Allmän verksamhet

1 Sammanfattning

Under 2018 fattade politikerna beslut om den nya visionen för Grästorp. Visionen är tidlös och beskriver ett framtida tillstånd för kommunen: ”Vi välkomnar framtiden, vi välkomnar förändring och vi välkomnar dig.” I samma veva producerades en visionsfilm som publicerats både på Facebook och på Youtube.

Den nya visionen kommer att få genomslag in i den nya mandatperioden. Samtidigt utgår denna årsredovisning fortfarande från tidigare års vision, eftersom den styrde arbetet under 2018.

Arbetet med Grästorp 5.0 pågick under året och fortsätter år 2019. Ett färdigt material togs fram och under 2018 genomfördes alla medledarsamtal utifrån den nya mallen för medledarsamtal. Alla chefer genomförde workshops med personalen, utifrån ett gemensamt framarbetat material. Arbetet fortsätter under 2019 och är långt ifrån klart. Syftet med Grästorp 5.0 är att skapa framtidens välfärdskommun, där värdskap, innovation, digitalisering, helhet och medledarskap är viktiga ledord.

Det strategiska arbetet med Halle- och Hunneberg, Geopark, Smart-projektet, Arena Skubbet, näringslivsutveckling, internationalisering och folkhälsa höll ett högt tempo, och en stor del av förvaltningens utvecklingsresurser fördelades inom dessa områden.

På fullmäktige i april hölls en politisk debatt om inriktningen för budget och verksamhetsplan 2018. Därefter genomförde budgetberedningen sitt arbete som resulterade i ett enigt förslag till rambudget för kommunstyrelse och fullmäktige. I december antogs budgeten på kommunfullmäktige efter en politisk debatt. Även beslut om kvarstående skattesats fattades.

Medborgarundersökningen visade att medborgarna tycker att Grästorp är en mycket bra plats att leva och bo på. De är också nöjdare med kommunens verksamheter jämfört med tidigare mätning.

Överlag, i relation till de begränsade resurser som en liten kommun som Grästorp har, utförde allmän verksamhet sitt arbete på ett fantastiskt fint sätt.

1.1 Grunduppdrag och vision

Vision 2020

I Grästorp finns energi!

Grästorp har Västra Götalands bästa boendemiljö. Invånarna är nöjda med service och fritidsutbud och det är nära till mycket – allt från jobbutbudet i regionen till golfbanan i centrum.

Förskolan och skolan ligger i topp i nationella undersökningar. Näringslivet sjuder av entreprenörsanda och de gröna näringarna blomstrar.

Politikerna antog en ny vision under 2018: Vi välkomnar framtiden, vi välkomnar förändring och vi välkomnar dig.

Grunduppdrag

Allmän verksamhets uppdrag är att ansvara för omvärldsbevakning, samhällsservice, information, marknadsföring, kvalitetsutveckling och arbetsmarknad. Tyngdpunkten ligger på att ansvara för processerna inom verksamhets- och ekonomistyrning, personal, information, ärendehantering, inköp och IT i hela kommunen. Den allmänna verksamhetens ansvar för personal, ekonomi och kvalitetsutveckling bidrar till att kommunen får en stabil ekonomi, nöjdare medborgare, framgångsrika ledare och engagerade medledare som tar ett stort ansvar för kvaliteten. Från och med 2018 ansvarar verksamheten även för kultur, fritid och turism samtidigt som teknisk verksamhet tagit över samhällsbyggnad. Även kommunens arbetsmarknadsenhet verkar inom ramen för allmän verksamhet.

En grundläggande framgångsfaktor är att dialogen och samspelet mellan de förtroendevalda och tjänstemannaorganisationen fungerar väl. De förtroendevalda är tydliga med vad de vill åstadkomma, och överlåter till verksamheten att, med frihet under ansvar, genomföra uppdragen utifrån sin professionella roll.

Kommunens engagemang i Näringslivssamverkan Grästorp (NSG) innebar att samverkan mellan kommun och näringsliv visade fortsatt god utveckling med en 19:e-placering i Svenskt Näringslivs rankning 2018.

Allmän verksamhet har genomgått en ganska stor omvandling under de senaste åren. Samverkan med andra kommuner ökade, främst inom ramen för V6-samverkan (samverkan mellan Västra Skaraborgs sex kommuner). Grästorp har nu ett kommunkontor som byggt på sin kompetens, samtidigt som personalen minskade i omfattning.

