Noter
Not 1 – Redovisningsprinciper
Den kommunala redovisningen regleras av kommunallagens kapitel 11, Ekonomisk förvaltning, och av den nya kommunala bokförings- och redovisningslagen. Därutöver lämnar Rådet för kommunal redovisning (RKR) rekommendationer för kommunsektorns redovisning. Hallsbergs kommun följer den kommunala bokförings- och redovisningslagen, och tillämpar med få undantag rekommendationerna från RKR.
Anläggningstillgångar
Anläggningstillgångarnas värde i balansräkningen 2023 motsvarade anskaffningsvärdet efter avdrag för eventuella investeringsbidrag och planenliga avskrivningar.
Kommunen värderar tillgångar och skulder i balansräkningen utifrån kravet på en rättvisande resultaträkning. Med rättvisande menas bland annat att värderingen är konsekvent över tid och att enskilda år är jämförbara. I redovisningssammanhang betraktas därför verksamheten som om den ska fortsätta i all oändlighet (fortlevnadsprincipen). Det är samtidigt komplicerat att värdera kommunala tillgångar. De är ofta av så kallad allmännyttig karaktär och saknar marknadsvärden. Tillsammans med balansräkningens resultatutredande roll innebär det att kommunen behöver ha en restriktiv hållning vid värdering av balansräkningens poster (försiktighetsprincipen).
Anläggningstillgångar som maskiner och inventarier aktiveras i möjligaste mån månaden efter inköp. Att aktivera en tillgång betyder att redovisa den som en tillgång och påbörja avskrivningen. Vid större projekt, som till exempel byggnationer, aktiveras tillgången vid årsskiftet som pågående. Efter att byggnationen är klar tillämpar kommunen komponentavskrivning. När det gäller anskaffning av maskiner, inventarier och liknande av mindre värde har kommunen oftast tillämpat beloppsgränsen ett halvt prisbasbelopp. Anskaffningar till högre belopp och med en varaktighet på mer än tre år redovisas som investering.
Avskrivningar
Avskrivningar av materiella anläggningstillgångar gör kommunen huvudsakligen linjärt för den bedömda nyttjandetiden, baserat på anskaffningsvärdet.
Komponentavskrivning
Kommunen följer RKR:s rekommendationer och inför komponentavskrivning successivt. Alla förskolor, skolor och de flesta fastigheter är komponentavskrivna. Det gäller även vatten, avlopp, gator och vägar. Kommunen införde generell komponentavskrivning 2017 för nya investeringar.
Leasing
Leasingavtal redovisas som operationell eller finansiell leasing. Leasingavgiften fördelas linjärt över leasingperioden. Kommunen redovisar leasing och hyra av fast och lös egendom i enlighet med RKR 5.
Särskild löneskatt
Kommunen tillämpar RKR:s rekommendation för redovisning av särskild löneskatt. Det innebär att löneskatten periodiseras på samma vis som pensioner. Löneskatt på intjänade pensioner och utbetalda pensioner belastar årets resultat.
Skatteintäkter
För periodisering av skatteintäkter använder kommunen Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) decemberprognos.
Löner
Personalens löner redovisas enligt kontantprincipen. Timanställdas lön, övertidsersättning och OB-tillägg som avser december men utbetalas i januari periodiseras för att kostnaden ska belasta rätt period. Förändring av semesterlöneskulden inklusive personalomkostnadspålägg kostnads- och skuldbokförs i december.
Särredovisning av vatten- och avloppsverksamhet
VA-lagen säger att VA-verksamhetens intäkter, kostnader, resultat och ställning ska särredovisas. Redovisningen finns därför i en separat bilaga.
Resultat avgiftsfinansierad verksamhet
Över- och underskott för verksamheter med särskilda avgiftskollektiv ska redovisas som skuld respektive fordran till avgiftskollektivet. Överskotten för VA-verksamheten bokförs därför som en kortfristig skuld till avgiftskollektivet.
