Analys och ekonomisk översikt

2018 års resultat

I likhet med 2017 redovisade kommunen ett underskott. Underskottet blev 13,5 mkr, vilket innebär 17,6 mkr högre nettokostnader än det budgeterade resultatet (+4,0 mkr). Årets underskott innebär att kommunens samlade underskott har vuxit till drygt 17 mkr som kommunen måste återställa inom tre år. Det innebär att kommunen behöver uppdatera sin åtgärdsplan för återställande. Enbart driftverksamheterna lämnade ett underskott på 17,5 mkr, däremot lämnade finansförvaltningen ett överskott på 8,3 mkr, som lindrar driftverksamheternas underskott. Anledningen till överskottet inom finansförvaltningen är bland annat ofördelade intäkter ifrån Migrationsverket och outnyttjade medel för löneöversyn.

Anledningen till högre nettokostnader än förväntat beror i vissa fall på händelser som kommunen inte kunnat förutspå, exempelvis lägre intäkter för asylsökande barn samt svårighet att anpassa utbildningsverksamheten efter förändrat elevantal med fler nyanlända, vilket påverkade underskottet med 4 mkr.

Ett annat exempel är ökade kostnader för räddningstjänsten beroende på sommarens värme och torka, med bland annat stora kostnader för själva insatserna men även för beredskap (0,7 mkr). En annan faktor som kommunen har haft svårt att påverka är nettokostnadsutvecklingen inom gymnasiesamverkan med Malung-Sälen genom VDUF, som redovisade ett större underskott på 20,8 mkr. Den del av underskottet som påverkade Vansbro kommuns resultat var 8,4 mkr. Det verksamhetsområde som redovisade störst underskott, 20,3 mkr, var socialt stöd och omsorg där enbart IFO-verksamheten lämnade underskott på nästan 16 mkr och en nettokostnadsökning på 13 mkr mot föregående år. Den stora förklaringen till avvikelserna inom IFO är att kostnaden för det ekonomiska biståndet har fördubblats sedan 2017 och att placeringarna ökat markant, båda på grund av fler och svårare ärenden. Inom socialt stöd och omsorg har framför allt personalbristen, med alla dess följdkostnader, samt en ökad vårdtyngd inom det ordinära boendet, ökat nettokostnaderna med 2,4 mkr. Det finns även positiva händelser som har lindrat de ökade driftkostnaderna, exempelvis har kommunen fått intäkter för skogsförsäljning och bidrag för ombyggnationer av lokaler från Migrationsverket, som inte var medräknade. Mer kommentarer och analyser finns i respektive verksamhetsberättelse.

Avstämning av balanskravet (tkr)
Årets resultat enligt resultaträkningen – 13 507
Reducering av alla realisationsvinster
Årets resultat efter balanskravsjusteringar – 13 507
Reservering och användning av medel till/från resultatutjämningsreserv 7 786
Balanskravsresultat – 5 721

God ekonomisk hushållning

Kommunen ska ha en god ekonomisk hushållning. Begreppet ”god ekonomisk hushållning” har både en finansiell aspekt och en verksamhetsaspekt. Den finansiella aspekten innebär bland annat att varje generation ska bära kostnaderna för den service den konsumerar och att ingen generation ska behöva betala för det som tidigare generationer förbrukat. Verksamhetsaspekten är kommunens förmåga att bedriva sin verksamhet på ett kostnadseffektivt och ändamålsenligt sätt.

En förutsättning för en god ekonomisk hushållning är att det finns ett tydligt samband mellan resursåtgång, prestationer, resultat och effektivitet. För att skapa ett sådant samband krävs bland annat en utvecklad planering med framförhållning och handlingsberedskap, tydliga och mätbara mål samt en rättvisande och tillförlitlig redovisning som ger information om avvikelser gentemot mål och budget.

Kommunfullmäktige har beslutat om strategiska mål som visar prioriteringar för verksamheterna för att nå god ekonomisk hushållning. Utifrån dessa har kommunstyrelsen utarbetat konkreta nämndmål som gör de strategiska målen tydliga för verksamheterna.

