Teknisk verksamhet
1 Sammanfattning
Teknisk verksamhet arbetade med god struktur och hög måluppfyllelse. Nya chefer rekryterades till verksamheten. Det nya ledarskapet gav samma goda resultat som tidigare och är ett bra sätt att stärka Grästorpsandan, som dessutom visar att kulturen är stark. Implementeringen av Grästorp 5.0 som styrsystem startades, vilket kommer att öka medvetenheten om framtidens välfärd och vad som behöver göras för att möta kommande utmaningar.
Flera stora projekt slutfördes med god budgetkänsla och styrning. Exempel på det är renoveringen av badhus och bollhall, ny kiosk på Lunneviområdet, nya detaljplaner, vatten och avlopp som struktureras. Nya projekt som utförs i extremt hög takt visar att Grästorps kommun investerar mer än någonsin. Grästorp bygger välfärd för framtidens medborgare och teknisk verksamhet är central för ett utvecklat samhälle.
1.1 Grunduppdrag och vision
Teknisk verksamhets uppdrag är att åstadkomma högsta möjliga kvalitet utifrån ekonomiska och personella resurser. Teknisk verksamhet behöll sin ekonomiska och kvalitativa nivå inom alla verksamheter. Uppdraget utfördes enligt verksamhetens indikationer. Den höga investeringsnivån ställer höga krav på organisationen, som levererade bra utifrån personalförutsättningarna. Förvaltningen lyckades inte att nå 100 procent av investeringsbudgeten.
Kostenheten har under åren ökat andelen matlagning från grunden. Idag lagas alla måltider inom grundskola och förskola från grunden med råvaror av hög kvalitet. Det var endast kvällsmålet på helger inom äldreomsorg som inte lagades från grunden. Skälen var ekonomiska samt att viss matlagning och uppvärmning ute på avdelningarna bidrar till ökad trivsel. Måltiderna inom kostenheten höll en väldigt hög klass. Kostenheten lagade mat från grunden, erbjöd alternativa rätter till barn och unga samt prioriterade inköp av ekologiska livsmedel. Kostverksamheten sänkte sina kostnader via smarta inköp. Kostenheten kommer att ta ett helhetsansvar för alla bildningsmåltider under 2019.
Enheten gata, park, vatten och avlopp (VA) ombesörjde en god skötsel av skogsområden och grönytor. Drift av vägnätet, där även gatubelysning och snöröjning ingår, utfördes enligt plan. Enheten arbetade förebyggande med underhållet på ledningsnätet samt med fortsatt VA-sanering. Återvinningscentralen (ÅVC) tar emot och hanterar stora mängder avfall. Enheten bytte driftchef. Kommunen satsar på att gräva ner nya vattenledningar till Gunnarstorp och Ryda.
Fastighetsenheten förvaltade objekten via planerade underhållsåtgärder för att behålla nuvarande fastighetsskick med investeringsmedel som tilldelades via investeringsplanen. Fokus låg på bygget av förskolan Äventyret. Även en rad andra investeringsobjekt påbörjades och slutfördes. Lokalvårdens effektivisering gav goda resultat. Verksamheten utsattes för skadegörelse på fastigheter vid flera tillfällen. Rivningen av förskolan Ugglan genomfördes och arbetas in i budget. Ett gott medledarskap bidrog till en mycket väl fungerande enhet.
Enheten Lunnevi bad och camping stärkte resultatet, både när det gäller ekonomi, kvalitet samt målen som uppnåddes. Fler barn och ungdomar hittade till verksamheten. Simskolan utökades och erbjuds numera även till förskolebarn. Hälsa Grästorp utvecklas hela tiden och har sin bas på Lunnevibadet.
1.2 Ekonomiskt resultat
(tkr) | Bokslut 2018 |
Bokslut 2017 |
Bokslut 2016 |
---|---|---|---|
Intäkter | 65 319 | 60 842 | 61 953 |
Kostnader | 97 362 | 90 988 | 88 848 |
Nettokostnader | 32 043 | 30 146 | 26 895 |
Budget | 33 227 | 30 423 | 28 303 |
Budgetavvikelse | 1 184 | 277 | 1 408 |
2 Prioriterade mål
Förklaring till de färgmarkeringar och symboler som används i rapporten framgår av tabellen nedan.
