Resultaträkning
(tkr) | Kommunen | Koncernen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Not | Bokslut 2021 |
Budget 2021 |
Bokslut 2020 |
Budget 2022 |
Bokslut 2021 |
Bokslut 2020 |
|
Verksamhetens intäkter | 1, 2 | 98 371 | 129 469 | 99 542 | 129 993 | 183 157 | 192 079 |
Verksamhetens kostnader | 3 | – 675 692 | – 704 410 | – 665 453 | – 731 750 | – 738 846 | – 730 293 |
Jämförelsestörande post | 4 | 2 686 | 0 | 7 427 | 2 686 | 7 427 | |
Avskrivningar | 5 | – 18 269 | – 26 947 | – 16 694 | – 28 248 | – 36 362 | – 36 090 |
Verksamhetens nettokostnader | – 592 904 | – 601 888 | – 575 178 | – 630 005 | – 589 365 | – 566 877 | |
Skatteintäkter | 6 | 423 205 | 418 742 | 406 147 | 420 850 | 423 205 | 406 147 |
Generella statsbidrag | 7 | 229 452 | 202 513 | 209 893 | 227 648 | 229 452 | 209 893 |
Verksamhetens resultat | 59 753 | 19 367 | 40 862 | 18 493 | 63 292 | 49 163 | |
Finansiella intäkter | 8 | 927 | 713 | 1 069 | 1 669 | 601 | 754 |
Finansiella kostnader | 9 | – 1 301 | – 3 289 | – 1 535 | – 3 649 | – 4 393 | – 4 761 |
Resultat efter finansiella poster | 59 379 | 16 791 | 40 396 | 16 513 | 59 500 | 45 156 | |
Extraordinära poster | |||||||
Extraordinära kostnader | |||||||
Årets resultat – förändring av eget kapital | 59 379 | 16 791 | 40 396 | 16 513 | 59 500 | 45 156 |
Nothänvisning
Not 1
Redovisningsprinciper
Redovisningen har skett enligt god redovisningssed och enligt kommunal redovisningslag samt rekommendationer från Rådet för kommunal redovisning. Eventuella avvikelser beskrivs under berörd rubrik. Alla belopp och beräkningar är presenterade i respektive års penningvärde.
Kostnads- och intäktsräntor | Har periodiserats. |
Långfristiga skulder | Amorteringar har behandlats som kortfristig skuld. |
Skatteintäkter | Prognosen för slutavräkning 2020 och 2021 ingår i posten skatteintäkter i resultaträkningen. |
Löner, semesterersättningar och övriga löneförmåner | Från och med redovisningsåret 2002 redovisas löner, semesterersättningar och övriga löneförmåner när kostnaden uppstått, det vill säga när lönerna intjänats. Ingen uppbokning av retroaktiva ej beslutade löner finns med i utfallet. |
Sociala avgifter | Har redovisats i form av procentuella personalomkostnadspålägg i samband med löneredovisningen. Arbetsgivaravgiften för december månad har periodiserats. |
Personalomkostnadspålägg | Verksamheterna har interndebiterats med 40,2 procent. |
Förändring av pensions- och semesterlöneskuld | Respektive skuld redovisas som en samlad kostnad för hela verksamheten under verksamhetens kostnader (ökning pensionsskuld inklusive löneskatt och förändring semesterlöneskuld) i resultaträkningen. |
Redovisning av pensionsförpliktelser | Från och med redovisningsåret 1998 redovisas nyintjänade pensionsförmåner; dels den individuella delen som i bokslutet redovisas som kortfristig skuld, dels resterande delar som en avsättning i balansräkningen och ingår i posten ”verksamhetens kostnader” (ökning pensionsskuld inklusive löneskatt) i resultaträkningen. Visstidspensioner avseende förtroendevalda ingår i avsättningen, dock har ej hänsyn tagits till nuvarande kommunalråds intjänade pensionsförmån. Räntan på pensionsförmåner intjänade från och med 1998 redovisas i posten finansiella kostnader i resultaträkningen. Pensionsförmåner intjänade före 1998 redovisas som ansvarsförbindelse. Kommunen har ingen förvaltning av medel finansiellt placerade för pensioner, vilket innebär att hela pensionsförpliktelsen återlånas i verksamheten. Pensionerna beräknas enligt RIPS-21. |
