Styrning och uppföljning av den kommunala verksamheten
Så styrs Nordanstigs kommun
Kommunfullmäktige
Kommunfullmäktige är Nordanstigs kommuns högsta beslutande organ. De 31 ledamöterna utses efter allmänna val som genomförs samtidigt som riksdags- och regionvalen. Kommunfullmäktige fastställer mål och riktlinjer för kommunens verksamhet.
De ärenden som fullmäktige fattar beslut om, har i allmänhet tidigare behandlats i utskott, styrelser och bolag. När de politiska besluten övergår till praktiskt genomförande, utförs det av de anställda (tjänstemän) i förvaltningarna och bolagen. Kommunfullmäktige sammanträder i regel en gång i månaden. Sammanträdena är öppna för allmänheten. På grund av pandemin övergick både fullmäktige och kommunstyrelsen till digitala möten.
Kommunstyrelsen
Kommunstyrelsen yttrar sig i alla ärenden som fullmäktige beslutar om. Styrelsen har det övergripande ansvaret för att besluten verkställs, följs upp och utvärderas.
Mandatfördelning vid valen 2014 och 2018
2014 | 2018 | |
---|---|---|
Socialdemokraterna | 11 | 10 |
Centerpartiet | 5 | 5 |
Nordanstigspartiet.se | 0 | 1 |
Moderaterna | 4 | 4 |
Liberalerna | 2 | 1 |
Vänsterpartiet | 2 | 3 |
Kristdemokraterna | 1 | 2 |
Miljöpartiet | 1 | 0 |
Sverigedemokraterna | 5 | 5 |
31 | 31 |
Nordanstigs kommuns styrmodell
Kommunfullmäktiges mål- och budgetprocess
Kommunfullmäktige styr kommunens verksamheter enligt vision och övergripande mål. År 2019 beslutade kommunfullmäktige att anpassa styrmodellen, så att samtliga politiska mål utgår från Agenda 2030 och därmed kan knytas till social, ekonomisk eller ekologisk hållbarhet.
De övergripande målen bryts sedan ned i kommunstyrelsens strategier som berättar hur målen kan uppnås. Kommunfullmäktige styr sedan genom uppföljning i delårsrapport och årsredovisning.
Vision 2020
Nordanstig Naturligtvis – Här förverkligar du dina livsdrömmar
I visionen finns sju gyllene slutsatser som förtydligar särskilt viktiga områden i utvecklingsarbetet. Man kan säga att visionen pekar ut färdriktningen, men att det också behövs ledstjärnor som hjälp att navigera.
Motiven för visionsarbetet varierar, men några faktorer som väger tungt i Nordanstigs kommun är att
- skapa ett tydligare samarbete mellan offentlig verksamhet, näringsliv och föreningsliv för att stärka utvecklingspotentialen för Nordanstig.
- bättre hantera arbetslöshet och befolkningsminskning.
- stärka ungdomars och unga vuxnas delaktighet och inflytande.
- genom tydlig styrning hålla ekonomin i balans.
Politisk styrning via mål- och budgetprocess
För att garantera den framtida välfärden i Nordanstig krävs en hållbar ekonomisk tillväxt. Hållbarhetsperspektivet ska avspeglas i alla verksamheter. God ekonomisk hushållning syftar till att verksamhetsresurser används på effektivast möjliga sätt, både kostnadseffektivt och ändamålsenligt. Det ska finnas ett klart samband mellan resurser som används, prestationer och resultat som uppnås.
Kommunfullmäktiges ansvar i mål- och budgetprocessen är at
- fastställa de övergripande politiska målen i Nordanstigs kommun
- tilldela kommunstyrelsen resurser för att målen ska kunna uppnås
- följa upp och utvärdera kommunstyrelsens verksamhet och måluppfyllelse.
Kommunstyrelsens ansvar i mål- och budgetprocessen är att
- föreslå övergripande mål som tar hänsyn till Agenda 2030
- samordna uppföljning och utvärdering
- tolka de övergripande målen och formulera strategier för att uppnå dem
- följa upp vilka åtgärder som vidtagits för att uppnå målen och redovisa dem för kommunfullmäktige
- redovisa måluppfyllelsen inför fullmäktige minst en gång per år i samband med årsredovisningen
- tillsammans med nämnderna ansvara för att genomföra fullmäktiges beslut.