Resultatutjämningsreserv

Kommunallagen ger kommuner och landsting möjlighet att bygga upp en resultatutjämningsreserv (RUR). Reserven gör det möjligt att avsätta en del av ett överskott i goda tider och sedan använda denna buffert för att täcka underskott som uppstår på grund av en svag utveckling av skatteunderlaget. Genom en sådan reserv kan kommunen justera och utjämna resultatet mellan olika år. Syftet är att kunna möta konjunkturvariationer och få jämnare ekonomiska förutsättningar för de verksamheter kommunen bedriver.

Enligt regelverket beslutar kommunfullmäktige vilka regler som gäller i den enskilda kommunen och enligt Vansbro kommuns regelverk kan medel från resultatutjämningsreserv användas då kommunens balanskravsjusterade resultat är negativt. Kommunen får maximalt disponera det belopp som finns i resultatutjämningsfonden.

2016 2017 2018
Ingående värde 4 904 7 786 7 786
Reservering till resultatutjämningsreserv 2 882
Disponering av resultatutjämningsreserv 7 786
Utgående värde 7 786 7 786 0

Investeringar

2018 beslutade kommunen om investeringar på 22,2 mkr och de totala investeringarna uppgick till 31,5 mkr. I investeringsutgiften ingår även tidigare beslutade investeringar som löper över flera år. Tabellen visar investeringar som pågått under 2018. Därefter kommenteras de större pågående investeringarna och när de beräknas bli klara.

Varje år avsätter kommunen medel för infrastruktur- och underhållsinvesteringar, mindre verksamhetsinvesteringar och it-investeringar, dessa redovisas i tabellen men kommenteras inte separat.

Nettoinvesteringar i löpande priser

Budget År Utfall
tom 2017
Utfall
2018
Resterande/
förbrukat
Invallning Vansbro 11 300 2010/2016/2018 3 137 4 566 3 597
Brandskyddsåtgärder Bäckaskog, Söderåsen och Medborgarhuset 7 300 2014/2017/2018 4 587 566 2 147
LSS gruppboende 15 000 2016 1 556 11 742 1 702
Ombyggnad Östra skolan till förskola 2 800 2017 2 599 77 124
Aktivitetspark Järnvägsgatan 1 270 2017 112 265 893
Utbyggnad fiber 12 000 2014/2015/2018 25 643 11 769 – 25 412
Projektering äldreboende 3 000 2014/2015 738 855 1 407
Struktur- och verksamhetsinvesteringar 1 950 2018 1 163 787
It-investeringar 350 2018 296 54
Investeringar VUC (finansieras via hyra) 234
Summa investeringar 31 532

Invallning Vansbro

Projektet har en total budget på 31 mkr. Av dessa står kommunen för 12,6 mkr och MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) för 18,4 mkr. Vid 2018 års början hade 3,1 mkr använts, och under 2018 användes 4,6 mkr. 23,3 mkr återstår av budget och i nuläget väntas investeringen hålla sig inom budget, med reservation för rening av ytterligare föroreningar.

Investeringen avser byggandet av ett översvämningsskydd i form av en jordvall. Förberedande markundersökningar samt projektering är gjorda och arbetet började hösten 2018. 2019 fortsätter vallbygget med sanering av förorenade områden och jordkroppen börjar byggas i början av 2019. Vallbygget görs parallellt med järnvägen. Vansbro kommun har öppnat en till moräntäkt vid Saltvik för att förse bygget med tillräckligt med byggmassa. I den tänkta vallinjen påträffades stora mängder sågspån, cirka 5 000 kubikmeter. I ett avtal flyttades sågspånet in i Rindis industriområde för att bli ett insynsskydd, så att kommunen slipper flytta massorna ut ur området och sparar kostnader. Lagerhallarna på området får stå kvar då befintlig logistikväg tas bort då man har avtalat om en annan logistiklösning. Två byggnader, ett förråd och en tegelbyggnad, har rivits. Befintligt kontor ska rivas och ersätts av en ny byggnad. Kostnaden för det kontorsbygget var ursprungligen 7,4 mkr, men ska justeras i avgående entreprenadavtal till cirka 5 mkr.