1.2 Ekonomiskt resultat

(tkr) Bokslut
2018
Bokslut
2017
Bokslut
2016
Intäkter 19 496 15 877 14 593
Kostnader 66 505 51 437 50 783
Nettokostnader 47 009 35 560 36 190
Budget 48 016 37 858 37 320
Budgetavvikelse 1 007 2 298 1 130

image1


2 Prioriterade mål

Förklaring till de färgmarkeringar och symboler som används i rapporten framgår av tabellen nedan.

Målvärdet är uppnått         
Målvärdet är delvis uppnått         
Målvärdet är inte uppnått         

2.1 Kund och medborgare

2.1.1 Invånare och kunder ska vara nöjda

Mått Utfall Målvärde
Nöjda kunder – Chefer (skala 1–4) 3,57 3,7
Antal ärenden som kommit in via e-tjänster under året 254 200
Nöjda förtroendevalda (skala 1–4) 3,5 3,5
Hemsida relativt rikssnitt (Kommunens kvalitet i korthet) (procent) 86 78
Andel föreningar som är nöjda med samarbetet med kommunen
Tjänstemäns attityder till företagande (företagsrankning) 8 50
Andel nöjda medborgare/intressenter med kommunens skriftliga kommunikation (enkät)

Analys

Verksamhetens mått är valda för att se hur interna kunder, de förtroendevalda och medborgarna uppfattar service och bemötande (värdskap).

Att fortsätta utvecklingen för samverkan med näringslivet är dock en viktig faktor. Det räcker inte att vara nöjd med en god placering i statistiken. Verksamheten behöver fortsätta förbättringen för att bibehålla dagens placering. Analysen av resultaten för år 2017 i näringslivsrankningen visade att tjänstemän behöver utbildas och att de interna kommunala processerna i mötet med företagare måste ses över. Detta åtgärdades under 2018 i samverkan med Skaraborgs Kommunalförbund. I december arrangerades en gemensam kommunfest och företagsgala med namnet Grästorpsgalan, vilken på många sätt blev en succé. Redan nu planeras nästa års Grästorpsgala. Under våren 2019 planeras ett 20-tal företagsbesök för att fånga upp förbättringsområden.

Under hösten 2017 inleddes ett 5.0-samarbete mellan arbetsmarknadsenheten (AME), bildningsverksamheten och näringslivsstrategen. Syftet var att hitta gemensamma röda trådar, både för att få in näringslivet i skolan och för att företagarna ska ha en väg in i kommunen om de söker arbetskraft. Resultatet blev att en företagsmässa arrangerades för andra året i rad. Alla elever i årskurs 8 och 9 besökte mässan. Företagen har numera en väg in i kommunen genom att de enkelt kan komma till arbetsmarknadsenheten eller ringa för att hitta lämplig arbetskraft. Syftet är att förstärka samverkan mellan skola och näringsliv, vilket är ett av utvecklingsområdena enligt resultatet i Svenskt Näringslivs undersökning.

Under 2018 fattades beslutet att starta en gemensam e-tjänstplattform inom ramen för V6-samarbetet. Arbetsgruppen som kommer att jobba med e-tjänster är inledningsvis lokaliserad i Lidköping. På sikt ska denna verksamhetsdel inkluderas i Göliska IT. Detta är resultatet av hårt arbete och mycket glädjande för Grästorps kommuninvånare, som kommer att kunna ta del av betydligt fler e-tjänster än vad de hade kunnat göra om Grästorp på egen hand hade utvecklat tjänster.

Allmän verksamhet kommer även fortsättningsvis att hålla god kvalitet när det gäller service till chefer och förtroendevalda.

Slutsats

Användningen av e-tjänsterna ökade under 2018 och genom det nya samarbetet med Göliska ökar möjligheterna att ta fram nya e-tjänster markant. Under 2019 kommer även en chattfunktion på hemsidan förhoppningsvis att kunna introduceras, vilket är ytterligare ett digitalt steg i rätt riktning.

Studiebesöken under våren 2019 kommer att ge ny information inför förbättringsarbetet vad gäller Näringslivssamverkan. Detta blir nästa steg i processen för fortsatt hög service till Grästorps företagare.

Måttet Andel nöjda medborgare/intressenter med kommunens skriftliga kommunikation är inte mätt. Måttet togs bort till 2018 års verksamhetsplan eftersom det inte ansågs mäta kvalitet av relevans. Måttet kring föreningar mättes inte under 2018.