![]() |
Målvärdet är uppnått | |||
![]() |
Målvärdet är delvis uppnått | |||
![]() |
Målvärdet är inte uppnått |
2.1 Kund och medborgare
2.1.1 Invånare och kunder ska vara nöjda
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
![]() |
![]() |
Medborgarnas betyg på renhållningen relativt rikssnittet (skala 1–100) | 71 | 67 |
![]() |
![]() |
Medborgarnas betyg på vatten och avlopp relativt rikssnittet (skala 1–100) | 79 | 79 |
![]() |
![]() |
Webbinformation till medborgare relativt rikssnittet (procent) | 89 | 85 |
Analys
Teknisk verksamhet rekryterade nya ledare eftersom några valde att sluta sina tjänster. Fokus låg på att upprätthålla kundservicen.
En ny medborgarundersökning genomfördes under våren 2016. Verksamheten har sedan dess fortsatt att prioritera arbetet med värdskapet eftersom effekterna är goda. Teknisk verksamhet arrangerade en heldag på Läckö slott för all personal, där verksamheten tog avstamp i Grästorp 5.0.
Verksamhetens arbete med ökad tillgänglighet för de interna kunderna blev bättre utifrån egen bedömning. Detta visade sig i det mejlbaserade systemet för felanmälan, där fler och fler anmäler fel via mejl i stället för per telefon. Därmed kan verksamheten avhjälpa felen mer strukturerat och på kortare tid.
Teknisk verksamhet undersökte möjligheten att öka öppettiderna på återvinningscentralen, vilket skulle ge ökad servicenivå för kommuninvånarna.
Teknisk verksamhet var aktiv under ett antal medborgardialoger och samråd.
Slutsats
Verksamheten behöver bli bättre på information, trots det goda resultatet i undersökningen. Informationen på hemsidan och intranätet måste vara uppdaterad och inaktuell information ska avlägsnas. Kostenheten visade hög kundnöjdhet, vilket bland annat gällde äldreomsorgen och att man fått positiv respons från matgäster till köken. Verksamheten har ett politiskt uppdrag att skapa en upphandling för avfallshantering. Den planerades under 2018 och målet är att vara igång under våren 2019.
2.2 Verksamhet
2.2.1 Det förebyggande hälsoarbetet prioriteras och genomsyrar all verksamhet
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
![]() |
![]() |
Antalet besökare på badet under året | 20 000 | 15 000 |
Analys
Grästorps kommun utvecklade verksamheten på Lunnevibadet. Det innebar ett utökat utbud av friskvårdsaktiviteter som gäller för både kommunens medborgare och medarbetare.
Utomhusmiljön kommer att förstärkas ytterligare med beachvolleybollplan och grillstuga.
Renoveringen av Lunnevibadet startades i samarbete med konsultbolaget Weedo Tech.
Från och med den 1 januari 2018 fick teknisk verksamhet även ansvar för samhällsbyggnad. Hälsoperspektivet i samhällsbyggnad kommer därefter att bli en viktig pusselbit i det fortsatta kommunala arbetet med folkhälsa.
Hälsa Grästorp erbjöd ett stort utbud av aktiviteter kring badet.
Teknisk verksamhet är en aktiv del i det lokala folkhälsorådet och ser fram emot att utveckla folkhälsan tillsammans, utifrån de regionala ambitionerna.
Arbetet med en destination i Grästorp via Arena Skubbet var intensivt.
Slutsats
En målsättning är att varje friskvårdsaktivitet fylls med engagerade deltagare som i sin tur drar till sig fler personer. Det sker genom bra marknadsföring samt god ordning, vilket ger ringar på vattnet. Sociala medier, främst Facebook, har väldigt bra spridningseffekt för marknadsföring av friskvårdsaktiviteter.
Badet har sökt och fått statliga medel för att starta simskola för förskolebarn. Samhällsbyggnad arbetar tillsammans med bildning för att skapa mervärden för Grästorps barn och ungdomar.
Arbetet med familjecentralen gav en samsyn vad gäller innehåll och utseende. Kommunstyrelsen fattade ett igångsättningsbeslut under senhösten 2017. Teknisk verksamhet färdigställer investeringen år 2019.