Löneskatt på pensioner | Från och med 1999 redovisas löneskatt på årets intjänade pensioner och ingår i verksamhetens kostnader (posten ”ökning pensioner inklusive löneskatt”) i resultaträkningen. |
Redovisning av materiella anläggningstillgångar | Upptas till anskaffningsvärdet reducerat med avskrivningar. Materiella anläggningstillgångar fördelas på betydande komponenter där komponentavskrivning tillämpas, enligt RKR 11:4. |
Korttidsinventarier | För att en investering ska klassas som en anläggningstillgång och därmed fördela kostnaden (avskrivningen) över minst tre år ska investeringen ha en ekonomisk varaktighet av minst tre år samt uppgå till ett värde av lägst ett prisbasbelopp. |
Avskrivningar | Avskrivningar av anläggningstillgångar görs efter en bedömning av tillgångens nyttjandeperiod. Viss vägledning finns i SKR:s förslag till avskrivningstider. Planenlig avskrivning baseras på ursprungligt anskaffningsvärde och sker utifrån förväntad ekonomisk livslängd. I kommunen påbörjas avskrivningarna månaden efter anskaffning. Huvudsakligen tillämpas följande avskrivningstider: anläggningar 20 till 100 år, maskiner, fordon, inventarier 5–20 år, energianläggningar 10–30 år. |
Kapitalkostnader | Kapitalkostnad är den ersättning verksamheterna erlägger för gjorda investeringar. Denna räknas enligt nominell metod med 1,25 procents internränta 2021. Kapitalkostnad kostnadsbokförs månaden efter genomförd investering. |
Kundfordringar | Kundfordringar har minskats med summan av osäkra fordringar (befarade kundförluster). Kundfordringar äldre än 12 månader bedöms som osäkra. |
Leasingavtal | Från och med redovisningsåret 2003 redovisas nya finansiella leasingavtal i balansräkningen, det vill säga som anläggningstillgång och långfristig skuld. Från och med årsredovisning 2003 redovisas nyleasade bilar enligt denna princip. Hyresavtal för lokaler samt bostäder redovisas som operationell leasing och är även enligt definitionen operationell leasing. |
Redovisning av bredbandsinvestering | Kostnader och intäkter (bidrag länsstyrelsen och EU) i bredbandsprojekten redovisas som anläggningstillgång och planenlig avskrivning påbörjas månaden efter att investeringen gjorts. |
Extraordinära poster och upplysningar för jämförelseändamål | Extraordinära poster ska avse händelser som saknar tydligt samband med kommunens ordinarie verksamhet, att händelsen ej förväntas inträffa ofta samt att posten uppgår till ett väsentligt belopp. Jämförelsestörande poster är sådana poster som uppgår till väsentliga belopp och påverkar årets resultat men hänförs till annan period. |
Klassificering av finansiella tillgångar | Kommunfullmäktige har inte tagit beslut om att placerade medel anses vara ett långsiktigt innehav. |
Redovisning av avsättningar, ansvarsförbindelser och eventualtillgångar | En avsättning är på balansdagen säker eller sannolik till sin förekomst men oviss till belopp eller till tidpunkt då den ska infrias. Till exempel pensionsskuld och täckning av deponi. |
Redovisning av immateriella tillgångar | Nordanstigs kommun har inga immateriella tillgångar redovisade. |
Redovisning av lånekostnader | Redovisas enligt huvudprincipen, det vill säga lånekostnaden belastar resultatet för den period till vilken den hänförs, oavsett hur de lånade medlen används. |
