Vård och omsorg

Verksamhetsområde

Äldreomsorgens verksamhet består av kommunens tre särskilda boenden, korttidsvård, hälso- och sjukvårdsorganisationen, hemtjänst i kommunal och privat regi enligt LOV samt dagverksamhet och anhörigstöd.

I omsorgen om funktionshindrade ingår bland annat gruppbostäder, daglig verksamhet LSS, kontaktpersoner och personlig assistans. Dessutom finns vissa stödfunktioner, bland annat medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och projektet SNAC (ett nationellt forskningsprojekt om äldres hälsooch funktionsförmågor).

Viktiga händelser under perioden

  • Flera nya digitala system infördes, bland annat för dokumentation.
  • Kommunen övertog 1 juni den hemtjänst som tidigare drevs av företaget Mitt Liv.
  • Nyckelfri hemtjänst hos 450 brukare uppdaterades till ett smidigare system.
  • En hel del aktiviteter anordnades på äldreboendena trots pandemin.
  • Personal fick avdelas för att enbart arbeta med smittade (kohortvård). Vikariekostnaderna ökade därmed.
  • Fem läkemedelsrobotar togs i drift. Det minskade antalet resor och korta besök hos brukare.
  • Bergesta blev utvalt att delta i ett förbättringsarbete om BPSD (beteendemässiga och psykiska symptom vid demenssjukdom).
  • Under senare delen av våren kunde Storgatan utöka öppettiderna.
  • Antalet boendestödsuppdrag ökade drastiskt under det första halvåret.
  • Under våren genomgick samtlig personal i socialpsykiatrin en tvådagars grundutbildning med fokus på diagnoser och arbetssätt.
  • Koalans korttidsverksamhet öppnade i januari.

Alma_karlsson


Verksamhetsberättelse

Våren och sommaren 2021 präglades av covid19 och påverkade både brukare och personal. Aktiviteter som sammankomster med anhöriga begränsades, vilket självfallet påverkade kvaliteten negativt. Det var svårt att upprätta genomförandeplaner tillsammans med brukare och närstående. I vissa fall hölls telefonmöten med närstående för enklare genomförandeplaner.

Sjukfrånvaron var generellt hög på grund av flera längre sjukskrivningar och korttidsfrånvaron var högre än tidigare, eftersom personalen måste vara hemma vid minsta symptom.

Bild


Äldreomsorgen

I den nya organisationen för vård och omsorg med fyra vårdområden fortgick arbetet att föra samman enheterna. Covid-19 försvårade arbetet, eftersom personal inte skulle röra sig mellan flera enheter på grund av risken för smittspridning.

Verksamheterna jobbar med att få till likartade arbetssätt och rutiner ökad trygghet för de boende och personalen.

Hemtjänsten hade svårt att få till en optimal planering. Det larmades ofta, eftersom kunder kände sig otrygga i hemmet. Hemtjänsten fick förstärka med extra turer i omgångar på grund av covid-19. Det är alltid svårt med bemanningen i hemtjänsten, eftersom man inte vet från månad till månad hur stor volymen blir.

Uppdateringen av nyckelfri hemtjänst gick smärtfritt och fungerar bra.

Bergesta var en av fyra enheter i Sverige som blev utvald att arbeta med BPSD. Verksamheten lyckades framgångsrikt fånga upp, behandla och minska smärtan hos dementa.

Den kommunala hemtjänsten överskred sin budget. Verksamheten lyckades inte nå den effektivitet som var bestämd, eftersom kundunderlaget var för litet och utspritt. Verksamheten i Hassela var så effektiv som den kunde bli efter förutsättningarna. Det går inte vara färre medarbetare där, om det ska gå att få ihop ett bra schema som täcker dygnets timmar. De andra grupperna i den kommunala hemtjänsten fick fler kunder under senare delen av året och kunde öka effektiviteten och optimera sina turer. Som verksamheten ser det, behöver man beakta hemtjänsten i dess helhet för att effektiviteten ska nå önskat läge. Kommunstyrelsen beviljade 4,5 mnkr för dubbelbemanning efter en hemställan.

Antalet fallolyckor kvartal 2 ökade från 182 år 2020 till 240. De flesta skedde i ordinärt boende nattetid. Fallavvikelser följs upp för att man tidigt ska kunna identifiera personer som har tendens till fall.

Under våren utfördes inte någon nattfastemätning, eftersom fokus låg på covid-19. Under hösten påbörjades en renovering inför att anhörigstöd ska flytta till en mer lättillgänglig plats.



Omsorgen om funktionshindrade

De flesta av brukarna i gruppbostäderna har beslut på daglig verksamhet. Samtliga har valt att ha en till två hemmadagar. De ägnas åt vardagssysslor eller andra aktiviteter såsom inköp eller individuella fritidsaktiviteter.

