Bildningsverksamhet

1 Sammanfattning

Under 2018 ökade elevernas trygghet och vårdnadshavarnas nöjdhet. Framgångsfaktorer är relationsskapande och bemötande mellan barn, elever, personal och vårdnadshavare.

Förebyggande hälsoarbete, elevhälsa och hälsofrämjande lärmiljöer utvecklades i positiv riktning. Andra områden som utvecklades var digitalisering och samarbetet med näringslivet.

Måluppfyllelsen ökade sedan 2017 och blev generellt fortsatt hög. Särskilt glädjande är att behörigheten till gymnasiet åter ökade under 2018. Den tidiga inlärningen av de grundläggande baskunskaperna tala, läsa, skriva och räkna var högt prioriterad, liksom tidiga insatser för de yngsta barnen.

Kompetensförsörjningen är en fortsatt utmaning under 2019 och framåt. Behöriga och legitimerade förskollärare och lärare saknas i hela landet och det krävs nya sätt att arbeta, med kompletterande kompetenser i både förskola och skola.

Bildningsverksamheten visade ett underskott även under 2018, vilket främst berodde på ett högt antal gymnasieelever samt uteblivna statsbidrag.

Kollegialt lärande, systematiskt kvalitetsarbete och medledarskap är viktiga förutsättningar för att utvecklas vidare inom bildningsverksamheten under 2019.

Stora demografiska och ekonomiska utmaningar väntas i välfärden. Samtidigt innebär digitaliseringen möjligheter och genomgripande förändringar av samhället. För att möta utmaningar och ta tillvara möjligheter skapades värderiktningen Grästorp 5.0. Grästorp 5.0 handlar om omställningsarbete till en organisation med plats för framtiden, som bygger välfärd för att skapa värde för andra. Grästorp 5.0 ger form åt värdskap, medledarskap, helhetsperspektiv, digitalisering och innovation i allt kommunen gör. Arbetet med Grästorp 5.0 bidrog till resultaten under 2018, vilket kommer att fortsätta under 2019.

 

1.1 Grunduppdrag och vision

Bildningsverksamheten ansvarar för de lagstadgade skolformerna förskola, förskoleklass, grundskola, grundsärskola och fritidshem samt frivilliga skolformer som kulturskolan och Kvällskvisten för kvälls- och nattomsorg. Vidare ansvarar bildningsverksamheten för gymnasieutbildning och vuxenutbildning. Uppdraget omfattas av nationella mål i bland annat skollag och läroplaner samt kommunala mål och prioriteringar.

Utgångspunkterna för arbetet är kommunens två visioner: Vision 2020 – I Grästorp finns energi och Skola 2020 – En modern skola i framtiden. En viktig aspekt av visionen om den moderna skolan är att förskola och skola lyckas anpassa sig till digitaliseringen och den snabba förändringstakten i samhället.

1.2 Ekonomiskt resultat

(tkr) Bokslut
2018
Bokslut
2017
Bokslut
2016
Intäkter 17 731 20 398 21 492
Kostnader 138 743 149 296 140 800
Nettokostnader 121 012 128 898 119 308
Budget 119 883 125 037 119 980
Budgetavvikelse – 1 129 – 3 861 672

2 Prioriterade mål

Förklaring till de färgmarkeringar och symboler som används i rapporten framgår av tabellen nedan.

Målvärdet är uppnått         
Målvärdet är delvis uppnått         
Målvärdet är inte uppnått         

2.1 Kund och medborgare

2.1.1 Invånare och kunder ska vara nöjda

Mått Utfall Målvärde
Nöjda vårdnadshavare skola/förskola 90,2 % 85 %
Andel nöjda vårdnadshavare i förskolan 93 % 85 %
Andel nöjda vårdnadshavare i förskoleklass 90 % 85 %
Andel nöjda vårdnadshavare årskurs 1–9 80 % 85 %
Andel nöjda vårdnadshavare grundsärskolan årskurs 1–9 98 % 85 %

Resultatet är en sammanvägd bedömning av vårdnadshavares synpunkter, samtal vid utvecklingssamtal, fokusgrupper, möten och samråd samt enkäter.

Analys

Vårdnadshavarnas nöjdhet i förskola och skola har ökat sedan den senaste mätningen. Viktiga förutsättningar är bemötande, kommunikation och relationer mellan förskola, skola och hem. Verksamhetens arbete med värdskap påverkade bemötandet mellan förskola, skola och hem och vårdnadshavares nöjdhet på ett positivt sätt.

Genom förskolans användning av Instagram fick vårdnadshavarna god kännedom om vad deras barn har gjort under dagen redan när de hämtade barnen på förskolan. Tillsammans med det täta samarbetet vid lämning och hämtning bidrog detta till vårdnadshavarnas möjligheter att vara delaktiga i sina barns förskola.