2.2 Verksamhet

2.2.1 Det förebyggande hälsoarbetet prioriteras och genomsyrar all verksamhet

Mått Utfall Målvärde
Mäns uppfattning om möjlighet till inflytande i kommunen (Nöjd-inflytande-index), medborgarundersökning 53 39
Kvinnors uppfattning om möjlighet till inflytande i kommunen (Nöjd-inflytande-index), medborgarundersökning 52 41

Analys

Det fanns inga specifika nyckeltal för allmän verksamhet.

Allmän verksamhet arbetade med Arena Skubbet, vilket satte Grästorp på kartan. Arena Skubbet är en kombination av skidtunnel och aktivitetscenter. Kommunen gav stöd genom Leaderpengar och pengar från Sparbanksstiftelsen. Lokala entreprenörer deltog mycket aktivt i arbetet. Under hösten anställdes en projektledare på heltid. En investerare var intresserad av att bidra till anläggningen.

Slutsats

En ny folkhälsostrateg började att jobba i augusti för att utveckla Folkhälsa 5.0 tillsammans med övrig personal.

2.2.2 Förbättra barns och ungas uppväxtvillkor i kommunen

Mått Utfall Målvärde
Ungdomars uppfattning om möjlighet till inflytande i kommunen (Nöjd-inflytande-index), medborgarundersökning 38 40

Analys

Ett ungdomsråd behöver hitta nya former för dialog. Kultur- och fritidschefen deltog i Innovationssluss Skaraborg, där de unga på ungdomsverksamheten 0514 ska involveras i olika frågor.

Ny ungdomsverksamhet projekteras med nytt mål: 0514 ska ge unga möjligheter att utvecklas och ta initiativ i en trygg och uppmuntrande miljö.

Ungdomsverksamheten återfinns numera i allmän verksamhet. Ungdomsverksamheten inryms idag på nya Centralskolan, men uttryckte önskemål om nya lokaler. Ritningar håller på att uppdateras och byggstart sker troligtvis under 2019.

Slutsats

Den nya kommunutvecklaren kommer att få uppdraget att hitta nya former för ungdomsrådet och medborgardialoger.

2.2.3 En attraktiv kommun och ökat bostadsbyggande

Analys

Kommunen är välskött med nöjda medborgare, vilket skapar framtidstro. Huspriserna gick upp, vilket i sin tur innebär ett betydligt mindre risktagande för dem som bygger nytt. Arbetet med nya detaljplaner ligger numera inom ramen för teknisk verksamhet.

Avsiktsförklaringen för Halle- och Hunneberg fortgick. En handlingsplan för 2019 togs fram. Syftet är att skapa internationellt attraktiva resmål inom kommunen, att skapa och synliggöra leder, att hitta en lösning kring organisation och att se över möjligheterna för övernattningar.

Arbetet med Geoparksprojektet fortskred enligt plan samt Unescos riktlinjer, men under 2019 behöver en ny finansieringsmodell hittas.

Slutsats

Det är viktigt att nya bostadsområden planeras och exploateras för fortsatt bra utveckling i kommunen.

De olika projekten som Grästorps kommun driver med hjälp av externa medel är positiva. Det ger helt andra ekonomiska muskler för strategisk utveckling än vad som ryms i ordinarie budget. Detta är dessutom mycket positivt för varumärket Grästorp. Det är viktigt att även fortsättningsvis driva utveckling med hjälp av externa medel. Potential 12 är en samarbetspartner i detta arbete.

2.2.3.1 Förbättra profileringen av Grästorp

Mått Utfall Målvärde
Antal publiceringar under året (lokala media) 2 069 1 500
Antal gillamarkeringar på Facebook 2 549 2 500

Analys

Antalet publiceringar i lokalmedia nådde de uppsatta målen i Stratsys. Antalet gillamarkeringar på Facebook uppnåddes med råge så därför är antalet gillamarkeringar ett mått som redan uppnåtts. Det tidigare måttet, rikspubliceringar togs bort i 2018 års verksamhetsplan, eftersom en ökning av antalet rikspubliceringar inte per automatik innebär positiv uppmärksamhet för kommunen.

Slutsats

Utvecklingsprojektet Arena Skubbet och de två projekten för platåbergen gav mycket publicitet i media och blev mycket uppmärksammade, både i och utanför kommunen.