2.2.2 Förbättra barns och ungas uppväxtvillkor i kommunen
2.2.2.1 Förbättra barns och ungas fysiska uppväxtmiljö
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
![]() |
![]() |
Matlagning från grunden (procent) | 95 | 85 |
Analys
Det interna arbetet tillsammans med kost- och bildningspersonal utvecklades för att ge måltidens mervärde till kunder och elever. Detta gäller hela måltidssituationen, bland annat miljö, mat och klimat. Måltiden ska vara en prioriterad stund på dagen. Positiva resultat har redovisats från båda verksamheterna, vilket är en framgång.
Kostenheten erbjöd varierade måltider som lockade barn och ungdomar att äta skolmåltiderna.
Kostverksamheten arbetar tillsammans med bildning för att skapa likvärdiga måltider inom grundskolan. Det gäller främst frukost och mellanmål.
Dialogen mellan samhällsbyggnads organisation och föreningslivet är ständigt aktiv för att skapa bra barn- och ungdomslokaler.
Samhällsbyggnad skapar möjligheter för att Grästorps ungdomar ska kunna bo i små lägenheter.
Slutsats
Verksamheten fortsätter att jobba mot de beslutade målen med stöd av aktiviteter och åtgärder enligt analysen ovan. Resultatet är av stor vikt för att öka Grästorps attraktionskraft och för att förbättra de ungas uppväxtmiljö.
2.2.3 En attraktiv kommun och ökat bostadsbyggande
Samhällsbyggnad arbetar med fem detaljplaner för att öka attraktiviteten i att bo och verka inom Grästorps kommun. Befintliga tomter såldes och behovet av att skapa nya, attraktiva tomter är stort. Industritomter är också under detaljplanering och kan på sikt möjliggöra nya arbetstillfällen i Grästorp. Flera privata entreprenörer önskar nya tomter att bygga på. Kommunen inventerade ödehus på landsbygden och arbetar vidare med ett antal fastigheter för att möjliggöra nya boendemiljöer. Grästorp vill att medborgarna ska uppleva att servicen kring bygglov är snabb och bra. Samhällsbyggnad gjorde en handlingsplan utifrån översiktsplanen, som ska underlätta för medborgarna att se vad som prioriteras gällande samhällsutveckling i kommunen.
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
![]() |
![]() |
Antal nyproducerade boenden under året | 8 | 10 |
![]() |
![]() |
Antal hushåll i kommunen jämfört med föregående år | 2 658 | 2 627 |
![]() |
![]() |
Medborgarnas uppfattning om tillgänglighet och utbud av bostäder i kommunen relativt rikssnittet (medborgarundersökning) | 54 | 53 |
![]() |
![]() |
Utförandegrad av tilldelade uppdrag (procent) | 70 | 100 |
Analys
Samhällsbyggnad tog fram detaljplaner kring förtätning. Två planer är igång, Västra torget och Alvägen. Färdigställande av sista etappen på Brännebacka är i slutfas. Industrimark norr om järnvägen såldes för nyetablering av kontorshotell. Förvärv av industrimark gjordes söder om järnvägen och detaljplaneras 2018–2019. Detaljplan är igång för projektet Arena Skubbet, där även bostäder och camping planeras.
Slutsats
Framgångsfaktorer är, som vid föregående etapper, en hög servicenivå av flexibla och kompetenta medarbetare samt korta beslutsvägar. Kommunen är känd för snabba beslut gällande bygglov. Service med kunden i fokus är ledord för verksamheten. Utbyggnad av vatten och avlopp via föreningslivet gör att kommunen blir mer attraktiv att bo och verka i.
2.2.3.1 Förbättra utemiljön i kommunen
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
![]() |
![]() |
Medborgarnas betyg på gator och vägar relativt rikssnittet (skala 1–100) | 56 | 55 |
![]() |
![]() |
Medborgarnas betyg på gång- och cykelvägar relativt rikssnittet (skala 1–100) | 59 | 55 |
![]() |
![]() |
Medborgarnas betyg på kommunens miljöarbete relativt rikssnittet (skala 1–100) | 65 | 56 |
Analys
Måtten är från medborgarundersökningen 2016 och visar att arbetet gav utdelning, eftersom resultatet blev bättre sedan den förra undersökningen gjordes 2013. Medborgarna tycker att kommunens utemiljö blev bättre. Mycket arbete gjordes för att skogspartier och offentliga miljöer ska upplevas som inbjudande och trygga. Gator och vägar asfalterades om enligt planering och tilldelade medel. I samband med prioriterade åtgärder utifrån behov av vägar och gator kompletterades arbetet med att skapa säkrare och bättre gång- och cykelvägar. Detta kunde göras med hjälp av bidrag från Trafikverket.
