Miljö- och byggnämnd

1 Sammanfattning

Service och information är fokusområden inom miljö- och byggverksamheten. Varje år följs verksamheten upp genom en kundenkät. Enkäten riktar sig till de företag och enskilda som sökt bygglov eller som haft annan dokumenterad kontakt med miljö- och byggnämnden. Enkäten skickas ut på senhösten och resultatet presenteras först i årsredovisningen. Miljö- och byggnämndens arbete är viktigt för företagsklimatet i kommunen. En effektiv och rättssäker verksamhet har bidragit till att Grästorp år efter år avancerat i Svensk Näringslivs rankning av företagsklimat bland Sveriges 290 kommuner. 2018 klättrade Grästorp ytterligare fem platser på totalrankningen och hamnade på 19:e plats.

För att få tillgång till fler kompetenser och klara av det kommunala uppdraget ingår kommunen i en rad mellankommunala samarbeten, främst mellan de sex kommunerna i Västra Skaraborg. Under 2018 upphandlade och införde kommunerna ett nytt gemensamt ärendehanteringssystem för miljö- och byggfrågor. Genom digitaliseringen av ärendehanteringen blev verksamheten mer effektiv.

Att kunna upphandla program tillsammans och lära sig av varandra genom samarbete är en styrka för verksamheten och en förutsättning för att lyckas med en väl fungerande administration framöver. Samarbetena inom Miljö-Hälsa och Mät-Kart med Lidköping fungerade väl och gav kommunens medborgare god service inom miljö- och byggfrågor. Verksamheten inledde ett bygglovssamarbete med Vara kommun, vilket avbröts då detta inte motsvarade förväntningarna. Verksamheten kommer att arbeta med en långsiktig och ekonomiskt hållbar lösning på bygglovshandläggningen.

Till skillnad från 2017, som var ett rekordår i bygglovsintäkter, gick intäkterna för 2018 tillbaka till normala nivåer. Sista etappen med tomter på Brännebacka gick ut till försäljning och i skrivande stund är tre av fem tomter sålda (med fler intressenter som ska kontaktas). Detta kommer att ge bygglovsintäkter till verksamheten 2019. Arbetet med nya detaljplaner på Västra Torget samt Alvägen och Bokvägen genomfördes inom allmän verksamhet och färdigställs under 2019. Kommunen planerar därefter att göra nya detaljplaner på andra sidan vägen på Brännebackaområdet.

 

1.1 Grunduppdrag och vision

Miljö- och byggnämnden är en myndighetsnämnd som ansvarar för tillsyn och ärendehand-läggning utifrån miljöbalken, livsmedelslagen, strålskyddslagen, tobakslagen och lag om foder och animaliska biprodukter. Miljö- och byggnämnden ansvarar även för byggnation samt är trafiknämnd.

Miljö och hälsa

I samarbete med Miljö-Hälsa i Lidköpings kommun sker tillsyn enligt livsmedelslagstiftningen, miljöbalken, strålskyddslagen, lag om foder och animaliska biprodukter samt rökfria miljöer.

Gemensamt verksamhetsstöd infördes i V6-kommunerna (Essunga, Grästorp, Götene, Lidköping, Skara, Vara) inom bygg- och miljöförvaltning. Detta kommer att innebära effektiviseringar, införande av gemensamma rutiner, mallar och förberedelse för e-tjänster.

Miljö-Hälsa arbetar aktivt i Miljösamverkan Västra Götaland och Halland. Arbetet består av deltagande i både projektgrupp och särskilda arbetsgrupper för en bättre och effektivare tillsyn inom regionen.

Miljö-Hälsa har haft omsättning av personal under de senaste åren, men verksamheten fullgjorde i stort sett ändå den prioriterade tillsynen enligt verksamhetsplan. Extra resurser tillsattes kring inventering av enskilda avlopp i Grästorp. Miljö-Hälsa ökade även tillsynen på smågårdar för växtodlare och för smågårdar med färre än tio djur.

Antalet ärenden under 2017 och 2018 var relativt högt. Det berodde på att registrering av livsmedelstillsyn som ärenden påbörjades under 2017, efter påpekande från länsstyrelsen vid revison av livsmedelstillsyn. Arbetsområdet med kontroll över köldmedier utökades 2018 då lagstiftningen ändrades. Detta förklarar varför andelen köldmedieobjekt ökade.