Bidrag från Migrationsverket
Kommunen har gjort avsteg från rättvisande redovisning för bidrag som inte har resultatförts i bokslutet (RKR R 2 Intäkter). Outnyttjade bidrag från Migrationsverket för flyktingverksamhet och ensamkommande barn (EKB) redovisas som kortfristig skuld i bokslutet för 2023, liksom tidigare år.
Inför 2023 fanns ett ingående värde på 12,9 mnkr och under året användes 7,3 mnkr. Det kvarstår 5,6 mnkr.
De ekonomiska konsekvenserna är mycket svåra att bedöma. För att undvika förhastade beslut om hur kommunen ska hantera bidragen har ekonomiavdelningen tillsammans med social- och arbetsmarknadsförvaltningen tagit fram en plan för beräknad användning av de samlade bidragen. De framtida beräknade kostnaderna kräver en ansvarsfull hantering av samlade bidragsöverskott, vilket motiverar kommunens redovisning i bokslutet 2023. Den framtagna planen innebär att kvarstående 5,6 mnkr används under 2024.
Övriga avsättningar
Avsättning är en skuld som är oviss vad gäller förfallotidpunkt och/eller belopp. Avsättningar för lakvattenrening vid Vissberga deponi har tagits upp till det belopp som kommunen bedömer krävs för att reglera förpliktelsen på balansdagen. I bokslutet 2023 gjordes ingen ny avsättning, men 472 tkr togs i anspråk. Avsättningarna för lakvattenrening uppgick totalt till 9 mnkr.
Under 2023 har kommunen inte gjort några större driftförändringar. Anläggningen tycks fungera bra när vattnets temperatur stiger under sommaren. Det är bara under en kort del av året, men kommunen har inte funnit någon bra och hållbar lösning för resten av året när temperaturerna är lägre. Ett stort problem är den uppkomna mängden lakvatten som årligen inte kan behandlas lokalt utan pumpas till det kommunala spillavloppsnätet för att behandlas i Hallsbergs avloppsreningsverk. Arbetet med att finna en pålitlig och stabil lokal drift för anläggningen fortsätter eftersom detta avlopp inte ska belasta det kommunala avloppsreningsverket i framtiden.
Kommunen har inte gjort någon årlig nuvärdesberäkning för övriga avsättningar och följer därigenom inte RKR:s rekommendation 10.2 Avsättningar och ansvarsförbindelser och ianspråktaganden.
Sammanställda räkenskaper
Enligt den kommunala redovisningslagen ska årsredovisningen innehålla sammanställda räkenskaper som ger en helhetsbild av kommunens ekonomi och åtaganden. En del av kommunens verksamhet bedrivs i andra former än via kommunala nämnder, till exempel i bolag, förbund och stiftelser.
De sammanställda räkenskaperna för kommunkoncernen upprättas enligt förvärvsmetoden med proportionell konsolidering. Metoden innebär att kommunens bokförda värden på aktier, andelar och grundfondskapital i dotterbolagen elimineras mot dotterbolagens egna kapital vid förvärvstillfället. Proportionell konsolidering innebär att endast den ägda andelen av dotterbolagens räkenskapsposter tas med i sammanställningen.
Inom koncernen förekommer omfattande transaktioner mellan bolagen. Alla transaktioner av väsentlig betydelse mellan bolagen elimineras i den sammanställda redovisningen. Inga förvärvade övervärden eller undervärden fanns i koncernen.
I de sammanställda räkenskaperna ingår bolag, stiftelser och kommunalförbund där kommunen har ett väsentligt inflytande genom minst 20 procent av rösterna. Nerikes Brandkår ingår trots att kommunens andel endast är 7,5 procent. Verksamheten bedrivs som ett kommunalförbund och kommunen anses ha ett väsentligt inflytande.