I förskoleklassen användes Instagram också som kommunikationskanal mellan skola och hem. Ett medvetet relationsskapande arbete mellan skola och hem samt mellan lärare och elever pågick under året. På så sätt blev vårdnadshavarna delaktiga i förskoleklassens arbete. Förskoleklassens nya organisation som arbetar flexibelt i större och mindre grupper påverkade också vårdnadshavarnas nöjdhet.

Grundskolans något lägre resultat handlade om frågor kopplade till elevernas studiero och skolans stödinsatser. Den dagliga kontakten med hemmen minskade med stigande ålder, vilket påverkade relationen mellan skola och hem.

I grundsärskolan samarbetade skola och hem mycket nära och vårdnadshavarna uttryckte ett stort förtroende för verksamheten.

Slutsats

Under 2019 fortsätter verksamheten med att stärka vårdnadshavarnas nöjdhet i förskola och skola genom fortsatt hög kvalitet i bemötande, kommunikation och relationer mellan förskola, skola och hem samt i samverkan med hemmen.

image1


2.1.1.1 Kunder och medborgare möts av kulturella och kreativa aktiviteter

Mått Utfall Målvärde
Antal elever i kulturskolan 154 140

Analys

Antalet elever i kulturskolan ökade till 154. Ett fåtal elever valde två aktiviteter, till exempel piano och teater. Kulturskolan genomförde femton aktiviteter för totalt 1 950 besökare. Kulturskolan arrangerade även aktiviteter med stöd från Kulturrådet för 35 elever. Aktiviteterna ägde rum inom teater, rytmmix, bild och form samt dataspelsmusik.

Från hösten 2018 flyttades, där möjligheter fanns, undervisningen i kulturskolan till tider utanför elevernas ordinarie skoldag. På sätt kunde eleverna gå i kulturskolan utan att missa undervisningstid i grundskolan. En farhåga var att antalet elever skulle minska i kulturskolan, men utvärderingen visade att elevantalet låg på samma nivå som tidigare år.

Det har blivit allt svårare att hitta nya lärare när någon slutar, vilket bland annat märktes vid rekryteringen av lärare i solosång.

Slutsats

Kulturskolan fortsätter i samma omfattning när det gäller instrument, sång och framträdanden.

Kulturrådets stöd dras in från hösten 2019. Sedan några år tillbaka använder kulturskolan stödet för att erbjuda aktiviteter inom teater, bild och form samt dataspelsmusik. De förändrade statsbidragen kan innebära att kulturskolan kommer att minska sina aktiviteter inom dessa områden under 2019.

Kulturskolan i Grästorp fyller 50 år under 2019, vilket kommer att uppmärksammas och firas under året.

2.2 Verksamhet

2.2.1 Det förebyggande hälsoarbetet prioriteras och genomsyrar all verksamhet

Analys

Det hände mycket inom det förebyggande hälsoarbetet för barn och elever under 2018. Det gällde både förståelsen av vad förebyggande hälsoarbete handlar om och i form av aktiviteter i förskola och skola. Inom ramen för principerna i Grästorp 5.0 lyckades verksamheten att tänka och göra nytt. Hälsa i ett helhetsperspektiv handlar både om psykosocial och fysisk hälsa, vilket innefattar ett välbefinnande och att må bra som en förutsättning för lärande. Verksamheten har hittills haft mest fokus på den fysiska hälsan och börjar nu allt mer att även lyfta in den psykosociala aspekten av hälsa. Ett förebyggande hälsoarbete handlar om ett helhetsperspektiv på hela barnet/eleven under hela dagen.

Det förebyggande hälsoarbetet kring trygghet och studiero i årskurs 4–9 ledde till en gemensam lektionsstruktur i alla ämnen och årskurser på hela skolan. Analysen visade att studieron ökade och tryggheten var fortsatt hög. Tillsammans med skolans förbättringsarbete kring beteendestrategier i klassrummet och kooperativt lärande bidrog detta till hälsofrämjande lärmiljöer för eleverna.

Lunneviskolans förbättringsarbete med rörelse och fysisk aktivitet inledde varje skoldag för alla elever. Detta finns även med som naturliga delar av lärmiljön, både inne och ute. Tillsammans med medvetna pedagogiska aktiviteter på skolan och i närmiljön har skolan skapat en skoldag i ett helhetsperspektiv som välkomnar eleverna i deras eget lärande. Det förebyggande hälsoarbetet bidrar till en mer hälsofrämjande lärmiljö och ett mer lustfyllt lärande för eleverna. Simskolan i förskoleklassen gjorde att i stort sett alla elever utvecklade simkunnighet.