Målet är att invallningen blir klar under hösten 2019 och slutbesiktas våren 2020.

Brandskydd Söderåsen, Medborgarhuset och Bäckaskog

Budgeten är 7,3 mkr och 2018 användes 5,2 mkr. Denna investering ingår i tidigare och framtida åtgärder för att klara brandskyddet i kommunens verksamheter. Investeringen ska ge ett fullt fungerande byggtekniskt brandskydd. Brandskyddsarbetet på Söderåsen och Bäckaskog är färdigt. Arbetet på Medborgarhuset är i princip färdigt bortsett från montage av nya partier och larminstallation i simhallen. Under 2018 användes även 700 tkr från driftbudgeten för driftåtgärder. Brandskyddsåtgärderna väntas bli klara våren 2019, förutom åtgärder som behöver göras i simhallen då verksamheten stänger i sommar.

LSS gruppboende

Budgeten är 15 mkr och 2018 användes 13,3 mkr. Byggnaden är färdig och inflyttning skedde i november 2018. Två av lägenheterna är iordningställda för att vara ett korttidsboende. Lägenhetsförråd är iordningställda i ladan. En upphandling av en solcellsanläggning gjordes 2018 och installeras våren 2019. Kommunen har fått bidrag för installationen från länsstyrelsen.

Ombyggnad Östra skolan till Jofsens förskola

Budgeten är 2,8 mkr och till och med 2018 har 2,7 mkr av dessa förbrukats. Investeringen avser ombyggnation av Östra skolan till förskola. Östra skolan har tidigare varit tömd och bedömdes som lämplig att bygga om för att möta behovet av en förskola. Ombyggnaden har gett en förskola med två avdelningar och verksamheten flyttade in hösten 2017. Investeringen 2018 avser kompletteringar och färdigställande av markarbeten.

Aktivitetspark Järnvägsgatan

Projektets totalbudget är 1,27 mkr. Vid 2018 års början hade 0,11 mkr använts och 2018 användes 0,27 mkr. Därmed återstår 0,89 mkr av budgeten.

Investeringen avser byggande av en aktivitetspark i Järnvägsparken norr om stationshuset. Markarbetet är färdigt och utrustning har beställts för leverans våren 2019.

Projektet i nuvarande omfattning beräknas vara klart för invigning försommaren 2019.

Utbyggnad fiber

Investeringen avser utbyggnad av fiberoptiskt bredbandsnät i Vansbro kommun. Projektet har som mål att 90 procent av hushållen och företagen i Vansbro kommun ska ha tillgång till internetuppkoppling med en hastighet på minst 100 Mbit/s. Till och med 2017 var den upparbetade kostnaden 25,6 mkr. Under 2018 har 11,8 mkr använts, vilket ger en totalkostnad på 37,4 mkr.

Finansiering av investeringen sker med avsatta investeringsmedel från kommunen, bidrag samt anslutningsavgifter. Vansbro kommun har sökt och beviljats delfinansiering från Tillväxtverket för det ortssammanbindande stamnätet, samt delfinansiering från Jordbruksverket för spridningsnätet i Skamhed, Skålö-Ilbäcken och Uppsälje.

Stamnätet är färdigt med undantag för kortare sträckor. Spridningsnätet är sedan tidigare utbyggt i Skamhed och Skålö-Ilbäcken samt delar av Dala-Järna. Under hösten byggdes spridningsnätet ut i Uppsälje och de första kunderna där har kopplats på.

Kommunen påbörjade en genomlysning av investeringsprojektets ekonomi 2018, som fortsätter 2019. Ursprungligen var tanken att kommunens egen insats skulle landa på 17,4 mkr. Vid 2018 års slut beräknas kommunens insats vara 21,5 mkr. För att färdigställa stamnätet räknar kommunen med att det behövs ytterligare 2,3 mkr.

Projektering äldreboende

Budgeten är totalt 3,0 mkr och beslutades 2014. 2018 användes 1,6 mkr.