Arbetet med att asfaltera och laga gator fortsatte enligt plan. Skötsel av park- och naturområden förstärktes genom att ytterligare resurser omfördelades till detta ansvarsområde. Flera träd drabbades av sjukdomar, vilket gjorde att samhällsbyggnad måste avverka mer än planerat. Kontakten med Trafikverket förbättrades för att skapa hållbara, framtida lösningar för cykel- och gångleder.
Slutsats
Samhällsbyggnad deltog i samråd och medborgardialoger kring flera ansvarsområden inom sektorn. Synpunktshanteringen gav även en god inblick i hur medborgarna upplever sin närmiljö.
Verksamheten fortsätter att arbeta med de offentliga miljöerna och med att behålla skogspartier i fint skick. Gator och vägar planeras att beläggas med ny asfalt med stöd av tilldelade investeringsmedel. För att ytterligare förbättra resultatet av ovanstående mått, skulle utökade investeringsmedel till VA-gata vara ett bra verktyg.
2.2.3.2 Skapa bättre förutsättningar för kommunalt vatten och avlopp på landsbygden
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
![]() |
![]() |
Antal nya VA-abonnenter utanför verksamhetsområde (innevarande år) | 287 | 287 |
Analys
Kommunstyrelsen beslutade att gräva ner två nya vattenledningar mot Gunnarstorp. Arbetet med att skapa redundans för Ryda- samt Lidköpingsvatten är viktigt ur ett säkerhetsperspektiv. Arbetet startade hösten 2018. Den befintliga ledningen utmed järnvägen kommer att tas ur bruk när arbetet är klart. De abonnenter som idag är påkopplade på huvudstammen löses ut och erbjuds att gå med i föreningen.
Arbetet med kommunalt vatten och avlopp (VA) på landsbygden inleddes 2014. Det pågår fortfarande med ett mycket lyckat resultat då fler får möjligheten att ansluta sig till de kommunala ledningarna. Intresset är stort för kommunalt vatten och avlopp via förening på landsbygden. Parallellt pågick arbete med att minska ovidkommande vatten till reningsverket. Två stora underhållsåtgärder gjordes på reningsverket, för att det åldrats och för att kapaciteten för framtida anslutningar behövde utökas.
Slutsats
Samhällsbyggnad fortsatte att öka landsbygdens möjligheter att få kommunalt vatten och avlopp. VA-sanering fortsatte, parallellt med att verksamheten erbjuder vatten och avlopp till landsbygden. Lidköpings kommun ansvarar för tillsynen i Grästorps kommun. Utbyggnaden av vatten och avlopp växer i föreningens regi och är snart en av Sveriges största inom sitt verksamhetsområde, rent geografiskt.
2.3 Personal
2.3.1 Grästorps kommun ska vara en attraktiv arbetsgivare
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
![]() |
![]() |
Nöjd-medarbetar-index (NMI) | 80 | 80 |
Analys
Grästorps kommun ska vara en attraktiv arbetsgivare
Samhällsbyggnad upplevs som en attraktiv arbetsgivare. Grunden för antagandet är det goda resultatet i medarbetarundersökningen samt verksamhetens analyser i samband med genomförda medarbetarsamtal. Framgången är ett resultat av stort engagemang, tydlighet, lyssnande och tillgänglighet. Teknisk verksamhet tog till vara medarbetarnas kompetens och engagemang. Teknisk verksamhet är en innovativ och lärande organisation där kollegialt lärande är en viktig framgångsfaktor. Detta arbete genomsyrar hela organisationen. Verksamheten startade arbetet med Grästorp 5.0. All personal samlades för uppstartsmöte på Victoriahuset på Läckö slott.
Minskad sårbarhet inom verksamheten
Sårbarheten minskade på grund av framtagande av rutiner inom verksamheten samt genomförda rekryteringar till viktiga funktioner. Rekrytering till nyckelfunktioner inom teknisk verksamhet är en stor utmaning för kommunen. Konkurrensen om arbetskraften inom sektorn gör det svårt att hitta personer med erfarenhet. Detta innebar att medledare behövde läras upp i större utsträckning.