Förskolornas inne- och utemiljöer bjöd in barnen till lek, kreativitet och samskapande. På förskolorna sov barnen utomhus, vilket bidrog till att barnen blev friskare och att närvaron ökade. Förskolebarnen erbjöds en väl avvägd dag mellan aktivitet, vila och kost. Personalen i förskolorna arbetade medvetet med barnens inskolning för att skapa relationer och trygghet.

Andra exempel är hur förskolechefer och rektorer involverar alla medledare i enheternas processer kring organisation och utveckling. Ett styrkebaserat och systemiskt perspektiv på organisation och medledarskap är en viktig del i det värdestyrda ledarskapet som genomsyrar bildningsverksamheten.

Agera 5.0 är den nya samverkansarenan kring barn och unga mellan bildningsverksamheten och social verksamhet. Här samverkar olika professioner inom förskola, skola och socialtjänst. Arbetet inleddes 2018 och fortsätter under 2019. Under 2018 handlade arbetet om samsyn kring uppdrag och roller samt att prova samordnade aktiviteter på den nya samverkansarenan.

Slutsats

Det förebyggande hälsoarbetet inleddes 2018 och fortsätter under 2019.

Bildningsverksamheten fortsätter att skapa ett helhetsperspektiv kring hälsa och lärande. Det gäller både den fysiska och psykosociala hälsan samt måendet och allt som påverkar det. Begreppet hälsa vidgas för kommunens barn och elever så att de lär känna sig själva och kan vara delaktiga i sin egen hälsa och sitt eget mående.

Under 2019 kommer resultatet av skolhälsovårdens hälsoundersökningar att användas som underlag för att kartlägga och identifiera ytterligare insatser vad gäller förebyggande hälsoarbete inom bildningsverksamheten.

Inom ramen för Agera 5.0 fortsätter arbetet med att skapa samsyn kring uppdrag och roller samt att ta fram ytterligare samordnade aktiviteter.


2.2.2 Förbättra barns och ungas uppväxtvillkor i kommunen

2.2.2.1 Barn och elever möts av en utmanande pedagogisk miljö med trygghet och lust att lära

Mått Utfall Målvärde
Elevens syn på skolan och undervisningen i årskurs 5 91 % 85 %
Elevens syn på skolan och undervisningen i årskurs 9 86,5 % 85 %
Varje skolform och enhet har ett målinriktat arbete för att motverka kränkande behandling 100 % 100 %
Digitaliseringen används för att tydliggöra förskolan och skolans planering samt stödja och synliggöra barnen och elevernas lärande 75 % 100 %

Under hösten genomfördes drogvaneundersökningen av Håkan Fransson, drogförebyggande samordnare, i årskurs 7–9. Den visade att 86,5 procent av eleverna upplevde trygghet i skolan. Skolornas enkäter kring trygghet visade att i årskurs 4–6 upplevde 94,4 procent av eleverna trygghet i skolan och i årskurs 1–3 upplevde 91 procent av eleverna trygghet i skolan.

Analys

Elevernas trygghet i skolan ökade. Analysen visade att arbetet med studiero inverkade positivt på elevernas nöjdhet och skapade förutsättningar för elevernas lärande. Analysen visade att kompetent personal med stort engagemang för elevernas trivsel och mående under skoldagen samt aktivt relationsskapande arbete var framgångsfaktorer för elevernas trygghet.

Elevhälsa börjar i lärmiljöerna och är allas uppdrag i förskola och skola. I elevhälsoarbetet går hälsa och lärande hand i hand med fokus på relationer som skapar känslomässigt stöd, hjälp i lärandet och trygghet i gruppen. Under 2018 skapades förutsättningar för elevhälsoarbetet som allas uppdrag. Detta gjordes genom att organisatoriskt skapa tillgänglighet och möjlighet till samverkan mellan arbetslag, förskolechef och rektor samt elevhälsans professioner i förskola och skola. Här ingick möten kring hälsofrämjande lärmiljöer som skapade förutsättningar för alla barn och elevers lärande. Vidare handlade det om tidiga insatser i förskola och skola där arbetslag, förskolechef och rektor samt elevhälsans professioner samarbetar för att tidigt möta olika behov. Här fanns även extra anpassningar och stöd liksom övergångar mellan skolformer och årskurser. Inom förskolan inkluderades specialpedagogerna i arbetslagen och i skolan ingår elevhälsans professioner som en naturlig del i arbetslagen. Förutsättningar för elevhälsans tvärprofessionella arbete skapades genom att organisera möten där samsyn kring elevhälsa och hälsofrämjande lärmiljöer utvecklades mellan elevhälsans professioner, förskolechefer samt rektorer. Analysen visade tydliga resultat av elevhälsoarbetet. Exempel på det är att samsynen kring elevhälsouppdraget ökade och att medvetna, hälsofrämjande lärmiljöer utvecklades i förskola och skola med stöd av elevhälsans professioner. Detta gjorde att elevhälsoarbetet blev hälsofrämjande och förebyggande i stället för att akuta lägen uppstår.