Politiken ansvarar för att sätta mål, prioritera resurserna på ett övergripande plan och för att regelbundet följa upp målen, kvaliteten och effektiviteten.
Tjänstemannaorganisationen och ytterst ledningsgruppen ansvarar för hur arbetet ska genomföras för att nå bästa resultat.
Kommunen har ett webbaserat verksamhetsstöd, Stratsys, för planering, uppföljning, analys och rapportering av det offentliga uppdraget. Verksamhetsstödet åskådliggör bland annat målprocessen genom att bryta ner de övergripande målen till konkreta aktiviteter som stöttar det nuvarande arbetssättet med styrning.
För att följa upp målen och kontrollera det systematiska kvalitetsarbetet finns även kvalitetsverktyg, indikatorer och mätetal till målen
Verksamhetsstödet ger en överskådlig och förenklad struktur kring rapportering och administration av kommunens uppdrag. Det ger stöd för verksamheterna att fokusera på innehåll, analys och andra värdeskapande aktiviteter.
Mål 2021
Kommunfullmäktige har beslutat att anpassa styrmodellen, så att samtliga politiska mål utgår från Agenda 2030 och därmed kan knytas till social, ekonomisk eller ekologisk hållbarhet. Ett antal övergripande mål tas fram för mandatperioden och bryts ned till kommunstyrelsens strategier. Strategierna berättar hur de övergripande målen kan uppnås. Målen följs bland annat upp genom volym- och resultatmått, som hör samman med hållbarhetsmålen i Agenda 2030.
Kommunfullmäktiges övergripande mål för mandatperioden:
- Befolkningen i Nordanstigs kommun ska öka till 10 000 medborgare.
- Utbildningsnivån ska öka.
- Kommunen ska minska fossilberoendet, öka energieffektiviteten samt säkerställa en hållbar produktion av förnybar energi.
Befolkningen i Nordanstigs kommun ska öka till 10 000 medborgare under mandatperioden.
Alla medborgare i Nordanstig ska kunna leva ett gott liv med både social, ekonomisk och politisk inkludering. Vår bostadspolitiska försörjningsplan säkrar tillgång till olika typer av upplåtelseformer och en god tillgång på bostäder. Vi bygger, utvecklar och förvaltar bostäder och arbetsplatser och skapar boendemiljöer som bidrar till social gemenskap, ökad tillväxt, minskad miljöpåverkan och långsiktigt hållbar ekonomi. Vi har en långsiktig näringslivsstrategi för tillväxt som tydliggör kommunens roll för att stärka näringslivet, främja företagsetableringar och företagsutveckling. Vi arbetar med insatser som möter arbetsmarknadens behov och får fler Nordanstigsbor i egen försörjning. Vi har en långsiktig tillväxtstrategi som främjar hållbar turism. Kommunen tillhandahåller rättssäkra sociala trygghetssystem där medborgarna känner delaktighet och inflytande. Kommunen arbetar proaktivt och förebyggande för att främja mental hälsa, främja och utbilda för en god familjeplanering samt för att förebygga och förbättra tidiga varningssystem för globala hälsorisker. Kommunen främjar social, ekonomisk och politisk inkludering via strategiskt digitaliseringsarbete och lika rättigheter för alla. Vi eftersträvar en hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion med tillgång till näringsriktig mat för alla. Vi minskar föroreningar genom att vid
upphandling och nyttjande av varor välja miljövänliga produkter. Vi skyddar och återställer våra akvatiska och marina ekosystem genom ett strategiskt arbete samt regelbundna kontroller. Vi ökar andelen förnybar energi, ökar energieffektiviteten, investerar i förnybar energi och bygger ut och förbättrar infrastrukturen för modern energi.