Hallsbergs Bostadsstiftelse, Hallbo, redovisade ett högre grundfondskapital än kommunen. Eftersom kommunen tillämpar försiktighetsprincipen har värdet på grundfondskapitalet skrivits ner i tidigare bokslut.
De sammanställda räkenskaperna bygger på reviderade uppgifter från de enheter som ingår.
Kommunen har inte utvärderat om koncernföretagens redovisningsprinciper avviker från kommunens principer, och därmed gjordes heller inga justeringar för eventuella avvikelser. Det är endast för Hallbo som det skulle kunna vara aktuellt. Sydnärkes Utbildningsförbund, Nerikes Brandkår och Sydnärkes kommunalförbund drivs som kommunalförbund. Hallsbergs Bostads AB, HBAB, drivs på uppdrag av Hallsbergs kommun och följer den kommunala redovisningslagen.
Belopp i mnkr | KOMMUNEN | KOMMUNKONCERNEN | ||
---|---|---|---|---|
2023 | 2022 | 2023 | 2022 | |
RESULTATRÄKNING | ||||
Not 2: Verksamhetens intäkter | ||||
Försäljningsintäkter | 33 | 30 | 61 | 78 |
Taxor och avgifter | 73 | 70 | 94 | 90 |
Hyror och arrenden | 26 | 23 | 46 | 42 |
Bidrag och kostnadsersättningar från staten | 117 | 116 | 183 | 186 |
Försäljning av verksamheter och entreprenader | 50 | 46 | 103 | 95 |
Intäkter från exploateringsverksamhet och tomträtter | 28 | 2 | 28 | 2 |
Försäljning anläggningstillgångar | – | – | 1 | – |
Övrigt | – | – | 15 | 9 |
Jämförelsestörande intäkter | – | – | – | 68 |
Summa | 327 | 287 | 531 | 570 |
Not 3: Verksamhetens kostnader |
||||
Personalkostnader exklusive pensionskostnader | – 739 | – 709 | – 870 | – 823 |
Pensionskostnader | – 87 | – 64 | – 103 | – 74 |
Lämnade bidrag och transfereringar | – 10 | – 29 | – 24 | – 30 |
Inköp av anläggnings- och underhållsmaterial | – 25 | – 9 | – 42 | – 24 |
Bränsle, energi och vatten | – 33 | – 25 | – 40 | – 52 |
Köp av verksamhet | – 245 | – 234 | – 289 | – 288 |
Lokal- och markhyror samt övriga fastighetskostnader | – 48 | – 36 | – 54 | – 42 |
Förbrukning inventarier och material | – 29 | – 54 | – 30 | – 62 |
Realisationsförluster och utrangeringar | – | – | – | – |
Finansiell leasing | – | – 10 | – | – 10 |
Övriga verksamhetskostnader | – 131 | – 122 | – 73 | – 70 |
Summa | – 1 347 | – 1 292 | – 1 525 | – 1 475 |
Sammanlagd kostnad räkenskapsrevision | – | – | – | – |
Not 4: Av- och nedskrivningar |
||||
Planenliga avskrivningar på materiella anläggningstillgångar | – 38 | – 35 | – 62 | – 59 |
Planenliga avskrivningar finansiell leasing | – 15 | – 9 | – 8 | – 9 |
Nedskrivning | – | – 1 | – | – 5 |
Övriga nedskrivningar | – | – | – | – 1 |
Summa | – 53 | – 45 | – 70 | – 74 |
Not 5: Skatteintäkter |
||||
Preliminära skatteintäkter | 781 | 734 | 781 | 734 |
Preliminär slutavräkning innevarande år | 13 | 19 | 13 | 19 |
Slutavräkningsdifferens föregående år | 4 | 5 | 4 | 5 |
Summa | 798 | 758 | 798 | 758 |