Alla enheter arbetade målinriktat för att motverka kränkande behandling.

Den digitala kompetensen förbättrades under 2018. Kunskapen om hur digitaliseringen påverkar samhällsutvecklingen samt digitaliseringens möjligheter i lärandet ökade. Förskolan gick från färdiga spel till att själva skapa spel i de digitala verktygen. Pedagogerna arbetade med interaktiva aktiviteter och lärmiljöer som utvidgade kreativiteten i barnens lärande. Multimodala arbetssätt i förskola och skola kombinerar olika uttrycksformer i undervisning och lärande. Programmering med robotar används i förskola och skola och samtliga elever i årskurs 9 deltog i Lego League. Elevernas källkritiska förmåga utvecklades i förskola och skola, kopplat till digitaliseringen. Det finns många exempel på hur planering och lärande synliggjordes för eleverna i lärportalen Edwise, vilka också delades på kompetensutvecklingsdagen. Instagram som kommunikationskanal mellan förskola och förskoleklass och hemmen ökade. Alla medledare i bildningsverksamheten har idag digitala kalendrar och bildningsverksamheten har medvetet utvecklat digitala former för möten, kommunikation, utveckling, dokumentation och administration. Det handlar om allt från system för administration till schemaappar i förskolan och webbresurser för möten.

Analysen visade att de kompetensutvecklingsinsatser och satsningar som genomfördes under 2018 påverkade kunskapen och den digitala kompetensen hos alla medledare. Detta förbättrade barnens och elevernas digitala kompetens. Framgångsfaktorer var samsynen i hela bildningsverksamheten och att bildningsverksamheten hade en strategidag för bildningsutskottet och ledningsgruppen. Vidare påbörjade ledningsgruppen Skolverkets kompetensutveckling Leda digitalisering. Förstelärarnas uppdrag var att utveckla den digitala kompetensen i skolan. Lärare i årskurs 7–9 gick en utbildning i programmering. Kompetensutvecklingsdagen med Bo Dahlbom ledde till att medledarna i förskola och skola fortsatte att dela med sig och lära av varandra. Täthet och förnyelse av digitala verktyg i förskolan, i årskurserna F–3 samt i fritidshem ökade. Lärmiljöerna i förskolan förstärktes genom att fler projektorer och 3D-skrivare numera finns på de flesta enheter och i olika ämnen. Ett exempel är slöjd, vilket också påverkade resultatet positivt.

Slutsats

Styrkorna inom trygghetsskapande arbete fortsätter att stärkas under 2019. Det är viktigt att fortsätta förbättra det främjande och förebyggande relationsskapande arbetet samt att introducera ny personal i den kultur och struktur som redan finns i framgångsrika arbetssätt och rutiner.

Att lämna grundskolan med godkända betyg är hälsofrämjande för varje elev. Förbättringsarbetet med hälsofrämjande lärmiljöer från förskola till årskurs 9 fortsätter därför under 2019. Samsynen och samarbetet mellan arbetslag, förskolechef och rektor samt elevhälsans professioner stärks ytterligare, liksom elevhälsans tvärprofessionella arbete.

Den fortsatta utvecklingen av digital kompetens kommer än mer att vara en del i den pedagogiska utvecklingen i förskola och skola. När det gäller administrationen kommer en gemensam upphandling av verksamhetssystem ske i samverkan med V6-kommunerna. Vidare kommer digitaliseringens möjligheter att tas tillvara i kompetensförsörjningen.

 