Kommunen har nu antagit en lokalförsörjningsplan för att lösa behovet av nya äldreboendeplatser i Vansbro. I första hand ska äldreboendeplatser skapas i Bäckaskogsfastigheten. Fokus 2018 har därför varit att se vilka möjliga lösningar det finns för att bygga om, bygga till och bygga ut på Bäckaskog för att skapa fler vårdplatser. Av de olika alternativen är huvudspåret att i steg 1 bygga om bottenvåningen i hus 06 för att skapa tio boendeplatser och i steg 2 bygga på hus 05 och 06 med ytterligare ett våningsplan. Hus 01 behöver även byggas om för att klara kraven på egna toalett- och duschutrymmen för de boende samt även arbetsmiljökrav.

I den sista etappen behövs även en ny byggnad på den nuvarande parkeringsplatsen där 40–50 lägenheter kan få plats. I vilken turordning arbetena ska genomföras kan behöva ändras utifrån fler utredningar och kostnadsberäkningar.

Under 2018 har kommunen utarbetat en ritning av ombyggnaden för bottenvåningen i hus 06, utifrån det funktionsprogram som verksamheten har tagit fram, samt även en bim-modell (byggnadsinformationsmodell). För att förankra utformningen har en vr-modell (virtual reality) skapats där personal, politiker och intresseorganisationer har haft möjlighet att se hur ombyggnaden kommer att bli. En förutsättning för påbyggnad av hus 05 och 06 samt nybyggnad på parkeringen är att det finns en ny detaljplan för området. Planen beräknas ha vunnit laga kraft i juli 2019. Mer pengar kommer att behövas för att slutföra projektering och förfrågningsunderlag. För ombyggnad av etapp 1 av bottenvåningen i hus 06 bedöms investeringsbehovet bli omkring 15 mkr.

Kommunens bioenergianläggning

Vansbro kommun har sedan 1999 haft ett finansiellt leasingavtal med Nordisk Renting. Kommunen har även ett värmeleveransavtal med Rindi Västerdalarna sedan 1999. Enligt värmeleveransavtalet ska Rindi, å kommunens vägnar, betala Vansbro Fjärrvärmes hyra enligt leasingavtalet. I praktiken betalar kommunen leasingavgiften till bolaget och Rindi betalar motsvarande belopp till kommunen. Rindi hyr därmed anläggningen av kommunen och levererar värme till kommunen.

2012 omförhandlades hyresavtalet mellan Vansbro kommun, Rindi och Nordisk Renting. Framför allt förtydligade man hyresavtalet mellan kommunen och Rindi. En viktig princip i avtalet var ”genomrinningsprincipen” som innebär att kommunens skyldigheter gentemot Nordisk Renting så långt som möjligt återspeglas i hyresavtalet med Rindi.

Det nya hyresavtalet gäller från och med 2013 till och med 2037, men går att säga upp tidigare. Också hyresavtalet mellan kommunen och Nordisk Renting gällde till och med 2037 med optionstidpunkter. Kommunfullmäktige beslutade 2015 att använda optionen och löste avtalet med Nordisk Renting den 31 december 2016, tillträdet skedde dock den 1 februari 2017. Det innebär att kommunen nu äger kommanditbolaget Vansbroviken Kommanditbolag. Från optionstidpunkten har ett arbete pågått för att lösa kommanditbolaget, vilket ska ske 2019. Kommunen har även förhandlat med Rindi om eventuella förändringar i hyresavtalet, som väntas bli klara 2019.

Kommunen har gett Rindi ett anstånd med hyresbetalningen på 17 mkr för åren 2012–2013. Hyrorna återbetalas enligt en betalningsplan under åren 2014–2024, som ett lån med ränta. Om Rindi skulle gå i konkurs efter 2013, men innan hyran är återbetalad, måste hela hyresbeloppet betalas direkt. Moderbolagsgarantin innebär att Rindi Energi AB kan krävas på hela hyresbeloppet för 2012–2013 om Rindi inte betalar enligt betalningsplanen.

(Rindi Västerdala AB har numera köpts av Solörkoncernen och heter Solör Bioenergi Västerdala AB).