Boende och personal planerar tillsammans både individuella och gemensamma aktiviteter. Man åker på utflykter och till badhuset. Ett gymkort delas med korttidsboendet Koalan. Ett av boendena lånar under sommarhalvåret en koloniträdgård där brukarna odlar grönsaker och blommor.

Möjligheten att ha en lägenhet i närområdet runt boendet Lotsen med stöd från både boendet och boendestöd gör att fler kan erbjudas hjälp. Det kan även innebära en möjlighet för personer på boendet att flytta ut och få ett mer självständigt liv.

Under det första halvåret ökade antalet boendestödsuppdrag drastiskt både i antal nya kunder och i fler timmar per besök. Även Lotsens boende hade fler kunder i närområdet med stora behov av stöd och hjälp genom socialt umgänge och möjligheten att få äta lagad mat.

Alla boende i kommunens LSS-verksamheter har genomförandeplaner som uppdateras löpande. Var och en är med när hans eller hennes plan upprättas och följs upp. Kontaktpersonen och eventuellt andra som den boende bjudit in närvarar vid tillfällena.

Alla boende, brukare eller kunder inom socialpsykiatrin erbjuds en genomförandeplan och de flesta upprättar den tillsammans med sin kontaktperson. Kunden kan ha med någon anhörig, god man eller förvaltare under planläggningen.

För brukare på externa boenden ansvarar personalen för att upprätta genomförandeplanen tillsammans med kunden. Planen skickas till ansvarig biståndshandläggare i kommunen, där även enhetschefen kan ta del av innehållet. Det externa boendet ansvarar för löpande uppföljningar.

Kommunens dagliga verksamheter Paletten och Lotsen har ett trettiotal brukare, alla med en individuell genomförandeplan med uppsatta mål.

Inför kommande år

Att klara personalförsörjningen är en av de största utmaningarna för alla enheter. Det gäller både baspersonal i form av utbildade undersköterskor och sjuksköterskor.

Gemensamt för hela vård och omsorg är att utvecklingen av välfärdsteknik fortsätter. Vårdområdena ska arbeta med ”planera och bemanna rätt” för att få en effektiv verksamhet. Hela organisationen behöver utveckla sin digitala användning och ta hjälp av ny teknik. Det finns ett stort behov av att införa aktivitetstavlor i alla verksamheter.

Fler trygghetsboenden behövs både för att minska ensamhet och för att äldreomsorgen ska klara sin ekonomiska ram. Arbetet med förändrade arbetssätt fortsätter.

Hemtjänsten ska arbeta med att flytta ihop grupperna till en stor kommunal hemtjänst. Både personalen och ekonomin har mycket att vinna på det. Hemtjänstens bilpark är gammal och kostar mycket.

Det finns ett behov av att se över hela socialpsykiatrin för att hitta samordningsvinster med socialomsorgen, både för vuxna, barn och familj. Samarbetsformer över verksamhetsgränserna utnyttjar skattekronan på bästa sätt. Social omsorg har svårt att rekrytera stöd- och kontaktfamiljer. Ett kommunalt stödboende skulle kunna minska dyra placeringar.


Ekonomisk redovisning

VÅRD OCH OMSORG

(tkr) Budget
2021
Bokslut
2021
Avvikelse
mot budget
Bokslut
2020
18. Vård och omsorg gemensam 53 159 48 808 4 351 69 712
71. Vårdområde 1 32 656 34 059 – 1 403 29 516
72. Vårdområde 2 31 630 33 607 – 1 977 32 455
73. Vårdområde 3 25 718 30 083 – 4 365 23 648
74. Vårdområde 4 25 672 28 494 – 2 822 24 339
Intäkter 55 650 80 959 25 309 67 708
Kostnader 224 485 256 010 – 31 525 247 378
Därav kapitalkostnader 913 903 10 1 593
Summa nettokostnad 168 835 175 051 – 6 216 179 670

Periodens resultat

Årets resultat var ett underskott på 6,2 miljoner kronor. Av dem hade 5,2 mnkr direkt samband med pandemin, såsom kostnader för kohortvård och skyddsmaterial.

Verksamhetsövergången från Mitt liv till kommunal regi medförde att kommunen övertog inventarier och personalkostnader.

Tjänsteköpen i LSS ökade och en hemställan om 2,0 mnkr beviljades av kommunstyrelsen.

Vård och omsorg genomförde utbildning för all personal i stora och små satsningar, sammanlagt cirka 7 500 utbildningstimmar, vilket motsvarar personalkostnader på närmare 1,7 mnkr.

Miljöredovisning

Verksamheterna följer kommunens miljöpolicy.