Kommunstyrelsens strategier
Det ska vi uppnå genom att Nordanstigs kommun
- bygger, utvecklar och förvaltar bostäder och arbetsplatser för boendemiljöer som bidrar till social gemenskap, ökad tillväxt, minskad miljöpåverkan och långsiktigt hållbar ekonomi
- gemensamt med näringslivet skapar en långsiktig näringslivsstrategi för tillväxt som tydliggör kommunens roll för att främja företagsetableringar och företagsutveckling
- arbetar med insatser som möter arbetsmarknadens behov och får fler Nordanstigsbor i egen försörjning
- har en långsiktigt hållbar konsumtion och produktion och främjar långsiktigt hållbar turism
- tillhandahåller rättssäkra sociala trygghetssyste
- arbetar proaktivt och förebyggande för att främja mental hälsa, främja och utbilda för en god familjeplanering, förebygga och behandla missbruk (ANDTS), förbättra tidiga varningssystem för globala hälsorisker och tillgängliggöra hälso- och sjukvård
- främjar social, ekonomisk och politisk inkludering och arbetar för lika rättigheter för alla genom socialskyddspolitik för inkludering, resurseffektivitet, kris och beredskap som säkerställer ett lyhört, inkluderande och representativt beslutsfattande samt främjar jämlikhet
Schema som visar hur kommunens mål hänger samman med 17 målen i Agenda 2030. 4 mål är ekonomiska, 8 är sociala och 4 miljömässiga.
Befolkningen i Nordanstigs kommun ska öka till 10 000 medborgare under mandatperioden. | Utgångsvärde | Jämförelsevärde | Mål | Trend | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|
Bostäder och arbete | |||||
Färdiga bostäder i småhus under året, antal per 1 000 invånare | 0,3 (2020) | 0,3 | Öka |
Värdet steg från föregående år. |
Målet uppnås. Bostadsbyggandet är på den högsta nivån på cirka 20 år. |
Färdiga bostäder i flerfamiljshus under året, antal per 1 000 invånare | 0,3 (2020) | 1,1 | Öka |
Värdet steg från föregående år. |
Målet uppnås. Flera projekt pågår och flera är i planeringsfas. |
Tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s, andel procent | 64,3 (2020) | 79,1 | Öka |
Värdet steg från föregående år. |
Målet uppnås. Flera kommunala projekt är beslutade. Övriga aktörer färdigställer områden. |
Förvärvsarbetande invånare 20–64 år, andel procent | 79,9 (2020) | 79,7 | Öka |
Värdet sjönk från föregående år. |
Kompetens och förmågor hos de icke förvärvsarbetande matchar inte arbetslivets krav och efterfrågan, vilket är ett nationellt bekymmer. |
Arbetslöshet 16–24 år, årsmedelvärde, andel av befolkningen, procent | 7,9 (2020) | 8,9 | Minska |
ändrat från föregående år. |
Vuxnas och ungdomars arbetslöshet spås utvecklas positivt i kommunen när samhället och arbetslivet åter öppnas. |
Långtidsarbetslöshet 16–24 år, årsmedelvärde, andel av befolkningen, procent | 3,7 (2020) | 3,8 | Minska |
ändrat från föregående år. |
Utanförskap som bland annat bottnar i psykisk ohälsa ökar. Det påverkar arbetslösheten, speciellt bland unga. |
Invånare 16–24 år som varken arbetar eller studerar, andel procent | 6,5 (2018) | 7,4 | Minska |
Värdet steg från föregående år. |
|
Nystartade företag, antal per 1 000 invånare, 16–64 år | 11,3 (2020) | 9,8 | Öka |
Värdet steg från föregående år. |
Det satsas på etableringar. |
Källa: Kolada. Utgångsvärde avser senast uppdaterade värde. Jämförelsevärde: Genomsnittsvärdet gäller Hälsingekommunerna samt Sundsvalls och Ånge kommuner. Trend jämförs med kommunen föregående år. Uppdateras en gång om året.
Analys
Vid årets början bodde 9 483 personer i Nordanstigs kommun. Vid kvartal 3 hade antalet ökat med 26 till 9 509. Flyttningsnettot under perioden 1 januari till 30 september bestod av 57 fler inflyttade (22 kvinnor och 35 män) än utflyttade. För samma period 2020 flyttade 16 fler personer ut än som flyttade in.
Den positiva befolkningsökningen hänger bland annat samman med att kommunen har byggt fler bostäder. Bedömningar och trender pekar mot att måluppfyllelsen i stort sett var som planerat.
Att kommunen erbjuder bra utbildning är avgörande för människors och företags vilja att etablera sig i Nordanstig. Det är särskilt viktigt, eftersom utbildningsnivån ofta är högre hos personer som är drivande inom näringslivet och som skapar fler jobb. Att utbildningen utvecklas positivt ökar förutsättningarna för att målet ska nås. Att befolkningen är välmående är en förutsättning för att den ska växa. Höjd utbildningsnivå tillför dessutom dynamik i utvecklingsprocesser och driver på befolkningstillväxten.