Not 6: Generella statsbidrag och utjämning |
||||
Inkomstutjämning | 239 | 222 | 239 | 222 |
Kostnadsutjämning | 22 | 16 | 22 | 16 |
Regleringsbidrag/-avgift | 38 | 44 | 38 | 44 |
LSS-utjämningsavgift/-bidrag | – 8 | – 1 | – 8 | – 1 |
Kommunal fastighetsavgift | 41 | 39 | 41 | 39 |
Övriga generella bidrag från staten | – | 2 | – | 2 |
Summa | 332 | 322 | 332 | 322 |
Not 7: Finansiella intäkter |
||||
Ränteintäkter | 0 | – | 17 | 2 |
Ränteintäkter på banktillgodohavande | 3 | – | – | – |
Ränteintäkter och inkassoavgifter kundfordringar | 0 | – | 2 | – |
Borgensavgifter | 2 | 2 | – | 2 |
Realisationsvinst finansiella anläggningstillgångar | – | – | – | – |
Övriga finansiella intäkter | – | 1 | – | – |
Summa | 6 | 3 | 19 | 4 |
Not 8: Finansiella kostnader |
||||
Räntekostnader långfristiga lån | – 3 | – 2 | – 18 | – 9 |
Ränta på finansiell leasing | – 8 | – 2 | – 8 | – 2 |
Räntedel på leasingskuld inventarier | – 0 | – | – | – |
Ränta på pensionsavsättning | – 7 | – 2 | – 7 | – 2 |
Räntekostnader för leverantörsfakturor | – | – | – | – |
Övriga finansiella kostnader | 2 | – | – 1 | – 1 |
Summa | – 16 | – 6 | – 34 | – 14 |
BALANSRÄKNING |
||||
Not 9: Materiella anläggningstillgångar |
||||
Mark, byggnader och tekniska anläggningar | ||||
Ingående bokfört värde | 977 | 730 | 1 479 | 1 832 |
Nyanskaffningar | 112 | 43 | 127 | 78 |
Finansiell leasing | 231 | 275 | 231 | – |
Försäljning med mera | – 3 | – 2 | – 3 | – 377 |
Nedskrivning | – | – 1 | – | – 1 |
Årets avskrivningar | – 30 | – 30 | – 51 | – 53 |
Årets avskrivning finansiell leasing | – 15 | – 41 | – 9 | – 2 |
Realisationsvinst | – | – | – | – |
Pågående arbeten | – | – | 33 | – |
Omklassificeringar | – | 2 | – 1 | – |
Summa | 1 271 | 977 | 1 806 | 1 479 |
Genomsnittlig nyttjandeperiod, år | 25 | 22 | – | – |
Bokfört värde per fastighetskategori |
||||
Markreserv (0 år) | 44 | 47 | 49 | 51 |
Verksamhetsfastigheter (20–67 år) | 360 | 374 | 816 | 821 |
Fastigheter för affärsverksamhet (20–50 år) | 171 | 165 | 370 | 397 |
Publika fastigheter (33 år) | 109 | 101 | 109 | 101 |
Fastigheter för annan verksamhet (20 år) | 7 | 4 | 4 | 4 |
Pågående byggnadsarbeten (0 år) | 132 | 51 | 168 | 52 |
Summa | 824 | 742 | 1 516 | 1 426 |
Maskiner, fordon och inventarier |
||||
Ingående bokfört värde | 41 | 32 | 56 | 45 |
Nyanskaffningar | 17 | 17 | 21 | 22 |
Finansiell leasing | 1 | – | – | – |
Försäljningar | – | – | – | – |
Nedskrivningar | – | – | – 1 | – |
Årets avskrivningar | – 7 | – 6 | – 10 | – 9 |
Omklassificeringar | – | – 2 | – | – 2 |
Summa | 51 | 41 | 66 | 56 |
Genomsnittlig nyttjandeperiod, år | 7 | 9 | – | – |
Summa materiella anläggningstillgångar |
||||
Linjär avskrivning tillämpas de materiella anläggningstillgångarna. | ||||
