Politisk organisation och den kommunala koncernen
Kommunstyrelsen är direkt ansvarig för större delen av kommunens verksamhet. För viss myndighetsutövning finns en byggnadsnämnd, en social myndighetsnämnd och en överförmyndarnämnd. Verksamheter kring bostäder, fastigheter, vatten och fjärrvärme drivs av kommunägda bolag. Några verksamheter drivs gemensamt med andra kommuner i Hälsingland. Det är främst gymnasieskola, vatten och avfall, miljöfrågor och räddningstjänst.
Kommunfullmäktige är det högsta beslutande organet i kommunen. Där beslutas ärenden av principiell beskaffenhet eller större vikt. Det handlar främst om mål och riktlinjer för kommunen, budget, skatt och andra viktiga ekonomiska frågor samt organisation och verksamhetsformer. Enligt 5 kap. kommunallagen (2017:725) och enligt 11 kap. nya kommunallagen (2017:725) om den ekonomiska förvaltningen, ska kommunfullmäktige besluta om kommunens riktlinjer för god ekonomisk hushållning. Kommunfullmäktige styr kommunens verksamheter efter vision, övergripande inriktningar och ambitioner samt mål som bryts ner från kommunfullmäktige till kommunstyrelse. Kommunfullmäktige styr och följer upp genom målplaner som sammanställs i delårsrapport och årsredovisning.
Kommunstyrelsens uppgift är att leda, samordna, följa upp och utveckla kommunens verksamhet som helhet. Under kommunstyrelsen verkar tre utskott som är lednings-, utbildnings- och omsorgsutskotten. Den politiska ledningsgruppen upphörde 2020.
Kommunens bolagskoncern består av de helägda bolagen Nordanstigs Bostäder AB, Nordanstig Vatten AB, Nordanstigs Fjärrvärme AB, Nordanstigs Kommunfastigheter AB samt Fiberstaden AB. Den sistnämnda är samägd med Hudiksvalls kommun och ägs till 20 procent av Nordanstig.
Omsättningen i Nordanstigs Fastighets AB är av mindre värde och därför inte en del av Nordanstigs kommuns bolagskoncern. Kommunfullmäktige beslutade 2021 att avveckla bolaget. Kommunen är medlem i Hälsinglands utbildningsförbund, men eftersom det inte finns en särskild ekonomisk betydelse (att koncernens andel av omsättningen överstiger 5 procent av kommunens skatteintäkter och generella statsbidrag) faller även det utanför kommunkoncernen.
Privata utförare anlitas i vård och omsorg. Kostnaderna för inköp av hemtjänst var 26,2 (36,8) mnkr. Minskningen från föregående år förklaras av att viss verksamhet återgick i kommunal regi.