2.2.2.2 Alla elever når målen i samtliga ämnen och stimuleras till toppresultat

Mått Utfall Målvärde
Andel behöriga elever till något nationellt program på gymnasiet 89,3 % 100 %
Meritvärde årskurs 9 229,5 230
Andel elever som fullföljer sina studier på gymnasieskolan inom fyra år 79,4 % 70 %
Andel elever som kommer in på sitt förstahandsval på gymnasiet 94,7 % 75 %
Andel elever som når minst godtagbara kunskaper i svenska/svenska som andraspråk i årskurs 3 83,1 % 100 %
Andel elever som når minst godtagbara kunskaper i matematik i årskurs 3 79 % 100 %
Andel elever som når minst E i alla ämnen i årskurs 6 63,1 % 100 %
Andel elever som kan läsa meningar i enkla, bekanta och elevnära texter genom att använda ljudningsstrategi och helordsläsning på ett delvis fungerande sätt i svenska/svenska som andraspråk i årskurs 1 92 % 100 %
Andel elever som i en problemlösningssituation kan göra ett val av lösningsstrategier i addition och subtraktion inom talområdet 0–20. Eleven kan visa sin lösning på olika sätt, exempelvis genom att rita, skriva, matematiska symboler etc i årskurs 1 72 % 100 %
Andel elever som förstår vad texten handlar om och känner igen en del ord i förskoleklass 84,5 % 100 %
I vår förskola får barnen möjlighet att utveckla sitt språk och sin förmåga att kommunicera och förmedla upplevelser, erfarenheter och idéer 90 % 100 %
I vårt fritidshem ser vi utforskande, nyfikenhet och lust att lära som en grund för verksamheten 50 % 100 %
I vår grundsärskola tar vi ansvar för att de elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås får ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling 100 % 100 %
Förskola och skola samarbetar med näringsliv och andra verksamheter i meningsfulla sammanhang som berikar lärandet 65 % 100 %

Analys

Årskurs 9

Måluppfyllelsen ökade sedan 2017. Den ökade måluppfyllelsen i årskurs 9 berodde främst på bättre rutiner för stöd och extra anpassningar för de elever som behöver det. Analysen visade att arbetslagets kontinuerliga pedagogiska diskussioner kring elevernas kunskapsutveckling och anpassningar av undervisningen påverkade måluppfyllelsen positivt. Resursteamet Stjärnan med specialpedagogisk kompetens var en framgångsfaktor i arbetet för elever med neuropsykiatriska funktionshinder, NPF, och elever som riskerar att bli hemmasittare.

Årskurs 6

Måttet var nytt för 2018. Det mäter andelen elever som nådde målen i alla ämnen. Analysen av den låga måluppfyllelsen var att lärare ännu inte arbetar på ett effektivt sätt med hälsofrämjande lärmiljöer och extra anpassningar i klassrummet. Kartläggningen av elevernas behov uteblev. I stället för att i första hand anpassa lärarmiljön riktades insatser till enskilda elever. Vidare visade analysen att arbetslagets organisation försvårade för lärarna att få en samlad bild av elevernas kunskapsutveckling. Lärarna undervisade och hade mentorselever i olika klasser och årskurser. Även lärare från högstadiet undervisade i årskurs 6, vilket försvårade samverkan mellan lärarna.

Årskurs 3

Måluppfyllelsen i årskurs 3 ökade i svenska och låg fortsatt lågt i matematik. Analysen visade att det fanns en styrka i årskurs 3 för att skapa hälsofrämjande lärmiljöer, medan det saknas tillräckliga rutiner kring att följa upp varje elevs kunskapsutveckling. Måluppfyllelsen i matematik berodde främst på avsaknad av kontinuerlig uppföljning av elevernas kunskapsutveckling och att planera undervisningen utifrån det.

Årskurs 1

Måtten var nya för 2018 och visade att måluppfyllelsen i årskurs 1 låg högre i svenska än i matematik. Analysen visade att den lägre måluppfyllelsen i matematik berodde på att läromedlet fick styra undervisningen mer än läroplanen och lärarens variation i arbetssätt. Även här var styrkan att skapa hälsofrämjande lärmiljöer, medan det saknades tillräckliga rutiner för att följa upp varje elevs kunskapsutveckling och att planera undervisningen utifrån det.

Förskoleklass

Måttet var nytt för 2018. Flertalet elever kan läsa när de lämnar förskoleklassen, vilket är en viktig kunskap för arbetslaget som tar emot eleverna i övergången till årskurs 1.

Fritidshem F–6

Analysen av fritidshemmens resultat handlar om att arbetet ännu inte har ställts om till det förändrade uppdraget i styrdokumenten. Planering och organisation, som skapar en miljö för utveckling och lärande på fritidshemmet i samverkan med skolans arbetslag, behöver utvecklas i ett helhetsperspektiv från förskoleklass till årskurs 6.

Förskolan

Måttet var nytt för 2018. Analysen visade att förskolans kompetensutvecklingsinsats inom Läslyftet bidrog till att barnen fick möjlighet att utveckla sitt språk och sin kommunikativa förmåga på fler sätt än tidigare. Även digitala verktyg och multimodala arbetssätt där olika uttrycksformer kombineras bidrog till barnens utveckling av språk och kommunikativ förmåga. Förskolan arbetar kontinuerligt med att anpassa lärmiljöerna efter barnens behov och utveckling. Inom förskolan finns en dela-kultur med öppna diskussioner där arbetslagen inspireras och lär av varandra. Det finns ett utvecklat kollegialt lärande genom reflektion som bas i förskolornas systematiska kvalitetsarbete.