2.3 Personal

2.3.1 Grästorps kommun ska vara en attraktiv arbetsgivare

Mått Utfall Målvärde
Nöjd-medarbetar-index (NMI) 81 80

Analys

De senaste årens rekryteringar pekar på att Grästorp uppfattas som en attraktiv arbetsgivare. Ett stort antal ansökningar gjorde det möjligt att anställa mycket kompetent personal i alla nyrekryteringar. De trotjänare som jobbat länge i kommunen kunde erbjudas nya och mer stimulerande arbetsuppgifter med tillhörande kompetensutveckling. Därmed ökade den samlade kompetensen på kommunkontoret betydligt.

I medarbetarundersökningen från 2016 uppnåddes mycket höga värden och bedömningen är att dessa fortfarande gäller.

I Grästorp 5.0 beskrivs en omställning från medarbetarskap till medledarskap: Vi tänker medledarskap i allt vi gör. Medledarskap 5.0 är ett komplext uppdrag där ett spännande grepp togs. Den nya verksamhetsutvecklaren intervjuade 74 medledare för att få en uppfattning om arbetsklimatet i organisationen. Resultatet presenterades för chefer, politiker och fackliga under hösten 2018. Resultatet blir också en viktig del i det fortsatta utvecklingsarbetet. Värdskap är viktigt, och därför skapades en medledardag med detta ämne som tema. Tanken är att man de två närmaste åren ska göra liknande intervjuer. Syftet är att ta vara på medledares initiativ men även att fortsättningsvis stämma av arbetsklimatet.

Projektet Lärande organisation 5.0 är i gång. Det finns dock redan flera tecken på att kommunen är på god väg att bli en lärande organisation:

  • Egen personal engageras för chefsdagar och juridikutbildningar.
  • Fler och fler medledare driver utvecklingsuppdrag.
  • Kommunen diskuterar lärande och inställningen ”Jag kan inte än men snart” i fler sammanhang.

Slutsats

Den accelererande digitaliseringen innebär stora framtida utmaningar, där nya system kommer att kräva nya arbetsmetoder. Därför krävs ökade resurser för kompetens- och organisationsutveckling som stöd för att dra nytta av digitaliseringens alla fördelar.

Omställningen mot 5.0 är påbörjad. Det är viktigt att fokusera på att hålla i och hålla ut, att slutföra de uppdrag som är igångsatta, att analysera och ta nästa steg.

2.4 Ekonomi

2.4.1 Alla verksamheter ska öka sin effektivitet och skapa högsta möjliga kvalitet med insatta resurser

Mått Utfall Målvärde
Antal frigjorda timmar per år 100 100

Analys

Grästorp samverkar mer och mer med andra kommuner, främst inom de sex kommunerna i Västra Skaraborg (V6). Detta leder till effektiviseringar. Samtidigt är det svårt att räkna hem dessa, då det kommunala uppdraget blir alltmer komplext. Att samverka handlar för allmän verksamhets del lika mycket om att stärka och bredda kompetens som att effektivisera.

De två utredningarna Vakansförmedling 5.0, Administration 5.0 samt uppdraget Kvalitetsutveckling 5.0 kommer att påverka organisationen utifrån tre olika viktiga perspektiv. Hela organisationens arbetsprocesser kartläggs från tre olika perspektiv för att bli effektivare. Det handlar inte om en omorganisation. Var människor jobbar är sekundärt, hur de jobbar är mer intressant och hur processflöden hänger ihop är ännu intressantare. Syftet är att hitta smarta lösningar tillsammans med de medledare som idag har administrativa uppdrag.

Arbetet med innovationssluss fortgick enligt plan och nästa steg är att integrera arbetet ännu mer i samtliga medledares vardag. 2017 års medledardag handlade om innovation, och nu gäller det att arbeta in begreppet. Innovationssluss är en struktur och nu behövs också en innovationskultur. Kommunen tar steget från medarbetarskap till medledarskap. Alla individer jobbar under stort eget mandat, tillit och med hög inflytandegrad, där alla medledare jobbar med innovationer och är i ständigt lärande. Resultatet blir en snabb organisation som kan agera som ett sillstim och inte som en atlantångare. Detta är den viktigaste omställningen av alla för att klara den framtid som håller på att växa fram, där förändringstakten ökar för varje år som går.