Resultaträkning

Verksamhetens nettokostnader var 423,5 mkr, en ökning med 11,1 mkr från 2017.

Skatteintäkterna, inklusive generella statsbidrag, utjämningsbidrag och fastighetsavgifter, var 408 mkr, samma belopp som 2017. Skatteintäkterna stod för 279,2 mkr och generella statsbidrag, utjämningsbidrag och fastighetsavgifter för 128,7 mkr. Tillsammans utgjorde dessa intäkter 79 procent av de totala intäkterna. Övriga intäkter kom från riktade statsbidrag, avgifter, taxor, intäktsräntor med mera.

Förändring i eget kapital

Verksamhetens nettokostnader visar hur mycket som måste täckas av framför allt skattemedel. För att kommunen ska ha balans i ekonomin får nettokostnaderna inte öka mer än skatteintäkterna. Förhållandet mellan verksamhetens nettokostnader och skatteintäkter måste också ge utrymme för investeringar. Nettokostnadernas andel av skatteintäkterna, inklusive generella statsbidrag, utjämningsbidrag och fastighetsavgifter, var 103,8 procent, vilket var en försämring med 2,7 procentenheter mot 2017. Inkluderar man finansnettot blev nettokostnadsandelen 103,3 procent. Nettokostnaderna var alltså 3,8 procentenheter högre än intäkterna. I verksamhetens nettokostnader ingick avskrivningar med 14,5 mkr.

Nettokostnader andel av skatteintäkter

Kommunen betalar hela den individuella delen i det kommunala tilläggspensionsavtalet. Kostnaden för detta var 12,5 mkr inklusive löneskatt 2018. Pensioner som utbetalades via KPA uppgick till 10,3 mkr inklusive skatt. Avsättningar för pensionskostnader ökade med 0,4 mkr inklusive skatt.

Kommunen redovisar skatteintäkter enligt rekommendationen från Rådet för kommunal redovisning. Rekommendationen innebär att skatteintäkterna delas i tre delar: preliminära månatliga inbetalningar, prognos över slutavräkning för redovisningsåret och skillnaden mellan slutlig taxering och prognosen för föregående år.

2014 2015 2016 2017 2018
Verksamhetens nettokostnader, tkr 359 524 368 765 392 974 412 454 423 547
Förändring, % 3 3 7 5 3
Skatteintäkter1, tkr 368 285 377 594 399 513 407 999 407 936
Förändring, % 2 3 6 2 0
Nettokostnader genom skatteintäkter1, % 98 98 98 101 104
Finansnetto, tkr 1 445 131 338 838 2 104
Nettokostnadsandel2 97 98 98 101 103

1 Skatteintäkter inklusive generella statsbidrag, utjämningsbidrag och fastighetsavgifter.
2 Med nettokostnadsandel avses nettokostnader och finansnetto i förhållande till skatteintäkter inklusive generella statsbidrag, utjämningsbidrag och fastighetsavgifter.

 

Finansnettot (skillnaden mellan ränteintäkter och räntekostnader) var 2,1 mkr. Kommunens lån uppgick till 145 mkr. Räntekostnaderna på lån hos Kommuninvest var 1,2 mkr. Räntan på pensionsavsättningar uppgick till 0,5 mkr.

Under året har kommunen övergått till komponentredovisning, vilket innebar att avskrivningskostnaderna blev 1,6 mkr lägre.

Finansnetto i relation till nettokostnaderna

Balansräkning

Anläggningstillgångar

Anläggningstillgångarna (i huvudsak mark, byggnader och tekniska anläggningar samt finansiella anläggningstillgångar) ökade med 16,6 mkr till 425 mkr.

Omsättningstillgångar

Fordringarna ökade med 0,9 mkr till 44,7 mkr. Kommunens likvida medel (kassa, bankgiro och bank) minskade med 12,1 mkr till 42,2 mkr.

Likviditet

Likviditeten, det vill säga den omedelbara betalningsförmågan, var vid årets slut 8,2 procent, vilket motsvarade 29 dagars utbetalningar. 2017 var likviditeten 10,7 procent. Likviditeten beräknas som de kontanta medlen i procent av driftkostnaderna.