Grundsärskolan

Måttet var nytt för 2018 och visade hög måluppfyllelse. Analysen visade att grundsärskolan höll en hög kvalitet i undervisning och lärande, vilket bidrog till den höga måluppfyllelsen. I grundsärskolan finns en självklar kultur att anpassa och variera undervisningen utifrån elevernas behov i nära samarbete mellan elev, skola och hem. Undervisningen med den pedagogiska tjänstehunden bidrog till den höga måluppfyllelsen.

Samverkan med näringslivet

Samverkan med näringslivet och andra verksamheter börjar redan i förskolan och tog flera steg framåt och förbättrades. Yrkesmässan, praktisk arbetslivsorientering (PRAO) och Lego League i årskurs 7–9 är några exempel. Att lära känna sin närmiljö var en viktig del av lärmiljön i förskolan.


Slutsats

Vid delårsrapport 2018 identifierades olika styrkor på de olika enheterna i förskola och skola. I det fortsatta förbättringsarbetet är det viktigt att tillvarata dessa styrkor genom att dela dem mellan förskola och skola. Därför prioriteras det kollegiala lärandet mellan förskola och grundskola under 2019. Verksamheten arbetar med samma barn och elever från förskola till årskurs 9. Helheten är en förutsättning för att varje barn och elev får utvecklas så långt som möjligt. I det kollegiala lärandet ska förskolans kompetens kring kollegialt lärande genom reflektion tas tillvara.

Årskurs 4–9

Kooperativt lärande och beteendestrategier i klassrummet.

Arbetslagets organisation, kontinuerliga pedagogiska diskussioner kring elevernas kunskapsutveckling och anpassningar av undervisningen.

Årskurs F–3

Kooperativt lärande.

Kontinuerliga pedagogiska diskussioner kring elevernas kunskapsutveckling och anpassningar av undervisningen.

Fritidshem F–6

Pedagogisk planering och organisation som skapar en miljö för utveckling och lärande på fritidshemmet i enlighet med fritidshemmets uppdrag.

Förskolan

Dokumentation av förbättringsarbete, digital kompetens.

Grundsärskolan

I grundsärskolan fortsätter arbetet med att anpassa undervisningen utifrån elevernas behov samt det framgångsrika arbetet med den pedagogiska tjänstehunden.

Samarbete med näringslivet i meningsfulla sammanhang fortsätter att utvecklas under 2019.

2.2.3 En attraktiv kommun och ökat bostadsbyggande

 

2.3 Personal

2.3.1 Grästorps kommun ska vara en attraktiv arbetsgivare

Mått Utfall Målvärde
Nöjd medarbetar-index (NMI) 75 70

Detta mått mäts vart tredje år och nästa enkät genomförs 2019.

Analys

Skicklig och kompetent personal är en förutsättning för att skapa kvalitet i verksamhetens samtliga skolformer och områden. Arbetet med värdskap stärker trivsel och arbetsmiljö och verksamheten tillvaratar organisationens styrkor för att kunna lära av och med varandra. Alla ges utrymme att växa.

Bildningsverksamheten hade fortsatt relativt lätt att rekrytera personal, vilket kan bero på verksamhetens värderiktning och att kommunen har ett gott rykte. Alla nyanställda bjöds in till en ”tjuvstart” som introduktion i bildningsverksamheten. Flera av de nyanställda uppgav att de söker sig till den lilla kommunen med det stora drivet som satsar på barn och unga. De upplever sig bli väl bemötta och blir snabbt en del i teamet.

Ständig kompetensutveckling och kollegialt lärande i en lärande organisation är viktigt inom bildningsverksamheten. Alla arbetslagsledare i förskola och skola gick en arbetslagsledarutbildning under 2018. Syftet var att utveckla ett coachande och lärande förhållningssätt i ledarskapet. Analysen visade att utbildningen gav arbetslagsledarna samsyn från förskola till årskurs 9 samt verktyg att leda arbetslagets arbete med undervisningens kvalitet.

Tillgången på behöriga förskollärare och lärare är en fortsatt utmaning, både nationellt och lokalt. I bildningsverksamheten ställdes organisationen om med kompletterande kompetenser i förskola och skola. Elevkoordinatorer och förskolebiträden är exempel på denna omställning.

Slutsats

Inom ramen för Grästorp 5.0 prioriterar bildningsverksamheten medledarskap under 2019. Att gå från medarbetarskap till medledarskap med hög grad av tillit är en förutsättning för att anpassas till de stora samhällsförändringarna som demografin och digitaliseringen ger. I medledarskapet ligger fokus på värdet för barnen och eleverna. Verksamheten stärker den inre motivationen och är lärande och anpassningsbar.

Arbetslagsledarutbildningen och kollegialt lärande fortsätter under 2019. Professionen stärks i uppdragen och trygghet skapas i rollerna som ett led i att nå ännu bättre resultat och måluppfyllelse.