Slutsats
Personalförsörjningen är alltid av naturliga skäl ett fokusområde. Ny personal med nya idéer innebär flera möjligheter till utveckling. Grästorps kommun är en lärande organisation för att säkerställa kompetens inom flera ansvarsområden.
Detta är positivt och vidareutvecklande. Att vara en fortsatt attraktiv arbetsgivare är också viktigt för att behålla det fina resultatet enligt den senaste medarbetarundersökningen. Undersökningens frågeställning om verksamhetens mål visade däremot att det finns en förbättringspotential, precis som i alla verksamheter.
2.4 Ekonomi
2.4.1 Alla verksamheter ska öka sin effektivitet och skapa högsta möjliga kvalitet med insatta resurser
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
![]() |
![]() |
Andel inköpta ekologiska livsmedel (procent) | 29 | 27 |
![]() |
![]() |
Kommunens byggnaders normalårskorrigerade energiförbrukning (kWh/kvm, år) | 198 | 171 |
![]() |
![]() |
Årets energisparåtgärder (kWh/år) | 205 000 | 213 000 |
![]() |
![]() |
Minskad andel kött i måltiderna (procent) | 10,49 | 10 |
Analys
Samhällsbyggnad visade effektivitet inom flera ansvarsområden. Kostenheten var personaleffektiv och målmedveten i sin satsning på att utveckla verksamheten till att fortsätta vara en av Sveriges bästa. Fastighet och städ levererade ett gott underhåll av fastighetsbeståndet. Park, gata, VA samt återvinningscentralen (ÅVC) arbetade hårt för att upprätthålla god service till medborgarna trots begränsade resurser.
Slutsats
Slutsatsen är att verksamheten skapade mervärden för medborgarnas behov. Samhällsbyggnad är en liten organisation som står inför stora framtida utmaningar. Detta problem delar Grästorp med flera av Sveriges 290 kommuner. Samhällsbyggnad behöver etablera fler samverkansavtal inom berört verksamhetsområde för att klara behoven och kraven.
2.4.2 Hålla budget
Mått | Utfall | Målvärde | ||
---|---|---|---|---|
![]() |
![]() |
Budgetavvikelse | Ja – positiv (+) avvikelse |
Analys
Samhällsbyggnad visade god ekonomisk hushållning och redovisar en budget i balans. De beräknade kapitalkostnaderna minskade med anledning av lägre investeringsvolym och resulterade i ett överskott på 2 487 tkr. Samtliga enheter bidrog till det goda resultatet. Arbetet inom samhällsbyggnads ledningsgrupp, där ekonomin är ett fokusområde, gav resultat.
Slutsats
Ett strategiskt långsiktigt arbete med att skapa en budget i balans gav resultat. Att flera år i rad leverera en budget i balans skapar tillit och förtroende för att förvalta Grästorps kommuns fortsatta samhällsbyggnadsutveckling. Alla medledare har förståelse för och kunskap om förutsättningarna och visade ett resultat inom budgetram.
3 Kvalitetsgarantier
Färgmarkeringarna och symbolerna i grönt respektive rött visar om garantin är uppfylld eller inte (se illustration nedan).
![]() |
Kvalitetsgarantin uppfylls | |||
![]() |
Kvalitetsgarantin uppfylls inte |
Verksamheten garanterar följande servicenivå:
Kvalitetsgarantier | |
---|---|
![]() |
Snöröjningsarbete ska påbörjas vid snödjup som överstiger 6 centimeter där kommunalt ansvar gäller |
![]() |
Gräsklippning ska ske när gräsets längd överstiger 7 centimeter |
![]() |
Efter larm och jour-/beredskapstid ska insats vara påbörjad inom 30 minuter |
![]() |
Säkerhetsbesiktningar av lekplatser ska utföras i egen regi vid minst två tillfällen per år |
![]() |
Obligatorisk ventilationskontroll (OVK) genomförs på alla kommunens fastigheter |
![]() |
Vi lovar att frågor via e-post från medborgare besvaras inom två arbetsdagar |
Samhällsbyggnad når målen för kvalitetsgarantier. Medledarnas engagemang är nyckeln till bra service. Beredskap och snabba inställelsetider finns inom Grästorps kommun. Medborgarna har alltid nära till medledarna genom ständig närvaro i kommunen. Fastighet arbetade kontinuerligt med att skapa rutiner för underhåll, vilket ger resultat på lång sikt.