Den nya personalpolicyn kommer att återkopplas till politiken under 2019. Organisationen ska ställas om, där begreppet medledarskap kanske blir det viktigaste begreppet. Under 2019 kommer fokus att ligga på medledarskap.

Slutsats

Frågan är hur pass slimmat ett kommunkontor kan bli. I nuläget finns ingen möjlighet att minska eller flytta mer verksamhet från kontoret.

Samverkan inom IT-området möjliggör nya investeringar, till exempel införande av e-arkiv, där stora delar av kostnaderna kommer att kunna delas mellan fler kommuner. Ett annat exempel är upphandlingen av ett nytt ärendehanteringssystem där kommunen sparar 1,2 miljoner genom att upphandla gemensamt med andra kommuner inom ramen för Göliska IT.

I och med samverkan finns en effektiv organisation för EU-ansökningar som redan gett resultat i ökade intäkter. Potentialen är stor för att kunna finansiera verksamhetsutveckling i betydligt större utsträckning i framtiden.


2.4.2 Hålla budget

Mått Utfall Målvärde
Budgetavvikelse Ja –
positiv (+)
avvikelse

Analys

Allmän verksamhet redovisar en avvikelse där en del i överskottet återfinns inom arbetsmarknadsenheten. En stor del av överskottet fanns i beräknade kapitalkostnader då IT-investeringarna under perioden var låga. Delar av kommunens kostnader för ensamkommande barn i asylprocessen återfanns inom allmän verksamhet i form av det tillfälliga föreningsstödet, medan finansieringen av detta redovisas i det generella statsbidraget på finansförvaltningen. Kostnaderna ökade mot budget men finansierades samtidigt av ökade intäkter.

Slutsats

Kostnaderna för diverse samverkansprojekt med andra kommuner tenderar att öka. Några exempel är samverkan mellan sex kommuner i Västra Skaraborg, Vänersamverkan och samverkan kring besöksnäringen på Hunneberg. Detta är på lång sikt synnerligen kostnadseffektiva utvecklingsprojekt som kan innebära stor nytta för kommunen och som kommer att behöva prioriteras även i kommande budgetarbeten.

Ett område som kommer att behöva extra prioritet är satsningar på välfärdsteknik inom ramen för Göliska IT. Social verksamhet står idag för cirka 40 procent av den kommunala budgeten, och bedömningen är att de största nyttorealiseringarna finns här.

3 Kvalitetsgarantier

Färgmarkeringarna och symbolerna i grönt respektive rött visar om garantin är uppfylld eller inte (se illustration nedan).

Kvalitetsgarantin uppfylls         
Kvalitetsgarantin uppfylls inte         

Verksamheten garanterar följande servicenivå:

Kvalitetsgarantier
Vi lovar att frågor via e-post från medborgare besvaras inom två arbetsdagar
Vi lovar att synpunkter eller klagomål ska besvaras inom två veckor (avvikelse synpunktshantering)
Vi lovar att startsidan på hemsidan ska uppdateras varje vecka

4 Framtida strategier

Verksamhetsidén Grästorp 5.0 kommer även fortsättningsvis att vara en ledstjärna för verksamhetens utveckling. Allmän verksamhet har ett övergripande ansvar för att detta arbete bedrivs i alla verksamheter.

Allmän verksamhet ska satsa på att förbättra profileringen av varumärket Grästorp. För en framgångsrik marknadsföring krävs att alla som finns och verkar i kommunen kan enas om en grund som ska vara utmärkande för vad Grästorp ska stå för. Politikernas nya vision är grunden för detta arbete. Ett annat prioriterat område är arbetet med nya detaljplaner. I kommunstyrelsens analys av medborgarundersökningen identifierades nyproduktion av bostäder som den viktigaste frågan för att skapa en positiv befolkningsutveckling.

En omfattande centrumutveckling av hela stadskärnan planeras. Resecentrum och Kulturhuset ska sammankopplas på ett bättre sätt och därmed skapa förutsättningar för en populär samlingsplats. Södergatan kommer att bli en stadsgata genom att den tunga trafiken leds bort från Södergatan.

Till en attraktiv kommun hör ett blomstrande näringsliv. Kommunen ska fortsätta att vara en aktiv och drivande part i Näringslivssamverkan Grästorp (NSG) med fokus på företagsutveckling, etableringsservice och besöksnäring. Grästorpsmässan skapades i samarbete mellan företag, föreningar och kommun och bygger samhörighet, varumärke samt synlighet. Mässan arrangerades 2017 och kommer förmodligen att genomföras igen 2020.