Miljötillsyn ska styras mot Sveriges och Västra Götalands miljömål samt Förenta Nationernas, FN, Agenda 2030 globala mål för hållbar utveckling. Styrningen görs i samarbete med olika aktörer. I Åtgärdsplaner för vattenarbete 2018–2021 och nästa plan 2022–2027 kommer kommunen att få ökat ansvar för åtgärder och uppföljning av miljökvalitetsnormer.

Målet under 2019 är att identifiera tillsynsbehov och inkludera tillsyn som kan bidra till styrningen mot Sveriges miljömål och FN:s Agenda 2030 i verksamhetsplanen.

image1

Byggnation och trafik

Miljö- och byggnämnden ansvarar för handläggning och tillsyn av byggverksamheten i kommunen. Bygglovsingenjör och byggnadsinspektör finns på plats en dag i veckan samt deltar på miljö- och byggnämndens sammanträden vid behov. En stor del av arbetet bestod av nybyggnation där ansökningsunderlagen var av hög kvalitet. Miljö- och byggnämnden klarade i stort sitt grunduppdrag, men på grund av byte av bygglovshandläggare tog vissa ärenden längre tid än vanligt. Med hjälp av det nya ärendehanteringssystemet Vision digitaliseras bygghandläggningen 2019, vilket kommer att underlätta kontrollen på ärenden och säkerställa att de handläggs inom lagmässigt reglerad tid. Detta är särskilt viktigt eftersom plan- och bygglagen skärper reglerna angående handläggningstid från och med 1 januari 2019.

 


1.2 Ekonomiskt resultat

(tkr) Bokslut
2018
Bokslut
2017
Bokslut
2016
Intäkter 1 054 1 317 1 414
Kostnader 1 998 2 049 1 442
Nettokostnader 944 732 28
Budget 847 928 849
Budgetavvikelse – 97 196 821

2 Prioriterade mål

Förklaring till de färgmarkeringar och symboler som används i rapporten framgår av tabellen nedan.

Målvärdet är uppnått         
Målvärdet är delvis uppnått         
Målvärdet är inte uppnått         

2.1 Kund och medborgare

2.1.1 Invånare och kunder ska vara nöjda

2.1.1.1 Allmänheten ska få god service och information inom nämndens ansvarsområde

Mått Utfall Målvärde
Fullgod hemsideinformation 93 % 90 %

Analys

I Sveriges Kommuner och Landstings, SKL, undersökning 2017 fick kommunens hemsida 85 av 91 möjliga poäng inom miljö- och byggnämndens ansvarsområden. Utfallet blev 93 procent. Informationen på hemsidan höll hög kvalitet. På grund av den nya dataskyddsförordningen GDPR uppdaterades blanketterna på hemsidan och informationen på hemsidan ses kontinuerligt över. En tomtkö infördes, där medborgare kan fylla i ett webbformulär på hemsidan för att registrera sig till kön. Diskussioner med Miljö-Hälsa i Lidköping fördes för att de ska kunna redigera de delar som berör dem.

Slutsats

För att öka servicen till medborgarna och digitalisera bygglovs- och miljöansökningar upphandlade V6-kommunerna en ny e-tjänstplattform. Därmed blir det enklare att göra ansökningar via webben. E-tjänster för tomtkö kommer att minska administrationen och göra tomtkön mer rättssäker.

2.1.1.2 Administrationen ska vara smidig angående miljö- och byggfrågor

Mått Utfall Målvärde
Nöjd kund-index Bygg (skala 1–5) 4 4
Nöjd kund-index Miljö och hälsa (skala 1–5) 4 4

Analys

Måttet för nöjd kund-index (NKI) mäts genom en enkät som skickas till alla som haft ett ärende inom Miljö-Hälsa eller Bygg, och som avslutats under året. Enkäten består av ett antal olika frågor med skala 1–5 där respondenterna får fylla i och utfallet är en aggregerad siffra av samtliga svar. Nöjd kund-index fick ett utfall på 4/5 på så väl miljö- som byggsidan, vilket var en minskning med 0,5. Svarsfrekvensen på enkäten var relativt låg, vilket gör att resultaten inte är helt tillförlitliga.

En tidigare bygglovshandläggare återanställdes som konsult medan mer långsiktiga lösningar utarbetas. Bygglovshandläggare var på plats en dag i veckan och kompletta ärenden handlades och beslutades inom plan- och bygglagens tidsram, i de flesta fallen mycket snabbare än lagkravet.

Samarbetet med Miljö-Hälsa i Lidköping löper enligt avtal och fungerade väl under året.