Redovisning av generella statsbidrag | Enligt RKR R2 ska generella statsbidrag redovisas så fort det är sannolikt att de ekonomiska fördelarna som är förenliga med transaktionen kommer att tillfalla kommunen. Samtidigt ska skatteintäkter periodiseras och redovisas i takt med intjänandet. De extra generella statsbidragen avser att täcka kostnader samt minskade intäkter för en period som inträffar såväl före som efter att riksdagen fattat beslut. Därför fördelar kommunen schablonmässigt de extra generella statsbidragen med 1/12 per månad. |
Sammanställd redovisning | Resultaträkningen och balansräkningen visar en sammanställd redovisning för koncernen. Enligt rekommendationen R16 ska förvaltningsberättelsen innehålla en översikt över utvecklingen av kommunens samlade verksamhet. Utöver detta ska sammanställda räkenskaper upprättas om bolagens omsättning uppgår till minst 5 procent av kommunens skatteintäkter och generella statsbidrag, eller om bolagens balansomslutning uppgår till minst 5 procent av kommunens balansomslutning. Företag vars omsättning är av obetydlig omfattning kan undantas. Som obetydlig omfattning definieras företag där kommunens andel av omsättning och omslutning är mindre än 2 procent av skatteintäkter och generella statsbidrag. Den sammanlagda kommunala andelen av omsättningen hos de företag som undantas får dock inte överstiga 5 procent av skatteintäkter och generella statsbidrag. De som undantas från kommunens sammanställda redovisning är Nordanstigs Fastighets AB, Hälsinglands utbildningsförbund, MittSverige Vatten och Avfall AB, Visit Hälsingland Gästrikland AB, Ostkustbanan 2015 AB samt Inera AB. Kommunens sammanställda redovisning omfattar Nordanstigs Bostäder AB, Nordanstig Vatten AB, Nordanstigs Fjärrvärme AB, Nordanstigs Kommunfastigheter AB samt Fiberstaden AB. I den sammanställda redovisningen upptas inte bolag som är under likvidation eller har beslutats att likvideras. |
Eget kapital | Ingående värde på eget kapital är justerat för medlemsinsatsen i Kommuninvest ekonomisk förening. |
tkr | Kommunen | Koncernen | ||
---|---|---|---|---|
Bokslut 2021 |
Bokslut 2020 |
Bokslut 2021 |
Bokslut 2020 |
|
Not 2 | ||||
Verksamhetens intäkter | ||||
Försäljningsintäkter | 4 761 | 3 768 | 38 204 | 36 783 |
Taxor och avgifter | 33 768 | 34 402 | 33 768 | 34 402 |
Hyror och arrenden | 10 155 | 9 723 | 45 375 | 47 908 |
Bidrag och kostnadsersättningar från staten | 45 239 | 43 916 | 45 239 | 43 916 |
Övriga bidrag | 661 | 2 111 | 661 | 2 111 |
Försäljning av verksamhet och konsulttjänster | 2 183 | 2 584 | 2 183 | 2 584 |
Intäkter från exploateringsverksamhet | 1 272 | 3 234 | 1 272 | 3 234 |
Realisationsvinster på anläggningstillgångar | 225 | 0 | 225 | 0 |
Övriga verksamhetsintäkter | 107 | – 196 | 16 230 | 21 141 |
98 371 | 99 542 | 183 157 | 192 079 |
tkr | Kommunen | Koncernen | ||
---|---|---|---|---|
Bokslut 2021 |
Bokslut 2020 |
Bokslut 2021 |
Bokslut 2020 |
|
Not 3 | ||||
Verksamhetens kostnader | ||||
Personalkostnader exklusive pensionskostnader | – 353 948 | – 337 550 | – 365 413 | – 348 184 |
Pensionskostnader | – 32 299 | – 29 675 | – 32 299 | – 29 675 |
Lämnade bidrag | – 23 663 | – 22 281 | – 23 663 | – 22 281 |
Köp av huvudverksamhet | – 165 046 | – 224 370 | – 165 046 | – 224 370 |
Lokal- och markhyror | – 4 660 | – 5 293 | – 56 497 | – 55 271 |
Material, tjänster och övriga verksamhetskostnader | – 95 945 | – 45 951 | – 95 945 | – 49 795 |
Realisationsförluster och utrangeringar* | 0 | 0 | 0 | 0 |
Anskaffningskostnad sålda exploateringsfastigheter | – 131 | – 333 | – 131 | – 333 |