Ingen avskrivning av pågående investeringar. Inom parentes anges de huvudsakliga avskrivningstiderna för respektive kategori. | ||||
Not 10: Finansiella anläggningstillgångar |
||||
Andelar i HBAB | 10 | 10 | – | – |
Andelar i Kommuninvest ekonomisk förening och Vätternvatten | 8 | 3 | 8 | 3 |
Bostadsrätter | – | – | – | – |
Grundfondskapital Hallbo | 24 | 24 | – | – |
Eliminering koncern | – | – | – | – |
Övriga finansiella anläggningstillgångar | – | – | – | – |
Summa | 41 | 37 | 8 | 3 |
Not 11: Förråd, lager och exploateringsfastigheter |
||||
Förråd och lager | – | – | – | – |
Exploateringsfastigheter | 6 | 7 | 6 | 7 |
Summa | 6 | 7 | 6 | 7 |
Not 12: Fordringar |
||||
Kundfordringar | 29 | 30 | 39 | 40 |
Statsbidragsfordringar | – | – | – | – |
Skattefordringar | 1 | 1 | 4 | 2 |
Moms | 9 | 10 | 12 | 13 |
Kommunalskattefordringar | 36 | 42 | 38 | 42 |
Kommunal fastighetsavgift | 38 | 35 | 3 | 35 |
Övriga kortfristiga placeringar | – | – | 47 | 3 |
Förutbetalda kostnader/upplupna intäkter | 31 | 27 | 48 | 79 |
Övriga kortfristiga fordringar | 5 | 6 | 70 | – |
Summa | 148 | 151 | 176 | 172 |
Not 13: Kassa och bank |
||||
Bank | 53 | 100 | 374 | 570 |
Summa | 53 | 100 | 374 | 570 |
Not 14: Eget kapital |
||||
Ingående balans eget kapital | 463 | 416 | 659 | 542 |
varav justering eget kapital | – | – | – 6 | – |
Resultatutjämningsreserv | 60 | 52 | 60 | 52 |
Årets resultat | 46 | 47 | 43 | 112 |
Summa | 508 | 463 | 697 | 654 |
Not 15: Avsättningar för pensioner |
||||
Specifikation – avsatt till pensioner | ||||
Särskild avtals-/visstidspension | – | – | 4 | 5 |
Förmånsbestämd ålderspension | 73 | 58 | 75 | 60 |
PA-KL och äldre avtal | 11 | 10 | 11 | 10 |
Pension till efterlevande | 1 | 1 | 1 | 1 |
Summa pensioner | 85 | 70 | 91 | 76 |
Löneskatt | 21 | 17 | 23 | 18 |
Summa avsatt till pensioner | 106 | 87 | 114 | 94 |
Antal visstidsförordnanden |
||||
Politiker | 22 | – | – | – |
Avsatt till pensioner | ||||
Ingående avsättning exklusive löneskatt | 71 | 69 | 76 | 66 |
Nyintjänad förmånsbestämd ålderspension | 11 | 1 | 11 | 8 |
Ränte- och basbeloppsuppräkningar | 7 | 2 | 7 | 2 |
Pension till efterlevande | – | 1 | – | 1 |
Övrigt | – 0 | – | – | 1 |
Pensionsutbetalningar | – 3 | – 3 | – 3 | – 2 |
Ändrat livslängdsåtagande RIPS | – | – | – | – |
Intjänad PA-KL | 0 | – | – | – |
Nya efterlevnadspensioner | 0 | – | – | – |
Utgående avsättning | 86 | 71 | 91 | 76 |
Förändring av löneskatt | 21 | 17 | 23 | 18 |
Summa | 106 | 87 | 114 | 94 |
Aktualiseringsgrad, % | 96 | 96 | 96 | 95 |
Not 16: Andra avsättningar |
||||
Lakvattenrening | ||||
Ingående balans | 9 | 11 | 11 | 11 |
Avsättningar under året | – | – | – | – |
Ianspråktaget belopp under året | – | – 1 | – | – 1 |
Outnyttjat belopp som återförts | – | – | – | – |
Utgående balans | 9 | 10 | 9 | 10 |