Att kommunens tomma fastigheter på landsbygden kartläggs kan vara en annan väg att öka möjligheten att hitta boende och byggbara tomter samt öka landsbygdens attraktivitet.

Ett gemensamt arbete inleddes för alla intressenter på Hunneberg. Grästorps kommun kommer att aktivt medverka för att göra Hunneberg till en exportmogen destination. Grästorps kommun är delaktig, både genom Geoparksprojektet och genom arbetet med avsiktsförklaringen för Halle- och Hunneberg, där kommunen är projektägare.

En huvuduppgift för allmän verksamhet är att utifrån kommunfullmäktiges mål utveckla personalpolitiken i hela kommunen. De viktigaste frågorna rör kompetensförsörjning, lönebildning, kompetensutveckling samt karriärmöjligheter, jämställdhet och mångfald. Det personalpolitiska arbetet utgår från kommunfullmäktiges övergripande mål: Grästorps kommun ska vara en attraktiv arbetsgivare som kan rekrytera och behålla den kompetens som verksamheterna kräver. Ett nytt personalpolitiskt program kommer att arbetas fram under 2019.

Samverkan med kommunerna i Västra Skaraborg visade en mycket positiv utveckling och nya samverkansområden kommer att diskuteras.

Kommunen står inför de största demografiska och ekonomiska utmaningarna man haft i modern tid. Förvaltningen kommer därför att jobba med utvecklingsprojektet Grästorp 5.0 åren 2018–2020. Grästorp 5.0 handlar om att kunna bibehålla och utveckla välfärden genom att skapa en vinnande, modern och digital välfärdskommun. En kommun som tar vara på möjligheterna som den nya världen ger, med digitalisering, globalisering, mångfald, hög förändringstakt och underifrånperspektiv.

 


5 Nyckeltal och verksamhetsmått

År 2018 År 2017 År 2016
Kommunledning och revision (tkr) 2 798 2 610 2 214
– kostnad per invånare (kr) 488 454 378
Allmän kommunadministration inklusive IT (tkr) 15 477 14 537 15 995
– andel av kommunens bruttokostnad (%) 3,67 3,46 3,87
Färdtjänst (tkr) 1 063 1 113 1 059
– kostnad per invånare (kr) 185 194 186
Räddningstjänst (tkr) 5 434 5 205 5 180
– kostnad per invånare (kr) 948 905 905
– antal utryckningar 154 146 153

Allmän verksamhet

Verksamhet
(tkr)
Anslagsnivå Budget 2018 Redovisning 2018
Kostnad Intäkt Kostnad Intäkt
00. Kommunledning och revision 3 719 187 3 952 233
03 Allmän kommunadministration 14 234 1 027 14 079 1 596
04 Ekonomiadministration 4 166 4 192 1
06 Personaladministration 1 014 997 88
07 Fysisk planering 460 60 925
08 Särskilda servicefunktioner 2 065 455 1 787 412
09 Övrig gemensam verksamhet 3 713 575 4 402 505
11 Arbetsområden och lokaler 2 072 2 072
13 Arbetsmarknadsåtgärder 13 975 10 993 16 330 13 632
17 Konsumentpolitisk verksamhet 36 – 5
28 Bostadspolitiska åtgärder 1 250 1 236
36 Kollektivtrafik 120 141
40 Kultur- och fritidskontor 687 499 77
43 Turism 145 2 067 2 022
44 Fritidsverksamhet 996 1 055 91
45 Stöd till fritidsverksamhet 1 392 1 323 5
46 Kulturverksamhet 3 832 37 3 585 190
47 Hyror externa lokaler 246 286
48 Stöd till kulturverksamhet 158 166 10
49 Övrig kulturell verksamhet 494 50 320 12
78 Färdtjänst 1 316 70 1 152 75
88 Räddningstjänst 5 380 5 434
89 Totalförsvar, övriga samhällsskyddande åtgärder 375 375 511 547
SUMMA Allmän verksamhet 61 845 13 829 66 505 19 496

Sammanställning

Kostnad Intäkt Netto
Budget 61 845 13 829 48 016
Redovisning 66 505 19 496 47 009
Resultat – 4 660 5 667 1 007