Kommunens Kvalitet i Korthet

Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) är ett nationellt projekt som drivs av SKL och omfattar cirka 260 kommuner. De deltagande kommunerna utmanar sig själva genom att årligen ta fram och jämföra resultat för att utveckla styrningen och kvaliteten på den kommunala servicen. Syftet är att ta fram ett kunskapsmaterial som stärker de förtroendevalda att styra mot mål och resultat och utveckla dialogen med medborgarna. Det är därför kommunfullmäktiges perspektiv som avspeglas i områdena och de nyckeltal som tas fram i KKiK. Idén är att kunna jämföra sig med andra kommuner för att utveckla den egna kommunen.

Hösten 2017 påbörjade SKL ett utvecklingsarbete kring KKiK. Under en projektledarträff tog SKL upp frågan om det finns anledning att ta ett omtag och utveckla KKiK för att bättre passa de nya utmaningar som uppstått under åren. Frågan rönte stort intresse och SKL samlade in en mängd förslag på hur KKiK kan utvecklas. Processen fortsatte under Resultatdagen i januari 2018, då i en större grupp där även förtroendevalda deltog. 99 procent var för en utveckling av KKiK och SKL samlade in 325 förslag. Under vår och försommar har SKL:s beredning för demokratifrågor vid ett par tillfällen lämnat synpunkter på förändringarna och på så sätt fungerat som en referensgrupp bestående av kommunstyrelseordförande från ett antal kommuner.

Mätningen Kommunens Kvalitet i korthet var 2018 indelad i tre områden – barn och unga, stöd och omsorg samt samhälle och miljö.

Tabellerna nedan visar Vansbro kommuns resultat jämfört med andra kommuner.

Kommunens Kvalitet i Korthet – mätning 2018

För att ge en snabb och enkel överblick över hur Vansbro står sig jämfört med andra kommuner har resultaten delats upp i tre nivåer.

 Grön anger att Vansbro tillhör kommunerna med
bäst resultat (25 %).
Gul anger att Vansbro tillhör
de mittersta kommunerna (50 %).
Röd anger att Vansbro tillhör kommunerna med
sämst resultat (25 %).

Barn och unga

Barn och unga är en prioriterad målgrupp och många av nyckeltalen avser skola och utbildning, men det finns även nyckeltal kopplade till barn och unga inom kultur och fritid samt barn och unga i behov av stöd och omsorg.

Mått 2016 2017 2018
Plats på förskola på önskat placeringsdatum, andel barn (%) 56 30 93
Inskrivna barn per årsarbetare i förskolan, antal 4,8 4,9
Kostnad förskola, kr/inskrivet barn 141 859 149 275
Elever i årskurs 3 som deltagit i alla delprov som klarat alla delprov för ämnesprovet i svenska och svenska som andraspråk, kommunala skolor, andel (%) 77 68 93
Elever i årskurs 6 med lägst betyget E i matematik, kommunala skolor, andel (%) 87,7 86,8 80,6
Elever i årskurs 9 som är behöriga till yrkesprogram, kommunala skolor, andel (%) 82,3 66,0 63,8
Elever i årskurs 9: Jag känner mig trygg i skolan, positiva svar, andel (%) 82,7 66,7
Kostnad grundskola F–9 hemkommun, kr/elev 124 266 131 105
Gymnasieelever med examen inom fyra år, kommunala skolor, andel (%) 72,2 63,3 71,4
Kostnad gymnasieskola hemkommun, kr/elev 161 552 148 154

Stöd och omsorg

Området fokuserar på de grupper av medborgare som behöver service av specifika verksamheter utifrån specifika behov.

Mått 2016 2017 2018
Ej återaktualiserade personer med försörjningsstöd ett år efter avslutat försörjningsstöd, andel (%) 55 50
Väntetid i antal dagar från ansökan till beslut om försörjningsstöd, medelvärde 4 55
Kostnad individ- och familjeomsorg, kr/invånare 2 313 3 245
Kostnad funktionsnedsättning totalt (SoL, LSS, SFB), minus ersättning från FK enligt SFB, kr/invånare 5 990 6 234
Väntetid i antal dagar från ansökningsdatum till erbjudet inflyttningsdatum till särskilt boende, medelvärde 32 26 50
Personalkontinuitet, antal personal som en hemtjänsttagare möter under 14 dagar, medelvärde 12 14 13
Kvalitetsaspekter särskilt boende äldreomsorg, andel (%) av maxpoäng 64 66 63
Brukarbedömning särskilt boende äldreomsorg, helhetssyn, andel (%) 78 76 73
Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg, helhetssyn, andel (%) 91 96 89
Kostnad äldreomsorg, kr/invånare 80+ 242 867 250 664

Samhälle och miljö

Inom samhälle och miljö finns nyckeltal som mäter kommunens service till alla som bor, vistas eller verkar i kommunen. Kommunal service som bibliotek ingår liksom hållbart samhällsbyggande, dels socialt avseende arbetsmarknad och delaktighet, dels ekonomiskt avseende näringsliv och miljö.

Mått 2016 2017 2018
Andel som får svar på e-post inom en dag (%) 83 70
Andel som tar kontakt med kommunen via telefon som får ett direkt svar på en enkel fråga (%) 52 57 56
Gott bemötande vid kontakt med kommun, andel av maxpoäng (%) 80 71 89
Valdeltagande i senaste kommunalvalet (%) 82,8 82,8 84,5
Öppethållande huvudbiblioteket, timmar/vecka 39 39
Resultat vid avslut i kommunens arbetsmarknadsverksamhet, deltagare som börjat arbeta eller studera, andel (%) 29
Lämnat etableringsuppdraget och börjat arbeta eller studera (status efter 90 dagar), andel (%) 20 25
Hushållsavfall som samlats in för materialåtervinning, inklusive biologisk behandling, andel (%) 44 40
Miljöbilar i kommunorganisationen, andel (%) 4,8 6,6 6,9
Ekologiska livsmedel i kommunens verksamhet, andel (%) 20 19