Andra avsättningar |
– | – | 2 | 1 |
Summa |
9 | 10 | 11 | 11 |
Not 17: Långfristiga skulder |
||||
Långfristiga lån | 174 | 194 | 880 | 991 |
Långfristig leasingskuld | 459 | 240 | 273 | 47 |
Förinbetalda anslutningsavgifter | 36 | 35 | 36 | 35 |
Investeringsbidrag | 1 | 1 | 1 | 1 |
Övriga långfristiga skulder | 1 | – | 1 | – |
Summa | 672 | 470 | 1 191 | 1 074 |
Not 18: Kortfristiga skulder |
||||
Leverantörsskulder | 79 | 85 | 90 | 102 |
Moms | – | 3 | 2 | 5 |
Personalens skatter och avgifter | 25 | 10 | 30 | 16 |
Upplupna kostnader/förutbetalda intäkter | 127 | 127 | 150 | 152 |
Övrigt | 47 | 59 | 151 | 174 |
Summa | 277 | 284 | 423 | 449 |
Not 19: Ansvarsförbindelser |
||||
Pensionsförpliktelser: | ||||
Ingående ansvarsförbindelser | 232 | 251 | 259 | 279 |
Försäkring IPR | – | – 4 | – | – 4 |
Årets pensionsutbetalningar | – 18 | – 19 | – 18 | – 19 |
Ränte- och basbeloppsuppräkningar | 20 | 7 | 22 | 8 |
Aktualisering | – | – | – | – |
Ändringar av försäkringstekniska grunder | – | – | – | – |
Övrig post | – 3 | – 3 | – 2 | – 3 |
Övriga ansvarsförbindelser | – | – | – | – |
Summa ansvarsförbindelser exklusive löneskatt | 231 | 232 | 261 | 261 |
Löneskatt 24,26 procent | 56 | 56 | 63 | 63 |
Övriga pensionsförpliktelser inklusive löneskatt | – | – | – | – |
Summa ansvarsförbindelser | 287 | 288 | 324 | 324 |
Aktualiseringsgrad, % | 96 | 96 | – | – |
Borgensåtaganden: |
||||
Kommunägda företag | ||||
Hallbo | 366 | 477 | – | – |
Sydnärkes Utbildningsförbund | 93 | 92 | – | – |
Hallsbergs Bostads AB | 296 | 296 | – | – |
Sydnärkes kommunalförbund | 34 | 36 | – | – |
Delsumma | 789 | 901 | – | – |
Intressebolag |
||||
Vätternvatten | 11 | 6 | 11 | 6 |
Delsumma | 11 | 6 | 11 | 6 |
Bostadsrättsföreningar |
||||
Brf Transtenen | 34 | 37 | 34 | 37 |
Brf Terassen | 32 | 32 | 32 | 32 |
Delsumma | 65 | 70 | 65 | 70 |
Summa borgensåtaganden |
865 | 976 | 76 | 76 |
Leasing: |
||||
Fast egendom | ||||
Operationell leasing | ||||
Framtida minimileaseavgifter förfaller enligt följande: | ||||
Inom 1 år | 1 | 6 | 3 | 9 |
Senare än 1 år men inom 5 år | 1 | 4 | 4 | 6 |
Senare än 5 år | – | – | – | – |
Summa | 2 | 10 | 7 | 15 |
Fast egendom |
||||
Varav kommunkoncerninterna operationella leasingavtal | ||||
Framtida minimileaseavgifter förfaller enligt följande: | ||||
Inom 1 år | – | – | – | – |
Senare än 1 år men inom 5 år | – | – | – | – |
Senare än 5 år | – | – | – | – |
Fast egendom |
||||
Finansiell leasing | ||||
Totala minimileaseavgifter |
601 | 274 | 386 | 50 |
Framtida finansiella kostnader | – 142 | – 34 | – 113 | – 3 |
Nuvärdet av minimileaseavgifterna | 459 | 240 | 273 | 47 |
Nuvärdet av minimileaseavgifterna förfaller enligt följande: | ||||
Inom 1 år | 14 | 8 | 8 | 2 |
Senare än 1 år men inom 5 år | 58 | 32 | 34 | 7 |
