrigt – 0 1
Pensionsutbetalningar – 3 – 3 – 3 – 2
Ändrat livslängdsåtagande RIPS
Intjänad PA-KL 0
Nya efterlevnadspensioner 0
Utgående avsättning 86 71 91 76
Förändring av löneskatt 21 17 23 18
Summa 106 87 114 94
Aktualiseringsgrad, % 96 96 96 95

Not 16: Andra avsättningar
Lakvattenrening
Ingående balans 9 11 11 11
Avsättningar under året
Ianspråktaget belopp under året – 1 – 1
Outnyttjat belopp som återförts
Utgående balans 9 10 9 10

Andra avsättningar
2 1

Summa
9 10 11 11

Not 17: Långfristiga skulder
Långfristiga lån 174 194 880 991
Långfristig leasingskuld 459 240 273 47
Förinbetalda anslutningsavgifter 36 35 36 35
Investeringsbidrag 1 1 1 1
Övriga långfristiga skulder 1 1
Summa 672 470 1 191 1 074

Not 18: Kortfristiga skulder
Leverantörsskulder 79 85 90 102
Moms 3 2 5
Personalens skatter och avgifter 25 10 30 16
Upplupna kostnader/förutbetalda intäkter 127 127 150 152
Övrigt 47 59 151 174
Summa 277 284 423 449

Not 19: Ansvarsförbindelser
Pensionsförpliktelser:
Ingående ansvarsförbindelser 232 251 259 279
Försäkring IPR – 4 – 4
Årets pensionsutbetalningar – 18 – 19 – 18 – 19
Ränte- och basbeloppsuppräkningar 20 7 22 8
Aktualisering
Ändringar av försäkringstekniska grunder
Övrig post – 3 – 3 – 2 – 3
Övriga ansvarsförbindelser
Summa ansvarsförbindelser exklusive löneskatt 231 232 261 261
Löneskatt 24,26 procent 56 56 63 63
Övriga pensionsförpliktelser inklusive löneskatt
Summa ansvarsförbindelser 287 288 324 324
Aktualiseringsgrad, % 96 96

Borgensåtaganden:
Kommunägda företag
Hallbo 366 477
Sydnärkes Utbildningsförbund 93 92
Hallsbergs Bostads AB 296 296
Sydnärkes kommunalförbund 34 36
Delsumma 789 901

Intressebolag
Vätternvatten 11 6 11 6
Delsumma 11 6 11 6

Bostadsrättsföreningar
Brf Transtenen 34 37 34 37
Brf Terassen 32 32 32 32
Delsumma 65 70 65 70

Summa borgensåtaganden
865 976 76 76

Leasing:
Fast egendom
Operationell leasing
Framtida minimileaseavgifter förfaller enligt följande:
Inom 1 år 1 6 3 9
Senare än 1 år men inom 5 år 1 4 4 6
Senare än 5 år
Summa 2 10 7 15

Fast egendom
Varav kommunkoncerninterna operationella leasingavtal
Framtida minimileaseavgifter förfaller enligt följande:
Inom 1 år
Senare än 1 år men inom 5 år
Senare än 5 år

Fast egendom
Finansiell leasing

Totala minimileaseavgifter
601 274 386 50
Framtida finansiella kostnader – 142 – 34 – 113 – 3
Nuvärdet av minimileaseavgifterna 459 240 273 47
Nuvärdet av minimileaseavgifterna förfaller enligt följande:
Inom 1 år 14 8 8 2
Senare än 1 år men inom 5 år 58 32 34 7
Senare än 5 år 387 200 231 38
Summa 459 240 273 47

Fast egendom
Varav kommunkoncerninterna finansiella leasingavtal

Totala minimileaseavgifter
216 223
Framtida finansiella kostnader – 29 – 31
Nuvärdet av minimileaseavgifterna 186 192

Nuvärdet av minimileaseavgifterna förfaller enligt följande:
Inom 1 år 6 6
Senare än 1 år men inom 5 år 24 24
Senare än 5 år 156 162
Summa 186 192

Leasingavgifter
Lös egendom
Operationell leasing
Framtida minimileaseavgifter förfaller enligt följande:
Inom 1 år 4 5 5 4
Senare än 1 år men inom 5 år 3 3 3 3
Senare än 5 år
Summa 7 8 8 7

Leasing
Lös egendom
Finansiella leasingavtal

Totala minimileaseavgifter
1 1
Framtida finansiella kostnader
Nuvärdet av minimileaseavgifterna 1 1
Nuvärdet av minimileaseavgifterna förfaller enligt följande:
Inom 1 år
Senare än 1 år men inom 5 år 1 1
Senare än 5 år

Summa
1 1

Borgen för kommunens egna lån hos Kommuninvest i Sverige AB

Hallsbergs kommun har i maj 1993 ingått en solidarisk borgen såsom för egen skuld för Kommuninvest i Sverige AB:s samtliga nuvarande och framtida förpliktelser. Samtliga 288 kommuner som per den 31 december 2018 var medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingått likalydande borgensförbindelser.

Mellan samtliga medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingåtts ett regressavtal som reglerar fördelningen av ansvaret mellan medlemskommunerna vid ett eventuellt ianspråktagande av ovan nämnd borgensförbindelse. Enligt regressavtalet ska ansvaret fördelas dels i förhållande till storleken på de medel som respektive medlemskommun har lånat av Kommuninvest i Sverige AB, dels i förhållande till storleken på medlemskommunernas respektive insatskapital i Kommuninvest ekonomisk förening.

Vid en uppskattning av den finansiella effekten av Hallsbergs kommuns ansvar enligt ovan nämnd borgensförbindelse kan noteras att per den 31 december 2023 uppgick Kommuninvest i Sverige AB:s totala förpliktelser till 551 907 380 712 kronor och totala tillgångar till 562 022 704 021 kronor.

Kommunens andel av de totala förpliktelserna uppgick till 1 022 170 717 kronor och andelen av de totala tillgångarna uppgick till 1 041 219 042 kronor.

KASSAFLÖDESANALYS

Not 20: Övriga ej likviditetspåverkande poster
Realisationsförlust mark och byggnader
Omklassificering anläggningstillgångar
Övriga poster 2 – 70
Summa 2 – 70