Kommunstyrelsens ordförande, kommentar
Det är viktigt att ha med sig att en befolkningsökning i sig inte har något egenvärde, utan det är för att kommunen ekonomiskt ska kunna behålla eller öka servicen för medborgarna. För att åstadkomma en befolkningsökning behöver kommunen först se till att vara attraktiv för sina befintliga invånare. Med andra ord behöver vi motverka utflyttning och samtidigt locka nya invånare.
Skolans och barnomsorgens kvalitet är en viktig del i det. Bostadsbyggandet är en grundförutsättning som ser ut att gå åt rätt håll. Viktiga faktorer är också att främja näringslivet, kulturen och andra fritidsaktiviteter. Vi ser att samtliga delar går i rätt riktning.
Målet att under mandatperioden öka till 10 000 innevånare är tufft tilltaget. Det uppnås nog inte, men kommunen kommer, som det ser ut, inte att minska i den omfattning som SCB prognostiserat. Det är väldigt bra!
Utbildningsnivån ska öka under mandatperioden.
Genom att skapa de bästa förutsättningarna för ett livslångt lärande arbetar vi proaktivt och förebyggande för att ge våra barn och unga det stöd som krävs för att klara målen i skolan. Detta ska ske med hjälp av behörig och kompetent personal som bidrar till jämlik hälsa, trygghet och lärande. Vi arbetar proaktivt och förebyggande för att motverka diskriminering, kränkningar och våld i skolan. I samarbete med näringsliv och offentliga verksamheter utvecklas lärandemiljöer för ett flexibelt lärande som främjar ungas anställning, utbildning och praktik.
Kommunstyrelsens strategier Det ska vi uppnå genom att Nordanstigs kommun
- arbetar proaktivt och förebyggande för att främja mental hälsa samt för att främja och utbilda för en god familjeplanering
- tillhandahåller lika tillgång till god kvalitet på förskola, grundskola och gymnasium
- erbjuder goda förutsättningar för ekonomisk trygghet, utbildning för hållbar utveckling och globalt medborgarskap
- erbjuder inkluderande och trygga utbildningsmiljöer och ökar antalet utbildade lärare
- arbetar främjande och förebyggande för att motverka utsatthet och våld i nära relationer
- utarbetar en strategi för ungdomssysselsättning.
Utbildningsnivån ska öka under mandatperioden. | Utgångsvärde | Jämförelsevärde | Mål | Trend | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|
Förskola | |||||
Barn 1–5 år inskrivna i förskola, andel procent | 87,0 (2020) | 86,0 | Öka |
Värdet steg från föregående år. |
|
Kunskaper och stöd | |||||
Elever i åk 9 genomsnittligt meritvärde, kommunala skolor, genomsnitt (17 ämnen) | 231,4 (2021) | 211,1 | Öka |
Värdet steg från föregående år. |
Värdet är i ett nationellt perspektiv lågt och behöver öka mycket mer. Svängningar mellan årskullar indikerar att utbildningen ännu inte klarar sitt kompensatoriska uppdrag. Att fortsätta arbeta hårt med att utveckla verksamheten i enlighet med strategierna är lösningen. |
Elever i åk 9 som uppnått kunskapskraven i alla ämnen, kommunala skolor, andel procent | 79,5 (2021) | 67,3 | Öka |
Värdet steg från föregående år. |
Är i nivå med riket. Nordanstig är bra på att uppnå lägstanivån, men sämre på att ta den vidare för bättre uppfyllelse. |
Elever i åk 9 som är behöriga till yrkesprogram, hemkommun, andel procent | 86,0 (2021) | 80,2 | Öka |
Värdet steg från föregående år. |
|
Elever i åk 9 som är behöriga till naturvetenskaps- och teknikprogrammen, kommunala skolor, andel procent | 85,9 (2021) | 73,8 | Öka |
Värdet steg från föregående år. |
|
Elever i åk 6 med lägst betyget E i matematik, kommunala skolor, andel procent | 79,7 (2021) | 85,3 | Öka |
Värdet sjönk från föregående år. |
Utbildningen har identifierat matematik som ett särskilt utvecklingsområde och arbetar för närvarande på en plan för hur det ska hanteras. Det gäller även svenska och svenska som andraspråk. Samtliga ämnen har tilldelats ansvar för språkutveckling. |