Likviditet

Eget kapital

Kommunens eget kapital (anläggningskapital plus rörelsekapital) minskade med 13,5 mkr till följd av årets underskott. Det egna kapitalet uppgick vid årets slut till 211,8 mkr.

2014 2015 2016 2017 2018
Anläggningskapital 191 356 183 124 184 013 220 842 228 620
Rörelsekapital 21 691 38 883 44 871 4 425 – 16 860
Eget kapital 213 047 222 007 228 884 225 267 211 760

Eget kapital

Avsättningar

Avsättningar till pensioner uppgick till 26,5 mkr. Här ingick pensionsåtaganden exklusive ÖK-SAP (överenskommen särskild ålderspension) med 24,4 mkr. Pensioner intjänade före 1998 redovisas som ansvarsförbindelser. Avsättning för visstidspension för förtroendevalda var 1,6 mkr och avsättning för pensionsåtaganden för förtroendevalda enligt OPF-KL var 408 tkr. Från och med år 2000 redovisas årets intjänade pensioner som individuell del under kortfristiga skulder.

Långfristiga skulder

Kommunens långfristiga skulder uppgick vid årets slut till 169,5 mkr och 145 mkr av dessa var lån hos Kommuninvest. Kostnadsersättningar, investeringsbidrag och anslutningsavgifter ska täcka investeringar av olika slag och intäkten fördelas proportionellt i förhållande till betalda utgifter och beräknad användningsperiod för de olika investeringsobjekten. Av investeringsbidragen på 21,9 mkr redovisade kommunen 310 tkr 2018 som intäkt. Kommunen har fått in anslutningsavgifter till bredbandsnätet på totalt 4,2 mkr. Av dessa upplöstes 102 tkr under 2018 och redovisades som intäkt.

Lån

Kortfristiga skulder

De kortfristiga skulderna ökade med 10 mkr till 103,8 mkr. Här ingår leverantörsskulder med 7,5 mkr och upplupna löner med 1,4 mkr. Löner som utbetalas i januari 2018 men avser 2017 uppgick till 5,3 mkr. Upplupna semesterlöner var 14,7 mkr och den individuella delen var 11,9 mkr inklusive löneskatt.

Soliditet

Med soliditet menas andelen eget kapital av de totala tillgångarna. Soliditeten anger därmed hur stor del av tillgångarna som kommunen finansierat med eget kapital istället för lån.

Soliditeten var vid årsskiftet 41 procent, vilket var en försämring jämfört med 2017 då den var 45 procent. Tar man hänsyn till de pensionsåtaganden som redovisas som ansvarsförbindelse var soliditeten istället 12 procent.

Soliditet

Borgensförbindelser och övriga ansvarsförbindelser

Kommunens borgensförbindelser och övriga ansvarsförbindelser uppgick till 391 mkr, varav 150 mkr var pensionsförpliktelser intjänade före 1998, inklusive löneskatt. Pensionsförpliktelserna minskade med 7,3 mkr.

Kommunens borgensåtagande för Stiftelsen Vansbrohem omfattade 114,2 mkr för bostadslån, samma som 2017.

Kommunens borgensåtagande för Vansbro Teknik AB:s lån var 119,2 mkr och för Dala Vatten och Avfall AB:s lån 7,1 mkr.

Borgensåtaganden för egnahem och småhus utgjorde 40 procent av den utestående skulden. Vid årsskiftet uppgick dessa åtaganden till 15 tkr, en minskning med 9 tkr.

Kommunen tecknade 1995 underborgen för landstingets borgen till Dalatrafik. Då bolaget troligen ska avvecklas och kontokrediten inte är utnyttjad bedömer kommunen att det inte fanns något faktiskt borgensåtagande vid årets utgång. År 2000 beslutade kommunen att teckna underborgen till landstinget i Dalarna för deras borgen till AB Transitio. Detta åtagande upphörde 2018.

För närvarande bedöms risken vara liten för att kommunen behöver infria någon borgensförbindelse.