Arbetet med kompetensförsörjning och kompletterande kompetenser fortsätter under 2019 genom andra och nya kompetenser som komplement till behöriga och legitimerade förskollärare och lärare. Även digitaliseringens möjligheter kommer att tillvaratas i arbetet med kompetensförsörjning.


2.4 Ekonomi

2.4.1 Alla verksamheter ska öka sin effektivitet och skapa högsta möjliga kvalitet med insatta resurser

Analys

Principerna i Grästorp 5.0, värdskap, medledarskap, helhetsperspektiv, innovation och digitalisering, prioriterades under 2018. Analysen visade att förmågan utvecklades inom samtliga principer, vilket hjälpt verksamheten att tänka och skapa nytt. Bland annat skapades en helhet i budgetarbete och budgetuppföljning. I administrationen påbörjades arbetet med ett gemensamt årshjul kring centrala processer i verksamheten samt en utforskning av digitaliseringens möjligheter.

Det systematiska kvalitetsarbetet utvecklades och förbättringsarbetet fokuserade på analys. Detta förbättrade kvaliteten i analyserna som gjordes i arbetslag och ledningsgrupp. Analyserna gällde måluppfyllelse, resultat och hur olika processer och förbättringsarbete har påverkat kvaliteten. Detta tydliggör nästa steg i förbättringsarbetet på alla nivåer.

Slutsats

Principerna i Grästorp 5.0 fortsätter att prioriteras under 2019.

Genom samverkan inom bildningsverksamheten kring administration, säkerställs att resurser används effektivt samt att digitaliseringens möjligheter nyttjas. Under 2019 fortsätter budgetuppföljning på enhets- och verksamhetsnivå gemensamt med BLG, skolchef och ekonom. Syftet är att stärka arbetet i ett helhetsperspektiv för hela bildningsverksamheten genom att lägga en gemensam budget, följa upp och vidta eventuella åtgärder.

Det systematiska kvalitetsarbetet är ett viktigt verktyg på alla nivåer och verksamheten har särskilt haft fokus på analys. Genom detta identifieras styrkor och vad som fungerar bra för att dela och göra mer av. Det systematiska kvalitetsarbetet synliggör kvalitet i arbetet samt vilket nästa steg bör vara. Arbetet med det systematiska kvalitetsarbetet vidareutvecklas under 2019 med fortsatt fokus på analys och lärande.

Avtal fortsätter att ses över och samverkan sker mellan kommunerna i V6 för att säkerställa att resurser används effektivt.

2.4.2 Hålla budget

Mått Utfall Målvärde
Budgetavvikelse Ja -
Negativ (–)
avvikelse

Analys

Bildningsverksamheten hade negativ budgetavvikelse under 2018. Detta berodde till största delen på det stora antalet elever i gymnasieskolan. Grästorp saknar egen gymnasieskola och alla elever går därför i skolor utanför kommunen. Antalet elever till gymnasieskolor var högt under 2017 och 2018. Därmed överskred gymnasiekostnaderna budget och bidrog till bildningsverksamhetens underskott. Antalet gymnasieelever bedöms sjunka något efter 2020.

Den största delen av bildningsverksamhetens kostnader består av löpande kostnader för personal. Kostnader för undervisning var fortsatt höga, medan förskoleverksamheten visade positivt ekonomiskt resultat. Lönerevisionen som var planerad till april blev försenad på grund av förhandlingar mellan arbetsgivarorganisationer och lärarnas fackliga organisationer. Detta bidrog länge till osäkerhet i prognosen för personalkostnader.

Grästorps kommun hade en liten positiv nettokostnadsavvikelse i öppna jämförelser för grundskolan (inklusive förskoleklass). En positiv avvikelse innebar att kostnadsläget för grundskolan i kommunen var högre än det statistiskt förväntade kostnadsläget efter att hänsyn tagits till faktorer som andel 6–15-åringar i kommunen, barn med utländsk bakgrund samt små skolor och skolskjuts.

Andra kostnader för bildningsverksamheten är lokalkostnader, kostnader för olika typer av avtalade tjänster samt kostnader för barn och elever som går i andra kommuners skolor eller friskolor.

Intäkterna består till största delen av avgiftsintäkter och statsbidrag. Avgiftsintäkterna kommer från verksamheter inom förskolan och fritidshemmet. Kommunen tillämpar maxtaxa. Bildningsverksamhetens bidragsintäkter består av statsbidrag för riktade insatser inom grundskolan, förskolan och fritidshemmet samt bidrag från Migrationsverket för asylsökande barn och elever.