Elever i åk 6 med lägst betyget E i svenska, kommunala skolor, andel procent | 87,6 (2020) | 92,4 | Öka |
Värdet sjönk från föregående år. |
|
Elever i åk 6 med lägst betyget E i svenska som andraspråk, kommunala skolor, andel procent | 100 (2020) | 57,2 | Öka |
Trend ej möjlig att redovisa, eftersom mätvärden endast finns för enstaka år. |
|
Kompetens | |||||
Lärare (heltidstjänster) med lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne i grundskolan åk 1–9, kommunala skolor, andel procent | 56,9 (2019) | 63,3 | Öka |
Värdet sjönk från föregående år. |
Det är fortfarande för lågt. Kompetensförsörjning är ett problem i hela regionen. |
Trygghet | |||||
Elever i åk 5: Jag känner mig trygg i skolan, positiva svar, andel procent | 86,8 (2020) | 87,4 | Öka |
Värdet steg från föregående år. |
Tryggheten i verksamheterna är hög. |
Elever i åk 9: Jag känner mig trygg i skolan, positiva svar, andel procent | 69,2 (2020) | 79,0 | Öka |
Värdet sjönk från föregående år. |
Källa: Kolada. Utgångsvärde avser senast uppdaterade värde. Jämförelsevärde: Genomsnittsvärdet gäller Hälsingekommunerna samt Sundsvalls och Ånge kommuner. Trend jämförs med kommunen föregående år. Uppdateras en gång om året.
Analys
Enligt bedömningarna i helårsrapporten verkar måluppfyllelsen i stort sett ske planenligt. Inkludering är ett ord som används för att ange en förutsättning för en välmående befolkning. Att lyckas med sin skolgång är den viktigaste faktorn för inkludering visar aktuell forskning med stor tydlighet.
Utbildningsverksamheten arbetar intensivt med inkludering och visar generellt ökad måluppfyllelse och kvalitet på undervisningen.
Kommunstyrelsens ordförande, kommentar
Det är glädjande att statistiken visar positiva tal. Det finns delar som fortfarande behöver förbättras. Jag tänker då till exempel på andelen behöriga lärare, ökad trygghet och en större andel elever som är behöriga att läsa vidare på eftergymnasiala utbildningar.
Målet att öka utbildningsnivån har flera viktiga syften. Självklart ska eleverna få bättre undervisning, framför allt för att de senare i livet ska bli attraktiva på arbetsmarknaden. Det bör också ge dem bättre löneutveckling, som ger kommunen högre skatteintäkter, som i sin tur leder till större utrymme för att utveckla skolan och kommunen ännu mer. Det leder också rimligen till att vår kommun och skola blir mer attraktiv både för våra befintliga medborgare och för inflyttare.
Kommunen ska minska fossilberoendet, öka energieffektiviteten samt säkerställa en hållbar produktion av förnybar energi.
Nordanstigs kommun arbetar utifrån ett helhetsperspektiv för en successiv övergång från fossila bränslen till hållbar energianvändning inom samhällets olika sektorer. Vi ökar andelen förnybar energi och utvecklar energieffektiviteten, investerar i hållbar energi och bygger ut och förbättrar infrastrukturen för förnybar energi. Vi skapar förutsättningar för hållbara infrastruktur- och bebyggelselösningar genom att vi främjar inkluderande och hållbar industrialisering samt hållbar infrastruktur.
Kommunstyrelsens strategier
Det ska vi uppnå genom att Nordanstigs kommun
- investerar i infrastruktur och teknikutveckling som minskar fossilberoendet, ökar energieffektiviteten och ser till att ha en hållbar produktion av förnybar energi
- minskar föroreningar och minskar användandet av skadliga kemikalier
- ökar andelen förnybar energi, energieffektiviserar lokaler, investerar i ren energi samt bygger ut och förbättrar infrastruktur för modern energi
- skapar förutsättningar för hållbara infrastrukturoch bebyggelselösningar
- arbetar enligt ett helhetsperspektiv för en successiv övergång från fossila bränslen och skapar förutsättningar för hållbar elproduktion inom samhällets olika sektorer
- har långsiktigt hållbar konsumtion och produktion
- uppmuntrar företag att tillämpa hållbara metoder för hållbarhetsredovisning.
