Socialt stöd och omsorg

Resultat 2018

2017 2018
Budget, netto (tkr) 146 414 149 927
Drift, netto (tkr) 152 169 170 205
Avvikelse (tkr) – 5 755 – 20 278
Antal årsarbetare* 255,6 258,3
Män* 23,5 26,9
Kvinnor* 232,1 231,4
Frisktal (%) 91,46 91,37

* Statistik från 31 december respektive år.

Medarbetare

Vid halvårsskiftet avvecklades HVB-verksamheten för ensamkommande barn och unga. Det medförde en personalreducering med totalt 12 heltidstjänster. Ingen tillsvidareanställd personal sades upp då flera av de övertaliga själva bytte till annat jobb och resterande erbjöds andra tjänster inom kommunen.

Alla verksamheter har haft svårt att rekrytera sommarvikarier. Det har bland annat medfört att ordinarie personal fått arbeta övertid vid korttidsfrånvaro. För att motverka övertidskostnader har deltidspersonal erbjudits en högre tjänstgöringsgrad.

De yrkesgrupper som varit särskilt svårt att rekrytera är sjuksköterskor, enhetschefer, socialsekreterare och biståndshandläggare.

Individ- och familjeomsorgen har saknat enhetschef stora delar av året, vilket gjort att socialchefen fått vara ansvarig chef. Vakanta tjänster på handläggarnivå har gjort att verksamheten fått använda konsulter.

Årets resultat

Årets resultat blev ett underskott på nästan 20,3 mkr. Individ- och familjeomsorgen hade störst underskott, 15,8 mkr, vilket var 12,9 mkr sämre än 2017. De ökade kostnaderna beror främst på fler placeringar samt ökade kostnader för ekonomiskt bistånd.

Äldreomsorgen och hälso- och sjukvårdsenheten lämnade underskott på 2,36 mkr mot budget. Underskottet beror främst på ökade personalkostnader inom äldreomsorgen på grund av ökade behov av hemtjänst, hög personalomsättning och svårigheter att rekrytera vikarier.

Funktionshinderomsorgen gav ett underskott på 3 mkr mot budget, på grund av fler ärenden gällande boende för barn, tillfälligt utökad assistans och startkostnader för gruppbostaden Spiken. Antalet ärenden inom boendestöd ökade, vilket ökade behovet av personal.

Aktivitetscentrum fick ett underskott på grund av kostnader för habiliteringsersättning och startkostnader för Café Unikum.

Viktiga händelser

Integrationsenheten avvecklades 31 december 2017 och delar av verksamheten flyttades till socialt stöd och omsorg. De delar som tillkom var HVB- och stödboendeverksamheterna, ansvaret för bosättning och etablering för nyanlända, ekonomiskt bistånd i glappet mellan olika stödåtgärder samt samhällsorientering. HVB-verksamheten avvecklades den 30 juni.

Hemtjänsten övergick från att servera varma matlådor till kylda matlådor, med hjälp för brukaren att värma maten vid behov. Förändringen har tagits emot väl av brukarna och har lett till effektivare distribution.

Nya riktlinjer och utveckling av familjeteamet har gjort att fler individer och familjer har fått stöd under året. För att erbjuda stöd har samverkan mellan skola och vårdcentral förbättrats.

Hösten 2018 blev den nya gruppbostaden Spiken klar med sex lägenheter. Två personer flyttade in strax före invigningen.

Café Unikum startade som en del av Aktivitetscentrum och riktar sig till personer som står utanför arbetsmarknaden. Aktivitetscentrum har byggt upp ett samarbete med individ- och familjeomsorgen för att kunna erbjuda aktivitet och sysselsättning för personer som får ekonomiskt bistånd och behöver stöd för att komma in på arbetsmarknaden.

Framtiden

Andelen äldre ökar i kommunen och för att klara framtidens behov av äldreomsorg behöver verksamheten optimeras både vad gäller bemanning och organisering. Arbetet med bemanningsekonomi blir särskilt viktigt men även att erbjuda personal heltid. Svårigheten att rekrytera personal blir en utmaning. Att värna om studenter, lärlingar och praktikanter är en viktig del i rekryteringsarbetet.

Söderåsens äldreboende och delar av Bäckaskogs äldreboende har bristfälliga lokaler. Boendestandarden för de äldre ger inte möjlighet till integritet och trygghet då man inte har tillgång till egen toalett och dusch, och den tekniska standarden stödjer inte modern teknik. Arbetsmiljön är påfrestande för personalen då ventilation och ytskikt är undermåliga.

Socialstyrelsen har beslutat att legitimerad personal digitalt ska rapportera klassificerade vårdåtgärder från 1 januari 2019. För att stödja den nya dokumentationen inför förvaltningen en ny modul till verksamhetssystemet. För att minska antalet avvikelser som rör läkemedelshantering införs ett digitalt signeringssystem 2019.

Kostnaderna för ekonomiskt bistånd riskerar att öka då de stora grupper flyktingar som kom 2015 och 2016 nu lämnar etableringen och en del av dem kan behöva ekonomiskt bistånd. Metoder och samverkan behöver utvecklas för att stödja nyanlända till egen försörjning.