Senare än 5 år | 387 | 200 | 231 | 38 |
Summa | 459 | 240 | 273 | 47 |
Fast egendom |
||||
Varav kommunkoncerninterna finansiella leasingavtal | ||||
Totala minimileaseavgifter |
216 | 223 | – | – |
Framtida finansiella kostnader | – 29 | – 31 | – | – |
Nuvärdet av minimileaseavgifterna | 186 | 192 | – | – |
Nuvärdet av minimileaseavgifterna förfaller enligt följande: |
||||
Inom 1 år | 6 | 6 | – | – |
Senare än 1 år men inom 5 år | 24 | 24 | – | – |
Senare än 5 år | 156 | 162 | – | – |
Summa | 186 | 192 | – | – |
Leasingavgifter |
||||
Lös egendom | ||||
Operationell leasing | ||||
Framtida minimileaseavgifter förfaller enligt följande: | ||||
Inom 1 år | 4 | 5 | 5 | 4 |
Senare än 1 år men inom 5 år | 3 | 3 | 3 | 3 |
Senare än 5 år | – | – | – | – |
Summa | 7 | 8 | 8 | 7 |
Leasing |
||||
Lös egendom | ||||
Finansiella leasingavtal | ||||
Totala minimileaseavgifter |
1 | 1 | – | – |
Framtida finansiella kostnader | – | – | – | – |
Nuvärdet av minimileaseavgifterna | 1 | 1 | – | – |
Nuvärdet av minimileaseavgifterna förfaller enligt följande: | ||||
Inom 1 år | – | – | – | – |
Senare än 1 år men inom 5 år | 1 | 1 | – | – |
Senare än 5 år | – | – | – | – |
Summa |
1 | 1 | – | – |
Borgen för kommunens egna lån hos Kommuninvest i Sverige AB Hallsbergs kommun har i maj 1993 ingått en solidarisk borgen såsom för egen skuld för Kommuninvest i Sverige AB:s samtliga nuvarande och framtida förpliktelser. Samtliga 288 kommuner som per den 31 december 2018 var medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingått likalydande borgensförbindelser. Mellan samtliga medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingåtts ett regressavtal som reglerar fördelningen av ansvaret mellan medlemskommunerna vid ett eventuellt ianspråktagande av ovan nämnd borgensförbindelse. Enligt regressavtalet ska ansvaret fördelas dels i förhållande till storleken på de medel som respektive medlemskommun har lånat av Kommuninvest i Sverige AB, dels i förhållande till storleken på medlemskommunernas respektive insatskapital i Kommuninvest ekonomisk förening. Vid en uppskattning av den finansiella effekten av Hallsbergs kommuns ansvar enligt ovan nämnd borgensförbindelse kan noteras att per den 31 december 2023 uppgick Kommuninvest i Sverige AB:s totala förpliktelser till 551 907 380 712 kronor och totala tillgångar till 562 022 704 021 kronor. Kommunens andel av de totala förpliktelserna uppgick till 1 022 170 717 kronor och andelen av de totala tillgångarna uppgick till 1 041 219 042 kronor. |
||||
KASSAFLÖDESANALYS |
||||
Not 20: Övriga ej likviditetspåverkande poster |
||||
Realisationsförlust mark och byggnader | – | – | – | – |
Omklassificering anläggningstillgångar | – | – | – | – |
Övriga poster | – | 2 | – | – 70 |
Summa | – | 2 | – | – 70 |