- arbetar för en hållbar turism och reducerar ohållbara konsumtionsmönster
- arbetar fram en förbättrad motståndskraft och anpassningsförmåga inför klimatrelaterade faror
- integrerar åtgärder mot klimatförändring i politik och planering
- ökar kunskapen och kapaciteten för att hantera klimatförändringar.
Kommunen ska minska fossilberoendet, öka energieffektiviteten samt säkerställa en hållbar produktion av förnybar energi. | Utgångsvärde | Jämförelsevärde | Mål | Trend |
---|---|---|---|---|
Energi | ||||
Elproduktion av förnybara energikällor inom det geografiska området, andel procent | 100 (2019) | 100 | Öka |
Värdet steg från föregående år. |
Solcellsanläggningar med effekt 20 kW–1 000 kW, antal | 17,0 (2020) | 19 | Öka |
Värdet steg från föregående år. |
Solcellsanläggningar med effekt under 20 kW, antal | 94 (2020) | 139 | Öka |
Värdet steg från föregående år. |
Insamlat hushållsavfall totalt, kg per person | 517 (2020) | 489 | Minska |
Värdet steg från föregående år. |
Hushållsavfall som samlats in för återbruk, antal ton, genomsnitt ** | 19,86 (2021) | – | Öka |
Värdet steg från föregående år. |
Insamlade förpackningar och returpapper, kg per person | 74,0 (2020) | 72,0 | Öka |
Värdet steg från föregående år. |
Utsläpp | ||||
Utsläpp till luft av växthusgaser totalt, ton CO2-ekvivalenter per invånare | 6,17 (2019) | 5,68 | Minska |
Värdet steg från föregående år. |
Utsläpp till luft, kväveoxider kg per invånare | 19,0 (2019) | 21,3 | Minska |
Värdet steg från föregående år. |
Koldioxidutsläpp tjänsteresor, ton CO2 per årsarbetare | 0,19 (2020) | 0,19 | Minska |
Värdet steg från föregående år. |
Miljöbilar i kommunorganisationen, andel procent | 31,2 (2020) | 25,0 | Öka |
Värdet steg från föregående år. |
Natur och livsmedel | ||||
Ekologiskt odlad åkermark per total areal, andel procent | 11,0 (2020) | 25,0 | Öka |
Värdet steg från föregående år. |
Ekologiska livsmedel, andelen ekologiska livsmedel som köps in till organisationen, procent | 17,10 (2020) | 21,0 | Öka |
Värdet steg från föregående år. |
Vattendrag med god ekologisk status, andel procent | 8,6 (2021) | 16,2 | Öka |
ändrat från föregående år. |
Sjöar med god ekologisk status, andel procent | 25,7 (2020) | 32,5 | Öka |
ändrat från föregående år. |
Källa: Kolada. Utgångsvärde avser senast uppdaterade värde. Jämförelsevärde: Genomsnittsvärdet gäller Hälsingekommunerna samt Sundsvalls och Ånge kommuner. Trend jämförs med kommunen föregående år. Uppdateras en gång om året. * Avser endast jämförelse med Ljusdals och Ovanåkers kommuner. ** Avser organisationens egna mätningar, jämförelsevärde saknas för övriga kommuner.
Analys
Bedömningar och trender i helårsrapporten pekar på att måluppfyllelsen förbättras som planerat. Exempelvis satsar kommunen på förnybara energikällor, medvetenheten kring insamling och återbruk av hushållsavfall ökar och fler miljöbilar och ekologiska livsmedel köps in. Effekterna syns i minskade koldioxidutsläpp som också kan härledas till pandemin.
Kommunstyrelsens ordförande, kommentar
Utvecklingen ser över lag ut att gå åt rätt håll – det är bra! Vi kan se att EPC-projektet ligger helt rätt i tiden. Det som är en utmaning är god ekologisk status på sjöar och vattendrag, där det går för sakta.
Vad gäller koldioxidutsläpp vet vi att andelen miljöbilar kommer att öka kraftigt framöver även i Nordanstigs kommun, främst genom elbilar. Där finns det en övervägande risk för att laddinfrastrukturen inte hänger med i utvecklingen.