Under året fick kommunen bidrag för riktade insatser inom en rad områden. Bidrag för karriärtjänster har använts till åtta förstelärartjänster och bidrag inom lärarlönelyftet finansierade ökade löner för ett 30-tal lärare och förskollärare. Kommunen fick även bidrag för att bibehålla personaltätheten på fritidshemmet och på lågstadiet samt för att verka för ökad jämlikhet och stärka likvärdigheten i grundskolan. En del av dessa pengar användes till att stärka ledarskapet på olika nivåer inom skolan, bland annat deltog biträdande rektorer på rektorsprogrammet, och ledarskap i klassrummet stärktes genom kollegialt lärande.

Slutsats

Verksamhetens kostnader följdes upp kontinuerligt för att tidigt identifiera avvikelser mot budget. Budgetuppföljning gjordes på enhets- och verksamhetsnivå tillsammans med bildningsverksamhetens ledningsgrupp, skolchef och ekonom. Syftet var att stärka arbetet med gemensam budget för hela bildningsverksamheten genom att gemensamt ta del av utfallet och vidta eventuella åtgärder i ett helhetsperspektiv.

Även om mycket görs med riktade statsbidrag så innebär bidragen också större planeringssvårigheter i verksamheten. Oförutsägbarheten, som till stor del beror på ramverket för bidragen, riskerar att öka i takt med bidragsintäkterna. Ett exempel på detta är att kommunen under året fick avslag för sin ansökan om bidrag för att skapa mindre barngrupper i förskolan. Avslaget påverkade personaltätheten i förskolan.


3 Kvalitetsgarantier

Färgmarkeringarna och symbolerna i grönt respektive rött visar om garantin är uppfylld eller inte (se illustration nedan).

Kvalitetsgarantin uppfylls         
Kvalitetsgarantin uppfylls inte         

Verksamheten garanterar följande servicenivå:

Kvalitetsgarantier
Garanterad förskoleplats inom fyra veckor
Näringsriktiga skolmåltider
Kvällskvisten genomförs enligt fastställda riktlinjer
Kulturskolan genomförs enligt fastställda riktlinjer
20 timmars allmän förskola erbjuds alla barn

Bildningsverksamheten uppfyller samtliga kvalitetsgarantier.

4 Framtida strategier

Ett kollegialt lärande från förskola till årskurs 9:
- Strukturer för kollegialt lärande genom reflektion
- Gemensamma kulturdagar, k-dagar, för att dela och sprida, halvdag 20 augusti 2019 och halvdag våren 2020

Det systematiska kvalitetsarbetet:
- Enkäter till elever och vårdnadshavare
- Analysarbete

Medledarutveckling:
- Från medarbetarskap till medledarskap

5 Nyckeltal och verksamhetsmått

År 2018 År 2017 År 2016
Antal elever per lärare 12,7 12,4 13,6
Antal barn per årsarbetare1 4,6 5,1 5,2
Antal gymnasieelever i medeltal2 204 206 190
Antal gymnasieelever med språkintroduktion i Grästorp i medeltal 0 32 33
Antal grundskoleelever i medeltal 637 654 638
Antal förskolebarn i medeltal 268 266 273
Snittkostnad per gymnasieprogram/elev3 (kr) 110 674 107 344 102 461
Antal elever i kulturskolan4 154 147

Exklusive resursteam och fritidshemmets samverkan.
1 Antal barn per heltidstjänster inom förskola per den 15 oktober, exklusive kök, lokalvård, vaktmästeri och förskolechef.
2 Antalet gymnasieelever i friskolor och andra kommuner.
3 Snittkostnad på elevernas programkostnad för gymnasieskolan (exklusive skolskjuts och inackorderingstillägg).
4 Nytt mått från och med 2017.

 

Bildningsverksamhet

Verksamhet
(tkr)
Anslagsnivå Budget 2018 Redovisning 2018
Kostnad Intäkt Kostnad Intäkt
03 Allmän kommunadministration 813 1 032
44 Fritidsverksamhet 2 528 549 2 509 519
60 Gemensam administration 1 564 1 580
62 Skolformsövergripande aktiviteter 3 209 50 3 165 174
63 Skolbarnomsorg 7 796 1 659 8 878 1 829
64 Grundskolan 57 881 6 641 58 595 6 442
65 Ungdomsutbildning, gymnasieskola 22 814 570 26 641 3 082
66 Vuxenutbildning 1 938 550 2 326 613
67 Särskola 6 407 27 5 472 257
69 Kulturskola 829 120 1 261 414
72 Förskoleverksamhet 30 481 6 211 27 284 4 401
SUMMA Bildningsverksamhet 136 260 16 377 138 743 17 731

Sammanställning

Kostnad Intäkt Netto
Budget 136 260 16 377 119 883
Redovisning 138 743 17 731 121 012
Resultat – 2 483 1 354 – 1 129