Slutsats

Förvaltningen fortsatte att erbjuda hög service och snabb handläggning till medborgarna. Eftersom bygglovssamarbetet med Vara kommun inte levde upp till verksamhetens förväntningar återgick kommunen till en tidigare konsult som handläggare. Det innebar en tillfälligt ökad kostnad, men servicen till medborgarna blev fortsatt hög. Bygglovskonsulten är en tillfällig lösning medan förvaltningen arbetar för mer långsiktiga lösningar.

I början på september började det nya ärendehanteringssystemet Vision att användas för miljöärenden. Handläggningstiden ökade när systemet konverterades och handläggare och administratörer lärdes upp i det nya systemet. På sikt kommer ärendehanteringssystemet att öka effektiviteten inom miljö- och byggkontoret ännu mer. Alla V6-kommuner kommer att använda samma system, vilket ökar synergieffekterna och underlättar samarbetet.

Från och med första januari 2019 ska Vision användas för handläggning av byggärenden. Pappersakter ersätts därmed helt av digitala processer. Eftersom samtliga processer digitaliseras förändras administrationen i hög utsträckning. Samverkan med de andra V6-kommunerna genom diskussioner och studiebesök sker kontinuerligt under 2019. Administratörer och handläggare kommer att utbildas i det nya systemet. Genom V6-samarbetet får verksamheten tillgång till kompetensen hos de andra kommunerna och kan lära sig av deras arbetssätt. Det är en styrka för en liten verksamhet.

 


2.2 Verksamhet

2.2.1 Förbättra barns och ungas uppväxtvillkor i kommunen

Analys

Miljö och bygg som myndighetsutövande nämnd strävar alltid efter att ha ett barnperspektiv i besluten. Målet att skapa positiva uppväxtmiljöer för barn och unga i Grästorp är och förblir ett av nämndens viktigaste incitament.

Inom miljötillsyn och trafikarbete är barnperspektivet allra tydligast. Miljö-Hälsa inledde tillsyn på rökfria miljöer där barn vistas. Detta arbete inkluderas i den ordinarie verksamheten inom hälsoskydds- och livsmedelstillsyn.

Eftersom nämnden är en trafiknämnd sker även kontinuerlig uppsikt av trafiksituationen i kommunen. Detta arbete fungerar särskilt väl eftersom samhällsbyggnadschefen är chef över både miljö och bygg och teknisk verksamhet. Under sammanträdena förs en dialog mellan politiker och tjänstemän. Därmed kan problem med trafiksituationen som påverkar trafiksäkerheten, särskilt för barn och unga, åtgärdas snabbt. Fastighetsägare ombads att korta ner höga häckar i farliga korsningar, grindar monterades för att undvika otillåten bilkörning på gångvägar och badförbudsskyltar mot att hoppa från bron i Nossan sattes upp för att undvika olyckor för barn och unga.

Slutsats

Rökfria miljöer fortsätter att vara en integrerad del inom Miljö-Hälsas tillsynsverksamhet.

Inom Plan-Bygg prioriterar nämnden att vårda fastigheter runt om i kommunen. Nedskräpade och vanvårdade fastigheter kan vara en miljö- och trafikfara. Barn och unga kan råka särskilt illa ut om de befinner sig i närheten av fallfärdiga hus, som även kan ha potentiellt miljöfarligt avfall.

2.3 Ekonomi

2.3.1 Alla verksamheter ska öka sin effektivitet och skapa högsta möjliga kvalitet med insatta resurser

Mått Utfall Målvärde
Bedömning av ständiga förbättringar Ja

Analys

En bygglovsingenjör var tillgänglig för medborgarna en dag i veckan. Miljö- och byggnämndens administratör avlastade bygglovsingenjören, vilket effektiviserade arbetet ytterligare. Medborgarkontoret hade extra stöd från arbetsmarknadsenheten, AME, en dag i veckan.

Samarbetet med kommunen och miljö- och livsmedelsinspektörerna i Lidköping fortsatte att fungera bra. Grästorp hamnade på plats 17 i Svenskt Näringslivs rankningslista och hoppade därmed upp två platser från föregående års rankningslista. Detta tyder på ett gott näringslivsklimat i kommunen. Miljö- och byggnämndens tjänstemän bidrog påtagligt till det fina resultatet.

Slutsats

Det nya ärendehanteringssystemet, tillsammans med införandet av framtida e-tjänster och e-arkivering, kommer att effektivisera arbetsprocesserna. Genom personalens kompetensutveckling i de nya systemen samt lagar och regler som styr verksamheten, säkerställs en väl fungerande administration som håller hög kvalitet gentemot kunder och förtroendevalda.