Bolagsskatt | 0 | 0 | 148 | – 384 |
–675 692 | –665 453 | –738 846 | –730 293 |
tkr | Kommunen | Koncernen | ||
---|---|---|---|---|
Bokslut 2021 |
Bokslut 2020 |
Bokslut 2021 |
Bokslut 2020 |
|
Not 4 | ||||
Jämförelsestörande poster | ||||
Orealiserad vinst värdepapper | 0 | 1 002 | 0 | 1 002 |
Orealiserade förluster värdepapper | – 541 | 0 | – 541 | 0 |
Utrangering C-huset samt ”mård” | – 979 | – 979 | ||
Utdelning Nordanstigs Fastighets AB | 2 000 | 2 000 | ||
Förändring RIPS (livslängdsantagande pensioner) | – 2 228 | 0 | – 2 228 | 0 |
Sjuklöneersättning covid-19 | 3 455 | 7 404 | 3 455 | 7 404 |
2 686 | 7 427 | 2 686 | 7 427 |
tkr | Kommunen | Koncernen | ||
---|---|---|---|---|
Bokslut 2021 |
Bokslut 2020 |
Bokslut 2021 |
Bokslut 2020 |
|
Not 5 | ||||
Avskrivningar | ||||
Avskrivning byggnader och anläggningar | – 12 772 | – 11 091 | – 22 161 | – 22 469 |
Avskrivning maskiner och inventarier | – 5 497 | – 5 603 | – 14 201 | – 13 622 |
– 18 269 | – 16 694 | – 36 362 | – 36 090 | |
tkr | Kommunen | Koncernen | ||
---|---|---|---|---|
Bokslut 2021 |
Bokslut 2020 |
Bokslut 2021 |
Bokslut 2020 |
|
Not 6 | ||||
Skatteintäkter | ||||
Preliminär kommunalskatt inklusive SCB fel 2020 | 410 795 | 415 282 | 410 795 | 415 282 |
Preliminär slutavräkning innevarande år | 10 846 | – 6 775 | 10 846 | – 6 775 |
Slutavräkningsdifferens föregående år | 1 564 | – 2 360 | 1 564 | – 2 360 |
423 205 | 406 147 | 423 205 | 406 147 |
tkr | Kommunen | Koncernen | ||
---|---|---|---|---|
Bokslut 2021 |
Bokslut 2020 |
Bokslut 2021 |
Bokslut 2020 |
|
Not 7 | ||||
Generella statsbidrag och utjämning | ||||
Inkomstutjämningsbidrag | 139 877 | 133 062 | 139 877 | 133 062 |
Kommunal fastighetsavgift | 26 290 | 23 016 | 26 290 | 23 016 |
Avgift för LSS-utjämning | – 7 703 | – 7 533 | – 7 703 | – 7 533 |
Kostnadsutjämningsbidrag | 36 760 | 31 470 | 36 760 | 31 470 |
Strukturbidrag | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regleringsavgift/bidrag | 28 212 | 9 701 | 28 212 | 9 701 |
Stöd med avseende av flyktingsituationen | 0 | 2 380 | 0 | 2 380 |
Extra statsbidrag stöd stärka välfärden | 4 902 | 589 | 4 902 | 589 |
Extra tillskott med anledning av coronapandemin | 0 | 17 208 | 0 | 17 208 |
Skolmiljarden | 1 114 | 0 | 1 114 | 0 |
229 452 | 209 893 | 229 451 | 209 893 |
tkr | Kommunen | Koncernen | ||
---|---|---|---|---|
Bokslut 2021 |
Bokslut 2020 |
Bokslut 2021 |
Bokslut 2020 |
|
Not 8 | ||||
Finansiella intäkter | ||||
Överskottsutdelning Kommuninvest | 175 | 326 | 175 | 326 |
Ränteintäkter | 44 | 87 | 158 | 197 |
Ränteintäkter kommunala bolag | 213 | 259 | 0 | 0 |
Realiserade valutakursvinster | 0 | 0 | 65 | 0 |
Orealiserade valutakursvinster *) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Övriga intäkter | 495 | 397 | 203 | 231 |
927 | 1 069 | 601 | 754 | |
*) Orealiserade valutakursvinster finns i not 4, jämförelsestörande poster. |
tkr | Kommunen | Koncernen | ||
---|---|---|---|---|
Bokslut 2021 |
Bokslut 2020 |
Bokslut 2021 |
Bokslut 2020 |
|
Not 9 | ||||
Finansiella kostnader | ||||
Räntekostnader | – 586 | – 570 | – 3 712 | – 3 783 |
Finansiella kostnader pensionsavsättningar | – 560 | – 871 | – 560 | – 871 |
Realiserade valutakursförluster | 0 | 0 | 0 | 0 |
Orealiserade valutakursförluster *) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Övriga finansiella kostnader | – 155 | – 94 | – 121 | – 107 |
– 1 301 | – 1 535 | – 4 393 | – 4 761 | |
*) Orealiserade valutakursförluster finns i not 4, jämförelsestörande poster. |