Samhällsbyggnad är redo att få nya, mätbara mål. Organisationen arbetar aktivt med att implementera Grästorp 5.0, vilket är ett verktyg för att skapa och växa inom tillitsbaserad styrning.
4 Framtida strategier
Samhällsbyggnad i Grästorp ser utmaningar för den lilla kommunen. Grästorp är för närvarande väl rustat med god kompetens bland medledarna. Det är viktigt att hela tiden arbeta aktivt med att skapa ett gott arbetsklimat och att utvecklingen, via digitalisering och innovation, ger medarbetarna chansen att leva och lära i organisationen. Inför framtiden ska kommunen fortsätta att vara en attraktiv arbetsgivare, med ett tillåtande förhållningssätt där människor kan växa och bli delaktiga i Grästorpsandan.
5 Nyckeltal och verksamhetsmått
År 2018 | År 2017 | År 2016 | |
---|---|---|---|
Antal anställda | 60 | 55 | 50 |
Antal män | 37 | 21 | 18 |
Antal kvinnor | 23 | 34 | 32 |
Personalkostnad (tkr) | 28 066 | 26 017 | 23 241 |
Personalkostnad i % av verksamhetens kostnader | 29 | 29 | 28 |
Mark med gator inklusive p-platser och GCM-vägar (kvm)* | 285 000 | 285 000 | 271 000 |
* Väg för gående, cyklister och mopedister.
Teknisk verksamhet
Verksamhet (tkr) |
Anslagsnivå | Budget 2018 | Redovisning 2018 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Kostnad | Intäkt | Kostnad | Intäkt | |||
03 | Allmän kommunadministration | 320 | 345 | 44 | ||
05 | Teknisk administration | 5 397 | 3 390 | 5 087 | 3 290 | |
08 | Särskilda serviceverksamheter | 5 187 | 5 221 | 5 176 | 5 240 | |
11 | Särskilda servicefunktioner | 6 857 | 6 353 | 6 616 | 6 415 | |
15 | Personal fastighetsavdelning | 4 833 | 3 814 | 4 605 | 3 685 | |
21 | Markförsörjning | 124 | 55 | 496 | 67 | |
27 | Tillhandahållande av bostäder | 146 | 500 | 147 | 614 | |
31 | Kommunala vägar | 4 558 | 110 | 3 763 | 130 | |
32 | Arbetsmaskiner externa arbeten | 2 659 | 1 200 | 3 338 | 3 066 | |
33 | Enskilda vägar exkl tätortsvägar | 400 | 383 | |||
34 | Personal förråd | 7 115 | 6 087 | 7 154 | 5 839 | |
36 | Resecentrum | 231 | 68 | 233 | 63 | |
41 | Parkverksamhet | 1 795 | 1 725 | |||
42 | Fritidsanläggningar | 10 657 | 1 695 | 11 873 | 2 694 | |
44 | Övriga fastigheter | 209 | 237 | 247 | 251 | |
54 | Vattenförsörjning och avloppshantering | 6 872 | 7 626 | 6 990 | 8 070 | |
56 | Avfallshantering | 4 856 | 4 376 | 5 906 | 4 438 | |
63 | Skolbarnomsorg (kost) | 840 | 840 | |||
64 | Grundskola (fastigheter och kost) | 20 368 | 15 486 | 18 691 | 15 438 | |
72 | Förskoleverksamhet (fastigheter och kost) | 5 677 | 1 432 | 7 478 | 1 435 | |
78 | Jon Jespers restaurang | 5 786 | 4 128 | 5 853 | 4 268 | |
88 | Räddningsstation | 383 | 265 | 416 | 272 | |
SUMMA | Teknisk verksamhet | 95 270 | 62 043 | 97 362 | 65 319 |
Sammanställning
Kostnad | Intäkt | Netto | |
---|---|---|---|
Budget | 95 270 | 62 043 | 33 227 |
Redovisning | 97 362 | 65 319 | 32 043 |
Resultat | – 2 092 | 3 276 | 1 184 |