2.3.2 Hålla budget

Mått Utfall Målvärde
Budgetavvikelse Ja -
Negativ (–)
avvikelse

Analys

Nämnden förväntade sig en negativ budgetavvikelse på cirka 120 tkr. Det berodde främst på ökade administrativa kostnader för samarbetet inom miljö och hälsa samt extra utgifter för byte av bygglovshandläggare. Eftersom nämnden hade få sammanträden och personaladministrativa utgifter var låga kunde kostnaderna hållas nere.

Slutsats

Nämnden är liten och har begränsade resurser. Den ingår i kommunövergripande samarbeten och bygglovsintäkterna beror till stor del på detaljplanearbetet inom allmän verksamhet. Därmed är möjligheten att påverka budgetutfallet begränsad. Av denna anledning har nämnden inför 2019 fått ökad budgetram, vilket förhoppningsvis gör att en negativ budgetavvikelse kan motverkas.

3 Kvalitetsgarantier

Färgmarkeringarna och symbolerna i grönt respektive rött visar om garantin är uppfylld eller inte (se illustration nedan).

Kvalitetsgarantin uppfylls         
Kvalitetsgarantin uppfylls inte         

Verksamheten garanterar följande servicenivå:

Kvalitetsgarantier
Vi lovar att kvittens på inkomna ansökningar ska skickas ut till sökande med vändande post
Vi lovar att handläggningstiden för komplett inlämnade ansökningar angående miljö- och byggärenden som beslutas i nämnd normalt inte ska överskrida sex veckor
Vi lovar att handläggningstiden för komplett inlämnade ansökningar angående byggärenden som beslutas med delegation normalt inte ska överskrida två veckor
Vi lovar att handläggningen för komplett inlämnade ansökningar angående miljöärenden som beslutas med delegation normalt inte ska överskrida tre veckor
Vi lovar att besvara inkommande e-post till miljoochbygg@grastorp.se inom två arbetsdagar

Samtliga kvalitetsgarantier uppfylldes av nämnden. Undantaget var punkten om handläggningstid på bygglovsärenden som beslutades med delegation. På grund av ett byte av bygglovshandläggare under sommaren, då många ärenden inkommer, tog en del ärenden längre tid att handlägga än normalt. Under hösten återgick dock handläggningen till att återigen hålla kvalitetsgarantin.


4 Framtida strategier

För medborgare och företagare är det viktigt att miljö- och byggverksamheten fungerar väl. I såväl medborgarundersökningar som Svenskt Näringslivs rankning av företagsklimatet är just bemötande och effektiv hantering av bygglov och andra sökta tillstånd av stor betydelse för hur allmänhet och företagare upplever sin kommun. Oavsett hur det går i ett tillstånds- eller kontrollärende ska kunderna och invånarna alltid kunna räkna med ett professionellt bemötande.

Inom miljö- och byggnämndens ansvarsområde finns goda möjligheter att utveckla kvantitet och kvalitet på e-tjänsterna. Detta får inte innebära att invånarna i Grästorps kommun upplever att det bara är hemsidor och digitala blanketter som gäller. En telefonkontakt eller personligt möte är viktigt för att kunna nå målen för nöjda kunder och medborgare. God service och information kräver en uppdaterad hemsida som är nåbar hela dygnet. Men det behövs även ett professionellt och serviceinriktat bemötande vid en personlig kontakt.

Grästorps kommun vill erbjuda hög kvalitet, enkel och flexibel handläggning samt en nära kontakt i bemötande och service. Förvaltningen kommer att arbeta med digitalisering som effektiviserar arbetsgången och kvalitén i tjänster.

5 Nyckeltal och verksamhetsmått

År 2018 År 2017 År 2016
Miljötillsynsobjekt 43 43 43
Lantbruk U verksamheter 158 132 132
Hälsoskyddsobjekt 34 35 35
Livsmedelsobjekt 53 52 50
Köldmedier 12 9 9
Totalt antal ärenden Miljö-Hälsa 177 189 145
Delegationsbeslut 69 70 81

 

Miljö- och byggnämnden

Verksamhet
(tkr)
Anslagsnivå Budget 2018 Redovisning 2018
Kostnad Intäkt Kostnad Intäkt
07 Fysisk planering 1 067 540 1 052 561
38 Övriga trafiksäkerhetsåtgärder 40 4
81 Hälsoskydd 800 520 942 493
SUMMA Miljö- och byggnämnd 1 907 1 060 1 998 1 054

Sammanställning

Kostnad Intäkt Netto
Budget 1 907 1 060 847
Redovisning 1 998 1 054 944
Resultat – 91 – 6 – 97