Redovisningsprinciper

Redovisningen har skett i enlighet med kommunallagen och lagen om kommunal redovisning (KLR) samt enligt rekommendationer från Rådet för kommunal redovisning (RKR) och Sveriges kommuner och landsting (SKL).

Byte av redovisningsprincip

Från och med 2018 tillämpas komponentavskrivning enligt RKR 11.4. Hela anläggningsreskontran har gåtts igenom och alla anläggningstillgångar, både gamla och nya, har delats upp på komponenter där det är lämpligt.

Avskrivningar och värden har inte ändrats retroaktivt och det blir därför ingen påverkan på eget kapital.

Övergången till komponentavskrivning har minskat avskrivningarna och därmed påverkat årets resultat positivt med 1,6 mkr jämfört med om vi inte gått över till komponentavskrivning.

Jämförelsesiffror är ej omräknade då det skulle innebära ett omfattande arbete och inte tillföra så mycket till jämförelsen.

Jämförelsestörande poster

Jämförande poster, enligt RKR 3.1, är resultat av händelser eller transaktioner som inte är extraordinära men som är viktiga att uppmärksamma vid jämförelser med andra perioder.

Skatteintäkter

Den preliminära slutavräkningen för skatteintäkter baseras på SKL:s prognos i cirkulär 18:64 i enlighet med rekommendation RKR 4.2.

Materiella anläggningstillgångar

Materiella anläggningstillgångar har en livslängd på minst tre år och ett anskaffningsvärde på minst ett prisbasbelopp, vilket motsvarar 45 500 kr 2018.

Anläggningstillgångarna är i balansräkningen upptagna till anskaffningsvärdet med avdrag för avskrivningar.

Avskrivningarna beräknas på nettoinvesteringar till och med redovisningsåret i förhållande till när de togs i bruk. Avskrivningstiderna har fastställts med utgångspunkt från Rådets skrift om avskrivningar men med en egen bedömning av tillgångarnas beräknade nyttjandetid.

Komponentavskrivningar

Viktiga delar, komponenter, i anläggningstillgångar kan behöva ersättas regelbundet men med olika tidsintervall. Även byggnader har normalt många betydande komponenter som har väldigt olika nyttjandeperioder och därför byts ut med olika tidsintervall i takt med sin förbrukning.

Förväntas skillnaden vara stor mellan förbrukningen av en materiell anläggningstillgångs betydande komponenter ska, i enlighet med RKR 11.4, tillgången delas upp på dessa komponenter och varje komponent ska då skrivas av separat.

Vansbro kommun tillämpar komponentavskrivning från och med 1 januari 2018. Linjär avskrivning används med olika avskrivningstider beroende på komponent.

  o  Markanläggning    15–40 år
  o  Platta/stomme    70 år
  o  Stomkomplettering    40 år
  o  Tak/fasad/fönster    40 år
  o  Yttre och inre ytskikt    15–30 år
  o  Installationer    10–40 år
  o  Vitvaror    10 år
  o  Övrig bygg    10 år
  o  Toppbeläggning gata    30 år

Leasingavtal

Leasingavtal med en kortare löptid än tre år hanteras som operationell leasing enligt rekommendation 13.1 från RKR.

Den sedan tidigare leasade biobränsleanläggningen har lösts vid optionstillfället 1 januari 2017, ett arbete pågår att överföra det köpta kommanditbolaget till kommunen i form av en fastighet.

Fordringar

Fakturafordringar med en förfallodag längre tillbaka än tre månader redovisas som osäkra fordringar.

Lånekostnader

Lånekostnader redovisas i enlighet med huvudmetoden och belastar därmed resultatet för den period de gäller.

Avsättning för pensioner

Pensioner intjänade från och med 2000 behandlas som en individuell del och betalas ut till de anställda under påföljande år. Dessa redovisas därför som en kortfristig skuld.

Aktualiseringsgraden i KPA:s beräkningar av pensionsskuld och pensionskostnader är 97 procent.

Löneskulder

Vid beräkning av skulder för sociala avgifter avseende löneskulder använder kommunen ett generellt personalomkostnadspåslag (PO) på 39,17 procent.

Driftredovisningen

I driftredovisningen ingår interna kapitalkostnader för tillgångar samt personalomkostnadspålägg (PO) för sociala avgifter enligt lag och avtal. PO-påslagen uppgick till totalt 39,17 procent. Driftredovisningen påverkas också av intäkter och kostnader mellan verksamheterna.

Intäktsredovisningen

Kommunen tillämpar RKR:s rekommendation 18.1 för redovisning av intäkter. Rekommendationen innebär bland annat att investeringsbidrag och anslutningsavgifter ska periodiseras över anläggningstillgångarnas nyttjandeperiod.

Sammanställd redovisning

I den sammanställda redovisningen ingår bolag som kommunen äger helt eller delvis. Dessa är Stiftelsen Vansbrohem (100 procent), Dala Vatten och Avfall AB (25 procent) Vansbro Teknik AB (100 procent) och VDUF, Västerdalarnas Utbildningsförbund, (40,3 procent). Kommunen har inte gjort några justeringar för att anpassa Stiftelsen Vansbrohems redovisning till kommunens redovisningsprinciper, eftersom det inte skulle ha någon väsentlig påverkan på koncernens resultat. Stiftelsens årsredovisning är upprättad enligt årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd. För mer detaljerad information om Stiftelsen Vansbrohems redovisningsprinciper hänvisas till stiftelsens årsredovisning.

Från och med 2011 ingår Dala Vatten och Avfall AB, där kommunen äger 25 procent, och Vansbro Teknik AB, som helägs av kommunen, i den sammanställda redovisningen. All VA- och renhållningsverksamhet har skett i bolagen.

Från och med 2016 ingår Västerdalarnas Utbildningsförbund, VDUF, i den sammanställda redovisningen. Västerdalarnas Utbildningsförbund bedriver gymnasieutbildning för Vansbro och Malung-Sälens kommuner. Kommunandelen bestäms av antalet invånare. Den andel Vansbro finansierade 2017 var 40,3 procent.

Systemdokumentation

Systemdokumentation håller på att upprättas men är inte färdigställd.